w zakresie ustalenia, czy przychody uzyskane ze sprzedaży produktów, których cykl produkcyjny został wykonany na terenie specjalnej strefy ekonomicz... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.73.2019.1.ŚS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.04.2019, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.73.2019.1.ŚS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie ustalenia, czy przychody uzyskane ze sprzedaży produktów, których cykl produkcyjny został wykonany na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jednak rozpoczął się przed uzyskaniem przez Spółkę prawa do korzystania ze zwolnienia strefowego, ale zakończył się po dniu uzyskania prawa do korzystania z powyższego zwolnienia, będą podlegały w całości zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 13 lutego 2019 r. (data wpływu 20 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy przychody uzyskane ze sprzedaży produktów, których cykl produkcyjny został wykonany na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jednak rozpoczął się przed uzyskaniem przez Spółkę prawa do korzystania ze zwolnienia strefowego, ale zakończył się po dniu uzyskania prawa do korzystania z powyższego zwolnienia, będą podlegały w całości zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2019 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy przychody uzyskane ze sprzedaży produktów, których cykl produkcyjny został wykonany na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jednak rozpoczął się przed uzyskaniem przez Spółkę prawa do korzystania ze zwolnienia strefowego, ale zakończył się po dniu uzyskania prawa do korzystania z powyższego zwolnienia, będą podlegały w całości zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność w obszarze przemysłu zbrojeniowego (przede wszystkim produkcja amunicji różnego kalibru). Spółka prowadzi także działalność uzupełniającą, tzn. wytwarza konstrukcje metalowe dla celów cywilnych.

Teren zakładu Spółki został objęty statusem specjalnej strefy ekonomicznej przez Specjalną Strefę Ekonomiczną w 2000 roku oraz Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalność gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w 2000 roku. Zezwolenie to wygasło wraz z końcem 2017 roku, jednak teren zakładu Spółki wciąż pozostaje na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W dniu 4 lipca 2018 roku Spółka otrzymała nowe zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: Zezwolenie).

Spółka rozpoczęła już ponoszenie wydatków inwestycyjnych, o których mowa w § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 465, z późn. zm.; winno być: t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 121 dalej: Rozporządzenie), wobec czego uzyskała prawo do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm.; dalej: ustawa o PDOP).

Produkcja amunicji jest produkcją ciągłą oraz wieloetapową, co powoduje, że wstępne fazy produkcji amunicji zostały rozpoczęte przed dniem uzyskania prawa do korzystania ze zwolnienia, a cykl produkcyjny danej serii amunicji został zakończony już po dniu uzyskania przez Spółkę prawa do korzystania ze zwolnienia.

Powyższe mogło przejawiać się np. w wytworzeniu przez Spółkę przed nabyciem prawa do zwolnienia niektórych elementów wykorzystywanych w procesie produkcji, które następnie poddawane były przetworzeniu, kompletacji jako gotowy produkt już po uzyskaniu prawa do zwolnienia. Niemniej jednak cały proces produkcyjny z wykorzystaniem surowców, materiałów i komponentów kooperacyjnych został wykonany na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Wnioskodawca zwraca uwagę, że przedstawiony cykl produkcyjny nie był zakończony na dzień uzyskania przez Spółkę prawa do korzystania ze zwolnienia (tj. nie było wyrobów gotowych), w szczególności wytwarzane produkty wymagały przetworzenia, które odbyło się już po tym dniu, a cały proces produkcyjny z wykorzystaniem zakupionych surowców, materiałów i komponentów kooperacyjnych miał miejsce na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Opisana powyżej produkcja zawiera się w działalności produkcyjnej, handlowej i usługowej w zakresie określonym w Zezwoleniu, oraz została zakończona w granicach specjalnej strefy ekonomicznej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przychody uzyskane ze sprzedaży produktów, których cykl produkcyjny - opisany powyżej - został wykonany na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jednak rozpoczął się przed uzyskaniem przez Spółkę prawa do korzystania ze zwolnienia strefowego, ale zakończył się po dniu uzyskania prawa do korzystania z powyższego zwolnienia, będą podlegały w całości zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP?

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane ze sprzedaży produktów, wytworzonych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, których cykl produkcyjny rozpoczął się przed uzyskaniem przez Spółkę prawa do korzystania ze zwolnienia strefowego, ale zakończył się po dniu uzyskania prawa do korzystania z powyższego zwolnienia, będą podlegały w całości zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1010 dalej: ustawa o SSE), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP, wolne od podatku są: dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1010 oraz t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 650), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Mając na uwadze powyższe przepisy, należy stwierdzić, że podatnik może korzystać ze zwolnienia strefowego, jeżeli:

  • działalność podatnika jest prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej oraz
  • powyższa działalność została objęta zwolnieniem.

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego, Spółka posiada Zezwolenie strefowe, a cykle produkcyjne, o których mowa we wniosku zostały wykonane w granicach specjalnej strefy ekonomicznej, jednocześnie wytwarzanie produktów, których dotyczy wniosek stanowi działalność objętą Zezwoleniem.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, skoro w opisanym stanie faktycznym cykle produkcyjne miały miejsce w granicach specjalnej strefy ekonomicznej oraz stanowią działalność objętą Zezwoleniem, należy uznać, że wytwarzane w ich ramach produkty stanowią tzw. wyroby strefowe.

Jednocześnie, zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie przysługuje Spółce w odniesieniu do przychodu ze sprzedaży produktów, których produkcja zakończyła się po dniu uzyskania prawa do korzystania ze zwolnienia - począwszy od miesiąca, w którym Spółka poniosła wydatki inwestycyjne. Bez znaczenia pozostaje przy tym moment rozpoczęcia cyklu produkcyjnego. Istotne dla uznania danego przychodu ze sprzedaży produktu jest, aby jego cykl produkcyjny został zakończony po uzyskaniu przez Spółkę prawa do korzystania ze zwolnienia podatkowego.

Konsekwentnie, należy uznać, że ostateczne przetworzenie kończące cykl produkcyjny wyznacza datę wytworzenia danego produktu, a więc rozstrzyga, czy dany produkt należy uznać za strefowy.

Pomocniczo wskazać należy, że etap cyklu produkcyjnego polegający na faktycznym wytworzeniu gotowego produktu z poszczególnych elementów wykorzystywanych do jego produkcji stanowi kluczowy etap stanowiący o wartości dodanej całego procesu produkcji i dopiero jego bezpośrednim rezultatem jest powstanie gotowego wyrobu strefowego, ze sprzedaży którego dochód podlega zwolnieniu.

Prawidłowość przedstawionego stanowiska potwierdzają organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych wydanych w podobnych stanach faktycznych, przykładowo:

  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 24 września 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-757/14/JD, który stwierdził że: produkty (wyroby gotowe, półprodukty): których proces produkcji rozpoczął się przed dniem uzyskania zezwolenia a zakończył po tym dniu, a także część materiałów, surowców, komponentów została nabyta przed dniem nabycia prawa do zwolnienia posłuży cyklowi produkcyjnemu odbywającemu się w całości (bądź w części) po dniu nabycia tego prawa - są produktami strefowymi, tj. produktami, które zostały wytworzone na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w czasie obowiązywania zezwolenia. Dochód uzyskany ze sprzedaży tych produktów strefowych będzie zatem korzystał ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie powołanego wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 15 stycznia 2014 r. Znak: IBPBI/2/423-1357/13/MO, który odstąpił od uzasadnienia i uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, że: komponenty, które zostały wytworzone przez Spółkę na terenie SSE, przy wykorzystaniu także Elementów Składowych powstałych przed przeniesieniem działalności na teren SSE posiadają przymiot wyrobu strefowego, co w konsekwencji powoduje, że całość dochodu osiągniętego z ich sprzedaży podlegać będzie zwolnieniu z opodatkowania (w ramach limitu zwolnienia dostępnego dla Wnioskodawcy).
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 5 marca 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-203/12/MO, który odstąpił od uzasadnienia i uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, że: półfabrykaty, wyprodukowane przez Spółkę na podstawie zleceń na ich produkcję, sporządzonych po uzyskaniu przez Spółkę Zezwolenia, będą stanowić wyrób strefowy bez względu na moment wytworzenia ich elementów składowych.

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane ze sprzedaży produktów wykonanych na terenie specjalnej strefy, których cykl produkcyjny rozpoczął się przed uzyskaniem przez Spółkę prawa do korzystania ze zwolnienia strefowego, ale zakończył się po dniu uzyskania prawa do korzystania z powyższego zwolnienia, będą podlegały w całości zwolnieniu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o PDOP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych oraz wyroków sądów stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą tut. Organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej