Czy Spółka jest uprawniona do korzystania, że zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, przysługującego jej z tytułu kosztów inwestycji, na r... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.125.2022.1.IM

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.125.2022.1.IM

Temat interpretacji

Czy Spółka jest uprawniona do korzystania, że zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, przysługującego jej z tytułu kosztów inwestycji, na realizację której wydane zostało Zezwolenie, począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały pierwsze wydatki inwestycyjne w ramach tej inwestycji w okresie od dnia udzielenia Zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, tj. zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 22 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy Spółka jest uprawniona do korzystania, że zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, przysługującego jej z tytułu kosztów inwestycji, na realizację której wydane zostało Zezwolenie, począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały pierwsze wydatki inwestycyjne w ramach tej inwestycji w okresie od dnia udzielenia Zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, tj. zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”) m.in. na podstawie Zezwolenia

nr ... z dnia 17 lutego 2017 r. zmienionego Decyzją nr  ...  z dnia 3 września 2020 r. oraz Decyzją nr ...  z dnia 9 listopada 2021 r. (dalej: „Zezwolenie"), Spółka posiada także trzy wcześniejsze zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Strefy

·Zezwolenie nr ...  z dnia 28 lipca 2008 r.

·Zezwolenie nr ...  z dnia 24 sierpnia 2010 r.

·Zezwolenie nr  ...  z dnia 7 marca 2011 r.

Spółka uzyskała Zezwolenie w związku z procedurą tzw. rozszerzenia terenu Strefy (tj. objęcia gruntów prywatnych specjalną strefą ekonomiczną) na niezabudowane grunty będące w użytkowaniu wieczystym Spółki, która dokonana została na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie (…) specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. z 2016 r. poz. 2241; dalej: „rozporządzenie rozszerzające”). Wcześniej dokonane zostało także inne rozszerzenie terenu Strefy na teren Spółki, jednakże dotyczyło ono innych działek i było dokonane na podstawie innego projektu inwestycyjnego. Zezwolenie udzielone zostało na inwestycję polegającą na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa.

Spółka kalkuluje wartość przysługującej jej pomocy publicznej w oparciu o wydatki inwestycyjne (kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną).

Pytanie

Czy Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, przysługującego jej z tytułu kosztów inwestycji, na realizację której wydane zostało Zezwolenie, począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały pierwsze wydatki inwestycyjne w ramach tej inwestycji w okresie od dnia udzielenia Zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, tj. zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przysługującego jej z tytułu kosztów inwestycji, na realizację której wydane zostało Zezwolenie począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały pierwsze wydatki inwestycyjne w ramach tej inwestycji w okresie od dnia udzielenia Zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, tj. zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1670 ze zm., dalej: „Ustawa o SSE”), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 updop, ustanawiającym zasady korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego przez przedsiębiorców strefowych będących osobami prawnymi, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Moment nabycia prawa do zwolnienia reguluje natomiast Rozporządzenie SSE. Na mocy § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE ustanowiono zasadę ogólną nabycia prawa do zwolnienia podatkowego na podstawie zezwolenia strefowego, zgodnie z którą zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

W § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE zawarto natomiast wyjątek od tej reguły, zgodnie z którym w przypadku przedsiębiorcy, którego całość lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Jak wskazuje się w doktrynie prawa podatkowego, punktem wyjścia dla wszelkiej wykładni jest wykładnia językowa (gramatyczna, literalna). Podstawową rolę w formułowaniu prawa odgrywa bowiem język, zważywszy na powszechność pisemnej formy prawa. Prawodawca poprzez słowa określa, co zamierza osiągnąć. Należy więc przyjąć, że wykładnia językowa zakreśla granice interpretacji prawa w ramach możliwego sensu słów zawartych w tekście prawnym (R. Mastalski, Stosowanie prawa podatkowego, Oficyna 2008). Jak podkreślił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 11 kwietnia 2014 r., sygn. II FSK 1077/12, wykładnia językowa konkretnego przepisu prawa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa, ale także zakreśla jej granice. Próba dokonania wykładni, która byłaby sprzeczna z językowym znaczeniem przepisu prawa byłaby naruszeniem zasady praworządności. Językowe znaczenie przepisu prawa wyznacza bowiem granice dopuszczalnej wykładni, gdyż „formuła słowna jest (...) granicą wszelkiego dopuszczalnego sensu, jakiego możemy poszukiwać w tekście przepisów prawa" (zob. wyrok NSA z 18 grudnia 2000 r., sygn. III SA 3055/09, „Monitor Podatkowy” 2001, nr 4; również R. Mastalski,

Wprowadzenie do prawa podatkowego, Warszawa 1995, s. 101-102).

Dokonując zatem wykładni językowej wyjątku przewidzianego w § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE należy zwrócić szczególną uwagę na fragment stanowiący o związku realizacji nowej inwestycji, na podstawie Zezwolenia, z objęciem granicami strefy przedsiębiorstwa. Z niniejszego wynika, że odroczenie prawa do zwolnienia na podstawie tego wyjątku ma miejsce w sytuacji, gdy zezwolenie wydane na podstawie planowanej nowej inwestycji zostało wydane na realizację takiej nowej inwestycji, która była podstawą objęcia granicami strefy.

Spółka uzyskała Zezwolenie na projekt inwestycyjny polegający na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa. Spółka w Biznes Planie przedstawiła wyliczenia, że koszty kwalifikowane inwestycji przekraczają koszty amortyzacji aktywów związanych z działalnością podlegającą modernizacji w okresie trzech poprzednich lat obrotowych przed dniem złożenia wniosku o pomoc, który to wymóg został określony dla tego charakteru inwestycji początkowej w § 6 ust. 9 Rozporządzenia SSE.

Spółka uzyskała Zezwolenie w wyniku rozszerzenia Strefy o niezabudowane grunty typu greenfield, znajdujące się w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy. W takiej sytuacji, ze względu na to, że na terenie włączanych nieruchomości nie znajdowały się budynki oraz środki trwałe wykorzystywane przez Wnioskodawcę w działalności, należy uznać, że na tym terenie nie było usytuowane przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część w rozumieniu Rozporządzenia SSE, a zatem, zdaniem Spółki nie powinien mieć zastosowania przepis szczególny, tj. § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE. Z analizy literalnego (językowego, gramatycznego) brzmienia tego przepisu można wysunąć wniosek, że ustawodawca określając charakter terenów włączanych do SSE, o których mowa w § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE odnosi się do przedsiębiorstwa, które już funkcjonuje na obejmowanym Strefą terenie. Natomiast w sytuacji Wnioskodawcy, gdzie Strefą zostały objęte tereny typu greenfield ciężko byłoby uznać, że na obejmowanym Strefą terenie była prowadzona działalność, która mogłaby wygenerować dochód z działalności wskazanej w Zezwoleniu. Co zdaniem Wnioskodawcy powoduje, że sytuacja Spółki nie mieści się w dyspozycji normy § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE jaką jest ograniczenie możliwości korzystania ze zwolnienia podatkowego przez istniejącą w dniu wydania Zezwolenia część przedsiębiorstwa objętą obszarem SSE, przed zrealizowaniem inwestycji stanowiącej podstawę do rozszerzenia terenu SSE.

Na powyższe wskazuje także wykładnia systemowa tego przepisu. Należy zauważyć, że o „nowej inwestycji” stanowi § 3 ust. 4 Rozporządzenia SSE, zgodnie z którym przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa. Za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, albo zorganizowanej części takiego przedsiębiorstwa, o ile nabywca nie jest powiązany ze zbywcą. Spółka zauważa, że do realizacji nowej inwestycji, która jest podstawą udzielenia zezwolenia strefowego odnosi się również wiele innych przepisów Rozporządzenia SSE oraz ustawy o SSE w sposób z którego jasno wynika, że warunek ustanowiony w § 5 ust. 4, iż wyjątek ten stosuje się do przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji należy interpretować jako odnoszący się tylko do tej konkretnej inwestycji, która była podstawą udzielenia zezwolenia. Z uwagi, że Wnioskodawca przed uzyskaniem Zezwolenia posiadał już trzy inne Zezwolenia, a teren jego przedsiębiorstwa był już objęty terenem Strefy przed uzyskaniem Zezwolenia, powyższe powinno być aktualne także w sytuacji Spółki. Wskazać także należy, że podstawą do wydania Zezwolenia było nowe rozszerzenie terenu Strefy, jednakże jak wskazał wcześniej Wnioskodawca dotyczyło ono jedynie terenu niezabudowanego, który nie stanowił przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w rozumieniu Rozporządzenia SSE, tj. takiego, na którym w momencie rozszerzenia terenu Strefy nie było możliwe generowanie dochodu w oparciu o działalność wskazaną w Zezwoleniu. Dlatego też mając na uwadze powyższe argumenty należy stwierdzić, że wobec inwestycji objętej Zezwoleniem nie powinno mieć zastosowania odroczenie momentu korzystania ze zwolnienia podatkowego określone w § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE, gdyż jej przedsiębiorstwo było już objęte terenem SSE przed uzyskaniem Zezwolenia.

Za poprawnością takiego stanowiska przemawia również wykładnia funkcjonalna (celowościowa). Analizując treść powołanych przepisów należy dojść do wniosku, że celem wprowadzenia przez prawodawcę wyjątku w § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE było

odroczenie nabycia prawa do zwolnienia w przypadku Zezwolenia związanego z objęciem terenu przedsiębiorcy granicami strefy. Celem wprowadzenia tego przepisu było zapewnienie by dany przedsiębiorca korzystał ze zwolnienia podatkowego dopiero w momencie gdy „wykazał”, że objęcie jego przedsiębiorstwa granicami strefy było zasadne, ponieważ przeprowadził inwestycję, poniósł określone koszty kwalifikowane i zatrudnił określoną liczbę nowych pracowników, co jest szczególnie istotne ze względu na to, że inwestycja, by mogła stanowić podstawę objęcia przedsiębiorstwa granicami strefy, musi spełniać konkretne wymogi jakie zawarte były w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie kryteriów, których spełnienie umożliwia objęcie niektórych gruntów specjalną strefą ekonomiczną (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1473). W przypadku natomiast następnych zezwoleń takich przedsiębiorców nie ma już potrzeby zapewniania, że inwestycja będąca podstawą udzielenia zezwolenia została faktycznie przeprowadzona w całości i spełnia wymogi będące podstawą objęcia granicami SSE, ponieważ następne zezwolenia udzielane są na inne inwestycje i nie muszą spełniać takowych wymogów.

Zatem fakt, że w przypadku Zezwolenia Spółka nie musi stosować odroczenia nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w § 5 ust. 4 potwierdza zgodny wynik wykładni językowej, funkcjonalnej oraz systemowej powyższych przepisów, a jak niejednokrotnie podkreślały Naczelny Sąd Administracyjny oraz Sąd Najwyższy w wydawanych orzeczeniach jednym z najmocniejszych argumentów o poprawności interpretacji jest okoliczność, że wykładnia językowa, systemowa i funkcjonalna dają zgodny wynik (tak przykładowo Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 17 czerwca 2013 r., sygn. II FSK 702/11 czy Sąd Najwyższy w postanowieniu z dnia 26 kwietnia 2007 r.).

Z uwagi, że norma przepisu określonego w § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE odnosi się do sytuacji, w której w ramach nowej inwestycji następuje objecie terenem SSE przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części to w sytuacji, gdy uzyskanie nowego zezwolenia dotyczy przedsiębiorstwa, które jest już objęte terenem SSE należy przyjąć, że nie dochodzi do wypełnienia wskazanej normy i odroczenie prawa do zwolnienia podatkowego nie powinno mieć w tej sytuacji miejsca. Konsekwentnie zastosowanie powinien mieć § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE, zgodnie z którym zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługiwać powinno Spółce, począwszy od miesiąca, w którym poniosła wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania Zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

Za prawidłowością takiego stanowiska Spółki przemawiają także interpretacje indywidualne wydane w zbliżonych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych, tj. przykładowo:

·interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) z dnia 30 grudnia 2020 r., o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.532.2020.1.JKT, w której DKIS potwierdził stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym „Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przysługującego jej z tytułu kosztów inwestycji, na realizację której wydane zostało Zezwolenie 2 począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały pierwsze wydatki inwestycyjne w ramach tej inwestycji w okresie od dnia udzielenia Zezwolenia 2 do wyczerpania limitu przysługującej pomocy publicznej tj. zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE.”;

·interpretacja indywidualna DKIS z dnia 17 października 2018 r., o sygn. 0111-KDIB1-3.4010.353.2018.1.MBD, w której organ stwierdził, że:

„Tym samym, nie nastąpiło objęcie granicami strefy przedsiębiorstwa/jego zorganizowanej części w związku z realizację nowej inwestycji Wnioskodawcy. Z tego względu, wykładnia językowa § 5 ust. 4 rozporządzenia SSE, nie pozwala na zastosowanie tego przepisu w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym.

Podsumowując, w sytuacji Wnioskodawcy nie doszło do objęcia granicami strefy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w związku z realizacją inwestycji, na którą zostało Spółce przyznane Zezwolenie II. W związku z tym, do określenia momentu, od którego Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie podatkowe, zastosowanie będzie miała zasada ogólna wyrażona w § 5 ust. 1 rozporządzenia o SSE.

Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy jest on uprawniony do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przysługującego mu z tytułu kosztów inwestycji, na realizację której wydane zostało Zezwolenie II począwszy od miesiąca, w której inwestycji w okresie od dnia uzyskania Zezwolenia II do wyczerpania limitu przysługującej pomocy publicznej jest prawidłowe, jednak z innych przyczyn niż wskazał to Wnioskodawca.

·interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 1 marca 2016 r., o sygn. ILPB3/4510-1-565/15-2/KS, w której organ za prawidłowe uznał stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym:

„w sytuacji Wnioskodawcy nie doszło do objęcia granicami strefy przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w związku z realizację Inwestycji, na którą zostało Spółce przyznane Zezwolenie. Realizowana przez Spółkę Inwestycja polega bowiem na rozbudowie Zakładu zlokalizowanego na terenie już objętym SSE. W związku z tym, w ocenie Spółki, w celu określenia momentu, od którego Wnioskodawcy przysługuje zwolnienie podatkowe, zastosowanie będzie miała zasada ogólna wyrażona w § 5 ust. 1 rozporządzenia o SSE.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zgodnie z § 5 ust. 1 Spółce przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały pierwsze wydatki inwestycyjne.”;

·interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 23 sierpnia 2012 r., o sygn. ITPB3/423-276/12/MK.

Konsekwentnie, należy dojść do konstatacji, że w przypadku Spółki, w zakresie Zezwolenia nie powinien mieć zastosowania wyjątek przewidziany w § 5 ust 4 Rozporządzenia SSE, tylko ogólna zasada nabycia prawa do zwolnienia ustanowiona w § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE, a zatem Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych przysługującego jej z tytułu kosztów inwestycji, na realizację której wydane zostało Zezwolenie począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały pierwsze wydatki w ramach tej inwestycji w okresie od dnia udzielenia Zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, tj. zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. 2020 r., poz. 1670, ze zm., dalej: „ustawa o SSE”):

dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy o SSE:

podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu od opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 updop.

W myśl przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 updop:

dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1670), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zgodnie z art. 17 ust. 4 updop:

zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Powyższe warunki, jak każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle. Przedmiotowe zwolnienie podatkowe przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej fizycznie na terenie strefy. Podstawą do korzystania ze zwolnienia jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki jej prowadzenia.

Stosownie § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE

zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

W § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE zawarto natomiast wyjątek od tej reguły,

w przypadku przedsiębiorcy, którego całość lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 3, przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym poniesione zostały wydatki inwestycyjne i osiągnięty został poziom zatrudnienia, określone w zezwoleniu, w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej.

W myśl § 3 ust. 4 Rozporządzenia SSE

przez nową inwestycję należy rozumieć inwestycję w środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne polegającą na utworzeniu nowego lub rozbudowie istniejącego przedsiębiorstwa, dywersyfikacji produkcji przedsiębiorstwa przez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów bądź na zasadniczej zmianie dotyczącej całościowego procesu produkcyjnego istniejącego przedsiębiorstwa. Za nową inwestycję uznaje się również nabycie przedsiębiorstwa, które jest w likwidacji albo zostałoby zlikwidowane, gdyby nie zostało nabyte, albo zorganizowanej części takiego przedsiębiorstwa, o ile nabywca nie jest powiązany ze zbywcą.

Jak wynika z opisu sprawy, Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE”) m.in. na podstawie Zezwolenia nr  ...  z dnia 17 lutego 2017 r. zmienionego Decyzją nr  ...  z dnia 3 września 2020 r. oraz Decyzją nr  ...  z dnia 9 listopada 2021 r. (dalej: „Zezwolenie"), Spółka posiada także trzy wcześniejsze zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie Strefy

·Zezwolenie nr  ...  z dnia 28 lipca 2008 r.

·Zezwolenie nr  ...  z dnia 24 sierpnia 2010r.

·Zezwolenie nr  ... z dnia 7 marca 2011 r.

Spółka uzyskała Zezwolenie w związku z procedurą tzw. rozszerzenia terenu Strefy (tj. objęcia gruntów prywatnych specjalną strefą ekonomiczną) na niezabudowane grunty będące w użytkowaniu wieczystym Spółki, która dokonana została na mocy Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 grudnia 2016 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie (…) specjalnej strefy ekonomicznej (Dz.U. z 2016 r. poz. 2241; dalej: „rozporządzenie rozszerzające”).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Spółka powinna nabyć prawo do zwolnienia z podatku dochodowego zgodnie z zasadą ogólną wyrażoną w § 5 ust. 1, czy też zgodnie z wyjątkiem wyrażonym w § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE.

Spółka uzyskała Zezwolenie w wyniku rozszerzenia Strefy o niezabudowane grunty, znajdujące się w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy. W ocenie Spółki, ze względu na to, że na terenie włączanych nieruchomości nie znajdowały się budynki oraz środki trwałe wykorzystywane przez Wnioskodawcę w działalności, należy uznać, że na tym terenie nie było usytuowane przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część w rozumieniu Rozporządzenia SSE, a zatem, zdaniem Spółki nie powinien mieć zastosowania przepis szczególny, tj. § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że z wykładni językowej przepisu § 5 ust. 4 Rozporządzenia SSE wynika, że odroczenie prawa do zwolnienia na podstawie tego wyjątku ma miejsce w przypadku przedsiębiorcy, którego przedsiębiorstwo lub jego zorganizowaną część objęto granicami strefy w związku z realizacją nowej inwestycji (...), gdy zezwolenie wydane na podstawie planowanej nowej inwestycji zostało wydane na realizację takiej nowej inwestycji, która była podstawą objęcia granicami strefy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, czy Spółka jest uprawniona do korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, przysługującego jej z tytułu kosztów inwestycji, na realizację której wydane zostało Zezwolenie, począwszy od miesiąca, w którym poniesione zostały pierwsze wydatki inwestycyjne w ramach tej inwestycji w okresie od dnia udzielenia Zezwolenia aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, tj. zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia SSE,  należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w  przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).