Czy możliwe jest zwolnienie z obowiązku podatkowego w ramach art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.759.2022.3.ANK

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 25 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.759.2022.3.ANK

Temat interpretacji

Czy możliwe jest zwolnienie z obowiązku podatkowego w ramach art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 listopada 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie ustalenia, czy w związku ze stypendium u Wnioskodawcy powstanie przychód podatkowy, a jeśli tak, to czy możliwe jest zwolnienie z obowiązku podatkowego w ramach art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 grudnia 2022 r. (wpływ 4 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Stowarzyszenie (...) podpisało porozumienie z (…) w sprawie uzyskania stypendium twórczego w ramach programu „…” Beneficjentem (....) będzie obywatel Ukrainy, (...) (dalej również: „Pan A”). Stypendium zostanie przelane z rachunku bankowego (...) na rachunek bankowy Stowarzyszenia (…) a następnie w całości przelane na konto obywatela Ukrainy. Stypendium będzie wypłacane w 3 częściach po 3 000 zł każda (łącznie 9 000 zł). Stowarzyszenie jest organizacją pozarządową, nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie ewentualnej konieczności odprowadzenia podatku z tytułu pozyskania powyższego stypendium.

W uzupełnieniu wniosku z 30 grudnia 2022 r. Wnioskodawca wskazał, że:

Obywatel Ukrainy, przyjechał do Polski w kwietniu 2022 roku, uciekając przed wojną w Ukrainie. Pan A, obserwując bardzo niestabilną sytuację w swej ojczyźnie, postanowił zostać w Polsce na dłuższy czas, czego dowodem jest fakt, iż w październiku 2022 r. rozpoczął studia wyższe na Uniwersytecie (…). Należy zatem uznać, że jego ośrodek interesów życiowych będzie właśnie w Polsce. Pan A zamierza w Polsce żyć, studiować i pracować, tutaj także będzie toczyć się jego działalność artystyczna (Pan A jest (...). Trudno w tym momencie określić ramy czasowe takiego stanu rzeczy, jednak z pewnością w najbliższym czasie będzie to powyżej 183 dni w ciągu roku.

Na bazie wieloletniej współpracy Pana A ze Stowarzyszeniem (…), którego Pan A kilkukrotnie był gościem), udało się podpisać Porozumienie I (nr …) z …, na mocy którego (...) w ramach programu (...) - (...) przyznał ze swych środków stypendium właśnie Panu A. Jest to trzymiesięczne stypendium twórcze (październik-grudzień 2022 r.) w wysokości 3000 zł miesięcznie, czyli łącznie 9000 zł. Stypendium to ma charakter bezzwrotny i jest ono w pełni zgodne z działalnością statutową Stowarzyszenia.

Wyciąg ze statutu: (...) Współpraca polsko-ukraińska:

-popularyzacja kultury ukraińskiej w Polsce oraz polskiej na Ukrainie działalność na rzecz budowy społeczeństwa obywatelskiego w Polsce i na Ukrainie,

-działalność charytatywna na rzecz mieszkańców Ukrainy i Polski, ze szczególnym uwzględnieniem lecznictwa zamkniętego i otwartego, zakładów opieki społecznej (domy dziecka, domy spokojnej starości itp.), instytucji oświatowych i kulturalnych, przedsięwzięć sportowo-rekreacyjnych,

-propagowanie wśród członków, jak również na zewnątrz, idei pomocy narodowi ukraińskiemu oraz wszelkim osobom - obywatelom Ukrainy i Polski, potrzebującym tej pomocy,

-reprezentowanie obywateli ukraińskich na terenie Polski i obywateli polskich na terenie Ukrainy,

-pomoc członkom mniejszości narodowych na terenie Polski i Ukrainy,

-organizacja i prowadzenie szkoleń i kursów.

Jako że regulamin przyznawania stypendium twórczego przez (…) przewiduje, iż wnioskodawcą w tym zakresie może być jedynie organizacja (nie osoba fizyczna), Stowarzyszenie (…), wraz z Panem A, aplikowało do (…) w celu pozyskania stypendium. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w celu przekazania stypendium Panu A Stowarzyszenie - na mocy ustaleń z (…) - otworzyło wyodrębniony rachunek bankowy, służący wyłącznie do rozliczeń wynikających z tego stypendium. 25 listopada 2022 r. (…) przelał na specjalnie otwarte konto bankowe 9000 zł, a następnie środki te zostały przelane na rachunek bankowy Pana A. Stowarzyszenie wystawiło notę księgową dot. tej operacji, a także uiściło ze swych środków opłatę za prowadzenie konta w wysokości 50 zł. Na tym zakończyły się wszelkie operacje finansowe związane ze stypendium twórczym dla Pana A.

Pytanie

Czy w związku z tymże stypendium u Wnioskodawcy (…) powstanie przychód podatkowy, a jeśli tak, to czy możliwe jest zwolnienie z obowiązku podatkowego w ramach art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie nr 2 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, po konsultacjach z biurem podatkowym oraz (…) Urzędem Skarbowym Stowarzyszenie (…) Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jako podatnik, Stowarzyszenie nie jest objęte obowiązkiem podatkowym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Powołana ustawa nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawa o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe;

Literalna wykładnia powołanego przepisu prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. Do przychodów podatkowych podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. W piśmiennictwie i judykaturze przychód podatkowy identyfikowany jest z trwałym przysporzeniem majątkowym zwiększającym wartość aktywów (zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz, CIT. Podatki i rachunkowość – Komentarz do art. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. LEX 2014). Podobny pogląd wyraził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 12 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1248/11 stwierdzając, że z istoty podatku dochodowego wynika, że jest on ciężarem publicznoprawnym od przyrostu majątkowego (dochodu), a zatem przychodem jest ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Przychodem jest zatem takie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej.

Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika lub zmniejszenie jego zobowiązania w sposób trwały, a nie tymczasowy. Owa definitywność w zakresie środków pieniężnych definiowana powinna być przez pryzmat możliwości swobodnego nimi dysponowania. W ocenie organu przysporzenie w postaci otrzymania przez podatnika środków pieniężnych zostać może uznane za przychód w podatku dochodowym od osób prawnych, o ile łącznie zostaną spełnione poniższe warunki:

-przysporzenie to ma charakter definitywny, powodujący w sposób trwały zwiększenie wartości aktywów podatnika lub też zmniejszenie wysokości jego zobowiązań oraz

-podatnik może rozporządzać otrzymanymi środkami jak własnymi.

Przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa, o ile nie została wyłączona z przychodów podatkowych, na podstawie art. 12 ust. 4 ustawa o CIT.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie  podpisało porozumienie z (…) w sprawie uzyskania stypendium twórczego w ramach programu „…”. Beneficjentem porozumienia i stypendium twórczego będzie obywatel Ukrainy, (...). Stypendium zostanie przelane z rachunku bankowego (...) na rachunek bankowy Stowarzyszenia, a następnie w całości przelane na konto obywatela Ukrainy.

Na bazie wieloletniej współpracy obywatela Ukrainy ze Stowarzyszeniem, udało się podpisać Porozumienie z …, na mocy którego (...) (w ramach programu (…) - Systemowe wsparcie dla ukraińskich artystów) przyznał ze swych środków stypendium Panu A. Stypendium to ma charakter bezzwrotny.

Jako że regulamin przyznawania stypendium twórczego przez przewiduje, iż Wnioskodawcą w tym zakresie może być jedynie organizacja (nie osoba fizyczna), Stowarzyszenie, wraz z Panem A, aplikowało do (…) w celu pozyskania stypendium. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku w celu przekazania stypendium Panu A Stowarzyszenie - na mocy ustaleń z  - otworzyło wyodrębniony rachunek bankowy, służący wyłącznie do rozliczeń wynikających z tego stypendium. (…) przelał na specjalnie otwarte konto bankowe środki pieniężne, które następnie zostały przelane na rachunek bankowy Pana A.

Mając na uwadze powyższe okoliczności stwierdzić należy, że środki, które Stowarzyszenie otrzymało z (…), celem przekazanie obywatelowi Ukrainy nie będą stanowiły po stronie Stowarzyszenia przychodu podatkowego.

W stosunku do otrzymanych środków pieniężnych Stowarzyszenie nie może rozporządzać nimi jak własnymi, a jest zobowiązane do przekazania na rzecz konkretnej osoby. Zatem przysporzenie to nie ma charakteru definitywnego po stronie Stowarzyszenia, w konsekwencji nie powoduje w sposób trwały zwiększenia wartości aktywów podatnika. Tym samym nie jest przychodem podatkowym po stronie Stowarzyszenia.

Zatem Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe. Z uwagi na sposób rozstrzygnięcia ww. kwest bezzasadnym jest odnoszenie się do kwestii zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, że w zakresie pytania nr 1 dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).