Dotyczy ustalenia, czy wartość 50% raty leasingowej poniesionej przez Spółkę w związku z używaniem samochodów osobowych przez Prezesa Zarządu Spółki p... - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.190.2022.1.IN

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.190.2022.1.IN

Temat interpretacji

Dotyczy ustalenia, czy wartość 50% raty leasingowej poniesionej przez Spółkę w związku z używaniem samochodów osobowych przez Prezesa Zarządu Spółki powinny zostać zaliczone do ukrytych zysków zgodnie z art. 28m ust. 4 pkt 2 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 października 2022 r., wpłynął Państwa wniosek z 20 października 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy wartość 50% raty leasingowej poniesionej przez Spółkę w związku z używaniem samochodów osobowych przez Prezesa Zarządu Spółki powinny zostać zaliczone do ukrytych zysków zgodnie z art. 28m ust. 4 pkt 2 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej także: Podatnik) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która powstała w pierwszej połowie roku 2022 z przekształcenia z jednoosobowej działalności gospodarczej. Pierwszy rok podatkowy Wnioskodawca kończy 31 grudnia 2022 r.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i podlega na terytorium RP opodatkowaniu od całości swoich dochodów (nieograniczony obowiązek podatkowy. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i sprzedaży kominków i urządzeń grillowych z przeznaczeniem do domu i do ogrodu.

W przyszłym roku Wnioskodawca zamierza wybrać jako sposób opodatkowania swoich przychodów ryczałt od spółek kapitałowych wskazany w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. (dalej: Ustawa o CIT).

Wnioskodawca jednocześnie oświadcza, iż spełnia wszystkie wymogi formalno-prawne aby wybrać w przyszłym roku podatkowym taki sposób opodatkowania przychodów.

Wnioskodawca w drugiej połowie roku 2022 zawarł umowę leasingu operacyjnego, której przedmiotem jest samochód osobowy (dalej: Samochód). Od pierwszego stycznia 2023, tj. razem z wejściem w reżim CITu estońskiego Samochód będzie wykorzystywany przez Wnioskodawcę w następujący sposób:

1)W godzinach otwarcia zakładu produkcyjnego Wnioskodawcy - zostanie wydany Prezesowi Zarządu będącemu jednocześnie udziałowcem, do wykonywania zadań służbowych (wszelkie wyjazdy do klientów czy prowadzenie czynności operacyjnych związanych z działalnością Podatnika;

2)W pozostałym zakresie Prezes Zarządu zawrze z Wnioskodawcą umowę najmu, w ramach której będzie wykorzystywał Samochód do własnych potrzeb.

Zatem od 1 stycznia 2023 będzie stały związek Samochodu z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

Wnioskodawca z tytułu leasingu operacyjnego już po wejściu w opodatkowanie ryczałtem będzie w dalszym ciągu płacił raty leasingowe.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w wyżej opisanym stanie faktycznym 50% kwoty raty leasingowej za Samochód będzie traktowane jako ukryty zysk w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 2) w zw. z art. 28 ust 4. pkt 2) lit. b) Ustawy o CIT.

Pytanie

Czy w okresie, w którym Wnioskodawca będzie opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, wartość 50% raty leasingowej za samochód osobowy, używany przez Prezesa Zarządu i udziałowca na podstawie umowy najmu, będzie stanowiła ukryty zysk w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 2) w zw. z art. 28 ust. 4 pkt 2) lit. b) Ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy w okresie, którym będzie opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, wartość 50% raty leasingowej za Samochód nie będzie stanowiła ukrytego zysku w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 2) w zw. z art. 28m ust. 4 pkt 2) lit. b) Ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28m ust. 3 Ustawy o CIT, przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2. rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem.

Natomiast w myśl art. 28m ust. 4. pkt 2) lit. b) do ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 2. nie zalicza się wydatków i odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości, związanych z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku w wysokości 50% - w przypadku składników majątku, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej.

Jak wynika ze stanu faktycznego od 1 stycznia Samochód, który będzie w leasingu operacyjnym będzie de facto wykorzystywany wyłącznie na cele działalności gospodarczej.

Używanie Samochodu przez Prezesa Zarządu dla celów służbowych związanych z jego funkcją ponad wszelką wątpliwość jest wykorzystywaniem Samochodu wyłącznie na cele działalności gospodarczej. Sytuacja, w której podmioty gospodarcze zapewniają członkom Zarządu samochody osobowe w związku z pełnioną funkcją jest standardową sytuacją w obrocie gospodarczym.

Natomiast cały prywatny użytek Prezesa Zarządu zostanie odpowiednio objęty zakresem umowy najmu i skalkulowany aby był zachowany rynkowy charakter najmu między nim a Podatnikiem. Najem w celach zarobkowych jest niewątpliwie prowadzeniem działalności gospodarczej przez Podatnika.

W związku z powyższym należy uznać, iż rata leasingu za Samochód jaką Wnioskodawca będzie płacił od 1 stycznia 2023 r. w reżimie tzw. CITu estońskiego nie będzie stanowić ukrytego zysku.

Już tylko z najdalej idącej ostrożności Wnioskodawca wskazuje, iż konstrukcja przepisu art. 28m ust. 4 zdaje się nie dotyczyć leasingu operacyjnego. Co oczywiste w zakresie amortyzacji ten przepis nie dotyczy Samochodów w leasingu operacyjnym. Zatem należy rozpatrzyć czy rata za leasing operacyjny mieści się w wydatkach na samochód osobowy stanowiący składnik majątku.

Zdaniem Wnioskodawcy leasing operacyjny nie mieści się dyspozycji ww. normy prawnej. W pierwszej kolejności należy wskazać, iż wydatki w znaczeniu literalnym powinny się odnosić do kosztów związanych stricte z eksploatacją a samochodu a nie opłatami typu rata leasingowa. Co natomiast przesądzające w tej kwestii - Samochód w leasingu nie jest składnikiem majątkowym Wnioskodawcy a Leasingodawcy. Jest to oczywiste, skoro z leasingiem operacyjnym nie wiąże się żadne przejście własności, co znajduje też odzwierciedlenie w zapisach księgowych, gdzie leasing figuruje jako tzw. Usługi obce. Zatem literalna wykładnia tego przepisu, która ma przeważające znaczenie w prawie podatkowym prowadzi wprost do wniosku, iż nie obejmuje on swoim zakresem leasingu operacyjnego. Jednocześnie powszechnie w orzecznictwie sądów administracyjnych podkreślany jest fakt, iż wykładnia rozszerzająca na niekorzyść podatnika jest niedopuszczalna.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za zasadne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj.

podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy CIT,

Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków).

W myśl art. 28m ust. 3 ustawy CIT:

Przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, (…).

W świetle art. 28m ust. 4 pkt 2 ustawy CIT:

Do ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie zalicza się wydatków i odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości, związanych z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku:

a)w pełnej wysokości - w przypadku składników majątku wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności gospodarczej,

b)w wysokości 50% - w przypadku składników majątku, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej;

Stosownie do postanowień art. 28o ust. 1 ustawy CIT:

Ryczałt wynosi:

10% podstawy opodatkowania - w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;

20% podstawy opodatkowania - w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.

Przedmiotem opodatkowania w systemie ryczałtu jest zatem co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki kapitałowej do jej udziałowca/akcjonariusza/wspólnika, przy czym przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji.

Istotą przyjętego modelu jest odroczenie opodatkowania dystrybuowanego zysku do dnia podjęcia uchwały o przeznaczeniu tego zysku i wypłat równoważnych takiej dystrybucji. Intencją ustawodawcy jest uwzględnienie w katalogu dochodów do opodatkowaniem także innych, alternatywnych niż dywidenda, świadczeń dokonanych na rzecz udziałowców/akcjonariuszy albo wspólników lub podmiotów powiązanych bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tymi udziałowcami/akcjonariuszami/wspólnikami, (tzw. ukryte zyski). Wypłata ukrytych zysków oznacza powstanie dla spółki odpowiadającego im dochodu, podlegającego opodatkowaniu ryczałtem.

Ukryte zyski stanowić zatem będą dla podatnika wszelkie świadczenia spółki:

-wykonane w związku z prawem do udziału w zysku,

-inne niż podzielony zysk o charakterze pieniężnym, niepieniężnym, odpłatnym, nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym (wartość nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń określa się zgodnie z art. 12 ust. 5-6a ustawy CIT),

-wykonane bezpośrednio lub pośrednio na rzecz udziałowca/akcjonariusza/wspólnika lub podmiotu powiązanego,

-wykonane bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem/akcjonariuszem/wspólnikiem.

Za ukryte zyski uznaje się każde świadczenie, którego beneficjentem bezpośrednio lub pośrednio jest wspólnik lub inny podmiot powiązany.

Ponadto w katalogu dochodów do opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca w art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy CIT wymienił również dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków.

Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.

Z przepisów ustawy CIT nie wynika wprost jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca nie zdecydował się na sformułowanie w przepisie definicji ani nawet przykładowego katalogu tego rodzaju wydatków.

Przepisy Rozdziału 6b ustawy CIT nie zawierają definicji legalnej wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. W związku z powyższym, aby ustalić jakie kategorie wydatków oraz kosztów mieszczą się w zakresie wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, należy odwołać się do znaczenia, jakie posiada niniejsze pojęcie w języku powszechnym. W tym aspekcie warto odnotować, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. Zatem za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą możną uznać m.in. takie wydatki i koszty, które nie są ponoszone w celu osiągnięcia przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. W związku z powyższym podczas określania czy dany wydatek lub koszt stanowi wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą można pomocniczo posiłkować się praktyką podmiotu jak również bogatym orzecznictwem sądów administracyjnych, w zakresie kwalifikacji wydatków oraz kosztów do kosztów uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy CIT.

Ryczałt od dochodów spółek będący alternatywną formą opodatkowania dedykowaną podatnikom podatku CIT, nie posługuje się takimi pojęciami jak koszty uzyskania przychodów czy koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek dokonuje wyliczenia oraz zapłaty podatku w oparciu o przepisy Rozdziału 6b ustawy CIT.

Zgodnie z art. 28n ust. 1 pkt 2 ustawy CIT jedną z podstaw opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek jest suma dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą ustalona w miesiącu, w którym wykonano świadczenie lub dokonano wypłaty lub wydatku.

Ponadto zgodnie z art. 28t ust. 1 pkt 4 ustawy CIT,

Ryczałt od dochodu z tytułu ukrytych zysków i dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą płatny jest do 20-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wypłaty, wydatku lub wykonano świadczenie.

Powyższe przepisy świadczą o wysokim stopniu podobieństwa obu przedmiotów opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Potwierdza to również treść Przewodnika do Ryczałtu od dochodów spółek z dnia 23 grudnia 2021 r. str. 41 poz. 63, w którym znajduje się informacja, że: Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków. Przykłady mogą częściowo pokrywać się z tymi, które dotyczą dochodów z tytułu ukrytych zysków (…). Jednak w przypadku wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.

Powyższy fragment Przewodnika wskazuje, że ustawodawca wprowadzając przepisy o ryczałcie od dochodów spółek zakładał, że niektóre kategorie wydatków i kosztów mogą być rozpatrywane zarówno z perspektywy ukrytych zysków jak i wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

Sposób kwalifikacji dochodu z ukrytych zysków uzależniony jest od indywidualnego stanu faktycznego, w jakim pozostaje spółka. W ocenie wydatków kwalifikujących się do tego rodzaju dochodów można się posiłkować kwalifikacją wydatków do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1, wynikającą z praktyki podmiotu jak również bogatego orzecznictwa sądowo-administracyjnego. Wprawdzie pojęcie „wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą” nie jest tożsame z pojęciem „wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów”, jednak należy zwrócić uwagę na podobieństwo, jakie może je cechować. Podobieństwa pomiędzy wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą a wydatkami niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu, należy upatrywać przede wszystkim w celu ich poniesienia.

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.

Te same cele powinny realizować wydatki związane z działalnością gospodarczą. Należy bowiem zwrócić uwagę, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w 2022 r. zawarli Państwo umowę leasingu operacyjnego na samochód osobowy. Od 1 stycznia 2023 r. zamierzają Państwo opodatkować osiągane dochody ryczałtem od dochodów Spółek oraz zmienić sposób wykorzystywania samochodu, o którym mowa we wniosku. Samochód ten wykorzystywany będzie przez Prezesa zarządu, będącego jednocześnie udziałowcem Spółki. W godzinach pracy Spółki samochód będzie służył Prezesowi Zarządu do wykonywania zadań wyłącznie służbowych, jednakże w pozostałym zakresie samochód mu będzie służy do celów prywatnych. W tym zakresie zostanie zawarta umowa najmu pomiędzy Spółką a Prezesem Zarządu będącym jednocześnie jej udziałowcem.

Stosownie do art. 28c pkt 1 ustawy o CIT,

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a-c, wynosi, z zastrzeżeniem art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g, co najmniej 5%.

W myśl art. art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

   - ten sam inny podmiot lub

   - małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład;

Przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, stosownie do art. 11a ust. 2 updop, rozumie się:

1) posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:

a) udziałów w kapitale lub

b) praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub

c) udziałów lub praw do udziału w zyskach, stratach, lub majątku, lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub,

2) faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub

3) pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

W związku z tym, że Prezes Zarządu jest udziałowcem Spółki, analizę czy wydatki związane z użytkowaniem samochodu osobowego będą ukrytymi zyskami należy zgodnie z brzmieniem art. 28m ust. 3 ustawy CIT, przeprowadzić w oparciu o powiązania pomiędzy udziałowcem a Spółką.

Z art. 28m ust. 3 ustawy CIT jednoznacznie wynika, że ukryte zyski to świadczenia których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem.

Zatem Prezes Zarządu jako wspólnik Spółki spełnia wyżej cytowaną definicję. Wykorzystywanie przez niego samochodu osobowego Spółki zarówno do celów służbowych jak i osobistych będzie ukrytym zyskiem i będzie podlegało opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek zgodnie z art. 28m ust. 4 pkt 2 lit. b ustawy CIT w wysokości 50% raty leasingowej samochodu osobowego.

W świetle tak przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego oraz powołanych powyżej przepisów prawa podatkowego uznać należy, że w okresie, w którym Wnioskodawca będzie opodatkowany ryczałtem od dochodów spółek, wartość 50% raty leasingowej za samochód osobowy, używany przez Prezesa Zarządu i udziałowca na podstawie umowy najmu, będzie stanowiła ukryty zysk w rozumieniu art. 28m ust. 1 pkt 2 w zw. z art. 28m ust. 4 pkt 2 lit. b ustawy o CIT.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-   w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).