w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pochodzących z otrzymanej dotacji, oraz konieczności wyłączenia z kosztów podatkowych kwoty... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.405.2019.4.EN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12.11.2019, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.405.2019.4.EN, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pochodzących z otrzymanej dotacji, oraz konieczności wyłączenia z kosztów podatkowych kwoty wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji uzyskanej przez Spółkę dla przedsiębiorcy.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 września 2019 r., który w tym samym dniu wpłynął za pośrednictwem e-puap, uzupełnionym 22 października 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie:

  • możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pochodzących z otrzymanej dotacji, oraz
  • konieczności wyłączenia z kosztów podatkowych kwoty wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji uzyskanej przez Spółkę dla przedsiębiorcy,

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pochodzących z otrzymanej dotacji, oraz konieczności wyłączenia z kosztów podatkowych kwoty wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji uzyskanej przez Spółkę dla przedsiębiorcy. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 14 października 2019 r., Znak: 0115-KDIT1-2.4012.507.2019.4.AW oraz Znak: 0111-KDIB2-1.4010.405.2019.3.EN wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 22 października 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca czynny podatnik podatku od towarów i usług, związany umową partnerską ze stowarzyszeniem JST, realizuje projekt pt. X. Na wskazany projekt Wnioskodawcy przyznano dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Urzędu Marszałkowskiego na podstawie Umowy o dofinansowanie w formie zaliczki i refundacji Projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 1. Wzmocnienie Innowacyjności i konkurencyjności gospodarki regionu (). Celem projektu jest zwiększenie poziomu handlu zagranicznego w regionie poprzez bezpośrednie i pośrednie wsparcie działalności eksportowej MŚP z terenu jednostek samorządu terytorialnego wchodzących w skład Stowarzyszenia oraz promocję gospodarczą tego obszaru, w latach 2018-2023. Ze wsparcia działalności eksportowej mogą skorzystać mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność na terenie jednostek samorządu terytorialnego wchodzących w skład Stowarzyszenia, tj. posiadają na tym obszarze siedzibę lub oddział, co znajduje potwierdzenie w odpowiednim rejestrze (KRS, CEIDG). Gminy wchodzące w skład Stowarzyszenia to (). Wsparcie eksportowe polegać będzie na umożliwieniu przedsiębiorcom z sektora MŚP wyłonionym w naborze organizowanym przez Wnioskodawcę, udziału w międzynarodowych targach i wystawach oraz w misjach gospodarczych połączonych z wyszukiwaniem i doborem partnerów na rynkach zagranicznych. Udział w wyżej wymienionych aktywnościach będzie możliwy na podstawie indywidualnych planów wsparcia internacjonalizacji przygotowanych wraz z przedsiębiorcami zakwalifikowanymi do udziału w projekcie w wyniku konkursu. Zgodnie z założeniami projektu określonymi we Wniosku o dofinansowanie, będącym załącznikiem do umowy o dofinansowanie, Wnioskodawca otrzyma dotację na wsparcie przedsiębiorców w liczbie min. 26 podmiotów. Natomiast wytyczne do konkursu Urzędu Marszałkowskiego, w ramach którego Wnioskodawca otrzymuje dotację stanowią, iż dotacja ta może być przeznaczona na pokrycie 85% kosztów kwalifikowanych (netto), które w przypadku wsparcia dla MŚP stanowią koszt udziału w międzynarodowych targach i wystawach oraz w misjach gospodarczych połączonych z wyszukiwaniem i doborem partnerów na rynkach zagranicznych.

Pozostałe 15% kosztów kwalifikowanych (netto) muszą pokryć z własnych środków przedsiębiorcy- beneficjenci ostateczni.

  • Pośrednie wsparcie działalności eksportowej:
    1. Opracowanie przez zewnętrznych ekspertów I dla wybranych MŚP, we współpracy z konsultantem i dopasowanie oczekiwań przedsiębiorców do możliwości projektu. Wkład na to zadanie ponosi zgodnie z wnioskiem Wnioskodawca
    2. Wsparcie szkoleniowe dla MŚP (minimum jedno szkolenie obowiązkowe, realizowane w ramach de minimis/pomocy publicznej). Wkład na to zadanie ponosi zgodnie z wnioskiem Wnioskodawca.
  • Bezpośrednie wsparcie działalności eksportowej:
    1. Wsparcie na realizację I - wyjazdy w charakterze zwiedzających, na międzynarodowe imprezy targowo - wystawiennicze wraz ze spotkaniami B2B. Wkład własny na to zadanie ponoszą MŚP.
  • Organizacja wsparcia:
    1. Realizacja procedury naboru MŚP przez Wnioskodawcę.
    2. Podpisanie umów pomiędzy Wnioskodawcą a przedsiębiorcami.
    3. Wystawienie przez Wnioskodawcę zaświadczeń o pomocy de minimis/pomocy publicznej - w zależności od wybranej przez poszczególnych przedsiębiorców form wsparcia.
    4. Organizacja wsparcia doradczego I (przygotowanie procedur i wyłonienie wykonawców - ekspertów, którzy wraz z przedsiębiorcami opracują I).
    5. Przygotowanie procedur i wybór wykonawców na kompleksową organizację wyjazdów na poszczególne imprezy targowo wystawiennicze. Operujemy osobokosztem uczestnictwa w danej imprezie, z uwzględnieniem zbiorczych danych ze wszystkich I opracowanych w projekcie.
    6. Wniesienie wkładu własnego przez MŚP do Wnioskodawcy na poszczególne wyjazdy - na podstawie dokumentu księgowego wystawionego przez Wnioskodawcę. Koszt obliczony zgodnie z zapisami I oraz fakturami wystawionymi przez wykonawców - stanowiącymi koszty organizacji wyjazdów.
    7. Realizacja poszczególnych wyjazdów - przedsiębiorcy bez udziału przedstawicieli Wnioskodawcy, udają się na wyjazdy, zgodnie z I i ofertą wybranego wykonawcy.
    8. Rozliczenie wykonawców - akceptacja raportów, zapłata za faktury przez Wykonawców, ze środków dotacji i wkładów od przedsiębiorców, podatek VAT płacony ze środków Wnioskodawcy.
    9. Rozliczenia z MŚP- monitoring realizacji I, wnoszenia wkładów własnych, aktualizacja danych o udzielonej pomocy de minimis/pomocy publicznej, weryfikacja osiągnięcia deklarowanych wskaźników.
  • Sposób finansowania: koszty związane z usługami zewnętrznych podmiotów (ekspertów lub wykonawców usługi organizacji wyjazdów na targi i misje) na rzecz przedsiębiorców z sektora MŚP będą pokrywane z:
    1. Dotacji przekazanej z IZ - Urzędu Marszałkowskiego poprzez Wnioskodawcę na wsparcie MŚP w ramach umowy, do limitu w wysokości 85% kosztów netto,
    2. Wkładów własnych przedsiębiorców zakwalifikowanych do projektu, w wysokości min 15% kosztów netto (w zależności od udzielanego konkretnemu przedsiębiorcy wsparcia: w ramach pomocy de minimis - 15% lub pomocy publicznej- 50%),
    3. Podatku od towarów i usług w wysokości przewidzianej prawem - od całości kosztów netto organizacji wyjazdów ze środków Wnioskodawcy, bowiem podatek VAT jest w przedmiotowym projekcie kosztem niekwalifikowanym - podatek VAT pokrywa Projektodawca - Wnioskodawca realizator projektu. Wnioskodawca w tej części zadań projektowych występuje w charakterze organizatora wsparcia/realizatora projektu, której zadaniem jest zrekrutowanie spełniających wymogi formalne MŚP, wybór ekspertów zewnętrznych, którzy we współpracy z przedsiębiorcami opracują indywidualne plany wsparcia internacjonalizacji oraz wykonawców do kompleksowej organizacji wyjazdów na targi i misje dla przedstawicieli przedsiębiorców. Jedynymi uczestnikami wyjazdów będą przedstawiciele MŚP.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 22 października 2019 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  • Środki z dotacji pochodzą wyłącznie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego;
  • Spółka jest beneficjentem dofinansowania przekazanego na realizację projektu, zgodnie z celami przedstawionymi we wniosku o dofinansowanie, Spółka nie jest bezpośrednim odbiorcą wsparcia w ramach projektu;
  • Spółka otrzymuje dofinansowanie za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego (dalej: BGK), tj. obsługa płatności wynikających z umowy o dofinansowanie dokonywana jest przez BGK;
  • Spółka nie sfinansuje nabycia lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych, od których można by dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy - przy założeniu, że powinna być wystawiona faktura VAT na całość kwoty usługi - na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych obrót wykazany na fakturze jako wartość objęta dotacją powinien być zwolniony z opodatkowania, a dotacja nie powinna być kosztem uzyskania przychodu dla Wnioskodawcy?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy (doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku), kwota wykazana na fakturze wystawionej dla przedsiębiorcy, odpowiadająca wysokości otrzymanej dla danej usługi dotacji, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym u Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 o podatku dochodowym od osób prawnych. Jednocześnie, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wyłączona z kosztów uzyskania przychodów u Wnioskodawcy będzie kwota dotacji uzyskana przez Wnioskodawcę dla przedsiębiorcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie zauważyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie kwestia możliwości zwolnienia z opodatkowania środków pochodzących z otrzymanej dotacji, oraz konieczności wyłączenia z kosztów podatkowych kwoty wydatków sfinansowanych z otrzymanej dotacji uzyskanej przez Wnioskodawcę. Tym samym przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia nie jest ocena skutków podatkowych związanych z otrzymaniem i wydatkowaniem środków finansowych pochodzących z wpłat własnych przedsiębiorców (beneficjentów ostatecznych).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 ze zm., dalej: ustawa o CIT), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania otrzymane oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Otrzymane przez podatników dofinansowania spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 17 ustawy o CIT, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika m.in., że Wnioskodawca związany umową partnerską ze stowarzyszeniem JST, realizuje projekt X, na który przyznano dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej z Urzędu Marszałkowskiego na podstawie Umowy o dofinansowanie w formie zaliczki i refundacji Projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 1. Wzmocnienie Innowacyjności i konkurencyjności gospodarki regionu (). Celem projektu jest zwiększenie poziomu handlu zagranicznego w regionie poprzez bezpośrednie i pośrednie wsparcie działalności eksportowej MŚP z terenu jednostek samorządu terytorialnego wchodzących w skład Stowarzyszenia oraz promocję gospodarczą tego obszaru, w latach 2018-2023. Ze wsparcia działalności eksportowej mogą skorzystać mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, które prowadzą działalność na terenie jednostek samorządu terytorialnego wchodzących w skład Stowarzyszenia. Zgodnie z założeniami projektu określonymi we Wniosku o dofinansowanie, będącym załącznikiem do umowy o dofinansowanie, Wnioskodawca otrzyma dotację na wsparcie przedsiębiorców w liczbie min. 26 podmiotów. Natomiast wytyczne do konkursu Urzędu Marszałkowskiego, w ramach którego Wnioskodawca otrzymuje dotację stanowią, iż dotacja ta może być przeznaczona na pokrycie 85% kosztów kwalifikowanych (netto), które w przypadku wsparcia dla MŚP stanowią koszt udziału w międzynarodowych targach i wystawach oraz w misjach gospodarczych połączonych z wyszukiwaniem i doborem partnerów na rynkach zagranicznych. Pozostałe 15% kosztów kwalifikowanych (netto) muszą pokryć z własnych środków przedsiębiorcy - beneficjenci ostateczni. W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał również, że środki z dotacji pochodzą wyłącznie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Spółka jest beneficjentem dofinansowania przekazanego na realizację projektu, zgodnie z celami przedstawionymi we wniosku o dofinansowanie. Spółka otrzymuje dofinansowanie za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego. Wnioskodawca nie sfinansuje nabycia lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych ani wartości niematerialnych i prawnych, od których można by dokonywać odpisów amortyzacyjnych.

Rozważając charakter środków finansowych, które Wnioskodawca jako beneficjent otrzyma na realizację projektów dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej w ramach omawianego programu należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1295), zgodnie z którym sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 869 ze zm.) określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4 i 5a-5c, czyli:

  • środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rybackiego oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  • niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy,
  • środki na realizację wspólnej polityki rolnej,
  • środki przeznaczone na realizację Inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych;
  • środki Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym;
  • środki pochodzące z instrumentu Łącząc Europę, o którym mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiającym instrument Łącząc Europę, zmieniającym rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylającym rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010 (Dz.Urz. UE L 348 z 20.12.2013, str. 129, z późn. zm.).

Ustawa o finansach publicznych wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16 ww. ustawy, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 oraz w art. 4 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej, zarządzania nią i monitorowania jej oraz uchylającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 352/78, (WE) nr 165/94, (WE) nr 2799/98, (WE) nr 814/2000, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 485/2008 (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, str. 549), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1306/2013", po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich lub środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 3, 5 i 6.

Zgodnie z art. 117 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej oraz środków, o których mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia nr 1306/2013.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej.

W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje (pkt 1) oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich (pkt 6). Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone m.in. na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich (art. 127 ust. 2 pkt 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej płatnościami, odpowiada Minister Finansów.

Na mocy art. 188 ust. 1 wskazanej ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa (art. 188 ust. 4 ww. ustawy). Płatności mogą być przekazywane na rachunek beneficjenta, podmiotu upoważnionego przez beneficjenta lub wykonawcy (art. 188 ust. 5 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, a w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej - na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ().

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56 i 59.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że skoro, Wnioskodawca będzie beneficjentem Projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi priorytetowej 1. Wzmocnienie Innowacyjności i konkurencyjności gospodarki regionu (), na który przyznano dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej, to otrzymane z tego tytułu przez Wnioskodawcę od Banku Gospodarstwa Krajowego środki finansowe zwolnione będą od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT. W konsekwencji wydatki sfinansowane z tych środków, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy, nie będą mogły stanowić kosztów uzyskania przychodów. Zatem to nie kwota wskazanej we wniosku dotacji nie może stanowić kosztu uzyskania przychodów (jak wskazano we wniosku), lecz wydatki z tej dotacji sfinansowane.

Z ww. zastrzeżeniem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Nadmienić należy, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej