Czy wypłata dodatkowego wynagrodzenia dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych Wnioskodawcy, podlega zwolnieniu z opodatkowania p... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.323.2019.1.DP

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.10.2019, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.323.2019.1.DP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy wypłata dodatkowego wynagrodzenia dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych Wnioskodawcy, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 sierpnia 2019 r. (data wpływu 13 sierpnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym wypłata dodatkowego wynagrodzenia dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych Wnioskodawcy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym wypłata dodatkowego wynagrodzenia dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych Wnioskodawcy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej (dalej jako: SPZOZ lub Wnioskodawca) jest podmiotem leczniczym prowadzącym działalność, o której mowa w art. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 2190).

Cele statutowe działalności SPZOZ określone w ustawie o działalności leczniczej mieszczą się w pojęciu celów statutowych w zakresie ochrony zdrowia, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm., dalej jako: UPDOP).

W 2018 r. SPZOZ osiągnął zysk, który został przeznaczony na wypłatę dodatkowego wynagrodzenia dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych SPZOZ wraz z należnymi od tych wypłat składkami ZUS (dalej jako: dodatkowe wynagrodzenie).

SPZOZ nie jest żadnym z podmiotów wymienionych w art. 17 ust. lc UPDOP.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wypłata dodatkowego wynagrodzenia dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych Wnioskodawcy, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP?

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata dodatkowego wynagrodzenia dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych Wnioskodawcy, podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. lc, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo- techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. la pkt 2 UPDOP, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Z kolei, na podstawie art. 17 ust. lb UPDOP, zwolnienie o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ze zwolnienia nie mogą korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni w art. 17 ust. lc UPDOP, do których nie zalicza się jednak SPZOZ.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP, jest zatem zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  • celem statutowym podatnika jest działalność wymieniona w tym przepisie,
  • uzyskane przez podatnika dochody przeznaczone są i bez względu na termin wydatkowane są na ten cel.

Zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. la UPDOP. Ważny jest jedynie cel na jaki dochód ten jest przeznaczony i wydatkowany.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP, jest zatem, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP, wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

W wyroku z dnia 3 marca 2009 r., sygn. akt II FSK 1728/07, Naczelny Sąd Administracyjny (dalej jako: NSA) zauważył, że w art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP ustawodawca posługuje się pojęciem celu statutowego, nie zaś np. terminem cel zapisany w statucie. Przywołane sformułowanie ustawy ma, zdaniem NSA, istotne znaczenie, w szczególności w sytuacji, gdy cele statutowe danego podatnika powołującego się na możliwość zastosowania do jego dochodów art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP, zostały unormowane w prawie określającym jego byt i działanie. W takim stanie rzeczy bowiem prawo to określa cele, czyli zadania danego podmiotu. Innymi słowy, w odniesieniu do pewnej kategorii podatników za cele statutowe winny być rozumiane cele określone w ustawach regulujących ich działalnie.

SPZOZ jest podmiotem leczniczym prowadzącym działalność leczniczą, o której mowa w art. 3 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Działalność w zakresie ochrony zdrowia jest zatem nie tylko celem, który w sposób niebudzący wątpliwości wynika z postanowień statutu Wnioskodawcy, ale przede wszystkim celem unormowanym w przepisach ustawy ściśle regulującej funkcjonowanie i zadania SPZOZ.

Cele działalności SPZOZ określone w ustawie o działalności leczniczej oraz w statucie SPZOZ bez wątpienia mieszczą się w pojęciu celów statutowych w zakresie ochrony zdrowia, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP.

W ocenie Wnioskodawcy, także wypłata dodatkowego wynagrodzenia dla pracowników, bez których pracy realizacja celów statutowych SPZOZ nie byłaby możliwa, wpisuje się w pojęcie dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na cele określone w tym przepisie.

Z tego względu, zdaniem Wnioskodawcy, wypłacane z zysku dodatkowe wynagrodzenie dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych Wnioskodawcy, kwalifikuje się do objęcia zwolnieniem na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 UPDOP.

Powyższe stanowisko w analogicznej sprawie potwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 3 września 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.326.2018.1.JKT, stwierdzając, że: podsumowując, w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz powołanych powyżej przepisów należy stwierdzić, że dochód Wnioskodawcy, który zostanie przeznaczony, a następnie wydatkowany na wypłatę dodatkowego rocznego wynagrodzenia dla pracowników za ich wkład w realizację celów statutowych Wnioskodawcy, zbieżnych z celami określonymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, może korzystać ze zwolnienia od podatku.

Identycznie wypowiedział się również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 27 sierpnia 2010 r., sygn. IBPBI/2/423-795/10/AP oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 29 marca 2011 r., sygn. IPPB5/423-123/11-3/AM.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej