Czy w razie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę akcyjną po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem doch... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.78.2020.1.DP

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.04.2020, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.78.2020.1.DP, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Czy w razie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę akcyjną po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) oraz art. 15zzs ust. 7 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 lutego 2020 r. (data wpływu 24 lutego 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w razie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę akcyjną po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2020 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy w razie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę akcyjną po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865 ze zm.; dalej: Ustawa o CIT).

Wnioskodawca jest komandytariuszem w Spółce A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Spółka komandytowa z siedzibą w B. (dalej: Spółka).

W przyszłości planowane jest dokonanie zmiany formy prawnej Spółki ze spółki komandytowej w spółkę kapitałową, tj. w spółkę akcyjną (dalej: Spółka Przekształcona).

Planowane przekształcenie przeprowadzone zostanie zgodnie z przepisami art. 551 i nast. ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 505, ze zm., dalej: KSH), tym samym mająca powstać z przekształcenia obecnej spółki komandytowej - spółka akcyjna wstąpi we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej Spółki.

Wartość akcji objętych w Spółce Przekształconej będzie odpowiadać wysokości wkładów Wnioskodawcy w spółce komandytowej. Kapitał zakładowy Spółki Przekształconej nie będzie wyższy od wartości wkładów wniesionych uprzednio do Spółki przez Wnioskodawcę.

Na moment przekształcenia Spółki nie zostaną wypłacone Wnioskodawcy jakiekolwiek kwoty (tj. ani z zysku osiągniętego w roku obrotowym, w którym nastąpi przekształcenie, ani z zysku z lat poprzednich).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w razie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę akcyjną po stronie Wnioskodawcy powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w razie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę akcyjną po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

1. Część ogólna

a) Kodeks Spółek Handlowych

Stosownie do art. 551 § 1 KSH spółka komandytowa (spółka przekształcana) może być przekształcona w inną spółkę handlową (spółkę przekształconą), w tym także w spółkę kapitałową, tj. spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółkę akcyjną.

Zgodnie z art. 552 KSH spółka przekształcana staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia). Jednocześnie sąd rejestrowy z urzędu wykreśla spółkę przekształcaną.

Z kolei w myśl art. 553 § 1 KSH spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej.

Zgodnie z art. 553 § 2 KSH spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane spółce przed jej przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej. Natomiast wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej (art. 553 § 3 KSH).

Przekształcenie spółek zgodnie z przepisami KSH w tym art. 553 KSH powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. Regulacja zawarta w art. 553 KSH wprost wyraża zasadę kontynuacji, w myśl której istnieje tożsamość podmiotu przekształcanego i podmiotu przekształconego, a dochodzi jedynie do zmiany formy prawnej tego podmiotu. W przypadku kontynuacji nie ma poprzednika i następcy prawnego, ale istnieje ta sama spółka w zmienionej formie.

W świetle uregulowań KSH, przekształcenie spółek powoduje przeniesienie majątku jednej spółki działającej w określonej formie prawnej na podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka handlowa innego typu. W konsekwencji należy przyjąć, że przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową stanowi jedynie modyfikację formy prowadzenia działalności gospodarczej. Zważywszy na to, że zmiana formy prawnej nie wiąże się z koniecznością likwidacji albo rozwiązania spółki przekształcanej, należy uznać też, że w przypadku spółki przekształcanej i spółki przekształconej zachodzi tożsamość podmiotowa.

Na tożsamość spółki przekształconej i przekształcanej oraz zasadę sukcesji praw i obowiązków wskazuje również doktryna prawa handlowego. Przekształcenie spółki w inną spółkę polega na modyfikacji formy ustrojowej (typu) spółki bez zmiany przedmiotu jej działalności, sposobu jej prowadzenia, a także bez zmiany większości wspólników. Modyfikacja ta zakłada, że nie jest konieczne rozwiązanie dotychczasowej spółki i utworzenie na jej miejsce innej, nowej spółki. Zarówno przed, jak i po przekształceniu mamy do czynienia z tym samym podmiotem (przedsiębiorcą), który jedynie zmienia swą formę (szatę) prawną. Istnieje więc tożsamość podmiotu przekształcanego i przekształconego(Kodeks spółek handlowych. Komentarz T. 4 - komentarz do art. 551, S. Sołtysiński, A. Szajkowski, A. Szumański, Warszawa 2012. Wyd. III.).

b) Ordynacja podatkowa

Skutki te dotyczą również praw i obowiązków podatkowych. Zgodnie bowiem z art. 93a § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji podatkowej (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm., dalej: OP) osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W myśl natomiast art. 93a § 2 OP, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

  1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
  2. spółki kapitałowej.

Zgodnie z powołanym przepisem, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej spółki. Powołany powyżej przepis wprowadza zasadę tzw. sukcesji uniwersalnej na gruncie prawa podatkowego, w tym w zakresie rozliczeń na gruncie przepisów materialnych ustaw podatkowych.

Przytoczone wyżej przepisy KSH i OP wskazują, iż skutkiem przekształcenia spółki komandytowej w spółkę kapitałową będzie przejęcie wszelkich praw i obowiązków spółki komandytowej przez spółkę kapitałową na gruncie stosunków cywilnoprawnych, administracyjnoprawnych, a także prawnopodatkowych, przy zachowaniu tożsamości przekształcanej spółki komandytowej oraz przekształconej spółki kapitałowej.

Charakter prawnopodatkowy przekształcenia spółki komandytowej w spółkę kapitałową wynikający z omówionych regulacji KSH i OP, stanowi punkt wyjścia dla określenia skutków podatkowych przekształcenia dla Wnioskodawcy jako komandytariusza spółki komandytowej.

Stanowisko Wnioskodawcy

Na wstępie Wnioskodawca pragnie podkreślić, że skutki podatkowe przekształcenia spółki osobowej w spółkę kapitałową nie zostały wprost uregulowane w Ustawie o CIT. W świetle powyższego, należy dokonać analizy, czy takie przekształcenie może podlegać opodatkowaniu:

  • na zasadach ogólnych dotyczących rozpoznania przychodu podatkowego na gruncie Ustawy o CIT lub
  • poprzez analogiczne zastosowanie przepisów Ustawy o CIT, wskazujących na konieczność rozpoznania przychodu podatkowego w przypadku zaistnienia określonych zdarzeń skutkujących nabyciem/objęciem przez wspólników spółki osobowej udziałów (akcji) w spółkach kapitałowych.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o CIT przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.

Dochód definiowany jest jako nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym (art. 7 ust. 2 Ustawy o CIT).

Katalog zdarzeń ekonomicznych skutkujących powstaniem przychodu został zawarty w art. 12 ust. 1 Ustawy o CIT. Zawarta w art. 12 ust. 1 Ustawy o CIT definicja przychodu ma charakter ogólny. W konsekwencji stosuje się ją w przypadkach, gdy przepisy szczególne nie regulują tej kwestii odmiennie, w szczególności gdy nie przewidują odrębnego sposobu określania wysokości danego przychodu lub momentu jego uzyskania. Ze względu na użyte w przepisie sformułowanie w szczególności należy uznać, iż katalog ten nie ma charakteru enumeratywnego (zamkniętego), a wymienione w nim kategorie stanowią tylko przykłady przychodów.

W związku z faktem, iż Ustawa o CIT nie wprowadza wiążącej definicji przychodu, a katalog umieszczony w art. 12 ust. 1 ma charakter jedynie przykładowy, w celu ustalenia zakresu znaczeniowego pojęcia przychodu podatkowego należy odwołać się do definicji przychodu wypracowanej przez doktrynę prawa podatkowego i orzecznictwo.

Przykładowo w komentarzu do art. 12 Ustawy o CIT pod red. W. Modzelewskiego zostało podkreślone, iż: Ustawa nie definiuje ściśle pojęcia przychodu, jednakże na podstawie treści art. 12 PDOPrU można określić przychód jako wszelkie trwale, bezzwrotne i definitywne przysporzenia majątkowe w postaci środków pieniężnych, dóbr majątkowych oraz świadczeń w naturze, niezależnie od tytułu prawnego ich uzyskania przez podatnika; wyjątki od tej zasady określone są w ust. 4 i 4a tego artykułu. Definitywne przysporzenie majątkowe należy rozumieć w ten sposób, że w sposób trwały i ostateczny zwiększa ono aktywa osoby prawnej. Katalog rodzajów przychodów w obecnym brzmieniu ustawy jest katalogiem otwartym. Ustawodawca, redagując przepis art. 12 ust. 1 PDOPrU i określając ten katalog, użył sformułowania w szczególności, co wskazuje na przykładowy charakter wymienionych przychodów(Komentarz do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, red. W. Modzelewski, wyd. 16, 2020 r.).

Na temat sytuacji skutkujących powstaniem przychodu wielokrotnie wypowiadały się również sądy administracyjne. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 24 października 2012 r. (sygn. akt II FSK 421/11) wskazał, że: (...) przysporzenie definitywne to takie, które ma charakter ostateczny, nieodwołalny, które nie podlega już zwrotowi. Również w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. (sygn. akt III SA 3382/02) Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że: powyżej zaprezentowane uwagi są zgodne z zapisem art. 12 ust. 1 pkt 1 i ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który za przychód nakazuje uznać tylko te wartości, które charakteryzują się definitywnym przyrostem majątku podatnika. W podobnym tonie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w prawomocnym wyroku z dnia 20 lipca 2011 r. (sygn. akt III SA/Wa 3125/10), w którym czytamy, że: co do zasady za przychód podatników podatku dochodowego od osób prawnych uznaje się wszelkie przysporzenia majątkowe o charakterze trwałym, bezzwrotnym i definitywnym, rzeczywiście otrzymanym w danym roku podatkowym.

Z powyższego wynika, że przychód skutkujący obowiązkiem podatkowym w podatku dochodowym od osób prawnych musi być definitywny i mierzalny. Innymi słowy przychodem może być jedynie rzeczywiste przysporzenie majątkowe po stronie podatnika, o określonej wartości pieniężnej.

Zatem, gdy na skutek zaistnienia danego zdarzenia gospodarczego stan majątku podatnika nie ulega zmianie, nie sposób mówić o osiągnięciu przez niego przychodu, gdyż nie istnieje możliwość wskazania korzyści majątkowej, a tym bardziej jej wartości.

W świetle powyższego należy przyjąć, że w następstwie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę kapitałową Wnioskodawca nie uzyska żadnego przysporzenia majątkowego, które można by uznać za przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Na skutek przekształcenia dochodzi jedynie do zmiany ustrojowej spółki oraz zmiany tytułu (formy) uczestnictwa w spółce (transformacji wkładów w spółce komandytowej w udziały (akcje) spółki kapitałowej). Przekształcenie Spółki nie będzie skutkować zwiększeniem wartości majątku Spółki Przekształconej.

Regulacje Ustawy o CIT wiążą powstanie obowiązku podatkowego z wystąpieniem ściśle określonych zdarzeń o charakterze restrukturyzacyjnym. W tych sytuacjach przychód podatkowy powstaje ze względu na sam charakter zdarzenia, pomimo braku wyraźnego przysporzenia majątkowego po stronie zaangażowanych podmiotów.

Jednakże, Wnioskodawca pragnie wskazać, że Ustawa o CIT nie zawiera przepisu, który wskazywałby na konieczność opodatkowania czynności przekształcenia spółki osobowej w kapitałową po stronie wspólnika.

Przykładowo art. 12 ust. 1 pkt 7 Ustawy o CIT przewiduje opodatkowanie wartości wkładu określonej w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku wartość wkładu określona w innym dokumencie o podobnym charakterze - w przypadku wniesienia do spółki albo spółdzielni wkładu niepieniężnego; jeżeli jednak wartość ta jest niższa od wartości rynkowej tego wkładu albo wartość wkładu nie została określona w statucie, umowie albo innym dokumencie o podobnym charakterze, przychodem jest wartość rynkowa takiego wkładu określona na dzień przeniesienia własności przedmiotu wkładu niepieniężnego, przy czym przepis art. 14 ust. 2 stosuje się odpowiednio.

W myśl zasady wyrażonej w przepisie przytoczonym powyżej, przychód powstaje wówczas, kiedy podatnik zbywa składnik swojego majątku na rzecz spółki kapitałowej w drodze wniesienia wkładu niepieniężnego w celu pokrycia udziałów (akcji) tej spółki. Objęte udziały (akcje) stanowią w takim przypadku dla wnoszącego (wspólnika) ekwiwalent wniesionego wkładu (zostają wydane w zamian za ten wkład). Przepisy Ustawy o CIT w sposób wyraźny rozróżniają wniesienie wkładu niepieniężnego i przekształcenie jako dwa odrębne rodzaje zdarzeń (co jednoznacznie wynika z zestawienia art. 16g ust. 1 pkt 4 z art. 16g ust. 9 Ustawy o CIT).

W przypadku przekształcenia spółki osobowej w spółkę kapitałową wspólnik przekształcanej spółki osobowej nie zbywa natomiast żadnego składnika swojego majątku na rzecz przekształconej spółki. Jak już zostało wskazane, zgodnie z art. 553 ust. 3 KSH wspólnicy spółki przekształcanej uczestniczący w przekształceniu stają się z dniem przekształcenia wspólnikami spółki przekształconej. Komandytariusz stanie się zatem wspólnikiem spółki kapitałowej powstałej w wyniku przekształcenia spółki osobowej z mocy samego prawą tj. bez konieczności podejmowania żadnych czynności innych niż złożenie oświadczenia o uczestnictwie w przekształceniu. Tym samym dojdzie do swoistego przekształcenia ogółu praw i obowiązków przysługujących Komandytariuszowi w spółce osobowej na akcje w spółce kapitałowej. W związku z faktem, że jeden składnik majątku zostanie zastąpiony innym, po stronie Komandytariusza nie nastąpi żadne przysporzenie i nie powstanie przychód podatkowy.

Jednocześnie zgodnie z brzmieniem art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. f oraz lit. j Ustawy o CIT, przychodem z zysków kapitałowych jest przychód faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także:

  • równowartość zysku osoby prawnej oraz spółki przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego, równowartość nadwyżki bilansowej spółdzielni przeznaczonej na podwyższenie funduszu udziałowego oraz równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej osoby prawnej lub spółki
  • wartość niepodzielnych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej - w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną, z tym że przychód określa się na dzień przekształcenia.

W tym miejscu należy zauważyć, że:

  • w ramach planowanego przekształcenia Spółki nie dojdzie do wniesienia wkładu niepieniężnego, lecz do zmiany formy prawnej Spółki w oparciu o procedury przewidziane w przepisach KSH. W konsekwencji zastosowania nie znajdzie powołany powyżej art. 12 ust 1 pkt 7 Ustawy o CIT dotyczący sytuacji, w której udziały w spółce kapitałowej są obejmowane w zamian za wkład niepieniężny;
  • w wyniku planowanego przekształcenia nie dojdzie także do podwyższenia kapitału zakładowego spółki kapitałowej z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej, bowiem spółka akcyjna posiadająca osobowość prawną powstanie dopiero w wyniku planowanego przekształcenia. Należy zatem przyjąć, że planowane przekształcenie nie spowoduje podwyższenia kapitału zakładowego Spółki Przekształconej z innych kapitałów tej spółki, a jedynie do jego utworzenia w związku z przekształceniem Spółki w spółkę kapitałową;
  • planowanego przekształcenia nie można również utożsamiać z przekształceniem spółki kapitałowej w spółkę osobową, gdyż planowane jest przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową.

Jak już wskazano powyżej, Ustawa o CIT nie przewiduje opodatkowania czynności przekształcenia spółki osobowej w spółkę kapitałową. W ocenie Wnioskodawcy brak takiego przepisu jest odzwierciadleniem woli ustawodawcy.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych. Przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 22 maja 2014 r. (sygn. akt II FSK 1471/12) wskazał, że: zarówno w orzecznictwie sądów administracyjnych, jak i doktrynie przyjmuje się, iż milczenie ustawodawcy, co do określonych zdarzeń faktycznych, niezależnie, z jakiego powodu ono wynika, jest traktowane jako obszar wolny od opodatkowania i zakazane jest stosowanie w tym wypadku analogii.

Reasumując, wśród regulacji Ustawy o CIT dotyczących zdarzeń restrukturyzacyjnych brak jest przepisu, który stanowiłby podstawę opodatkowania czynności przekształcenia spółki komandytowej w spółkę kapitałową.

Skoro ustawa o CIT nie zawiera żadnych regulacji dotyczących skutków podatkowych przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną w spółkę kapitałową, zdaniem Wnioskodawcy, w zdarzeniu przyszłym będącym przedmiotem wniosku nie wystąpi po jego stronie przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze argumenty zaprezentowane powyżej, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową nie wywoła dla Wnioskodawcy skutków w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. W konsekwencji u Wnioskodawcy nie powstaną żadne skutki w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, innym słowy przekształcenie będzie neutralne dla Wnioskodawcy na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych.

Powyższe znajduje uzasadnienie m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 5 czerwca 2017 r. (sygn. 0112-KDIL3-3.4011.40.2017.2.DS), w której Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że: przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową jest neutralne podatkowo dla wspólników spółki przekształcanej. Z powyższego wynika, że podatnicy spółki przekształcanej nie uzyskują dochodu, który mógłby podlegać opodatkowaniu, ponieważ majątek spółki przekształcanej nie ulega likwidacji i zwrotowi podatnikowi, lecz jest majątkiem przekształconej spółki kapitałowej. Przekształcenie spółki osobowej w spółkę kapitałową to proces zmierzający do zmiany formy prawnej przedsiębiorstwa. Tym samym u wspólnika przekształcanej spółki osobowej nie powstaje w chwili przekształcenia zobowiązanie podatkowe od dochodów (przychodów) z udziałów przekazanych do majątku spółki przekształconej (spółki kapitałowej).

Ponadto, stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone w indywidualnej interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 lipca 2018 r. (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.283.2018.1.BKD), w której Dyrektor uznał za prawidłowe stanowisko, iż w związku z rozważanym przekształceniem spółki osobowej w spółkę akcyjną, u Wnioskodawcy (będącego wspólnikiem spółki osobowej) nie powstanie przychód w rozumieniu Ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie również w innych interpretacjach przepisów prawa podatkowego:

  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 lipca 2015 r. (sygn. ILPB4/4510-1-162/15-2/DS),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 2 października 2014 r. (sygn. ILPB4/423-332/14-2/DS),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 4 czerwca 2010 r. (sygn. ILPB3/423-240/10-2/JG),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 sierpnia 2014 r. (sygn. IPPB5/423-521/14-2/PS),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 maja 2014 r. (sygn. IPPB5/423-101/14-8/KS),
  • interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 lipca 2012 r. (sygn. IBPBI/2/423-360/12/SD).

Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w razie przekształcenia spółki komandytowej w spółkę akcyjną po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374, ze zm.).

Jednocześnie, stosownie do art. 15zzs ust. 7 ww. ustawy z dnia 2 marca 2020 r., czynności dokonane w postępowaniach, o których mowa w ust. 1, w okresie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID są skuteczne. Tym samym, Strona może skutecznie wnieść skargę pomimo wstrzymania biegu powyższego terminu.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej