Temat interpretacji
Czy prace realizowane w ramach projektów badawczych stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (dalej: działalność BR) i w konsekwencji, czy koszty kwalifikowane tych prac objęte są ulgą opisaną w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT (dalej: ulga BR)?
Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 29 stycznia 2019 r. (data wpływu 4 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prace realizowane w ramach projektów badawczych stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT i w konsekwencji, czy koszty kwalifikowane tych prac objęte są ulgą opisaną w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 lutego 2019 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ulgi badawczo-rozwojowej.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest producentem innowacyjnych rozwiązań w zakresie zautomatyzowanej fotografii produktowej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka produkuje i sprzedaje wyspecjalizowany sprzęt fotograficzno- audiowizualny wraz z oprogramowaniem niezbędnym do jego obsługi. Dodatkowo, Spółka udostępnia nabywcom urządzeń usługę w chmurze obliczeniowej polegającą na hostingu i zarządzaniu biblioteką fotografii wykonanych za pomocą urządzeń Spółki.
W celu utrzymania konkurencyjności oferowanych rozwiązań, Spółka wykonuje prace mające na celu opracowanie nowych rozwiązań lub ulepszenie istniejących oraz prace mające na celu zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności z zakresu fotografii produktowej. Prace te odbywają się w ramach wyodrębnionych projektów i realizowane są przez zespoły dedykowane tym projektom.
Projekty realizowane przez Spółkę obejmują m.in. prace polegające na badaniu nowych zjawisk i zastosowań związanych z fotografią produktową, których celem jest poszerzenie zakresu wiedzy i umiejętności Spółki w zakresie fotografii produktowej (dalej: projekty badawcze). Projekty badawcze obejmują prace teoretyczne i eksperymentalne, których wyniki są stale dokumentowane przez Spółkę. Projekty te są realizowane za pomocą zasobów własnych Spółki (w szczególności, Spółka samodzielnie zbiera materiały, na których bazują prace, samodzielnie przeprowadza prace eksperymentalne oraz dokonuje samodzielniej interpretacji wyników prac). Projekty badawcze nie są prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z podmiotem, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 PSWiN.
Prace objęte projektami badawczymi realizowane są w ramach wyodrębnionych projektów badawczo-rozwojowych. Wyodrębnienie projektów przejawia się w (i) realizowaniu ich przez dedykowanych pracowników działu badawczo-rozwojowego Spółki, (ii) formalnym wyodrębnieniu projektów z innych prac realizowanych przez Spółkę oraz (iii) wyodrębnieniu kosztów poszczególnych projektów w ewidencji rachunkowej Spółki.
Realizowanie tych prac wynika z nowatorskiego charakteru działalności Spółki (wiedza i rozwiązania w zakresie zautomatyzowanej fotografii produktowej rozwijają się bardzo szybko). Celem prowadzenia każdego z projektów badawczych nie jest stworzenie i rozwój konkretnego produktu, lecz budowanie biblioteki wiedzy, która będzie miała zastosowanie w pracach nad nowymi produktami.
Na dzień złożenia niniejszego wniosku, Spółka realizuje dwa projekty badawcze: Projekt hardware new concept i SI.
Projekt hardware new concept stanowi szereg prac nakierowanych na rozwój nowych technologii oświetlenia, które będą mogły mieć zastosowanie w przyszłych lub ulepszonych produktach Spółki. Z uwagi na fakt, że rozwiązania w zakresie oświetlenia stanowią jeden z kluczowych elementów decydujących o jakości i przydatności produktów Spółki, wypracowana wiedza i umiejętności będą miały zastosowanie w pracach rozwojowych Spółki obejmujących nowe lub ulepszone produkty.
Projekt SI ma za zadanie gromadzenie wiedzy i doświadczenia dotyczących użycia sztucznej inteligencji w fotografii produktowej. W ramach tego projektu zbierane są dane (w tym fotograficzne) oraz podejmowane są próby uczenia sztucznej inteligencji różnych zachowań. Z uwagi na fakt, że istotą funkcjonowania urządzeń produkowanych przez Spółkę jest jak najdalej idąca automatyzacja procesów wykonywanych dotychczas przez człowieka, zgromadzona wiedza i umiejętności będą mogły mieć zastosowanie w pracach rozwojowych Spółki dotyczących nowych lub ulepszonych urządzeń.
Spółka nie wyklucza, że w przyszłości rozpocznie prace nad analogicznymi projektami dotyczącymi innego zakresu wiedzy i umiejętności (realizowane prace będą nakierowane na zastosowanie w owych lub ulepszonych produktach i usługach Spółki).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy prace realizowane w ramach projektów badawczych stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT (dalej: działalność BR) i w konsekwencji, czy koszty kwalifikowane tych prac objęte są ulgą opisaną w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT (dalej: ulga BR)?
Zdaniem Wnioskodawcy, prace realizowane w ramach projektów badawczych stanowią działalność BR i w konsekwencji, koszty kwalifikowane tych prac objęte są ulgą BR.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18 ustawy o CIT, odlicza się koszty uzyskania przychodów poniesione przez podatnika na działalność BR, zwane dalej kosztami kwalifikowanymi. Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, o ile nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie. Oznacza to, że dla ustalenia, czy podatnik może skorzystać z ulgi BR kluczowym jest określenie, czy wykonuje on działalność BR.
Działalność BR jest zdefiniowana w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, zgodnie z którym stanowi ona działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Oznacza to, że działalność BR powinna:
- mieć twórczy i systematyczny charakter,
- obejmować badania naukowe lub prace rozwojowe,
- być prowadzona w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Badania naukowe.
Na potrzeby ustawy o CIT, badania naukowe są definiowane jako:
- badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 PSWiN, czyli prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
- badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 PSWiN, czyli prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
W kontekście ulgi BR, możliwość rozliczenia kosztów badań podstawowych w ramach ulgi BR istnieje, gdy badania te są prowadzone na podstawie umowy lub porozumienia z podmiotem, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 PSWiN (czyli m.in. uczelnią wyższą, federacją podmiotów szkolnictwa wyższego i nauki, Polską Akademią Nauk). W przypadku badań aplikacyjnych, ustawa o CIT nie przewiduje takiego wymogu, zatem koszty kwalifikowane badań aplikacyjnych mogą być rozliczane w ramach ulgi BR nawet w przypadku, w którym badania te są prowadzone samodzielnie przez podatnika.
Prace rozwojowe.
Zgodnie z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, prace rozwojowe są definiowane jako prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 PSWiN czyli jako działalność obejmująca nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Zdaniem Wnioskodawcy, prace realizowane w ramach projektów badawczych stanowią działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT i w konsekwencji, koszty kwalifikowane tych prac objęte są ulgą opisaną w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.
Po pierwsze, realizowane przez Spółkę projekty badawcze spełniają kryterium działalności twórczej. Twórczy charakter działalności BR odznacza się tym, iż realizowane prace mają na celu tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, a inwencja i zaprojektowanie tych rozwiązań leży po stronie podatnika. W ujęciu negatywnym, twórczy charakter działalności BR wyklucza uznanie za działalność BR czynności mające na celu jedynie techniczne wdrożenie produktu lub usługi opracowanych przez inny podmiot. Powyższe rozumienie twórczego charakteru działalności BR znajduje poparcie w wyrokach sądów administracyjnych, takich jak np.
- wyrok WSA w Krakowie z dnia 8 sierpnia 2017 r., sygn. akt I SA/Kr 624/17, zgodnie z którym Posłużenie się tym sformułowaniem (działalność twórcza - przyp. Wnioskodawcy) wskazuje, iż działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, niepowtarzalnym, specyficznym, które nie mają odtwórczego charakteru. (...) System komputerowy i jego innowacyjność zostały wykreowane, stworzone przez inny podmiot niż wnioskodawca. System komputerowy nie jest efektem własnej działalności twórczej, obejmującej badania naukowe i prace rozwojowe wnioskodawcy;
- wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 18 września 2018 r., sygn. akt I SA/Wr 624/18, zgodnie z którym Skarżąca zastosowała gotowe oprogramowanie (rozwiązania informatyczne), a czynności (choćby nawet wymagające modyfikacji tego oprogramowania) przystosowujące je go potrzeb Skarżącej nie przesądzają o twórczym charakterze tej implementacji. Udział własnych pracowników w tym procesie tzn. wdrożenia oprogramowania, nie czynni Skarżącej jego współautorem.
Prace wykonywane w ramach projektów stanowią oryginalne prace badawcze, prowadzone w oparciu o własną wiedzę i umiejętności Spółki. Twórczość prac przejawia się w samodzielnym wykonywaniu badań, pozyskiwaniu materiału porównawczego (np. fotografii) oraz samodzielnej interpretacji wyników prac eksperymentalnych. Co więcej, prace te nie stanowią implementacji wiedzy i umiejętności nabytych od innych podmiotów.
Po drugie, prace badawcze stanowią badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 PSWiN. Zgodnie z tym przepisem, badania aplikacyjne to prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Celem prac realizowanych w ramach projektów badawczych jest wykorzystanie ich wyników do opracowania nowych lub ulepszonych produktów lub usług (wynika to z m.in. przedmiotu prac, tj. np. technologii oświetlenia w fotografii produktowej lub wykorzystania sztucznej inteligencji do wykonywania fotografii). Jednocześnie, prace te nie mogą być uznane za:
- badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 PSWiN, ponieważ nie mają charakteru stricte akademickiego i nastawione są zastosowanie w podstawowej działalności gospodarczej Spółki.
Zgodnie z podręcznikiem Frascati (Frascati Manual 2015, Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development, OECD 2015, s. 53 - 57) badania aplikacyjne cechuje nastawienie na ich konkretne zastosowanie praktyczne, podczas gdy badania podstawowe polegają jedynie na gromadzeniu wiedzy o szerokim zakresie zastosowań. Dodatkowo, rezultaty badań aplikacyjnych są przeznaczone głównie do zastosowania w produktach, metodach, systemach (s. 53). Tego typu badaniami są badania opisane w stanie faktycznym niniejszego wniosku.
- prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 PSWiN, ponieważ nie prowadzą bezpośrednio do powstania nowego lub ulepszonego produktu, usługi lub procesu, lecz do powstania bazy wiedzy o np. technologii oświetlenia i sztucznej inteligencji, która będzie wykorzystywana na potrzeby nowych lub ulepszonych urządzeń Spółki.
Po trzecie, prace nad projektami badawczymi mają systematyczny charakter (nie mają charakteru jednorazowego), z uwagi na fakt, że nastawione są na stałe gromadzenie wiedzy i umiejętności i wykonywane są przez dedykowane zespoły specjalistów.
Z uwagi na powyższe, prace nad projektami badawczymi stanowią działalność BR.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn, zm., dalej: ustawa o CIT), podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej kosztami kwalifikowanymi. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Na mocy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1668) od 1 października 2018 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące definicji badań naukowych i prac rozwojowych (art. 4a pkt 27 i 28 ustawy o CIT).
Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
W myśl art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, badania naukowe to:
- badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
- badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania naukowe są działalnością obejmującą:
- badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
- badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.
Stosownie do art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
Z treści wniosku wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej produkuje i sprzedaje wyspecjalizowany sprzęt fotograficzno-audiowizualny wraz z oprogramowaniem niezbędnym do jego obsługi. Dodatkowo, Spółka udostępnia nabywcom urządzeń usługę w chmurze obliczeniowej polegającą na hostingu i zarządzaniu biblioteką fotografii wykonanych za pomocą urządzeń Spółki. W celu utrzymania konkurencyjności oferowanych rozwiązań, Spółka wykonuje prace mające na celu opracowanie nowych rozwiązań lub ulepszenie istniejących oraz prace mające na celu zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności z zakresu fotografii produktowej. Prace te odbywają się w ramach wyodrębnionych projektów i realizowane są przez zespoły dedykowane tym projektom.
Wyodrębnienie projektów przejawia się w:
- realizowaniu ich przez dedykowanych pracowników działu badawczo-rozwojowego Spółki,
- formalnym wyodrębnieniu projektów z innych prac realizowanych przez Spółkę, oraz
- wyodrębnieniu kosztów poszczególnych projektów w ewidencji rachunkowej Spółki.
Celem prowadzenia każdego z projektów badawczych nie jest stworzenie i rozwój konkretnego produktu, lecz budowanie biblioteki wiedzy, która będzie miała zastosowanie w pracach nad nowymi produktami.
Spółka realizuje dwa projekty badawcze:
- Projekt hardware new concept stanowiący szereg prac nakierowanych na rozwój nowych technologii oświetlenia, które będą mogły mieć zastosowanie w przyszłych lub ulepszonych produktach, oraz
- SI mający za zadanie gromadzenie wiedzy i doświadczenia dotyczących użycia sztucznej inteligencji w fotografii produktowej.
Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, wskazać należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową należy przeprowadzić analizę nakierowaną na:
- zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicję wskazane w art. 4a pkt 26-28 ustawy o CIT);
- określenie kosztów działalności badawczo-rozwojowej (poprzez zidentyfikowanie kosztów spełniających definicję kosztów kwalifikowanych o jakich mowa w art. 18d ustawy o CIT);
- zidentyfikowanie dokumentacji uzasadniającej prawo do skorzystania z ulgi oraz wypełnienie obowiązków formalnych (przede wszystkim w celu realizacji obowiązku wskazanego w art. 9 ust. 1b ustawy o CIT).
Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.
Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, iż działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Przesłankę tę należy rozumieć jako zakaz obejmowania ulgą incydentalnych działań podatnika. Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.
Kluczowe, jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwa rodzaje aktywności, tj.: badania naukowe (zdefiniowane w art. 4a pkt 27 ustawy o CIT) oraz prace rozwojowe (o których mowa w art. 4 pkt 28 ustawy o CIT).
Jak już wcześniej wskazano, badania naukowe są działalnością obejmującą badania podstawowe - rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne, oraz badania aplikacyjne - rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług, lub wprowadzanie znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów lub usług.
Natomiast, prace rozwojowe - są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.
W świetle powyższego, zdaniem tut. Organu, opisane przez Wnioskodawcę prace nad projektami badawczymi, są działaniami podejmowanymi w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy i wykorzystania ich do tworzenia nowych zastosowań. Zatem, realizowane przez Spółkę działania spełniają przesłanki do uznania ich za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu przepisów art. 4a pkt 26 i 27 ustawy o CIT.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej