zwolnienie przedmiotowe, gospodarka zasobami mieszkaniowymi - Interpretacja - 0114-KDIP2-3.4010.267.2018.2.MC

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 07.02.2019, sygn. 0114-KDIP2-3.4010.267.2018.2.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

zwolnienie przedmiotowe, gospodarka zasobami mieszkaniowymi

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2018 r. (data wpływu 22 listopada 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 stycznia 2019 r. (data wpływu 28 stycznia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania z tytułu:

  • wniesienia wkładu budowlanego przez tzw. starego członka Wnioskodawcy w celu ustanowienia na jego rzecz własności lokali z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe wraz z prawem do korzystania z miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym jest prawidłowe;
  • wniesienia wkładu budowlanego przez tzw. starego członka Wnioskodawcy w celu ustanowienia na jego rzecz własności lokali z przeznaczeniem na cele użytkowe wraz z prawem do korzystania z miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym jest prawidłowe;
  • wniesienia wkładu budowlanego przez tzw. nowego członka Wnioskodawcy w celu ustanowienia na jego rzecz własności lokali z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe wraz z prawem do korzystania z miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym jest prawidłowe;
  • wniesienia wkładu budowlanego przez tzw. nowego członka Wnioskodawcy w celu ustanowienia na jego rzecz własności lokali z przeznaczeniem na cele użytkowe wraz z prawem do korzystania z miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym jest prawidłowe;
  • wniesienia wkładu budowlanego przez członka Wnioskodawcy w celu ustanowienia na rzecz dzieci członka spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu wraz z prawem do korzystania z miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym jest prawidłowe,
  • przeznaczenia części dochodów pochodzących z przedmiotowej inwestycji na sfinansowanie kolejnych inwestycji polegających na wybudowaniu lokali mieszkalnych dla członków Wnioskodawcy jest prawidłowe;
  • wniesienia wkładu budowlanego przez członka Wnioskodawcy w celu ustanowienia na jego rzecz własności lokalu z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe wraz z komórką lokatorską (jedną lub więcej) jest prawidłowe;
  • wniesienia wkładu budowlanego przez członka Wnioskodawcy osobę prawną w celu nabycia większej ilości lokali oraz miejsc postojowych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (spółdzielnia mieszkaniowa) zamierza wybudować wielorodzinny budynek mieszkaniowy wraz z funkcjami usługowymi na parterze oraz garażem podziemnym.
Wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonej przy ulicy S., składającej się z działek numer 31 i 59, o obszarze 4.898,00 m2, dla której w Sądzie Rejonowym prowadzona jest księga wieczysta.

W dniu 17 czerwca 2011 r. Prezydent Miasta wydał Decyzję o warunkach zabudowy, w której ustalił warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy dla inwestycji, polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego z usługami i garażem podziemnym na działkach numer: 30/4, 30/5, 30/14, 30/15, 30/16, część 30/17, 30/18 oraz ze względu na infrastrukturę na części dz. 29/8, 29/10, 29/11 , 29/12, 29/13 przy ulicy S.

Spółdzielnia zamierza przystąpić do realizacji inwestycji określonej w ww. decyzji, która realizowana będzie na działce o numerze ewidencyjnym o numerze 59, która wyodrębniona została w związku z uregulowaniem stanu prawnego działek o numerach ewidencyjnych: 30/4, 30/5, 30114, 30/15, 30/16, 30/17, 30/18.

Decyzją organów Spółdzielni mieszkaniowej odstąpiono od budowy objętego decyzją o warunkach zabudowy budynku parkingu wielopoziomowego.

Spółdzielnia przeprowadzi inwestycję budowlaną na Nieruchomości, polegającą na wybudowaniu jedenastokondygnacyjnego budynku mieszkalnego wielorodzinnego z garażem podziemnym zlokalizowanym w dwóch kondygnacjach podziemnych i usługami zlokalizowanymi na parterze wraz z infrastrukturą techniczną i drogową włącznie z dojazdem od ul. S. W ramach inwestycji wykonane zostanie także otoczenie terenów zielonych z elementami małej architektury, kontynuacja drogi pożarowej, miejsca postojowe naziemne i pozostałą część zagospodarowania terenu;

Inwestycja zostanie zrealizowana zgodnie z postanowieniami statutu Spółdzielni (Statut).

Zgodnie z § 69 Statutu Spółdzielnia może podejmować się budownictwa lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży wielostanowiskowych z zachowaniem zasad pierwszeństwa określonych w § 2 ust. 4 pkt 1 i 2. Zgodnie z § 2 ust. 4 pkt 1 i 2 Statutu przedmiotem działalności Spółdzielni może być:

  1. budowanie budynków mieszkalnych w celu ustanowienia odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu &‒ w pierwszej kolejności na rzecz członków, a w dalszej kolejności na rzecz osób niebędących członkami Spółdzielni;
  2. budowanie garaży wielostanowiskowych w celu ustanowienia ułamkowego udziału we współwłasności w garażu wielostanowiskowym &‒ według pierwszeństwa określonego powyżej;

Zgodnie ze Statutem Spółdzielnia może podejmować inwestycje po uprzednim przedstawieniu i zatwierdzeniu przez Walne Zgromadzenie projektu zapewniającego miejsca parkowania dla już mieszkających członków Spółdzielni, zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami w tym zakresie dla obecnie nowo budowanych domów mieszkalnych wielorodzinnych.

W myśl § 71 Statutu koszty inwestycji budynków mieszkalnych, lokali użytkowych i garaży wielostanowiskowych ponoszą wyłącznie osoby, których te inwestycje bezpośrednio dotyczą. Spółdzielnia zawiera umowę o budowę lokalu z osobą ubiegającą się o ustanowienie odrębnej własności w nowo budowanym lokalu. Rozliczenie kosztów budowy następuje w terminie 6 miesięcy od dnia oddania budynku do użytkowania.

Nowopowstałe lokale zostaną przeznaczone dla członków Spółdzielni.

Spółdzielnia zamierza sprzedawać lokale wyłącznie na podstawie przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zawierając umowy przenoszącej prawo własności w wykonania wcześniej zawartych umów o budowę lokalu. Spółdzielnia dopuszcza przyjmowanie nowych członków, którzy nabędą ekspektatywę prawa odrębnej własności lokalu.

W konsekwencji Spółdzielnia zawierać będzie umowę o budowę lokalu z członkami, którzy posiadali członkostwo jeszcze przed rozpoczęciem przez Spółdzielnię inwestycji oraz osobami, które nabędą członkostwo w związku z nabywaniem ekspektatywy prawa odrębnej własności (później prawa odrębnej własności lokalu).

Osoby, które były członkami Spółdzielni jeszcze przed podpisaniem umowy o budowę lokalu tzw. stary członek, będą zobowiązane, w zamian za ustanowienie na ich rzecz prawa własności lokalu, do uiszczenia wkładu budowlanego, który będzie odpowiadał rzeczywistym kosztom budowy budynku, w wysokości proporcjonalnej do wartości kosztu budowy lokalu, który otrzymają w stosunku do kosztów budowy całego budynku. Osoby, które chwili podpisywania umowy o budowę lokalu uzyskają członkostwo w Spółdzielni tzw. nowi członkowie, zobowiązani będą uiścić wkład budowlany. Wkład budowlany będzie składać się z rzeczywistych kosztów budowy budynku, w wysokości proporcjonalnej do wartości lokalu, który otrzymają w stosunku do kosztów budowy całego budynku oraz wartość prawa użytkowania wieczystego ustanowionego na gruncie, które zostanie w udziale związane z prawem odrębnej własności lokalu przenoszonego na rzecz nabywcy tzw. nowego członka Spółdzielni.

W obu przypadkach wkład budowlany będzie różnicowany w zależności od kosztu budowy danego lokalu, na co wpływ będzie miała jego powierzchnia, położenie oraz standard w jakim zostanie wybudowany budynek, w którym będzie się mieścić.

Z prawem własności lokalu nabywca może nabyć udział w prawie własności lokalu użytkowego (garażu), na podstawie którego uprawniony będzie do korzystania z wyznaczonego miejsca postojowego. Nabycie udziału we współwłasności odbywać będzie się na takich samych zasadach jak nabycie prawa do lokalu.

Oznacza to, że najpierw Spółdzielnia zawiera z członkiem (zarówno tzw. starym jak i nowym członkiem) umowę o budowę lokalu, a po zrealizowaniu inwestycji zawierana jest umowa przenosząca udział w prawie wraz z przyznaniem prawa do wyłącznego korzystania.

Spółdzielnia dopuszcza również ustanawianie prawa do wyłącznego korzystania z wyznaczonego miejsca postojowego bez rozporządzenia prawem własności.

Miejsca postojowe naziemne mogą zostać przeznaczone na sprzedaż lub na wynajem dla użytkowników lokali pozostających w zasobach Spółdzielni.

Ponadto, z prawem własności lokalu nabywca może nabyć udział w prawie własności lokalu niemieszkalnego, na podstawie którego uprawniony będzie do korzystania z wyznaczonej komórki lokatorskiej. Nabycie udziału we współwłasności odbywać będzie się na takich samych zasadach jak nabycie prawa do lokalu.

Oznacza to, że najpierw Spółdzielnia zawiera z członkiem (zarówno tzw. starym jak i nowym członkiem) umowę o budowę lokalu, a po zrealizowaniu inwestycji zawierana jest umowa przenosząca udział w prawie wraz z przyznaniem prawa do wyłącznego korzystania. Istnieje możliwość, że nabywca lokalu nabędzie więcej niż jedną komórkę lokatorską.

Spółdzielnia nie wyklucza, iż w poczet jej członków może zostać przyjęta osoba prawna, która kupi większą ilość lokali oraz miejsc postojowych.

Lokale użytkowe w ok. 65% pozostaną własnością Wnioskodawcy z przeznaczeniem na powierzchnie biurową dla administracji Wnioskodawcy konieczną do realizacji obowiązków wobec członków Spółdzielni. Pozostałe lokale użytkowe zostaną zbyte na rzecz członków Spółdzielni (zarówno tzw. starych jak i nowych). Gospodarka zasobami lokalowymi Wnioskodawcy jest prowadzona w celu polepszenia warunków zamieszkiwania jego członków. Wnioskodawca (spółdzielnia mieszkaniowa) powstał pod koniec lat 70-tych XX wieku i większość administrowanych przez Wnioskodawcę budynków, jak również infrastruktura osiedla, na którym się one znajdują jest w złym stanie technicznym wymagającym dużych nakładów na remonty i modernizacje.

Wnioskodawca nie jest w stanie zaspokoić tych potrzeb z samych opłat czynszowych oraz na fundusz remontowy. Członkowie Wnioskodawcy chcą, aby Wnioskodawca zagospodarował posiadane wolne działki w celu wybudowania nowych lokali dla członków Wnioskodawcy i częściowo dla nowych członków Spółdzielni w celu podreperowania budżetu Wnioskodawcy oraz zmniejszenia obciążenia starych członków opłatami za użytkowanie wieczyste za działki nie zagospodarowane przez Wnioskodawcę (np. nieruchomość, na której prowadzona będzie inwestycja).

Kwoty otrzymane od nabywców lokali nie przeznaczone na sfinansowanie inwestycji oraz kwoty pochodzące z czynszu najmu/ dzierżawy miejsc postojowych Wnioskodawcy zostaną przeznaczone na zaspokojenie potrzeb członków Wnioskodawcy, tj. przede wszystkim na remonty i modernizacje ww. budynków oraz infrastruktury osiedli.

Ponadto Wnioskodawca rozważa również przeznaczenie części przychodu pochodzącego z ww. inwestycji na wybudowanie w przyszłości kolejnych lokali mieszkalnych przeznaczonych dla swoich członków.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez tzw. starego członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego. na podstawie art. 17 ust 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. 2000 r. Nr 54 poz. 654, ze zm., dalej zwana PDPU), jeżeli wybuduje budynek wielomieszkaniowy i ustanowi na rzecz swoich tzw. starych członków własność lokali z przeznaczeniem tych lokali na cele mieszkaniowe, wraz z prawem do korzystania z miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany przez członka, który to wkład budowlany wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków ?

  • Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez tzw. starego członka Wnioskodawcy wkładu budowanego, na art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU, w sytuacji kiedy ustanowi własność lokalu na rzecz swojego tzw. starego członka z przeznaczeniem tych lokali na cele użytkowe, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, który to wkład budowlany wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków ?
  • Czy w związku z przedstawionym starem faktycznym Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego wkładu budowlanego przez tzw. nowego członka Wnioskodawcy. na art, 17 ust. 1 pkt 44 PDPU, jeżeli wybuduje budynek wielomieszkaniowy i ustanowi na rzecz swoich tzw. nowych członków własność lokali z przeznaczeniem tych lokali na cele mieszkaniowe. wraz z prawem do korzystania z miejsc postojowych w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany przez członka, który to wkład budowlany wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków ?
  • Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego wkładu budowlanego przez tzw. nowego członka Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU, w sytuacji kiedy ustanowi własność lokalu na rzecz swojego tzw. nowego członka z przeznaczeniem tych lokali na cele użytkowe, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, który to wkład budowlany wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków ?
  • Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym Wnioskodawca będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, na podstawie art. 17 ust, 1 pkt 44 PDPU. jeżeli wybuduje budynek wielomieszkaniowy i ustanowi na rzecz dzieci członka spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany przez członka, który wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków ?
  • Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, część dochodów pochodzących z przedmiotowej inwestycji będzie stanowiła cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i w konsekwencji będzie podlegała w tej części zwolnieniu podatku dochodowego w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU, jeżeli zostanie przeznaczona na sfinansowanie kolejnych inwestycji polegających na budowaniu lokali mieszkalnych dla członków Wnioskodawcy ?
  • Czy w związku z przedstawionym Stanem faktycznym, na możliwość zwolnienia Wnioskodawcy od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, na podstawie art, 17 ust 1 pkt 44 PDPU będzie wpływał fakt, że członek (zarówno tzw. stary jak i nowy) zakupi więcej niż jedną komórkę lokatorską ?
  • Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, na możliwość zwolnienia Wnioskodawcy od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU będzie wpływał fakt, że w poczet członków Wnioskodawcy zostanie przyjęta osoba prawna, która nabędzie większą ilość lokali oraz miejsc postojowych ?

    Zdaniem Wnioskodawcy, Ad 1. Wnioskodawca będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU od podatku dochodowego od prawnych z tytułu wniesionego przez tzw. starego członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego w przypadku ustanowienia na rzecz tego członka prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany, który wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków.

    Ad 2. Wnioskodawca nie będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez tzw. starego członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego w przypadku ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu użytkowego na tzw. starego członka, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany polegającą na świadczeniu usług na rzecz inny członków wnioskodawcy.

    Ad 3. Wnioskodawca będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez tzw. nowego członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, w przypadku ustanowienia na rzecz tego członka prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, a uzyskany z tego tytuły przychód ze sprzedaży zostanie przeznaczony w całości na zaspokojenie potrzeb swoich Członków.

    Ad 4. Wnioskodawca nie będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU Od podatku Od osób prawnych, z tytułu wniesionego przez tzw. nowego członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego w przypadku ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu użytkowego na rzecz tzw. nowego członka, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany polegającą na świadczeniu usług na rzecz inny członków wnioskodawcy.

    Ad 5. Wnioskodawca będzie zwolniony na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 od podatku dochodowego od osób prawnych z tytułu wniesionego przez członka Wnioskodawcy wkładu budowlanego, jeżeli wybuduje budynek wielomieszkaniowy i ustanowi na rzecz dzieci Członka spółdzielni prawo własności do lokalu, wraz z prawem do korzystania z miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym, w zamian za wniesiony wkład budowlany przez członka, który Wnioskodawca w całości przeznaczy na zaspokojenie potrzeb swoich członków.

    Ad. 6 Część dochodów uzyskanych przez Wnioskodawcę z wkładów budowlanych oraz ceny sprzedaży lokali jeżeli zostaną przeznaczone wybudowanie kolejnych lokali mieszkalnych dla członków Wnioskodawcy będą stanowiły cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych i w konsekwencji będą podlegały zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU.

    Ad. 7. Na zwolnienie Wnioskodawcy od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU nie będzie miał wpływu fakt, czy członek zakupi jedną czy więcej komórek lokatorskich.

    Ad. 8. Na zwolnienie Wnioskodawcy od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU nie będzie miał wpływu fakt, że tzw. nowy członek Spółdzielni &‒ osoba prawna, nabędzie większą ilość lokali oraz miejsc postojowych.

    Uzasadnienie

    Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116, ze zm., dalej zwana; SMU), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.

    Zgodnie natomiast z art. 1 ust. 2 SMU, przedmiotem działalności spółdzielni może być: 1) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych; 2) budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych; 3) budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów; 4) udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, 5) budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

    Na podstawie art. 1 ust. 3 SMU, spółdzielnia ma obowiązek zarządzania nieruchomościami stanowiącymi jej mienie lub nabyte na podstawie ustawy mienie jej członków. Ponadto, należy wskazać, że zgodnie z art. 1 ust. 6 SMU, spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą aniżeli wskazana wyżej na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.

    W myśl art. 7 ust 1 PDPU przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Z art. 7 ust. 2 PDPU wynika natomiast, że dochodem jest, z pewnymi ustawowymi zastrzeżeniami nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

    Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

    Zgodnie z powszechnie przyjętym poglądem doktryny i orzecznictwa, w celu zakwalifikowania konkretnych dochodów do kategorii dochodów zwolnionych od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU, konieczne jest łączne spełnienie następujących warunków: 1) podatnikiem musi być jeden z podmiotów enumeratywnie wskazany w tym przepisie, 2) dochody uzyskane przez ten podmiot zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi; 3) dochody te zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, 4) dochody te nie mogą być dochodami uzyskanymi z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (tak m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 13 października 2009 r., sygn. akt I SA/Wr 1252/2009).

    Z uwagi na fakt, że pojęcia zasobów mieszkaniowych oraz gospodarki zasobami mieszkaniowymi nie zostały wprost zdefiniowane w przepisach PDPU, w celu ich prawidłowej interpretacji należy odwołać się do ukształtowanego w tej kwestii stanowiska orzecznictwa i doktryny.

    Zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 5 marca 2008 r., nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 przez zasoby mieszkaniowe w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU należy rozumieć 1) znajdujące się w budynku lokale mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże, 2) pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, w szczególności: budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej, kotłowni i hydroforni wolnostojących, osiedlowych warsztatów (zakładów) konserwacyjno-remontowych, 3) urządzenia i uzbrojenia terenów, na których znajdują się budynki mieszkalne, w szczególności: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetycznych i telefonicznych, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np: drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia), 4) grunty, na których posadowione są budynki mieszkalne.

    Podobne stanowisko w przedmiocie klasyfikacji zasobów mieszkalnych wyrażone zostało również m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 maja 2011 r. (sygn.. akt ILPB3/423-81/11-2/JG) oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 maja 2011 r., sygn.. akt: ILPB3/423-85/11-4/JG).

    W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na stanowisko wyrażone przez Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26 czerwca 2009 r., sygn. akt II FSK 278/2008, zgodnie z którym pojęcie zasobów mieszkaniowych należy rozumieć nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie i administrowanie.

    Kolejną kwestią wymagająca wyjaśnienia dla potrzeb przedmiotowego wniosku jest określenie zakresu pojęciowego gospodarowania zasobami mieszkaniowymi. Wobec braku legalnej definicji tego pojęcia, zarówno orzecznictwo, jak i doktryna odwołuje się do znaczeń poszczególnych wyrazów wchodzących w jego skład przyjętych w języku potocznym. Słownik Języka Polskiego PWN pod pojęciem gospodarka rozumie gospodarowanie, rozporządzanie, kierowanie czymś. Pod pojęciem gospodarować - rozporządzać, zarządzać czymś, kierować gospodarką przedsiębiorstwa, miasta itp.; rozporządzać" - czynić coś, zgodnie z prawem, dysponować, zarządzać; kierować - zarządzać czymś"; zarządzać - kierować czymś, administrować, sprawować zarząd.

    Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że pojęcie gospodarowania (...) nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. Uwzględniając zakres tak rozumianego pojęcia gospodarka oraz pojęcia zasoby mieszkaniowe, na które składają się m.in. lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami (tj. np. garażami i miejscami postojowymi), uzasadnione jest twierdzenie, że przez gospodarkę zasobami mieszkaniowymi należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym. W pojęciu tak rozumianej gospodarki zasobami mieszkaniowymi mieści się także działalność polegająca na sprzedaży lokali mieszkalnych wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami.(...) (tak m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 26 maja 2011 r., sygn.. akt ILPB3/423- 81/11-2/JG).

    Powyżej przytoczone stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu należy uznać za zasadne, przede wszystkim z uwagi na podstawowy przedmiot działalności spółdzielni mieszkaniowych jakim zgodnie z art. 1 ust. 2 SMU jest m.in. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu a także budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia prawa odrębnej własności lokali mieszkalnych na rzecz członków spółdzielni. Należy przy tym zwrócić uwagę, że w ramach gospodarowania zasobami mieszkaniowymi należy traktować nie tylko zarządzanie istniejącymi już zasobami mieszkaniowymi w sensie wybudowanych już budynków lub lokali mieszkalnych lecz także sytuacje, gdzie dopiero dany budynek lub lokal ma zostać wybudowany.(tak m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z dnia 2 lutego 2010 r., sygn. akt I SA/Kr 1706/2009).

    Z uwagi na powyższe, dochodami zwolnionymi od podatku dochodowego od osób prawnych będą m.in. dochody uzyskane z tytułu wkładów budowlanych uzyskanych od członków spółdzielni w celu ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, pod warunkiem, że dochody te będą przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Nie ma przy tym znaczenia czy osoba ta stanie się członkiem Spółdzielni w momencie podpisywania umowy o budowę lokalu, czy już wcześniej była członkiem Spółdzielni. Nie ma również znaczenia czy członek spółdzielni jest osobą fizyczną czy osobą prawną (tak m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 29 maja 2008 r., sygn. akt IP-PB3-423-401/08-2/ECH, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 31 maja 2011 r., sygn. akt: ILPB3/423-85/11-4/JG, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 26 lipca 2011, sygn. akt: ITPB3/423-272/11/PS).

    Należy wskazać, że w orzecznictwie kształtuje się linia orzecznicza zgodnie z którą jeżeli przychody uzyskane ze sprzedaży lokali czy garaży po uwzględnieniu przypadających kosztów uzyskania przychodów, jako dochód zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych w ramach prowadzonej przez spółdzielnię gospodarki mieszkaniowej, to wyczerpują literalną wykładnię przepisu określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i spełniają warunki do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, niezależnie od tego czy sprzedaż następuje na rzecz osoby trzeciej czy członka spółdzielni. Tym bardziej zatem zwolnieniu podlegają dochody uzyskane z tytułu wkładów budowlanych uzyskanych od tzw. nowych członków spółdzielni w celu ustanowienia prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego, pod warunkiem, że dochody te będą przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

    W piśmie z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie zmiany interpretacji indywidualnej z dnia 15 lutego 2012 r., Nr IBPB1/2/423-1357/11/MO wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, Minister Finansów stwierdził, że stanowisko spółdzielni, że jeżeli przychody uzyskane ze sprzedaży garaży po uwzględnieniu przypadających kosztów uzyskania przychodów, jako dochód zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych w ramach prowadzonej przez spółdzielnię gospodarki mieszkaniowej, to wyczerpują literalną wykładnię przepisu określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i spełniają warunki do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym, niezależnie od tego czy sprzedaż następuje na rzecz osoby trzeciej czy członka spółdzielni.

    Na możliwość skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wpływa fakt zakupu więcej niż jednej komórki lokatorskiej przez nabywcę jednego lokalu.

    Podobnie należy wydaje się traktować sytuację, w której z wniesionych wkładów budowlanych spółdzielnia ustanowi prawo własności do lokalu mieszkalnego na rzecz dziecka członka Wnioskodawcy. Nie sposób byłoby bowiem przyjąć, że zakres przedmiotowego zwolnienia zależny byłby od rodzaju podmiotu, na rzecz którego będzie ustanawiane prawo własności lokalu, zwłaszcza jeżeli ustawa wskazuje wprost wszystkie warunki jakie muszą zostać spełnione w celu objęcia danego przychodu zwolnieniem i nie ma wśród nich ograniczeń podmiotowych w stosunku do beneficjenta prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

    Inaczej analizowana sytuacja będzie się przedstawiała w przypadku ustanowienia odrębnej własności lub sprzedaży lokalu użytkowego. Z uwagi na fakt, że wszelkiego rodzaju zwolnienia podatkowe należy interpretować w sposób ścisły, lokale użytkowe nie mieszczą się w definicji pojęcia zasobów mieszkaniowych wobec czego transakcje mające za przedmiot lokale użytkowe bez względu na to, czy będą przeznaczone dla członków spółdzielni, czy też osób trzecich, nie będą mogły być objęte zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 44 PDPU.

    Ostatnią kwestią wymagającą interpretacji jest, czy część dochodu uzyskana przez Wnioskodawcę będzie stanowiła cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych jeżeli zostanie przeznaczona na wybudowanie kolejnych lokali mieszkalnych dla członków Wnioskodawcy. Z uwagi na powyższe wywody, zasadne wydaje się być stanowisko, że przeznaczenie części tych dochodów na realizację inwestycji mającej na celu zaspokojenie podstawowych potrzeb członków Wnioskodawcy, będący jednocześnie jego podstawową działalnością, jest zarazem celem związanym z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wnioskodawcy. Jak już była mowa o tym wyżej, zasobami mieszkaniowymi nie są bowiem jedynie istniejące już obiekty, tj. np. lokale mieszkalne, ale również takie obiekty, które mają powstać w przyszłości. Warunkiem uznania tego typu przeznaczenia uzyskanych środków jako cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkalnych wydaje się być to, że środki te powinny zostać przeznaczone na zasoby mieszkaniowe we wskazanym powyżej rozumieniu, a zatem nie np. na cele budowy lokali użytkowych.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

    Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Wnioskodawcy.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

    Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej