W zakresie w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.205.2020.1.JKT

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.07.2020, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.205.2020.1.JKT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT począwszy od miesiąca, w którym poniesie pierwsze koszty kwalifikowane w ramach Modernizacji po wydaniu decyzji o wsparciu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku 29 kwietnia 2020 r. (data wpływu 4 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT począwszy od miesiąca, w którym poniesie pierwsze koszty kwalifikowane w ramach Modernizacji po wydaniu decyzji o wsparciu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2020 r. wpłynął do organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT począwszy od miesiąca, w którym poniesie pierwsze koszty kwalifikowane w ramach Modernizacji po wydaniu decyzji o wsparciu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka akcyjna (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) należy do Grupy i jest producentem cementu, kruszyw oraz betonu, które znajdują zastosowanie w sektorze budowlanym.

Głównym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja cementu, sklasyfikowana pod symbolem 23.51.Z.

W lokalizacji X. Spółka produkuje cement na jednej linii produkcyjnej.

Spółka planuje zmodernizować Cementownię w X. (dalej: Modernizacja). W ramach Modernizacji Spółka zamierza osiągnąć następujące główne cele:

  • dalsze ograniczanie negatywnego oddziaływania na środowisko, w szczególności obniżenie emisji wtórnej pyłów poprzez zamknięcie wszystkich otwartych magazynów (składowisk) surowców: kamienia wapiennego, popiołów lotnych, dodatków żelazonośnych,
  • zwiększenie efektywności linii wypału klinkieru poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań zarówno w procesie przygotowania surowca, jak i technologii jego wypału.

W związku z Modernizacją Spółka zamierza wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu w trybie przewidzianym w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1162 z późn. zm., dalej: ustawa o WNI).

Nowa inwestycja, która zgodnie z planem Spółki ma zostać objęta decyzją o wsparciu, będzie polegać na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa oraz zasadniczej zmianie dotyczącej procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o WNI.

W ramach nowej inwestycji zostaną zakupione bądź wytworzone takie składniki majątku, jak np.: urządzenia odpylające, automatyczne urządzenia wybierające, silos pośredni, analizator składu chemicznego, pionowy młyn rolowo-misowy, prekalcynator, wymiennik ciepła, piec obrotowy. Nowe składniki majątku będą stanowić integralną część składową (uzupełnienie) jedynej linii produkcyjnej w Cementowni.

Istniejące składniki majątku (np. ciąg przenośników taśmowych, jedna hala paliw alternatywnych, silos składowania klinkieru, zbiorniki buforowe, odpylacze workowe, linia paletyzacji) będą nadal wykorzystywane na wszystkich etapach procesu produkcyjnego i tym samym będą miały bezpośredni wpływ na wytwarzanie cementu.

Zarówno już posiadane, jak i nowe składniki majątku będą zintegrowanymi częściami składowymi jednej linii technologicznej. Produkcja jedynego produktu oferowanego do sprzedaży (cementu) wymaga ich współistnienia.

Nie istnieje zatem taki proces produkcyjny w Cementowni, który jest niezależny funkcjonalnie i w ogóle nie zostanie objęty Modernizacją.

Celem Modernizacji nie jest rozszerzenie asortymentu, lecz zwiększenie zdolności produkcyjnej i zasadnicza zmiana procesu produkcyjnego poprzez zastosowanie nowoczesnych technologii.

Mając na uwadze powyższe oraz wyniki analizy przeprowadzonej przez Spółkę przed złożeniem niniejszego wniosku:

  • realizacja nowej inwestycji w Cementowni nastąpi w sposób angażujący aktywa już posiadane przez Spółkę,
  • istniejące składniki majątku będą pozostawać w ścisłych powiązaniach z nową inwestycją i nie będą wykorzystywane na cele inne niż nowa inwestycja,
  • nowa inwestycja będzie stanowić zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku, tj. spełnione będą wszystkie warunki tzw. ścisłych powiązań i nie będą zachodzić okoliczności uzasadniające brak ścisłych powiązań w rozumieniu pkt 3.4 Objaśnień Ministra Finansów z dnia 6 marca 2020 r. dotyczących sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym, osiągniętego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (dalej: Objaśnienia MF).

W związku z ponoszeniem kosztów kwalifikowanych w ramach Modernizacji, Spółka zamierza korzystać ze zwolnienia z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT.

Spółka deklaruje jako element zdarzenia przyszłego i nie wnosi o rozstrzygnięcie w ramach interpretacji indywidualnej, że:

  • z uwagi na sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, niemożliwe i niezasadne funkcjonalnie będzie określenie (wydzielenie) dochodu przypadającego wyłącznie na nową inwestycję w Cementowni, bez uwzględnienia istniejących wcześniej w przedsiębiorstwie zasobów technicznych (w tym nieruchomości), ze względu na ścisłe powiązania między inwestycją nową a istniejącą,
  • w przypadku uzyskania decyzji o wsparciu wydanej w trybie określonym w ustawie o WNI dla modernizacji Cementowni, zwolnieniu z opodatkowania CIT będzie podlegał dochód ustalony z uwzględnieniem kosztów majątku wykorzystywanego już przed wydaniem decyzji o wsparciu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT począwszy od miesiąca, w którym poniesie pierwsze koszty kwalifikowane w ramach Modernizacji po wydaniu decyzji o wsparciu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka stoi na stanowisku, że w przypadku uzyskania decyzji o wsparciu będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT począwszy od miesiąca, w którym poniesie pierwsze koszty kwalifikowane po dniu wydania decyzji o wsparciu.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.

Zwolnienie z podatku dochodowego.

Stosownie do przepisu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Na mocy art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT przy ustalaniu dochodu na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o CIT stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się, przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a wolne od podatku są, (...) dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W oparciu o art. 17 ust. 4 ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Przepisy ustawy podatkowej odwołują się zatem do przepisów odrębnej ustawy, która reguluje zasady wspierania przedsiębiorców podejmujących określone inwestycje.

Na podstawie ustawy o WNI został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu tzw. nowej inwestycji.

Jak wynika z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI, przez nową inwestycję należy rozumieć, (...) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego przedsiębiorstwa, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacją produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w przedsiębiorstwie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa, z wyłączeniem przedsiębiorstwa, wobec którego wszczęte zostało postępowanie upadłościowe lub został złożony wniosek do sądu o ogłoszenie upadłości.

Stosownie do art. 3 ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej wsparciem, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast, w myśl art. 13 ust. 1 tej ustawy, wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej decyzją o wsparciu.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że:

  • Wsparcie jest udzielane przedsiębiorcom wyłącznie na realizację nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o WNI i przyjmuje formę zwolnienia z podatku CIT (art. 3 ustawy o WNI).
  • Wsparcie dla przedsiębiorcy realizującego nową inwestycję następuje w drodze decyzji (art. 13 ust. 1 ustawy o WNI).
  • Zwolnieniu z podatku CIT podlega dochód przedsiębiorcy uzyskany z działalności gospodarczej określonej w decyzji, o której mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o WNI.

Moment rozpoczęcia stosowania zwolnienia z opodatkowania CIT.

Przepisy ustawy o CIT nie regulują w swej treści tego, od którego momentu przedsiębiorca jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia dochodu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT. Uzasadnione jest zatem odwołanie do tych przepisów prawa, do których odwołuje się ustawa podatkowa.

Na podstawie cytowanego powyżej art. 17 ust. 1 pkt 34a wolne od podatku są (...) dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1162), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 1-10 i pkt 12 ustawy o WNI, do której odsyła ustawa o CIT, Rada Ministrów uzyskała uprawnienie do określenia, w drodze rozporządzenia, zakresu podmiotowego i przedmiotowego oraz zasad rozliczania wsparcia dla przedsiębiorców z tytułu realizacji nowych inwestycji.

Korzystając z powyższego uprawnienia, w dniu 28 sierpnia 2018 r. Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713), dalej: Rozporządzenie.

Odnosząc się do momentu, od którego przedsiębiorca będzie mógł korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych, wskazać należy na § 9 ust. 1 Rozporządzenia, zgodnie z którym, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

W celu ułatwienia podatnikom procesu wykładni przepisów prawa, dodatkowo Minister Finansów potwierdził w pkt 3.2.5 Objaśnień MF: Również kosztem kwalifikowanym nie są wydatki związane z nabyciem posiadanych, przed wydaniem decyzji o wsparciu, aktywów, jeżeli nowa inwestycja realizowana jest z uwzględnieniem posiadanych przez podatnika aktywów w zakresie istnienia ścisłych powiązań istniejącej inwestycji i nowej inwestycji. Zgodnie bowiem z § 9 rozporządzenia o WNI wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Mając na uwadze powyższe:

  • W przypadku, gdy nowa inwestycja realizowana jest z uwzględnieniem posiadanych przez podatnika aktywów i występują ścisłe powiązania istniejącej inwestycji oraz nowej inwestycji, wsparcie w postaci zwolnienia z podatku CIT przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł koszty kwalifikowane po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia tej decyzji lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

W świetle opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Spółkę w niniejszym wniosku:

  • Spółka planuje zmodernizować Cementownię.
  • W ramach projektu Modernizacji Spółka zamierza osiągnąć następujące główne cele:
    • dalsze ograniczanie negatywnego oddziaływania na środowisko, w szczególności obniżenie emisji wtórnej pyłów poprzez zamknięcie wszystkich otwartych magazynów (składowisk) surowców: kamienia wapiennego, popiołów lotnych, dodatków żelazonośnych,
    • zwiększenie efektywności linii wypału klinkieru poprzez zastosowanie nowoczesnych rozwiązań zarówno w procesie przygotowania surowca, jak i technologii jego wypału.
  • W związku z Modernizacją Spółka zamierza wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu w trybie przewidzianym w ustawie o WNI.
  • Nowa inwestycja, która zgodnie z planem Spółki ma zostać objęta decyzją o wsparciu, będzie polegać na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa oraz zasadniczej zmianie dotyczącej procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o WNI.
  • Realizacja nowej inwestycji w Cementowni nastąpi w sposób angażujący aktywa już posiadane przez Spółkę.
  • Istniejące składniki majątku będą pozostawać w ścisłych powiązaniach z nową inwestycją i nie będą wykorzystywane na cele inne niż nowa inwestycja.
  • Nowa inwestycja będzie stanowić zależnie funkcjonalny element w odniesieniu do już istniejącego zespołu składników majątku, tj. spełnione będą warunki tzw. ścisłych powiązań i nie będą zachodzić okoliczności uzasadniające brak ścisłych powiązań w rozumieniu pkt 3.4 Objaśnień MF.
  • Z uwagi na sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, niemożliwe i niezasadne funkcjonalnie będzie określenie (wydzielenie) dochodu przypadającego wyłącznie na nową inwestycję w Cementowni, bez uwzględnienia istniejących wcześniej w przedsiębiorstwie zasobów technicznych (w tym nieruchomości), ze względu na ścisłe powiązania między inwestycją nową a istniejącą.
  • W przypadku uzyskania decyzji o wsparciu wydanej w trybie określonym w ustawie o WNI dla Modernizacji, zwolnieniu z opodatkowania CIT będzie podlega dochód Spółki ustalony z uwzględnieniem kosztów majątku wykorzystywanego już przed wydaniem decyzji o wsparciu.

Mając na uwadze przedstawione przepisy prawa oraz zdarzenie przyszłe, w ocenie Spółki:

  • Termin, począwszy od którego Spółka będzie uprawniona do stosowania zwolnienia z opodatkowania CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, uzależniony jest od łącznego spełnienia dwóch następujących po sobie warunków:
  1. najpierw - otrzymania przez Spółkę decyzji o wsparciu,
  2. następnie - poniesienia pierwszych kosztów kwalifikowanych po dniu wydania decyzji o wsparciu.
  • Mając na uwadze, że nowa inwestycja będzie realizowana z uwzględnieniem posiadanych przez Spółkę aktywów i wystąpią ścisłe powiązania istniejącej oraz nowej inwestycji, Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT począwszy od miesiąca, w którym zostaną poniesione pierwsze koszty kwalifikowane w ramach Modernizacji po wydaniu decyzji o wsparciu, niezależnie od momentu zakończenia Modernizacji.
  • Stanowisko zaprezentowane przez Spółkę znajduje potwierdzenie w następujących indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego:

    • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 grudnia 2019 r. (sygn. 0111- KDIB1-3.4010.405.2019.1.JKU), w której organ stwierdził, że: Ustosunkowując się do kwestii ustalenia, od którego momentu Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop wskazać należy, że zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713), wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej. Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop (w ramach przysługującego limitu pomocy publicznej) począwszy od miesiąca, w którym w ramach realizacji Inwestycji zostaną poniesione pierwsze wydatki,
    • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6 grudnia 2019 r. (sygn. 0111- KDIB1-3.4010.429.2019.2.PC), w której organ stwierdził, że: Odnosząc się do momentu od którego Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych wskazać należy na § 9 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713). Zgodnie z tym przepisem, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej,
    • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 września 2019 r. (sygn. 0111- KDIB1-3.4010.385.2019.1.JKT), w której organ stwierdził, że: Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. ustalenia, czy Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z PDOP, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, począwszy od miesiąca, w którym zostaną poniesione koszty kwalifikowane w ramach Inwestycji (w ramach limitu przysługującej pomocy publicznej), niezależnie od momentu, w którym Wnioskodawca zakończy Inwestycję. Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop (w ramach przysługującego limitu pomocy publicznej) począwszy od miesiąca, w którym w ramach Inwestycji zostały/zostaną poniesione wydatki będące kosztami kwalifikowanymi Inwestycji (w myśl przepisów Rozporządzenia 2018), niezależnie od momentu, w którym Wnioskodawca zakończy Inwestycję, należy uznać za prawidłowe,
    • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 21 czerwca 2019 r. (sygn. 0111- KDIB1-3.4010.177.2019.1.MO), zgodnie z którą: Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym pomoc publiczna w postaci zwolnienia z podatku CIT, do której jest on uprawniony na podstawie Decyzji, przysługuje mu począwszy od pierwszego miesiąca, w którym rozpoczął ponoszenie kosztów kwalifikowanych inwestycji po dniu wydania Decyzji, aż do jej wygaśnięcia lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi najpierw, zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia PSI, należy uznać za prawidłowe,
    • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 czerwca 2019 r., (sygn. 0114- KDIP2-3.4010.62.2019.2.MS) uznano za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: Konsekwentnie, biorąc pod uwagę przedstawioną powyżej praktykę organów podatkowych w odniesieniu do Rozporządzenia SSE oraz w odniesieniu do ujednolicenia momentu możliwości korzystania ze zwolnienia podatkowego w ramach Rozporządzenia PSI, pomoc publiczna z tytułu uzyskania decyzji o wsparciu w ramach PSI będzie przysługiwać Wnioskodawcy począwszy od pierwszego miesiąca, w którym Spółka zaczęła ponosić pierwsze Wydatki po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji,
    • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 kwietnia 2019 r. (sygn. 0111- KDIB1-3.4010.69.2019.1.MO), zgodnie z którą: Powyżej cytowany przepis wskazuje zatem, że podatnik może zastosować zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o PDOP począwszy od miesiąca, w którym (po wydaniu decyzji o wsparciu) poniósł koszty na realizację nowej inwestycji, do momentu wystąpienia jednego z następujących zdarzeń: (i) wygaśnięcie decyzji o wsparciu lub (ii) wyczerpanie limitu przysługującej pomocy publicznej. Tym samym zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o PDOP począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostaną wydatki w ramach Inwestycji, niezależnie od momentu, w którym Wnioskodawca zacznie uzyskiwać dochód z realizowanej Inwestycji,
    • interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 lutego 2019 r. (sygn. 0112- KDIL3-3.4011.434.2018.1.AA), zgodnie z którą: Reasumując - w przypadku wsparcia z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 63b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje począwszy od miesiąca, w którym poniesiono koszty kwalifikowane inwestycji po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do jej wygaśnięcia lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej, co wynika z § 9 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji.

    Spółka podkreśla ponadto, że zdarzenie przyszłe będące przedmiotem niniejszego zapytania nie odpowiada zagadnieniu będącemu przedmiotem interpretacji ogólnej Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 25 października 2019 r., w sprawie sposobu ustalania dochodu zwolnionego z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych lub podatkiem dochodowym od osób fizycznych, uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o wspieraniu nowych inwestycji (sygn. DD5.8201.10.2019), zatem nie zachodzi okoliczność uzasadniająca wydanie postanowienia o bezprzedmiotowości wniosku o interpretację na podstawie art. 14b § 5a Ordynacji podatkowej.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

    Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1162, dalej: ustawa o WNI), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

    Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 865 z późn. zm., dalej: updop), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

    Na podstawie art. 17 ust. 4 updop, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

    Stosownie do art. 3 ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej wsparciem, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wsparcie nie może być udzielone w sytuacji lokalizacji inwestycji na obszarach występowania niezagospodarowanych złóż kopalin, z wyjątkiem inwestycji dotyczących tych złóż.

    Przedmiotem decyzji o wsparciu w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

    Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

    Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka planuje realizację nowej inwestycji i zamierza wystąpić o wydanie decyzji o wsparciu, o której mowa w art. 13 ustawie o WNI. Nowa inwestycja będzie polegać na zwiększeniu zdolności produkcyjnej istniejącego przedsiębiorstwa oraz zasadniczej zmianie dotyczącej procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o WNI.

    W ramach nowej inwestycji zostaną zakupione bądź wytworzone takie składniki majątku, jak np.: urządzenia odpylające, automatyczne urządzenia wybierające, silos pośredni, analizator składu chemicznego, pionowy młyn rolowo-misowy, prekalcynator, wymiennik ciepła, piec obrotowy. Nowe składniki majątku będą stanowić integralną część składową (uzupełnienie) jedynej linii produkcyjnej w Cementowni.

    Istniejące składniki majątku (np. ciąg przenośników taśmowych, jedna hala paliw alternatywnych, silos składowania klinkieru, zbiorniki buforowe, odpylacze workowe, linia paletyzacji) będą nadal wykorzystywane na wszystkich etapach procesu produkcyjnego i tym samym będą miały bezpośredni wpływ na wytwarzanie cementu.

    Zarówno już posiadane, jak i nowe składniki majątku będą zintegrowanymi częściami składowymi jednej linii technologicznej. Produkcja jedynego produktu oferowanego do sprzedaży (cementu) wymaga ich współistnienia.

    Nie istnieje zatem taki proces produkcyjny w Cementowni, który jest niezależny funkcjonalnie i w ogóle nie zostanie objęty Modernizacją.

    Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy w przypadku uzyskania przez Spółkę Decyzji, Spółka będzie mogła korzystać z przyznanego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP począwszy od miesiąca, w którym poniesie pierwsze koszty kwalifikowane w ramach modernizacji po wydaniu decyzji o wsparciu.

    Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713), do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

    1. kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego,
    2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,
    3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych,
    4. ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3,
    5. kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji,
    6. ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy

    -pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji.

    Ustosunkowując się do kwestii ustalenia, od którego momentu Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop wskazać należy, że zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

    Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop (w ramach przysługującego limitu pomocy publicznej) począwszy od miesiąca, w którym w ramach realizacji Inwestycji zostaną poniesione pierwsze wydatki stanowiące koszty kwalifikowane zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia.

    Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy w przypadku uzyskania przez Spółkę Decyzji, Spółka będzie mogła korzystać z przyznanego zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o PDOP począwszy od miesiąca, w którym poniesie pierwsze koszty kwalifikowane w ramach modernizacji po wydaniu decyzji o wsparciu jest prawidłowe.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w(), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej