Temat interpretacji
Dotyczy ustalenia, czy Wnioskodawca w związku ze zdarzeniem przyszłym jakim będzie wniesienie całości przedsiębiorstwa spółki z o.o. spółka komandytowej do spółki z o.o. utraci prawo do zastosowanie preferencyjnej stawki w podatku dochodowym od osób prawnych 9% w okresie od początku roku 2023 do dnia wniesienia swojego przedsiębiorstwa do spółki z o.o.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca w związku ze zdarzeniem przyszłym jakim będzie wniesienie całości przedsiębiorstwa spółki z o.o. spółka komandytowej do spółki z o.o. utraci prawo do zastosowanie preferencyjnej stawki w podatku dochodowym od osób prawnych 9% w okresie od początku roku 2023 do dnia wniesienia swojego przedsiębiorstwa do spółki z o.o.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 31 października 2022 r. (data wpływu 3 listopada 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca podmiot gospodarczy pod firmą W spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa zarejestrowany w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego w Sądzie Rejonowym (…) w (…) Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego w dniu (…) pod nr (…) stosuje 9% stawkę podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro. W przyszłości Wnioskodawca planuje wnieść całe przedsiębiorstwo aportem do innej spółki z ograniczona odpowiedzialnością w celu podniesienia jej kapitału podstawowego. Wartość wnoszonego przedsiębiorstwa przekracza łącznie równowartość w złotych kwotę 10 000 euro. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, do której ma zostać wniesione przedsiębiorstwo Wnioskodawcy, posiada 2% udziałów w W sp. z o.o. sp. k.
Ponadto, w piśmie z 31 października 2022 r. będącym uzupełnieniem wniosku wskazaliście Państwo, że:
Wnioskodawca planuje w 2023 roku wnieść całe własne przedsiębiorstwo do spółki z o.o., która jest jednocześnie komplementariuszem wnoszonego przedsiębiorstwa. Po dokonaniu wniesienia całego przedsiębiorstwa, spółka z o.o. wejdzie w prawa i obowiązki spółki z o.o. spółki komandytowej. Zgodnie z art. 19 ust. 1c pkt 2 podatku dochodowego od osób prawnych jeśli podatnik dokona wniesienia całości przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części jest zobowiązany dokonać korekty podatku dochodowego ze stawki preferencyjnej do stawki podstawowej.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 31 października 2022 r.)
Czy Wnioskodawca w związku ze zdarzeniem przyszłym jakim będzie wniesienie całości przedsiębiorstwa spółki z o.o. spółka komandytowej do spółki z o.o. utraci prawo do zastosowanie preferencyjnej stawki w podatku dochodowym od osób prawnych 9% w okresie od początku roku 2023 do dnia wniesienia swojego przedsiębiorstwa do spółki z o.o.?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 31 października 2022 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 19 ust. 1c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku dokonywania korekty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych za okres od początku roku 2023 do dnia wniesienia swojego przedsiębiorstwa do spółki z o.o. Przepis ten dotyczy podmiotów, które dokonują restrukturyzacji (przeorganizowanie przedsiębiorstwa) przez przekształcenie, wniesienie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w okresie do dwóch lat od powstanie restrukturyzowanego lub przekształcanego przedsiębiorstwa. W opisywanym zdarzeniu zarówno Wnioskodawca jaki i spółka z o.o. (komplementariusz) są przedsiębiorstwami z dłuższym stażem prowadzonej działalności gospodarczej. W związku z tym, Wnioskodawca nie utraci prawo do zastosowania preferencyjnej stawki podatku dochodowego 9%. Jednocześnie nadmienić należy, że zastosować preferencyjną stawkę 9% będzie mogła spółka z o.o. do której Wnioskodawca wniesie cały swój majątek.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie zaznaczyć należy, iż pytanie przedstawione przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji. Tym samym przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie będzie ocena tej części stanowiska Wnioskodawcy, która dotyczy obowiązku korekty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawny oraz możliwości zastosowania preferencyjnej stawki 9% przez spółkę z o.o. do której Wnioskodawca wniesie cały swój majątek.
Zgodnie z art. 4a pkt 21 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”),
ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to:
a) spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),
b) spółkę kapitałową w organizacji,
c) spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
d) spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Stosownie do art. 7 ust. 2 ww. ustawy,
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 ustawy o CIT,
podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, wynosi:
1. 19% podstawy opodatkowania;
2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł.
Na podstawie art. 19 ust. 1a ustawy o CIT,
podatnik, który został utworzony:
1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Stosownie do art. 19 ust. 1b ustawy o CIT, przepisu ust. 1 pkt 2
przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.
W myśl art. 19 ust. 1c ustawy o CIT,
przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:
1. spółki dzielonej,
2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
a. uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
b. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników
-w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
Zgodnie z art. 19 ust. 1d ustawy o CIT,
podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.
Stosownie do art. 19 ust. 1e ustawy o CIT,
warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności.
Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Jest tak w przypadku podatników, u których przychody ogółem osiągnięte w roku podatkowym (z wyłączeniem przechodów/dochodów z zysków kapitałowych) nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro (art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT), o ile podatnicy ci posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d ustawy o CIT) lub rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (art. 19 ust. 1e ustawy o CIT).
Z możliwości tej nie mogą jednak korzystać wszyscy podatnicy. Wyłączenia stosowania stawki 9% określa art. 19 ust. 1a-1d ustawy o CIT. Nie ma możliwości zastosowania przepisu art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy wprowadzającego obniżoną stawkę 9% podatku przez podatników utworzonych w wyniku działań restrukturyzacyjnych określonych w art. 19 ust. 1a pkt 1-5 lub jeżeli zaistniały okoliczności o jakich mowa w art. 19 ust. 1c ustawy o CIT.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca stosuje 9% stawkę podatku dochodowego od osób prawnych, ponieważ przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro. W przyszłości Wnioskodawca planuje wnieść całe przedsiębiorstwo aportem do innej spółki z ograniczona odpowiedzialnością w celu podniesienia jej kapitału podstawowego. Wartość wnoszonego przedsiębiorstwa przekracza łącznie równowartość w złotych kwotę 10 000 euro. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, do której ma zostać wniesione przedsiębiorstwo Wnioskodawcy, posiada 2% udziałów w W sp. z o.o. sp. k. Wnioskodawca planuje w 2023 roku wnieść całe własne przedsiębiorstwo do spółki z o.o., która jest jednocześnie komplementariuszem wnoszonego przedsiębiorstwa. Po dokonaniu wniesienia całego przedsiębiorstwa, spółka z o.o. wejdzie w prawa i obowiązki spółki z o.o. spółki komandytowej.
Wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy w związku ze zdarzeniem przyszłym jakim będzie wniesienie całości przedsiębiorstwa spółki z o.o. spółka komandytowej do spółki z o.o. utraci prawo do zastosowanie preferencyjnej stawki w podatku dochodowym od osób prawnych 9% w okresie od początku roku 2023 do dnia wniesienia swojego przedsiębiorstwa do spółki o.o.
Odnosząc powyższe regulacje prawne do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wskazać należy, że na podstawie art. 19 ust. 1c pkt 2 lit. a ustawy o CIT wyłączeniu z możliwości zastosowania niższej stawki podatku CIT, podlega podatnik który dokona określonych działań restrukturyzacyjnych, np. wniesie tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro. W takiej sytuacji, podatnik nie będzie mógł korzystać z niższej stawki podatku w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym. Ograniczenie to ma zastosowanie w roku podatkowym, w którym dokonano podziału lub wniesiono wkład oraz w roku następnym.
Zatem skoro z wniosku wynika, że planujecie Państwo w 2023 roku wnieść całe własne przedsiębiorstwo do spółki z o.o., po dokonaniu wniesienia całego przedsiębiorstwa, spółka z o.o. wejdzie w prawa i obowiązki spółki z o.o. spółki komandytowej oraz wartość wnoszonego przedsiębiorstwa przekracza łącznie równowartość w złotych kwotę 10 000 euro, to w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie wyłączenie z możliwości stosowania stawki 9% wynikające z art. 19 ust. 1c pkt 2 lit. a ustawy o CIT.
Tym samym nie będziecie Państwo mogli zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 skorzystać z 9% stawki podatkowej do opodatkowania dochodów innych niż zyski kapitałowe, w okresie od początku roku 2023 do dnia wniesienia swojego przedsiębiorstwa do spółki z o.o.
Zatem Państwa stanowisko, należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).