ulga badawczo-rozwojowa - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.33.2020.3.BM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22.05.2020, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.33.2020.3.BM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

ulga badawczo-rozwojowa

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 17 stycznia 2020 r. (data wpływu 24 stycznia 2020 r.), uzupełnionym 13 marca 2020 r. i 16 kwietnia 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

-wydatki poniesione oraz wydatki, które będą ponoszone w przyszłości przez Spółkę na prace badawcze w postaci badań przemysłowych i prac rozwojowych w związku z realizowanym Projektem, stanowią koszty uzyskania przychodu inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami i potrącalne są w dacie ich poniesienia w części dotyczącej:

  • badań przemysłowych w zakresie:
    • wynagrodzenia pracowników prowadzących prace badawcze lub wykonujących prace bezpośrednio związane z realizacją projektu badawczego jest nieprawidłowe,
    • w pozostałej części jest prawidłowe,
  • prac rozwojowych jest nieprawidłowe.

-w momencie otrzymania przez Spółkę zwrotu części wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizowanym Projektem (dotyczy wydatków dofinansowanych w formie refundacji), ujętych jako koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami, Spółka będzie zobowiązana do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę zwróconych wydatków w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpi zwrot jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 stycznia 2020 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:

  • wydatki poniesione oraz wydatki, które będą ponoszone w przyszłości przez Spółkę na prace badawcze w postaci badań przemysłowych i prac rozwojowych w związku z realizowanym Projektem, stanowią koszty uzyskania przychodu inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami i potrącalne są w dacie ich poniesienia,
  • w momencie otrzymania przez Spółkę zwrotu części wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizowanym Projektem (dotyczy wydatków dofinansowanych w formie refundacji), ujętych jako koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami, Spółka będzie zobowiązana do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę zwróconych wydatków w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpi zwrot.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 2 lutego 2020 r. Znak 0111-KDIB1-3.4010.33.2020.1.BM oraz z 18 marca 2020 r. Znak 0111-KDIB1-3.4010.33.2020.2.BM wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 13 marca 2020 r. i 16 kwietnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką kapitałową podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (dalej także: Spółka). Wnioskodawca jest firmą prowadzącą działalność gospodarczą głównie w obszarze technologii odlewniczych. Spółka prowadzi również działalność badawczo-rozwojową w zakresie opracowywania i komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań i produktów w tej dziedzinie.

W ramach prowadzonej działalności, w dniu 12 grudnia 2019 r. Wnioskodawca podpisał umowę z Centrum Przedsiębiorczości (dalej: CP), które jest Instytucją Pośredniczącą (), o wykonanie i finansowanie projektu badawczego pt.: () realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, działanie 1.2 Badanie i innowacje w przedsiębiorstwach, Poddziałanie 1.2.1 Projekty badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw.

Na mocy podpisanej umowy, po spełnieniu określonych w niej warunków, Wnioskodawcy przysługiwać będzie dofinansowanie w ramach:

  1. pomocy na projekty badawczo-rozwojowe (pomoc na badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności) w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 21 lipca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy na badania podstawowe, badania przemysłowe, eksperymentalne prace rozwojowe oraz studia wykonalności w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (Dz.U. poz. 1075);
  2. regionalnej pomocy inwestycyjnej w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 3 września 2015 r. w sprawie udzielania regionalnej pomocy inwestycyjnej w ramach regionalnych programów operacyjnych przyjętych na lata 2014-2020 (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1620);
  3. pomocy de minimis w rozumieniu Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 19 marca 2015 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis w ramach regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (Dz.U. poz. 488).

Środki na ten cel pochodzą z płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymanych z Banku Gospodarstwa Krajowego. Dofinasowanie otrzymane przez Spółkę od CP będzie podlegało zwolnieniu od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o PDOP.

Prace badawcze w ramach projektu rozpoczęły się 1 marca 2019 r., a ich planowe zakończenie powinno nastąpić 30 czerwca 2022 r. Prace te podzielone są na dwa etapy: badania przemysłowe oraz prace rozwojowe. W ramach badań przemysłowych dofinansowanie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych wynosi 80%, natomiast dla prac rozwojowych - 60%.

Celem projektu jest opracowanie technologii wytwarzania reaktywnych komponentów, poprzez zaprojektowanie linii pilotażowej, wytworzeniu z jej użyciem komponentów, a następnie ich przetestowaniu w miniaturach odlewów, celem osiągnięcia określonych cech funkcjonalnych produktu końcowego tj. strefy kompozytowej wzmacnianej cząstkami węglika wolframu. Pozyskana wiedza umożliwi dobór parametrów procesu tj. ciśnienia prasowania oraz dodatku moderatora na gęstość właściwą komponentów reaktywnych, która ma wpływ na docelowe parametry syntetyzowanej w odlewach stref kompozytowych wzmacnianych cząstkami węglika wolframu. Produkt w postaci reaktywnej wypraski do syntezy in situ stref kompozytowych w odlewach kierowany jest na rynek międzynarodowy, a klientem bezpośrednim planowanego do opracowania i wdrożenia produktu są Liderzy rynku globalnego w produkcji maszyn i urządzeń w których następuje intensywne zużycie części roboczych.

Planowane jest, że celem badań przemysłowych będzie zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do opracowywania technologii wytwarzania komponentów reaktywnych do wytworzenia in situ stref kompozytowych wzmacnianych węglikiem wolframu w miniaturach odlewów oraz charakteryzowanie ich mikrostruktury i wybranych właściwości mechanicznych oraz testowania miniatur odlewów zawierających strefy kompozytowe wzmacniane węglikiem wolframu w warunkach laboratoryjnych, które wytworzono z użyciem reaktywnych komponentów. Wnioskodawca planuje wydatki na badania przemysłowe ujmować w księgach rachunkowych jako koszty w roku ich poniesienia. Analogiczne traktowanie wskazanych wydatków Spółka planuje zastosować również dla celów podatkowych.

Planowane jest, że celem prac rozwojowych będzie opracowanie technologii otrzymywania reaktywnych komponentów docelowych, ich testowanie w prototypach odlewów docelowych ze strefą kompozytową wzmacnianą węglikiem wolframu oraz testowanie odlewów docelowych zawierających strefy kompozytowe wzmacniane węglikiem wolframu w warunkach operacyjnych, które wytworzono z użyciem reaktywnych komponentów, z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności nabytych lub posiadanych przez Spółkę, w tym wiedzy zdobytej w ramach prac badawczych prowadzonych w ramach Projektu. Wnioskodawca planuje wydatki na prace rozwojowe ujmować w księgach rachunkowych jako koszty w roku ich poniesienia. Analogiczne traktowanie wskazanych wydatków Spółka planuje zastosować również dla celów podatkowych.

Ostatecznym celem Projektu, zgodnie z zamierzeniami Spółki, jest wytworzenie i wprowadzenie na rynek nowych produktów w celu uzyskania przychodów.

Dofinansowanie będzie przekazywane, zgodnie z zapisami umowy o dofinansowanie, Spółce w ramach dwóch zaliczek (pierwsza płatność zaliczkowa spodziewana jest w styczniu 2020 r., druga przewidziana jest na czerwiec 2020 r.) oraz na dalszym etapie realizacji projektu w formie refundacji poniesionych kosztów.

Część wydatków związanych z realizowanym projektem została już poniesiona w roku 2019 oraz na początku roku 2020, natomiast część zostanie poniesiona przez Spółkę w przyszłości. Wnioskodawca będzie składał do CP wnioski o płatność przedstawiające poniesione koszty kwalifikowane w terminach określonych w umowie o dofinansowanie, czyli nie częściej niż raz na 3 miesiące i nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy.

Monitorowanie Projektu odbywa się poprzez systematyczne raportowanie postępów prac badawczych do CP, zgodnie z ustalonymi terminami.

W związku z realizacją Projektu Spółka ponosi wydatki na:

  • wynagrodzenia pracowników prowadzących prace badawcze lub wykonujących prace bezpośrednio związane z realizacją projektu badawczego (personel badawczy, personel techniczny oraz personel zarządzający);
  • materiały i surowce niezbędne do realizacji prac badawczych;
  • leasing aparatury badawczej niezbędnej do realizacji prac badawczych;
  • sprzęt laboratoryjny niezbędny do realizacji prac badawczych;
  • usługi badawcze oraz usługi niezbędne do prawidłowej realizacji projektu wykonywane przez podmioty zewnętrzne (podzlecenia);
  • koszty pośrednie.

Spółka jest mikroprzedsiębiorcą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Ponoszone wydatki Spółka planuje odliczać od podstawy opodatkowania na podstawie art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP, w zeznaniach za poszczególne lata podatkowe, w których te wydatki poniesiono.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że prace realizowane w ramach projektu badawczego z 20 stycznia 2020 r. stanowią badania naukowe (badania podstawowe, badania aplikacyjne), o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce a także stanowią prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 ww. ustawy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy wydatki poniesione oraz wydatki, które będą ponoszone w przyszłości przez Spółkę na prace badawcze w postaci badań przemysłowych i prac rozwojowych w związku z realizowanym Projektem, stanowią koszty uzyskania przychodu inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami i potrącalne są w dacie ich poniesienia?

  • Czy w momencie otrzymania przez Spółkę zwrotu części wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizowanym Projektem (dotyczy wydatków dofinansowanych w formie refundacji), ujętych jako koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami, Spółka będzie zobowiązana do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę zwróconych wydatków w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpi zwrot?

  • Zdaniem Wnioskodawcy:

    Stanowisko w zakresie pytania nr 1.

    Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione oraz wydatki. które będą ponoszone w przyszłości przez Spółkę na prace badawcze w postaci badań przemysłowych i prac rozwojowych w związku z realizowanym Projektem, stanowią koszty uzyskania przychodu inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami i potrącalne są w dacie ich poniesienia.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

    Kosztem uzyskania przychodów jest zatem taki wydatek, który spełnia łącznie warunki określone w ww. przepisie ustawy o PDOP, a mianowicie.

    • został poniesiony przez podatnika,
    • jest definitywny, a więc bezzwrotny,
    • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
    • jego poniesienie miało na celu uzyskanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów, tj. istnieje związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania - w momencie ponoszenia wydatku podatnik mógł, obiektywnie oceniając, oczekiwać skutku w postaci osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenie ich źródła,
    • został właściwie udokumentowany,
    • nie został wyłączony z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.

    Z powyższego wynika więc, że jeżeli poniesione i właściwie udokumentowane przez podatnika wydatki nie zostały wyłączone z kosztów podatkowych na mocy art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP mogą stanowić - co do zasady - koszt uzyskania przychodu na gruncie art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, pod warunkiem istnienia ich związku z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz z uzyskaniem przychodu lub zachowaniem albo zabezpieczeniem jego źródła.

    Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż wydatki Spółki na prace badawcze (badania przemysłowe i prace rozwojowe) w związku z realizowanym Projektem spełniają wszystkie kryteria warunkujące ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów. Spółka ponosi faktyczny ich ciężar tj. całej kwoty danego wydatku w przypadku wydatków finansowych w ramach refundacji - do momentu kiedy nie zostaną one zwrócone Spółce w odpowiednio określonej części, a w przypadku wydatków pokrywanych ze środków finansowych wypłaconych w formie zaliczki na realizację projektu badawczego - w części stanowiącej wkład własny (część nieobjęta dofinansowaniem). Ponoszone w ramach projektu wydatki, z uwagi na swój charakter są związane z całokształtem działalności Spółki i są ponoszone w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów. Dzięki bowiem ich poniesieniu Spółka planuje opracować innowacyjne rozwiązanie technologiczne, oczekując jednocześnie zwiększenia przychodów z prowadzonej sprzedaży. Jednocześnie, żaden z analizowanych wydatków Spółki nie został wyłączony z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.

    Analizowane wydatki na moment ich poniesienia będą miały charakter definitywny, bowiem Spółka w przypadku dofinansowania w formie refundacji może otrzymać zwrot części wydatków dopiero po faktycznym ich poniesieniu. Ponadto, dofinansowanie ma obejmować jedynie 80% wydatków na badania przemysłowe i 60% na prace rozwojowe, a pozostała ich część nigdy nie zostanie Spółce zwrócona. Tym samym, w przypadku właściwego udokumentowania ww. wydatków, w ocenie Wnioskodawcy, będą mogły zostać one uznane za koszty uzyskania przychodów Spółki.

    Przechodząc do dalszych rozważań, zdaniem Spółki, w celu określenia momentu ujęcia wskazanych kosztów do kosztów podatkowych na gruncie PDOP koniecznym jest rozstrzygnięcie, czy wydatki ponoszone przez Spółkę na realizację Projektu stanowią koszty bezpośrednio czy też koszty inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

    Wskazać należy, iż zasady potrącalności kosztów dla celów PDOP zostały zróżnicowane przez ustawodawcę w oparciu o kryterium stopnia powiązania istniejącego pomiędzy kosztem a celem, jakiemu ma służyć. W ramach ustawy o PDOP wyróżniono więc koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami i koszty uzyskania przychodów inne niż bezpośrednio związane z przychodami, zwane kosztami pośrednimi.

    Do pierwszej z wymienionych kategorii należą takie wydatki, których poniesienie ma bezpośrednio na celu uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest ustalenie, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z mmi przychód. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostaną wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru. Natomiast, pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których ponoszenie jest racjonalnie uzasadnione jako służące osiąganiu przychodów lub zachowaniu albo zabezpieczeniu ich źródła, nie ma jednak możliwości przypisania ich do określonych, konkretnych przychodów.

    Zgodnie z art. 4a pkt 27 ustawy o PDOP, ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to (zgodnie z art. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce):

    • badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowanych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
    • badania aplikacyjne (w ramach realizowanego przez Spółkę projektu są to badania przemysłowe) rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów łub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń,
    • prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętność, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowana i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany prowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

    Zgodnie z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, badania naukowe to:

    1. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,
    2. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

    Wykładnia powyższych przepisów prowadzi do wniosku, że główną cechą badań przemysłowych w rozumieniu ustawy o PDOP, jest zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowania nowych produktów, procesów lub usług, natomiast prac rozwojowych wykorzystanie zdobytej na wcześniejszych etapach projektu wiedzy do tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług.

    Jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego celem prac badawczych (badania przemysłowe oraz prace rozwojowe) ma być zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności niezbędnych do opracowywania nowych technologii do wytwarzania in situ w odlewach stref kompozytowych wzmacnianych węglikiem wolframu. Tym samym, w ocenie Spółki, prace badawcze będą stanowiły badania przemysłowe oraz prace rozwojowe w rozumieniu art. 4a pkt 27 ustawy o PDOP. Potwierdzeniem tej tezy jest również pozytywna ocena wniosku o dofinansowanie przez CP, gdzie jednym z kryteriów warunkujących przyznanie dofinansowania była weryfikacja czy przewidziane w projekcie prace B+R obejmują badania przemysłowe i prace rozwojowe albo prace rozwojowe.

    Uwzględniając powyższe, należy dojść do wniosku, że w przypadku wydatków na prace badawcze w postaci badań przemysłowych i prac rozwojowych nie jest możliwe ustalenie czy, ani tym bardziej w jakim okresie i w jakiej wysokości powstanie przychód związany z badaniami prowadzonymi przez Spółkę. Analizowane wydatki będą bowiem podstawą do dalszych działań Spółki podejmowanych w przyszłości, zmierzających do wytworzenia i wprowadzenia na rynek nowych produktów w celu uzyskania przychodów, a Spółka przed zakończeniem prac badawczych nie jest w stanie ostatecznie przesądzić ich efektu. Mając na uwadze brak bezpośredniego związku analizowanych wydatków z przychodami Spółki, koszty prac badawczych powinny zostać uznane za koszty pośrednio związane z przychodami. W konsekwencji, w myśl art. 15 ust. 4d ustawy o PDOP, który stanowi, że koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia i jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą, przedmiotowe wydatki są potrącalne w dacie ich poniesienia.

    W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki Spółki na prace badawcze w postaci badań przemysłowych i prac rozwojowych w związku z realizowanym Projektem powinny być uznane za koszty pośrednio związane z działalnością gospodarczą Spółki i jako takie, powinny być potrącane dla celów PDOP w dacie ich poniesienia.

    Stanowisko w zakresie pytania nr 2.

    W opinii Spółki, w momencie otrzymania przez Wnioskodawcę zwrotu od CP części wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizowanym Projektem, ujętych jako koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami, Spółka będzie zobowiązana do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę zwróconych wydatków w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpi zwrot.

    Zdaniem Wnioskodawcy, w omawianym przypadku znajdzie zastosowanie dyspozycja art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP, w myśl którego nie stanowią kosztów podatkowych wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z niektórych dochodów (przychodów) zwolnionych z podatku dochodowego, w tym korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47, 48, 52 i 53 ustawy o PDOP.

    Jednocześnie, jak wskazano w odpowiedzi na pytanie nr 1 niniejszego wniosku, ponoszone koszty związane z realizacją Projektu mają związek (pośredni) z przychodami Spółki z działalności gospodarczej. W konsekwencji, do chwili otrzymania dotacji (dotyczy wypłaty dofinansowania w formie refundacji odpowiedniej części poniesionych kosztów) Spółka prawidłowo zalicza do kosztów podatkowych wydatki sfinansowane ze środków własnych.

    W opinii Spółki, dopiero faktyczny zwrot części wydatków spowoduje obowiązek korekty kosztów. Tym samym, do momentu otrzymania dotacji przesłanka wskazana w ww. art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP, nie zostanie wypełniona, a więc do momentu faktycznego otrzymania przez Spółkę środków z dotacji nie istnieje podstawa prawna do wyłączenia powyższych wydatków z kosztów uzyskania przychodów. Jeżeli wydatki, na które Spółka otrzymuje dofinansowanie, są ponoszone w innym roku podatkowym niż otrzymane dofinansowanie, nie ma potrzeby korygowania zeznania podatkowego za rok podatkowy, w którym wydatki takie zostały uznane za podatkowe koszty uzyskania przychodów.

    Zdaniem Spółki, skutki ekonomiczne uzyskanej przez Spółkę dotacji wystąpią nie w momencie poniesienia wydatku, lecz w dacie otrzymania przedmiotowej dotacji. W dniu uznania rachunku Spółki (beneficjenta) kwotą otrzymanego dofinansowania, uzyska ona przysporzenie majątkowe, będące wprawdzie przychodem podatkowym, lecz zwolnionym z opodatkowania na podstawie szczególnego przepisu. Wprowadzenie do art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP, dodatkowej jednostki redakcyjnej, tj. pkt 58, ma na celu eliminację podwójnej korzyści podatkowej, wynikającej z faktu obniżenia osiągniętego przychodu o koszty jego uzyskania, które następnie pokryte zostały dotacją. Doliczenie zatem do podstawy opodatkowania - w miesiącu otrzymania dotacji - poniesionych w poprzednich okresach rozliczeniowych kosztów uzyskania przychodów, które następnie zostały refundowane środkami wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o PDOP, skutkuje uzyskaniem przez podatnika zwolnienia podatkowego w wysokości zakreślonej przez ww. przepisy. Zatem stwierdzić należy, że dopóki Spółka nie otrzyma środków z dotacji, nie wystąpi skutek, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o PDOP, tj. bezpośrednie sfinansowanie poniesionych przez podatnika wydatków z dochodów (przychodów) zwolnionych z opodatkowania - wobec tego wcześniejsze ujęcie tych wydatków w kosztach podatkowych, jako poniesionych w celu uzyskania przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, a jednocześnie niewymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP, jest zgodne z ustawą podatkową.

    Reasumując, zdaniem Spółki, w momencie otrzymania przez nią zwrotu w formie refundacji od CP części wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizowanym Projektem, ujętych jako koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami, Spółka będzie zobowiązana do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę zwróconych wydatków w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpi zwrot.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe a w części nieprawidłowe.

    Ad. 1.

    Zgodnie z art. 4a pkt 26 updop, ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

    W myśl art. 4a pkt 27 updop, badania naukowe to:

    1. badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1668),
    2. badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;

    Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania naukowe są działalnością obejmującą:

    1. badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;
    2. badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

    Stosownie do art. 4a pkt 28 updop, ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

    Zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

    Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

    Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

    • wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika,
    • musi być definitywny, a więc bezzwrotny,
    • musi pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
    • musi zostać poniesiony w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
    • musi zostać właściwie udokumentowany,
    • nie może być kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 updop.

    Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

    Przepisy updop, dokonują podziału kosztów na koszty bezpośrednio związane z przychodami i koszty pośrednie (inne niż bezpośrednio związane z przychodami).

    Zgodnie z ugruntowanym poglądem, kosztami uzyskania przychodów bezpośrednio związanymi z przychodami są takie wydatki, których poniesienie przekłada się wprost (w sposób bezpośredni) na uzyskanie konkretnych przychodów. W ich przypadku możliwe jest zidentyfikowanie wpływu danego kosztu na wielkość osiągniętych przychodów. Do tej kategorii należą głównie te koszty, które mogą być przydzielone, przypisane do określonych wyrobów bądź usług. Klasycznym przykładem bezpośredniego związku kosztów z przychodami jest relacja, w jakiej pozostają wydatki na nabycie lub wytworzenie jednostki towaru i przychód ze zbycia tej jednostki towaru.

    Natomiast, pośrednie koszty uzyskania przychodów to takie wydatki, których nie da się przypisać wprost do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia. Nie pozostają one w uchwytnym związku z konkretnymi przysporzeniami podatnika brak jest możliwości ustalenia, w jakim okresie i w jakiej wysokości powstał związany z nimi przychód. Do tego rodzaju kosztów zalicza się m.in. koszty ogólnego zarządu, koszty administracyjne, wydatki na utrzymanie obiektów, obsługę prawną, ubezpieczenia, świadczenia na rzecz pracowników. Każdy z ww. wydatków jest związany z działalnością prowadzoną przez podatnika i przyczynia się w sposób ogólny do osiągania przez niego przychodów. Nie można jednak ustalić, uzyskaniu jakiego konkretnego przychodu dany wydatek służy.

    Regulacje dotyczące potrącalności kosztów bezpośrednio związanych z przychodami zawarte zostały w art. 15 ust. 4, 4b i 4c updop.

    Zgodnie z art. 15 ust. 4 updop, koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.

    Natomiast art. 15 ust. 4d oraz art. 15 ust. 4e updop, regulują zasady potrącalności kosztów innych niż koszty bezpośrednio związane z przychodami.

    Stosownie do treści art. 15 ust. 4d updop, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

    Podkreślenia także wymaga, że przepisy updop zawierają szczegółowe umocowania odnośnie potrącalności wynagrodzeń pracowników.

    I tak, zgodnie z art. 15 ust. 4g updop, należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy, z zastrzeżeniem ust. 4ga, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57.

    W myśl art. 16 ust. 1 pkt 57 updop, niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, z zastrzeżeniem art. 15 ust. 4g.

    W związku z powyższym, w ocenie tut. Organu, wydatki poniesione oraz wydatki, które będą ponoszone w przyszłości na prace realizowane w ramach opisanego we wniosku projektu badawczego, które jak wskazał Wnioskodawca, stanowią badania naukowe (badania podstawowe, aplikacyjne), o których mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, z tytułu wynagrodzenia pracowników prowadzących prace badawcze lub wykonujących prace bezpośrednio związane z realizacją projektu badawczego nie stanowią kosztów uzyskania przychodów potrącalnych w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d updop. Bowiem jak wskazano powyżej, wyjątkiem od tej zasady jest sposób zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów wynagrodzeń pracowników, gdyż dla tego rodzaju wydatków przewidziano w updop odrębne regulacje dotyczące sposobu zaliczania ich do kosztów uzyskania przychodów, tj. ww. przepisy art. 15 ust. 4g oraz art. 16 ust. 1 pkt 57 updop. Zasady zawarte w tych przepisach wyłączają bowiem ogólne zasady potrącalności kosztów bez względu na charakter (powiązanie) kosztów z przychodami, tj. niezależenie do tego, czy mają one charakter kosztów bezpośrednich bądź pośrednich.

    Natomiast, pozostałe poniesione/ponoszone w przyszłości przez Spółkę na prace badawcze w postaci badań przemysłowych wydatki na:

    • materiały i surowce niezbędne do realizacji prac badawczych;
    • leasing aparatury badawczej niezbędnej do realizacji prac badawczych;
    • sprzęt laboratoryjny niezbędny do realizacji prac badawczych;
    • usługi badawcze oraz usługi niezbędne do prawidłowej realizacji projektu wykonywane przez podmioty zewnętrzne (podzlecenia);
    • koszty pośrednie

    stanowią koszty uzyskania przychodu inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami i potrącalne są w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 15 ust. 4d updop.

    Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera szczególny przepis dotyczący rozliczania kosztów prac rozwojowych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych. I tak, w myśl art. 15 ust. 4a updop, koszty prac rozwojowych mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodów w jeden z poniższych sposobów:

    1. w miesiącu, w którym zostały poniesione albo począwszy od tego miesiąca w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, albo
    2. jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostały zakończone, albo
    3. poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane zgodnie z art. 16m ust. 1 pkt 3 od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3.

    Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie zawierają dodatkowych warunków, jakie podatnik powinien spełnić w przypadku, gdy postanowi on ujmować koszty prac rozwojowych dla celów podatkowych zgodnie z art. 15 ust. 4a pkt 1, pkt 2 albo 3 updop. W rezultacie, zgodnie z wyborem podatnika, w przypadku prowadzenia prac rozwojowych ich koszty mogą być przez podatnika rozpoznawane jako koszty podatkowe w trakcie trwania tych prac bądź jednorazowo na moment ich zakończenia, albo też podatnik może rozpoznawać koszty tych prac poprzez odpisy amortyzacyjne od wartości niematerialnych i prawnych, o których mowa w art. 16b ust. 2 pkt 3.

    Użycie przez ustawodawcę w art. 15 ust. 4a updop, sformułowania mogą (przy wskazaniu sposobu rozliczenia kosztów prac rozwojowych), przy jednoczesnym braku dodatkowych wskazań kiedy dany sposób ujęcia kosztów prac rozwojowych może być zastosowany, prowadzi do konkluzji, że podatnik posiada swobodę wyboru zastosowania poszczególnych sposobów podatkowego rozliczania kosztów prac rozwojowych.

    Natomiast, prace rozwojowe, o których mowa w art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, winny być rozliczone w kosztach uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 4a updop, tj. w miesiącu, w którym zostały poniesione albo począwszy od tego miesiąca w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, albo jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostały zakończone, albo po spełnieniu odpowiednich warunków poprzez odpisy amortyzacyjne.

    W uzasadnieniu do kosztów prac rozwojowych Spółka przedstawiła stanowisko, że koszty te powinny być uznane za koszty pośrednio związane z działalnością gospodarczą Spółki i jako takie, powinny być potrącane dla celów PDOP w dacie ich poniesienia.

    Zatem, z uwagi na wyżej cytowane przepisy szczególne dotyczące potrącalności kosztów prac rozwojowych, stanowiska Wnioskodawcy w tym zakresie nie można uznać za prawidłowe.

    Ad.2.

    Istotą problemu przedstawionego we wniosku jest również rozstrzygnięcie, czy w momencie otrzymania przez Spółkę zwrotu części wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizowanym Projektem (dotyczy wydatków dofinansowanych w formie refundacji), ujętych jako koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami, Spółka będzie zobowiązana do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę zwróconych wydatków w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpi zwrot.

    Zgodnie z art. 15 ust. 4i updop, jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury inny dokument potwierdzający przyczynę korekty. A zatem korekty kosztów dokonuje się generalnie w okresie rozliczeniowym, w którym podatnik otrzyma odpowiedni dokument potwierdzający przyczyny korekty.

    Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 updop, nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53 i 55, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

    Biorąc zatem pod uwagę powyższe, Wnioskodawca w związku z otrzymaniem przedmiotowej dotacji, która jak wskazała Spółka podlega zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, zobowiązany jest do dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów.

    Rozważając moment dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów, na które przyznane zostało dofinansowanie wskazać należy, że ustawą z dnia 10 września 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów (Dz.U. z 2015 r., poz. 1595), z dniem 1 stycznia 2016 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, rozwiązanie polegające na tym, że fakty mające wpływ na korektę przychodów lub kosztów uzyskania przychodów, które nastąpiły w późniejszym okresie rozliczeniowym, nie będą rozpoznawane ze skutkiem wstecz, lecz rozliczane będą w bieżącym okresie rozliczeniowym.

    Jeszcze raz należy podkreślić, że zgodnie z art. 15 ust. 4i updop, jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

    Mając na uwadze wskazane powyżej przepisy prawa podatkowego oraz opis przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, iż korekty kosztów uzyskania przychodów, które zobowiązany będzie dokonać Wnioskodawca, związane będą z otrzymanymi dotacjami, należy przyjąć, że korekta kosztów uzyskania przychodów winna być dokonywana na bieżąco, przy czym nie jak twierdzi Wnioskodawca, w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpi zwrot, lecz zgodnie z normą wynikającą z treści ww. art. 15 ust. 4i, w momencie otrzymania dokumentu, z którego wynika przyczyna korekty, np. umowy, decyzji lub innego dokumentu, z którego wynika przyznanie Wnioskodawcy dotacji.

    Tym samym, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą w zakresie ustalenia momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymaną refundacją.

    Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy:

    -wydatki poniesione oraz wydatki, które będą ponoszone w przyszłości przez Spółkę na prace badawcze w postaci badań przemysłowych i prac rozwojowych w związku z realizowanym Projektem, stanowią koszty uzyskania przychodu inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami i potrącalne są w dacie ich poniesienia w części dotyczącej:

    • badań przemysłowych w zakresie:
      • wynagrodzenia pracowników prowadzących prace badawcze lub wykonujących prace bezpośrednio związane z realizacją projektu badawczego jest nieprawidłowe,
      • w pozostałej części jest prawidłowe,
    • prac rozwojowych jest nieprawidłowe.

    -w momencie otrzymania przez Spółkę zwrotu części wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizowanym Projektem (dotyczy wydatków dofinansowanych w formie refundacji), ujętych jako koszty uzyskania przychodu inne niż bezpośrednio związane z przychodami, Spółka będzie zobowiązana do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę zwróconych wydatków w okresie rozliczeniowym, w którym nastąpi zwrot jest nieprawidłowe.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

    1. z zastosowaniem art. 119a;
    2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
    3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

    Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

    Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

    Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

    Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w , za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

    Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

    Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

    Stanowisko

    w części prawidłowe

    Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej