Temat interpretacji
Wskazanie momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy w związku z uzyskaniem Decyzji o wsparciu nowych inwestycji.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2019 r. (data wpływu 5 kwietnia 2019r.) uzupełnionym na wezwanie z dnia 23 kwietnia 2019r. Nr 0114-KDIP2-3.4016.62.2019.1.MS (data doręczenia 24 kwietnia 2019 r.) pismem z dnia 26 kwietnia 2019 r. (data nadania i data wpływu do KIS 26 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wskazania momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy w związku z uzyskaniem Decyzji o wsparciu nowych inwestycji jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 kwietnia 2019 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie momentu rozpoczęcia korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy w związku z uzyskaniem Decyzji o wsparciu nowych inwestycji.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
X Spółka Akcyjna (dalej: Wnioskodawca" lub Spółka) w zakresie swojej podstawowej działalności gospodarczej produkuje i dystrybuuje produkty lecznicze, wyroby medyczne i suplementy diety (Produkty) w Polsce oraz poza granicami kraju. Spółka jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu ustawy o CIT.
Proces wytwarzania Produktów prowadzony jest w dwóch zakładach produkcyjnych w P. (Zakład Produkcyjny 1) oraz K. (Zakład Produkcyjny 2), w których co roku produkowanych jest ponad 1,5 mld tabletek i 120 mln blistrów, sprzedawanych następnie w Polsce i 65 rynkach na całym świecie. Obecnie Spółka produkuje ponad 250 leków w 17 obszarach terapeutycznych, m.in.: kardiologia, pulmonologia, gastroenterologia, urologia, ginekologia, choroby ośrodkowego układu nerwowego, okulistyka, pediatria i onkologia. Oprócz leków na receptę Spółka oferuje produkty bez recepty (OTC), suplementy diety, dermokosmetyki i urządzenia medyczne.
Spółka zamierza rozpocząć realizację nowej inwestycji w rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, obejmującej budowę nowych oraz modernizację istniejących budynków w Zakładzie Produkcyjnym 1 oraz najprawdopodobniej również w Zakładzie Produkcyjnym 2. Spółka ponosić będzie nakłady inwestycyjne, które doprowadzą do zwiększenia całościowej zdolności produkcyjnej Zakładu Produkcyjnego 1 (oraz Zakładu Produkcyjnego 2 &̶ jeśli inwestycja obejmie również Zakład Produkcyjny 2) (dalej: Inwestycja").
W związku z Inwestycją Spółka zamierza wystąpić do zarządzającego obszarem ( Specjalną Strefą Ekonomiczną) z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U.2018.1162 z dnia 2018.06.15) (dalej: Ustawa o PSI), celem uzyskania wsparcia w postaci zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej również: Decyzja).
Zarówno Zakład Produkcyjny 1 jak i Zakład Produkcyjny 2 są częścią Spółki (działalność produkcyjna nie jest prowadzona w szczególności w formie odrębnego podmiotu (spółki) lub oddziału, który byłby zobowiązany do sporządzania odrębnego sprawozdania finansowego).
Decyzja określi, m.in. nieruchomości (numery działki gruntu), na których ma zostać zrealizowana Inwestycja i na których generowany może być dochód podlegający zwolnieniu, wskazując jednocześnie na zakres działalności gospodarczej Spółki podlegającej zwolnieniu, sklasyfikowanej zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU) (Dz. U. poz. 1676 oraz 2017 r. poz. 2453).
Inwestycja objęta Decyzją zostanie zrealizowana na nieruchomości wskazanej w Decyzji (dalej Teren Inwestycji).
Przedmiot działalności gospodarczej Spółki prowadzonej w ramach Inwestycji obejmować będzie m.in. pozycje wpisujące się w zakres następujących grupowań zgodnych z klasyfikacją PKWIU: Sekcja C: 21.20.1 &̶ Leki; 32.50 &̶ Urządzenia, instrumenty i wyroby medyczne, włączając dentystyczne; 10.89.17.0 &̶ Suplementy diety nadające się do spożycia przez ludzi; 20.42.15.0 &̶ Preparaty kosmetyczne lub upiększające, preparaty do pielęgnacji skóry (włączając preparaty do opalania), gdzie indziej niesklasyfikowane; Sekcja E: 38.12.22.0 &̶ Odpady farmaceutyczne; Sekcja H: 52.10.1 &̶ Magazynowanie i przechowywanie towarów;
W przypadku gdyby część ze wskazanych wyżej symboli PKWIU nie została objęta zakresem Decyzji, wówczas dochód z nich uzyskany podlegać będzie opodatkowaniu w oparciu o zasady ogólne.
Ponadto, Spółka poza działalnością produkcyjną na Terenie Inwestycji, na podstawie Decyzji prowadzić będzie również inną działalność (np. handlową) z której osiągać będzie przychód pozastrefowy (opodatkowany podatkiem CIT) (Przychody niestrefowe).
Wnioskodawca prowadzi już obecnie działalność gospodarczą (produkcyjną) w istniejącym Zakładzie (w zakresie sklasyfikowanym w wyżej wskazanych kodach PKWIU, które zostaną ujęte w Decyzji) i osiąga z tej działalności produkcyjnej przychód (sprzedaje produkty wyprodukowane na terenie Zakładu Produkcyjnego 1 lub 2). Działalność ta jest prowadzona w ramach Zakładu w całości na terenie, który zostanie także wskazany w Decyzji (znajduje się na Terenie Inwestycji, który będzie w przyszłości wskazany w Decyzji).
Po dniu uzyskania Decyzji (w 2019 lub 2020), Spółka rozpocznie realizację Inwestycji i zacznie ponosić pierwsze wydatki będące kosztami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem (Wydatki) (np. zakup usług doradczych związanych z Inwestycją lub pierwszych aktywów, które będą oddawane do używana w latach późniejszych).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy pomoc publiczna w postaci zwolnienia z CIT z tytułu uzyskania Decyzji będzie przysługiwać Spółce począwszy od pierwszego miesiąca, w którym Spółka zaczęła ponosić pierwsze Wydatki po dniu wydania Decyzji, aż do jej wygaśnięcia lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy publicznej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, zgodnie z par. 9 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. 2018, poz. 1713; Rozporządzenie PSI)?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zdaniem Wnioskodawcy pomoc publiczna w postaci zwolnienia z podatku CIT z tytułu uzyskania Decyzji będzie mu przysługiwać począwszy od pierwszego miesiąca, w którym Spółka zaczęła ponosić pierwsze koszty kwalifikowane Inwestycji po dniu wydania Decyzji, aż do jej wygaśnięcia lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia PSI.
W myśl art. 3 Ustawy PSI Wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej wsparciem, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, zwolnione z CIT są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (...) przy czym wielkości pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości zgodnie z odrębnymi przepisami.
Przedstawione powyżej przepisy ustawowe nie regulują oraz nie wskazują momentu, od którego podatnik uzyskujący dochody z prowadzenia działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu może rozpocząć korzystanie ze zwolnienia podatkowego. Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 5 Ustawy PSI to Rada Ministrów określi w drodze rozporządzenia m.in. warunki udzielania pomocy publicznej.
I tak, zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia PSI Wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej. W przekonaniu Wnioskodawcy paragraf ten należy interpretować wprost, a mianowicie, że wsparcie z tytułów kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje od pierwszego miesiąca, w którym zostały faktycznie poniesione pierwsze koszty Inwestycji.
System wspierania nowych inwestycji wprowadzony ustawą PSI, w ramach którego można uzyskać zwolnienie z podatku dochodowego, funkcjonuje obecnie równolegle z systemem zwolnień z podatku dochodowego wprowadzonych Ustawą z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 1994 nr 123, poz. 600 z późn. zm.) (dalej: Ustawa SSE). Oba systemy będą funkcjonować równolegle do końca 2026 r., jednak wsparcie na nowe inwestycje można uzyskiwać obecnie jedynie w ramach systemu PSI. Od 2027 r. system wprowadzony Ustawą SSE przestanie obowiązywać, a wsparcie udzielane na podstawie ustawy PSI zastąpi funkcjonujące obecnie Specjalne Strefy Ekonomiczne. Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy, można wprost przyjąć, że zasady wprowadzone Ustawą SSE oraz aktami wykonawczymi do Ustawy SSE, a zaczerpnięte następnie do Ustawy PSI oraz Rozporządzenia PSI, można przytoczyć na uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy co do określenia właściwego momentu korzystania z pomocy publicznej w opisanym stanie faktycznym.
I tak, zgodnie z aktem wykonawczym do Ustawy SSE, tj. Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. 2008 Nr 232, poz. 1548) (dalej: Rozporządzenie SSE) w zakresie SSE, obowiązują następujące przepisy dotyczące momentu, od którego podatnik uzyskujący dochody z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia może rozpocząć korzystanie ze zwolnienia podatkowego.
§ 5 ust. 1 Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.
§ 5 ust. 3 Zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przysługuje począwszy od miesiąca, w którym przedsiębiorca rozpoczął ponoszenie kosztów pracy, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w § 3 ust. 6.
§ 5 ust. 4 W przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.
Zgodnie z powyższymi regulacjami zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 i 3 Rozporządzenia SSE, przysługują od miesiąca, w którym poniesione zostały pierwsze wydatki inwestycyjne lub w którym rozpoczęto ponoszenie kosztów pracy aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, przy spełnieniu warunków, o których mowa w zezwoleniu. W związku z powyższym przedsiębiorca może korzystać z dostępnej puli pomocy od miesiąca, w którym poniósł pierwszy wydatek inwestycyjny lub koszty pracy.
Natomiast dla przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 4 Rozporządzenia SSE, którego przedsiębiorstwo (lub ZORG) objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia. Zgodnie z tą regulacją przedsiębiorca nabywa prawo do zwolnienia dochodu po osiągnięciu poziomu zatrudnienia oraz poniesieniu wydatków inwestycyjnych w wysokości określonej w zezwoleniu na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE.
Z systematyki powołanych przepisów należy wnioskować, iż § 5 ust. 4 stanowi wyjątek od ogólnej zasady ustanowionej w § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE. Tym samym, jeśli wyjątek ten nie zachodzi, należy stosować zasady ogólne.
W orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach niepewności co do ich znaczenia, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do jednoznaczności treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej.
Wnioskodawca zauważa jednocześnie, że wspomniana zasada prymatu wykładni językowej szczególnego znaczenia nabiera, gdy interpretowane przepisy dotyczą ulg i zwolnień podatkowych (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 5 sierpnia 2004 r. sygn. FSK 372/04, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 marca 2000 r. sygn. SA/Rz 595/99).
Zgodnie z brzmieniem § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej. Zgodnie z wykładnią językową o poniesieniu wydatków inwestycyjnych możemy mówić od momentu, w którym pierwsze środki zostały wydatkowane w związku z inwestycją. Takie właśnie rozumienie wspomnianego przepisu jest ugruntowane w praktyce i zasadniczo nie budzi kontrowersji.
Zgodnie z powyższym Rozporządzenie SSE wprowadzało dwie różne regulacje dla inwestycji powstających na terenie SSE oraz dla tych, które zostawały objęte terenem strefy.
Natomiast, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą na podstawie Decyzji. Jak już zostało powyżej wskazane, w ramach Rozporządzenia PSI wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu. We wspominanym rozporządzeniu nie znajdują się dodatkowe regulacje, które ustanawiałyby różne momenty przysługiwania wsparcia w zależności od rodzaju i charakteru inwestycji. Stanowi to istotną zmianę w stosunku do regulacji, które znajdują się w Rozporządzeniu SSE.
W ramach Rozporządzenia PSI powyższe aspekty zostały ujednolicone, czego wynikiem jest jedna regulacja prawna odnosząca się do wszystkich przedsiębiorców. Przyczyną tej zmiany dokonanej przez Ustawodawcę była najprawdopodobniej chęć jednoznacznego określenia momentu korzystania ze zwolnienia dla nowego, jak również i istniejącego zakładu. Pozwala to wnioskować, iż ustawodawca, działając racjonalnie, pragnął ujednolicić oraz zrównywać wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność w ramach decyzji o wsparciu i tym samym moment, w którym przysługuje im wsparcie z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji.
Należy również zaznaczyć, iż zamieszczona w Rozporządzeniu PSI regulacja jest bliźniaczo podobna do § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE. Podobieństwo to sugeruje, że intencją ustawodawcy było tożsame intepretowanie oraz stosowanie opisywanych regulacji. Brak odniesienia w Rozporządzeniu PSI do zasady szczególnej, jaką był § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE, należy rozumieć jako zastosowanie braku rozdzielności w interpretowaniu momentu korzystania ze zwolnienia podatkowego w ramach uzyskanej decyzji o wsparciu. Warto nadmienić, że w ramach Ustawy PSI oraz Rozporządzenia PSI nie istnieje procedura obejmowania terenem istniejącego przedsiębiorstwa z racji tego, iż zwolnienie podatkowe jest możliwe do uzyskania na terenie całego kraju po spełnieniu określonych kryteriów ilościowych oraz jakościowych
Stanowisko Wnioskodawcy co do momentu korzystania ze zwolnienia w przypadku § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE zostało potwierdzone w:
- interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 lutego 2019 r., 0112-011.3-34011.431.2018.1 AM na gruncie ustawy o PSI: zwolnienie (...) przysługuje począwszy od miesiąca, w którym poniesiono koszty kwalifikowane inwestycji po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do jej wygaśnięcia.
- w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 10 maja 2016 r. sygn. akt ILPB3/4510-1-565/15-2/KS, w której organ podatkowy potwierdził następujące zdanie wnioskodawcy: W związku z tym, w ocenie Spółki, w celu określenia momentu, od którego Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie podatkowe, zastosowanie będzie miała zasada ogólna wyrażona w § 5 ust. 1 rozporządzenia o SSE. Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z § 5 ust. 1 Spółce przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych począwszy od miesiąca, w który poniesione zostały pierwsze wydatki inwestycyjne. W tej samej interpretacji wskazano, iż podsumowując, w sytuacji Wnioskodawcy nie doszło do objęcia granicami strefy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w związku z realizacją Inwestycji, na którą zostało Spółce przyznane Zezwolenie. Realizowana przez Spółkę Inwestycja polega bowiem na rozbudowie Zakładu zlokalizowanego na terenie już objętym SSE. W związku z tym, w ocenie Spółki, w celu określenia momentu, od którego Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie podatkowe, zastosowanie będzie miała zasada ogólna wyrażona w § 5 ust. 1 rozporządzenia o SSE.
Konsekwentnie, biorąc pod uwagę przedstawioną powyżej praktykę organów podatkowych w odniesieniu do Rozporządzenia SSE oraz w odniesieniu do ujednolicenia momentu możliwości korzystania ze zwolnienia podatkowego w ramach Rozporządzenia PSI, pomoc publiczna z tytułu uzyskania decyzji o wsparciu w ramach PSI będzie przysługiwać Wnioskodawcy począwszy od pierwszego miesiąca, w którym Spółka zaczęła ponosić pierwsze Wydatki po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidulana wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą praw
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej