w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży wymienionych we wniosku nieruchomości będzie objęty podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie s... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.338.2019.2.BSA

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 28.10.2019, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.338.2019.2.BSA, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży wymienionych we wniosku nieruchomości będzie objęty podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie sprzedaży nieruchomości po uprawomocnieniu się planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie dotyczącym użytków rolnych oraz lasów.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 sierpnia 2019 r. (data wpływu 16 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym 23 października 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży wymienionych we wniosku nieruchomości będzie objęty podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie sprzedaży nieruchomości po uprawomocnieniu się planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie dotyczącym:

  • użytków rolnych jest prawidłowe
  • lasów jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2019 r. do Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży wymienionych we wniosku nieruchomości będzie objęty podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie sprzedaży nieruchomości po uprawomocnieniu się planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie dotyczącym użytków rolnych oraz lasów.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 11 października 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.338.2019.1.BSA wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 23 października 2019 r.

We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia (dalej: Wnioskodawca, Spółdzielnia) obecnie w likwidacji, prowadziła gospodarstwo rolne uprawiając zboża i hodując trzodę chlewną. Obecnie Wnioskodawca posiada 23 ha użytków rolnych, lasów oraz terenów zabudowanych. Grunty te Wnioskodawca posiada od 1950 r., a nabył je przez zasiedzenie w 1996 r. W 2010 r. Spółdzielnia nabyła prawo użytkowania wieczystego na działkę o powierzchni 1,4889 ha.

Pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego, kiedy to Spółdzielnia sprzeda teren niezabudowany, objęty planem zagospodarowania przestrzennego (obecnie plan jest wyłożony), po jego uprawomocnieniu. Nieruchomość ta zamieszczona jest w księdze wieczystej o powierzchni 10,2039 ha (własność) oraz o powierzchni 1,4889 ha wieczyste użytkowanie. W planie są dwie strefy. Pierwsza obejmuje tereny zieleni oznaczone jako ZL, są to działki położone w całości na tym terenie. Druga strefa obejmuje w całości lub części tereny budowlane oznaczone jako P/U, są to działki () oraz wieczyste użytkowanie (). Nieruchomość ta znajduje się w obwodzie W. Działki, które obejmują przedmiotową nieruchomość stanowią obecnie i będą stanowić w momencie sprzedaży część likwidowanego gospodarstwa rolnego. Są to lasy, użytki rolne, za które Wnioskodawca płaci podatek rolny i leśny. Na tym terenie nie prowadzono działalności innej niż rolnicza. Po uprawomocnieniu planu zagospodarowania przestrzennego nastąpi sprzedaż nieruchomości jako części gospodarstwa rolnego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, nieruchomość będzie zwolniona z podatku od dochodu z jej sprzedaży. Od chwili nabycia ww. nieruchomości upłynęło ponad 5 lat.

W uzupełnieniu wniosku z 18 października 2019 r. Wnioskodawca wskazał m.in., że posiada ogółem 23,38 ha, z tego 16,56 ha stanowią użytki rolne, (oznaczone w rejestrze gruntów jako R, Ps, Ł), 4,21 ha lasów i 2,61 ha terenów zabudowanych (Bi). Przedmiotowa nieruchomość przeznaczona do sprzedaży o powierzchni ogólnej 11,69 ha, klasyfikowana jest w rejestrze gruntów jako użytki rolne (R, Ps, Ł) - 10,17 ha i lasy 1,52 ha.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dochód ze sprzedaży ww. nieruchomości będzie objęty podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie sprzedaży nieruchomości po uprawomocnieniu się planu zagospodarowania przestrzennego?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód z tytułu sprzedaży części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 pkt 1 (winno być: art. 17 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się w części za prawidłowe a w części za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 ze zm., dalej: ustawa o CIT), wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości.

Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 1256 ze zm.; dalej: ustawa o podatku rolnym), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym w myśl art. 1 ww. ustawy podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu, m.in. osoby prawnej,
  • łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,
  • grunty muszą być skwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
  • grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pozbawienie podatnika prawa do zwolnienia nie jest uzależnione od faktu utraty przez nieruchomość charakteru rolnego po dokonaniu sprzedaży, lecz od okresu, jaki upłynął od chwili nabycia sprzedawanej nieruchomości. Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że datę nabycia nieruchomości należy utożsamiać z chwilą przeniesienia jej własności w rozumieniu cywilnoprawnym. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z § 67 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r., w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 393) użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne;
  2. grunty leśne;
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane ().

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na użytki rolne, do których zalicza się:

  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem - S,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,
  8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem Lzr.

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 2 ww. rozporządzenia, grunty leśne dzielą się na:

  1. lasy, oznaczone symbolem - Ls;
  2. grunty zadrzewione i zakrzewione, oznaczone symbolem - Lz.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółdzielnia obecnie w likwidacji, prowadziła gospodarstwo rolne uprawiając zboża i hodując trzodę chlewną. Obecnie Wnioskodawca posiada 23 ha użytków rolnych, lasów oraz terenów zabudowanych. Grunty te Wnioskodawca posiada od 1950 r., a nabył je przez zasiedzenie w 1996 r. W 2010 r. Spółdzielnia nabyła prawo użytkowania wieczystego na działkę o powierzchni 1,4889 ha. Pytanie dotyczy zdarzenia przyszłego, kiedy to Spółdzielnia sprzeda teren niezabudowany, objęty planem zagospodarowania przestrzennego, po jego uprawomocnieniu. Nieruchomość ta o powierzchni 10,2039 ha (własność) oraz o powierzchni 1,4889 ha wieczyste użytkowanie zamieszczone są w księdze wieczystej. W planie są dwie strefy. Pierwsza obejmuje tereny zieleni oznaczone jako ZL, są to działki położone w całości na tym terenie. Druga strefa obejmuje w całości lub części tereny budowlane oznaczone jako P/U. Nieruchomość ta znajduje się w obwodzie W. Działki, które obejmują przedmiotową nieruchomość stanowią obecnie i będą stanowić w momencie sprzedaży część likwidowanego gospodarstwa rolnego. Są to lasy, użytki rolne, za które Wnioskodawca płaci podatek rolny i leśny. Na tym terenie nie prowadzono działalności innej niż rolnicza. Po uprawomocnieniu planu zagospodarowania przestrzennego nastąpi sprzedaż nieruchomości jako części gospodarstwa rolnego. Od chwili nabycia ww. nieruchomości upłynęło ponad 5 lat. Wnioskodawca posiada ogółem 23,38 ha, z tego 16,56 ha stanowią użytki rolne, (oznaczone w rejestrze gruntów jako: R, Ps, Ł), 4,21 ha lasów i 2,61 ha terenów zabudowanych (Bi). Przedmiotowa nieruchomość przeznaczona do sprzedaży o powierzchni ogólnej 11,69 ha klasyfikowana jest w rejestrze gruntów jako użytki rolne (R, Ps, Ł) - 10,17 ha i lasy 1,52 ha.

Mając na uwadze powyższe, należy wskazać, iż przedmiotem sprzedaży będą użytki rolne oraz lasy. Odnosząc się zatem do sprzedaży nieruchomości, w skład której wchodzą wyłącznie użytki rolne wskazać należy, że aby Wnioskodawca mógł skorzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w przypadku uzyskania dochodu ze sprzedaży tych użytków rolnych należy zbadać czy zostały spełnione warunki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Pierwsza przesłanka zwolnienia przedmiotowego z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w przypadku sprzedaży części nieruchomości rolnych, będzie spełniona, bowiem przedmiotem sprzedaży będą nieruchomości wchodzące w skład likwidowanego gospodarstwa rolnego, składające się wyłącznie z użytków rolnych, które do dnia sprzedaży były uprawiane rolniczo oraz zostały ujęte w ewidencji gruntów rolnych, a ich łączna powierzchnia nieruchomości przekracza 1 ha przeliczeniowy.

Również pozostałe przesłanki będą spełnione, jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, w przyszłości Wnioskodawca zamierza sprzedać przedmiotową część nieruchomości rolnej po uprawomocnieniu się planu zagospodarowania przestrzennego. Co więcej, nieruchomości rolne zostały nabyte przez zasiedzenie przez Spółdzielnię w 1996 r., zatem bezsprzecznie również warunek upływu 5 lat od nabycia nieruchomości zostanie spełniony.

Z uwagi na powyższe, wskazać należy, iż w przypadku sprzedaży przez Wnioskodawcę nieruchomości rolnych klasyfikowanych w rejestrze gruntów jako użytki rolne (R, Ps, Ł) - 10,17 ha, po uprawomocnieniu się planu zagospodarowania przestrzennego, spełnione zostaną wszystkie warunki określone przepisem art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Zatem, dochód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży ww. nieruchomości rolnych będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Odnosząc się natomiast do sprzedaży przez Wnioskodawcę części nieruchomości, w skład których wchodzą lasy o pow. 1,52 ha, wskazać należy, że zgodnie ze wskazanymi wyżej przepisami lasy nie wchodzą w skład użytków rolnych, a tym samym nie mogą stanowić części gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. W konsekwencji dochód uzyskany ze sprzedaży lasów nie będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochód ze sprzedaży wymienionych we wniosku nieruchomości będzie objęty podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie sprzedaży nieruchomości po uprawomocnieniu się planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie dotyczącym:

  • użytków rolnych jest prawidłowe
  • lasów jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

w części prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej