Urząd Skarbowy Kraków-Sródmieście w odpowiedzi na pismo Spółki znak: (...) z dnia 16.04.2003 r.(data wpływu do Urzędu: 28.04.2003 r.) w sprawie oceny ... - Interpretacja - PB1/423/10/03/KW

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 24.06.2003, sygn. PB1/423/10/03/KW, Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Urząd Skarbowy Kraków-Sródmieście w odpowiedzi na pismo Spółki znak: (...) z dnia 16.04.2003 r.(data wpływu do Urzędu: 28.04.2003 r.) w sprawie oceny skutków podatkowych dotyczących wydatków związanych z prowadzoną akcją promocyjną (...) działając w trybie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) przekazuje poniższe informacje:

Zgodnie z postanowieniami zawartymi art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. A zatem przy ustalaniu jakie wydatki stanowią koszty uzyskania przychodów najistotniejszą kwestią jest to, że między ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy, wskazujący, iż między innymi dzięki poniesieniu wspomnianego wydatku Podatnik osiągnął lub mógł osiągnąć przychód. W przypadku wykazania, że wydatek ma związek z przychodami Jednostki i nie został ujęty w katalogu wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów z art. 16 ust. 1 ustawy, ma on możliwość odliczenia go od przychodów dla celów podatkowych.

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego, wynika, że "X" S.A. ma zamiar premiować zakupy swoich produktów. Przedsięwzięta akcja promocyjna prowadzona będzie wyłącznie w łańcuchu dystrybucji towarów na linii: producent, hurtownik, detalista i nie będzie kierowana do bezpośredniego konsumenta produktów "X" S.A. Z przedstawionego Regulaminu Premiowania Partnerów Handlowych (...) wynika, iż uczestniczący w Programie Dystrybutorzy zobowiązani są do prowadzenia działań polegających na premiowaniu zakupów wyrobów "X" S.A. dokonywanych przez Detalistów u Dystrybutorów oraz spełniać inne warunki określone w tym regulaminie. Punkty detaliczne charakteryzować się muszą określonym poziomem zakupów oraz posiadać materiały ekspozycyjne wspomagające sprzedaż, udostępnione przez Producenta na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy Detalistą a Producentem. Z wyjaśnienia zawartego w przedmiotowym piśmie wynika, iż materiałami wspomagającymi sprzedaż są urządzenia (podajniki, szafki lub półki) przeznaczone do właściwej ekspozycji wyrobów (...), które nie posiadają wyróżników reklamowych. Dystrybutorzy przekazywać będą Detalistom kupony premiowe, których wartość uzależniona będzie od tygodniowej wielkości zakupów wyrobów "X" S.A. u Dystrybutora. Dystrybutorzy uczestniczący w Programie otrzymywać będą od Producenta kupony, których wartość zróżnicowana będzie w zależności od ilości detalistów zaopatrujących się u Dystrybutora. Rozliczenie pomiędzy Producentem a Dystrybutorami odbywać się będzie w okresach miesięcznych na zasadach określonych w § 9 Regulaminu, zgodnie z którym "X" S.A w zamian za zrealizowane postanowienia Regulaminu uzna kupony przedstawione przez Dystrybutora w kwocie wynikającej z przedstawionych i zweryfikowanych kuponów powiększonej o 2% tyt. premii pieniężnej.

Z postanowień Regulaminu oraz załączonego wzoru kuponu premiowego wynika, iż działania Spółki polegające na wypłacie środków pieniężnych na rzecz Dystrybutora w ramach objętym Regulaminem będą posiadały znamiona promocji własnych produktów, mających na celu zwiększenie ich sprzedaży i nie zawierają elementów typowej reklamy. A zatem koszty związane z akcją promocyjną wyczerpują przesłanki określone przez ustawodawcę w art. 15 ust. l ustawy podatkowej w przedmiocie kwalifikowania ich do kosztów uzyskania przychodów. Działania takie wykraczają poza pojęcie reklamy, o której mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy podatkowej.

Urząd Skarbowy Kraków-Śródmieście