Czy korzystanie przez Wnioskodawcę z Magazynu, w którym składowane będą Wyroby strefowe oraz Surowce, który zlokalizowany będzie poza terenem SSE, s... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.380.2020.1.PC

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 06.10.2020, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.380.2020.1.PC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy korzystanie przez Wnioskodawcę z Magazynu, w którym składowane będą Wyroby strefowe oraz Surowce, który zlokalizowany będzie poza terenem SSE, stanowić będzie odrębną działalność gospodarczą lub częściowe przeniesienie działalności poza teren SSE i wymagać będzie, w oparciu o § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE oraz art. 17 ust. 6a UPDOP, wydzielenia organizacyjnego od działalności Wnioskodawcy prowadzonej na terenie SSE?

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 5 sierpnia 2020 r. (data wpływu 10 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy korzystanie przez Wnioskodawcę z Magazynu, w którym składowane będą Wyroby strefowe oraz Surowce, który zlokalizowany będzie poza terenem SSE, stanowić będzie odrębną działalność gospodarczą lub częściowe przeniesienie działalności poza teren SSE i wymagać będzie, w oparciu o § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE oraz art. 17 ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydzielenia organizacyjnego od działalności Wnioskodawcy prowadzonej na terenie SSE &‒ jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2020 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy korzystanie przez Wnioskodawcę z Magazynu, w którym składowane będą Wyroby strefowe oraz Surowce, który zlokalizowany będzie poza terenem SSE, stanowić będzie odrębną działalność gospodarczą lub częściowe przeniesienie działalności poza teren SSE i wymagać będzie, w oparciu o § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE oraz art. 17 ust. 6a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydzielenia organizacyjnego od działalności Wnioskodawcy prowadzonej na terenie SSE.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

X sp. z o.o. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) jest członkiem grupy X, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: PDOP), prowadzącym działalność gospodarczą polegającą w przeważającej części na produkcji węży ogrodowych i specjalistycznych systemów rynnowych oraz akcesoriów ogrodniczych. Grupa X jest jednym z czołowych polskich przetwórców tworzyw sztucznych.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie dwóch Specjalnych Stref Ekonomicznych - (dalej: jako: SSE) w zakładach produkcyjnych położonych w:

  • S., znajdującym się na terenie SSE oraz
  • K., znajdującym się na terenie SSE.

(dalej razem: Zakłady).

Na podstawie następujących zezwoleń:

  • Zezwolenie nr 331/ARP S.A./2017 z dnia 8 lutego 2017 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE;
  • Zezwolenie nr 227/2016 z dnia 26 października 2016 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE;
  • Zezwolenie nr 244/ARP S.A./2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE;
  • Zezwolenie nr 101/2012 z dnia 3 stycznia 2012 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE;
  • Zezwolenie nr 194/ARP S.A./2010 z dnia 28 września 2010 r. na prowadzenie działalności na terenie SSE.

(dalej razem: Zezwolenia SSE lub Zezwolenia).

Należy podkreślić, że wszystkie z ww. Zezwoleń dotyczą prowadzenia działalności gospodarczej na terenie tego samego województwa.

Spółka, w oparciu o powyższe Zezwolenia, korzysta ze zwolnienia z PDOP na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, dalej: UPDOP).

Ze względów biznesowych, w szczególności biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie klientów, Spółka zamierza rozpocząć magazynowanie swoich wyrobów gotowych (wytworzonych w ramach działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie Zezwoleń; dalej: Wyroby strefowe), a także surowców przeznaczonych do produkcji Wyrobów strefowych (dalej: Surowce) na odpowiednio przystosowanych do tego celu działkach położonych poza terenem SSE.

W konsekwencji, Wyroby strefowe, wytworzone na terenie SSE, na podstawie Zezwoleń, będą trafiały do usytuowanych na tych działkach magazynów, gdzie będą wyłącznie przechowywane do czasu ich wydania odbiorcy. Natomiast magazynowane Surowce będą dostarczane do Zakładów i używane wyłącznie w procesach produkcyjnych wykonywanych na podstawie Zezwoleń.

Spółka przewiduje, że utworzenie ww. powierzchni magazynowych może nastąpić w ramach następujących działań:

  1. Wydzierżawienie placu położonego na działce sąsiadującej (położonej poza terenem SSE) względem działki, na której położony jest jeden z Zakładów produkcyjnych Spółki. Na placu Spółka planuje składować Surowce lub Wyroby strefowe. Spółka nie wyklucza, że w przyszłości, dla celów magazynowych, na przedmiotowej działce zostanie umiejscowiony specjalnie przystosowany namiot.
  2. Nabycie sąsiadujących z jednym z Zakładów Spółki działek zabudowanych obiektami przemysłowymi. Zakupione działki wraz z budynkami zostaną przeznaczone na cele magazynowe.
  3. Wydzierżawienie (okresowo) magazynów na terenie Polski oraz Niemiec lub Francji, w których składowane będą Surowce lub Wyroby strefowe

-dla uproszczenia dalej zwane Magazynami.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że niezależnie od przyjętej formy, Magazyny w strukturze Spółki nie będą samodzielnymi jednostkami organizacyjnymi. Magazyny będą pozostawać w bezpośrednim, funkcjonalnym związku z podstawową działalnością Wnioskodawcy prowadzoną na terenie SSE. W ramach wykorzystania Magazynów nie będzie realizowany żaden etap procesu produkcyjnego (który będzie w całości prowadzony w Zakładach produkcyjnych Spółki). W szczególności, Surowce oraz Wyroby strefowe składowane w Magazynach nie będą w trakcie składowania w żaden sposób modyfikowane ani ulepszane. W Magazynach nie będą również świadczone usługi magazynowania dla podmiotów zewnętrznych. Faktury z tytułu dokonywanej sprzedaży produktów strefowych będą wystawiane na terenie Zakładów położonych w SSE.

Spółka nie będzie uzyskiwać przychodów z tytułu działalności magazynowej prowadzonej poza terenem SSE. Głównym celem organizacji Magazynów poza terenem SSE jest skrócenie czasu dostawy wyrobów do finalnego odbiorcy, usprawnienie procesu logistycznego, a także możliwość sprawniejszego zaopatrywania Zakładów w Surowce niezbędne do produkcji.

Spółka raz jeszcze podkreśla, że niezależnie od wybranej formy, w Magazynie nie będzie realizowany jakikolwiek etap procesu produkcji. W każdym z przedstawionych przypadków, Magazyn wykonywać ma jedynie czynności pomocnicze w stosunku do działalności produkcyjnej prowadzonej w całości na terenie SSE.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy korzystanie przez Wnioskodawcę z Magazynu, w którym składowane będą Wyroby strefowe oraz Surowce, który zlokalizowany będzie poza terenem SSE, stanowić będzie odrębną działalność gospodarczą lub częściowe przeniesienie działalności poza teren SSE i wymagać będzie, w oparciu o § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE oraz art. 17 ust. 6a UPDOP, wydzielenia organizacyjnego od działalności Wnioskodawcy prowadzonej na terenie SSE?

Zdaniem Wnioskodawcy, korzystanie przez Wnioskodawcę z Magazynu, w którym składowane będą Wyroby strefowe oraz Surowce, który zlokalizowany będzie poza terenem SSE, ma charakter działalności pomocniczej względem działalności prowadzonej na terenie SSE, a zatem nie rodzi obowiązku wydzielenia organizacyjnego w oparciu o § 5 ust. 5 Rozporządzenia SSE oraz art. 17 ust. 6a UPDOP.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 UPDOP, z zastrzeżeniem ust. 4-6, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 482 ze zm.). Jednocześnie, zgodnie z ust. 4, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Jak wynika z art. 17 ust. 6a UPDOP, w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej określonym w zezwoleniu lub terenem określonym w decyzji o wsparciu, działalność prowadzoną na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu wydziela się organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o przychody i koszty uzyskania przychodów jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność określoną w zezwoleniu lub w decyzji o wsparciu.

Analogiczny obowiązek wynika z § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 121, dalej: Rozporządzenie SSE), zgodnie z którym zwolnienie to przysługuje wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Zgodnie z przywołanymi przepisami, zwolnienia podatkowe z tytułu inwestycji na terenie SSE przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie SSE. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem SSE, działalność prowadzona na terenie SSE musi być wydzielona organizacyjnie. Zatem, aby powstał obowiązek przeprowadzenia wydzielenia organizacyjnego działalności prowadzonej na terenie SSE, konieczne jest uprzednie spełnienie warunku prowadzenia działalności gospodarczej również poza obszarem strefy.

Zdaniem Spółki, wykorzystanie Magazynów, ulokowanych poza terenem SSE nie będzie stanowić działalności gospodarczej o której mowa w ww. przepisach. Powyższe znajduje uzasadnienie w tym, że Magazyn nie będzie wykorzystywany do wykonywania samodzielnej działalności zarobkowej, gdyż nie można mu przypisać zysków z tytułu sprzedaży towarów wytworzonych przez Spółkę. Konsekwentnie działalność gospodarcza o której mowa w ww. przepisach nie może się odnosić do działalności Magazynu, gdyż jedynym beneficjentem z tytułu sprzedaży towarów będzie wyłącznie Spółka, mająca siedzibę na terenie SSE. Magazyn poza strefą jest jedynie narzędziem, które Spółka wykorzystuje w celu prowadzenia własnej działalności gospodarczej na terenie SSE.

Uzasadniając swoje stanowisko, Spółka zwraca uwagę, że organy podatkowe dopuszczają brak konieczności przeprowadzania wydzielenia organizacyjnego w sytuacji, gdy działalność prowadzona poza SSE ma charakter jedynie pomocniczy.

Przykładowo, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS) w interpretacji indywidualnej z 23 marca 2017 r., o sygn. 2461-IBPB-1-2.4510.20.2017.1.AK potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: (...) czynności pakowania i przepakowywania poza terenem SSE wyrobów w całości wyprodukowanych na terenie SSE stanowią działalność pomocniczo w stosunku do działalności prowadzonej na terenie SSE, i w konsekwencji Spółka zobowiązana będzie do ustalenia jednego wyniku podatkowego bez konieczności jego podziału na część korzystającą ze zwolnienia z PDOP oraz na część podlegającą opodatkowaniu PDOP. Podobnie w interpretacji indywidualnej z 9 sierpnia 2006 r., o sygn. PDP/423-67/06/52130, Naczelnik Drugiego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej uznał, że: jeżeli czynności wykonywane poza terenem strefy są bezpośrednio związane z przedmiotem działalności określonym w ww. Zezwoleniu, nie ma obowiązku wydzielenia organizacyjnego.

Należy zwrócić uwagę, że pojęcie działalności pomocniczej nie zostało zdefiniowane w odpowiednich przepisach strefowych. W ocenie Wnioskodawcy, zasadne wydaje się posiłkowanie definicją zawartą w rozporządzeniu Rady (EWG) Nr 696/93 z 15 marca 1993 r. w sprawie jednostek statystycznych do celów obserwacji i analizy systemu produkcyjnego we Wspólnocie (tekst jedn. Dz.Urz. UE L 1993 Nr 76, s. 1 ze zm.) - zgodnie z treścią załącznika do tego rozporządzenia (Sekcja IV lit. B pkt 1) za działalność pomocniczą uznaje się taką działalność, która spełnia wszystkie następujące warunki:

  1. służy tylko jednostce, do której się odnosi; innymi słowy wytworzone towary lub usługi nie mogą być sprzedawane w obrocie;
  2. porównywalna działalność na podobną skalę realizowana jest w podobnych jednostkach produkcyjnych;
  3. wytwarza usługi lub, wyjątkowo, dobra nietrwałe, które nie wchodzą w skład produktu końcowego jednostki (np. drobne narzędzia lub rusztowania);
  4. wpływa na koszty bieżące samej jednostki, tzn. nie powoduje tworzenia środków trwałych brutto.

[zgodnie z treścią komentarza B. Węgrzyna do art. 17 ustawy o p.d.o.p. K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 3, Warszawa 2019].

Ponadto jak czytamy w pkt 6 sekcji II lit. C, przykładami działalności pomocniczej może być:

6. (...) związane z działalnością pomocniczą, taką jak np. administracja, rachunkowość, przetwarzanie danych, monitorowanie procesów, zakupy, sprzedaż i promocja sprzedaży, składowanie, naprawy, transport i remonty.

Tym samym za działalność pomocniczą uznaje się działalność, która spełnia kumulatywnie wszystkie powyższe warunki.

W tym kontekście, należy zauważyć, że korzystanie z powierzchni magazynowej jest powszechną praktyką wśród przedsiębiorców produkcyjnych (w tym przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie SSE). Co więcej w ramach takiej działalności nie dochodzi do wytworzenia nowych produktów, które byłyby sprzedawane zewnętrznym podmiotom, jak również wytworzenia żadnej części składowej wyrobów powstałych w działalności gospodarczej Spółki czy tworzenia środków trwałych. Jedynym celem Magazynów będzie wspomaganie głównej działalności Spółki, poprzez utworzenie dodatkowej powierzchni do składowania Wyrobów strefowych i Surowców.

Dodatkowo można zwrócić uwagę, że organy podatkowe w interpretacjach indywidualnych dla zdefiniowania działalności pomocniczej, często przywołują przesłanki zaczerpnięte z Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. z 2007 r. Nr 251 poz. 1885 z późn. zm.; dalej: Rozporządzenie PKD).

Zgodnie z pkt 10 Załącznika do Rozporządzenia PKD: Działalność jest działalnością pomocniczą, jeżeli spełnia wszystkie następujące warunki:

  • służy wyłącznie jednostce;
  • nakłady na działalność pomocniczą stanowią koszt jednostki;
  • efekt końcowy (zazwyczaj usługi, rzadziej wyroby) nie stanowi części produktu finalnego jednostki i nie generuje nakładów brutto na środki trwałe.

Zauważyć należy, że zakres wskazanych przesłanek jest analogiczny do wcześniej już przywołanej definicji działalności pomocniczej z rozporządzenia Rady EWG.

Na kanwie powyższego, Spółka wyjaśnia, że zarówno Surowce, jak i Wyroby strefowe nie będą w miejscu składowania w żaden sposób modyfikowane, przekształcane czy ulepszane. Proces produkcji obejmujący produkcję Wyrobów strefowych prowadzony będzie przez Spółkę w całości na terenie Zakładów położonych na terenie SSE. W momencie, w którym Wyroby strefowe trafią do Magazynów, proces produkcji będzie już całkowicie zakończony.

Ponadto, należy podkreślić, że Surowce będą przekazywane do składowania jeszcze przed rozpoczęciem procesu produkcyjnego, a zatem nie będą w trakcie ich składowania poddawane żadnym czynnościom, które mogłyby przyczynić się do wzrostu ich wartości dodanej. Z kolei magazynowanie Wyrobów strefowych następować będzie dopiero po zakończeniu procesu produkcyjnego, wobec czego Wyroby gotowe nie będą w trakcie ich składowania poddawane żadnym czynnościom, które mogłyby przyczynić się do wzrostu ich wartości dodanej.

Konsekwentnie, w opinii Spółki fakt, że Surowce przechowywane będą poza terenem Zakładu Spółki, w żaden sposób nie wpływa na możliwość uznania produktów wytworzonych przy użyciu Surowców za Wyroby strefowe.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że czynności związane z magazynowaniem dokonywane przez Spółkę nie będą wiązać się z powstaniem przychodów po stronie Spółki, ponieważ będą one realizowane wyłącznie na jej własne potrzeby, nie przynosząc korzyści żadnym podmiotom zewnętrznym.

Powyższe konkluzje prowadzą do wniosku wskazującego na brak konieczności wyodrębnienia z całokształtu działalności Spółki działalności polegającej na magazynowaniu, gdyż będzie ona miała wyłącznie pomocniczy charakter w stosunku do działalności prowadzonej na terenie SSE i nie będzie miała bezpośredniego wpływu na generowanie jakichkolwiek przychodów Spółki.

Jednocześnie Spółka wskazuje, że treść pkt 11 Załącznika do Rozporządzenia PKD zawiera również przykładowe rodzaje działalności, których nie zalicza się do działalności pomocniczej, tj.:

  • produkcji wyrobów i świadczenia usług stanowiących część nakładów, np. robót budowlanych wykonywanych na własny rachunek, które są odrębnie sklasyfikowane w budownictwie, jeżeli takie dane są dostępne; produkcji oprogramowania;
  • wytwarzania produktów, sprzedawanych na rynku, nawet jeżeli część tej produkcji jest wykorzystywana na potrzeby przedsiębiorstwa w związku z prowadzoną przeważającą działalnością;
  • produkcji wyrobów lub świadczenia usług, które następnie stają się integralną częścią produktu będącego efektem działalności przeważającej lub drugorzędnej (np. produkcja opakowań w celu pakowania wyrobów własnych wytwarzanych przez to przedsiębiorstwo);
  • wytwarzania energii (przez elektrownię lub kotłownię), nawet jeżeli efekt produkcji jest w całości zużywany przez jednostki macierzyste;
  • zakupu wyrobów przeznaczonych do dalszej sprzedaży w niezmienionym stanie (bez przetworzenia);
  • działalności badawczo-rozwojowej, ponieważ tego rodzaju działalność nie wytwarza usług wykorzystywanych w trakcie bieżącej produkcji.

W powyższym wyliczeniu brak jest mowy o działalności magazynowej (przechowywania), co zdaniem Wnioskodawcy, wskazuje na brak intencji ustawodawcy do wykluczenia jej z definicji działalności pomocniczej.

Powyższej przedstawione argumenty, w opinii Wnioskodawcy, kategorycznie przemawiają za tym, że przeniesienie Wyrobów strefowych, wyprodukowanych przez Spółkę na terenie Strefy, oraz Surowców do magazynu pozastrefowego (z którego Spółka będzie korzystać na podstawie stosownych umów cywilnoprawnych np. na podstawie umów najmu, czy dzierżawy), nie będzie stanowić prowadzenia działalności gospodarczej poza terenem SSE.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że czynności związane z magazynowaniem Surowców oraz Wyrobów strefowych będą miały charakter jedynie czynności pomocniczych względem procesu produkcyjnego, który stanowi główną działalność Spółki, i działalność ta nie będzie podlegać obowiązkowi wyodrębnienia organizacyjnego.

Dla potwierdzenia swojego stanowiska, Spółka podkreśla, że przyjęte przez nią stanowisko znajduje swoje odzwierciedlenie w licznych interpretacjach indywidualnych organów podatkowych, których przedmiotem był podobny stan faktyczny/zdarzenie przyszłe do przedstawionych przez Spółkę, w szczególności:

  1. interpretacja indywidualna DKIS z 18 października 2018 r., o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.446.2018.1.JKT, w której organ potwierdził następujące stanowisko wnioskodawcy: Dochód osiągnięty ze sprzedaży Wyrobów strefowych, wyprodukowanych na podstawie Zezwoleń i na terenie SSE korzysta ze zwolnienia w całości, a zarówno magazynowanie jak i sprzedaż stanowią jedynie czynności subsydiarne wobec produkcji, odbywającej się na terytorium SSE;
  2. interpretacja indywidualna DKIS z 14 czerwca 2018 r., o sygn. 0114-KDIP2-3.4010.118.2018.1.MS, w której organ potwierdził następujące stanowisko wnioskodawcy: Magazynowanie przez Wnioskodawcę poza SSE gotowych wyrobów, których produkcja jest objęta zezwoleniem strefowym i dokonywana jest wyłącznie w ramach SSE, nadal jest zatem działalnością strefową. (...) Magazynowanie jest czynnością jedynie pomocniczą w stosunku do działalności prowadzonej na terenie SSE - jest to działanie niesamodzielne gospodarczo i nie istniałoby bez działalności strefowej. Sprzedaż wyrobów jest nieodłącznym elementem procesu gospodarczego, bez którego nie zostanie osiągnięty podstawowy cel działalności gospodarczej, czyli osiągnięcie przychodu;
  3. interpretacja indywidualna DKIS z 1 sierpnia 2017 r., o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.178.2017.1.JKT, w treści której organ stwierdził, że: Fakt składowania surowców przeznaczonych do ich produkcji, jak również samych wyrobów w magazynach zlokalizowanych poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu produktu strefowego. Korzystanie z magazynu zewnętrznego, nie stanowi częściowego przeniesienia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych;
  4. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 11 stycznia 2017 r., o sygn. 2461-IBPB-1-3.4510.1036.2016.1.JKT, w treści której organ stwierdził, że: Fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych przez Spółkę na terenie strefy ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem poprzez magazyn poza terenem strefy, nie pozbawia tych wyrobów przymiotu produktu strefowego. Korzystanie z magazynu zewnętrznego, nie stanowi częściowego przeniesienia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy. Zatem, o ile sprzedawane wyroby będą wyprodukowane w ramach działalności prowadzonej w specjalnej strefie ekonomicznej zgodnie z zezwoleniem, dochód uzyskany z ich sprzedaży będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych;
  5. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 lipca 2015 r., o sygn. IBPB-1-2/4510-212/15/SD, w treści której organ stwierdził, że: Przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych wyprodukowanych w strefie objętych zakresem zwolnienia i koszty surowców zużytych do produkcji wyrobów gotowych, w przypadku gdy surowce zużyte do produkcji tych wyrobów oraz wyroby przechowywane są w magazynach należących do podmiotów trzecich, nieposiadających zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Spółka może zaliczyć do przychodów i kosztów działalności zwolnionej i w związku z tym dochód osiągnięty z takiej działalności będzie korzystał ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych;
  6. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 5 sierpnia 2014 r., o sygn. ILPB3/423-228/14-4/KS, w której organ potwierdził następujące stanowisko wnioskodawcy: (...) fakt sprzedaży wyrobów wyprodukowanych na terenie strefy zgodnie z zezwoleniem poprzez magazyn usytuowany poza terenem strefy, nie pozbawia Spółki tych towarów przymiotu produktu strefowego;
  7. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 20 grudnia 2012 r., o sygn. ITPB3/423-611/12/DK, w której organ potwierdził następujące stanowisko wnioskodawcy: Korzystanie z magazynów zewnętrznych należących do podmiotów trzecich, nie stanowi częściowego przeniesienia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem poza teren strefy;
  8. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 31 maja 2010 r., o sygn. IBPBI/2/423-435/10/AK, w której organ potwierdził następujące stanowisko wnioskodawcy: Sprzedaż prowadzona przez magazyn wyrobów gotowych nie stanowi odrębnej działalności gospodarczej, prowadzonej poza terenem SSE.

Dodatkowo Spółka zwraca uwagę, że przedstawione przez nią stanowisko zgodne jest również z zapatrywaniami prezentowanymi w piśmiennictwie, tj.:

Z treścią komentarza B. Węgrzyna do art. 17 UPDOP K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 3, Warszawa 2019 - Nadmienić należy, że organy podatkowe co do zasady jednolicie twierdzą, że obowiązek wydzielenia organizacyjnego nie zachodzi w przypadku ulokowania poza obszarem strefy omawianej działalności pomocniczej (np.: magazynu, parkingu, czy też drogi dojazdowej) w sytuacji gdy taka aktywność wspiera wyłącznie podstawową działalność produkcyjną ulokowaną w strefie (...).

Podobnie Dorota Białas w treści Funkcjonowanie przedsiębiorstw w specjalnej strefie ekonomicznej. Aspekty prawne i podatkowe, Dorota Białas, Michał Gosek, dr Marcin Jamroży, Marcin Kapera, Renata Papała, Mikołaj Przybył, Anna Smagowicz-Tokarz, Monika Spotowska, Tomasz Tuszyński, Paulina Wojszczyk, Wyd. 1, Warszawa 2015 - Z przyczyn ekonomicznych przedsiębiorcy strefowi często decydują się na umiejscowienie magazynów poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej. Dotyczy to przede wszystkim magazynów, w których przechowywane są wyroby gotowe, a ich lokalizacja pozwala na większą elastyczność dostaw do kontrahentów (...) Co do zasady organy podatkowe uznają tego typu zdarzenie za działalność pomocniczą, która nie ma wpływu na kalkulację zwolnienia z podatku. Przykładem może być interpretacja Dyrektora IS w Poznaniu z 5.8.2014 r., w której organ uznał, iż składowanie części wyprodukowanych z opakowań drewnianych na gruncie poza specjalną strefą ekonomiczną nie będzie miało wpływu na korzystanie przez spółkę ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 PDOPrU. Zatem dochód uzyskiwany przez wnioskodawcę ze sprzedaży wyrobów strefowych objętych zezwoleniem składowanych przed ich wysyłką do odbiorców w magazynie usytuowanym poza terenem specjalnej strefy ekonomicznej będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania.

W konsekwencji, zdaniem Spółki, będzie ona mogła wykonywać czynności związane z magazynowaniem poza Zakładami Spółki znajdującymi się na terenie SSE, Surowców oraz Wyrobów strefowych wyprodukowanych w ramach działalności prowadzonej na terenie SSE zgodnie z Zezwoleniami, bez konieczności przeprowadzenia wydzielenia organizacyjnego w oparciu o § 5 ust. 5 Rozporządzenia o SSE oraz art. 17 ust. 6a UPDOP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej