w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym nie powstanie dla Spółki zagraniczny zakład w Polsce w rozumieniu art.... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.408.2020.2.BJ

www.shutterstock.com
Interpretacja indywidualna z dnia 17.12.2020, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.408.2020.2.BJ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym nie powstanie dla Spółki zagraniczny zakład w Polsce w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. a) - c) ustawy o CIT oraz w rozumieniu art. 5 ust. 1-8 UPO PL-DK

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 września 2020 r. który w tym samym dniu wpłynął za pośrednictwem e-puap, uzupełnionym 4 grudnia 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym nie powstanie dla Spółki zagraniczny zakład w Polsce w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. a) - c) ustawy o CIT oraz w rozumieniu art. 5 ust. 1-8 UPO PL-DK jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym nie powstanie dla Spółki zagraniczny zakład w Polsce w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. a) - c) ustawy o CIT oraz w rozumieniu art. 5 ust. 1-8 UPO PL-DK.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 12 listopada 2020 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.408.2020.1.BJ wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 4 grudnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - (Spółka) jest spółką prawa duńskiego wchodzącą w skład wielonarodowej Grupy i zajmującą się w ramach tej Grupy produkcją oraz sprzedażą aparatów słuchowych i akcesoriów.

Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Spółka posiada siedzibę podatkową na terytorium Danii.

Spółka zajmuje się produkcją głównie trzech typów aparatów słuchowych: aparatów zausznych, aparatów wewnątrzusznych oraz aparatów typu RIC (ze słuchawką w kanale). Produkcja tych aparatów odbywa się bezpośrednio w Danii lub za pośrednictwem producentów kontraktowych zlokalizowanych w różnych miejscach na świecie. Spółka zajmuje się również produkcją i odsprzedażą akcesoriów i wyposażenia do aparatów słuchowych (dalej łącznie z w/w aparatami: Towary).

Spółka dokonuje przeniesienia (importu) do Polski Towarów wytworzonych/nabytych przez Spółkę w Danii i innych krajach (w Unii Europejskiej lub poza nią).

Spółka kooperuje z polską spółką córką X Sp. z o.o. (X). X świadczy w Polsce na rzecz Spółki usługi produkcyjne.

Spółka jest udziałowcem X Poland Sp. z o.o. (dalej: X Poland). X Poland prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży aparatów słuchowych oraz części/komponentów do aparatów słuchowych w Polsce. X Poland nabywa aparaty słuchowe oraz części/komponenty od Spółki.

Spółka kooperuje również z Y Sp. z o.o. (dalej: Y PL), która również wchodzi w skład wielonarodowej Grupy X/Y. Przedmiotem działalności Y PL jest m.in. produkcja, serwis i naprawy aparatów słuchowych oraz wszelkie czynności związane z tą działalnością.

Spółka i Y PL są powiązane kapitałowo.

W ramach umowy o współpracy z Y PL (dalej: Umowa), Y PL świadczy na rzecz Spółki następujące usługi:

  • usługi logistyczno-magazynowe (Usługi Logistyczno-Magazynowe),
  • usługę produkcji obejmującą w szczególności produkcję wewnątrzusznych aparatów słuchowych oraz wkładek wewnątrzusztnych (Usługa Produkcyjna),
  • usługi księgowe i controllingowe (Usługi Księgowe i Controllingowe),
  • usługi naprawy (Usługi Naprawy).

Zakres Usług Logistyczno-Magazynowych:

Dla potrzeb świadczenia usług Logistyczno-Magazynowych, Y PL wykorzystuje własną/wynajętą we własnym imieniu powierzchnię magazynową (Spółka nie wynajmuje w Polsce żadnych powierzchni użytkowych). Spółka nie ma żadnego tytułu prawnego do korzystania z jakichkolwiek pomieszczeń, w których przechowywane są Towary, nie ma także dostępu do tych pomieszczeń, ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem.

Mimo że Spółka nie wynajmuje żadnych powierzchni użytkowych w Polsce, miejsce, w którym przechowywane są Towary i Produkty otrzymało własną (biznesową) nazwę Europejskie Centrum Dystrybucji (European Distribution Centre, w skr. EDC).

Spółka sprzedaje Towary jednostkom powiązanym z Grupy X (dalej: Jednostki Powiązane) lub innym podmiotom zlokalizowanym na całym świecie.

Towary, które są przechowywane w EDC, są sprzedawane przez Spółkę Jednostkom Powiązanym lub ich klientom na ich rachunek i są wysyłane za pośrednictwem firm spedycyjnych wskazanych przez Spółkę. Y PL działa wówczas jako operator logistyczny i może kontaktować się z firmami spedycyjnymi.

W przypadku, gdy Towary są wysyłane z EDC poza Unię Europejską, w ramach Usługi Logistyczno-Magazynowej Y PL występuje również w roli agenta celnego Spółki. Spółka może zlecić działanie w charakterze agenta celnego innym podmiotom niż Y PL.

Zakres Usług Logistyczno-Magazynowych obejmuje również następujące czynności:

  • Y PL jako niezależny, samodzielny podmiot gospodarczy na własny rachunek i ryzyko, przy wykorzystaniu własnych aktywów i pracowników świadczy na rzecz Spółki usługę magazynowania Towarów w EDC.
  • Powierzchnie magazynowe wykorzystywane do świadczenia usług w tym zakresie są zlokalizowane na terenie zakładu Y PL w Polsce - są to powierzchnie własne lub wynajęte przez Y PL.
  • Usługi logistyczne obejmują w szczególności:
    1. umieszczanie Towarów w EDC,
    2. ochronę i monitoring Towarów umieszczonych w EDC,
    3. pakowanie Towarów przed ich wysyłką,
    4. dostarczanie informacji na temat przygotowania Towarów do wysyłki (ich odbioru przez przewoźnika),
    5. przekazanie Towarów przewoźnikowi,
    6. dokonywanie odpraw importowych/eksportowych oraz wsparcie w tym zakresie, w szczególności:
    • drukowanie i przygotowanie wymaganych dokumentów:
    1. z wprowadzanie do rejestru importu,
    2. zapisywanie dokumentów otrzymywanych od Spółki w wersji elektronicznej (faktury, listy przewozowe - jako załączniki do rejestru importu),
    3. tłumaczenie (załącznik do rejestru),
  • przesyłanie kompletów dokumentów do agencji celnej,
  • przedzgłoszeniową weryfikację ceł (weryfikacja ilościowa, zgodność zadeklarowanych dokumentów),
  • odprawę celną (kontakt z agencją celną i urzędem celnym),
  • kontrolę płatności do urzędu celnego - potwierdzanie daty dostawy (potwierdzenie przelewu jako załącznik dc rejestru),
  • weryfikację dokumentów celnych (PZC jako załącznik do rejestru, uzupełnienie rejestru importu),
  • kontrolę dostaw (ilość i wartość, uzupełnianie rejestru importu o informacje magazynowe).

W celu realizowania przedmiotowych Usług Logistyczno-Magazynowych Spółka upoważniła na terenie Polski pracownika Y PL (lub agenta celnego współpracującego z Y PL) do dokonywania w jej imieniu zgłoszeń celnych i formalności związanych z importem Towarów. Możliwe jest też, że zgłoszeń celnych dokonuje w imieniu Spółki zewnętrzna agencja celna.

Na potrzeby realizacji przez Y PL Usług Logistyczno-Magazynowych, Spółka zapewnia pracownikom Y PL dostęp do swojego systemu gospodarki magazynowej.

Pracownicy Y PL na bieżąco monitorują stany Towarów należących do Spółki.

Zakres Usługi Produkcyjnej:

Y PL jako niezależny, samodzielny podmiot gospodarczy na własny rachunek i ryzyko, przy wykorzystaniu własnych aktywów i pracowników świadczy na rzecz Spółki Usługę Produkcyjną.

Y PL produkuje aparaty wewnątrzuszne (Aparaty) oraz akcesoria i wyposażenie do aparatów słuchowych, w szczególności wkładki wewnątrzuszne (Produkty) na rzecz Spółki.

W przypadku Usługi Produkcyjnej obejmującej produkcję Aparatów:

  • Na potrzeby realizacji przez Y PL Usługi Produkcyjnej, Spółka dostarcza Y PL elektronikę. Elektronika, której koszt stanowi ponad 50% kosztu produkcji Aparatu, stanowi główny i najbardziej kosztowny komponent do budowy Aparatu.
  • Spółka dostarcza również komponenty do produkcji Aparatów inne niż elektronika. Koszt pozostałych komponentów powierzanych przez Spółkę do produkcji Aparatów może stanowić od kilku do kilkunastu procent kosztów produkcji Aparatów.
  • Łączny udział kosztów należących do Spółki komponentów do produkcji Aparatów istotnie przekracza 50% kosztów ich produkcji.
  • Koszty produkcji obejmują również wynagrodzenie Y PL, tj. cenę, jaką Spółka płaci Y PL za wykonanie Usługi Produkcyjnej (dalej: Cena Usługi Produkcyjnej). Na Cenę Usługi Produkcyjnej Aparatów składają się:
    • koszty wykonania Usługi Produkcyjnej (inne niż towary). Podstawą kalkulacji tego kosztu są koszty wynagrodzenia pracowników, koszty administracyjne, amortyzacja i inne. Do kosztów tych Y PL dolicza odpowiednią marżę,
    • koszty komponentów należących do Y PL i zużywanych przez nią w celu produkcji Aparatów, tj. wykonania Usługi Produkcyjnej. Udział kosztów tych komponentów nie przekracza 10% kosztów produkcji Aparatów. Do kosztów tych Y PL dolicza odpowiednią marżę.

Łączny udział Ceny Usługi Produkcyjnej nie przekracza 50% kosztów produkcji Aparatów.

W przypadku wyposażenia i akcesoriów do aparatów słuchowych, w szczególności wkładek wewnątrzusznych, koszty materiałów powierzonych przez Spółkę stanowią co do zasady mniej niż 50% łącznych kosztów produkcji. Największy udział w kosztach produkcji stanowią wówczas koszty wykonania Usługi Produkcyjnej, tj. koszty wynagrodzenia pracowników, koszty administracyjne, amortyzacja i inne. Może się jednak zdarzyć, że koszty materiałów powierzonych przez Spółkę będą stanowiły więcej niż 50% łącznych kosztów produkcji (w zależności od rodzaju akcesoriów/wyposażenia). W obu przypadkach komponenty powierzone przez Spółkę stanowią jednak w ujęciu wartościowym przeważającą część kosztów komponentów użytych do produkcji.

W celu wykonania Usługi Produkcyjnej, Y PL wykorzystuje również komponenty będące jej własnością.

W wyniku przerobienia materiałów powierzonych przez Spółkę oraz materiałów własnych Y PL, powstaje nowy produkt, pełniący inne funkcje niż komponenty służące do jego produkcji.

Zarówno w przypadku, gdy Usługa Produkcyjna obejmuje produkcję Aparatów, jak i pozostałych Produktów, w stosunku do każdego Produktu:

  • udział kosztów wykonania Usługi Produkcyjnej przekracza 70% Ceny Usługi Produkcyjnej,
  • udział kosztów komponentów należących do Y PL i zużywanych przez nią w celu produkcji Aparatów i pozostałych Produktów nie przekracza 30% Ceny Usługi Produkcyjnej,
  • komponenty powierzone przez Spółkę stanowią w ujęciu wartościowych przeważającą część w stosunku do komponentów własnych Y PL.

Po zakończeniu Usługi Produkcyjnej Produkty są umieszczane w EDC i są przedmiotem Usług Logistyczno-Magazynowych.

Produkcja przez Y PL odbywa się na zasadzie just in time, tzn. Produkty po ich wytworzeniu są wysyłane ze Spółki do Jednostek Powiązanych lub ich klientów. Ze względów logistycznych Produkty są jednak składowane i wysyłane z EDC.

Y PL przeprowadza kontrolę jakości Produktów, które jednak pozostają własnością Spółki do momentu ich sprzedaży na rzecz Y PL i/lub Jednostek Powiązanych.

Zakres Usług Księgowych i Controllingowych:

  • wsparcie techniczne w zakresie wystawiania faktur. W praktyce proces ten przebiega w następujący sposób:
    • dane potrzebne do wystawienia faktur są dostępne w systemie Spółki, do którego Y PL ma dostęp,
    • Y PL otrzymuje informację od Spółki kiedy Produkty/Towary są sprzedane,
    • Y PL przygotowuje Produkty/Towary do wysyłki (w ramach Usług Logistyczno-Magazynowych) i - kiedy Produkty/Towary są gotowe do wysyłki - wprowadza stosowną informację do systemu Spółki. Ta czynność inicjuje wystawienie faktury od strony technicznej,
  • wprowadzanie faktur sprzedażowych do systemu Spółki,
  • drukowanie faktur sprzedażowych i załączanie ich do Produktów/Towarów transportowanych z EDC lub wysyłanie ich do nabywcy w postaci elektronicznej,
  • wsparcie księgowe obejmujące m.in. uzgadnianie kont, zarządzanie gotówką, przygotowywanie danych do kalkulacji podatkowych,
  • usługi controllingowe obejmujące m.in. budżetowanie, przygotowywanie miesięcznych raportów, analizy odchyleń.

Zakres Usług Naprawy

  • Y PL jako niezależny, samodzielny podmiot gospodarczy na własny rachunek i ryzyko, przy wykorzystaniu własnych aktywów i pracowników świadczy na rzecz Spółki usługę naprawy Produktów oraz Towarów.
  • Na potrzeby realizacji przez Y PL naprawy Produktów/Towarów, Spółka dostarcza do Y PL komponenty w celu ich wykorzystania w procesie naprawy.
  • W celu wykonania naprawy Produktów/Towarów Y PL wykorzystuje również komponenty będące jej własnością.
  • W wyniku naprawy Produktów/Towarów przez Y PL powstaje taki sam produkt.

W przypadku Usług Naprawy, koszty materiałów powierzonych przez Spółkę stanowią co do zasady mniej niż 50% łącznych kosztów naprawy. Może się jednak zdarzyć, że koszt ten przekracza 50%, w zależności od tego, co wymaga naprawy.

W przypadku Usług Naprawy:

  • udział kosztów wykonania przedmiotowej usługi (koszty wynagrodzenia pracowników, koszty administracyjne, amortyzacja i inne) przekraczają 70% ceny Usługi Naprawy, jaką Spółka płaci Y PL z tytułu jej wykonania,
  • udział kosztów komponentów należących do Y PL i zużywanych przez nią w celu wykonania naprawy nie przekracza 30% ceny Usługi Naprawy,
  • komponenty powierzone przez Spółkę stanowią w ujęciu wartościowym przeważającą część w stosunku do komponentów własnych Y PL.
  • Część z powyższych usług będzie przenoszona do Y PL etapami z X (jeżeli były wcześniej świadczone przez X). Celem Spółki jest przeniesienie całej działalności usługowej prowadzonej przez X do Y PL i likwidacja X.
  • Z uwagi na fakt, iż Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT, Spółka korzysta ze wsparcia Y PL w zakresie gromadzenia dowodów dostawy i przesyłania ich doradcy podatkowemu Spółki w Polsce.
  • Wszelkie kontrakty handlowe dotyczące dostaw Towarów i Produktów Spółka negocjuje samodzielnie i zawiera we własnym imieniu i na własny rachunek (poza Polską),
  • Ani pracownicy Y PL, ani pracownicy X nie posiadają pełnomocnictwa do zawierania w imieniu i na rzecz Spółki umów handlowych, w rozumieniu zarówno formalnym jak i faktycznym (tj. nie prowadzą negocjacji oraz nie podejmują innych czynności prawnych i faktycznych zmierzających do zawarcia przez Spółkę umów handlowych).
  • Spółka nie nadzoruje, nie kieruje ani nie kontroluje działalności produkcyjnej i usługowej Y PL/X, ani też nie wydaje poleceń lub instrukcji pracownikom Y PL/X/X Poland.
  • Spółka nie świadczy usług niematerialnych na rzecz Y PL, jak np. usługi doradcze, konsultacyjne, nadzoru produkcyjnego.
  • Spółka nie posiada i nie zamierza posiadać na terytorium Polski oddziału (filii), przedstawicielstwa, biura.
  • Spółka nie wynajmuje w Polsce żadnego lokalu użytkowego:
    • Magazyn Y PL, w którym umieszczane są Towary i Produkty pozostaje w wyłącznym władztwie i posiadaniu Y PL.
    • Pomieszczenia X pozostają w wyłącznym władztwie i posiadaniu X. Spółka nie ma dostępu do tych pomieszczeń, ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem.
    • Pomieszczenia X Poland pozostają w wyłącznym władztwie i posiadaniu X Poland. Spółka nie ma dostępu do tych pomieszczeń, ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem.
  • Spółka nie posiada na terytorium Polski maszyn i innych urządzeń niezbędnych do samodzielnego wykonywania działalności gospodarczej.
  • Spółka nie zatrudnia na terytorium Polski żadnych pracowników oraz nie deleguje pracowników do Polski na stale lub okresowo, ani też nie dysponuje na terytorium Polski pracownikami innych podmiotów, którzy zobligowani byliby wykonywać polecenia służbowe wydawane przez Spółkę.
  • W zakresie Towarów i Produktów:
    • Towary i Produkty należące do Spółki są przechowywane w EDG i sprzedawane przez Spółkę Jednostkom Powiązanym lub innym podmiotom,
    • Towary, Produkty, części oraz komponenty należące do Spółki i przechowywane w pomieszczeniach należących do X w Polsce są używane na potrzeby usług produkcyjnych i usług naprawy świadczonych przez X.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, zgodnie z którym w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zagraniczny zakład w Polsce w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. a) - c) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm.), oraz w rozumieniu art. 5 ust. 1-8 UPO PL-DK?

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zagraniczny zakład w Polsce w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. a) - c) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm.,) oraz w rozumieniu art. 5 ust. 1-8 UPO PL-DK.

Uzasadnienie

Zagraniczny zakład w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. a) - c) ustawy o CIT oraz zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 do 8 UPO PL-DK może przybrać następujące formy:

  1. stałej placówki, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa - w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. a) ustawy o CIT oraz art. 5 ust. 1 i 2 UPO PL-DK),
  2. placu budowy, budowy, montażu lub instalacji - w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. b) oraz art. 5 ust. 3 UPO PL-DK,
  3. zakładu podatkowego w postaci zależnego agenta - w rozumieniu art. 4a pkt 11 lit. c) oraz art. 5 ust. 6 UPO PL-DK,
  4. instalacji lub urządzenia wiertniczego lub statku wykorzystywanych do wydobywania zasobów naturalnych - w rozumieniu art. 5 ust. 4 UPO PL-DK.

W ocenie Spółki w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie występuje żadna z wyżej wymienionych form zagranicznego zakładu.

Szczegółowe uzasadnienie w tym zakresie Spółka przedstawia poniżej.

Ad. 1 - Zakład podatkowy w postaci stałej placówki

Stosownie do art. 4a pkt 11 lit. a) ustawy o CIT cyt.:

Ilekroć w ustawie mowa o (...) zagranicznym zakładzie - oznacza to stalą placówkę, poprzez którą podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lub częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych. (...)

-chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Analogiczna definicja zakładu podatkowego w postaci stałej placówki znajduje się w art. 5 ust. 1 i 2 UPO PL-DK.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 UPO PL-DK, cyt.:

W rozumieniu niniejszej konwencji określenie zakład oznacza stałą placówkę, poprzez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

W przepisie art. 5 ust. 2 UPO PL-DK zostały wymienione typowe stale placówki kreujące zakład podatkowy, takie jak: siedziba zarządu, filia, biuro, fabryka, warsztat i kopalnia, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo inne miejsce wydobywania zasobów mineralnych.

Jednocześnie w art. 5 ust. 8 UPO PL-DK została wyrażona zasada wykluczająca domniemanie istnienia zakładu w postaci spółki zależnej, cyt.:

Fakt, że spółka mająca siedzibę w Umawiającym się Państwie kontroluje lub jest kontrolowana przez spółkę, która ma siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie albo która prowadzi działalność w tym drugim Państwie (przez posiadany tam zakład albo w inny sposób), nie wystarcza, aby którąkolwiek z tych spółek uważać za zakład drugiej spółki.

W kontekście powyższego, aby uznać, że zagraniczny podmiot posiada zakład w rozumieniu art. 5 ust. 1 i ust. 2 UPO PL-DK w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce, muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje placówka (miejsce),
  • placówka ma charakter stały (tzn. można jej przypisać określony stopień trwałości),
  • działalność gospodarcza danego przedsiębiorstwa jest w całości albo przynajmniej w części prowadzona za pośrednictwem tej stałej placówki, tj. za pośrednictwem osób zatrudnionych przez przedsiębiorstwo lub innego personelu, który otrzymuje instrukcje z przedsiębiorstwa.

Niespełnienie któregokolwiek spośród wymienionych warunków oznacza, iż nie powstaje zakład podatkowy w postaci stałej placówki.

W opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym Spółka nie będzie posiadała placówki w Polsce, a w konsekwencji nie będą również spełnione pozostałe warunki kreujące zakład, takie jak: stałość placówki oraz prowadzenie działalności gospodarczej za pośrednictwem placówki.

Jak wynika z opisu stanu fatycznego i zdarzenia przyszłego Spółka:

  • posiada siedzibę podatkową w Danii,
  • nie posiada i nie zamierza posiadać na terytorium Polski oddziału (filii), przedstawicielstwa, biura.
  • nie wynajmuje w Polsce żadnego lokalu użytkowego.

Ponadto, Spółka pragnie wyraźnie zaznaczyć, że:

  • Magazyn Y PL, w którym umieszczane są Towary i Produkty, pozostaje w wyłącznym władztwie i posiadaniu Y PL.
  • Pomieszczenia X pozostają w wyłącznym władztwie i posiadaniu X. Spółka nie ma dostępu do tych pomieszczeń, ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem.
  • Pomieszczenia X Poland pozostają w wyłącznym władztwie i posiadaniu X Poland. Spółka nie ma dostępu do tych pomieszczeń, ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem.

Jedyny potencjalny charakter placówki może w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym mieć EDG, czyli miejsce (magazyny) należące do Y PL, w którym przechowywane będą Towary i Produkty należące do Spółki.

W tym zakresie należy dokonać interpretacji przepisów art. 5 ust. 1 i 2 UPO PL-DK na podstawie Modelowej Konwencji OECD (dalej: MK OECD) oraz Komentarza do Modelowej Konwencji OECD (dalej: Komentarz).

Tekst MK OECD, jak i brzmienie Komentarza do niej zostały wypracowane w drodze konsensusu przez wszystkie państwa członkowskie OECD, a Polska, jako państwo członkowskie OECD, zobowiązana jest do przestrzegania zasad i zaleceń wypracowanych w ramach Komitetu Podatkowego tej Organizacji. Zatem Komentarz, choć nie jest źródłem powszechnie stosowanego prawa w Polsce, może stanowić wskazówki interpretacyjne przy stosowaniu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W uwadze nr 118 Komentarza do art. 5 ust. 7 MK OECD stwierdza się, cyt.:

Choć pomieszczenia należące do spółki wchodzącej w skład wielonarodowej grupy mogą być postawione do dyspozycji innej spółki danej grupy i mogą, z uwzględnieniem innych warunków artykułu 5, stanowić zakład tej drugiej spółki, jeżeli działalność tej drugiej spółki jest prowadzona przez to miejsce, to jest ważną sprawą odróżnienie tego przypadku od tych przypadków, w których spółka będąca członkiem wielonarodowej grupy świadczy usługi (na przykład usługi w zakresie zarządzania) na rzecz innej spółki należącej do tej grupy w ramach jej zwykłej działalności w pomieszczeniach należących do tej drugiej spółki, z wykorzystaniem własnego personelu. W takim przypadku miejsce, w którym świadczone są takie usługi, nie jest w dyspozycji tej ostatniej spółki i nie jest to działalność tej spółki prowadzona przez to miejsce. Takie miejsce nie może być tym samym uważane za zakład spółki, dla której usługi są świadczone. W rzeczywistości fakt, że działalność własna spółki w danym miejscu może przynosić ekonomiczny zysk innej spółce, nie oznacza, że ta druga spółka prowadzi własną działalność gospodarczą za pośrednictwem tego miejsca; mówiąc jaśniej, spółka która tylko zakupuje części produkowane lub usługi świadczone przez inną spółkę w drugim kraju, nie będzie miała zakładu z tego powodu, że może korzystać z produkowanych części lub świadczonych usług.

W świetle powyższego dla celów ustalenia, czy podmiot ma w Polsce zakład podatkowy w postaci pomieszczeń (w tym magazynu), należy odróżnić dwie sytuacje:

  1. wynajem nieruchomości położonej w Polsce (magazynu lub innych pomieszczeń),
  2. nabywanie usługi magazynowej w Polsce.

W pierwszym przypadku zagraniczny podmiot posiada tytuł prawny do dysponowania nieruchomością. W drugim przypadku podmiot zagraniczny nabywa usługę, która jest wykonywana z wykorzystaniem pomieszczeń przez usługodawcę. W tym jednak przypadku zagraniczny podmiot nie ma prawa do dysponowania pomieszczeniami, w których usługi są świadczone.

W opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym Spółka nie będzie wynajmowała żadnych pomieszczeń w Polsce ani od Y PL, ani od żadnego innego podmiotu z siedzibą na terytorium Polski.

Towary/Produkty należące do Spółki będą przechowywane w Polsce w magazynie (EDG) należącym do Y PL w ramach świadczenia przez Y PL Usług Logistyczno-Magazynowych. Spółka nie będzie miała żadnego tytułu prawnego do korzystania z jakichkolwiek pomieszczeń, w których przechowywane są Towary/Produkty. Spółka nie będzie miała ani dostępu do pomieszczeń, ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem.

W kontekście powyższego, w opisanym w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym warunek istnienia placówki, w tym placówki o charakterze stałym, nie będzie spełniony.

Powyższe potwierdza stanowisko prezentowane przez organy podatkowe w indywidualnych interpretacjach prawa podatkowego, np.:

  • interpretacja indywidualna z 19 czerwca 2020 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB1-3.4010.99.2020.2.JKU,
  • interpretacja indywidualna z 15 czerwca 2020 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0114-KDIP2-1.4010.72.2020.4.OK,
  • interpretacja indywidualna z 26 lutego 2020 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0114-KDIP2-1.4010.532.2019.2.SP,
  • interpretacja indywidualna z 24 kwietnia 2019 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0111-KDIB1-2.4010.89.2019.1.BG,
  • interpretacja indywidualna z 29 marca 2019 r. wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, Znak: 0114-KDIP2-1.4010.61.2019.3.JS.

Dodatkowo Spółka pragnie również zaznaczyć, że Spółka nie będzie prowadzić działalności gospodarczej w rozumieniu art. 5 ust. 1 UPO PL-DK na terytorium Polski.

W uwadze nr 39 Komentarza do art. 5 MK OECD podkreślono, że cyt.:

W większości przypadków działalność przedsiębiorstwa jest prowadzona przez przedsiębiorcę lub osoby zatrudnione przez przedsiębiorstwo na podstawie płatnego stosunku pracy (personel). Personel obejmuje pracowników i inne osoby otrzymujące instrukcje z przedsiębiorstwa (np. osoby zależne).

Jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka nie będzie zatrudniała na terytorium Polski żadnych pracowników oraz nie będzie delegowała pracowników do Polski na stale lub okresowo, ani też nie będzie dysponowała na terytorium Polski pracownikami innych podmiotów, którzy zobligowani byliby wykonywać polecenia służbowe wydawane przez Spółkę. Odpowiednio Y PL/X/X Poland za pośrednictwem własnego personelu będą świadczyć usługi na rzecz Spółki jako niezależne, samodzielne podmioty gospodarcze prowadzące działalność gospodarczą na własny rachunek i we własnym imieniu. Pracownicy odpowiednio Y PL/X/X Poland nie będą podlegali instrukcjom Spółki.

W kontekście powyższego również warunek prowadzenia działalności na terytorium Polski nie będzie w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym spełniony.

Wniosek - w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zakład w formie stałej placówki, ponieważ:

  • Spółka nie będzie dysponowała stałą placówką, tj.:
    • nie będzie posiadała filii, przedstawicielstwa, biura i magazynów lub podobnych placówek na terenie Polski,,/li>
    • EDO, czyli miejsce (magazyn) należące do Y PL, w którym przechowywane będą Towary i Produkty należące do Spółki, będzie się znajdowało w wyłącznej dyspozycji Y PL, która jako niezależny, samodzielny podmiot gospodarczy będzie na własny rachunek i ryzyko, przy wykorzystaniu własnych aktywów i pracowników świadczyć na rzecz Spółki Usługi Logistyczno-Magazynowe. Spółka ani nie będzie miała dostępu do magazynu, ani nie będzie miała możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z jego wykorzystaniem.
  • Spółka nie będzie prowadziła działalności gospodarczej na terytorium Polski ani za pośrednictwem własnego personelu, ani też osób zależnych podlegających instrukcjom Spółki.

Ad. 2 - Zakład podatkowy w postaci placu budowy, budowy, montażu lub instalacji

W art. 5 ust. 3 UPO PL-DK ustanowiono, że plac budowy, budowa, montaż lub instalacja stanowią zakład podatkowy pod warunkiem, że trwają dłużej niż dwanaście miesięcy.

Stosownie do art. 5 ust. 3 UPO PL-DK, cyt.:

Plac budowy, prace budowlane lub instalacyjne stanowią zakład tylko wtedy, gdy trwają dłużej niż dwanaście miesięcy.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:

  • X świadczy w Polsce na rzecz Spółki usługi produkcyjne.
  • Y PL świadczyć będzie na rzecz Spółki następujące typy usług:
    • Usługi Naprawy,
    • Usługi Logistyczno-Magazynowe,
    • Usługę Produkcyjną,
    • Usługi Księgowe i Controllingowe.

Mając na uwadze zakres realizowanych usług, przepis art. 5 ust. 3 UPO PL-DK nie znajdzie zastosowania w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym z uwagi na fakt, iż Spółka nie będzie prowadzić budowy, prac budowlanych, montażowych lub instalacyjnych na terytorium Polski.

W kontekście powyższego, usługi realizowane na rzecz Spółki nie będą w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym kreować dla Spółki zakładu podatkowego w Polsce.

Wniosek - w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zakład w formie placu budowy w rozumieniu art. 5 ust. 3 UPO PL-DK, bowiem nie zostanie spełniony kluczowy warunek kreujący powstanie zakładu podatkowego, ponieważ:

  • Spółka nie będzie prowadzić placu budowy, prac budowlanych lub instalacyjnych, w szczególności w okresie dłuższym niż dwanaście miesięcy.
  • X świadczy w Polsce na rzecz Spółki usługi produkcyjne.
  • Y PL będzie świadczyć na rzecz Spółki:
    • Usługi Naprawy,
    • Usługi Logistyczno-Magazynowe,
    • Usługę Produkcyjną,
    • Usługi Księgowe i Controllingowe.

Ad. 3 - Zakład podatkowy w postaci zależnego agenta

Stosownie do art. 4a pkt 11 lit. c) ustawy o CIT cyt.:

Ilekroć w ustawie mowa o (...) zagranicznym zakładzie - oznacza to osobę, która w imieniu i na rzecz podmiotu mającego siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa działa na terytorium innego państwa, jeżeli osoba ta ma pełnomocnictwo do zawierania w jego imieniu umów i pełnomocnictwo to faktycznie wykonuje

-chyba że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowi inaczej.

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 6 i 7 UPO PL-DK, cyt.:

6. Bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2, jeżeli osoba, z wyjątkiem niezależnego przedstawiciela w rozumieniu ustępu 7, działa w imieniu przedsiębiorstwa oraz posiada i zwyczajowo wykonuje pełnomocnictwo do zawierania umów w Umawiającym się Państwie w imieniu przedsiębiorstwa, to uważa się, że przedsiębiorstwo to posiada w tym Państwie zakład, w zakresie każdego rodzaju działalności, jaką osoba ta podejmuje dla przedsiębiorstwa, chyba że czynności wykonywane przez tę osobę ograniczają się do rodzajów działalności, wymienionych w ustępie 5, które gdyby były wykonywane za pośrednictwem stałej placówki, nie powodowałyby uznania tej placówki za zakład na podstawie postanowień tego ustępu.

  1. Nie uważa się, że przedsiębiorstwo posiada zakład w Umawiającym się Państwie tylko z tego powodu, że wykonuje ono w tym Państwie czynności przez maklera, generalnego komisanta albo przez jakiegokolwiek innego niezależnego przedstawiciela, pod warunkiem że te osoby działają w ramach swojej zwykłej działalności.

Zakład podatkowy w postaci zależnego przedstawiciela powstaje, gdy są łącznie spełnione następujące warunki:

  • przedstawiciel działa w drugim państwie w imieniu przedsiębiorstwa,
  • przedstawiciel posiada pełnomocnictwo do zawierania umów dla lub w imieniu tego przedsiębiorstwa i zwyczajowo wykonuje takie pełnomocnictwo,
  • przedmiotem udzielonego pełnomocnictwa jest zawieranie umów stanowiących istotę działalności przedsiębiorstwa.

Brak spełnienia któregokolwiek z wymienionych powyżej warunków skutkuje tym, że przedstawiciel nie może zostać uznany za zakład podatkowy przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 5 ust. 6 UPO PL- DK

Ponadto w uwadze 97 Komentarza do art. 5 MK OECD wskazano, cyt.:

Umowy wskazane w artykule 5 obejmują umowy dotyczące operacji stanowiących istotę działalności przedsiębiorstwa. Nie będzie wystarczającym jeżeli np. osoba zawarła umowy o pracę dla przedsiębiorstwa do współdziałania z nią w jej czynnościach na rzecz przedsiębiorstwa lub jeżeli osoba zawarła w imieniu przedsiębiorstwa podobne umowy mające związek z operacjami wewnętrznymi.

W modelu działalności opisanym w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym:

  • . wszelkie kontrakty handlowe dotyczące dostaw Towarów i Produktów Spółka negocjuje samodzielnie i zawiera we własnym imieniu i na własny rachunek (poza Polską),
  • pracownicy Y PL/X nie posiadają pełnomocnictwa do zawierania w imieniu i na rzecz Spółki umów handlowych, w rozumieniu zarówno formalnym jak i faktycznym (tj. nie prowadzą negocjacji oraz nie podejmują innych czynności prawnych i faktycznych zmierzających do zawarcia przez Spółkę umów handlowych),
  • pracownicy Y PL będą realizować czysto techniczne usługi wsparcia, jak np. rejestrowanie zdarzeń w systemie informatycznym, generowanie faktur, wysyłanie faktur mailem do Jednostek Powiązanych, wsparcie w zakresie odprawy celnej importu/eksportu towarów na potrzeby realizowanych przez Y PL Usług Logistyczno-Magazynowych.
  • Y PL na własny rachunek i ryzyko, przy wykorzystaniu własnych aktywów i pracowników świadczyć będzie na rzecz Spółki Usługi Logistyczno-Magazynowe, Usługi Księgowe i Controllingowe, Usługi Napraw oraz Usługę Produkcyjną, w tym Y PL na własny rachunek i ryzyko będzie nabywać surowce do produkcji Produktów,
  • Y PL/X/X Poland oraz ich pracownicy nie będą podlegać nadzorowi, kontroli, kierownictwu Spółki

Na potrzeby świadczonych przez Y PL Usług Logistyczno-Magazynowych, Spółka udzieli jedynie pracownikom Y PL pełnomocnictwa do dokonywania w jej imieniu zgłoszeń celnych i formalności związanych z importem/eksportem towarów. Pełnomocnictwo takie nie będzie jednak stanowić pełnomocnictwa do zawierania umów w rozumieniu art. 5 ust. 6 UPO PL-DK.

Wniosek - w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zakład podatkowy w formie zależnego agenta.

Wyłączenie EDC jako zakładu podatkowego

Przepisy UPO PL-DK zawierają katalog czynności i form działalności, które mimo ich prowadzenia w formie stałej placówki (art. 5 ust. 1 i 2 UPO PL-DK) nie powodują powstania zakładu na terytorium Polski. Stosownie do art. 5 ust. 5 UPO PL-DK cyt.:

Bez względu na poprzednie postanowienia tego artykułu określenie zakład nie obejmuje:

  1. użytkowania placówek, które służą wyłącznie do składowania, wystawiania lub wydawania dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa,
  2. utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania, wystawiania lub wydawania,
  3. utrzymywania zapasów dóbr lub towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu przerobu przez inne przedsiębiorstwo,
  4. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu zakupu dóbr lub towarów albo w celu zbierania informacji dla przedsiębiorstwa,
  5. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia dla przedsiębiorstwa jakiejkolwiek innej działalności o charakterze przygotowawczym lub pomocniczym,
  6. utrzymywania stałej placówki wyłącznie w celu prowadzenia któregokolwiek rodzaju działalności, o jakich mowa w punktach a) do e), pod warunkiem jednak, że całkowita działalność tej placówki, wynikająca z takiego połączenia rodzajów działalności, ma charakter przygotowawczy lub pomocniczy.

Opisany w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym model działalności służy usprawnieniu procesów logistycznych Spółki. Przywóz przez Spółkę do Polski Towarów i Produktów ma na celu wyłącznie ich magazynowanie i dostawę do Jednostek Powiązanych lub klientów Jednostek Powiązanych.

W świetle powyższego należy zatem uznać, iż przywóz i przechowywanie w Polsce Towarów i Produktów Spółki stanowi czynność utrzymywania zapasów towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania lub dostawy.

W konsekwencji, nawet w przypadku zidentyfikowania po stronie Spółki stałej placówki w Polsce (powyżej Spółka zaprezentowała i uzasadniła przeciwne stanowisko), przywóz i przechowywanie w Polsce Towarów i Produktów Spółki nie stanowi zakładu podatkowego na mocy art. 5 ust. 5 lit. b UPO PL-DK.

Ad. 4 - Zakład podatkowy w postaci instalacji, urządzenia wiertniczego lub statku wykorzystywanych do wydobywania zasobów naturalnych.

W art. 5 ust. 4 UPO PL-DK ustanowiono, że instalacja, urządzenie wiertnicze lub statek wykorzystywane do wydobywania zasobów naturalnych stanowią zakład podatkowy pod warunkiem, że trwają lub działalność z nimi związana trwa dłużej niż 90 dni.

Stosownie do art. 5 ust. 4 UPO PL-DK, cyt.:

Instalacja lub urządzenie wiertnicze lub statek wykorzystywane do wydobywania zasobów naturalnych stanowią zakład tylko wtedy, gdy trwają lub gdy działalność z nimi związana trwa dłużej niż 90 dni. Działalność prowadzona przez przedsiębiorstwo powiązane z innym przedsiębiorstwem będzie traktowana jako działalność przedsiębiorstwa, z którym to przedsiębiorstwo jest powiązane, jeżeli działalność ta:

  1. jest co do swej istoty taka sama jak działalność prowadzona przez ostatnie wymienione przedsiębiorstwo i
  2. dotyczy tego samego projektu lub przedsięwzięcia,

z zastrzeżeniem i w granicach, w jakich taka działalność jest prowadzona w tym samym czasie.

W rozumieniu tego ustępu uważa się, że przedsiębiorstwa są powiązane, jeżeli te same osoby uczestniczą bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu, kontroli lub kapitale tych przedsiębiorstw.

Zgodnie z opisem stanem faktycznego i zdarzenia przyszłego:

  • X świadczy w Polsce na rzecz Spółki usługi produkcyjne.
  • Y PL świadczyć będzie na rzecz Spółki następujące typy usług:
  • Usługi Logistyczno-Magazynowe,
  • Usługę Produkcyjną,
  • Usługi Księgowe i Controllingowe.
  • Usługi Naprawy,
    Mając na uwadze zakres realizowanych usług, przepis art. 5 ust. 4 UPO PL-DK nie znajdzie zastosowania w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym z uwagi na fakt, iż Spółka nie będzie wykorzystywać instalacji, urządzeń wiertniczych i statku do wydobywania zasobów naturalnych.
    W kontekście powyższego, usługi realizowane na rzecz Spółki nie będą w opisanym stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym kreować dla Spółki zakładu podatkowego w Polsce.
    Wniosek - w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym dla Spółki nie powstanie zakład w formie miejsca wydobywania zasobów naturalnych w rozumieniu art. 5 ust. 4 UPO PL-DK.


    Podsumowanie:
    W opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym nie powstanie dla Spółki zakład podatkowy w Polsce:
  • w formie stałej placówki w rozumieniu art. 5 ust. 1 i 2 UPO PL-DK, ponieważ:
    1. Spółka nie będzie dysponowała stałą placówką, tj.:
    • nie będzie posiadała filii, przedstawicielstwa, biura i magazynów lub podobnych placówek na terenie Polski,
    • EDO czyli miejsce (magazyny) należące do Y PL, w którym przechowywane będą Towary i Produkty należące do Spółki, będzie się znajdowało w wyłącznej dyspozycji Y PL, która jako niezależny, samodzielny podmiot gospodarczy będzie na własny rachunek i ryzyko, przy wykorzystaniu własnych aktywów i pracowników świadczyć na rzecz Spółki Usługi Logistyczno-Magazynowe. Spółka ani nie będzie miała dostępu do magazynu ani nie będzie miała możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z jego wykorzystaniem,
    • Pomieszczenia X pozostają w wyłącznym władztwie i posiadaniu X, a Spółka nie ma dostępu do tych pomieszczeń, ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem,
    • Pomieszczenia X Poland pozostają w wyłącznym władztwie i posiadaniu X Poland, a Spółka nie ma dostępu do tych pomieszczeń, ani możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji związanych z ich wykorzystaniem;
  • Spółka nie będzie prowadziła działalności gospodarczej na terytorium Polski ani za pośrednictwem własnego personelu, ani też osób zależnych podlegających instrukcjom Spółki;
    • w postaci budowy, montażu lub instalacji w rozumieniu art. 5 ust. 3 UPO PL-DK, bowiem nie zostanie spełniony kluczowy warunek kreujący powstanie zakładu podatkowego, tj.:
  • Spółka nie będzie prowadzić placu budowy, prac budowlanych lub instalacyjnych, w szczególności w okresie dłuższym niż dwanaście miesięcy;
    • w postaci zależnego agenta w rozumieniu art. 5 ust. 6 UPO PL-DK, ponieważ pracownicy Y PL/X nie będą posiadali pełnomocnictwa do zawierania dla lub w imieniu Spółki umów, w tym w szczególności umów dotyczących operacji stanowiących istotę działalności Spółki,
    • w postaci miejsca wydobywania zasobów naturalnych w rozumieniu art. 5 ust. 4 UPO PL-DK, bowiem nie został spełniony kluczowy warunek kreujący powstanie zakładu podatkowego, tj. Spółka nie będzie wykorzystywać instalacji, urządzeń wiertniczych i statku do wydobywania zasobów naturalnych, w szczególności gdy trwają lub gdy działalność z nimi związana trwa dłużej niż dziewięćdziesiąt dni;
    • opisany w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym model działalności służy usprawnieniu procesów logistycznych Spółki. Przywóz przez Spółkę do Polski Towarów i Produktów służy wyłącznie ich magazynowaniu i dostawie do Jednostek Powiązanych lub klientów Jednostek Powiązanych. Przywóz i przechowywanie w Polsce Towarów i Produktów Spółki stanowi zatem czynność utrzymywania zapasów towarów należących do przedsiębiorstwa wyłącznie w celu składowania lub dostawy. W konsekwencji, przywóz i przechowywanie w Polsce Towarów i Produktów Spółki nie stanowi zakładu podatkowego na mocy art. 5 ust. 5 lit. b) UPO PL-DK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych. Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej