W zakresie ustalenia: 1. Czy spółka może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2023 r., 2. W razie odpowiedzi przeczące... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.558.2022.2.BJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 16 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.558.2022.2.BJ

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia: 1. Czy spółka może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2023 r., 2. W razie odpowiedzi przeczącej na pytanie numer 1, z jaką najwcześniejszą datą spółka będzie mogła wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  1. Czy spółka może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2023 r. – jest nieprawidłowe,

  2. W razie odpowiedzi przeczącej na pytanie numer 1, z jaką najwcześniejszą datą spółka będzie mogła wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek – jest prawidłowe,

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 28 października 2022 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.558.2022.1.BJ, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 14 listopada 2022 r.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1. Czy spółka może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2023 r.,

2. W razie odpowiedzi przeczącej na pytanie numer 1, z jaką najwcześniejszą datą spółka będzie mogła wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej także jako spółka) prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka zajmuje się produkcją i dystrybucją. Produkty spółki znane są na rynku pod nazwą X, lub nazwami pochodnymi od X. Nazwa X oraz nazwy pochodne są zastrzeżonymi znakami słowno-graficznymi, które są objęte ochroną wynikającą z ustawy Prawo własności przemysłowej. Znak towarowy X oraz inne pochodne znaki towarowe są używane przez spółkę i jako rozpoznawalne marki kojarzone z wyrobami spółki od wielu lat mają pozytywny wpływ na sprzedaż i przychody spółki. Spółka zainteresowana jest rozpoczęciem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej zwana: UoCIT). Wątpliwości spółki w kontekście wyboru ryczałtu od dochodów spółek wywołuje wniesienie do spółki wkładu niepieniężnego w grudniu 2021 r. Poniżej spółka przytacza okoliczności transakcji oraz inne informacje mające znaczenie dla określenia skutków podatkowych w zaistniałym stanie faktycznym. Wnioskodawca działa jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością od 2009 r. Wcześniej działalność gospodarcza wnioskodawcy w zakresie w jakim prowadzi ją obecnie wnioskodawca była prowadzona przez głównego udziałowca w formie indywidualnej działalności gospodarczej (od 1996 r.). Produkował on chemię budowlaną i sprzedawał pod nazwą X i innymi pochodnymi nazwami. Jakość wyrobów przyczyniła się do rozpoznawalności znaku X. Wybrane znaki towarowe zostały objęte przez głównego udziałowca prawami ochronnymi poprzez zastrzeżenie ich przez Urząd Patentowy. Znaki towarowe zostały wytworzone przez głównego udziałowca. Nie były nabyte ani amortyzowane. Nie znajdowały się w żadnych ewidencjach, których prowadzenia wymagają przepisy podatkowe. Po powstaniu spółki w 2009 r. wskutek przekształcenia przedsiębiorcy jednoosobowego (głównego udziałowca) w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, w majątku głównego udziałowca pozostały niektóre znaki towarowe. Na podstawie umowy licencyjnej z dnia 1 marca 2010 r. główny udziałowiec udzielił spółce licencji na kilka znaków towarowych za wynagrodzeniem. Wynagrodzenie dokumentowane było fakturami wystawianymi przez udziałowca. Przychody z licencji rozliczane były przez udziałowca jako przychody ze źródła - pozarolnicza działalność gospodarcza. W okresie udzielania licencji główny udziałowiec nie zatrudniał pracowników ani innych osób w formie umów cywilnoprawnych i nie ponosił w zasadzie kosztów obsługi umowy licencyjnej z 2010 r. W ostatnim tygodniu grudnia 2021 r. miała miejsce zmiana umowy spółki poprzez podwyższenie kapitału zakładowego. Główny udziałowiec objął nowe udziały i pokrył je wkładem niepieniężnym w postaci znaków towarowych. Wartość wkładu przekraczała w złotych równowartość kwoty 10.000 euro przeliczonej zgodnie z zasadami z art. 28j ust. 1 pkt 5 i 6. Były to te same znaki towarowe, które były przedmiotem umowy licencji z 2010 r. Rejestracja podwyższenia kapitału zakładowego spółki w rejestrze przedsiębiorców miała miejsce w dniu 1 lutego 2022 r. W kontekście zadanych pytań należy przyjąć, że pozostałe okoliczności faktyczne, tj. dotyczące warunków innych niż ten będący przedmiotem wniosku są takie, że będą pozwalały spółce wybrać ryczałt od dochodów spółek. Rok podatkowy spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym.

Pytania

1. Czy spółka może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2023 r.?

2. W razie odpowiedzi przeczącej na pytanie numer 1, z jaką najwcześniejszą datą spółka będzie mogła wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek?

3. W razie odpowiedzi na pytanie numer 2 innej niż data 1 stycznia 2024 r., czy spółka będzie mogła wybrać ryczałt od dochodów spółek od 1 lutego 2024 r.?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, rozpoczęcie przez podatnika opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek wymaga spełnienia warunków pozytywnych, o których mowa w art. 28j UoCIT i uniknięcia wystąpienia warunków negatywnych, o których mowa w art. 28k UoCIT.

Zgodnie z art. 28k ust. 2 UoCIT, w przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Z kolei w art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 UoCIT mowa jest m.in. o zakazie opodatkowania ryczałtem dla wnoszącego wkład oraz podmiotu utworzonego, który otrzymał aport, w sytuacji wniesienia aportu w postaci składnika majątku przedsiębiorstwa podmiotu wnoszącego aport o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro.

W ocenie spółki, relacja występująca pomiędzy głównym udziałowcem, a spółką jest relacją o charakterze korporacyjnym regulowanym przez kodeks spółek handlowych.

Przepisy kodeksu przewidują instytucję wkładu niepieniężnego (aportu), kiedy udziałowiec lub osoba, która zamierza być udziałowcem przenosi własność składników majątku na spółkę. Ta w zamian emituje nowe udziały, które są obejmowane przez podmiot wnoszący aport. Spółka nie postrzega udziałowca w odniesieniu do czynności aportu jako przedsiębiorcy, ale jako podmiot przenoszący własność określonych niepieniężnych składników mających wartość gospodarczą (w tym dających się wycenić) w zamian za objęte udziały.

W konsekwencji w ocenie spółki nie zachodzi warunek wymieniony w art. 28k ust. 1 pkt 5 lub 6 UoCIT. Poza tym, w niniejszej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której udziałowiec miał co prawda zarejestrowaną działalność gospodarczą, ale nie zatrudniał żadnych pracowników i nie ponosił w zasadzie kosztów obsługi umowy licencyjnej z 2010 r. Znaki towarowe jakie były przedmiotem aportu zostały przez niego wytworzone. Nie były nabyte, ani amortyzowane. Nie znajdowały się w żadnych ewidencjach, których prowadzenia wymagają przepisy podatkowe. Z tego punktu widzenia w ocenie spółki nie były one składnikiem majątku przedsiębiorstwa głównego udziałowca, lecz ogólnie były składnikami jego majątku.

W konsekwencji spółka stoi na stanowisku, że nie zachodzi wobec niej warunek negatywny z art. 28k ust. 2 UoCIT i może swobodnie wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2023 r.

W przypadku kiedy zasadne będzie udzielenie odpowiedzi na pytanie drugie, spółka stoi na stanowisku, że będzie mogła wybrać ryczałt od 1 stycznia 2024 r. Kwestia od kiedy spółka najwcześniej mogłaby wybrać ryczałt od dochodów spółek zależy od odpowiedzi na pytanie kiedy doszło do wniesienia wkładu niepieniężnego? Czy tym zdarzeniem jest już zmiana umowy spółki poprzez podjęcie uchwały o podwyższeniu kapitału zakładowego i złożenie oświadczenia o objęciu udziałów? Czy też wymagana jest rejestracja podwyższenia kapitału zakładowego w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego?

W doktrynie podnosi się, że objęcie udziału w spółce z o.o. i jego „pokrycie” w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego nie ma charakteru umowy wzajemnej zawieranej między spółką a wspólnikiem. Objęcie i pokrycie udziału (względnie zobowiązanie do wniesienia wkładu) należy kwalifikować jako jednostronne oświadczenie woli wspólnika. Nie widać przez to podstaw do kreowania wymagania, żeby niezależnie od tego zawierana była jeszcze odrębna umowa rozporządzająca pomiędzy wspólnikiem a spółką. Do przeniesienia na spółkę własności przedmiotu wkładu niepieniężnego w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego nie dochodzi zatem w wyniku zawarcia umowy wzajemnej pomiędzy wspólnikiem a spółką, lecz w wyniku szeregu specyficznych czynności prawnych przewidzianych w kodeksie spółek handlowych, dokonywanych przez organ uchwałodawczy spółki (uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego), wspólnika (oświadczenie o objęciu i pokryciu udziałów) oraz zarząd spółki (kontrola tożsamości przedmiotu wkładu, wynikiem czego jest jedynie złożenie oświadczenia dla potrzeb procedury rejestrowej, że wkład został w całości pokryty).

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku z 11 grudnia 2007 r. (sygn. akt III SA/Gl 1030/07, LEX nr 352053) stwierdził, że momentem wniesienia wkładu niepieniężnego na podwyższony kapitał zakładowy jest chwila, w której pomiędzy wnoszącym aport a spółką następuje zawarcie umowy przenoszącej jego własność. Skutek rzeczowy nie jest w tym przypadku związany z wpisem podwyższenia do rejestru, mimo jego konstytutywnego charakteru. O tym, że zmiana umowy spółki i objęcie udziałów powoduje skutek wniesienia wkładu wynika także z orzeczenia Sądu Najwyższego z dnia 28 lutego 2017 r., sygn. akt I CSK 127/16. Sprawa ta dotyczyła zdarzenia kiedy upłynął 6-miesięczny termin do zgłoszenia do rejestru przedsiębiorców zmiany umowy spółki poprzez podwyższenie kapitału zakładowego. W ocenie sądu w takim przypadku w odniesieniu do przedmiotu wkładu następuje przywrócenie stanu poprzedniego bez konieczności dokonywania żadnej dodatkowej czynności rozporządzającej. Wskazuje to na okoliczność, że z momentem zmiany umowy spółki i złożenia oświadczenia o objęciu udziałów następuje skutek rzeczowy i przeniesienie własności. Zaś na gruncie UoCIT dochodzi do wniesienia wkładu. Rejestracja w rejestrze przedsiębiorców podwyższenia kapitału zakładowego nie jest warunkiem wniesienia wkładu. Patrząc także na treść przepisu 28k ust. 1 pkt 5 i 6 UoCIT mowa tam o wniesieniu aportu, nie zaś o podwyższeniu kapitału zakładowego. Wniesienie aportu obejmuje węższy zakres czynności do wykonania niż przy podwyższeniu kapitału zakładowego. Jak wykazano wyżej do wniesienia aportu dochodzi z momentem podjęcia uchwały o zmianie umowy i złożenia oświadczenia o objęciu udziałów. Nie jest w tym zakresie wymagane rejestracja podwyższenia kapitału zakładowego.

Należy zatem uznać, że do wniesienia aportu doszło w grudniu 2021 r. Okres 24 miesięcy wyłączenia ze stosowania ryczałtu wskazany w art. 28k ust. 2 w zw. z art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 UoCIT rozpoczął bieg w grudniu 2021 r. i zakończył się w grudniu 2023 r. Jednocześnie rok podatkowy spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym.

W konsekwencji spółka stoi na stanowisku, że w razie uznania za nieprawidłowe stanowiska do pytania numer 1, spółka będzie mogła wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek z dniem 1 stycznia 2024 r.

W odniesieniu do odpowiedzi na pytanie numer 3, to zgodnie z odpowiednim stosowaniem przepisów art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 UoCIT, dla skutecznego wyboru ryczałtu musi upłynąć okres 24 miesięcy od dnia wniesienia aportu.

Zgodnie z art. 12 § 3 Ordynacji podatkowej, terminy określone w miesiącach kończą się z upływem tego dnia w ostatnim miesiącu, który odpowiada początkowemu dniowi terminu, a gdyby takiego dnia w ostatnim miesiącu nie było - w ostatnim dniu tego miesiąca. Zakładając, że dniem wniesienia aportu jest dzień wpisania do rejestru przedsiębiorców podwyższenia kapitału zakładowego, to okres 24 miesięcy minął z upływem dnia 1 lutego 2024 r.

Jednocześnie upłynęły na ten dzień dwa lata podatkowe licząc od roku wniesienia aportu (2022 i 2023). Stąd nie ma potrzeby czekać do 1 marca 2024 r. z wejściem w opodatkowanie ryczałtem. Okres „karencji” wyrażony w art. 28k ust. 2 w zw. z art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 UoCIT minął 1 lutego 2024 r. i od tego dnia możliwy byłby wybór opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe weszły w życie 1 stycznia 2021 r.

Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Ww. przepisy zostały znowelizowane z dniem 1 stycznia 2022 r., a rozdział 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymał tytuł „Ryczałt od dochodów spółek”.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

 1) (uchylony);

 2) mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

 a) z wierzytelności,

 b) z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

 c) z części odsetkowej raty leasingowej,

 d) z poręczeń i gwarancji,

 e) z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

  f) ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

 g) z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

 3) podatnik:

 a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

 b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

 4) prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 5) nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

 6) nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

 7) złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

W myśl bowiem art. 28k ust. 1 ustawy CIT:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1) przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2) instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3) podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4) podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5) podatników, którzy zostali utworzeni:

 a) w wyniku połączenia lub podziału albo

 b) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

 c) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

   - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6) podatników, którzy:

 a) zostali podzieleni przez wydzielenie albo

 b) wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

   - uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

   - składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

   - w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Wskazać jednak należy, że w przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego, przepisy art. 28k ust. 1 pkt 5 i 6 ustawy CIT, stosuje się także odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Powyższe wynika bezpośrednio z art. 28k ust. 2 ustawy CIT, zgodnie z którym w przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Jak wynika z wyżej przytoczonych przepisów podmiotami wyłączonymi z zakresu podmiotowego regulacji rozdziału 6b Ustawy o CIT są również podmioty uczestniczące w  podziałach, łączeniach i w transakcji wnoszenia wkładów niepieniężnych. Wyłączenie tej kategorii podmiotów ma jednak charakter czasowy, w przeciwieństwie do podmiotów wymienionych w pkt 1-4, których wyłączenie z prawa opodatkowaniem ryczałtem ma charakter trwały. Podatnik uczestniczący w restrukturyzacji może wybrać opcję opodatkowania ryczałtem najwcześniej w trzecim roku podatkowym po rozpoczęciu działalności w wyniku wystąpienia zdarzenia połączenia, podziału, czy wniesienia

(otrzymania) wkładu niepieniężnego, nie wcześniej jednak niż po 24 miesiącach od dnia utworzenia.

Z opisu sprawy wynika, że od 2009 r. prowadzicie Państwo działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka zajmuje się produkcją i dystrybucją chemii budowlanej. Spółka zainteresowana jest rozpoczęciem opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o CIT. W ostatnim tygodniu grudnia 2021 r. miała miejsce zmiana umowy spółki poprzez podwyższenie kapitału zakładowego. Główny udziałowiec objął nowe udziały i pokrył je wkładem niepieniężnym w postaci znaków towarowych. Wartość wkładu przekraczała w złotych równowartość kwoty 10.000 euro przeliczonej zgodnie z zasadami z art. 28j ust. 1 pkt 5 i 6. Były to te same znaki towarowe, które były przedmiotem umowy licencji z 2010 r. Rejestracja podwyższenia kapitału zakładowego spółki w rejestrze przedsiębiorców miała miejsce w dniu 1 lutego 2022 r. Rok podatkowy spółki jest zgodny z rokiem kalendarzowym.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia:

1. Czy spółka może wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 stycznia 2023 r.,

2. W razie odpowiedzi przeczącej na pytanie numer 1, z jaką najwcześniejszą datą spółka będzie mogła wybrać opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek,

3. W razie odpowiedzi na pytanie numer 2 innej niż data 1 stycznia 2024 r., czy spółka będzie mogła wybrać ryczałt od dochodów spółek od 1 lutego 2024 r.

Jak wskazano wyżej, podatnik, aby móc wybrać ryczałt od dochodów spółek jest zobowiązany spełnić warunki określone w przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. Wyłączenie podmiotowe może mieć charakter trwały i wówczas dotyczy podmiotów, o  których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 ustawy CIT. Może mieć również charakter czasowy i dotyczyć tych podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a) i c) ustawy CIT podmiotami nieuprawnionymi do ryczałtu są podatnicy, którzy zostali utworzeni w wyniku połączenia lub podziału albo przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony lub w  roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, wniosły do niego tytułem aportu uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w  złotych kwoty 10 000 euro. Wyłączenie stosuje się w roku podatkowym, w którym podatnik rozpoczął działalność oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.

Wskazany przepis nie znajduje zastosowania wobec Państwa, gdyż opisane we wniosku czynności reorganizacyjne nie mają miejsca w roku utworzenia Spółki, tj. w roku 2009, a wniosek nie dotyczy wkładu niepieniężnego wniesionego w roku utworzenia tylko wkładu na podwyższenie kapitału w roku 2021.

Zauważyć jednakże należy, że podmiotami nieuprawnionymi do ryczałtu, w myśl art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. b) ustawy CIT są również podatnicy, którzy wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału, uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro. Wyłączenie stosuje się w roku podatkowym, w którym wniesiono wkład oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej niż przez okres 24 miesięcy od dnia wniesienia wkładu.

Przy czym, stosownie do art. 28k ust. 2 ustawy CIT, w przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że skoro wskazany we wniosku aport został przez Państwa otrzymany w 2021 r. to wyłączenie będzie obejmowało Państwa w pierwszym roku podatkowym i kolejnym, czyli w latach 2021 i 2022. Przy czym, jak wynika z cyt. powyżej przepisu okres wyłączenia nie może być krótszy niż okres 24 miesięcy od dnia wniesienia wkładu. Skoro aport wniesiono w grudniu 2021 r., to ww. 24 miesięczny termin upłynie w grudniu 2023 r. Od 1 stycznia 2024 r. będziecie mogli Państwo więc wybrać ryczałt od dochodów spółek jako formę opodatkowania.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości wyboru ryczałtu od dochodów spółek:

   - od dnia 1 stycznia 2023 r. – jest nieprawidłowe (pytanie Nr 1),

   - od dnia 1 stycznia 2024 r. – jest prawidłowe (pytanie Nr 2),

   - od dnia 1 lutego 2024 r. (pytanie Nr 3) – jest bezprzedmiotowe, gdyż oczekiwali Państwo odpowiedzi na to pytanie w przypadku uznania Państwa stanowiska w zakresie pytania Nr 2 za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Końcowo należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Wnioskodawcę we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku.

W związku z powyższym, tutejszy Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Wnioskodawcy. Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, w tym w szczególności czy Wnioskodawca spełnia określone ustawowo warunki w zakresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej

praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).