Temat interpretacji
w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodów Spółdzielni Mieszkaniowej z tytułu użytkowania lokali mieszkalnych oraz garaży przez osoby nieposiadające członkostwa w Spółdzielni
ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.); dalej: Ordynacja podatkowa; Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z 13 grudnia 2019 r. nr 0111-KDIB2-1.4010.478.2019.1.AT, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, zmienia z urzędu wymienioną interpretację, stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 3 października 2019 r. (data wpływu 14 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodów Spółdzielni Mieszkaniowej z tytułu użytkowania lokali mieszkalnych oraz garaży przez osoby nieposiadające członkostwa w Spółdzielni – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z 3 października 2019 r. Spółdzielnia Mieszkaniowa (dalej: Spółdzielnia, Wnioskodawca) zwróciła się o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodów Spółdzielni Mieszkaniowej z tytułu użytkowania lokali mieszkalnych oraz garaży przez osoby nieposiadające członkostwa w Spółdzielni.
We wniosku został przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:
Wnioskodawca prowadzi działalność, w ramach której na podstawie ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.U. z 2018 r. poz. 845) oraz statutu, zarządza i administruje własnymi zasobami mieszkaniowymi. W zasobach mieszkaniowych Spółdzielni znajdują się lokale stanowiące odrębną własność oraz spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Osobami, którym przysługują powyższe prawa do lokali, są zarówno członkowie Spółdzielni, jak i osoby niebędące jej członkami.
Spółdzielnia w swoich zasobach ma również garaże wolnostojące użytkowane na podstawie spółdzielczo własnościowego prawa do garażu, prawa odrębnej własności przez mieszkańców, którzy w zdecydowanej większości są członkami spółdzielni. Garaże użytkują też mieszkańcy Spółdzielni na podstawie spółdzielczo własnościowego prawa do lokalu lub prawa odrębnej własności, którzy nie posiadają członkostwa.
Wszyscy, którym przysługują prawa do lokali mieszkalnych i garaży, niezależnie od posiadanego członkostwa, są zobowiązani do pokrywania opłat związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości. Wnoszone opłaty za lokale (mieszkalne i garaże) wpływają na rachunek bankowy Spółdzielni, a następnie są wydatkowane na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
W związku z powyższym Spółdzielnia zadała następujące pytania:
1)Czy dochód uzyskany przez Spółdzielnię Mieszkaniową z tytułu użytkowania mieszkań przez osoby nieposiadające członkostwa w Spółdzielni, a będące właścicielami mieszkań lub posiadające spółdzielcze własnościowe prawo do lokali mieszkalnych, i wydatkowany na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?
2)Czy dochód uzyskany przez Spółdzielnię Mieszkaniową z tytułu użytkowania garaży przez mieszkańców Spółdzielni nieposiadających członkostwa w Spółdzielni, a będących właścicielami garaży lub posiadający spółdzielcze własnościowe prawo do garażu i wydatkowany na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2002 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (dalej: u.s.m.), celem spółdzielni mieszkaniowej, zwanej dalej „spółdzielnią”, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, związanych jednak - jak na to wskazuje końcowy fragment art. 1 ust. 1 u.s.m. - z dostarczaniem członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu.
Mieszkańcy Wnioskodawcy od lat mają zaspokojone potrzeby mieszkaniowe, obecnie Spółdzielnia nie prowadzi żadnych inwestycji budowlanych, nie dostarcza lokali a jedynie zarządza i administruje własnymi zasobami mieszkaniowymi.
Sposób pokrywania kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości reguluje art. 4 ust. 1-4 u.s.m. Zgodnie z tą regulacją:
·członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu;
·osoby niebędące członkami spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze własnościowe prawa do lokali, są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni;
·członkowie spółdzielni będący właścicielami lokali są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu;
·członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych;
·właściciele lokali niebędący członkami spółdzielni są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych; są oni również obowiązani uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, które są przeznaczone do wspólnego korzystania przez osoby zamieszkujące w określonych budynkach lub osiedlu. Obowiązki te wykonują przez uiszczanie opłat na takich samych zasadach, jak członkowie spółdzielni.
Tym samym art. 4 u.s.m. stanowi o wnoszeniu opłat na tych samych zasadach zarówno członków spółdzielni, jak i osób niebędących członkami spółdzielni, a więc zrównuje te dwie kategorie mieszkańców. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: u.p.d.o.p.) wolne od podatku są dochody spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, żeby dochód spółdzielni mieszkaniowej korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:
·dochód ten winien być uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
·dochód ten musi być przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Pojęcie zasobów mieszkaniowych nie zostało zdefiniowane w u.p.d.o.p.
Minister Finansów w interpretacji ogólnej z 5 marca 2008 r. nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82, określił, że przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., należy rozumieć m.in. jako:
·znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, balkony, piwnice, komórki, balkony, loggie, garaże;
·pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. budynki (pomieszczenie) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe;
·urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione jak np. zbiorniki, doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków, rurociągi i przewody sieci wodociągowe i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe, budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki;
·inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np.: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.
Minister Finansów w przywołanej interpretacji wskazał, że związane z wyżej wymienionymi budynkami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Ponadto zgodnie z wyrokiem WSA w Krakowie z 13 listopada 2018 r. (sygn. akt: I SA/Kr 651/18), garaż wykorzystywany przez mieszkańców lokali mieszkalnych zgodnie z jego przeznaczeniem, bez względu, czy położony w budynku mieszkalnym czy też nie, służy temu samemu celowi i pełni tę samą funkcję, a zatem stanowi element „zasobów mieszkaniowych” w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach wyrażonym w interpretacji indywidualnej z 18 marca 2016 r. (znak: IBPB-1-2/4510-116/16/JP), istotą kwalifikacji dla celów zastosowania zwolnienia podatkowego wynikającego z art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. jest okoliczność, że pomieszczenia spółdzielni służą mieszkańcom w szeroko pojętym zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Na podstawie stanu faktycznego i prawnego ustalonego w ww. interpretacji można przyjąć, że istotny dla uznania za dochód z tytułu gospodarki nieruchomościami jest faktyczny sposób wykorzystywania przez mieszkańców użytkowanych pomieszczeń, a nie stosunek prawny jaki łączy mieszkańców zasobów mieszkaniowych spółdzielni ze spółdzielnią.
Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że dochód uzyskany przez spółdzielnię z tytułu użytkowania mieszkań przez osoby nieposiadające członkostwa, a będące właścicielami mieszkań lub posiadające spółdzielcze własnościowe prawa do lokali mieszkalnych i wydatkowany na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, nie jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych. Analogicznie, nie jest opodatkowany podatkiem dochodowym od osób prawnych dochód przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a uzyskany przez Spółdzielnię z tytułu użytkowania garaży przez mieszkańców Spółdzielni (nieposiadających członkostwa), będących właścicielami garaży lub posiadający spółdzielcze własnościowe prawo do garażu.
W opinii Spółdzielni dochód przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a uzyskany przez spółdzielnię z tytułu użytkowania lokali mieszkalnych przez osoby nieposiadające członkostwa, a będące właścicielami mieszkań lub posiadający spółdzielcze własnościowe prawo do mieszkania, należy ocenić z punktu widzenia art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. Również dochód przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a uzyskany przez spółdzielnię od mieszkańców nieposiadających członkostwa, będących właścicielami garaży lub posiadających spółdzielcze własnościowe prawo do garażu należy ocenić z punktu widzenia art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.
Ustawodawca w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. nie wiąże zwolnienia od podatku z członkostwem mieszkańców w Spółdzielni. A zatem, w opinii Spółdzielni bez znaczenia dla zwolnienia podatkowego jest istnienie stosunku członkostwa, a jedynie spełnienie przesłanek uzyskania dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz jego przeznaczenie na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 13 grudnia 2019 r.nr 0111-KDIB2-1.4010.478.2019.1.AT określił całe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania dochodów Wnioskodawcy z tytułu użytkowania lokali mieszkalnych oraz garaży przez osoby nieposiadające członkostwa w Spółdzielni jako nieprawidłowe (pytanie nr 1 i nr 2).
Po zapoznaniu się z aktami sprawy Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jest w całości nieprawidłowa.
Spółdzielnia mieszkaniowa podlega ogólnym regułom opodatkowania, przewidzianym w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865 ze zm.); dalej: ustawa o CIT. Przedmiotem opodatkowania jest dochód, stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów; w określonych ustawowo przypadkach przedmiotem opodatkowania jest przychód (art. 7 ust. 1 ustawy o CIT). Dochodem ze źródła przychodów, z ustawowymi zastrzeżeniami, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT). Przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne, jak również inne, nie wymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika (art. 12 ust. 1 ustawy o CIT).
Wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi (art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawa o CIT). Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podlegał zwolnieniu podatkowemu powinny zostać spełnione (łącznie) dwa warunki, tj.:
·dochód musi zostać uzyskany z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
·dochód musi być przeznaczony na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.
To jednocześnie oznacza, że nie podlegają zwolnieniu podatkowemu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nie przeznaczonej na utrzymanie tych zasobów. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawierają definicji pojęć „gospodarka zasobów mieszkaniowych” i „zasoby mieszkaniowe”. Niezbędne w tym zakresie jest więc posłużenie się ich znaczeniem językowym (potocznym). Wynika z niego, że termin „gospodarka” oznacza m. in. „całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług”, a „zasób” to m. in. Pewna nagromadzona ilość czegoś; z kolei termin „mieszkanie” jest równoznaczny z oznaczeniem „pomieszczenia, w którym się mieszka” (zob. internetowy słownik języka polskiego PWN; www.sjp.pwn.pl). Łącząc poszczególne znaczenia otrzymujemy wynik uzasadniający twierdzenie, że przez „gospodarkę zasobami mieszkaniowymi” należy rozumieć całość działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynku mieszkalnym, w tym przede wszystkim lokale mieszkaniowe, które w pierwszej kolejności służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, a ich utrzymanie mieści się w gospodarowaniu zasobami mieszkaniowymi.
Przyjęta wykładnia znajduje potwierdzenie w Interpretacji ogólnej (Zob. Interpretacja ogólna Ministra Finansów nr DD6/8213/11/KWW/07/MB7/82 z dnia 5 marca 2008 r. w sprawie stosowania postanowień art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze późn. zm.); Dz. Urz. Min. Fin. Nr 3, poz. 27.), wskazującej desygnaty pojęcia „zasoby mieszkaniowe”, przez które należy rozumieć:
·znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z przynależnymi do nich pomieszczeniami, wyposażenie techniczne jak np. dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
·pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno – remontowe,
·urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki – doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo - kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia),
·grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne (lub inne urządzenia zapewniające ich funkcjonowanie).
Wskazane nieruchomości, budynki (pomieszczeniami), obiekt i urządzeniami służą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych i utrzymaniu zasobów mieszkaniowych. Tym samym związane z nimi opłaty otrzymane przez spółdzielnię mieszkaniową i sfinansowane z nich wydatki stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, będące jednocześnie przychodami i kosztami podatkowymi (art. 12 ust. 1 pkt 1, art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Powstały dochód podatkowy będzie wolny od podatku dochodowego, o ile zostanie przeznaczony i wydatkowany na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika m.in., że w zasobach mieszkaniowych Spółdzielni znajdują się lokale stanowiące odrębną własność oraz spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Osobami, którym przysługują powyższe prawa do lokali, są zarówno członkowie Spółdzielni, jak i osoby niebędące jej członkami.
Spółdzielnia w swoich zasobach ma również garaże wolnostojące. Są one użytkowane przez członków spółdzielni mieszkaniowej oraz przez osoby, które nie są jej członkami. Wszyscy, którym przysługują prawa do lokali mieszkalnych i garaży, niezależnie od posiadanego członkostwa, są zobowiązani do pokrywania opłat związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości. Wnoszone opłaty za lokale (mieszkalne i garaże) wpływają na rachunek bankowy Spółdzielni, a następnie są wydatkowane na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
W ocenie Wnioskodawcy, dla oceny warunków zwolnienia istotny jest fakt wykorzystywania przez mieszkańców użytkowanych pomieszczeń i garaży, a nie stosunek prawny, jaki łączy mieszkańców zasobów mieszkaniowych spółdzielni ze spółdzielnią.
Szef KAS podziela stanowisko Wnioskodawcy.
Zastosowana wykładnia językowa pojęć „zasoby mieszkaniowe” i „gospodarka zasobami mieszkaniowymi”, znajdująca potwierdzenie w Interpretacji ogólnej wskazuje, że zakres tych pojęć należy ustalać w oparciu o kryterium funkcjonalności. Zasobem mieszkaniowym są budynki mieszkalne i lokale mieszkalne w takich budynkach oraz wszystko to, co jest z nimi funkcjonalnie związane (garaże, parkingi), i w sposób bezpośredni umożliwia tym budynkom i lokalom spełnianie funkcji mieszkalnych. Dodatkowo, skorzystanie ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT nie jest uzależnione od ziszczenia się warunku członkostwa w Spółdzielni. Przepis ten statuuje zwolnienie podatkowe w obszarze dotyczącym zasobów mieszkaniowych, nie odnosząc się do statusu osób, które te zasoby użytkują. Przyjęcie odmiennej oceny prowadzi do zawężenia literalne znaczenie pojęcia „przeznaczenia dochodów”, i skutkuje nieuprawnionym wprowadzeniem dodatkowego warunku dla stosowania przedmiotowego zwolnienia.
Na tej podstawie, dochód uzyskany przez Spółdzielnię z tytułu:
·użytkowania mieszkań przez osoby nieposiadające członkostwa, ale będące właścicielami tych mieszkań lub posiadające spółdzielcze własnościowe prawa do tych lokali mieszkalnych,
·użytkowania garaży przez mieszkańców Spółdzielni (nieposiadających członkostwa), będących właścicielami tych garaży lub posiadający spółdzielcze własnościowe prawo do tych garażu i wydatkowany na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega zwolnieniu od podatku, jeżeli został wydatkowany na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wnioskodawcy.
Z powyższych względów dokonano zmiany interpretacji indywidulanej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 grudnia 2019 r., nr 0111-KDIB2-1.4010.478.2019.1.AT. Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może z urzędu zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu zmienić ją w dowolnym czasie. Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania zmienianej interpretacji.
Pouczenie
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi; Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.); dalej: P.p.s.a. Skargę wnosi się za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (którego działanie jest przedmiotem skargi):
·w dwóch egzemplarzach, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa (art. 47 § 1 i art. 54 § 1 ww. ustawy)
lub
·w formie dokumentu elektronicznego bez dołączania odpisów, zawierającą adres elektroniczny oraz podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Ministerstwa Finansów na platformie ePUAP: /bx1qpt265q/SkrytkaESP (art. 46 § 2a, art. 47 § 3 i art. 54 § 1a P.p.s.a.). Datą wniesienia skargi w formie dokumentu elektronicznego jest określona w urzędowym poświadczeniu odbioru data jej wprowadzenia do systemu teleinformatycznego Ministerstwa Finansów (art. 83 § 5 P.p.s.a.).
Zgodnie z art. 57a P.p.s.a. skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.