Czy dochód Wnioskodawcy będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 19... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.752.2022.1.IZ

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.752.2022.1.IZ

Temat interpretacji

Czy dochód Wnioskodawcy będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) w części przeznaczonej na darowiznę na rzecz Instytutu wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy dochód Wnioskodawcy będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w części przeznaczonej na darowiznę na rzecz Instytutu wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja X (dalej: „Fundacja” lub „Wnioskodawca”) z siedzibą w (…) przy ulicy (…), to fundacja będąca członkiem międzynarodowego stowarzyszenia GS1 AISBL (Association Internationale Sans But Lucratif) z siedzibą w (…), organizacji non-profit zarejestrowanej i utworzonej zgodnie z prawem belgijskim, zrzeszającej Organizacje Członkowskie działające w 112 krajach, której celem jest opracowanie i wdrożenie globalnych systemów umożliwiających dokładną identyfikację i przekazywanie informacji dotyczących produktów, dóbr, usług i lokalizacji w oparciu o międzynarodowo uznany system standardów, znanych jako System GS1.

Zgodnie z §8 jej statutu, celem działalności Fundacji jako Organizacji Członkowskiej GS1 na terenie Polski, jest między innymi wdrażanie otwartych standardów identyfikacyjnych i komunikacyjnych GS1 w globalnych łańcuchach dostaw oraz wspieranie i prowadzenie działań o charakterze naukowo-badawczym w zakresie rozwoju Systemu GS1 w Polsce.

Wskazane powyżej cele Fundacja realizuje w szczególności poprzez inicjowanie i finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych oraz upowszechnianie osiągnięć naukowych i badawczych w zakresie rozwoju Systemu GS1 w Polsce.

Wnioskodawca, w najbliższym czasie planuje zawarcie umowy darowizny, zgodnie z którą przekaże na rzecz Y Instytut Technologiczny (dalej: „Instytut”) środki pieniężne na prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych przez Instytut, służących rozwojowi Systemu GS1 w Polsce poprzez wzrost wykorzystania standardów GS1.

Zgodnie z ustawą z dnia 21 lutego 2019 r. o Sieci Badawczej Łukasiewicz (Dz.U. z 2020 r. poz. 2098, dalej: „Ustawa o Sieci”) Instytut jest państwową osobą prawną powołaną do prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych. Zgodnie z Ustawą o Sieci Instytut działa na podstawie statutu określającego przedmiot i zakres działalności instytutu Sieci oraz tryb pracy jego organów.

Zgodnie ze statutem Instytutu jego celami statutowymi są między innymi:

- realizacja projektów badawczych w ramach celu Sieci Badawczej Łukasiewicz,

- realizacja projektów badawczych w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych innych niż określone w ustawie o Sieci Badawczej Łukasiewicz,

- prowadzenie działalności w zakresie standaryzacji procesów wspierających rozwój innowacyjności.

Zgodnie z Ustawą o Sieci dochód Instytutu może być przeznaczany tylko na określone cele wskazane w ustawie: realizacja projektów badawczych, komercjalizacja współpraca międzynarodowa w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz komercjalizacji.

Działalność Instytutu podlega nadzorowi m.in. w zakresie zgodności ich działań z przepisami prawa i statutami, rzetelności, celowości i gospodarności wykonywanego przez Prezesa Centrum Łukasiewicz powywoływanego przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki.

Darowizna zostanie objęta poleceniem darczyńcy w rozumieniu art. 893 Kodeksu cywilnego zobowiązującym Instytut do przeznaczenia otrzymanych środków na prowadzenie działań o charakterze naukowo-badawczym i badawczo-wdrożeniowym służących rozwojowi wykorzystania Systemu GS1 w Polsce, które to badania winny być prowadzone na rzecz podmiotów uczestniczących w obrocie gospodarczym i korzystających z Systemu GS1, w szczególności poprzez umożliwienie tym podmiotom nieodpłatnego korzystania z wyników tych badań. Działania objęte poleceniem mieszczą się w ramach celów statutowych Instytutu.

Instytut dysponuje odpowiednim zapleczem kadrowym oraz technicznym umożliwiającym prowadzenie prac badawczo-rozwojowych. Zaplecze kadrowe i techniczne Fundacji w tym zakresie jest znacznie mniejsze.

Zgodnie z umową darowizny Instytut będzie informował Fundację, o sposobie wykorzystania otrzymanej darowizny, w tym o planowanych i realizowanych projektach naukowo-badawczych służących rozwojowi wykorzystania Systemu GS1 w Polsce. W umowie zostanie określona częstotliwość spotkań między przedstawicielami Instytutu oraz Fundacji w tym zakresie.

Pytanie

Czy dochód Wnioskodawcy będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) w części przeznaczonej na darowiznę na rzecz Instytutu wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego?

Państwa stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy, jego dochód w części przekazanej na dokonanie darowizny wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy podatkowej jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT zatem wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie osiągniętego przez podatnika dochodu na ściśle określone w ww. przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Celem działalności statutowej Fundacji jest m.in. wdrażanie otwartych standardów identyfikacyjnych i komunikacyjnych GS1 w globalnych łańcuchach dostaw oraz wspieranie i prowadzenie działań o charakterze naukowo-badawczym i badawczo-wdrożeniowym służących rozwojowi Systemu GS1 w Polsce. Wspomniane cele Fundacja realizuje w szczególności poprzez inicjowanie i finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych oraz upowszechnianie osiągnięć naukowych i badawczych w zakresie rozwoju Sytemu GS1 w Polsce.

Tymczasem, celami działalności Instytutu zgodnie ze statutem są m.in. realizacja projektów badawczych w ramach celu Sieci Badawczej Łukasiewicz, realizacja projektów badawczych w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych innych niż określone w ustawie o Sieci Badawczej Łukasiewicz, prowadzenie działalności w zakresie standaryzacji procesów wspierających rozwój innowacyjności.

Jak zostało wskazane w opisie zdarzania przyszłego, zgodnie z umową darowizny, która zostanie zawarta między Fundacją a Instytutem, darowizna zostanie obciążona poleceniem darczyńcy, według którego Instytut zobowiązuje się do przeznaczenia darowanej kwoty na prowadzenie działań o charakterze naukowo badawczym i badawczo wdrożeniowym służących rozwojowi wykorzystania Systemu GS1 w Polsce, które to badania winny być prowadzone na rzecz podmiotów uczestniczących w obrocie gospodarczym i korzystających z Systemu GS1, w szczególności poprzez umożliwienie tym podmiotom nieodpłatnego korzystania z wyników tych badań.

Biorąc pod uwagę powyższe, przekazanie przez Fundację darowizny na prowadzenie działań o charakterze naukowo-badawczym i badawczo-wdrożeniowym na rzecz Instytutu należy uznać za wykorzystanie dochodu Wnioskodawcy na cele statutowe mieszczące się w katalogu określonym w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Prawidłowość takiego stanowiska znajduje potwierdzenie w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z 21 września 2020 r. (znak: 0114-KDIP2-1.4010.244.2020.1.KS) wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, który uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym w wyniku przekazania przez wnioskodawcę darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji (...), dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, a w konsekwencji wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania do dochodów będących przedmiotem dokonywanej darowizny zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 tejże – „W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zwolnienia opodatkowania dochodów Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w przypadku przekazania przez Fundację środków pieniężnych w postaci Darowizn na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi - jest prawidłowe”.

Tożsame stanowisko Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zajął w interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2021 r. (znak: 0111-KDIB1-2.4010.513.2020.1.DP) uznając za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy zgodnie z którym: „(...) w wyniku przekazania przez Fundację Darowizn środków pieniężnych na rzecz innych instytucji, w tym fundacji będących podmiotami krajowymi, dojdzie do wydatkowania dochodu na realizację celów statutowych, a w konsekwencji Fundacja będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT”.

Analogiczne podejście prezentowane jest również w interpretacji z 23 maja 2022 r., wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0111-KDIB2-1.4010.104.2022.1.PB.

Powyższe stanowisko potwierdzają również następujące wyroki sądów administracyjnych:

 1) wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 5 października 2021 r. (sygn. II FSK 329/19): „Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu (por. uchwała w składzie siedmiu sędziów NSA z 10 sierpnia 2009 r., o sygn. akt II FPS/09, dostępna w CBOSA). Podejmowanie działalności naukowej, czy naukowo-badawczej, jak wskazano powyżej często wymaga wsparcia instytucji posiadającej bogatsze zasoby niezbędne do prowadzenia tej działalności. Wsparcie, np. finansowe umożliwia podejmowanie, kontynuację lub zmianę kierunku prowadzonych badań naukowych. Beneficjent takiego wsparcia wyposażony w środki pochodzące od podmiotu zewnętrznego (osoby prawnej) może realizować w istocie wspólne cele. Zatem dochód U. przekazany w formie darowizny jako pomoc finansowa w ramach wspomnianej współpracy może służyć realizacji celu statutowego zarówno skarżącego, jak i organizacji, co wynika także z wniosku inicjującego postępowanie o wydanie interpretacji. Współpraca podejmowana przez skarżącego uwarunkowana jest spełnianiem jego celów statutowych i zmierza ona do ich bezpośredniej i pośredniej realizacji również przez podmioty prowadzące podobną działalność. Działalność własna, czy wspierana działalność innego podmiotu prowadzi do zbieżnego celu - rozwoju nauki”.

 2) wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 31 października 2018 r. (sygn. III SA/Wa 66/18), w którym sąd orzekający stwierdził: „Taka forma realizacji celu (przekazywanie darowizn) zdaniem Sądu nie przekreśla możliwości uznania, że Skarżąca w ten sposób przeznacza środki na działalność statutową, która może korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. i to bez względu na to, czy w statucie Skarżącej wymieniono wyraźnie przekazywanie darowizn fundacjom. Przekazywanie darowizn fundacjom to zdaniem Sądu realizacja celu, a nie cel sam w sobie. Poprzez dokonanie darowizny na rzecz fundacji z przeznaczeniem na konkretny cel Skarżąca także ten cel realizuje - choć czyni to niejako pośrednio, niesamodzielnie. Celów statutowych nie trzeba urzeczywistniać samemu, aby móc skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Przepis stanowi o przeznaczeniu środków na określony cel, a Skarżąca wskazuje, że dokonuje darowizny na rzecz podmiotu realizującego odpowiedni cel i że dokonując darowizny Skarżąca cel ten wskazuje. Celów statutowych nie trzeba realizować samemu”.

 3) wyrok wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 24 stycznia 2007 r. (sygn. III SA/Wa 3213/06): „Powyższe wnioski wynikające z wykładni gramatycznej art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. uprawniają do twierdzenia, iż dochody fundacji, realizującej jeden z celów statutowych jakim jest ochrona zdrowia, przekazywane w formie darowizny (z poleceniem nakładającym obowiązek określonego działania na obdarowanego) środków pieniężnych wyspecjalizowanej fundacji zagranicznej celem leczenia dzieci dotkniętych chorobami nowotworowymi korzystają ze zwolnienia podatkowego określonego w ww. przepisie. Nie ma bowiem podstaw do uznania, że ustawodawca nie zamierzał preferować czy też stymulować instrumentami podatkowymi takich działań, które mają na celu dofinansowanie poprzez przekazywanie środków pieniężnych czy też rzeczy, ograniczając zwolnienie podatkowe do podatników realizujących takie działania wyłącznie samodzielnie, wprost i bezpośrednio.

W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku zawarcia opisanej w stanie faktycznym (winno być: zdarzeniu przyszłym) umowy darowizny pomiędzy Fundacją a Instytutem część dochodu Wnioskodawcy przekazana na darowiznę będzie podlegać zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2167):

fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy:

fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

- działalność statutową (niegospodarczą) oraz

- działalność gospodarczą.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach:

w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:

- działalność pomocowa,

- działalność naukowa,

- działalność szkoleniowa, wydawnicza,

- organizowanie i finansowanie,

realizacja konkretnych zadań jedno - lub wielokrotnych.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

- majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;

- dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto, dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że:

fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

 1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

 2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

 3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

   - podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

   - podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

   - podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że zgodnie z § 8 statutu Fundacji, celem działalności Fundacji jako Organizacji Członkowskiej GS1 na terenie Polski, jest między innymi wdrażanie otwartych standardów identyfikacyjnych i komunikacyjnych GS1 w globalnych łańcuchach dostaw oraz wspieranie i prowadzenie działań o charakterze naukowo-badawczym w zakresie rozwoju Systemu GS1 w Polsce. Wskazane powyżej cele Fundacja realizuje w szczególności poprzez inicjowanie i finansowanie badań naukowych i prac rozwojowych oraz upowszechnianie osiągnięć naukowych i badawczych w zakresie rozwoju Systemu GS1 w Polsce.

Wnioskodawca, w najbliższym czasie planuje zawarcie umowy darowizny, zgodnie z którą przekaże na rzecz Y Instytut Technologiczny (dalej: „Instytut”) środki pieniężne na prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych przez Instytut, służących rozwojowi Systemu GS1 w Polsce poprzez wzrost wykorzystania standardów GS1.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia ustalenia, czy dochód Wnioskodawcy będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w części przeznaczonej na darowiznę na rzecz Instytutu wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęć zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Zauważyć również należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są upragnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, że ze statutu Fundacji wynika, że prowadzi Ona działalność naukową, naukowo-techniczną. W tym miejscu należy wskazać, że katalog zwolnień zawarty w art. 17 ustawy o CIT, stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Mając na uwadze powołane regulacje oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że dochód Fundacji przeznaczony i wydatkowany na darowiznę na rzecz Instytutu którego działalność jest zbieżna z celami Fundacji, które są zgodne z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, może podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochód Wnioskodawcy będzie podlegał zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT w części przeznaczonej na darowiznę na rzecz Instytutu wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP:/KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).