Temat interpretacji
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochody uzyskane przez Fundację z tytułu darowizny, które zostały przeznaczone i wydatkowanie (bez względu na termin) w całości na realizację celów statutowych Fundacji, w tym również na nabycie i wytworzenie Nieruchomości, będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nawet w przypadku częściowego najmu niektórych pomieszczeń w Nieruchomości? 2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochody uzyskane przez Fundację z tytułu najmu części pomieszczeń w Nieruchomości, które zostaną przeznaczone i wydatkowanie (bez względu na termin) w całości na realizację celów statutowych Fundacji, będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?
Interpretacja indywidualna – stanowisko częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest częściowo prawidłowe, a częściowo nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
- czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochody uzyskane przez Fundację z tytułu darowizny, które zostały przeznaczone i wydatkowanie (bez względu na termin) w całości na realizację celów statutowych Fundacji, w tym również na nabycie i wytworzenie Nieruchomości, będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nawet w przypadku częściowego najmu niektórych pomieszczeń w Nieruchomości,
- Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochody uzyskane przez Fundację z tytułu najmu części pomieszczeń w Nieruchomości, które zostaną przeznaczone i wydatkowanie (bez względu na termin) w całości na realizację celów statutowych Fundacji, będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca
Opis sprawy
Fundacja (dalej: "Wnioskodawca" lub "Fundacja") jest fundacją powstałą w 2012 r. na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2018 r. poz. 1491), a także w oparciu o postanowienia Statutu Fundacji ("Statut"). Fundacja uzyskała wpis w Krajowym Rejestrze Sądowym w rejestrze stowarzyszeń innych organizacji społecznych zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a także w rejestrze przedsiębiorców. Posiada również status organizacji pożytku publicznego.
Zgodnie z § 4 Statutu celami Fundacji są:
1. Działania na rzecz przywrócenia do aktywności osób nieuleczalnie i przewlekle chorych, wyłączonych z życia społecznego z powodu choroby.
2. Organizowanie opieki nad osobami nieuleczalnie i przewlekle chorymi, a w szczególności na choroby nowotworowe, choroby neurologiczne, choroby przewlekłe układu oddechowego.Działanie edukacyjne w zakresie profilaktyki i poprawy jakości życia osób nieuleczalnie i przewlekle chorych, a w szczególności na choroby nowotworowe, choroby neurologiczne, choroby przewlekłe układu oddechowego.
3. Działania informacyjne na temat chorób i problemów związanych z leczeniem, chorób przewlekłych i nieuleczalnych.
4. Działania na rzecz promowania zdrowego stylu życia oraz zapobiegania chorobom nieuleczalnym i przewlekłym.
Zgodnie z § 6 Statutu, środki na realizację celów Fundacji i pokrycie kosztów jej działalności pochodzą funduszu założycielskiego, spadków, zapisów, darowizn, dotacji, subwencji oraz innych form dofinansowania uzyskiwanych od osób fizycznych i prawnych, a także z dochodów z prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z § 5 Statutu, Fundacja realizuje cele statutowe:
1. Pomoc w przywracaniu aktywności intelektualnej, psychicznej, fizycznej i społecznej osób nieuleczalnie i przewlekle chorych, wyłączonych z udziału w życiu społecznym, poprzez organizowanie w szczególności imprez kulturalnych, artystycznych, konferencji, seminariów, spotkań tematycznych, wystaw, pokazów, odczytów, dyskusji, festynów, sympozjów.
2. Sprawowanie opieki stacjonarnej i domowej nad nieuleczalnie i przewlekle chorymi.
3. Szerzenie wiedzy i umiejętności u osób nieuleczalnie i przewlekle chorych na tematy związane z postępowaniem choroby.
4. Stworzenie platformy wymiany informacji, doświadczeń i współpracy wśród osób nieuleczalnie i przewlekle chorych.
5. Organizowanie wsparcia dla osób nieuleczalnie i przewlekle chorych oraz ich rodzin w różnych etapach choroby.
6. Prowadzenie konsultacji oraz poradnictwa medycznego oraz psychologicznego dla osób nieuleczalnie i przewlekle chorych.
7. Prowadzenie na potrzeby osób chorych bazy informacji o hospicjach i ich wyposażeniu.
8. Tworzenie platformy dla wymiany informacji, doświadczeń i najlepszych praktyk o leczeniu chorób przewlekłych i nieuleczalnych z instytucjami działającymi w kraju i za granicą.
9. Prowadzenie działalności wspierającej rozwój świadomości o statusie chorych na nieuleczalne i przewlekłe choroby dla poprawy jakości życia osób chorych.
10. Szerzenie wiedzy na rzecz pomocy osobom przewlekle i nieuleczalnie chorym.
11.Prowadzenie akcji informacyjno-szkoleniowych oraz pedagogicznoedukacyjnych na tematy związane z celami Fundacji.
12.Prowadzenie działań edukacyjnych na tematy związane z promowaniem zdrowego trybu i stylu życia oraz zapobiegania chorobom nieuleczalnym i przewlekłym.
13.Prowadzenie obiektów służących profilaktyce chorób nieuleczalnych i przewlekłych.
Na mocy § 27 pkt 1 Statutu, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w celu powiększenia środków przeznaczonych na realizację celów statutowych Fundacji. Działalność gospodarcza może być prowadzona tylko w rozmiarach służących realizacji celów statutowych Fundacji, zaś uzyskany w ten sposób dochód może być przeznaczony w całości na realizację celów statutowych Fundacji (§ 27 pkt. 2 i 3 Statutu). Innymi słowy Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku, a osiągany dochód przeznaczany będzie na realizację celów statutowych. Fundacja całość dochodu przeznacza i wydatkuje na działalność statutową, tj. bezpośrednio na realizację celów statutowych, jak i wydatków niezbędnych do realizacji zadań statutowych (np. bieżące koszty prowadzenia działalności statutowej Fundacji). Ponadto Fundacja nie dokonuje i nie zamierza dokonywać wydatków na cele inne niż określone w art. 17 ust. 1b, 1e, 1 f ustawy o CIT.
Zgodnie z § 28 Statutu, Fundacja może prowadzić następujące rodzaje działalności gospodarczej:
1. działalność w zakresie opieki zdrowotnej gdzie indziej nie sklasyfikowanej (PKD 86.90.E),
2. restauracje i inne placówki gastronomiczne (PKD 56.10.Z),
3. działalność fizjoterapeutyczna (PKD 86.90.A),
4. pozostała usługowa działalność gastronomiczna (PKD56.29.Z),
5. usługi w zakresie zdrowia psychicznego świadczonej przez psychologów i psychoterapeutów (85.60.Z),
6. przygotowywanie żywności dla odbioru zewnętrznych (catering) i pozostała gastronomiczna działalność usługowa (PKD 56.21.Z),
7. praktyka lekarska ogólna (PKD 86.21.Z),
8. działalność paramedyczna (PKD 86.90.D),
9. działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej (PKD 96.04.Z),
10. sprzedaż detaliczna książek, gazet i artykułów piśmiennych (PKD 52.47.Z).
Wśród rodzajów działalności wymienionej w Statucie nie została więc wymieniona działalność, o której mowa w art. 17 ust. 1a pkt 1 i 1a ustawy o CIT. Fundacja nie będzie zatem uzyskiwała dochodów z (i) działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; (ii) działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k ustawy o CIT.
Środki niezbędne do prowadzenia działalności statutowej Fundacja otrzymuje w głównej mierze z darowizn. Darowizny są w całości przeznaczane na realizację celów statutowych. Część środków pochodzących z darowizn Fundacja przeznaczyła na nabycie środka trwałego pod postacią gruntu i wybudowanie na nim domu („Nieruchomość”). Nieruchomość ma służyć jako miejsce dziennego pobytu osób onkologicznie chorych i ich rodzin, jak również będzie się tam znajdować tam nowa siedziba Fundacji. Planowana data oddania do użytku Nieruchomości to kwiecień 2022 r. W Nieruchomości będą odbywać się bezpłatne zajęcia dla podopiecznych Fundacji, które do tej pory organizowane były przez Fundację w wynajmowanym pomieszczeniu. Zajęcia będą odbywać od godziny 8 rano do godziny 16 i będą składały się z następujących bloków tematycznych: (i) warsztaty terapeutyczne, (ii) rehabilitacja, (iii) szeroko pojęte zajęcia kulturalne, (iv) nauka zdrowego żywienia. W tym celu w Nieruchomości będą znajdować się w pełni wyposażone gabinety psychologiczne, sale do gimnastyki, kuchnia, czy sale z rzutnikami. W budynku znajdować się będzie również mała kaplica w której odbywać się będą nabożeństwa. Poza tym w Nieruchomości znajdować się będą łazienki, a także sypialnia zarządcy Nieruchomości - jej jedynego mieszkańca. Zajęcia będą prowadzone przez ponad 20 specjalistów w swojej dziedzinie.
Są to m.in. fizjoterapeuci, psychoterapeuci, malarze czy muzykolodzy. Podopieczni są również pod opieką lekarzy onkologów. Wszyscy specjaliści Fundacji działają w charakterze wolontariatu. Podobnie jak Zarząd Fundacji i Rada Fundacji nie otrzymują za swoją pracę wynagrodzenia. Jedynymi pracownikami Fundacji otrzymującymi wynagrodzenie jest księgowa jak również pracujący na pół etatu Fundraiser.
Nieruchomość została wybudowana celem organizacji wyższej jakości świadczeń na rzecz podopiecznych Fundacji. Dotychczasowo Fundacja prowadziła bowiem wszystkie zajęcia w wynajmowanej sali. Wybudowana Nieruchomość składać się będzie z nowocześnie wyposażonych i dedykowanych dla rodzaju prowadzonych aktywności pokoi, zapewniając tym samym wyższy komfort podopiecznych połączony z możliwością oferowania zajęć dla szerszego grona osób. Zajęcia odbywać się będą codziennie w godzinach od 8 do 16. W pozostałym czasie warsztaty nie będą prowadzone, z uwagi na niewystarczającą ilość dostępnego personelu Fundacji, który jak zostało wskazane powyżej, niemal w całości pracuje non-profit. Poza tymi godzinami Nieruchomość nie byłaby więc użytkowana.
W celu zwiększenia dochodów na działalność statutową Fundacji oraz maksymalnego wykorzystania jej pomieszczeń, Wnioskodawca zastanawia się nad wynajmem części pomieszczeń osobom trzecim poza godzinami pracy Fundacji. Pomieszczenia byłyby wynajmowane wyłącznie poza godzinami pracy Fundacji, a czas ich wykorzystania na najem zawsze będzie stanowił nieporównywalnie mniejszy czas aniżeli faktycznie wykorzystywany na cele statutowe Fundacji. Wynajem pomieszczeń nie spowoduje również ograniczeń w ich wykorzystywaniu przez podopiecznych Fundacji, a co za tym idzie wynajem pomieszczeń nie doprowadzi co ograniczenia w żaden sposób wykorzystania pomieszczeń na cele statutowe. Wynajmowane byłyby pomieszczenia na które możliwe byłoby znalezienie zainteresowanego najemcy. Byłaby więc to w szczególności sala do gimnastyki czy gabinety psychologiczne. Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wynajmu pomieszczeń wymagałoby dokonania zmian w Statucie Fundacji. Wszelkie środki uzyskane z wynajmu pomieszczeń Nieruchomości zgodnie z § 27 pkt 3 Statutu będą przeznaczone w całości na cele statutowe Fundacji.
Pytania :
1. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochody uzyskane przez Fundację z tytułu darowizny, które zostały przeznaczone i wydatkowanie (bez względu na termin) w całości na realizację celów statutowych Fundacji, w tym również na nabycie i wytworzenie Nieruchomości, będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nawet w przypadku częściowego najmu niektórych pomieszczeń w Nieruchomości?
2. Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochody uzyskane przez Fundację z tytułu najmu części pomieszczeń w Nieruchomości, które zostaną przeznaczone i wydatkowanie (bez względu na termin) w całości na realizację celów statutowych Fundacji, będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy :
Ad. 1. dochody uzyskane przez Fundację z tytułu darowizny, które zostały przeznaczone i wydatkowane (bez względu na termin) w całości na realizację celów statutowych Fundacji, a zatem również na nabycie i wytworzenie Nieruchomości, będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nawet w przypadku najmu części pomieszczeń w Nieruchomości.
Ad. 2. dochody uzyskane przez Fundację z tytułu najmu części pomieszczeń Nieruchomości, które zostaną przeznaczone i wydatkowanie (bez względu na termin) w całości na realizację celów statutowych Fundacji, będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Uzasadnienie
Ad. 1.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego w części przeznaczonej na te cele.
Z kolei zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami;
zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k; 2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Co więcej, zgodnie z art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem art. 17 ust. 1 pkt 5a ustawy o CIT.
Powyższe zwolnienie dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT, stosuje się również w przypadku lokowania dochodów poprzez nabycie:
1. wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. obligacji Skarbu Państwa lub bonów skarbowych oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.;
2. papierów wartościowych lub niebędących papierami wartościowymi instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, o ile nabycie takie nastąpiło w ramach zarządzania portfelem, o którym mowa w art. 75 tej ustawy, również w przypadku gdy zarządzanie portfelem odbywa się na podstawie umowy z towarzystwem funduszy inwestycyjnych, które wykonuje tę działalność na podstawie art. 45 ust. 2 ustawy o funduszach inwestycyjnych, pod warunkiem zdeponowania tych papierów wartościowych lub instrumentów finansowych na odrębnym rachunku prowadzonym przez uprawniony podmiot w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
3. jednostek uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych działających na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, - o ile dochód jest przeznaczany i wydatkowany, bez względu na termin, na cele określone w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że omawiane zwolnienie jest zwolnieniem warunkowym. Aby podatnik mógł skorzystać z tego zwolnienia konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
1. jego celem musi być działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, przy czym statut może przewidywać również inne cele działalności,
2. uzyskane dochody muszą być przeznaczone wyłącznie na cele preferowanej przez ustawodawcę działalności statutowej określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
3. dochody muszą być - bez względu na termin - wydatkowane na te cele, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu,
4. podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.
Powyższe oznacza, że zastosowanie analizowanego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane przez ustawodawcę cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował. Analizowane zwolnienie ma również zastosowanie w odniesieniu do dochodów przeznaczonych na nabycie lub wytworzenie środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a. Wobec powyższego należy uznać, że zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych będzie przysługiwało również w odniesieniu do dochodu przeznaczonego na wybudowanie środka trwałego, tj. Nieruchomości, gdyż będzie ona wykorzystywana do prowadzenia działalność statutowej.
Stanowisko Fundacji w powyższym zakresie potwierdza przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 stycznia 2018 r., znak: 0114-KDIP2-4010.329.2017.2.KS, w której stwierdzono, że: " (...) wydatki na wybudowanie budynku oraz zakup środków trwałych i wyposażenia, które Wnioskodawca zamierza ponieść w celu prowadzenia działalności leczniczej i domu pomocy społecznej, a także działalności oświatowej, przez które to działania Fundacja realizuje swoje cele statutowe, należy uznać, za poniesione na cele zgodne z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. W związku z powyższym, dochód przeznaczony na ich pokrycie podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, dochodu Fundacji przeznaczonego i wydatkowanego na wybudowanie budynku oraz na zakup środków trwałych i wyposażenia niestanowiącego środków trwałych, które to składniki majątku będą wykorzystywane do celów działalności leczniczej oraz prowadzenia domu pomocy społecznej (pytanie nr 1) należy uznać za prawidłowe."
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, cała Nieruchomość wraz ze wszystkimi jej pomieszczeniami będzie wykorzystywana na rzecz podopiecznych Fundacji. Do pomieszczeń Nieruchomości przeniesione zostaną organizowane od wielu lat warsztaty pomagające w rozwoju duchowym, fizycznym i intelektualnym osób onkologicznie chorych jak i członkom ich rodzin. Organizacja takich zajęć jest zgodna z celami Fundacji zawartymi w § 4 Statutu Fundacji, które to z kolei stanowią działalność dobroczynną jak i działalność w dziedzinie ochrony zdrowia i pomocy społecznej o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt. 4 ustawy o CIT. Zdaniem Wnioskodawcy całość otrzymanej darowizny przeznaczonej na budowę zakup gruntu i budowę Nieruchomości powinna być zwolniona z opodatkowania na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4.
W ocenie Wnioskodawcy, najem części pomieszczeń Nieruchomości nie zmienia kwalifikacji prawnopodatkowej w zakresie istnienia prawa do zwolnienia dochodów uzyskanych przez Fundację z tytułu darowizn, które zostały przeznaczone i wydatkowane w całości na realizację celów statutowych. Czasowy wynajem części Nieruchomości nie wpływa bowiem w żaden sposób na cel nabycia i wybudowania Nieruchomości. Taki najem jest tylko dodatkowym wykorzystaniem składnika majątku w celu zwiększenia dochodów Fundacji, a jego wynajem nie ogranicza prawa Fundacji do wykorzystywania w celach statutowych. Wynajem pomieszczeń Nieruchomości po godzinach funkcjonowania Fundacji w żaden sposób nie ogranicza działalności statutowej Fundacji, bowiem w czasie ich wynajmowana działalność statutowa i tak nie będzie prowadzona. Całość Nieruchomości w dalszym ciągu będzie wykorzystywana na cele działalności statutowej Wnioskodawcy. Wynajem części pomieszczeń będzie zaś jedynie dodatkowym ich wykorzystaniem do celów prowadzenia działalności gospodarczej. Przepisy Ustawy o CIT regulujące omawiane zwolnienie z opodatkowania w żaden sposób nie zabraniają Podatnikowi jednoczesnego wykorzystywania środka trwałego jednocześnie do działalności statutowej jak i do działalności gospodarczej. Dodatkowe wykorzystanie pomieszczeń Nieruchomości na cele niestatutowe nie zmienia faktu, że celem nabycia i wybudowania Nieruchomości były wyłącznie cele statutowe i takie jest przeznaczenie i wykorzystanie Nieruchomości. Tym samym niezależnie od okoliczności, czy część pomieszczeń będzie lub nie będzie wynajmowana według wskazanych w niniejszym wniosku warunków, zdaniem Wnioskodawcy całość środków otrzymanych z darowizny i przeznaczonych na zakup gruntu i budowy na nim Nieruchomości powinna korzystać ze zwolnienia z opodatkowania o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, bowiem Wnioskodawca spełnia wszelkie ustawowe warunki jest stosowania:
1. jego celem jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, konkretnie działalność dobroczynna jak i działalność w dziedzinie ochrony zdrowia i pomocy społecznej,
2. uzyskane środki z darowizn zostały w całości przeznaczone jak i faktycznie wydane na zakup gruntu i budowę na nim Nieruchomości, która w całości będzie wykorzystywana, zgodnie ze statutem Wnioskodawcy, na działalność dobroczynną jak i działalność w dziedzinie ochrony zdrowia i pomocy społecznej, w formie organizacji zajęć pomagających w rozwoju duchowym, intelektualnym i fizycznym osób chorych onkologicznie jak i członkom ich rodzin.
3. Wnioskodawca nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT.
Ad. 2. Jak zostało wskazane w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1, działalność statutowa Fundacji jest zgodna z celami preferowanymi przez ustawodawcę wymienionymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 CIT. Natomiast zgodnie z § 27 pkt 3 Statutu Fundacji uzyskany dochód z działalności gospodarczej musi być przeznaczony w całości na realizację celów statutowych Fundacji. W tym miejscu należy wskazać, że ustawodawca nie uzależnia stosowania zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu do konkretnych źródeł przychodu, ani też wyklucza z tego zwolnienia żadnego źródła przychodu. Tym samym wszystkie dochody podatnika, przy spełnieniu wyżej wskazanych warunków stawianych przez przepisy ustawy o CIT, będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 CIT, bez względu na źródło ich uzyskania. Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy, jego dochody pochodzące z działalności gospodarczej polegającej na wynajmie, przeznaczone i wydatkowane na realizację celów statutowych Fundacji będą podlegały zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p.
Ocena stanowiska
Państwa stanowisko w zakresie mozliwości zwolnienia od opodatkowania na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dochodów uzyskanych z tytułu :
- darowizny, w części przeznaczonej na:
nabycie i wytworzenie Nieruchomości w zakresie w jakim Nieruchomość będzie przeznaczona :
- na wynajem – jest nieprawidłowe,
- na realizację celów statutowych – jest prawidłowe,
- najmu części pomieszczeń w Nieruchomości – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2020 r. poz. 2167, ze zm.):
Fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, takich jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska i opieka nad zabytkami.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy :
Fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.
Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.
Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.
Generalnie działalność fundacji można podzielić na:
- działalność statutową (niegospodarczą) oraz
- działalność gospodarczą.
Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach :
W oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.
Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:
- działalność pomocowa,
- działalność naukowa,
- działalność szkoleniowa, wydawnicza,
- organizowanie i finansowanie,
- realizacja konkretnych zadań jedno - lub wielokrotnych.
Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:
- majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;
- dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.
Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.
Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że :
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.
Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych uzupełniać środki na działalność statutową.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,
Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,
Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT,
Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.
Podkreślenia wymaga, że zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy. Ważny jest bowiem cel na jaki ten dochód jest przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT,
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:
1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.
Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT,
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.
Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:
1. przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;
2. przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;
3. samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.
Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Również określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych. Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:
- podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),
- podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,
- podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.
Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.
Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.
W tym miejscu należy podkreślić, że art. 17 ust. 1b ustawy o CIT wprost wskazuje, że zwolnienie będące przedmiotem rozważań ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych, zgodnych z regulacją art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca działa jako fundacja na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach, a także w oparciu o postanowienia Statutu Fundacji. Fundacja uzyskała wpis w KRS w rejestrze stowarzyszeń innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, a także w rejestrze przedsiębiorców. Posiada również status organizacji pożytku publicznego.
Zgodnie z § 4 Statutu celami Fundacji są:
- Działania na rzecz przywrócenia do aktywności osób nieuleczalnie i przewlekle chorych, wyłączonych z życia społecznego z powodu choroby.
- Organizowanie opieki nad osobami nieuleczalnie i przewlekle chorymi, a w szczególności na choroby nowotworowe, choroby neurologiczne, choroby przewlekłe układu oddechowego.Działanie edukacyjne w zakresie profilaktyki i poprawy jakości życia osób nieuleczalnie i przewlekle chorych, a w szczególności na choroby nowotworowe, choroby neurologiczne, choroby przewlekłe układu oddechowego.
- Działania informacyjne na temat chorób i problemów związanych z leczeniem, chorób przewlekłych i nieuleczalnych.
- Działania na rzecz promowania zdrowego stylu życia oraz zapobiegania chorobom nieuleczalnym i przewlekłym.
Środki niezbędne do prowadzenia działalności statutowej Fundacja otrzymuje w głównej mierze z darowizn, które w całości przeznaczane są na realizację celów statutowych. Część środków pochodzących z darowizn Fundacja przeznaczyła na nabycie środka trwałego pod postacią gruntu i wybudowanie na nim domu. Nieruchomość ma służyć jako miejsce dziennego pobytu osób onkologicznie chorych i ich rodzin, jak również będzie się tam znajdować tam nowa siedziba Fundacji. W Nieruchomości będą odbywać się bezpłatne zajęcia dla podopiecznych Fundacji, które do tej pory organizowane były przez Fundację w wynajmowanym pomieszczeniu. Zajęcia będą odbywać od godziny 8 rano do godziny 16 i będą składały się z rożnych bloków tematycznych.
W celu zwiększenia dochodów na działalność statutową Fundacji oraz maksymalnego wykorzystania jej pomieszczeń, Wnioskodawca zastanawia się nad wynajmem części pomieszczeń osobom trzecim poza godzinami pracy Fundacji. Wynajem pomieszczeń nie spowoduje ograniczeń w ich wykorzystywaniu przez podopiecznych Fundacji, a co za tym idzie wynajem pomieszczeń nie doprowadzi co ograniczenia w żaden sposób wykorzystania pomieszczeń na cele statutowe. Prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wynajmu pomieszczeń wymagało by dokonania zmian w Statucie Fundacji. Wszelkie środki uzyskane z wynajmu pomieszczeń Nieruchomości będą przeznaczone w całości na cele statutowe Fundacji.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest m.in. kwestia ustalenia, czy dochody uzyskane przez Fundację z tytułu darowizny (przeznaczone i wydatkowanie w całości na realizację celów statutowych Fundacji), w tym również na nabycie i wytworzenie Nieruchomości, będą podlegały zwolnieniu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nawet w przypadku częściowego najmu niektórych pomieszczeń w Nieruchomości. Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że cele Fundacji są zbieżne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dlatego też dochód uzyskany z tytułu darowizny, przeznaczony na realizację celów statutowych będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.
Zatem wszelkie dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę, które będą faktycznie przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane w celu prowadzenia działalności statutowej, będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa ww. przepisie, dotyczy to również dochodów Fundacji z tytułu darowizny w części przeznaczonej na nabycie gruntu i wytworzenie Nieruchomości, jednak wyłącznie w zakresie w jakim Nieruchomość ta jest/będzie wykorzystywana na potrzeby Fundacji.
Natomiast w zakresie, w jakim Nieruchomość będzie wynajmowana – nie dojdzie do realizacji celów statutowych Fundacji, nawet w sytuacji, gdy dochód z tego tytułu zostanie przeznaczony na realizację celów statutowych.
Zwolnieniu podlega bowiem konkretny dochód (tu darowizna), a nie dochód uzyskany dzięki, czy też z wytworzonej Nieruchomości.
W powyższym zakresie brak spełnienia przesłanki wydatkowania na cel statutowy Wnioskodawcy wyklucza możliwość korzystania ze zwolnienia podatkowego.
W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT dochodów uzyskanych z tytułu darowizny, w części przeznaczonej na:
- nabycie i wytworzenie Nieruchomości w zakresie w jakim Nieruchomość będzie przeznaczona na wynajem – jest nieprawidłowe,
- na realizację celów statutowych – jest prawidłowe.
Odnosząc się do zakresu objętego treścią pytania Nr 2 należy zgodzić się z Wnioskodawcą dochód uzyskany z najmu Nieruchomości, o ile w istocie przeznaczony zostanie na cele statutowe Wnioskodawcy, zwolniony będzie od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r., poz. 329, dalej: dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).