Temat interpretacji
1) Czy w obecnym stanie prawnym i faktycznym, tj. przy obecnym brzmieniu Statutu Fundacji i pełnieniu przez udziałowca będącego fundatorem funkcji Prezesa Zarządu Fundacji bez przyznanego prawa do wynagrodzenia, Wnioskodawca spełnia warunek zastosowania opodatkowania ryczałtem, określony w art. 28j ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.? 2) Czy w przypadku zmiany Statutu Fundacji polegającej na wprowadzeniu do Statutu postanowienia, zgodnie z którym fundator nie będzie mógł otrzymywać jakimkolwiek tytułem wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji w organach Fundacji ani jakichkolwiek świadczeń jako fundator lub beneficjent Fundacji, Wnioskodawca będzie spełniał warunek zastosowania opodatkowania ryczałtem, określony w art. 28j ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy spełniają Państwo warunek umożliwiający zastosowanie opodatkowania ryczałtem wskazany w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego`
X Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”, „Wnioskodawca”) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce. Udziałowcami Wnioskodawcy są wyłącznie osoby fizyczne. Wnioskodawca nie posiada udziałów ani akcji w kapitale jakiejkolwiek innej spółki, nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym. Jeden z udziałowców wnioskodawcy Pan Y jest fundatorem fundacji (dalej: Fundacja). Fundacja została ustanowiona poprzez złożenie oświadczenia o ustanowieniu fundacji w formie aktu notarialnego. Oświadczenie o ustanowieniu fundacji zawiera postanowienia statutu (zwane dalej także Statutem Fundacji) i zostało złożone na podstawie przepisów Ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r. Zgodnie ze Statutem Fundacji jej główne cele są następujące:
1)Realizowanie zadań w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej oraz wypoczynku dzieci i młodzieży;
2)Działanie na rzecz popularyzowania aktywności w zakresie sportu i kultury fizycznej, w szczególności gier zespołowych; promowanie pozytywnych wartości sportu i kultury fizycznej oraz postaw i zachowań zgodnych z wartościami niesionymi przez sport i kulturę fizyczną.
Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana na realizację jej celów statutowych (§ 5 ust. 2 Statutu Fundacji). Statut Fundacji przyznaje fundatorowi następujące uprawnienia:
1. Powoływanie zarządu Fundacji;
2. Członkostwo w Zarządzie oraz w Radzie Fundacji;
3. Odwoływanie członków Zarządu.
Statut nie zawiera postanowień regulujących zasady wynagradzania członków Zarządu oraz członków Rady Fundacji. Według oświadczenia Pana Y żaden z członków Zarządu ani Rady Fundacji nie pobiera wynagrodzenia. Jedynym członkiem Zarządu jest obecnie Pan Y. Według oświadczenia udziałowca Pana Y, zamierza on dokonać zmiany Statutu Fundacji polegającej na wprowadzeniu do Statutu postanowienia, zgodnie z którym fundator nie będzie mógł otrzymywać jakimkolwiek tytułem wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji w organach Fundacji ani jakichkolwiek świadczeń jako fundator lub beneficjent Fundacji. Wnioskodawca zamierza złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, o którym mowa w Rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm.), zwanej dalej u.p.d.o.p.
Pytania
1)Czy w obecnym stanie prawnym i faktycznym, tj. przy obecnym brzmieniu Statutu Fundacji i pełnieniu przez udziałowca będącego fundatorem funkcji Prezesa Zarządu Fundacji bez przyznanego prawa do wynagrodzenia, Wnioskodawca spełnia warunek zastosowania opodatkowania ryczałtem, określony w art. 28j ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.?
2)Czy w przypadku zmiany Statutu Fundacji polegającej na wprowadzeniu do Statutu postanowienia, zgodnie z którym fundator nie będzie mógł otrzymywać jakimkolwiek tytułem wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji w organach Fundacji ani jakichkolwiek świadczeń jako fundator lub beneficjent Fundacji, Wnioskodawca będzie spełniał warunek zastosowania opodatkowania ryczałtem, określony w art. 28j ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.?
Ad.1.
Wnioskodawca spełnia warunek określony w art. 28j ust.1 pkt 4 u.p.d.o.p.
Ad.2.
Wnioskodawca będzie spełniał warunek określony w art. 28j ust.1 pkt 4 u.p.d.o.p.
Uzasadnienie.
Ad. 1
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p., opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy, jeżeli prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, której udziałowcami są wyłącznie osoby fizyczne. Przedmiotem interpretacji na gruncie opisanego stanu faktycznego powinien być warunek polegający na tym, aby udziałowiec nie posiadał praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako fundator lub beneficjent fundacji.
Zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 o fundacjach, fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu. Prawa majątkowe, o których mowa w art. 28j ust.1 pkt 4 u. p.d.o.p. mogą zatem mieć podstawę wyłącznie w dwóch źródłach prawa, tj. ustawie o fundacjach oraz statucie. Ustawa o fundacjach nie przyznaje fundatorowi żadnych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia. Prawa przyznane fundatorowi przez statut Fundacji, tj. uprawnienie do powoływania i odwoływania członków organów oraz członkostwa w tych organach nie stanowi w opinii wnioskodawcy, prawa majątkowego. Na gruncie art. 44 k.c. przyjmuje się, że „prawo majątkowe jest prawem wynikającym z powszechnie obowiązującego podziału praw na prawa o charakterze majątkowym i niemajątkowym. Prawo majątkowe pozostaje w ścisłym związku z ekonomicznym interesem uprawnionego niezależnie od tego, czy w konkretnej sytuacji za prawo takie można uzyskać pewną sumę pieniężną lub inne dobro. Prawo własności rzeczy, która nie ma żadnej lub ma minimalną wartość rynkową, pozostaje prawem majątkowym, a wolność człowieka zawsze będzie dobrem osobistym o charakterze niemajątkowym. Prawa niemajątkowe pozbawione są takiego ekonomicznego uwarunkowania nawet wtedy, gdy dane osoby czerpią z tego korzyści majątkowe.” (Ciszewski Jerzy (red.), Nazaruk Piotr (red.), Kodeks cywilny. Komentarz aktualizowany, LEX/el. 2021). Są to prawa podmiotowe przysługujące wobec rzeczy lub podmiotów materialnych, które nie są rzeczami, a także wobec dóbr prawnych i niematerialnych. Istotą prawa majątkowego, jego wyznacznikiem jest istnienie potencjalnego interesu ekonomicznego, będącego elementem danego prawa podmiotowego. Czym innym są prawa korporacyjne oraz im podobne, do których zdaniem Wnioskodawcy zaliczyć należy prawo powoływania członków organów osoby prawnej oraz uprawnienie do bycia członkiem tych organów. Nie realizują one interesu ekonomicznego fundatora lecz urzeczywistniają jego prawa i obowiązki związane z zarządzaniem interesami i majątkiem osoby prawnej. Zważywszy, że uprawnienia fundatora określone postanowieniami statutu nie należą do praw majątkowych, należy uznać że warunek określony w art.28j ust.1 pkt 4 u.p.d.o.p. jest spełniony w sytuacji, gdy obowiązuje Statut Fundacji w aktualnym brzmieniu, ustalonym w oświadczeniu o ustanowieniu fundacji z dnia 19 kwietnia 2016 r., pomimo pełnienia przez udziałowca wnioskodawcy funkcji prezesa zarządu fundacji oraz braku postanowień określających zasady wynagradzania członków zarządu Fundacji. Brak praw majątkowych po stronie udziałowca Wnioskodawcy, będącego fundatorem Fundacji skutkuje tym, że nie zachodzi potrzeba badania ewentualnego prawa do świadczeń. Warunkiem podstawowym jest bowiem istnienie praw majątkowych po stronie fundatora. Jednakże należy podkreślić, że Statut Fundacji ani ustawa nie przyznają fundatorowi prawa do jakichkolwiek świadczeń, zaś całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczana na realizację jej celów statutowych. Udziałowiec nie ma obecnie również prawa do świadczeń jako jedyny członek Zarządu Fundacji. Wynagrodzenie takie nie zostało mu bowiem przyznane.
Zdaniem Wnioskodawcy, bez znaczenia jest fakt, że Statut Fundacji nie wyłącza możliwości przyznania fundatorowi wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu. Nie została bowiem dokonana w tym zakresie żadna czynność, w szczególności nie zawarto umowy, która byłaby źródłem prawa do wynagrodzenia. Zatem udziałowiec wnioskodawcy, będący fundatorem oraz członkiem zarządu Fundacji nie dysponuje prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent Fundacji.
Ad.2.
W sytuacji wprowadzenia do statutu Fundacji postanowień zakazujących fundatorowi pobierania jakichkolwiek świadczeń, w tym świadczeń związanych z pełnieniem funkcji w Zarządzie Fundacji lub z członkostwem w Radzie Fundacji, spełniony będzie warunek, o którym mowa w art. 28j ust.1 pkt 4 u.p.d.o.p. Przepis ten wymaga, aby fundator nie posiadał praw majątkowych wynikające z faktu bycia fundatorem, które byłyby związane z prawem do otrzymania świadczenia jako fundator lub beneficjent fundacji. W opisywanym stanie faktycznym udziałowiec Wnioskodawcy nie dysponuje prawem do otrzymania świadczenia jako fundator Fundacji. Drugą z przesłanek wymienionych w art. 28j ust.1 pkt 4 jest prawo do otrzymania świadczeń jako beneficjent fundacji. Udziałowiec Wnioskodawcy będąc jednocześnie członkiem Zarządu Fundacji sprawuje bezpośrednią kontrolę i władzę uprawniającą do wywierania decydującego wpływu na czynności bądź działania podejmowane przez fundację, przez co może zostać uznanym za beneficjenta Fundacji. Jednakże jeżeli statut fundacji wprost wyłączy prawo do pobierania jakichkolwiek świadczeń z tego tytułu oraz świadczeń jako fundator, spełniony zostanie warunek określony w art. 28j ust.1 pkt 4 u.p.d.o.p.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określają jakie warunki zobowiązany jest spełnić podatnik aby mógł wybrać formę opodatkowania w postaci ryczałtu od dochodu spółek, czyli tzw. estoński CIT.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U z 2021 r poz. 1800 ze zm., dalej: ustawa CIT), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:
1) (uchylony)
2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:
a) z wierzytelności,
b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,
c) z części odsetkowej raty leasingowej,
d) z poręczeń i gwarancji,
e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,
f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,
g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;
4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;
7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Określone wyżej warunki podatnik zobowiązany jest spełniać w każdym okresie opodatkowania ryczałtem.
Pkt 4 powołanego wyżej art. 28j ust. 1 ustawy CIT wyraźnie wskazuje, że jednym z warunków umożliwiających opodatkowanie spółki ryczałtem jest nieposiadanie przez jego wspólnika (osobę fizyczną) praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym.
Literalne brzmienie ww. przepisu nie wyklucza zatem, by udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami spółek chcących skorzystać z opodatkowania ryczałtem były osoby fizyczne będące fundatorem fundacji. Niemniej jednak, jeśli takim udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem jest założyciel (fundator) fundacji, to nie może on posiadać praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca który zamierza złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem powziął wątpliwość czy spełnia warunek do zastosowania tej formy opodatkowania, określony w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. Wspólnik Wnioskodawcy jest bowiem fundatorem Fundacji. Fundacja została ustanowiona poprzez złożenie oświadczenia o ustanowieniu fundacji w formie aktu notarialnego a założona została na podstawie przepisów Ustawy o fundacjach. Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest -zgodnie z § 5 ust. 2 Statutu Fundacji - przeznaczana na realizację jej celów statutowych. Statut Fundacji przyznaje fundatorowi uprawnienia do powoływanie zarządu Fundacji, członkostwo w Zarządzie oraz w Radzie Fundacji, jak również odwoływania członków Zarządu. Statut nie zawiera postanowień regulujących zasady wynagradzania członków Zarządu oraz członków Rady Fundacji. Jedynym członkiem Zarządu jest obecnie Pan Y. Członek Zarządu ani żaden z członków Rady Fundacji nie pobierają obecnie wynagrodzenia. Planowane jest dokonanie zmian Statutu Fundacji polegającej na wprowadzeniu do Statutu postanowienia, zgodnie z którym fundator nie będzie mógł otrzymywać jakimkolwiek tytułem wynagrodzenia w związku z pełnieniem funkcji w organach Fundacji ani jakichkolwiek świadczeń jako fundator lub beneficjent Fundacji.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia czy Spółka spełnia warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT przed dokonaniem planowanych zmian w Statucie Fundacji czy też warunek ten będzie spełniony dopiero po dokonaniu wskazanych wyżej zmian w Statucie.
W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o fundacjach z dnia 6 kwietnia 1984 r (Dz.U z 2020 r. poz. 2167 ze zm.),
Fundacje mogą ustanawiać osoby fizyczne niezależnie od ich obywatelstwa i miejsca zamieszkania bądź osoby prawne mające siedziby w Polsce lub za granicą.
Zgodnie z art. 4 ww. ustawy,
Fundacja działa na podstawie przepisów niniejszej ustawy i statutu.
W myśl art. 5 ust. 1 ustawy o fundacjach,
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Zgodnie natomiast z art. 44 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.),
Mieniem jest własność i inne prawa majątkowe.
Prawa majątkowe to natomiast prawa podmiotowe przysługujące wobec rzeczy lub przedmiotów materialnych niebędących rzeczami albo dóbr niematerialnych lub prawnych.
Zgodnie z regulacjami zawartym w Ustawie o fundacjach, fundator fundacji samodzielnie ustala statut fundacji, określając m.in. jej cele, zasady, formy i zakres działalności, skład i organizację zarządu oraz sposób jego powoływania. Fundator ustala również nie tylko obowiązki ale również uprawnienia zarządu i jego członków. Fundator ustala także inne kwestie regulujące funkcjonowanie fundacji. Fundator określa krąg beneficjentów fundacji mając przy tym całkowitą swobodę w kształtowaniu obecnych i przyszłych beneficjentów a także proporcji w jakich będą oni partycypować w zyskach fundacji. Fundator może być również jednym z beneficjentów fundacji, o czym decyduje on sam.
Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że przed zmianą statutu, jako że nie zawiera on postanowień regulujących zasady wynagradzania członków zarządu oraz członków rady fundacji, wynagrodzenia takie nie są przyznawane. Dotyczy to również udziałowca Wnioskodawcy.
W uzasadnieniu Wnioskodawca podkreśla dodatkowo, że:
- statut fundacji oraz ustawa o fundacjach nie przyznają udziałowcowi jako fundatorowi prawa do jakichkolwiek świadczeń, a całość dochodów uzyskiwanych przez fundację jest przeznaczana na realizację jej celów statutowych,
- udziałowiec nie ma prawa do świadczeń jako jedyny członek zarządu fundacji (wynagrodzenie takie nie zostało mu przyznane),
- udziałowiec Wnioskodawcy, będący fundatorem oraz członkiem zarządu fundacji nie dysponuje prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji.
Z przedstawionego zatem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego oraz uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy, nie wynika by Wnioskodawca mógł być wykluczony z opodatkowania ryczałtem z powodu niespełnienia warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, tj. ze względu na udziałowca będącego fundatorem fundacji. Udziałowiec Wnioskodawcy, pomimo że jest fundatorem fundacji nie posiada bowiem jakichkolwiek praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia (pieniężnego, niepieniężnego) jako założyciel (fundator) lub jako beneficjent fundacji.
Również po zmianie statutu spełnione będą warunki określone w art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, odnoszące się do udziałowca Wnioskodawcy.
Wskutek powyższego stanowisko Wnioskodawcy w całości należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie objętym zadanymi przez Państwo we wniosku pytaniami.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).