Temat interpretacji
Na podstawie art.14 a § 1 i 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa /Dz.U.Nr 137, poz.926 ze zm./, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie udziela następującej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie przedstawionej w piśmie z dnia 25.10.2004r. dotyczącym wyjaśnienia czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w systemie podatku od towarów i usług lub poza nim w związku z realizacją przez nią inwestycji polegających na :
-budowie sieci wodociągowej z przyłączami
-dokończeniu budowy sieci wodociągowej z przyłączami
-budowy sieci kanalizacji sanitarnej
Jak wynika z treści pisma z dnia 25.10.2004r. Gmina po dniu 01.05.2004r. zawarła umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, których przedmiot obejmuje budowę sieci wodociągowej z przyłączami i sieci kanalizacji sanitarnej oraz dokończenie budowy sieci wodociągowej z przyłączami. Umowy te określają warunki i tryb udzielenia Gminie dofinansowania z programu SAPARD. Realizacja powyższych inwestycji należy do zadań własnych Gminy zgodnie z art.7 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym /tekst jednolity Dz.U.z 2001r. Nr 142, poz.1591 ze zm./.Jak wynika z dalszej części pisma, po końcowym odbiorze ww inwestycji zostały one przekazane nieodpłatnie w administrowanie podmiotowi, który będąc zakładem budżetowym Gminy jest jednocześnie podatnikiem podatku od towarów i usług samodzielnie rozliczającym swoją działalność polegającą na świadczeniu usług przy wykorzystaniu powyższych sieci wodociągowych i sieci kanalizacyjnej.Z pisma Gminy wynika również , iż korzysta ona ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art.6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U.Nr 54, poz.654 ze zm./ i nie może zaliczyć podatku naliczonego związanego ze zrealizowanymi inwestycjami do kosztów uzyskania przychodów.
Z dokumentów znajdujących się w tut.Urzędzie wynika, iż Gmina jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w rozumieniu art.15 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art.86 ust.1 i ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 54, poz.535/w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, którą stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Na mocy art.86 ust.1 ww ustawy o podatku od towarów i usług podatnik ma więc prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Przepis ten stanowi jednak, iż tylko w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.
Wobec tego, że Gmina stwierdza w piśmie , iż nie prowadzi działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, realizacji której służyłyby poniesione przez nią wydatki na inwestycje polegające na budowie sieci wodociągowych i sieci kanalizacyjnej, o których współfinansowanie w ramach programu SAPARD ubiega się obecnie, to nie ma ona możliwości odzyskania w systemie podatku od towarów i usług podatku naliczonego uprzednio uiszczonego przez nią przy nabyciu towarów i usług służących tej inwestycji. Rozwiązania zawarte w § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz.U.Nr 97, poz.970 ze zm./ w tej konkretnej sprawie w ogóle nie mają zastosowania, gdyż umowy pomiędzy Gminą i Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawarte zostały po dniu 1 maja 2004r.
Gmina, stosownie do art.2 pkt 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003r.o dochodach jednostek samorządu terytorialnego /Dz.U.Nr 203, poz.1966/, jest jednostką samorządu terytorialnego. Zgodnie z art.6 ust.1 pkt 6 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U.Nr 54, poz.654 ze zm./ zwalnia się od tego podatku jednostki samorządu terytorialnego w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.Gmina korzystając ze zwolnienia swoich dochodów od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na mocy powołanego art.6 ust.1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie ma więc prawnych możliwości zaliczenia nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów.
Tutejszy organ podatkowy, podzielając stanowisko Gminy wyjaśnia więc, że z wyżej powołanych przepisów prawa, jak i z sytuacji prawnej Gminy wynika, iż nie ma ona możliwości odzyskania podatku od towarów i usług bowiem:
1)jako podatnikowi podatku od towarów i usług Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż towary i usługi nabyte przez Gminę w związku z realizacją inwestycji polegających na budowie sieci wodociągowych i sieci kanalizacyjnej nie są wykorzystywane do wykonywania przez nią czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
2)będąc podatnikiem korzystającym ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych Gmina nie może zaliczyć nie odliczonego podatku od towarów i usług do kosztów uzyskania przychodów ustalonych dla celów rozliczenia tego podatku, czyli nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług poza systemem tego podatku poprzez zmniejszenie swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych.
Ponadto Naczelnik Urzędu Skarbowego w Namysłowie informuje, że niniejszej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego udzielono wg stanu prawnego obowiązującego na dzień jej sporządzenia.