Temat interpretacji
Wnosząc zapytanie, przedstawił Pan stan faktyczny, z którego wynika, że na podstawie umowy Nr 17/2005 z dnia 24.03.2005 r. - jako bezrobotny otrzymał Pan z Powiatowego Urzędu Pracy (jednorazowo) środki pieniężne zwane dotacją na podjęcie działalności gospodarczej i sfinansowanie działalności gospodarczej w zakresie handlu artykułami przemysłowymi.Środki te zostały przyznane na zasadach określonych w ustawie z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31.08.2004 r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej i refundowania kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa oraz wymiaru dopuszczalnej pomocy (Dz U. Nr 196, poz. 2018). Działalność gospodarczą rozpoczął Pan dn. 14.04.2005 r. Otrzymaną dotację przeznaczył Pan na zakup materiałów budowlanych na remont sklepu oraz towarów handlowych i wyposażenia. W związku z powyższym, zadał Pan pytanie "Czy zakupy dokonane z ww środków Funduszu Pracy między innymi na materiały na remont lokalu do działalności gospodarczej i towary handlowe, stanowią dla Pana podatkowe koszty uzyskania przychodu w 2005 r.?"
Zdaniem Pana, wydatki pomimo, iż zostały pokryte z otrzymanych pieniędzy z Powiatowego Urzędu Pracy, stanowią dla Pana podatkowe koszty uzyskania przychodu i podlegają odliczeniu od przychodu z działalności gospodarczej w 2005 r., gdyż nie zostały poniesione z przychodów zwolnionych.
Po rozpatrzeniu powyższego stanu faktycznego, stwierdzić należy co następuje :Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 , 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.W myśl przepisów art. 9 ust. 1a ww ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30, 30a-30c oraz art. 44 ust. 7e i 7f, suma dochodów z wszystkich źródeł przychodów.Na tej podstawie, należy wykazać przychody w zeznaniu rocznym i zsumować wszystkie źródła dochodu i wyliczyć podatek., stosownie do obowiązującej skali podatkowej. W art. 10 ust. 1 ww ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wymienione zostały źródła przychodów, którymi między innymi są : #61656; pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3)#61656; inne źródła (pkt 9).Zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 2 ww ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.Tak więc dotacje, w świetle powołanego wyżej przepisu, stanowią co do zasady przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, przy czym od reguły tej przewidziano dwa wyjątki.Pierwszy dotyczy dotacji związanych z otrzymaniem, zakupem bądź wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.Drugi wyjątek dotyczy grupy dotacji zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 :- pkt 46 - dochody otrzymane przez podatnika z Unii Europejskiej i Europejskiego Banku Inwestycyjnego- pkt 47a - dotacje z budżetu państwa na dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych z SAPARD- pkt 47c - kwoty otrzymane z agencji rządowych (a pochodzące z budżetu państwa) - pkt 47d - dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia (...), otrzymane na cele związane z działalnością rolniczą- pkt 116 - dopłaty bezpośrednie stosowane w ramach Wspólnej Polityki Rolnej Unii Europejskiej (...) .Powołane wyżej przepisy, nie dotyczą jednak zwolnienia od podatku dochodowego otrzymanych przez Pana środków z Funduszu Pracy na uruchomienie działalności gospodarczej.Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, w art. 21 ust. 1 pkt 102 i 118 zawiera przepisy normujące zwolnienia przedmiotowe odnoszące się do świadczeń otrzymywanych przez osoby bezrobotne.Na podstawie tych przepisów, wolne od podatku dochodowego są : - pkt 102 - zwrot kosztów przejazdu bezrobotnego do miejsca pracy lub miejsca odbywania stażu, szkolenia (...) oraz kosztów zakwaterowania bezrobotnego w miejscu pracy, odbywania stażu (...), otrzymane na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001.).- pkt 108 - wartość nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych z tytułu szkoleń (...), otrzymanych na podstawie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001.).Mając na uwadze powyższe, otrzymane z Funduszu Pracy środki na podjęcie działalności gospodarczej stanowią dla podatnika (osoby bezrobotnej) przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ww ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie mieszczą się w dyspozycji powołanego wyżej art. 21.Stosownie do postanowień art. 20 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł , o których mowa w art. 10ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności :(...), dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 (...). Zgodnie z treścią art. 11 ust. 1 ww ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 , art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.W myśl powyższego przepisu, otrzymanie jednorazowych środków z Funduszu Pracy na podjęcie przez podatnika działalności gospodarczej jest równoznaczne z powstaniem przychodu, z którego dochód na mocy powołanego na wstępie art. 9 ustawy, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Dochody z tytułu otrzymanych środków z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej objęte zostały zaniechaniem poboru podatku.Stosownie do wydanego na podstawie art. 22 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25.04.2005r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) (Dz. U. Nr 70, poz. 630) Minister Finansów zaniechał w okresie od 01.01.2004r. do 31.12.2005r. poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od przyznanych bezrobotnemu środków z Funduszu Pracy, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. b i c rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 31 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i trybu refundacji ze środków Funduszu Pracy kosztów wyposażenia i doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego, przyznawania bezrobotnemu środków na podjęcie działalności gospodarczej (...) (Dz. U. Nr 196, poz. 2018). Instytucja zaniechania poboru podatku nie jest tożsama ze zwolnieniem od podatku.Zaniechanie poboru podatku doprowadza bowiem do nieobciążenia podatnika podatkiem, który bez wydania rozporządzenia w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów), podlegałby uiszczeniu.Konsekwencją powyższego jest możliwość zastosowania do przedmiotowego stanu faktycznego zapisu art. 22 ust. 1 ww ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszystkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 (...).Jak wynika z cytowanego wyżej przepisu art. 22 ust. 1, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów określonego wydatku, wymaga łącznie spełnienia dwóch podstawowych przesłanek, które zakładają, że :#61656; wydatek musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu,#61656; wydatek ten nie został wyłączony z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 23 ust. 1 ww ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Zatem, wydatki sfinansowane środkami zaliczonymi uprzednio do przychodów, otrzymanymi przez Pana z Powiatowego Urzędu Pracy na zakup artykułów budowlanych na remont sklepu oraz towarów handlowych i wyposażenia - na podstawie cytowanego art. 22 ust. 1 ww ustawy, stanowić będą koszty uzyskania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej - nie będą spełniać bowiem zapisu art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który mówi, że "nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1.W przypadku zakwalifikowania wyposażenia do środków trwałych, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kosztami uzyskania przychodów będą odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ( odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a-22o, z uwzględnieniem art. 23 ustawy. Mając na uwadze powyższe, stanowisko Pana przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.