Czy wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wydatki Pośrednie i Wydatki Bezpośrednie związane z przejęciem części przedsiębiorstwa w ramach podziału ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.361.2019.1.DP

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.10.2019, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.361.2019.1.DP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wydatki Pośrednie i Wydatki Bezpośrednie związane z przejęciem części przedsiębiorstwa w ramach podziału Spółki Dzielonej Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 września 2019 r. (data wpływu 12 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Wydatków Pośrednich i Bezpośrednich związanych z przejęciem części przedsiębiorstwa w ramach podziału przez wydzielenie jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 września 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Wydatków Pośrednich i Bezpośrednich związanych z przejęciem części przedsiębiorstwa w ramach podziału przez wydzielenie.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka Przejmująca) mającą siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlegającą nieograniczonemu obożiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka Przejmująca jest podmiotem należącym do grupy kapitałowej działającej w sektorze chemicznym (dalej: Grupa), w której podmiotem dominującym jest spółka akcyjna podlegająca nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: Spółka Dominująca). Spółka Dominująca jest m.in. jedynym udziałowcem Wnioskodawcy jak i jedynym akcjonariuszem spółki akcyjnej podlegającej również nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (dalej: Spółka Dzielona).

Spółka Dzielona prowadzi działalność gospodarczą w dwóch zasadniczych obszarach biznesowych:

1. Business Unit A. - obszar działalności odpowiedzialny za sprawy związane z działalnością w zakresie produkcji, sprzedaży i dystrybucji, konfekcji produktów, a także utrzymania ruchu, logistyki wewnętrznej i magazynów (dalej: BU A.).

Działalność BU A., w szerokim zakresie, obejmuje w szczególności zadania z zakresu:

  1. marketingu, promocji i reklamy produktów i usług;
  2. poszukiwania klientów i utrzymywania relacji z klientami;
  3. negocjowania, zawierania, rozliczania umów i kontraktów oraz kontroli ich realizacji;
  4. sprzedaży produktów i usług na terytorium Polski i za granicą;
  5. opracowywania i realizacji polityki handlowej i planów sprzedaży produktów i usług; f) administracji sprzedażą produktów i usług;
  6. obsług reklamacji;
  7. koordynacji i nadzoru nad rozwojem oferty w zakresie produktów i usług lub grup produktowych;
  8. realizacji działań służących wsparciu sprzedaży;
  9. przeprowadzania badań i analiz rynkowych;
  10. prowadzenia obrotu towarowego
  11. prowadzenia obrotu magazynowego w obszarze towarów
  12. prowadzenia składów konsygnacyjnych,
  13. procesów produkcyjnych, okołoprodukcyjnych i konfekcyjnych w odniesieniu do produktów i usług;
  14. zarządzania, koordynacji, planowania, organizacji oraz monitorowania procesów w obszarze produkcji i konfekcji produktów;
    p) gospodarki magazynowej oraz logistyki w odniesieniu do produktów i usług;
  15. utrzymania ruchu i remontów maszyn i urządzeń;
  16. zapewnienia i koordynacji współpracy między działami w obszarze odpowiedniej organizacji procesów produkcyjnych i konfekcji.

BU A. wykonuje także zadania:

  1. z zakresu inwestycyjno-technicznego obejmujące:
    • nadzór nad realizacją inwestycji;
    • rozliczenia w obszarze energetyki i nadzór energetyczny;
  2. z pozostałego zakresu obejmujące:
    • administrację, w tym zarządzanie i nadzór nad: majątkiem i nieruchomościami; działalnością poza-podstawową; obsługę formalno-organizacyjną spółki
    • bezpieczeństwo i higienę pracy oraz ochronę przeciwpożarową;
    • kontrolę jakości, w tym prowadzenie analiz laboratoryjnych, zapewnianie i realizację usług laboratoryjnych;
    • utrzymanie i funkcjonowanie zintegrowanego systemu zarządzania;
    • wsparcie prawne.

2. Business Unit B. - obszar działalności odpowiedzialny za sprawy związane z działalnością w zakresie produkcji, sprzedaży i dystrybucji, konfekcji produktów, a także utrzymania ruchu, logistyki wewnętrznej i magazynów produktów oraz oferty uzupełniającej (dalej: BU B.).

Działalność BU B., w szerokim zakresie, obejmuje w szczególności zadania z zakresu:

  1. marketingu, promocji i reklamy produktów i usług;
  2. poszukiwania klientów i utrzymywania relacji z klientami;
  3. negocjowania, zawierania, rozliczania umów i kontraktów oraz kontroli ich realizacji;
  4. sprzedaży produktów i usług na terytorium Polski i za granicą;
  5. opracowywania i realizacji polityki handlowej i planów sprzedaży produktów i usług;
  6. administracji sprzedażą produktów i usług;
  7. obsług reklamacji;
  8. koordynacji i nadzoru nad rozwojem oferty w zakresie produktów i usług lub grup produktowych;
  9. realizacji działań służących wsparciu sprzedaży;
  10. przeprowadzania badań i analiz rynkowych;
  11. prowadzenia obrotu towarowego;
  12. prowadzenia obrotu magazynowego w obszarze towarów;
  13. prowadzenia składów konsygnacyjnych;
  14. procesów produkcyjnych, okołoprodukcyjnych i konfekcyjnych w odniesieniu do produktów i usług;
  15. zarządzania, koordynacji, planowania, organizacji oraz monitorowania procesów w obszarze produkcji i konfekcji produktów;
  16. gospodarki magazynowej oraz logistyki w odniesieniu do produktów i usług;
  17. utrzymania ruchu i remontów maszyn i urządzeń;
  18. zapewnienia i koordynacji współpracy między działami w obszarze odpowiedniej organizacji procesów produkcyjnych i konfekcji.

BU B. wykonuje także zadania:

  1. z zakresu inwestycyjno-technicznego obejmujące:
    • nadzór nad realizacją inwestycji;
    • rozliczenia w obszarze energetyki i nadzór energetyczny;
  2. z pozostałego zakresu obejmujące:
    • bezpieczeństwo i higienę pracy oraz ochronę przeciwpożarową;
    • kontrolę jakości, w tym prowadzenie analiz laboratoryjnych, zapewnianie i realizację usług laboratoryjnych;
    • utrzymanie i funkcjonowanie zintegrowanego systemu zarządzania;
    • wsparcie prawne.

Grupa, w tym spółki wymienione w opisie zdarzenia przyszłego, są zaangażowane w szersze działania reorganizacyjne służące między innymi dostosowaniu struktury do przyjętego modelu biznesowego funkcjonowania Grupy. Jedno z planowanych działań reorganizacyjnych zakłada przeniesienie działalności, w tym aktywów i zobowiązań związanych z BU B. do Wnioskodawcy (Spółki Przejmującej), w ramach której będzie kontynuowana działalność prowadzona obecnie w ramach Spółki Dzielonej. Przeniesienie działalności związanej z BU B. nastąpi w ramach podziału przez wydzielenie, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 505, ze zm., dalej: KSH). W wyniku podziału przez wydzielenie, zgodnie z przyjętymi założeniami, w Spółce Dzielonej pozostanie działalność związana z BU A., natomiast Spółka Przejmująca przejmie działalność, w tym składniki majątku związane z BU B. W wyniku podziału dojdzie do podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przejmującej w związku z emisją dodatkowych udziałów Spółki Przejmującej na rzecz Spółki Dominującej. Przeniesienie BU B. do Spółki Przejmującej i koncentracja Spółki Dzielonej na działalności związanej z BU A. jest uzasadniana założeniami przyjętej na poziomie Grupy strategii zmiany modelu biznesowego polegającej w szczególności na tworzeniu w ramach Grupy podmiotów bądź grup podmiotów tworzących swoiste subholdingi specjalizujące się w określonym rodzaju działalności, - zgodnie z założeniami:

  • Spółka Dzielona powinna zostać spółką dedykowaną działalności związanej z obszarem () (BU A.) i stanowić swoisty subholding dla innych spółek z Grupy zajmujących się tego rodzaju działalnością;
  • Spółka Przejmująca powinna zostać spółką dedykowaną działalności związanej ze wskazywanym obszarem BU B. Przejęcie przez Spółkę Przejmującą w wyniku podziału Spółki Dzielonej BU B., a więc zespołu składników majątkowych i niemajątkowych służących do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze () generującego dochody, wpłynie na wysokość osiąganych przez Spółkę Przejmującą dochodów podatkowych po podziale.

W związku z realizacją podziału, o którym mowa powyżej, Wnioskodawca zakłada poniesienie wydatków związanych z realizowanym procesem. Należy podkreślić, że proces podziału mimo towarzyszącej mu zasady sukcesji prawnej na wielu płaszczyznach, wiąże się z koniecznością spełnienia szeregu wymogów formalnych oraz podjęciem odpowiednich działań przygotowawczych umożliwiających skuteczne, poprawne, płynne i bezpieczne dla Spółki Przejmującej przeprowadzenie procesu podziału. W rezultacie, Spółka Przejmująca będzie przed i po podziale ponosiła wydatki służące umożliwieniu realizacji i zapewnieniu prawidłowości przebiegu procesu podziału Spółki Dzielonej, zarówno od strony organizacyjnej, prawnej, księgowej, finansowej jak i podatkowej. Przykładowo wydatki ponoszone przez Spółkę Przejmującą będą dotyczyły przede wszystkim:

  • Usług wsparcia oraz usług doradczych w zakresie prawidłowości przebiegu procedury podziału Spółki Dzielonej od strony organizacyjnej, prawnej, podatkowej, księgowej i finansowej;
  • Innych kosztów związanych z przygotowaniem do przeprowadzenia podziału oraz kontynuowaniem działalności w zakresie BU B. po dokonaniu podziału, przykładowo kosztów związanych z pozyskaniem odpowiednich decyzji administracyjnych potrzebnych do prowadzenia działalności po wydzieleniu BU B., kosztów wdrożenia w Spółce Przejmującej odpowiednich systemów informatycznych umożliwiających funkcjonowanie po podziale, (dalej łącznie jako: Wydatki Pośrednie).
  • Dodatkowo, obok wskazywanych Wydatków Pośrednich, Wnioskodawca poniesie wydatki w postaci opłat sądowych, administracyjnych i notarialnych niezbędne z perspektywy formalnej do przeprowadzenia podziału i związanego z tym podwyższenia kapitału zakładowego Wnioskodawcy (dalej jako: Wydatki Bezpośrednie).

Wydatki Pośrednie i Wydatki Bezpośrednie związane z planowaną reorganizacją działalności, będą poniesione celem realizacji przyjętej strategii zmiany modelu biznesowego, a tym samym w celu rozwoju i zwiększenia bezpieczeństwa działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę. Ponadto, zakłada się, że wskazywane powyżej Wydatki Pośrednie i Wydatki Bezpośrednie zostaną poniesione z majątku Spółki Przejmującej i nie zostaną jej w jakikolwiek sposób zwrócone. Poniesienie ww. wydatków zostanie właściwie udokumentowane i zaewidencjonowane w księgach Wnioskodawcy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wydatki Pośrednie i Wydatki Bezpośrednie związane z przejęciem części przedsiębiorstwa w ramach podziału Spółki Dzielonej Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?

Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wydatki Pośrednie związane z przejęciem części przedsiębiorstwa w ramach podziału Spółki Dzielonej Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Z kolei, Wydatki Bezpośrednie będą musiały zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, gdyż będą bezpośrednio związane z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki Przejmującej.

Wyłączenie Wydatków Bezpośrednich związanych z procesem podziału z kosztów uzyskania przychodów Spółki Przejmującej

W myśl art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 ze zm., dalej: Ustawa CIT), do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Zgodnie z art. 7 ust. 3 pkt 1 Ustawy CIT, przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Powyższa regulacja prawna stanowi wprost, iż przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu, nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku oraz kosztów uzyskania przychodów związanych z tymi przychodami. Przychód otrzymany na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, o którym stanowi art. 12 ust. 4 pkt 4 ww. ustawy, nie będący przychodem podatkowym mieści się w kategorii przychodów, z których dochody nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Przychód, który z woli ustawodawcy nie jest przychodem podatkowym spełnia bowiem kryterium niepodlegania opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Skoro zatem przychód otrzymany na powiększenie kapitału zakładowego nie stanowi przychodu dla celów podatkowych, to koszty jego uzyskania nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, w związku z podziałem Spółki Dzielonej i przeniesieniem BU B., Wnioskodawca dokona podwyższenia kapitału zakładowego. W związku z podziałem, Wnioskodawca poniesie szereg wydatków wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego jako Wydatki Pośrednie i Wydatki Bezpośrednie. Przychód otrzymany na powiększenie kapitału zakładowego Spółki Przejmującej nie będzie stanowił przychodu podlegającego opodatkowaniu, a więc koszty jego uzyskania też nie mogą być zakwalifikowane do kosztów podatkowych w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy CIT. Przy czym, należy wskazać, iż zgodnie z ugruntowaną wykładnią, jedynie koszty związane bezpośrednio z podwyższeniem kapitału zakładowego, bez których to podwyższenie nie byłoby możliwe, nie stanowią kosztów podatkowych. Do tego typu kosztów należy zaliczyć: opłaty notarialne, opłaty sądowe, podatek od czynności cywilnoprawnych (takie stanowisko potwierdza m.in. uchwała 7 sędziów NSA z dnia 24 stycznia 2011 r., sygn. II FPS 6/10). W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, Wydatki Bezpośrednie nie będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, gdyż są bezpośrednio związane z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki Przejmującej.

Z kolei, Wydatki Pośrednie nie mieszczą się w zakresie kosztów bezpośrednio związanych z podwyższeniem kapitału zakładowego. Ponoszenie tego typu wydatków nie stanowi koniecznego warunku podwyższenia kapitału zakładowego, a jedynie może zapewnić przeprowadzenie tego procesu w sposób prawidłowy. Tym samym, przy spełnieniu przesłanek ogólnych z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Ogólne zasady zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów na gruncie Ustawy CIT

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 tej ustawy.

W świetle regulacji zawartej w art. 15 ust. 1 Ustawy CIT oraz praktyki organów podatkowych, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów muszą zostać łącznie spełnione następujące przesłanki:

    ­
    ­
  • wydatek ten - bezpośrednio lub pośrednio - powinien wpływać na uzyskanie, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów podatnika,
    ­
  • wydatek ten powinien zostać poniesiony i musi być definitywny, tj. wydatek musi być dokonany z majątku podatnika i mieć ostateczny (bezzwrotny) charakter,
    ­
  • wydatek ten nie może być wymieniony w katalogu wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT oraz
    ­
  • wydatek ten musi być prawidłowo udokumentowany (przesłanką o charakterze formalnym, wynikającą z praktyki organów podatkowych jest obowiązek udokumentowania kosztu rzetelnym, kompletnym i wolnym od błędów dowodem księgowym).

­

­

­

Niespełnienie którejkolwiek z wyżej wskazanych przesłanek wyklucza możliwość zaliczenia wydatku w ciężar kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Ustawa CIT nie zawiera wykazu wydatków, który przesądzałby o ich zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, zatem przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów tak, aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości, o ile wydatki te nie zostały wykazane w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. W takim ujęciu kosztami tymi będą zarówno wydatki pozostające w bezpośrednim związku z uzyskanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Koszty poniesione na zachowanie źródła przychodu to koszty, które poniesione zostały, aby przychody z danego źródła przychodów w dalszym ciągu uzyskiwano oraz aby takie źródło w ogóle dalej istniało. Natomiast za koszty służące zabezpieczeniu źródła przychodów należy uznać koszty poniesione na ochronę istniejącego źródła przychodów, w sposób, gwarantujący bezpieczne funkcjonowanie tego źródła. Istotą tego rodzaju kosztów jest więc ich obligatoryjne poniesienie w celu nie dopuszczenia do utraty źródła przychodu w przyszłości.

Odnosząc się do powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Wydatki Pośrednie będące przedmiotem zapytania spełniają warunki pozwalające na zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów na gruncie przepisów Ustawy CIT.

Zaliczenie wydatków związanych z procesem podziału do kosztów uzyskania przychodów Spółki Przejmującej

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, przejęcie przez Spółkę Przejmującą w wyniku podziału Spółki Dzielonej działalności w obszarze BU B., a więc zespołu składników majątkowych i niemajątkowych służących do prowadzenia działalności gospodarczej w obszarze () generującego dochody, wpłynie na wysokość osiąganych przez Spółkę Przejmującą przychodów podatkowych po podziale.

Nie powinno budzić jakichkolwiek wątpliwości, iż wskazywane przez Wnioskodawcę kategorie wydatków przyczynią się do osiągania przychodów podatkowych uzyskiwanych przez Spółkę Przejmującą. Co więcej, wydatki związane z planowaną reorganizacją działalności wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, będą poniesione celem realizacji przyjętej strategii zmiany modelu biznesowego, a tym samym w celu rozwoju i zwiększenia bezpieczeństwa prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. W związku z tym, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę wskazane w opisie zdarzenia przyszłego służące realizacji procesu podziału, związane z procesem podziału mogą przyczynić się (po uwzględnieniu ryzyka gospodarczego) do osiągania przychodów podatkowych lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów uzyskiwanych przez Spółkę Przejmującą.

Odnosząc się do wydatków, które zamierza ponieść Wnioskodawca opisanych w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że profesjonalna wiedza z wielu obszarów, w tym prawnicza, podatkowa, księgowa i finansowa są, w ocenie Wnioskodawcy, niezbędne przy dokonywaniu poszczególnych czynności składających się na proces podziału, jak również na prawidłowe ujęcie procesu podziału w księgach rachunkowych, właściwą kalkulację zobowiązań podatkowych, czy też maksymalizację bezpieczeństwa prawnego i organizacyjnego w odniesieniu do przejmowanej działalności w zakresie BU B. Zaangażowanie podmiotów specjalizujących się w ww. zakresie, zwiększa, zdaniem Wnioskodawcy, gwarancję prawidłowości i efektywności podjętych przez Spółkę Przejmującą działań reorganizacyjnych.

Wątpliwości nie powinna budzić również kwestia wskazywanych przez Wnioskodawcę innych kosztów związanych z przygotowaniem do przeprowadzenia podziału oraz kontynuowaniem działalności w zakresie BU B. po dokonaniu podziału, przykładowo kosztów związanych z pozyskaniem odpowiednich decyzji administracyjnych potrzebnych do prowadzenia działalności po wydzieleniu BU B., czy też kosztów wdrożenia w Spółce Przejmującej odpowiednich systemów informatycznych umożliwiających funkcjonowanie po podziale.

Kolejną przesłanką wymienioną w podatkowej definicji kosztów uzyskania przychodów zawartej w art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, jest poniesienie wydatku oraz jego definitywny charakter. Wskazać przy tym należy, że Ustawa CIT nie wyjaśnia znaczenia terminu poniesienie kosztu. W ocenie Wnioskodawcy, w oparciu o stanowisko doktryny i orzecznictwo sądów administracyjnych, poniesienie kosztu oznacza pokrycie danego wydatku ze środków majątkowych podatnika niezależnie od tytułu prawnego do dysponowania przez podatnika środkami przeznaczonymi na pokrycie takiego wydatku.

Obciążenie majątku podatnika wydatkiem oznacza również, że wydatek taki nie może zostać podatnikowi w żaden sposób zwrócony, a więc powinien on mieć charakter definitywny (tak m.in. NSA w wyroku z 20 marca 1996 r. sygn. SA/Ka 332/95). Co więcej, w wyroku NSA z dnia 12 grudnia 2018 r., sygn. II FSK 1636/17, sąd stwierdził, iż zwrot koszty poniesione to realne obciążenie majątkowe podatnika, polegające na definitywnym zmniejszeniu jego istniejących aktywów, uprzednio opodatkowanych lub zwolnionych z opodatkowania. Do kategorii takich aktywów nie mogą być natomiast zaliczone hipotetyczne przysporzenia. Innymi słowy koszt będzie uznany za poniesiony o ile nastąpi uszczuplenie w majątku podatnika poprzez zmniejszenie jego aktywów lub zwiększenie pasywów (tak w: Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, red. dr Krzysztof Gil, Aleksandra Obońska, Adam Wacławczyk, Agnieszka Walter, Wyd. 3, Warszawa 2019).

Zgodnie z przedstawionym opisem zdarzenia przyszłego wszystkie wydatki zostaną pokryte z majątku Wnioskodawcy i nie zostaną jej w jakikolwiek sposób zwrócone. Tym samym, wydatki, których dotyczy wniosek będą poniesione przez Spółkę Przejmującą i będą miały charakter definitywny.

Następny warunek uznania określonego wydatku za koszt uzyskania przychodu, który został wprost wymieniony w art. 15 ust. 1 Ustawy CIT, zakłada, że taki wydatek nie może zostać wskazany w katalogu określonym w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT (warunek negatywny). Ustawodawca w art. 16 ust. 1 Ustawy CIT, dokonał enumeratywnego wyliczenia wydatków, które nie będą, trwale lub przejściowo, stanowić kosztów uzyskania przychodu, nawet w sytuacji, gdy spełniają wyżej wskazane kryteria, tj. wykazują związek z przychodem oraz zostały poniesione. Wydatki wymienione przez Wnioskodawcę w opisie zdarzenia przyszłego nie zostały expressis verbis wymienione w negatywnym katalogu kosztów, a więc przy spełnieniu wszystkich przesłanek z art. 15 ust. 1 Ustawy CIT powinny zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

Na końcu należy wskazać, iż wymienione w opisie zdarzenia przyszłego wydatki zostaną właściwie udokumentowane i zaewidencjonowane w księgach Wnioskodawcy.

Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy

Reasumując, w świetle wyżej wskazanych przepisów i w odniesieniu do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego Wydatki Pośrednie związane z przejęciem części przedsiębiorstwa w ramach podziału Spółki Dzielonej Wnioskodawca będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Z kolei, Wydatki Bezpośrednie będą musiały zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów, gdyż będą bezpośrednio związane z podwyższeniem kapitału zakładowego Spółki Przejmującej.

Podobne stanowisko wyrażone zostało w wydanej interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 lipca 2018 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.274.2018.1.AN.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Na marginesie wskazać należy, że Wnioskodawca prezentując własne stanowisko przywołał treść art. 15 ust. 1 ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r. W aktualnym brzmieniu przepis ten stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Powyższa okoliczność pozostaje jednak bez wpływu na dokonaną ocenę stanowiska Spółki.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej