Zbycie nieruchomości bądź umorzenie 50% pożyczki z PFR nie spowoduje utraty przez Spółkę prawa rozliczenia się z ryczałtu, o którym mowa w art. 28j - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.274.2022.4.AW

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 24 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.274.2022.4.AW

Temat interpretacji

Zbycie nieruchomości bądź umorzenie 50% pożyczki z PFR nie spowoduje utraty przez Spółkę prawa rozliczenia się z ryczałtu, o którym mowa w art. 28j

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ustalenia, czy zbycie nieruchomości (lub w przypadku uznania czynności sprzedaży za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstwa), bądź umorzenie 50% pożyczki z PFR, spowoduje utratę przez Spółkę prawa rozliczenia się z ryczałtu, o którym mowa w art. 28j ustawy o CIT (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2).

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 czerwca 2022 r. (wpływ 10 i 13 czerwca 2022 r.) oraz pismem z 8 czerwca 2022 r. (wpływ 13 czerwca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką kapitałową prawa polskiego oraz polskim rezydentem podatkowym. Spółka posiada status czynnego podatnika VAT oraz planuje zmianę formy rozliczenia podatku od osób prawnych na ryczałt, o którym mowa w art. 28j ustawy o CIT.

Spółka w 2020 r. otrzymała subwencję z PFR na kwotę 2,5 mln zł w ramach tarczy antykryzyowej, z czego 50% zostało umorzone i stało się przychodem Spółki zakwalifikowanym w roku 2021 jako pozostałe przychody operacyjne.

Spółka jest właścicielem nieruchomości położonej w miejscowości (…), gmina (…), która to nieruchomość stanowi działkę o nr (…) o obszarze (...) ha, oznaczonej jako BI - inne tereny zabudowane, dla której Sąd Rejonowy w (…) prowadzi księgę wieczystą (…), zabudowaną budynkiem mieszkalno-gastronomicznym o powierzchni użytkowej (...) m2 (dalej jako: Nieruchomość). Spółka na terenie Nieruchomości prowadzi stację paliw wraz z serwowaniem posiłków (mała gastronomia na stacji). Posiada koncesję na obrót paliwami oraz koncesję na alkohol.

W dziale III księgi wieczystej istnieją wpisy następujących ograniczonych praw rzeczowych: 1) służebność gruntowa ustanowiona odpłatnie i na czas nieoznaczony na rzecz A. Sp. z o.o. z siedzibą w (…), polegająca na prawie wstępu na część działki będącej w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru przeznaczonego pod realizację inwestycji drogowej – rozbudowy drogi krajowej nr (…) na odcinku (…)-(…) wraz z przebudową urządzeń infrastruktury technicznej obszaru (...) m2 celem przebudowy linii energetycznej nn oraz dostępu do niej w celu dokonywania wszelkich czynności związanych z eksploatacją, konserwacją, naprawami, remontami, usuwaniem awarii oraz odbudową: 2) prawo użytkowania nieruchomości stanowiącej działkę nr (…), ustanowione odpłatnie i na czas oznaczony 35 lat, z ograniczeniem do terenu zajętego pod istniejące lub planowane ciągi komunikacyjne i inne urządzenia, z wyłączeniem prawa pobierania pożytków cywilnych z zajętego terenu od Wnioskodawcy, jak i innej osoby trzeciej korzystającej z urządzeń znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości, polegające na prawie przechodu i przejazdu przez nieruchomość, które wykonywane będzie po drogach wewnętrznych na nieruchomości i z wykorzystaniem zjazdów z drogi krajowej nr (…), przy czym użytkowanie obejmować będzie prawo wybudowania drogi na nieruchomości, łączącej ciągi komunikacyjne planowane na terenie z drogami wewnętrznymi urządzonymi na nieruchomości oraz oświetlenia i oznakowania trasy, wybudowania ciągów pieszych oraz oświetlenia tych ciągów i ustawienia przy nich koszy na śmieci, polegające na prawie wstępu w każdym czasie w celu eksploatacji, konserwacji, napraw i wymiany wybudowanych przyłączy, oświetlenia, oznakowania i koszy na śmieci, odśnieżania, sprzątania wybudowanej drogi i ciągów pieszych, uprawnienia wyżej wymienione są równoznaczne z prawem B. Sp. z o.o. z siedzibą w (…) do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu prawa budowlanego; 3) służebność przesyłu ustanowiona nieodpłatnie polegająca na prawie korzystania z części nieruchomości wskazanej w projekcie przebiegu instalacji wodociągowej, która jest niezbędna do wybudowania, a następnie konserwacji, naprawy i wymiany urządzeń służących do przesyłu wody oraz zaopatrzenia wybudowanych budynków w wodę. Właściciel nieruchomości ma obowiązek powstrzymywania się od działań, które uniemożliwiłyby dostęp do urządzeń przesyłowych wybudowanych przez przedsiębiorcę, w szczególności powstrzymywania się od przeciwstawiania się wprowadzaniu ciężkiego sprzętu na nieruchomość, pracom ziemnym na nieruchomości, wznoszenia jakichkolwiek budowli oraz dokonywania jakichkolwiek nasadzeń w odległości jednego metra od linii wyznaczającej przebieg urządzeń przesyłowych na nieruchomości.

W dziale IV wpisana jest hipoteka umowna kaucyjna stanowiąca zabezpieczenie ewentualnych roszczeń C. Sp. europejska oddział w Polsce powstałych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania obowiązków wynikających z umowy z (...) 2003 r. oraz roszczeń przyszłych, wraz z odsetkami ustawowymi za zaległe należności oraz przyznane i pozostałe koszty dochodzenia zaległych należności.

Prowadzone są rozmowy z podmiotem zainteresowanym zakupem ww. Nieruchomości. Podmiot ten nie jest w żaden sposób powiązany z Wnioskodawcą, w szczególności osobowo czy kapitałowo.

Wnioskodawca nie jest zainteresowany zbyciem swojego przedsiębiorstwa, ani jego zorganizowanej części, jak i wyżej opisany podmiot zainteresowany Nieruchomością, nie jest zainteresowany nabyciem przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, czy jego zorganizowanej części.

Założeniem biznesowym Wnioskodawcy jest zatem sprzedaż wyłącznie Nieruchomości wraz z prawami bezpośrednio z nią związanymi, bez której korzystanie z niej byłoby niemożliwe lub utrudnione. Spółka wyda dokumentację związaną z Nieruchomością (m.in. dokumentację techniczną budynków i infrastruktury etc.), o ile będzie to niezbędne. W ramach planowanej transakcji sprzedaży Nieruchomości, Spółka udzieli również zgody na przeniesienie na kupującego wybranych decyzji administracyjnych związanych z planowaną rozbudową/przebudową Nieruchomości, o ile taka będzie wola potencjalnego kupującego, jak również na jego żądanie przeniesie majątkowe prawa autorskie i prawa zależne do dokumentacji projektowej i wykonawczej wykonanej w ramach umowy o prace projektowe dla Nieruchomości (oraz uprawnienia do wykonywania autorskich praw majątkowych), o ile będą mu one przysługiwały.

Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, potencjalny kupujący zamierza w dalszym ciągu wykorzystywać Nieruchomość do prowadzenia stacji paliw. Czynić to jednak zamierza wyłącznie w oparciu o swoje doświadczenie biznesowe, własny know-how oraz indywidualnie zawarte umowy. Nie będzie korzystał z wiedzy i doświadczenia biznesowego Wnioskodawcy, ani kompetencji osób kierujących jego działalnością.

Podmiot zainteresowany nabyciem ww. Nieruchomości nie przejmie posiadanej przez Wnioskodawcę umowy na dostawę paliwa z dnia (...) 2003 r. Na dzień ewentualnej transakcji sprzedaży Nieruchomości, z księgi wieczystej Nieruchomości zostanie wykreślona hipoteka umowna kaucyjna zabezpieczająca wykonanie ww. umowy.

Potencjalny nabywca Nieruchomości nie jest także zainteresowany przejęciem jakichkolwiek zobowiązań Wnioskodawcy. Nie zostanie nabyta przez niego (czy przeniesiona) koncesja na sprzedaż paliwa oraz koncesja na sprzedaż alkoholu posiadana przez Wnioskodawcę.

W ramach planowanej transakcji zbycia Nieruchomości także:

nie dojdzie do przeniesienia oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorstwo Wnioskodawcy lub jego wyodrębnionej części, tj. nazwy Wnioskodawcy, znaku towarowego, loga etc.;

nie dojdzie do zatrudnienia członków zarządu Wnioskodawcy w strukturze ewentualnego kupującego ani na podstawie umowy o pracę, ani na podstawie innej formy zatrudnienia;

nie dojdzie do przeniesienia ksiąg i dokumentów związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą (oprócz ww. dokumentacji dotyczącej Nieruchomości);

nie dojdzie do przeniesienia wierzytelności i zobowiązań Wnioskodawcy;

nie dojdzie do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z umów z dostawcami mediów, a potencjalny nabywca Nieruchomości będzie zobowiązany zawrzeć własne, nowe umowy z dostawcami mediów;

nie dojdzie do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z umowy o marketing;

nie dojdzie do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z umowy o obsługę księgowo-finansową;

nie dojdzie do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z umów ubezpieczenia dotyczących Nieruchomości, a umowy zawarte przez Wnioskodawcę zostaną rozwiązane w momencie sprzedaży Nieruchomości;

nie dojdzie do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z umowy dzierżawy lub najmu (Wnioskodawca nie posiada takich umów);

nie dojdzie do przeniesienia na rzecz potencjalnego kupującego gotówki Wnioskodawcy w kasie lub innych należności, przy czym być może zostanie przeniesiony lub sprzedany towar handlowy stanowiący wyposażenie sklepu stacji benzynowej (np. napoje, słodycze, produkty etc.);

nie dojdzie do przeniesienia na rzecz potencjalnego kupującego tajemnic przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (chyba że potencjalny kupujący przez zakupem przeprowadzi badanie due diligence, niemniej będzie ono mogło dotyczyć wyłącznie stanu prawnego i technicznego Nieruchomości);

nie dojdzie do przeniesienia umów o prowadzenie rachunków bankowych Wnioskodawcy;

nie dojdzie do przeniesienia na rzecz potencjalnego kupującego jakichkolwiek kontraktów zawartych przez spółkę na sprzedaż paliwa;

nie dojdzie do przeniesienia na rzecz potencjalnego kupującego koncesji posiadanych przez Wnioskodawcę, w tym na obrót paliwami;

nie dojdzie do przeniesienia na rzecz potencjalnego kupującego koncesji posiadanych przez Wnioskodawcę na sprzedaż alkoholu;

nie zostaną na potencjalnego kupującego przeniesione przez Spółkę umowy leasingu, umowy najmu biura etc.

Potencjalny kupujący będzie musiał zawrzeć własne umowy o dostawę paliw, umowy serwisowe, w tym o media, umowy związane z obsługą Nieruchomości np. usługi ochroniarskie, sprzątanie, serwis drzwi, obsługi sanitarnej, wywozu śmieci i inne.

Nie dojdzie także do przejęcia pracowników Sprzedającego w ramach art. 231 ustawy Kodeks pracy. Wnioskodawca planuje rozwiązać umowy z pracownikami zatrudnionymi m.in. do obsługi stacji paliw znajdującej się na Nieruchomości. Wnioskodawca nie może jednak wykluczyć, że z uwagi na to, że stacja znajduje się w małym mieście/wsi, te same osoby znajdą później zatrudnienie u zainteresowanego nabyciem kupującego. Są to jednak okoliczności, na które po rozwiązaniu umowy z pracownikami Wnioskodawca nie ma wpływu.

Pewnym jest natomiast, że u ewentualnego kupującego Nieruchomość nie znajdą zatrudnienia osoby odpowiedzialne za zarządzanie stacją paliw. Czynnościami takimi zajmują się osobiście wspólnicy Wnioskodawcy, wyłącznie oni posiadają odpowiedni know-how w tym zakresie. Jak już wskazano powyżej, potencjalny nabywca Nieruchomości zamierza wykorzystywać ją w oparciu o swoje doświadczenie, własny know-how oraz indywidualnie zawarte umowy. Nie będzie korzystał z wiedzy i doświadczenia biznesowego Wnioskodawcy, ani kompetencji osób kierujących jego działalnością.

Wnioskodawca przed transakcją sprzedaży zamierza wypowiedzieć wszelkie zawarte przez siebie umowy związane z Nieruchomością, w tym w szczególności umowy dostawy oraz umowy o media.

Potencjalny kupujący będzie musiał przeprowadzić własne rozpoznanie rynku i ofert rynkowych oraz zawrzeć nowe umowy. Nie można jednak wykluczyć, że może zdarzyć się, że w niektórych przypadkach wybór nowego dostawcy może być dla kupującego ograniczony lub niemożliwy (np. prąd, woda i ścieki itp.) choćby z uwagi na ograniczenia rynku lokalnego, bądź renomę niektórych podmiotów. W takich przypadkach może sobie wyobrazić zawarte nowe umowy z podmiotami, z którymi dotychczas współpracował Wnioskodawca, na co już jednak Wnioskodawca nie ma wpływu. Umowy te będę negocjowane bez jego udziału i na nowych warunkach.

Niemniej, strony będą współpracować w zakresie terminów rozwiązania poszczególnych umów, mając na uwadze zapewnienie nieprzerwanego funkcjonowania Nieruchomości i świadczenia usług. W celu zapewnienia ciągłości dostaw mediów i obsługi Nieruchomości, przez krótki okres czasu po transakcji, umowy dotyczące dostaw mediów i obsługi Nieruchomości zawarte przez Wnioskodawca mogą wciąż być jeszcze wykonywane. W przeciwnym wypadku stacja musiałaby zostać unieruchomiona, co mogłoby grozić choćby zagrożeniem bezpieczeństwa i zdrowia (składowanie odpadków i paliw niebezpiecznych).

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto:

1.Wartość umorzonej subwencji z PFR zakwalifikowana w roku 2021 jako przychód Spółki stanowiła mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych za ten rok liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług.

2.Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki określone w art. 28j ust. 1 pkt 3-7 ustawy o CIT.

3.Wnioskodawca nie jest żadnym z podmiotów wyszczególnionych w art. 28k ustawy o CIT.

4.Zgodnie z orzecznictwem polskich sądów administracyjnych wyodrębnienie organizacyjne oznacza wyodrębnienie w ramach struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa działu, oddziału, wydziału czy też zakładu.

Przykładowo, w wyroku z 27 czerwca 2017 r. (sygn. I SA/Wr 960/16) Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu stwierdził, że „Jeśli podmiot gospodarczy prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie wynajmu powierzchni handlowych i czyni to poprzez wyodrębniony w jego strukturze organizacyjnej zakład (dział, wydział), to wyodrębnienie tego zakładu wiąże się z obsługą tej działalności przez pracowników, finansowaniem, obsługą istniejących umów, zawieraniem nowych, itp. Dopiero sprzedaż tak wyodrębnionego zakładu – jako całości – mogłaby spełniać warunek wyodrębnienia i zdolności do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 2pkt 27e ustawy VAT”.

Wnioskodawca nigdy nie wyodrębniał Nieruchomości na podstawie statusu i nie działa ona w oparciu o jakiś akt wewnętrzny, w szczególności nie jest ani działem, wydziałem ani oddziałem przedsiębiorstwa i stan ten nie ulegnie zmianie w momencie planowanej transakcji. Biorąc pod uwagę powyższe argumenty oraz wskazówki sądu administracyjnego, Nieruchomość nie będzie w momencie planowanej transakcji funkcjonowała jako wyodrębniona część (samodzielna struktura gospodarcza) w strukturach Wnioskodawcy.

5.W interpretacjach organów podatkowych wskazuje się, że wyodrębnienie finansowe jest możliwe wprzypadku podjęcia określonych działań, w wyniku których sporządzane są przez podatnika odrębne księgi, prowadzone odrębne plany kont oraz odrębne rachunki bankowe.

Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 30 października 2013 r. (nr IPPP3/443-716/13-5/SM): „W zakresie natomiast wyodrębnienia finansowego zauważyć należy, że dla Nieruchomości nie są prowadzone przez Zbywcę odrębne księgi oraz nie będzie sporządzany dla niej osobny bilans. Ponadto, jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, przedmiotem transakcji nie będzie przeniesienie rachunków bankowych związanych z działalnością Zbywcy ani środków finansowych, co do zasady, jest również przesłanką przemawiającą za tym, że przedmiotem transakcji nie będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa. Tym samym transakcja polegająca na sprzedaży nieruchomości będzie stanowić odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy”.

Wnioskodawca wskazuje, że nie prowadzi dla Nieruchomości oddzielnych ksiąg rachunkowych, nie sporządza dla niej osobnego bilansu, jak i nie są dla niej prowadzone osobne rachunki bankowe. Jak wskazano we wniosku w ramach transakcji przedmiotem transakcji nie będzie przeniesienie żadnego rachunku bankowego, jak i ksiąg rachunkowych.

Spółka prowadzi jedną księgę rachunkową z jedynym rozbudowanym stanem kont. Tylko na niektórych analitycznych kontach Wnioskodawcy można odnaleźć pozycję odnoszące się osobno do baru, sklepu lub stacji, przy czym przykładowo koszty ogólnego zarządu jak media, ubezpieczenia majątkowe, koszty bankowości, materiały, energia, telekomunikacja, amortyzacja, koszty podróży, reprezentacji, reklamy ewidencjonowane są dla całej spółki jako jednego przedsiębiorstwa bez ich rozgraniczenia na Nieruchomość czy poszczególne inne aktywa. Podobnie konta analityczne (o numerze 138) obejmują ewidencję długoterminowych kredytów, bez podziału na finansowanie poszczególnych aktywów. Podobnie również przychody z odsetek finansowe (konta nr 752), w tym koszty odsetek nie są odnoszone na konta dotyczące poszczególnych aktywów, lecz na konta obejmujące wszystkie koszty, niezależnie od ich miejsca powstawania. Podobnie rzecz ma się np. z dotacją, o której mowa w punkcie pierwszym powyższej, która dotyczyła całej spółki.

Wyjaśnienia wymaga, że konta analityczne to konta, które służą do uszczegółowienia ewidencji zapisów księgowych na danych kontach syntetycznych. Łączna suma obrotów i sald kont analitycznych powinna być zgodna z zapisami na określonym koncie syntetycznym. Konta analityczne są także nazywane kontami księgi pomocniczej. Są to zatem konta pomocnicze do specyfikacji dokonywanych przez podatnika wydatków i jako takie mogą co najwyżej wspomagać wyodrębnienie finansowe – skoro jednak takiego wyodrębnienia nie ma, samodzielnie konta analityczne nie mogą przesądzać o istnieniu tego wyodrębnienia w rozumieniu art. 2 ust 27e ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że część kont wyodrębniona w układzie analitycznym nie stanowi katalogu, który odzwierciedlałby cały zakres działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę w stosunku do Nieruchomości. Konta te nie oddają pełnej informacji sytuacji finansowej i majątkowej Nieruchomości. Nie można więc uznać, że Nieruchomość została wyodrębniona finansowo, w przypadku gdy jedynie pewna część kont analitycznych (a nie kont syntetycznych) zawiera zapisy związane z konkretnym aktywem majątkowym podatnika.

Nieruchomość nie posiada wewnętrznej samodzielności finansowej. Brak jest dokonania systemowego przyporządkowania danych finansowych (przypisanie poszczególnych przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów) odpowiednio do zespołu składników majątkowych jako całości. Przykładowo, ustalenie danych, takich jak np. wykaz rozrachunków związanych z Nieruchomością czy z dostawcami mediów, energii, kosztów ogólnego zarządu oparte musiałoby zostać na szczegółowej analizie każdej faktury i pojedynczych księgowań i bez przeprowadzenia szczegółowych, a więc bez ręcznych wyliczeń, oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów Nieruchomości jest niemożliwe. Użycie terminu „wyodrębnienie” przez ustawodawcę wymaga natomiast pewnego formalnego ujęcia w księgowości i wydzielenia wszystkich zdarzeń mających wpływ na rozliczenie finansowe jednostki organizacyjnej istniejącej w strukturze, która umożliwia w każdym czasie bezpośrednią prezentację jego sytuacji finansowej i majątkowej, a taka w przypadku Wnioskodawcy jest niemożliwa.

6.Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych, wyodrębnienie funkcjonalne przejawia się w potencjalnej możliwości funkcjonowania całości istniejących w przedsiębiorstwie składników materialnych i niematerialnych jako odrębne przedsiębiorstwo.

Przykładowo, NSA w wyroku z 24 listopada 2016 r. (sygn. akt I FSK 1316/15) wskazał, że „Nie oznacza błędnej wykładni art. 2 pkt 27e u.p.t.u. wskazanie przez Sąd pierwszej instancji, że wydzielenie na płaszczyźnie funkcjonalnej oznacza, iż ZCP musi stanowić na tyle wyodrębnioną w istniejącym przedsiębiorstwie całość, aby możliwe było jej funkcjonowanie jako samodzielnego podmiotu – tworzące ją składniki materialne i niematerialne muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej jako odrębnego przedsiębiorstwa. Jak wskazano wyżej, możliwość kontynuacji działalności przez nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynika z faktu, że tworzy ją zespól składników majątkowych pozwalający na prowadzenie samodzielnej działalności gospodarczej”.

W świetle powyższego, w ocenie Wnioskodawcy nie sposób uznać, że składniki materialne i niematerialne mające być przedmiotem ewentualnej transakcji umożliwiają samodzielne funkcjonowanie Nieruchomości jako odrębnego przedsiębiorstwa i w ocenie Spółki nie mogą one spełnić przesłanki wyodrębnienia funkcjonalnego.

O powyższym świadczą takie okoliczności jak to, że w ramach planowanej transakcji zbycia Nieruchomości:

-nie dojdzie do przeniesienia oznaczenia indywidualizującego przedsiębiorstwo Wnioskodawcy lub jego wyodrębnionej części, tj. nazwy Wnioskodawcy, znaku towarowego, loga etc.;

-nie dojdzie do zatrudnienia członków zarządu Wnioskodawcy w strukturze ewentualnego kupującego ani na podstawie umowy o pracę, ani na podstawie innej formy zatrudnienia;

-nie dojdzie do przeniesienia ksiąg i dokumentów związanych z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą (oprócz ww. dokumentacji dotyczącej Nieruchomości);

-nie dojdzie do przeniesienia wierzytelności i zobowiązań Wnioskodawcy;

-nie dojdzie do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z umów z dostawcami mediów, a potencjalny kupujący będzie zobowiązany zawrzeć własne, nowe umowy z dostawcami mediów;

-nie dojdzie do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z umowy o marketing;

-nie dojdzie do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z umowy o obsługę księgowo-finansową;

-nie dojdzie do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z umów ubezpieczenia dotyczących Nieruchomości, a umowy zawarte przez Wnioskodawcę zostaną rozwiązane w momencie sprzedaży Nieruchomości;

-nie dojdzie do przeniesienia praw i obowiązków wynikających z umowy dzierżawy lub najmu (Wnioskodawca nie posiada takich umów);

-nie dojdzie do przeniesienia na rzecz potencjalnego kupującego gotówki Wnioskodawcy w kasie lub innych należności, przy czym być może zostanie przeniesiony lub sprzedany towar handlowy stanowiący wyposażenie sklepu stacji benzynowej (np. napoje, słodycze, produkty etc.);

-nie dojdzie do przeniesienia na rzecz potencjalnego kupującego tajemnic przedsiębiorstwa Wnioskodawcy (chyba że potencjalny kupujący przed zakupem przeprowadzi badanie due diligence niemniej będzie ono mogło dotyczyć wyłącznie stanu prawnego i technicznego Nieruchomości);

-nie dojdzie do przeniesienia umów o prowadzenie rachunków bankowych Wnioskodawcy;

-nie dojdzie do przeniesienia na rzecz potencjalnego kupującego jakichkolwiek kontraktów zawartych przez Spółkę na sprzedaż paliwa;

-nie dojdzie do przeniesienia na rzecz potencjalnego kupującego koncesji posiadanych przez Wnioskodawcę, w tym na obrót paliwami;

-nie dojdzie do przeniesienia na rzecz potencjalnego kupującego koncesji posiadanych przez Wnioskodawcę na sprzedaż alkoholu;

-nie zostaną na potencjalnego kupującego przeniesione przez Spółkę umowy leasingu, umowy najmu biura etc.

Wnioskodawca podtrzymuje swoje stanowisko wyrażone w złożonym wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.

Przedmiotem dostawy nie będzie szereg kluczowych składników wchodzących w skład przedsiębiorstwa jak wierzytelności, środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych i w kasie Spółki, jej nazwa, należności i zobowiązania wobec osób trzecich powstałe przed dniem dokonania dostawy, czy prawa i obowiązki wynikające z umów dostawcami usług, oraz pracowników. Dla funkcjonowania Nieruchomości niezbędne jest zapewnienie finansowania, a jak wskazano, żadne środki pieniężne (np. gotówka w kasie) nie będą przenoszone na zainteresowanego nabyciem Nieruchomości, a bez tego Nieruchomość nie jest w stanie funkcjonować.

Ponadto, Spółka – jak wskazano w opisie stanu faktycznego (powinno być: zdarzenia przyszłego – przyp. Organu) – nie przeniesie na zainteresowanego nabyciem Nieruchomości żadnych ksiąg ani dokumentów rachunkowych czy tajemnic przedsiębiorstwa (zostanie przejęta jedynie dokumentacja dotycząca Nieruchomości). Ewentualny nabywca nie będzie także miał możliwości prowadzenia działalności bez zawarcia nowych umów na prowadzenie księgowości, umów z dostawcami mediów i towarów, obsługi prawnej, utrzymanie czystości w budynku i na Nieruchomości (sprzątanie, odśnieżanie, utrzymanie zieleni), ochrony obiektu, serwisowania budynku i infrastruktury, dystrybutorów, zbiorników, urządzeń pomiarowych, zawarcie umów na dostawę paliw, zapewnienie obsługi stacji, organizowanie akcji reklamowych i marketingowych promujących obiekt etc.

Nieruchomość nie może w praktyce funkcjonować bez istotnych z punktu widzenia jej działalności aktywów trwałych i niematerialnych, które nie będą wraz nią przenoszone, jak np. samochody osobowe, programy księgowe i programy zapewniające prawidłowy obieg dokumentów, umowy na dostawy paliwa, koncesji i innych wymienionych powyżej.

Zaznaczyć także trzeba, że do celów prowadzenia działalności związanej z obrotem paliwami ciekłymi niezbędne jest wdrożenie rygorystycznych norm sanitarnych, przeciwpożarowych oraz środowiskowych, które winien wdrożyć podmiot zamierzający prowadzić działalność z tym związaną. Obowiązkowe jest spełnienie rygorystycznych pozwoleń i warunków celem uzyskania i utrzymania koncesji na obrót paliwami. Niemożliwa będzie także sprzedaż alkoholu na stacji paliw, bowiem zamiarem Wnioskodawcy nie jest jej zbycie ww. koncesji.

Bez fachowej wiedzy w zakresie funkcjonowania, zarządzania strategicznego prowadzenie i utrzymanie rentowości Nieruchomości było niemożliwe. Niezbędna jest m.in. wiedza odnośnie sprawdzenia jakości dostarczanego na stacje paliwa, w tym spełnienia norm określonych przepisami. Aby Nieruchomość funkcjonowała samodzielnie niezbędne jest zorganizowanie ww. działań i bez dodatkowego wysiłku organizacyjnego, poniesienia wysokich kosztów samodzielne jej funkcjonowanie byłoby niemożliwe. W przypadku Wnioskodawcy taką wiedzę i umiejętności (know-how) posiada Zarząd Wnioskodawcy. Należy jednak wskazać, że członkowie zarządu Spółki, jak i jej wspólnicy nie będą zatrudniać się czy pełnić jakiejkolwiek funkcji w organach podmiotu zainteresowanego nabyciem Nieruchomości, czy też korzystać z jego usług. Samodzielne funkcjonowanie Nieruchomości bez zapewnienia ww. aktywów w ocenie Wnioskodawcy jest niemożliwe.

Pytanie

Czy zbycie nieruchomości (lub w przypadku uznania w zakresie podatku od towarów i usług czynności sprzedaży za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstwa), bądź umorzenie 50% pożyczki z PFR, spowoduje utratę przez Spółkę prawa rozliczenia się z ryczałtu, o którym mowa w art. 28j ustawy o CIT? (pytanie oznaczone we wniosku numerem 2).

Państwa stanowisko w sprawie

Wnioskodawca przeanalizował warunki skorzystania z możliwości opodatkowania ryczałtem od dochodów spółki kapitałowej. Zdaniem Wnioskodawcy spełnia on warunki uprawniające do skorzystania z tej formy opodatkowania, określone w art. 28j oraz nie zachodzą przesłanki negatywne określone w art. 28k ustawy o CIT.

Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 28j ustawy o CIT, tj.:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony)

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 – w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Wnioskodawca ma wątpliwość, co do warunku, o którym mowa w art. 28k (powinno być 28j – przyp. Organu) ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Na podstawie tego uregulowania Spółka nie może osiągać więcej niż 50% wartości przychodów z pasywnych źródeł przychodów, tj. z wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, części odsetkowej raty leasingowej, z poręczeń i gwarancji, z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw, a także ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych.

W ocenie Wnioskodawcy, zarówno umorzenie mu 50% pożyczki otrzymanej z PFR w ramach tarczy antykryzysowej, jak i sprzedaż przez niego Nieruchomości, która zostanie potraktowana jako dostawa towarów, jak i ewentualne uznanie transakcji za sprzedaż przedsiębiorstwa lub ZCP nie pozbawi Wnioskodawcy prawa do opodatkowania dochodu na zasadach ryczałtu.

Powyżej zacytowany przepis art. 28j ustawy o CIT w sposób jednoznaczny wymienia konkretne pasywne źródła, zatem osiągnięcie przez spółkę przychodu z tytułu umorzenia pożyczki z PFR czy dochodu ze zbycia posiadanej nieruchomości – jeżeli transakcja zostanie zakwalifikowana jako dostawa towaru – nie będzie przychodem o którym mowa w art. 28j ustawy o CIT.

Nie będzie nim także zbycie przez Wnioskodawcy przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części – w przypadku ewentualnego zakwalifikowana transakcji zbycia Nieruchomości jako taki składnik – stosownie do pytania w zakresie podatku od towarów i usług. W ramach transakcji nie dojdzie bowiem do zbycia praw, o których mowa w art. 28j ust. 2 ustawy o CIT, których to wartość przekroczy 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe weszły w życie 1 stycznia 2021 r.

Następnie ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) wprowadzono zmiany w ryczałcie od dochodów spółek, obowiązujące od 1 stycznia 2022 r.

Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy o CIT:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony);

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

W myśl bowiem art. 28k ust. 1 ustawy o CIT:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

-składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Natomiast art. 28k ust. 2 ustawy o CIT wskazuje, że:

W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy o CIT:

obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy o CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Stosownie do art. 28f ust. 2 ustawy o CIT:

Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Z opisu sprawy wynika, że w 2020 r. Wnioskodawca otrzymał subwencję z PFR na kwotę 2,5 mln zł w ramach tarczy antykryzyowej, z czego 50% zostało umorzone i stało się przychodem Spółki zakwalifikowanym w roku 2021 jako pozostałe przychody operacyjne.

Wartość umorzonej subwencji z PFR zakwalifikowana w roku 2021 jako przychód Spółki stanowiła mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych za ten rok liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług.

Spółka jest właścicielem nieruchomości, na terenie której prowadzi stację paliw wraz z serwowaniem posiłków (mała gastronomia na stacji) posiadając koncesję na obrót paliwami oraz na alkohol.

Prowadzone są rozmowy z podmiotem zainteresowanym zakupem ww. Nieruchomości. Podmiot ten nie jest w żaden sposób powiązany z Wnioskodawcą, w szczególności osobowo czy kapitałowo.

Wnioskodawca nie jest zainteresowany zbyciem swojego przedsiębiorstwa, ani jego zorganizowanej części, jak i wyżej opisany podmiot zainteresowany Nieruchomością, nie jest zainteresowany nabyciem przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, czy jego zorganizowanej części.

Założeniem biznesowym Wnioskodawcy jest zatem sprzedaż wyłącznie Nieruchomości wraz z prawami bezpośrednio z nią związanymi, bez której korzystanie z niej byłoby niemożliwe lub utrudnione. Spółka wyda dokumentację związaną z Nieruchomością (m.in. dokumentację techniczną budynków i infrastruktury etc.), o ile będzie to niezbędne. W ramach planowanej transakcji sprzedaży Nieruchomości, Spółka udzieli również zgody na przeniesienie na kupującego wybranych decyzji administracyjnych związanych z planowaną rozbudową/przebudową Nieruchomości, o ile taka będzie wola potencjalnego kupującego, jak również na jego żądanie przeniesie majątkowe prawa autorskie i prawa zależne do dokumentacji projektowej i wykonawczej wykonanej w ramach umowy o prace projektowe dla Nieruchomości (oraz uprawnienia do wykonywania autorskich praw majątkowych), o ile będą mu one przysługiwały.

Zgodnie z wiedzą Wnioskodawcy, potencjalny kupujący zamierza w dalszym ciągu wykorzystywać Nieruchomość do prowadzenia stacji paliw. Czynić to jednak zamierza wyłącznie w oparciu o swoje doświadczenie biznesowe, własny know-how oraz indywidualnie zawarte umowy. Nie będzie korzystał z wiedzy i doświadczenia biznesowego Wnioskodawcy, ani kompetencji osób kierujących jego działalnością.

Potencjalny nabywca Nieruchomości nie jest także zainteresowany przejęciem jakichkolwiek zobowiązań Wnioskodawcy. Nie zostanie nabyta przez niego (czy przeniesiona) koncesja na sprzedaż paliwa oraz koncesja na sprzedaż alkoholu posiadana przez Wnioskodawcę.

Potencjalny kupujący będzie musiał zawrzeć własne umowy o dostawę paliw, umowy serwisowe, w tym o media, umowy związane z obsługą Nieruchomości np. usługi ochroniarskie, sprzątanie, serwis drzwi, obsługi sanitarnej, wywozu śmieci i inne.

Nie dojdzie także do przejęcia pracowników Sprzedającego w ramach art. 231 ustawy Kodeks pracy. U ewentualnego kupującego Nieruchomość nie znajdą zatrudnienia osoby odpowiedzialne za zarządzanie stacją paliw.

Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki określone w art. 28j ust. 1 pkt 3-7 ustawy o CIT.

Wnioskodawca nie jest żadnym z podmiotów wyszczególnionych w art. 28k ustawy o CIT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy zbycie nieruchomości (lub w przypadku uznania w zakresie podatku od towarów i usług czynności sprzedaży za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstwa), bądź umorzenie 50% pożyczki z PFR, spowoduje utratę przez Spółkę prawa rozliczenia się z ryczałtu, o którym mowa w art. 28j ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że aby móc wybrać ryczałt od dochodów spółek podatnik jest zobowiązany spełnić warunki określone w przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. Wyłączenie podmiotowe może mieć charakter trwały i wówczas dotyczy podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 ustawy o CIT. Może mieć również charakter czasowy i dotyczyć tych podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 tej ustawy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie jest żadnym z podmiotów wyszczególnionych w art. 28k ustawy o CIT. Zatem przepis art. 28k ustawy o CIT nie będzie miał zastosowania w stosunku do Wnioskodawcy.

Wnioskodawca wskazał również, że spełnia wszystkie pozostałe przesłanki przedmiotowe określone w art. 28j ust. 1 pkt 3-7 ustawy o CIT.

Podniesione przez Wnioskodawcę okoliczności uzyskania przychodu ze zbycia Nieruchomości, jak również przychodu z umorzenia 50% pożyczki z PFR nie zostały wymienione w przepisach dotyczących opodatkowania ryczałtem jako czynniki wyłączające możliwość skorzystania z tej formy opodatkowania. Przychody z ww. tytułów nie mieszczą się w zakresie pojęciowym przychodów określonych w cytowanym wyżej art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.

Rozpatrywana przez Wnioskodawcę sytuacja uznania sprzedaży Nieruchomości za zbycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstwa jest bezprzedmiotowa wobec stwierdzenia przez Organ w interpretacji Znak: 0111-KDIB3-2.4012.262.2022.3.MD, że w niniejszej sprawie zbycie Nieruchomości nie będzie stanowiło zbycia przedsiębiorstwa, ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa, której definicję zawiera art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem Wnioskodawca spełnia przesłanki pozytywne uprawniające go do skorzystania z formy opodatkowania ryczałtem określone w art. 28j ustawy o CIT oraz nie zachodzą przesłanki negatywne określone w art. 28k tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy  jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto Organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem dotyczącym podatku od towarów i usług zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).