Temat interpretacji
W zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup pakietów medycznych dla pracowników i członków ich rodzin.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2017 r. (data wpływu 27 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup pakietów medycznych dla pracowników i członków ich rodzin jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakup pakietów medycznych dla pracowników i członków ich rodzin.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest podmiotem działającym w branży opieki stomijnej i urologicznej. Spółka opracowuje produkty i usługi mające ułatwić życie osobom cierpiącym na dolegliwości o osobistym i intymnym charakterze. Zważywszy, że Wnioskodawca jako pracodawca jest zobowiązany do objęcia pracowników opieką zdrowotną medycyny pracy i pokrycia kosztów takich świadczeń, w tym celu Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług medycznych z podmiotem uprawnionym do świadczenia kompleksowych usług medycznych (w tym w szczególności z zakresu medycyny pracy).
Przedmiotem tej umowy jest udzielanie opieki medycznej w zakresie następujących programów:
- Program Medyczny: Opieka Medyczna w ramach Medycyny Pracy;
- Program Medyczny: Udzielanie Świadczeń Zdrowotnych
na rzecz pracowników Wnioskodawcy (dalej: Pracownicy) oraz członków ich rodzin (zwanych w umowie Osobami Uprawnionymi).
Opieka Medyczna w ramach Medycyny Pracy obejmuje swym zakresem następujące świadczenia:
- badania profilaktyczne;
- ocena ryzyka zawodowego;
- profilaktyka zdrowotna;
- konsultacje i diagnostyka;
- szczepienia;
- pomoc doraźna pogotowie;
- rehabilitacja;
- inne usługi.
Program Medyczny: Udzielanie Świadczeń Zdrowotnych obejmuje swym zakresem następujące świadczenia:
- Pakiet Basic:
- medycyna pracy i profilaktyka zdrowotna;
- Pakiet Hospital:
- pogotowie;
- konsultacje specjalistyczne;
- diagnostyka;
- wizyty domowe;
- szczepienia;
- profilaktyka stomatologiczna;
- doraźna pomoc stomatologiczna;
- leczenie stomatologiczne;
- rehabilitacja;
- profilaktyka zdrowotna;
- Pakiet Senior:
- profilaktyka zdrowotna;
- konsultacje specjalistyczne
- diagnostyka;
- szczepienia.
Udział w ww. programach (dalej: pakiet medyczny) jest dla Pracowników dobrowolny i może mieć charakter:
- indywidualny,
- rodzinny (obejmujący oprócz Pracowników także członków rodzin Pracownika, w tym współmałżonka/partnera życiowego do ukończenia 65. roku życia i dzieci do 18. roku życia (do 26. roku życia w przypadku młodzieży uczącej się i pozostającej na utrzymaniu rodziców),
- kontynuacyjny (obejmujący dzieci uprzednio korzystające z programu rodzinnego, które przestały spełniać przesłanki do objęcia ich opieką w ramach programu rodzinnego),
- senior (obejmujący rodziców Pracownika, współmałżonka/partnera życiowego, bez względu na wiek oraz współmałżonka/partnera powyżej 65. roku życia)
(dalej osoby inne niż Pracownik uprawnione do korzystania z pakietu medycznego łącznie: członkowie rodziny Pracownika).
Cena pakietu medycznego różni się w zależności od tego czy korzystającym jest tylko Pracownik, czy oprócz Pracownika obejmuje jego członków rodziny. W ramach wybranego pakietu medycznego, takie same świadczenia przysługują zarówno Pracownikowi, jak i członkom rodziny Pracownika.
Wnioskodawca zdecydował o zapewnieniu Pracownikom możliwości nieodpłatnego korzystania z wybranego pakietu medycznego, mając na uwadze przede wszystkim chęć pozyskiwania najlepszych fachowców oraz zmotywowanie Pracowników do pracy.
W związku z powyższym Wnioskodawca pokrywa koszty pakietów medycznych. Pakiety medyczne finansowane są ze środków obrotowych Wnioskodawcy. Pracownik nie jest obciążany ceną wybranego przez niego pakietu medycznego. Jednak wartość pakietu medycznego dla Pracownika oraz członków rodziny Pracownika finansowana przez Wnioskodawcę jest w odpowiedniej kwocie przyporządkowywana do poszczególnych Pracowników i kwalifikowana przez Wnioskodawcę jako przychód Pracownika ze stosunku pracy, od którego odprowadzane są zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup pakietów medycznych dla Pracowników, jak i członków rodzin Pracowników wskazanych w opisie stanu faktycznego, stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki ponoszone na zakup pakietów medycznych dla Pracowników, finansowane przez Wnioskodawcę, stanowią dla niego koszt uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych zarówno w przypadku, gdy pakietem objęty jest Pracownik, jak również w sytuacji gdy elementem pakietu medycznego są świadczenia medyczne dla członków rodziny Pracownika.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (po wyłączeniu wydatków zastrzeżonych w ustawie) są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami.
Kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów. Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie wydatki, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodów, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów bądź źródła ich uzyskania lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów, został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Koszty ponoszone przez podatnika, na co wskazuje praktyka, należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami uzyskania przychodów będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające z nimi w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty. Co do zasady kosztami uzyskania przychodów są m. in. tzw. koszty pracownicze. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników.
W ocenie Wnioskodawcy przedmiotowe koszty mogą również obejmować wydatki ponoszone na zakup pakietów medycznych na rzecz Pracowników, ponieważ są związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Za koszty pracownicze można uznać także wydatki dotyczące zakupu pakietów medycznych dla członków rodzin Pracowników. Świadczenie to bowiem jest związane ze stosunkiem pracy łączącym Pracownika z Wnioskodawcą (gdyby nie ten stosunek członkowie rodzin nie partycypowaliby w nabytych pakietach medycznych).
Jednakże w każdej sytuacji trzeba sprawdzić, jaki jest cel poniesionego wydatku. Nie ulega wątpliwości, że wydatki na zakup pakietów medycznych dla Pracowników oraz członków ich rodzin zostały poniesione przez Wnioskodawcę w trosce o swoich Pracowników i ich rodziny. W istocie wpływa to na zwiększenie motywacji Pracowników do pracy, gdyż pakiety wpływają na lojalność wobec pracodawcy i tym samym budują wizerunek pracodawcy, jako dbającego nie tylko o swoich Pracowników, ale również o członków rodzin Pracowników. To z kolei skutkuje wyższą efektywnością oraz rzutuje na zmniejszenie rotacji Pracowników. Zapewnienie możliwości nieodpłatnego korzystania z pakietów medycznych pozwala także na uatrakcyjnienie ofert pracy i pozyskanie nowych Pracowników, w tym najlepszych fachowców. Jest to narzędzie jakie Wnioskodawca wykorzystuje by zachęcić fachowców do aplikowania do pracy u Wnioskodawcy. Powyższe czynniki, w konsekwencji, mogą wpływać na wysokość osiąganych przez Wnioskodawcę przychodów.
Taka inwestycja w ocenie Wnioskodawcy przekłada się również na zmniejszenie absencji Pracowników z powodu chorób/konieczności opieki na chorymi członkami rodzin poprzez zapewnienie im i członkom ich rodzin profilaktyki zdrowotnej, a także ułatwienie dostępu do specjalistycznego leczenia, przez co nie muszą zwalniać się z pracy na kilka godzin, aby skorzystać ze świadczeń finansowanych z NFZ. Usługi medyczne związane z pakietami medycznym zapobiegają również pojawianiu się u Pracowników oraz u członków ich rodzin długotrwałych chorób. W ten sposób Wnioskodawca wpływa na skrócenie czasu absencji swoich Pracowników, gdyż w przypadku choroby np. dziecka, Pracownicy muszą angażować swój czas oraz środki na ich opiekę przez co Wnioskodawca jest narażony na nieobecność Pracowników w pracy. Jest to także sposób na motywowanie Pracowników i związanie ich z Wnioskodawcą.
Przedmiotowe wydatki stanowią zatem przejaw i wyraz starań Wnioskodawcy o stan zdrowia kondycji fizycznej i samopoczucia jego Pracowników oraz ich najbliższych osób, co w dalszej perspektywie może przyczyniać się do poprawy atmosfery w miejscu pracy i w konsekwencji do zwiększania wydajności pracy z przełożeniem na uzyskiwane przez Spółkę przychody.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego odpowiednio przyporządkowana wartość pakietu medycznego dla Pracownika oraz jego najbliższych finansowana przez Wnioskodawcę jest kwalifikowana przez Wnioskodawcę jako przychód Pracownika ze stosunku pracy, od którego odprowadzane są zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych. Wnioskodawca przyznając Pracownikowi uprawnienie do korzystania z opieki medycznej członków jego rodziny traktuje związane z tym koszty jako formę dodatkowego wynagrodzenia za pracę/zlecenie. Ponieważ taka forma gratyfikacji Pracownika, zdaniem Wnioskodawcy, wpływa na efektywność jego pracy, przywiązanie do pracodawcy i zaangażowanie, zmniejszenie absencji chorobowej - to tym samym wpływa też na wyniki finansowe Wnioskodawcy.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że wydatki poniesione na zakup pakietów medycznych, w ramach których są zawarte świadczenia zarówno dla Pracowników, jak i członków ich rodzin, spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT i jednocześnie nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, zatem stanowią one koszty uzyskania przychodów Wnioskodawcy. W szczególności koszty te nie stanowią wydatków Wnioskodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych i które z woli ustawodawcy są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o CIT.
Stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydanych np. przez:
- Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w dniu 2 grudnia 2016 r., znak: 0461-ITPB3.4510.549.2016.1.KP;
- Dyrektora Izby Skarbowej w
Katowicach
- w dniu 10 kwietnia 2015 r., znak: IBPBI/2/4510-58/15/IŻ;
- w dniu 6 listopada 2015 r., znak: IBPB-1-3/4510-299/15/TS;
- w dniu 3 lutego 2016 r., znak: IBPB-1-3/4510-707/15/TS
- oraz w dniu 29 lutego 2016 r., znak: IBPB-1-1/4510-284/15/ESZ;
- Dyrektora Izby Skarbowej w
Warszawie
- w dniu 31 lipca 2015 r., znak: IPPB5/4510-561/15-2/AK;
- w dniu 5 listopada 2015 r., znak: IPPB5/4510-898/15-4/MR;
- w dniu 17 grudnia 2015 r., znak: IPPB5/4510-1148/15-2/BC
- oraz w dniu 14 lutego 2017 r., znak: 1462-IPPB5.4510.1102.2016.2.BC;
- Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu w dniu 19 kwietnia 2016 r., znak: ILPB3/4510-1-55/16-4/JG.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Niezależnie od powyższego tytułem uwagi wskazać należy, że nowy jednolity tekst ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ogłoszony został w Dz. U. z 2017 r. pod poz. 2343 (istnieją późniejsze zmiany).
Ponadto powołany przez Wnioskodawcę art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dniem 1 stycznia 2018 r. (na mocy ustawy z dnia 27 października 2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Dz. U. z 2017 r., poz. 2175) otrzymał brzmienie: Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.
Powyższa zmiana nie miała jednak wpływu na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1368, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej