Temat interpretacji
czy w związku z uzyskaniem prawa do zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej, określonej w decyzji o wsparciu, za miesiąc uzyskania dochodu uprawniającego do skorzystania ze zwolnienia, w świetle interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB1-3.4010.239.2020.2.JKU spółka może uznać miesiąc, w którym oddany został do użytku pierwszy środek trwały objęty decyzją o wsparciu i w konsekwencji uzyskany został pierwszy dochód z inwestycji określonej w decyzji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 stycznia 2021 r. (data wpływu 21 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w związku z uzyskaniem prawa do zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej, określonej w decyzji o wsparciu, za miesiąc uzyskania dochodu uprawniającego do skorzystania ze zwolnienia, w świetle interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB1-3.4010.239.2020.2.JKU spółka może uznać miesiąc, w którym oddany został do użytku pierwszy środek trwały objęty decyzją o wsparciu i w konsekwencji uzyskany został pierwszy dochód z inwestycji określonej w decyzji – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 stycznia 2021 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w związku z uzyskaniem prawa do zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej, określonej w decyzji o wsparciu, za miesiąc uzyskania dochodu uprawniającego do skorzystania ze zwolnienia, w świetle interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB1.3.4010.239.2020.2.JKU spółka może uznać miesiąc, w którym oddany został do użytku pierwszy środek trwały objęty decyzją o wsparciu i w konsekwencji uzyskany został pierwszy dochód z inwestycji określonej w decyzji.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Jesteśmy firmą produkcyjną oferującą gotowe wyroby metalowe (…). Specjalizujemy się w produkcji (…). Proces produkcyjny w całości odbywa się na wyspecjalizowanych liniach w wydzierżawianych od innego podatnika halach produkcyjnych, w których dokonywane są obecnie ulepszenia (inwestycje w obcych środkach trwałych), jak również w halach własnych, których budowę nasza spółka obecnie realizuje. W dniu 20 listopada 2019 r., działając w imieniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii, Zarząd (…) SSE S.A. wydał decyzję o wsparciu na prowadzenie działalności gospodarczej w szczegółowo ustalonym w tej decyzji zakresie (dalej: „decyzja” lub „decyzja o wsparciu”). Decyzja została wydana na czas określony - 12 lat, licząc od dnia jej wydania. Zgodnie z warunkami ustalonymi w decyzji (zgodnymi ze złożonym wnioskiem) inwestycja jest realizowana na nieruchomości składającej się z konkretnie wymienionych w decyzji działek.
W decyzji ustalono następujące warunki skorzystania ze wsparcia:
- poniesienie na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji w rozumieniu odrębnych przepisów o łącznej wartości co najmniej 9.120 tys. zł, w terminie od dnia wydania decyzji do 31 grudnia 2026 r.,
- zatrudnienie po dniu wydania decyzji na terenie nowej inwestycji co najmniej 7 pracowników do końca 2026 r. i utrzymanie tego zatrudnienia na tym terenie do końca 2028 r.,
- termin zakończenia realizacji inwestycji, po upływie którego koszty inwestycji nie będą uznawane za koszty kwalifikowane, to 31 grudnia 2026 r. Maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych zgodnie z decyzją to 11.856 tys. zł, zaś minimalna wysokość tych kosztów to 2.000 tys. zł.
Ponadto, zostały ustalone szczegółowe wymagania dotyczące kryteriów jakościowych, w zakresie wsparcia w branży zgodnej z aktualną polityką rozwojową kraju, posiadania statusu mikroprzedsiębiorcy, małego przedsiębiorcy lub średniego przedsiębiorcy, utworzenia wyspecjalizowanych miejsc pracy i oferowania stabilnego zatrudnienia, prowadzenia działalności gospodarczej o niskim negatywnym wpływie na środowisko naturalne, wreszcie zlokalizowania inwestycji na terenie gminy sąsiadującej ze średnim miastem tracącym funkcje społeczno-gospodarcze. We wniosku o wydanie decyzji o wsparciu wskazaliśmy, że ze względu na komplementarność planowanych na terenie hali objętej wnioskiem procesów lakierniczych z dotychczasową działalnością (która w ramach projektu będzie rozwinięta i zmodernizowana), stanowią one jeden spójny i zależny od siebie organizm gospodarczy. Zarówno bowiem samodzielna realizacja procesów lakierniczych w nowej hali lakierni, jak też realizacja dotychczasowego procesu produkcyjnego bez procesów lakierniczych, nie mają żadnego uzasadnienia biznesowego i nie pozwoliłyby na kontynuację działalności spółki bez dokonania całkowitej zmiany charakteru tej działalności. Lakiernia będzie wykorzystywana w procesie produkcyjnym do malowania elementów wytworzonych z wykorzystaniem dotychczasowej oraz nowej infrastruktury produkcyjnej zlokalizowanej w obecnej siedzibie spółki. Inaczej mówiąc, środki trwałe w obu docelowych lokalizacjach będą zaangażowane w jeden spójny i nierozerwalny proces produkcyjny. Ponadto we wniosku wskazaliśmy, że oprócz budowy i wyposażenia hali lakierni inwestycja obejmuje także rozbudowę istniejącego w dotychczasowej lokalizacji budynku biurowo - usługowego (dobudowa piętra dla kadry inżynierskiej) wraz z wyposażeniem dla prac inżynierskich oraz modernizację istniejącego parku maszynowego i procesów technologicznych w przedsiębiorstwie. Także te elementy inwestycji stanowić będą element kompleksowego i nierozerwalnego procesu technologicznego. Z uwagi na planowane korzystanie przez spółkę z pomocy publicznej, na podstawie decyzji o wsparciu, działalność upoważniająca do korzystania z tej pomocy jest wyodrębniona w księgach rachunkowych oraz ewidencjach podatkowych w taki sposób, aby możliwe było wykazanie dochodów uzyskanych z tej działalności. Pierwsze wydatki inwestycyjne uprawniające do korzystania z ulgi podatkowej po uzyskaniu decyzji o wsparciu zostały poniesione w dniu 29 listopada 2019 r. W tym dniu aktem notarialnym zostało nabyte prawo własności działek niezabudowanych przeznaczonych pod budowę nowej hali lakierni. Ponadto do chwili złożenia niniejszego wniosku nabyte zostały projekty związane z rozbudową istniejącego budynku biurowo-usługowego oraz nowej hali produkcyjnej, rozpoczęto prace budowlane zarówno w istniejącym budynku biurowo-usługowym, jak i przy budowie nowej hali produkcyjnej, nabyto maszyny służące działalności objętej decyzją o wsparciu.
W dniu 20 listopada 2020 r., w odpowiedzi na nasz wniosek, wydana została interpretacja indywidualna nr 0111-KDIB1.3.4010.239.2020.2.JKU, w której za nieprawidłowe uznano nasze stanowisko, zgodnie z którym przysługuje nam prawo do skorzystania ze wsparcia w formie zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy od 1 stycznia 2020 r. (nie występowaliśmy o potwierdzenie prawa do ulgi jeszcze za 2019 r.). Organ podatkowy uznał w interpretacji, że nie moment poniesienia pierwszych wydatków kwalifikowanych, lecz dopiero uzyskanie dzięki tym wydatkom pierwszego dochodu uprawnia do skorzystania ze zwolnienia. Organ stwierdził m.in. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno doprowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań) a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych. Oczywiście nie można wykluczyć, że takie dochody uzyskane zostaną w miesiącu poniesienia kosztów kwalifikowanych, co uprawnia do korzystania ze zwolnienia już od tego okresu, ale taka okoliczność nie ma miejsca w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
Informujemy w związku z tym, że stwierdzenie, że do momentu złożenia wniosku o interpretację nie uzyskaliśmy dochodu z tej inwestycji nie znajduje oparcia w złożonym przez nas wniosku o interpretację ani w składanych później uzupełnieniach. Informujemy, że już w dniu 23 marca 2020 r. nabyliśmy i w dniu 1 kwietnia 2020 r. oddaliśmy do użytkowania maszynę wibracyjną z panelem sterowania i pokrywą dźwiękochłonną o wartości netto 61,2 tys. zł, w dniu 10 czerwca 2020 r. nabyliśmy i oddaliśmy do użytkowania szlifierkę długotaśmową o wartości netto 23,9 tys. zł, w dniu 20 lipca 2020 r. nabyliśmy i w dniu 28 lipca 2020 r. oddaliśmy do użytkowania dwie spawarki TIG o łącznej wartości netto 51,4 tys. zł, w dniu 27 lipca 2020 r. nabyliśmy i oddaliśmy do użytkowania piłę jednogłowicową o wartości netto 25,8 tys. zł. Zatem łączna wartość netto tych maszyn to 162,3 tys. zł. Maszyny te i urządzenia pracują i generują dochód od chwili oddania ich do użytkowania. W kolejnych miesiącach oddawane będą do użytku kolejne etapy inwestycji związane z ponoszeniem wydatków kwalifikowanych: rozbudowa istniejącego budynku biurowo-usługowego obejmująca przebudowę istniejących pomieszczeń oraz nadbudowę obiektu o dodatkową kondygnację, z przeznaczeniem pod biura, w których wykonywana będzie działalność badawczo-rozwojowa i projektowa zatrudnionych przez spółkę inżynierów (działalność związana bezpośrednio z realizowanymi procesami produkcyjnymi), budowa hali produkcyjnej i lakiernia proszkowa - w I kw. 2021 r. oraz magazyn automatyczny i wybijarka - w połowie 2021 r.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w związku z uzyskaniem prawa do zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej, określonej w decyzji o wsparciu, za miesiąc uzyskania dochodu uprawniającego do skorzystania ze zwolnienia, w świetle interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB1.3.4010.239.2020.2.JKU Spółka może uznać miesiąc, w którym oddany został do użytku pierwszy środek trwały objęty decyzją o wsparciu i w konsekwencji uzyskany został pierwszy dochód z inwestycji określonej w decyzji?
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy wolne od podatku dochodowego są co do zasady dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji. Jak stanowi natomiast § 9 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Interpretacja obu tych przepisów traktowanych łącznie nakazuje stwierdzić, że dla uzyskania zwolnienia konieczne jest spełnienie dwóch warunków:
- dochód musi być uzyskany z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu,
- zwolnienie może dotyczyć najwcześniej dochodu za miesiąc poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych.
Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy wskazuje, że dla celów skorzystania ze zwolnienia wystarczające jest osiąganie na wyznaczonym terenie dochodów z działalności gospodarczej odpowiadającej rodzajowo działalności wymienionej w decyzji o wsparciu. Oceny, czy wygenerowany dochód podlega zwolnieniu z opodatkowania dokonuje się na podstawie konkretnych kodów PKWiU wskazanych w decyzji o wsparciu. Sens decyzji o wsparciu polega bowiem nie tylko na charakterystyce nowej inwestycji i ustaleniu więżących podatnika warunków (zobowiązań) w tym zakresie, ale także na związaniu jej z przedmiotem działalności gospodarczej w ramach której inwestycja jest realizowana, która ma być prowadzona na terenie określonym w decyzji.
Mając zatem na uwadze, że zgodnie z przedstawionym przez nas stanem faktycznym, osiągamy obecnie dochody z działalności wchodzącej w zakres działalności opisanej w decyzji za pomocą konkretnych kodów PKWiU oraz wykonujemy tę działalność na terenie wskazanym w decyzji, należy uznać, że spełnione zostały wszystkie warunki skorzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy.
Dla określenia momentu początkowego korzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy istotne jest brzmienie § 9 ust. 1 rozporządzenia, który wprost stanowi, że wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu. Jak stwierdziliśmy wcześniej, realizacja nowej inwestycji następuje w sposób angażujący aktywa już przez nas posiadane a nowa inwestycja stanowi nieodłączny i zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku. Powyższe oznacza w naszym przekonaniu, że w stanie faktycznym będącym przedmiotem niniejszego wniosku, zwolnienie od podatku uzyskanego z działalności gospodarczej wskazanej w decyzji o wsparciu przysługuje już za okres poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych, także przed oddaniem inwestycji do użytku. Z takim stanowiskiem nie zgodził się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, wydając interpretację indywidualną nr 0111-KDIB1-3.4010.239.2020.2.JKU z 20 listopada 2020 r. Organ podatkowy stwierdził w niej, że: Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań) a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych. Oczywiście nie można wykluczyć, że takie dochody uzyskane zostaną w miesiącu poniesienia kosztów kwalifikowanych, co uprawnia do korzystania ze zwolnienia już od tego okresu (…).
Biorąc pod uwagę powyższe, nawet uznając stanowisko organu podatkowego zawarte w przedmiotowej interpretacji indywidualnej za prawidłowe (a naszym zdaniem nie zasługuje ono co do zasady na aprobatę), to z całą pewnością uzyskanie pierwszego dochodu z inwestycji objętej decyzją o wsparciu, także przed ostatecznym zakończeniem tej inwestycji i oddaniem jej do użytku jako całości, daje prawo do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy. Oznacza to naszym zdaniem, że w świetle interpretacji nr 0111 KDIB1-3.4010.239.2020.2.JKU z 20 listopada 2020 r. Spółka nasza może korzystać ze zwolnienia od podatku co najmniej od miesiąca wystąpienia dochodu związanego z użytkowaniem części inwestycji, w tym przypadku od miesiąca oddania do użytkowania maszyny wibracyjnej z panelem sterowania i pokrywą dźwiękochłonną, czyli od kwietnia 2020 r.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r., poz. 1752, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm., dalej: „updop”), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Na podstawie art. 17 ust. 4 updop, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Stosownie do art. 3 ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia, maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
- kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub
- zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników
-z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
W myśl art. 13 ust. 8 ustawy o WNI, rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza.
Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w związku z uzyskaniem prawa do zwolnienia dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej, określonej w decyzji o wsparciu, za miesiąc uzyskania dochodu uprawniającego do skorzystania ze zwolnienia, w świetle interpretacji indywidualnej nr 0111-KDIB1.3.4010.239.2020.2.JKU Spółka może uznać miesiąc, w którym oddany został do użytku pierwszy środek trwały objęty decyzją o wsparciu i w konsekwencji uzyskany został pierwszy dochód z inwestycji określonej w decyzji.
Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713), do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:
- kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
- ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
- kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
- ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
- kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,
- ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy
-pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji.
Ustosunkowując się do kwestii ustalenia, od którego momentu Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop wskazać należy, że zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Zatem, prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych.
Wyjaśnić należy, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikowanych, to wyrażenie „poniesienie” musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości. Zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wychodząc z tego założenia, należy uznać, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikujących się jako koszty inwestycji, nie jest wystarczające dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego (pomocy publicznej) jedynie dokonanie w księgach odpisu, niebędącego wydatkiem lub zarachowanie wydatku w księgach bez jego faktycznego poniesienia.
Pamiętać jednak należy, że poniesienie wydatków kwalifikowanych wg metody kasowej nie oznacza, że możliwe jest już skorzystanie z omawianego zwolnienia. Jak wskazano powyżej, wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu dopóki podatnik nie osiągnie przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji, czyli przychodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu).
Tego wymogu nie może zmienić fakt, że nowa inwestycja jest ściśle powiązana z istniejącym już zespołem składników a sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią całości lub części istniejącej inwestycji. Zwolnienie w tym przypadku całego dochodu osiągniętego w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku nie oznacza, że podatnik może zacząć korzystać ze zwolnienia z podatku już w momencie rozpoczęcia nowej inwestycji, czyli zanim uzyska jakiekolwiek przychody (dochody) będące efektem budowy nowych lub rozbudowy czy modernizacji dotychczas wykorzystywanych składników majątkowych. W przeciwnym wypadku, tj. uznaniu, że zwolnienie przysługuje już od momentu rozpoczęcia nowej inwestycji zwolnieniu nie podlegałby dochód uzyskany z działalności prowadzonej w oparciu o nową inwestycję, tylko w oparciu o dotychczasowe składniki majątku, co jest sprzeczne z wymogiem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.
Jak wynika z treści przepisu § 9 ust. 1 Rozporządzenia, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej. Przepis ten wskazuje na najwcześniejszy moment skorzystania ze wsparcia z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych i nie można interpretować go w oderwaniu od treści art. 17 ust. 1 pkt 34a updop. Podkreślić należy, że poniesienie kosztów, które są uznane za koszty kwalifikowane (co w przypadku kosztów będących ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, następuje pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych) nie uprawnia jeszcze do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach decyzji o wsparciu. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno prowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia, istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań) a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych.
Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do cytowanych powyżej przepisów zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że może korzystać ze zwolnienia od podatku co najmniej od miesiąca wystąpienia dochodu związanego z użytkowaniem części inwestycji, w tym przypadku od miesiąca oddania do użytkowania maszyny wibracyjnej z panelem sterowania i pokrywą dźwiękochłonną, czyli od kwietnia 2020 r.
Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.