- Czy opisany we wniosku Robot spełnia definicję robota przemysłowego określonego w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, - Czy możliwe jest zastosowanie ulg... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.415.2022.2.AR

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.415.2022.2.AR

Temat interpretacji

- Czy opisany we wniosku Robot spełnia definicję robota przemysłowego określonego w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT, - Czy możliwe jest zastosowanie ulgi na robotyzacja w stosunku do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od ww. Robota – rozliczonych podatkowo począwszy od 1 stycznia 2022 r.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej                                                

24 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

- Czy opisany we wniosku Robot spełnia definicję robota przemysłowego określonego w  art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT,

- Czy możliwe jest zastosowanie ulgi na robotyzacja w stosunku do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od ww. Robota – rozliczonych podatkowo począwszy od 1 stycznia 2022 r.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie Organu – 19 września 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Status Wnioskodawcy

Wnioskodawca jest polską spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”) i podlega w Polsce opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o CIT.

Wnioskodawca uzyskuje swoje dochody zarówno na terytorium Polski, jak i za granicą. Wnioskodawca podlega opodatkowaniu 19% stawką CIT. Wnioskodawca osiąga dochody z  innych źródeł przychodów.

Działalność Wnioskodawcy

Spółka jest przedsiębiorstwem zajmującym się opracowaniem, wytwarzaniem, wprowadzaniem na rynek oraz dystrybucją produktów oraz systemów dla budownictwa i  wentylacji. Oferta Spółki (...) na rynku i pozwala zaoferować (...). Spółka jest zarówno producentem jak i dystrybutorem urządzeń takich jak np.: klimatyzatory ścienne oraz kanałowe, centrale wentylacyjne czy nagrzewnice i chłodnice. Ofertowane przez Spółkę produkty wyróżniają się (...).

Przedmiot przeważającej działalności przedsiębiorcy skupiony jest wokół kodu PKD 46.90.Z. „Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana”, jednakże Spółka jako producent sprzętu prowadzi również działalność przemysłową skupioną wokół kodów:

- PKD 22.19.Z „Produkcja pozostałych wyrobów z gumy”,

- PKD 24.32.Z „Produkcja wyrobów płaskich walcowanych na zimno”,

- PKD 24.33.Z „Produkcja wyrobów formowanych na zimno”,

- PKD 28.25.Z „Produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych”.

Spółka posiada zakłady produkcyjne w 3 lokalizacjach, tj.: w X, Y oraz Z, gdzie projektowane i  produkowane są m.in. produkty sprzedawane pod własnym znakiem towarowym. Produkcja odbywa się przy wykorzystaniu nowoczesnego parku maszynowego charakteryzującego się wysokim stopniem automatyzacji.

Spółka nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego, o którym mowa w art. 17 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz.U. z  2019 r. poz. 1402 ze zm.).

Spółka nie prowadzi działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej ani w  ramach Polskiej Strefy Inwestycji, tj. Wnioskodawca nie korzysta ze zwolnień podatkowych o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Wykorzystanie robotów w cyklu produkcyjnym Wnioskodawcy

W procesie produkcyjnym wykorzystywany jest między innymi autonomiczny robot mobilny do transportu palet i skrzyni po zakładzie produkcyjnym (dalej „Robot”). Robot jest pojazdem kołowym zasilanym silnikiem elektrycznym przystosowanym do transportu materiałów o  znacznej masie. Przenoszenie towarów (surowców, materiałów produkcyjnych lub gotowych wyrobów) możliwe jest dzięki podnośnikowi nożycowemu, który transportuje ładunek w obrysie pojazdu. Robot należy do grupy pojazdów AMR, tj.: jest to bezzałogowy i  bezobsługowy programowalny pojazd przemysłowy, którego technologia opiera się na autonomiczności doboru trasy przejazdu względem dostępnego miejsca w otoczeniu robota. Pojazd jest autonomicznie sterowany za pomocą odpowiednich układów nawigacji bez potrzeby bezpośredniej obsługi operatora. Charakteryzuje się brakiem centralnego systemu sterowania, co oznacza, że pojazd porusza się po zakładzie produkcyjnym lub magazynie w  sposób autonomiczny. Robot wykorzystywany jest w procesach produkcyjnych prowadzonych w zakładach Wnioskodawcy w zakresie wewnętrznego transportu surowców używanych do produkcji oraz transportu wyrobów gotowych. Robot dostarcza surowiec oraz półprodukty z pośredniego miejsca na produkcji na stanowiska robocze. Robot stanowi integralny element procesu produkcyjnego odpowiadający za przepływ materiałów i  surowców w cyklu produkcyjnym.

Robot stanowi wysoce innowacyjne urządzenie charakteryzujące się funkcjonalnościami zapewniającymi:

1.Automatyczną sterowalność i programowalność

Automatyczną sterowalność i programowalność Robota zapewnia sterownik PLC, który po wcześniejszym zaprogramowaniu umożliwia obsługę algorytmów tras ścieżek. Sterownik PLC jest to uniwersalne urządzenie mikroprocesorowe przeznaczone do sterowania pracą urządzenia. Sterownik gwarantuje automatyczną sterowalność i programowalność robota między innymi w zakresie:

-optymalizacji pracy pod względem programowalnych kryteriów,

-obsługi zdarzeń i wyjątków,

-doboru trasy przejazdu w zależności od dostępności dróg transportowych,

-wyznaczenia stref akcji w przestrzeni pracy robota,

-komunikacji z systemami nadrzędnymi, typu SAP, WMS

2.Wielozadaniowość

Robot dzięki swojej funkcjonalności może podejmować się realizacji wielu zadań np.: w  zakresie rozładunku, załadunku czy transportu wielu rodzaju towarów o różnej wielkości i wadze. Właściwości systemów informatycznych Robota pozwalają na możliwość jednoczesnej obsługi wielu zadań np.: w zakresie podnoszenia towarów, obrotu Robota wokół osi XYZ i komunikacji z systemem do zarządzania pracą Robota.

3.Mobilność i co najmniej 3 stopnie swobody

Robot jest samojezdnym pojazdem zdolnym do samodzielnego i sprawnego poruszania się. Robot należy do grupy pojazdów AMR, tj.: jest to pojazd bezzałogowy, sterowany za pomocą odpowiednich układów nawigacji bez potrzeby bezpośredniej obsługi operatora. Charakteryzuje się brakiem centralnego systemu sterowania, co oznacza, że pojazd porusza się po zakładzie produkcyjnym lub magazynie w sposób autonomiczny. Sposób działania Robota polega na transporcie towaru poprzez podniesienie palety i samodzielne przemieszczenie palety do miejsca docelowego. Specyfika pracy Robota wymaga od niego częstego zmieniania miejsca i lokomocji po przestrzeni produkcyjnej między innymi w  zakresie transportu towarów lub pół produktów. Robot może poruszać się w przestrzeni trójwymiarowej w każdym kierunku oraz zapewnia możliwość odstawienia w każdym punkcie współrzędnych XYZ. Robot jest zdolny do swobodnego poruszania się w osi X i Y, a  w osi Z podnosi i opuszcza palety z ładunkiem.

4.Wymiana danych w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania

Robot połączony jest z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia (np.: w zakresie działania systemu bezpieczeństwa, stanu akumulatora, stanu połączenia sieciowego) oraz monitoring jego pracy w tym zakresie wyznaczenia tras czy nowych celów. Robot wymienia dane (np.: w zakresie aktualnego stanu pracy, statystyk pracy w zadanym okresie, stanów urządzeń zewnętrznych, aktualnie wykonywanych zadań, liczby zadań w kolejce) z innymi urządzeniami tego typu dzięki wykorzystaniu inteligencji rozproszonej m.in. w zakresie informacji o położeniu Robota w zakładzie.

5.Monitorowalność za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń

Robot wyposażony jest w system czujników, które pozwalają na autonomiczne poruszanie się. Za bezpieczeństwo odpowiadają radary, kamery 3D oraz laserowe czujniki obecności wykrywające przeszkody na trasie Robota. Za pomocą kamer robot tworzy mapę terenu uwzględniającą m.in. naturalne przeszkody oraz sam określa optymalne trasy. Robot analizuje zmieniające się otoczenie i dostosowuje się do niego, np. omijając przeszkody i  wybierając alternatywną trasę w przypadku pojawienia się przeszkody. Robot wyposażony jest również w czujniki obecności produktu. Praca robota monitorowana jest za pomocą czujników, które na bieżąco monitorują jego położenia, efektywność oraz prawidłowość działania

6.Jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Robot jest zintegrowany z innymi maszynami tego typu funkcjonującymi na terenie zakładu i stanowi część floty urządzeń o podobnym przeznaczeniu. Flota autonomicznych Robotów komunikuje się między sobą dzięki wykorzystaniu inteligencji rozproszonej m.in. w zakresie przesyłu informacji o położeniu. Robot autonomiczny stanowi nierozłączny element cyklu produkcyjnego obowiązującego w zakładach Wnioskodawcy. Odpowiedzialny jest za przepływ materiałów i towarów zarówno w części produkcyjnej jak i magazynowej. Pozwala na efektywne zarządzanie procesem produkcji w tym w zakresie osiągnięcia i utrzymania optymalnej wydajności procesu produkcji.

Inwestycja w robotyzację przez Wnioskodawcę

Spółka nabyła Robota w dniu (...) listopada 2021 r. Robot w momencie zakupu były fabrycznie nowy i przed nabyciem nie był w jakiejkolwiek formie używany.

Koszt nabycia Robota przemysłowego wyniósł (...) zł netto, oraz nie został Spółce zwrócony w jakiejkolwiek formie. Wartość początkową robota stanowiła tylko cena urządzenia, niepowiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania lub wprowadzenia do obrotu. Koszt nabycia stanowi dla podatnika koszt uzyskania przychodu zgodnie z artykułem 15 ust. 1 ustawy o CIT. Robot stanowi środek trwały o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywany przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Robot stanowi własność Wnioskodawcy i został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w dniu (...) listopada 2021 r. Amortyzacja Robota odbywa się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, tj.: od grudnia 2021 r. Robot amortyzowany jest według stawki 14% właściwej dla robotów przemysłowych znajdujących się w grupie 489 zgodnie z  Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT).

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 19 września 2022 r. wskazaliście Państwo, że Robot połączony jest z systemami teleinformatycznymi usprawniającymi procesy produkcyjne. Interakcja z infrastrukturą hali przemysłowej, w której odbywa się produkcja, odbywa się przez sieć Internet. Zarządzanie pracą robota, w tym w hali przemysłowej, odbywa się za pomocą aplikacji WWW na urządzeniach firmowych. Robot połączony jest także z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta Robota, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy w tym zakresie wyznaczenia tras czy nowych celów w hali produkcyjnej. Lista obszarów diagnostyki jest następująca:

a)diagnoza działania systemów bezpieczeństwa,

b)diagnoza poprawności działania napędów (orientacja, prąd, itp),

c)diagnoza stanu akumulatora (napięcia na celach, temperatura, stan naładowania),

d)diagnoza stanu połączenia sieciowego,

e)diagnoza historycznej logiki pracy robota.

W powyższym uzupełnieniu wskazaliście Państwo również, że Wnioskodawca rozlicza i będzie rozliczać dokonywane od Robota odpisy amortyzacyjne jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Nabyty w drodze zakupu Robot stanowi środek trwały o  przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok i jest wykorzystywany przez Spółkę na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Koszty zakupu Robota nie zostały zwrócone Spółce w żaden sposób.

Pytania

1)Czy Robot opisany w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym spełnia definicję robota przemysłowego określonego w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT?

2)Czy możliwe jest zastosowanie ulgi na robotyzacja w stosunku do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od Robota opisanego w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym poniesionych i rozliczonych podatkowo począwszy od 1 stycznia 2022 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawcy, Robot opisany w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym stanowi robot przemysłowy w rozumieniu artykułu 38eb ust. 3 ustawy o CIT, tj.: przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i  stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub

monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub

diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Zdaniem Wnioskodawcy, funkcjonalność oraz sposób działania robota spełnia wymogi określone w art. 38eb ust. 3 ustawy o CIT przez:

1.Automatyczną sterowalność i programowalność

Z uwagi, że definicja automatycznej sterowalności i programowalności nie została określona w  ustawie o CIT, Wnioskodawca opiera swoje stanowisko o wykładni programowalności opisanej w normie ISO 8373:2021 w której wskazano, że „reprogrammable means designed so that the programmed motions or auxiliary functions can be changed without physical alteration". A zatem „Programowalny” wg definicji ISO 8373 oznacza zaprojektowany w taki sposób, że zaprogramowane ruchy lub funkcje pomocnicze urządzenia można zmieniać bez dokonywania fizycznych zmian”. Niniejszy robot sterowany jest przez system sterowników i  mikrokontrolerów zintegrowanych ze sobą. Sterownik PLC obsługuje pracę robota z poziomu sprzętowego. Dodatkowo robot wyposażony jest w sterownik PLC bezpieczeństwa, który weryfikuje otoczenie robota i zapobiega kolizjom. Głównym źródłem sterowania robotem jest system informatyczny umieszczony w komputerze przemysłowym robota. To właśnie komputer przemysłowy jest głównych źródłem automatycznej pracy robota. Dzięki takiej infrastrukturze robot może być programowany tak, aby realizował zadania w zależności od informacji dostarczanych przez sterowniki PLC oraz pozostałe komponenty i osprzęt. Dodatkowo wszelkie zmiany/modyfikacje w zakresie działania robota dokonywane są na poziomie systemów informatycznych do zarządzania pracą robota i aby zmienić jego sposób działania nie są wymagane fizyczne modyfikację urządzenia. W związku z czym należy uznać, że robot spełnia warunek cechy automatycznej sterowalności i programowalności.

2.Wielozadaniowość

Z uwagi, że definicja wielozadaniowości nie została określona w ustawie, Wnioskodawca przygotowując swoje stanowisko opierał się na definicji wielozadaniowości znajdującej się w  słowniku PWN gdzie wskazano, że wielozadaniowość oznacza „możliwość jednoczesnej obsługi wielu zadań (programów) dzięki podziałowi czasu procesora". Robot dzięki swojej funkcjonalności może podejmować się realizacji wielu zadań, np.: w zakresie rozładunku, załadunku czy transportu wielu rodzaju towarów o różnej wielkości i wadzę. Właściwości systemów informatycznych robota pozwalają na możliwość jednoczesnej obsługi wielu zadań np.: w zakresie podnoszenia towarów, obrotu robota wokół osi XYZ i komunikacji z systemem do zarządzania pracą robota. W związku z czym należy uznać, że robot spełnia warunek cechy wielozadaniowości.

3.Mobilności, właściwość lokomocji i co najmniej 3 stopnie swobody

Zgodnie ze słownikiem PWN mobilny to taki, który łatwo daje się wprawić w ruch, zdolny do sprawnego, elastycznego działania, często zmieniający miejsce pobytu lub miejsce pracy. W  dziedzinie robotyki mobilny robot zgodnie z wykładnią określoną w normie ISO 8373:2021 oznacza „mobile robot - robot able to travel under its own control” czyli „zdolny do samodzielnego poruszania się”. Robot opisany w pkt 1 jest samojezdnym pojazdem zdolnym do samodzielnego i sprawnego poruszania się. Robot należy do grupy pojazdów AMR, tj: jest to pojazd bezzałogowy sterowany za pomocą odpowiednich układów nawigacji bez potrzeby bezpośredniej obsługi operatora. Charakteryzuje się brakiem centralnego systemu sterowania, co oznacza, że pojazd porusza się po zakładzie produkcyjnym lub magazynie w sposób autonomiczny, a dzięki systemowi kamer i czujników analizuje zmieniające się otoczenie i  dostosowuje się do niego, np. omijając przeszkody i wybierając alternatywną trasę w  przypadku pojawienia się przeszkody.

Głównym przeznaczeniem robota jest transport surowca, materiału lub wyrobu gotowego poprzez podniesienie palety i samodzielne przemieszczenie palety do miejsca docelowego. Specyfika pracy robota wymaga od niego częstego zmieniania miejsca i lokomocji po przestrzeni produkcyjnej między innymi w zakresie transportu towarów lub półproduktów. Robot może poruszać się w przestrzeni trójwymiarowej w każdym kierunku oraz zapewnia możliwość odstawienia w każdym punkcie współrzędnych XYZ. Robot jest zdolny do swobodnego poruszania się w osi X i Y, a w osi Z podnosi i opuszcza palety z ładunkiem. W  związku z czym zdaniem Wnioskodawcy robot charakteryzuje się mobilnością, a możliwość poruszania się w ramach współrzędnych XYZ zapewnia co najmniej 3 stopnie swobody ruchu.

4.Wykorzystywany do zastosowań przemysłowych

Zdaniem Wnioskodawcy, robot ma zastosowanie przemysłowe, ponieważ wykorzystywany jest w działalności wytwórczej prowadzonej przez Wnioskodawcę polegającej na wytwarzaniu produktów znajdujących się w ofercie podatnika (np.: w zakresie procesów produkcji wyrobów, tj: kolana tłoczone, kolana segmentowe, trójniki, nyple, mufy, przepustnice, sztucery), a realizowana przez podatnika działalność wytwórcza sklasyfikowana jest w sekcji C klasyfikacji PKD, tj: Sekcja C „Przetwórstwo przemysłowe”, dział 22 „Produkcja wyrobów z  gumy i tworzyw sztucznych”, w tym:

- PKD 22.19.Z „Produkcja pozostałych wyrobów z gumy”,

- PKD 24.32.Z „Produkcja wyrobów płaskich walcowanych na zimno”,

- PKD 24.33.Z „Produkcja wyrobów formowanych na zimno”,

- PKD 28.25.Z „Produkcja przemysłowych urządzeń chłodniczych i wentylacyjnych”.

Robot odpowiedzialny jest za przepływ materiałów i towarów w ramach cyklu produkcyjnego. Zapewnia transport wewnętrzny surowców wykorzystywanych do produkcji oraz wyrobów gotowych. Robot dostarcza surowiec oraz półprodukty z pośredniego miejsca na produkcji na stanowiska robocze. Robot stanowi integralny element procesu produkcyjnego odpowiadający za przepływ materiałów i surowców w cyklu produkcyjnym działalności wytwórczej Wnioskodawcy, w związku z czym należy uznać, że jest wykorzystywany do zastosowań przemysłowych.

5.Wymiana danych w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania

Robot połączony jest z systemami informatycznymi dostarczonymi przez producenta, które pozwalają na bieżącą diagnostykę urządzenia oraz monitoring jego pracy w tym zakresie wyznaczenia tras czy nowych celów. Robot wymienia dane z urządzeniami sterującymi między innymi w zakresie:

- działania systemów bezpieczeństwa,

- poprawności działania napędów (orientacja, prąd, itp),

- stanu akumulatora (napięcia na celach, temperatura, stan naładowania),

- stanu połączenia sieciowego,

- historycznej logiki pracy robota (tj: robot zbiera dane historyczne na temat pracy i stanu, dzięki czemu możliwe jest przeprowadzenie diagnozy różnych zachowań robota),

- statystyk pracy w zadanym okresie,

- stanów urządzeń zewnętrznych,

- informacji o aktualnie wykonywanych zadań czy liczbie zadań w kolejce robota.

Robot wymienia również dane z innymi urządzeniami tego typu dzięki wykorzystaniu inteligencji rozproszonej m.in. w zakresie przesyłu informacji o położeniu. W związku z  powyższym zdaniem Wnioskodawcy spełnia warunek wymiany danych w formie cyfrowej z  urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi.

6.Monitorowalność za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń

Robot wyposażony jest w system czujników, które pozwalają na autonomiczne poruszanie się. Za bezpieczeństwo odpowiadają radary, kamery 3D oraz laserowe czujniki obecności wykrywające przeszkody na trasie robota. Za pomocą kamer robot tworzy mapę terenu uwzględniającą m.in. naturalne przeszkody oraz sam określa optymalne trasy. Robot analizuje zmieniające się otoczenie i dostosowuje się do niego, np. omijając przeszkody i wybierając alternatywną trasę w przypadku pojawienia się przeszkody. Robot wyposażony jest również w  czujniki obecności produktu. Praca robota monitorowana jest za pomocą czujników, które na bieżąco monitorują jego położenia, efektywność oraz prawidłowość działania. W związku z  powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, robot spełnia warunek monitorowalności za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń.

7.Jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Robot jest zintegrowany z innymi maszynami tego typu funkcjonującymi na terenie zakładu i  stanowi część floty urządzeń o podobnym przeznaczeniu. Z uwagi, że definicja maszyny nie została określona w ustawie, Wnioskodawca przygotowując swoje stanowisko opierał się na definicjach określonych w innych obowiązujących aktach prawnych np. w Dyrektywie 2006/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. która wskazuje, że maszyną jest „zespół, wyposażony lub przeznaczony do wyposażenia w mechanizm napędowy inny niż bezpośrednio wykorzystujący siłę mięśni ludzkich lub zwierzęcych, składający się ze sprzężonych części lub elementów, z których przynajmniej jedna wykonuje ruch, połączonych w całość mającą konkretne zastosowanie.”

Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotowy robot spełnia przesłanki opisane w powyższej definicji ponieważ stanowi zespół części i elementów wykorzystujących elektryczny mechanizm napędowy czyli inny niż wykorzystujący siłę mięśni ludzkich lub zwierzęcych. Robot wyposażony jest między innymi w podnośnik który wykonuje ruch w osi Y podnosząc i  opuszczając ładunek. Dodatkowo robot jest zdolny do swobodnego poruszania się w osi X i Y.

W zakładzie produkcyjnym Wnioskodawcy robot wraz z innymi urządzeniami tego typu ma stanowić flotę autonomicznych robotów, które wykorzystywana będzie w cyklu produkcyjnym podatnika. Flota komunikuje się między sobą dzięki wykorzystaniu inteligencji rozproszonej m.in. w zakresie przesyłu informacji o położeniu. Robot stanowi nierozłączny element cyklu produkcyjnego obowiązującego w zakładach Wnioskodawcy. Robot odpowiedzialny jest za przepływ materiałów i towarów zarówno w części produkcyjnej jak i magazynowej. Wraz z  innymi maszynami o podobnym przeznaczeniu gwarantuje właściwe i efektywne dostawy surowca lub/i materiałów do poszczególnych gniazd produkcyjny. Pozwala to na efektywne zarządzanie procesem produkcji w tym w zakresie osiągnięcia i utrzymania optymalnej wydajności procesu produkcji. Należy zaznaczyć, że robot jest funkcjonalnie połączony i  zintegrowany z innymi maszynami pracującymi w cyklu produkcyjnym. Z uwagi, że definicja słowa „zintegrowany” nie została określona w ustawie Wnioskodawca przygotowując swoje stanowisko opierał się na definicji słowa „zintegrowany” w rozumieniu słownika PWN co oznacza zintegrowany „połączony w całość lub będący częścią całości". Robot jest częścią procesu produkcyjnego i odpowiada za dostawę surowca do poszczególnych gniazd produkcyjnych w związku z czym zapewnia dostęp do surowca niezbędnego do pracy. Bez dostępu do surowca dostarczanego przez robota maszyny lub pracownicy obsługujący gniazdo produkcyjne nie są zdolni do wytworzenia produktów finalnych o końcowej użyteczności.

W związku z czym należy uznać że Robot jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym.

Ad. 2

Zdaniem Wnioskodawcy, możliwe jest zastosowanie ulgi na robotyzację w stosunku do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od Robota opisanego we Wniosku poniesionych i  rozliczonych podatkowo począwszy od roku podatkowego Spółki, który rozpocznie się 1  stycznia 2022 r. do końca 2026 r.

Zgodnie z przepisem art. 38eb ust. 1 Ustawy o CIT, Podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Przepis art. 38eb ust. 2 Ustawy o CIT stanowi, że za koszty uzyskania przychodów poniesione na robotyzację uznaje się m.in. koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych spełniających definicję i warunki określone w art. 38eb ust. 3 Ustawy o CIT.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 38eb ust. 5 Ustawy o CIT, odliczenie, o którym mowa w ust. 1 ustawy o CIT, ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Jak już zostało wskazane wcześniej za koszty uzyskania przychodu, w zakresie składników majątku uznawanych za środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne, których wartość przekracza 10 000 PLN, co do zasady, uznawane są odpisy amortyzacyjne, co wynika wprost z  przepisu art. 15 ust. 6 w zw. z art. 16a-b i d Ustawy o CIT. Maksymalna stawka amortyzacji dla robotów przemysłowych wynosi 18% co wynika z Załącznika nr 1 do Ustawy o CIT - Wykaz rocznych stawek amortyzacyjnych.

Interpretując powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, aby odliczyć od podstawy opodatkowania dodatkowe 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w danym roku podatkowym na robotyzację konieczne jest aby:

a)wydatek został poniesiony na robotyzację, która rozumiana jest między innymi jako nabycie fabrycznie nowych robotów przemysłowych spełniających definicję określoną w  art. 38eb ust. 3 Ustawy o CIT,

b)wydatek stanowił koszt uzyskania przychodu związany z robotyzacją, który został poniesiony w terminie od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, Robot będący przedmiotem Wniosku spełnia wszystkie powyższe warunki.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku Wnioskodawca jest właścicielem Robota, który w ocenie Spółki spełnia definicję robota przemysłowego zawartą w art. 38eb ust. 3 Ustawy o CIT (co zostało opisane we wniosku). Robot został zakupiony przed dniem 1 stycznia 2022 r. (tj.: w dniu (...) listopada 2021 r.) jako fabrycznie nowa maszyna, nie używana dotychczas w jakiejkolwiek sposób. Koszty robotyzacji nie zostały zwrócone Spółce w jakiekolwiek formie. Robot stanowi środek trwały o  przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok (został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w dniu (...) listopada 2021 r.) i jest wykorzystywany przez Spółkę na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (jest wykorzystywany w procesie produkcyjnym). Amortyzacja Robota odbywa się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, tj.  od grudnia 2021 r. Robot amortyzowany jest miesięcznie według rocznej stawki amortyzacji 14%, czyli nieprzekraczającej maksymalnej stawki właściwej dla robotów przemysłowych znajdujących się w grupie 489 zgodnie z Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT), co jest zgodne z  przepisem art. 16i ust. 5 Ustawy o CIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty odpisów amortyzacyjnych od Robota, rozliczone jako koszt podatkowy w danym roku podatkowym, począwszy od 1 stycznia 2022 r. mogą zostać odliczone dodatkowo od podstawy opodatkowania wyliczonej dla Spółki w wysokości maksymalnie 50%, przy czym kwota odliczenia nie może przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez Spółkę w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

W art. 38eb ustawy o CIT ani w żadnym innym artykule ustawy o CIT nie zostały zawarte zapisy wskazujące, że zastosowanie ulgi na robotyzację możliwe jest tylko i wyłącznie w stosunku do robotów przemysłowych nabytych po 1 stycznia 2022 r. Art. 38eb ust. 5 Ustawy o CIT wskazuje, że odliczenie, o którym mowa w ust. 1 artykuły 38eb ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r, do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r. Zatem przepis wskazuje, że kluczowy jest moment rozpoznania amortyzacji jako kosztu uzyskania przychodu, a nie moment faktycznego nabycia robota i wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych.

Powyższe stanowisko znajduje już potwierdzenie w wielu interpretacjach indywidualnych, np.:

a)interpretacja z 31 sierpnia 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.221.2022.2.AW: Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Zatem, w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przed 1  stycznia 2022 r. fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb updop przez Wnioskodawcę osiągającego dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych - odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2022-2026 od tych środków trwałych (robotów) będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację. Wobec powyższego, zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że Spółka będzie uprawniona w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od robotów nabytych przed 2022 r.

b)interpretacja z 16 sierpnia 2022, Znak: 0111-KDIB1-2.4010.129.2022.2.AW: Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Zatem, w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych przed 1  stycznia 2022 r. fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art.  38eb updop przez Wnioskodawcę osiągającego dochód z innych źródeł niż przychody z  zysków kapitałowych - odpis amortyzacyjny dokonany w latach 2022-2026 będzie podlegał rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację (...) Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

c)interpretacja z 16 sierpnia 2022, Znak: 0111-KDIB1-2.4010.318.2022.2.DP:

(...) Jak wskazał Wnioskodawca, zapłacona w 2021 r. zaliczka nie stanowiła dla Spółki kosztów uzyskania przychodu. Spółka dopiero w 2022 r., tj. z chwilą otrzymania faktury częściowej ujęła kwotę (...) zł netto w rachunku podatkowym jako koszt uzyskania przychodów.

A zatem, Spółka będzie mogła odliczyć od podstawy opodatkowania kwotę stanowiącą 50% kosztów uzyskania przychodów poniesionych w związku z opisaną umową, które stanowiły koszty uzyskania przychodów w 2022 r. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

d)interpretacja z 31 sierpnia 2022, Znak: 0111-KDIB1-1.4010.212.2022.4.BK: Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Zatem w przypadku nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych fabrycznie nowych aktywów spełniających przesłanki określone w art. 38eb updop przez Wnioskodawcę osiągającego dochód z innych źródeł niż przychody z zysków kapitałowych niezależnie od tego czy zostały one uznane za środek trwały przed czy też od 1 stycznia 2022 r. - odpisy amortyzacyjne dokonane w latach 2022-2026 od tych środków trwałych (robotów) będą podlegały rozliczeniu w ramach ulgi na robotyzację.

Wobec powyższego, zgodzić się należy z Państwa stanowiskiem, że Spółka będzie uprawniona w poszczególnych latach podatkowych 2022-2026 do odliczania od podstawy opodatkowania 50% kwoty dokonanych w danym roku podatkowym odpisów amortyzacyjnych od robotów nabytych zarówno przed 2022 r., jak i od 2022 r.

Tym samym Państwa stanowisko w kwestii określonej pytaniem oznaczonym we wniosku nr 2 należało uznać za prawidłowe”

Dodatkowo zgodnie z powszechnie akceptowanymi stanowiskami doktryny prawa podatkowego i sądownictwa administracyjnego, przepisy dotyczące ulg, preferencji bądź zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle (np.: wyrok NSA z dnia 17  października 2018 r., sygn. akt II FSK 2902/16; wyrok WSA w Kielcach z dnia 2 sierpnia 2018 r., sygn. akt I SA/Ke 199/18). Oznacza to, iż nie powinny one być poddawane ani wykładni rozszerzającej ani zawężającej, lecz powinna być do nich stosowana wykładnia literalna (językowa), która przemawia za stanowiskiem prezentowanym przez Spółkę.

W związku z tym, jeżeli Wnioskodawca, w terminie od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpocznie się w 2026 r., odnosi i  będzie odnosił wydatki z tytułu nabycia Robota w koszty uzyskania przychodu (poprzez odpisy amortyzacyjne) i Robot ten spełnia wszystkie wymogi wskazane w art. 38eb ust. 3-4 Ustawy o CIT, to zasadne jest uznanie tych odpisów amortyzacyjnych za koszty uzyskania przychodu mogące skorzystać z ulgi na robotyzację zgodnie z przepisem art. 38eb Ustawy o  CIT niezależnie od momentu nabycia i wprowadzenia do ewidencji środków trwałych Robota.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105 z późn. zm.), która weszła w życie 1 stycznia 2022 r., wprowadzono przepisy mające zdynamizować rozwój gospodarczy kraju poprzez system ulg podatkowych. Należy do nich m.in. tzw. „ulga na robotyzację” mająca na celu zachęcenie polskich przedsiębiorstw do unowocześnienia procesów produkcyjnych, promocji rozwoju robotyzacji przemysłowej i wsparcie transformacji cyfrowej.

Regulacje dotyczącą tej ulgi zawiera dodany do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”) art. 38eb, który w ust. 1 stanowi, że:

Zgodnie z art. 38eb ust. 2 updop:

a)robotów przemysłowych,

b)maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych funkcjonalnie z nimi związanych,

c)maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy, funkcjonalnie związanych z robotami przemysłowymi, służących zapewnieniu ergonomii oraz bezpieczeństwa pracy w odniesieniu do stanowisk pracy, gdzie zachodzi interakcja człowieka z robotem przemysłowym, w szczególności czujników, sterowników, przekaźników, zamków bezpieczeństwa, barier fizycznych (ogrodzenia, osłony) czy optoelektronicznych urządzeń ochronnych (kurtyny świetlne, skanery obszarowe),

d)maszyn, urządzeń lub systemów służących do zdalnego zarządzania, diagnozowania, monitorowania lub serwisowania robotów przemysłowych, w szczególności czujników i kamer,

e)urządzeń do interakcji pomiędzy człowiekiem a maszyną do robotów przemysłowych;

W myśl art. 38eb ust. 3 updop:

Przez robota przemysłowego rozumie się automatycznie sterowaną, programowalną, wielozadaniową i stacjonarną lub mobilną maszynę, o co najmniej 3 stopniach swobody, posiadającą właściwości manipulacyjne bądź lokomocyjne dla zastosowań przemysłowych, która spełnia łącznie następujące warunki:

1)wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

2)jest połączona z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika, w szczególności z systemami zarządzania produkcją, planowania lub projektowania produktów;

3)jest monitorowana za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń;

4)jest zintegrowana z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym podatnika.

Stosownie do art. 38eb ust. 5 updop:

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest sp. z o.o., polskim rezydentem podatkowym uzyskującym swoje dochody zarówno na terytorium Polski, jak i za granicą, w tym dochody z  innych źródeł przychodów.

Spółka jest przedsiębiorstwem zajmującym się opracowaniem, wytwarzaniem, wprowadzaniem na rynek oraz dystrybucją produktów oraz systemów dla budownictwa i  wentylacji. Spółka jest zarówno producentem jak i dystrybutorem urządzeń takich jak np.: klimatyzatory ścienne oraz kanałowe, centrale wentylacyjne czy nagrzewnice i chłodnice.

Spółka posiada zakłady produkcyjne w (...) lokalizacjach, gdzie projektowane i produkowane są m.in. produkty sprzedawane pod własnym znakiem towarowym. Produkcja odbywa się przy wykorzystaniu nowoczesnego parku maszynowego charakteryzującego się wysokim stopniem automatyzacji. W procesie produkcyjnym wykorzystywany jest między innymi autonomiczny robot mobilny do transportu palet i skrzyni po zakładzie produkcyjnym (dalej „Robot”). Spółka nabyła Robota (...) listopada 2021 r. Robot w momencie zakupu były fabrycznie nowy i przed nabyciem nie był w jakiejkolwiek formie używany. Koszt nabycia Robota przemysłowego wyniósł (...) zł netto. Wydatek ten nie został Spółce zwrócony w jakiejkolwiek formie. Robot stanowi własność Wnioskodawcy i został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w dniu (...) listopada 2021 r. Wartość początkową robota stanowiła tylko cena urządzenia, niepowiększona o koszty bezpośrednio związane z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów do stanu zdatnego do używania lub wprowadzenia do obrotu. Amortyzacja Robota odbywa się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, tj.: od grudnia 2021 r. Robot amortyzowany jest według stawki 14% właściwej dla robotów przemysłowych znajdujących się w grupie 489 zgodnie z  Klasyfikacją Środków Trwałych (KŚT).

Robot jest pojazdem kołowym zasilanym silnikiem elektrycznym przystosowanym do transportu materiałów o  znacznej masie. Przenoszenie towarów (surowców, materiałów produkcyjnych lub gotowych wyrobów) możliwe jest dzięki podnośnikowi nożycowemu, który transportuje ładunek w obrysie pojazdu. Robot należy do grupy pojazdów AMR, tj.: jest to bezzałogowy i  bezobsługowy programowalny pojazd przemysłowy, którego technologia opiera się na autonomiczności doboru trasy przejazdu względem dostępnego miejsca w  otoczeniu robota. Pojazd jest autonomicznie sterowany za pomocą odpowiednich układów nawigacji bez potrzeby bezpośredniej obsługi operatora. Charakteryzuje się brakiem centralnego systemu sterowania, co oznacza, że pojazd porusza się po zakładzie produkcyjnym lub magazynie w  sposób autonomiczny. Robot wykorzystywany jest w  procesach produkcyjnych prowadzonych w zakładach Wnioskodawcy w zakresie wewnętrznego transportu surowców używanych do produkcji oraz transportu wyrobów gotowych. Robot dostarcza surowiec oraz półprodukty z pośredniego miejsca na produkcji na stanowiska robocze. Robot stanowi integralny element procesu produkcyjnego odpowiadający za przepływ materiałów i  surowców w cyklu produkcyjnym.

Robot stanowi wysoce innowacyjne urządzenie charakteryzujące się funkcjonalnościami zapewniającymi:

1.Automatyczną sterowalność i programowalność

2.Wielozadaniowość

3.Mobilność i co najmniej 3 stopnie swobody

4.Wymiana danych w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania

5.Monitorowalność za pomocą czujników, kamer lub innych podobnych urządzeń

Ponadto robot jest zintegrowany z innymi maszynami w cyklu produkcyjnym Wnioskodawcy, jak również połączony z systemami teleinformatycznymi usprawniającymi proces produkcji Spółki.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest w pierwszej kolejności kwestia ustalenia czy wskazany we wniosku Robot spełnia definicję robota przemysłowego zawartą w art. 38eb ust.  3 ustawy CIT. 

Skoro z opisu sprawy wynika, że nabyty przez Wnioskodawcę Robot jest urządzeniem charakteryzującym się takimi funkcjonalnościami jak: automatyczna sterowalność i  programowalność oraz wielozadaniowość a ponadto jest urządzeniem mobilnym o  3  stopniach swobody, który spełnia łącznie następujące warunki:

-wymienia dane w formie cyfrowej z urządzeniami sterującymi i diagnostycznymi lub monitorującymi w celu zdalnego: sterowania, programowania, monitorowania lub diagnozowania;

-jest połączony z systemami teleinformatycznymi, usprawniającymi procesy produkcyjne podatnika,

-jest monitorowany za pomocą czujników laserowych, kamer 3D oraz radarów,

-jest zintegrowana z innymi maszynami funkcjonującymi na terenie zakładu i stanowi nierozłączny element cyklu produkcyjnego obowiązującego w zakładzie,

to należy stwierdzić, że ww. Robot wykorzystywany przez Spółkę w procesie produkcji spełnia definicję robota przemysłowego, zawartą w art.  38eb ust. 3 updop.

Stanowisko Wnioskodawcy w  powyższym zakresie (pytanie oznaczone nr 1) należy zatem uznać za prawidłowe.

Zawarta w pytaniu nr 2 wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy z kolei kwestii ustalenia czy możliwe jest zastosowanie ulgi na robotyzację w stosunku do odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od Robota – rozliczonych podatkowo począwszy od 1 stycznia 2022 r.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 15 ust. 1 updop, zgodnie z którym:

Stosownie do art. 15 ust. 6 updop:

Odnosząc się do przedstawionej wyżej wątpliwości Spółki w pierwszej kolejności zauważyć należy, że jak wynika z opisu sprawy, będący przedmiotem wniosku Robot został przez Wnioskodawcę nabyty oraz wprowadzony do ewidencji środków trwałych jeszcze w 2021 r. ((...) listopada). Wydatki na zakup Robota nie zostały Spółce w jakiejkolwiek formie zwrócone i  stanowią wartość początkową Robota. Amortyzacja Robota odbywa się począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został wprowadzony do ewidencji środków trwałych, tj.: od grudnia 2021 r. Wnioskodawca rozlicza i będzie rozliczać dokonywane od Robota odpisy amortyzacyjne jako koszty uzyskania przychodów, zgodnie z  art. 15 ust. 1 updop.

Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności oraz obowiązujące w zakresie ulgi na robotyzację uregulowania prawne należy stwierdzić, że przepis art. 38eb ust. 1 updop pozwala na ponadnormatywne odliczenie maksymalnie 50% odpisów amortyzacyjnych, w momencie gdy stają się one kosztem uzyskania przychodu w rozumieniu updop. Ponadnormatywne odliczenie przysługuje tylko w odniesieniu do tych odpisów amortyzacyjnych, które stanowią koszt uzyskania przychodu w trakcie obowiązywania ulgi. Odliczenie ma zastosowanie do kosztów uzyskania przychodów poniesionych na robotyzację od początku roku podatkowego, który rozpoczął się w 2022 r., do końca roku podatkowego, który rozpoczął się w 2026 r.

Możliwość skorzystania z tej ulgi należy wiązać z momentem poniesienia kosztu uzyskania przychodu. Ulga dotyczy wydatków zaliczonych do kosztów uzyskania przychodu w latach 2022-2026.

Zatem, w stosunku do odpisów amortyzacyjnych rozliczanych podatkowo począwszy od 1  stycznia 2022 r. – dokonywanych od Robota spełniającego definicję robota przemysłowego, o której mowa w art. 38eb ust. 3 updop, nabytego oraz wprowadzonego do ewidencji środków trwałych jeszcze w 2021 r. – możliwe będzie zastosowanie ulgi na robotyzację, skoro jak wynika z wniosku Wnioskodawca osiąga/będzie osiągać przychody inne niż z zysków kapitałowych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 należało zatem również uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).