wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku obliczania i wpł... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.472.2019.1.DP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.12.2019, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.472.2019.1.DP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 5 pkt 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 9 października 2019 r. (data wpływu 16 października 2019 r.) uzupełnionym 27 listopada 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 5 pkt 2 (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z obowiązku obliczania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych na podstawie art. 25 ust. 5 pkt 2. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z 14 listopada 2019 r. znak: 0111-KDIB1-2.4010.415.2019.1.DP wezwano do jego uzupełnienia. Wnioskodawca dokonał uzupełnienia 27 listopada 2019 r. (data wpływu do Organu).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką, której jedynym udziałowcem będzie stowarzyszenie działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach.

Celami stowarzyszenia są:

  • działanie i wspieranie inicjatyw mających na celu wspieranie dzieci chorych na ();
  • edukacja w zakresie chorób nowotworowych i ich leczenia, wspieranie badań dotyczących chorób nowotworowych;
  • propagowanie odpowiedniego działania w zakresie pomocy dzieciom chorym na ();
  • organizowanie seminariów, prelekcji, konferencji, warsztatów, kursów, szkoleń, wyjazdów studyjnych oraz innych imprez;
  • udział i realizację projektów krajowych i międzynarodowych;
  • szeroko pojętą działalność edukacyjną;
  • prowadzenie działalności doradczej, w szczególności na rzecz jednostek opieki zdrowotnej, ministerstwa zdrowia, Narodowego Funduszu Zdrowia i instytucji pozarządowych;
  • prowadzenie działalności wydawniczej i promocyjnej;
  • wspieranie podmiotów prowadzących badania dotyczące genezy, leczenia oraz zapobiegania zachorowania na ();
  • prowadzenie działalności kulturalnej, w zakresie kultury fizycznej i sportu na rzecz dzieci chorych na () w postaci organizowania zajęć, turniejów, konkursów i pokazów;
  • prowadzenie działalności kulturalnej w postaci organizowania w szpitalach i hospicjach pokazów filmowych, teatralnych i tanecznych oraz gier i zabaw dla dzieci;
  • prowadzenie działalności naukowej i oświatowej poprzez pomoc w nauce dla chorych dzieci;
  • wspieranie w życiu codziennym dzieci chorych na () i ich rodzin;
  • organizowanie zbiórek ubrań, zabawek i artykułów szkolnych dla chorych dzieci;
  • pomaganie w przystosowaniu się dzieci do funkcjonowania w zwykłych warunkach, poza placówkami leczniczymi i domem;
  • współpracę z osobami oraz instytucjami o podobnych celach działania;
  • występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz i urzędów;
  • uczestniczenie w procesie legislacyjnym;
  • fundowanie stypendiów;
  • pozafinansowe wspieranie dzieci chorych na () i ich rodzin;
  • inicjowanie i realizowanie działań w celu pozyskania środków na finansowanie przedsięwzięć statutowych (w tym realizacja programów finansowych ze środków pomocowych).

Spółka osiągnięty przez nią dochód będzie przekazywała na rzecz jedynego udziałowca stowarzyszenia w celu finansowania jego celów. Stowarzyszenie będzie każdorazowo wystawiać Spółce pisemne potwierdzenie, że otrzymane środki zostaną wydatkowane zgodnie z celami statutowymi wymienionymi w opisie zdarzenia przyszłego.

Należy również dodać, że Spółka złoży do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie, iż jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako: ustawa o CIT) i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 tej ustawy oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f tej ustawy.

Wnioskodawca w piśmie z 20 listopada 2019 r. będącym uzupełnieniem wniosku wskazał, że:

  1. W ocenie Spółki statutowe cele Stowarzyszenia wskazane we wniosku są zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (winno być: ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
  2. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, której celem jest zdobywanie funduszy na działalność statutową. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie w rozmiarach służących realizacji celów statutowych. Dochód osiągnięty z działalności gospodarczej nie może być przeznaczony do podziału pomiędzy członków Stowarzyszenia.
  3. Dochody Spółki przekazywane jedynemu udziałowcowi jakim jest Stowarzyszenie, będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (winno być: ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
  4. W opisie zdarzenia przyszłego Spółka wskazała, że Stowarzyszenie będzie każdorazowo wystawiać Spółce pisemne potwierdzenie, że otrzymane środki zostaną wydatkowane zgodnie z celami statutowymi wymienionymi w opisie zdarzenia przyszłego. A zatem będą wydatkowane wyłącznie na cele inne niż działalność gospodarcza Stowarzyszenia - nawet jeśli działalność gospodarcza Stowarzyszenia służy wyłącznie realizacji celów statutowych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

  1. Czy Spółka będzie zobowiązana do obliczenia i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, w sytuacji gdy osiągnięty dochód każdorazowo przekaże w formie darowizny swojemu jedynemu udziałowcowi będącemu stowarzyszeniem na realizację celów statutowych stowarzyszenia wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego, a (uprzednio) w dniu rejestracji złoży do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie, iż jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 tej ustawy oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f tej ustawy? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie będzie zobowiązana do obliczenia i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, w sytuacji gdy osiągnięty dochód przeznaczy i przekaże w formie darowizny swojemu jedynemu udziałowcowi będącemu stowarzyszeniem na cele tego stowarzyszenia, w sytuacji gdy uprzednio (w momencie rejestracji) złożyła do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego oświadczenie, iż jest podatnikiem, o którym mowa w art. 25 ust. 4 ustawy o CIT i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 tej ustawy oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e, 1f tej ustawy.

Zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22 i art. 24a, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

W myśl art. 25 ust. 4 ustawy o CIT, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku, przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Zgodnie z art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT, podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia warunki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT i jeśli złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie, o którym mowa w cytowanym art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy o CIT, to od dnia złożenia tego oświadczenia, może nie dokonywać wpłat zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy o CIT.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznej sprawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 31 października 2017 r. (0114-KDIP2-1.4010.260.2017.1.BC) oraz przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z dnia 19 października 2015 r. (sygn. akt IBPB-1-2/4510-337/15/KP) w której organ stwierdził, że odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia warunki do zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 updop i jeśli złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie o którym mowa w cyt. art. 25 ust. 5 pkt 2 updop, to od dnia złożenia tego oświadczenia, może nie dokonywać wpłat zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych o którym mowa w art. 25 ust. 1 updop.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody spółek, których udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, a których celem statutowym jest działalność wymieniona w pkt 4 w części przeznaczonej na te cele oraz przekazanej na rzecz tych organizacji.

Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Art. 17 ust. 1b ustawy podatkowej stanowi natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Analiza wyżej cytowanych norm wskazuje na następujące przesłanki zwolnienia od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy:

  • ze zwolnienia skorzystać może spółka, której udziałowcami (akcjonariuszami) są wyłącznie organizacje działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach;
  • celem statutowym tych organizacji jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, czyli działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego;
  • spółka przeznaczyła część swojego dochodu na ww. cele statutowe i wydatkowała na rzecz tych organizacji.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego przekazania go na te cele.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest spółką, której jedynym udziałowcem będzie stowarzyszenie działające na podstawie ustawy - Prawo o stowarzyszeniach. Spółka osiągnięty przez nią dochód będzie przekazywała na rzecz jedynego udziałowca (Stowarzyszenia) w celu finansowania jego celów. Stowarzyszenie będzie każdorazowo wystawiać Spółce pisemne potwierdzenie, że otrzymane środki zostaną wydatkowane zgodnie z celami statutowymi wymienionymi w opisie zdarzenia przyszłego. Dochody Spółki przekazywane jedynemu udziałowcowi jakim jest Stowarzyszenie, będą wykorzystywane przez Stowarzyszenie na cele statutowe zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Jak wskazał Wnioskodawca, Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, której celem jest zdobywanie funduszy na działalność statutową. Niemniej jednak, otrzymane środki będą wydatkowane wyłącznie na cele inne niż działalność gospodarcza Stowarzyszenia - nawet jeśli działalność gospodarcza Stowarzyszenia służy wyłącznie realizacji celów statutowych.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych wynikającego z art. 25 ust. 1 ustawy o CIT.

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Stosowanie zaś do art. 25 ust. 3 ustawy o CIT, przepis ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3a, nie ma zastosowania do podatników, których dochody w całości są wolne od podatku, z wyjątkiem podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1, przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie. Przepis ust. 1 nie ma zastosowania także do podatników wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a (art. 25 ust. 3a Ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 25 ust. 4 ustawy o CIT, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele albo na cele określone w tych przepisach, ale po terminie w nich określonym - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku lub w którym upłynął termin do dokonania wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a.

Zgodnie z przepisami zawartymi w art. 25 ust. 5 ustawy o CIT, podatnik, który złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej oświadczenie, że:

  1. zaprzestał działalności albo
  2. jest podatnikiem, o którym mowa w ust. 4 i nie osiąga przychodów z działalności wymienionej w art. 17 ust. 1a pkt 1 oraz nie dokonuje wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e i 1f

-jest zwolniony od obowiązków wynikających z ust. 1 od dnia złożenia tego oświadczenia. W przypadku zmiany stanu faktycznego uzasadniającego to zwolnienie podatnik, bez wezwania, jest obowiązany stosować przepisy ust. 1-4.

Wobec powyższego, podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 Ustawy o CIT, korzystający co do zasady ze zwolnienia przedmiotowego, są w konsekwencji zwolnieni z uiszczania zaliczek miesięcznych pod warunkiem złożenia odpowiedniego oświadczenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Dopiero faktyczne wydatkowanie dochodu na cele inne niż wskazane w tym przepisie, wbrew wcześniejszej deklaracji, rodzi obowiązek zapłaty podatku w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku. Obowiązek zapłaty podatku dotyczy także nie tylko osiągniętych w roku podatkowym dochodów wydatkowanych na inne cele niż preferowane przez ustawodawcę, ale również dochodów uzyskanych w latach poprzedzających rok podatkowy.

A zatem, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do obliczenia i wpłacenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, w sytuacji gdy osiągnięty dochód każdorazowo przekaże w formie darowizny swojemu jedynemu udziałowcowi będącemu stowarzyszeniem na realizację celów statutowych stowarzyszenia wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego zgodnych z celami zawartymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT oraz jeśli złoży właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie o którym mowa w cyt. wcześniej art. 25 ust. 5 pkt 2 ustawy.

Reasumując stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerem 1 i 3 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej