Temat interpretacji
Odpowiadając, w trybie art. 14a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), na zapytanie z dnia 9 września 2004 r., dotyczące zakresu stosowania prawa podatkowego odnośnie zakwalifikowania do kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków poniesionych na wymianę dachu magazynu, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie, uprzejmie wyjaśnia, co następuje:
Z pisma wynika, że zgodnie z zaleceniami Sanepidu Spółka zobowiązana została do wymiany dachu budynku magazynowego. Przewidywany zakres robót obejmuje zerwanie istniejącej papy, zbicie szlichty betonowej, likwidację istniejącej izolacji (żużel), wykonanie warstwy izolacyjnej (wełna mineralna), położenie papy termozgrzewalnej oraz wymianę rynien i rur spustowych. Zgodnie z wyjaśnieniem Spółki szacowana wartość wykonanych prac wyniesie około 200.000 zł i pozwoli na przywrócenie wartości użytkowej magazynu poprzez wymianę zużytych części na nowe przy zastosowaniu nowych technologii.
Spółka ma wątpliwość, czy wykonane prace należy zaliczyć do kosztów remontu, czy też do ulepszenia środka trwałego.
Zdaniem Spółki wykonane prace należy zakwalifikować do remontu, gdyż mają na celu przywrócenie zdolności użytkowej magazynu.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy. Oznacza to, że Spółka ma możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie będzie miało wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 6 ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.
Stosownie do art. 16g ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jeżeli środki trwałe uległy ulepszeniu w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji, wartość początkową tych środków, ustaloną zgodnie z ust. 1 i 3-11, powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Przepisy podatkowe nie podają definicji remontu i modernizacji. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414) definiuje natomiast pojęcie "remontu", przez który rozumie się "wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym". Ustawa ta nie definiuje jednak pojęcia "modernizacji".
Ulepszenie, czy też modernizacja to trwałe unowocześnienie środka trwałego, które zwiększa jego wartość użytkową. Unowocześnienie to może przybierać różne postacie, np. odbudowy, rozbudowy czy przebudowy środka (obiektu), czy też wymiany jego części na inne o lepszych parametrach, jak też uzupełnienie go o dodatkowe części składowe lub peryferyjne - o ile efektem tych ulepszeń jest zwiększenie wartości użytkowej tegoż środka.
O tym, czy dany wydatek może być zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w całości jako remont, czy też poprzez odpisy amortyzacyjne decyduje zakres rzeczowy wykonanych prac, który należy porównać do stanu istniejącego, na podstawie dokumentacji technicznej. W przypadku zaś wątpliwości co do prawidłowej kwalifikacji poniesionego wydatku (inwestycja, modernizacja, czy remont) koniecznym jest zasięgnięcie opinii biegłego ds. budowlanych, który w oparciu o stosowną dokumentację, oględziny wypowie się co do charakteru poniesionych nakładów.
Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego, nie wynika wprost czy istotą prac - wymiany starego dachu na nowy, będzie jedynie przywrócenie pierwotnej wartości użytkowej, przy użyciu nowocześniejszych materiałów, czy nie nastąpi wzrost wartości użytkowej budynku, w którym zmieniony będzie dach, w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do użytkowania.
Jeżeli z zakresu planowanych prac wynikałoby, że ich celem jest przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja, to dodatkowe prace remontowe będą stanowić faktycznie jeden z elementów przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji.