Temat interpretacji
Czy w przypadku osiągnięcia przez Spółkę dochodu podatkowego w rozumieniu ustawy o CIT i przeznaczenia oraz wydatkowania w roku podatkowym, w którym dochód zostanie osiągnięty lub roku po nim następującym, na budowę Centrum treningowego, dochód ten w całości podlegał będzie zwolnieniu z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT? Czy od dnia złożenia do właściwego dla Spółki naczelnika urzędu skarbowego oświadczenia o przeznaczeniu dochodu na budowę Centrum treningowego jest ona zwolniona z obowiązku uiszczania zaliczek na podatek CIT w odniesieniu do dochodu, który zostanie przeznaczony na budowę Centrum treningowego? Czy w przypadku niewydatkowania całości lub części pierwotnie przeznaczonego na budowę Centrum treningowego dochodu z danego roku podatkowego do końca roku następującego po roku podatkowym, w którym Spółka go uzyska, zapłata podatku (od dochodu nieprzeznczonego na budowę Centrum treningowego powinna nastąpić jednorazowo w terminie do 20 dnia miesiąca następnego, tj. do 20 stycznia roku nadchodzącego po roku następnym wobec roku, w którym dochód powstał bez konieczności zapłaty odsetek od zaległości podatkowej? Czy dla skorzystania z ulgi przewidzianej w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT konieczne jest wydatkowanie środków na faktycznie zrealizowane i odebrane prace (roboty budowlane) bądź też dostawę materiałów na plac budowy, czy też wystarczające będzie, iż Spółka dokona wpłat zaliczkowych na poczet budowy Centrum treningowego? Czy nieukończenie budowy Centrum treningowego do końca roku następującego po roku podatkowym, w którym Spółka uzyskała i przeznaczyła dochód na jego budowę wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT?
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 października 2018 r. (data wpływu 11 października 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:
- możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1) jest nieprawidłowe,
- obowiązku uiszczania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych i konsekwencji niewydatkowania całości lub części dochodu z danego roku podatkowego do końca roku następującego po roku podatkowym, w którym Spółka go uzyska (pytania oznaczone we wniosku numerem 2 i 3) jest nieprawidłowe,
- ustalenia czy dla skorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy wystarczające będzie dokonanie wpłat zaliczkowych na poczet budowy Centrum treningowego (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4) jest nieprawidłowe,
- ustalenia czy nieukończenie budowy Centrum treningowego w okresie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia (pytanie oznaczone we wniosku numerem 5) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 października 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca (dalej także: Spółka) jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 roku o sporcie, działającym w formie spółki akcyjnej. Przedmiot działalności Wnioskodawcy reguluje przyjęty przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki statut (dalej: Statut). Zgodnie z zapisami Statutu Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność edukacyjną w formie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i edukacyjnych, a także nabór na szkolenie i selekcję zawodników. Wnioskodawca posiada drużyny piłkarskie: młodzików, trampkarzy młodszych, trampkarzy starszych, juniorów młodszych i juniorów starszych, a także szkółkę piłkarską dla najmłodszych C oraz drużynę seniorską.
W 2018 r. Spółka zamierza rozpocząć rozbudowę bazy treningowej. Projekt o nazwie: Piłkarskie centrum treningowobadawcze (...) (dalej: Centrum treningowe) zakłada budowę budynku piłkarskiej bazy treningowej, budynku trybun z zapleczem szatniowym wraz z wewnętrznymi instalacjami: wodociągowo-kanalizacyjną, gazową, ogrzewania i chłodzenia, wentylacji mechanicznej, elektryczną, budowę boiska piłkarskiego, zagospodarowanie terenu z małą architekturą, drogą wewnętrzną i parkingami, komunikacją pieszą, zewnętrznymi odcinkami kanalizacji opadowej, kanalizacji sanitarnej, instalacją elektryczną wraz z oświetleniem terenu. Inwestycja zostanie zrealizowana na nieruchomości dzierżawionej. Termin jej zakończenia wyznaczono na dzień 30 września 2020 r. Spółka zamierza finansować inwestycję ze środków własnych oraz dofinansowania otrzymanego z Ministerstwa Sportu i Turystyki. Szacowana wartość wydatków własnych to około 23 mln złotych, natomiast kwota dotacji z Ministerstwa opiewa na kwotę 8 mln złotych.
Z Centrum treningowego mają korzystać wszystkie drużyny Wnioskodawcy. Na obiekcie odbywać się będą treningi oraz mecze ligowe i sparingowe drużyn młodzieżowych oraz seniorskich. W ocenie Wnioskodawcy Centrum treningowe będzie wykorzystywane w około 70% w celu szkolenia i współzawodnictwa dzieci i młodzieży. Odbywać się to będzie poprzez organizowanie zajęć sportowych dla drużyn: C, młodzików, trampkarzy młodszych, trampkarzy starszych, juniorów młodszych i juniorów starszych do 23 roku życia, jak również organizację rozgrywek piłkarskich dla ww. grup wiekowych. Podatnik szacuje iż pozostałe 30% z ogólnego czasu użytkowania obiektu, będzie dedykowane dla seniorskiej drużyny Wnioskodawcy oraz seniorskiej drużyny lokalnego klubu sportowego. Przewidywane jest również sporadyczne jego udostępnianie (np. w określonych dniach/godzinach) podmiotom zewnętrznym w formie wynajmu. Powyższe szacunki mogą w skali roku ulegać nieznacznym wahaniom z uwagi na warunki atmosferyczne (np. złą pogodę), układ dni świątecznych oraz terminarz rozgrywania spotkań ligowych i sparingowych.
Całkowity dochód z działalności Spółki osiągnięty w roku 2018 i latach następnych realizacji inwestycji, Spółka zamierza przeznaczać na budowę Centrum treningowego. W dniu 19 lipca 2018 r. Spółka złożyła i przesłała do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie o dedykowaniu na wspomniany cel całkowitego dochodu, który uzyska w 2018 r. wraz z deklaracją o zaprzestaniu wpłacania zaliczek na podatek CIT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy w przypadku osiągnięcia przez Spółkę dochodu podatkowego w rozumieniu ustawy o CIT i przeznaczenia oraz wydatkowania w roku podatkowym, w którym dochód zostanie osiągnięty lub roku po nim następującym, na budowę opisanego w punkcie II (Wyczerpujące przedstawienie zaistniałych stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych) Centrum treningowego, dochód ten w całości podlegał będzie zwolnieniu z opodatkowania na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT wolne od podatku są m.in. dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz.U. z 2017 r., poz. 1463 i 1600 oraz z 2018 r., poz. 650), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.
Wskazany przepis reguluje zwolnienie z podatku dochodowego o charakterze mieszanym (podmiotowo-przedmiotowym) i warunkowym. Beneficjentami zwolnienia mogą być wyłącznie podmioty posiadające status klubów sportowych, w zakresie obejmującym taką część dochodów, która zostanie przeznaczona na szkolenie lub współzawodnictwo sportowe młodzieży do 23 roku życia. Dodatkowo, ulga ta jest ograniczona czasowo i może zostać skonsumowania do końca roku kolejnego po roku, w którym dochód dedykowany do zwolnienia powstał.
Ustawodawca nie sformułował zamkniętego i ścisłego wykazu wydatków kwalifikowanych o charakterze szkoleniowym, czy też rywalizacyjnym. Uznać zatem należy iż katalog ten jest szeroki. Przykładowymi nakładami na szkolenia, uprawniającymi do uzyskania zwolnienia dochodu z CIT będą więc koszty związane z prowadzeniem sekcji młodzieżowych, zakupem sprzętu, zatrudnieniem trenerów, wyjazdami i zgrupowaniami szkoleniowymi, inwestycjami w infrastrukturę (boiska, hale sportowe itp.). Kosztami współzawodnictwa sportowego będą natomiast wszelkiego rodzaju koszty organizacji rozgrywek, turniejów, meczów, bądź zawodów sportowych w innych formach.
W ocenie Wnioskodawcy planowana przez niego budowa Centrum treningowego bez wątpienia spełnia kryterium przedmiotowe z art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT. Ośrodek będzie bowiem obiektem realizującym zarówno funkcję szkoleniową (będzie stanowił kompleks boisk treningowych do piłki nożnej wraz z niezbędnym zapleczem technicznym) jak również miejscem współzawodnictwa sportowego (z uwagi na jego dostosowanie do rozgrywania meczów piłkarskich). Wobec spełniania pozostałych przesłanek ustawowych, tj. posiadania przez Wnioskodawcę statusu klubu sportowego, w rozumieniu ustawy o sporcie, oraz przeznaczenia dochodu na wyżej omówione cele, dochód ów może zostać zwolniony z podatku CIT. Wnioskodawca uważa, iż zwolnienie to przysługiwało będzie w odniesieniu do 100% dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na analizowaną inwestycję. Wpływu na zakres zwolnienia nie będzie miał fakt korzystania z obiektu przez sportowców niebędących młodzieżowcami (np. drużyny seniorskie), bądź też jego okazjonalny wynajem. W głównej mierze (tj. około 70% ogólnego rocznego czasu korzystania z obiektu) użytkownikami Centrum treningowego mają być bowiem dzieci i młodzieżowcy poniżej 23 roku życia. W zakresie Pytania 1, Spółka stoi zatem na stanowisku iż cały dochód, przy spełnieniu warunków ustawowych może wykazać jako zwolniony z opodatkowania.
Zdaniem Wnioskodawcy podjęcie decyzji o przeznaczeniu dochodu podatkowego na inwestycję w Centrum treningowe i poinformowanie o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego w formie oświadczania, zwalnia go z obowiązku uiszczania zaliczek na podatek CIT. Zwolnienie to może przysługiwać aż do upływu określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT terminu, tj. końca roku podatkowego następującego po roku, w którym przeznaczony dochód został uzyskany (stanowisko Spółki w zakresie Pytania nr 2). Wniosek taki wynika z treści art. 25 ust. 4 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym, podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku. Przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a. Cytowana regulacja wprowadza wyjątek od zasady opodatkowania dochodu w roku jego osiągnięcia. Wyjątek ten stosuje się wówczas, gdy podatnik zadeklarował dochód jako zwolniony. Wówczas, warunkowo może on nie wpłacać przedpłat na poczet ewentualnych należności z tytułu podatku dochodowego. Taka wykładnia znajduje potwierdzenie w piśmiennictwie. Przykładowo Mariusz Pogoński w Komentarzu do Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (LexisNexis 2014), komentując regulację art. 25 ust. 4 ustawy o CIT stwierdził:
Większość zwolnień przedmiotowych określonych w art. 17 stosuje się pod warunkiem przekazania przez podatnika uzyskanych dochodów na określony cel (najczęściej statutowy). Ci podatnicy zatem nie są co do zasady zwolnieni z obowiązku uiszczania zaliczek na podatek. Jednakże w przeciwieństwie do zwykłych podatników (tj. niekorzystających ze zwolnienia przedmiotowego) obowiązek uiszczenia zaliczki aktywuje się u nich z opóźnieniem albo też w określonych przypadkach mogą być zwolnieni z obowiązku uiszczania zaliczek do momentu ewentualnego wydatkowania dochodu zwolnionego z podatku na cele inne niż statutowe (bądź inne wskazane w art. 17 ust. 1). Zastosowanie tego swoistego zawieszonego zwolnienia z obowiązku uiszczania zaliczek uzależnione jest od złożenia przez podatnika oświadczenia o tym, że przeznacza wydatki na cele statutowe bądź inne preferowane, określone w art. 17 ust. 1.
W świetle analizowanej regulacji obowiązek uiszczania zaliczek na podatek stanie się dla Spółki aktualny dopiero wtedy, gdy uzyskane przez nią dochody, które w związku z przeznaczeniem na budowę Centrum treningowego będą korzystały z warunkowego zwolnienia, w terminie określonym w art. 17 ust. 1 pkt 5a nie zostaną wydatkowane na wskazany cel, bądź też przed upływem tegoż terminu zostaną przeznaczone na finansowanie przedsięwzięć nie związanych ze szkoleniem/współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży (stanowisko Spółki w zakresie Pytania nr 3). W ocenie Spółki zwolnienie z obowiązku zapłaty zaliczek na podatek ma zastosowanie dopóty, dopóki nie ziści się warunek negatywny w postaci upływu ustawowego terminu na wydatkowanie środków, bądź też faktycznego przeznaczania dochodu na cel inny niż preferowany. Wówczas od tej części dochodu podatnik będzie zobowiązany zapłacić podatek jednorazowo do 20 dnia miesiąca następnego. Co istotne, w razie wystąpienia jednej z negatywnych przesłanek ulgi podatkowej wspomnianych w zdaniu poprzednim, na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek zapłaty odsetek od zaległości podatkowej (niewpłaconych zaliczek na podatek CIT) za okres przypadający od daty złożenia oświadczenia o przeznaczeniu dochodu. Zgodnie z literalnym brzmieniem art. 25 ust. 4 ustawy o CIT podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku.
Tożsame z powyższym stanowisko wyrażony zostało w przywołanym powyżej Komentarzu:
Zastosowanie tego swoistego zawieszonego zwolnienia z obowiązku uiszczania zaliczek uzależnione jest od złożenia przez podatnika oświadczenia o tym, że przeznacza wydatki na cele statutowe bądź inne preferowane, określone w art. 17 ust. 1. Jeśli ostatecznie okaże się, że cel ten nie jest zbieżny z celem preferowanym przez ustawodawcę określonym w przepisie szczególnym art. 17 ust. 1 wprowadzającym zwolnienie oznacza to konieczność zapłaty podatku od takiego dochodu (zob. komentarz do art. 25).
(...)
Ustawodawca wyszedł naprzeciw takim podatnikom, regulując w art. 25 ust. 4, iż nie ma potrzeby dokonywania korekty tego rozliczenia podatkowego, w którym wykazany został dochód, do którego podatnik utracił prawo. W zamian za to podatnik zobowiązany jest do zapłaty podatku w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonał wydatku (tj. w którym rozdysponował dochodem wykazanym wcześniej jako zwolniony) na inny cel niż wskazany w przepisach szczegółowych art. 17 ust. 1 lub w którym upłynął termin do dokonania tego wydatku.
W zakresie pytania nr 4, Podatnik stoi na stanowisku, iż każda forma zużycia przeznaczonych z dochodu na budowę Centrum treningowego środków finansowych, powinna być postrzegana jako ich wydatkowanie w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 5a. Za taką interpretacją przemawia językowa wykładnia zwrotu wydatkować, który zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego PWN oznacza: wydać pieniądze na coś, zużyć coś. Zarówno zatem zapłata za zakończone w ramach inwestycji prace (etapy, fazy inwestycji, czy też okresy rozliczeniowe zawartego kontraktu), dostawę materiałów budowlanych na plac budowy, jak i dostawę elementów infrastruktury bądź wyposażenia będzie stanowić wydatek na gruncie interpretowanej regulacji. Dla zachowania terminu zakreślonego na przeznaczenie i wydatkowanie dochodu, wystarczająca będzie również zapłata przedpłat, zaliczek i zadatków na poczet prac w ramach planowanej inwestycji.
Zwolnienie dochodów podatników przeznaczonych na określone w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT cele, nie jest warunkowane terminem osiągnięcia tychże celów. Limitowana jest jedynie data wydatkowania środków. Stąd też Spółka stoi na stanowisku (w zakresie pytania nr 5), iż wpływu na zwolnienie z podatku CIT dochodu przeznaczonego na budowę Centrum treningowego, nie będzie miała data zakończenia inwestycji, tj. oddanie ośrodka do użytku i rozpoczęcia korzystania zgodnie z dedykowaną funkcją. Pogląd ten jest tożsamy ze stanowiskiem organów podatkowych (np. wyrażonym w Interpretacja Indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 listopada 2017 znak 0115-KDIT2- 3.4010.244.2017.1.JS).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.
Na wstępie zaznacza się, że niniejsza interpretacja rozstrzyga tylko w zakresie objętym pytaniami Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniami nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Ponadto zaznaczyć należy, że na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2193), od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące art. 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 ze zm.). Jednak z uwagi na fakt, iż niniejszy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej został złożony przed tą datą oraz w uzasadnieniu własnego stanowiska Wnioskodawca powołuje treść przepisów w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 r. przedmiotowa interpretacja zostanie wydana w oparciu o przepisy updop obowiązujące do tej daty.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Podstawę opodatkowania stanowi natomiast dochód ustalony zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 albo w art. 7a ust. 1 tej ustawy po odliczeniu wartości wskazanych w art. 18 ust. 1.
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody klubów sportowych, o których mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. z 2017 r. poz. 1463 i 1600 oraz z 2018 r. poz. 650), przeznaczone i wydatkowane w roku podatkowym lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.
Oznacza to, że na mocy przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie przedmiotowe dotyczy dochodów klubów sportowych, realizujących cele i zadania w zakresie kultury fizycznej, o ile zostaną one przeznaczone i faktycznie wydatkowane w roku podatkowym, w którym zostały osiągnięte lub w roku po nim następującym na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w określonych kategoriach wiekowych.
Omawiane zwolnienie ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Przysługuje bowiem wyłącznie określonym podmiotom (osobom prawnym, które są klubami sportowymi). Jednocześnie nie obejmuje ono wszystkich ich dochodów, a wyłącznie te, które są przeznaczone na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży.
Zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, obejmuje tylko niektóre dochody klubów sportowych. Są to tylko i wyłącznie te dochody, które są przez kluby sportowe przeznaczane na szkolenie i współzawodnictwo sportowe dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia.
Warunkiem koniecznym do zastosowania tego zwolnienia jest również przeznaczenie i wydatkowanie tego dochodu na cele wskazane w tym przepisie w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.
A zatem w przypadku nieprzeznaczenia i wydatkowania dochodu osiągniętego przez klub sportowy na cel przewidziany w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy w roku podatkowym bądź w roku następującym po nim, będzie skutkowało ustawowym obowiązkiem uiszczenia podatku dochodowego.
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach (art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca jest klubem sportowym w rozumieniu ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, działającym w formie spółki akcyjnej. Przedmiot działalności Wnioskodawcy reguluje przyjęty przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Spółki statut. Zgodnie z zapisami statutu Wnioskodawca prowadzi m.in. działalność edukacyjną w formie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i edukacyjnych, a także nabór na szkolenie i selekcję zawodników. Wnioskodawca posiada drużyny piłkarskie: młodzików, trampkarzy młodszych, trampkarzy starszych, juniorów młodszych i juniorów starszych, a także szkółkę piłkarską dla najmłodszych C oraz drużynę seniorską.
W 2018 r. Spółka zamierza rozpocząć rozbudowę Centrum treningowego. Termin zakończenia tej inwestycji wyznaczono na dzień 30 września 2020 r. Spółka zamierza finansować inwestycję ze środków własnych oraz dofinansowania otrzymanego z Ministerstwa Sportu i Turystyki. Z Centrum treningowego mają korzystać wszystkie drużyny Spółki. Na obiekcie odbywać się będą treningi oraz mecze ligowe i sparingowe drużyn młodzieżowych oraz seniorskich. W ocenie Wnioskodawcy Centrum treningowe będzie wykorzystywane w około 70% w celu szkolenia i współzawodnictwa dzieci i młodzieży. Odbywać się to będzie poprzez organizowanie zajęć sportowych dla drużyn: C, młodzików, trampkarzy młodszych, trampkarzy starszych, juniorów młodszych i juniorów starszych do 23 roku życia, jak również organizację rozgrywek piłkarskich dla ww. grup wiekowych. Podatnik szacuje iż pozostałe 30% z ogólnego czasu użytkowania obiektu, będzie dedykowane dla seniorskiej drużyny Wnioskodawcy oraz seniorskiej drużyny lokalnego klubu sportowego. Przewidywane jest również sporadyczne jego udostępnianie podmiotom zewnętrznym w formie wynajmu. Powyższe szacunki mogą w skali roku ulegać nieznacznym wahaniom z uwagi na warunki atmosferyczne (np. złą pogodę), układ dni świątecznych oraz terminarz rozgrywania spotkań ligowych i sparingowych.
Całkowity dochód z działalności Spółki osiągnięty w roku 2018 i latach następnych realizacji inwestycji, Spółka zamierza przeznaczać na budowę Centrum treningowego. W dniu 19 lipca 2018 r. Spółka złożyła i przesłała do właściwego naczelnika urzędu skarbowego oświadczenie o dedykowaniu na wspomniany cel całkowitego dochodu, który uzyska w 2018 r. wraz z deklaracją o zaprzestaniu wpłacania zaliczek na podatek CIT.
Działalność klubów sportowych reguluje ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1263, ze zm.). Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego, a klub sportowy działa jako osoba prawna.
Sportem są wszelkie formy aktywności fizycznej, które przez uczestnictwo doraźne lub zorganizowane wpływają na wypracowanie lub poprawienie kondycji fizycznej i psychicznej, rozwój stosunków społecznych lub osiągnięcie wyników sportowych na wszelkich poziomach. Za sport uważa się również współzawodnictwo oparte na aktywności intelektualnej, którego celem jest osiągnięcie wyniku sportowego. Sport wraz z wychowaniem fizycznym i rehabilitacją ruchową składają się na kulturę fizyczną (art. 2 ust. 1, 1a i 2 ustawy o sporcie).
Biorąc pod uwagę powyższe regulacje stwierdzić należy, że dochód Wnioskodawcy w części przeznaczonej i wydatkowanej na rozbudowę Centrum treningowego, które ma być wykorzystywane w celach związanych ze szkoleniem i współzawodnictwem sportowym dzieci i młodzieży w kategoriach wiekowych młodzików, juniorów młodszych, juniorów i młodzieżowców do 23 roku życia należy uznać za dochód wydatkowany na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przekazanie środków finansowych na rozbudowę Centrum treningowego, służącego szkoleniu i współzawodnictwu dzieci i młodzieży w preferowanych przez ustawodawcę kategoriach wiekowych uznać należy bowiem za wydatkowanie ich zgodnie z dyspozycją omawianego przepisy art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy, jako wydatkowanie ich na infrastrukturę umożliwiającą realizację celów wskazanych w tym przepisie. W tym miejscu należy dodać, że to na Wnioskodawcy ciąży obowiązek odpowiedniego udokumentowania poniesionych wydatków na określone cele.
Jednakże z treści wniosku wynika, że rozbudowane Centrum treningowego w części nie będzie wykorzystywane w celu szkolenia i współzawodnictwa sportowego dzieci i młodzieży, gdyż będzie dedykowane dla seniorskiej drużyny Wnioskodawcy oraz seniorskiej drużyny lokalnego klubu sportowego. Przewidywane jest również sporadyczne jego udostępnianie podmiotom zewnętrznym w formie wynajmu. Zatem w tej części nie można uznać, że dochód Wnioskodawcy został przeznaczony i wydatkowany na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy. Tym samym Wnioskodawca nie będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania w tym zakresie i tym samym dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy (pytanie oznaczone we wniosku numerem 1) jest nieprawidłowe.
Odnosząc się do kwestii zwolnienia z obowiązku wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych należy wskazać, że w myśl art. 25 ust. 1 updop, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22 i art. 24a, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego, a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.
Zgodnie z art. 25 ust. 3 updop, przepis ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3a, nie ma zastosowania do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania także do podatników wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a (art. 25 ust. 3a updop).
W myśl art. 25 ust. 4 updop, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.
Stosownie do przepisów art. 25 ust. 5 updop, podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że:
- zaprzestał działalności albo
- jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. la pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f
jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.
Należy zauważyć, że przywołany wcześniej przepis art. 25 ust. 3 updop zwalniający z obowiązku wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych ma zastosowanie do podatników, których dochody są w całości wolne od podatku. Natomiast w sytuacji, gdy dochody podatników są w części wolne od podatku, a w części opodatkowane zastosowanie znajduje treść art. 25 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji powyższego Wnioskodawca nie będzie zwolniony z obowiązku uiszczania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, gdyż nie zostaną spełnione przesłanki z art. 25 ust. 3 ustawy, bowiem dochód Wnioskodawcy nie będzie w całości wolny od podatku.
Tym samym Wnioskodawca jest zobowiązany na podstawie art. 25 ust. 1 ustawy wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne od dochodu, który nie będzie podlegał zwolnieniu, a nie jak wskazał Wnioskodawca dopiero od 20 stycznia.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej obowiązku uiszczania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych i konsekwencji niewydatkowania całości lub części dochodu z danego roku podatkowego do końca roku następującego po roku podatkowym, w którym Spółka go uzyska (pytania oznaczone we wniosku numerem 2 i 3) jest nieprawidłowe.
W zakresie wpłat zaliczek na poczet budowy Centrum treningowego należy zauważyć, że dla zachowania terminu przeznaczenia i wydatkowania dochodów określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych istotnym jest faktyczne wydatkowanie tych dochodów rozumiane jako wydanie pieniędzy na coś, np. zapłata za zakończone w ramach inwestycji prace, zapłata za dostawę materiałów budowlanych na plac budowy, itp. Tym samym nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że wystarczające będzie zapłacenie przedpłat, zaliczek i zadatków na poczet prac w ramach planowanej inwestycji.
Powyższy przepis wskazuje wprost, że aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia, musi on nie tylko przeznaczyć dochód na cele w nim określone, ale również przeznaczony dochód wydatkować na te cele. Tym samym stanowi on o wydatkowaniu całego dochodu przeznaczonego, a nie jego części (czy przedpłat, zaliczek bądź zadatków jak ma mieć miejsce w niniejszej spawie).
Natomiast należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że nieukończenie budowy Centrum treningowego do końca roku następującego po roku podatkowym, w którym Spółka uzyskała i przeznaczyła dochód na jego budowę nie wyklucza możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy, gdyż przepis ten nie zawiera wymogu zakończenia prowadzonej inwestycji w tym okresie.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej ustalenia czy dla skorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy wystarczające będzie dokonanie wpłat zaliczkowych na poczet budowy Centrum treningowego (pytanie oznaczone we wniosku numerem 4) jest nieprawidłowe, natomiast w części dotyczącej ustalenia czy nieukończenie budowy Centrum treningowego w okresie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy wyklucza możliwość skorzystania ze zwolnienia (pytanie oznaczone we wniosku numerem 5) jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2018 r.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla organu interpretacyjnego. Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące. Niemniej jednak należy podkreślić, że rozstrzygnięcia te są zgodne z linią interpretacyjną reprezentowaną przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.
Odnosząc się do powołanych we wniosku wyroków wspierających argumentację Wnioskodawcy należy stwierdzić, że orzeczenia sądów nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Niemniej jednak Organ pomocniczo korzysta ze wskazówek interpretacyjnych zawartych w wyrokach sądowych.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej