Temat interpretacji
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w toku realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji?
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w toku realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji.
Wniosek został uzupełniony w dniach 4 i 24 października 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
W. Sp. z o.o. z siedzibą w K. (zwana dalej: „Spółką” lub „Wnioskodawcą”), jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka prowadzi działalność produkcyjną w zakresie produkcji techniki zamocowań.
Dnia (...) grudnia 2018 r. znak (...) na podstawie art. 104 ustawy dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego, oraz art. 13 ust. 1 i 2 oraz art. 15 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1162 ze zm., dalej „ustawa o WNI”), oraz § 3 ust. 1 pkt 2 i ust. 2, § 4 ust. 2 pkt 1, § 5 ust. 1 pkt 1 oraz § 7 pkt. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1698 ze zm.), § 1 ust. 2 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 20218 r. w sprawie ustalenia obszarów i przypisania ich zarządzającym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1689 ze zm.), oraz rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i Technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie ustalenia obszarów i przypisania ich zarządzającym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1689 ze zm.) oraz § 1 rozporządzenia Ministra Przedsiębiorczości i technologii z dnia 29 sierpnia 2018 r. w sprawie powierzenia zarządzającemu (…) Specjalną Strefą Ekonomiczną wydawania decyzji o wsparciu oraz wykonywania kontroli realizacji decyzji o wsparciu (Dz. U. z 2018 r. poz. 1704 ze zm.), działając w imieniu Ministra Przedsiębiorczości i Technologii wydana została na rzecz Spółki decyzja o wsparciu.
Na podstawie przedmiotowej decyzji Spółka uzyskała wsparcie na prowadzenie działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie wskazanym w decyzji. Przedmiotowa decyzja wydana została na czas określony 10 lat licząc od dnia jej wydania, dla inwestycji zrealizowanej na nieruchomości o powierzchni 10.5944 ja, położonej w (…).
Zgodnie z decyzją Spółka zobowiązana była do:
- poniesienia na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji, o łącznej wartości co najmniej 78.500,000,00 zł w terminie od dnia wydania decyzji do dnia 31 grudnia 2021 r.,
- do zwiększenia dotychczasowego zatrudnienia kształtującego się na poziomie 152,06 pracowników, poprzez zatrudnienie po dniu wydania decyzji, na terenie realizacji inwestycji, co najmniej 25 pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2121 r. i utrzymanie zatrudnienia na terenie realizacji nowej inwestycji co najmniej 177,06 pracowników w terminie do dnia 31 grudnia 2026 r.
Jednocześnie w Zezwoleniu strefowym zostało wskazane, że:
-maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji wynosi 78.5000.000 zł,
-do obliczenia maksymalnej wysokości dwuletnich kosztów pracy przyjmuje się koszty pracy 25 nowo zatrudnionych pracowników.
Na dzień uzyskania decyzji o wsparciu Spółka posiadała status średniego przedsiębiorcy. Od dnia 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca spełnia warunki do uznania go za dużego przedsiębiorcę (na skutek przekroczenia pułapów, o których mowa w art. 2 Załącznika I Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U.UE. L. z 2014 r. Nr 187, str. 1 z późn.zm dalej: „Rozporządzenie UE”).
W odniesieniu do działalności Spółki prowadzonej w związku z nową inwestycją, zmiana statusu ze średniego na dużego przedsiębiorcę nastąpiła już po poniesieniu przez Spółkę nakładów inwestycyjnych, ale przed wykorzystaniem w całości przysługującej jej pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT.
W przypadku Decyzji o wsparciu (z uwagi na okoliczność, że nowa inwestycja jest w toku realizacji przez Spółkę) nakłady inwestycyjne (wydatki kwalifikowane) zostały w części poniesione, gdy Spółka miała status średniego przedsiębiorcy (tj. do 31 grudnia 2021 r.), a w części zostaną poniesione (tj. od 1 stycznia 2022 r.) gdy Spółka będzie miała status dużego przedsiębiorcy.
Do momentu zmiany statusu przedsiębiorstwa Wnioskodawca używał na potrzeby kalkulacji puli dostępnej pomocy publicznej wskaźnika intensywności pomocy publicznej w wysokości 35% (25% właściwe dla województwa (…) powiększone o 10% dla średniego przedsiębiorcy).
Wobec powyższego, po stronie Spółki powstała wątpliwość, czy zmiana statusu przedsiębiorcy w toku obowiązywania Decyzji o wsparciu wpłynie na wysokość przyznanej Wnioskodawcy pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w toku realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w toku realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji.
30 czerwca 2018 r. weszła w życie Ustawa o WNI, zgodnie z którą podstawą udzielania pomocy publicznej przedsiębiorcy zamierzającemu realizować nową inwestycję jest decyzja o wsparciu. Ustawa o WNI wprowadziła Polską Strefę Inwestycji, czyli nowy mechanizm wsparcia przedsiębiorców, który docelowo ma zastąpić SSE. Art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, określa zwolnienia podatkowe dotyczące dochodów podatnika uzyskanych z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Stosowanie do § 5 ust. 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. poz. 1713 ze zm. dalej: „Rozporządzenie WNI”) maksymalna intensywność pomocy publicznej na realizacje inwestycji jest przyznawana z tytułu
-kosztów nowej inwestycji oraz
-zatrudnienia określonej liczby pracowników.
Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT zwolnienia podatkowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu. Z kolei zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI, przez nową inwestycję należy rozumieć:
a) inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub
b) nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.
Natomiast, zgodnie z art. 4 ustawy o WNI zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o WNI wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.
Przedmiotem decyzji o wsparciu - w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI - jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 ustawy o CIT wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r. poz. 1713), maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
1) kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub
2) zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników - z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
Na podstawie § 6 pkt 1 Rozporządzenia WNI maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jest jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą. Pkt 2 § 6 wskazuje na podwyższenie maksymalnej intensywności pomocy o 10% dla średnich przedsiębiorców. Wysokość dochodu zwolnionego z podatku oblicza się poprzez pomnożenie kosztów inwestycji (wyłącznie koszty kwalifikowane) przez przysługującą intensywność pomocy publicznej, a następnie uzyskaną kwotę należy podzielić przez właściwą stawkę podatku.
Zdaniem Wnioskodawcy, utrata przez Spółkę w toku realizacji inwestycji statusu średniego przedsiębiorcy nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej przysługującej Wnioskodawcy na podstawie Decyzji o wsparciu, w odniesieniu zarówno do nakładów inwestycyjnych poniesionych przed jak i po zmianie statusu przedsiębiorcy.
Uzyskana przez Spółkę Decyzja o wsparciu określa czas jej obowiązywania, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które Spółka jest zobowiązana spełnić, dotyczące:
(i)zatrudnienia określonej liczby pracowników,
(ii)poniesienia w określonym terminie kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji,
(iii)terminu zakończenia realizacji nowej inwestycji,
(iv)maksymalnej wysokości kosztów kwalifikowanych,
(v)kryteriów ilościowych i kryteriów jakościowych, do których spełnienia zobowiązał się przedsiębiorca,
(vi)terenu, na którym nowa inwestycja zostanie zrealizowana.
Decyzja o wsparciu wydana na rzecz Spółki wskazuje zatem jaka jest maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych, co ma bezpośrednie przełożenie na maksymalną wysokość pomocy publicznej dostępnej do wykorzystania przez Spółkę w formie zwolnienia z podatku dochodowego. Wysokość dochodu zwolnionego z podatku oblicza się poprzez pomnożenie kosztów inwestycji (wyłącznie koszty kwalifikowane) przez przysługującą intensywność pomocy publicznej (35%), a następnie uzyskaną kwotę należy podzielić przez właściwą stawkę podatku.
Przedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej w strefie powinien mieć możliwość dokładnego określenia wartości przyznanej mu pomocy publicznej, ze względu na podejmowane przez niego przyszłe decyzje inwestycyjne oraz zobowiązania. Co więcej w przypadku uchybienia przez przedsiębiorcę przewidzianym w decyzji o wsparciu warunkom przedsiębiorca ma obowiązek zwrotu przyznanej mu na jej podstawie pomocy publicznej.
Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, że zmiana statusu Wnioskodawcy w trakcie realizacji nowej inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie ma wpływu na wskaźnik maksymalnej intensywności pomocy publicznej. Wskaźnik ten, w ocenie Spółki, został definitywnie ustalony na moment wydania Decyzji o wsparciu tj. zgodnie ze statusem przedsiębiorcy jaki Spółka posiadała na moment wydania Decyzji o wsparciu.
Należy wskazać, że stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w doktrynie. Przykładowo dr M. Dargas-Draganik i J. Formela (zob. „Ustawa o wspieraniu nowych inwestycji. Komentarz” (wyd. C.H. Beck, rok 2019) wskazują, że data wydania decyzji o wsparciu jest jednocześnie datą udzielenia wsparcia, w której status przedsiębiorcy powinien zostać definitywnie określony: „(...) Istotny jest status przedsiębiorcy na dzień wydania decyzji o wsparciu Datę udzielenia wsparcia powinna stanowić data wydania decyzji jako dzień, w którym przedsiębiorca nabył prawo do otrzymania pomocy w formie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym. Wydaje się, że również w tym dniu powinien zostać definitywnie i ostatecznie określony jego status, od którego zależy wielkość otrzymanej pomocy, jak również warunki jej przyznania”.
Powyższe stanowisko podziela również Minister Przedsiębiorczości i Technologii. W odpowiedzi na interpelację poselską nr 27710 z 25 listopada 2018 r. dotyczącą utraty prawa do podwyższenia maksymalnej intensywności regionalnej pomocy inwestycyjnej, w sytuacji zmiany statusu w trakcie obowiązywania decyzji o wsparciu, Minister wskazał, że status mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy jest oceniany na dzień wydania decyzji o wsparciu.
Ponadto, przywołać można również Pismo Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów znak: DDO-522-5712/08/JB (dalej: „Pismo UOKIK”), w którym stwierdzono, że „dla oceny praw i obowiązków podmiotu posiadającego zezwolenie należy brać pod uwagę przepisy obowiązujące w dniu wydania zezwolenia”. Pomimo, tego, że przywołane Pismo UOKiK odnosi się do zezwoleń dla przedsiębiorców realizujących inwestycje na terenach Specjalnych Stref Ekonomicznych, ze względu na analogiczne brzmienie przepisów można uznać, że Pismo UOKIK znajdzie zastosowanie również do regulacji dotyczących wydawania decyzji o wsparciu.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, maksymalny poziom intensywności pomocy przysługującej Wnioskodawcy powinien być określony na dzień wydania Decyzji o wsparciu, tj. późniejsza zmiana przez Spółkę statusu przedsiębiorcy nie będzie mieć wpływu na wysokość wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej.
Należy także wskazać, że zgodnie z treścią art. 2 pkt 11 ustawy o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 743 ze zm.), ustawodawca wskazał, że za dzień udzielenia pomocy należy przez to rozumieć dzień, w którym podmiot ubiegający się o pomoc publiczną nabył prawo do otrzymania tej pomocy, a w przypadku, gdy udzielenie pomocy w formie ulgi podatkowej następuje na podstawie aktu normatywnego, bez wymogu wydania decyzji:
a)dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy, z zastrzeżeniem lit. b,
b)dzień, w którym zgodnie z odrębnymi przepisami upływa termin złożenia zeznania rocznego - w przypadku udzielenia pomocy w formie ulgi w podatku dochodowym,
c)dzień faktycznego przysporzenia korzyści finansowych - w przypadku braku obowiązku złożenia deklaracji albo innego dokumentu określającego wartość pomocy - chyba że przepisy odrębne stanowią inaczej.
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca od 2022 r. traci status średniego przedsiębiorcy i staje się dużym przedsiębiorcą.
Odnosząc się do cytowanych powyżej przepisów wskazać należy, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.
Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca. Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu. W dniu wydania decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części.
Wobec powyższego, w ocenie Spółki, zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w toku realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji, w związku z czym Spółka wnosi o uznanie jej stanowiska w zakresie pytania oznaczonego we wniosku za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r., poz. 1752 ze zm., dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy:
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm. dalej: „ustawa o CIT”, „updop”):
wolne od podatku są dochody podatników dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami
Na podstawie art. 17 ust. 4 ustawy o CIT:
Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy o WNI,
przez nową inwestycję należy rozumieć:
a)inwestycję w rzeczowe aktywa trwałe lub wartości niematerialne i prawne związane z założeniem nowego zakładu, zwiększeniem zdolności produkcyjnej istniejącego zakładu, dywersyfikacją produkcji zakładu przez wprowadzenie produktów uprzednio nieprodukowanych w zakładzie lub zasadniczą zmianą dotyczącą procesu produkcyjnego istniejącego zakładu lub
b)nabycie aktywów należących do zakładu, który został zamknięty lub zostałby zamknięty, gdyby zakup nie nastąpił, przy czym aktywa nabywane są przez przedsiębiorcę niezwiązanego ze sprzedawcą i wyklucza się samo nabycie akcji lub udziałów przedsiębiorstwa.
Natomiast, zgodnie z art. 4 tej ustawy:
zwolnienie od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych, stanowi pomoc regionalną, przy czym wielkość tej pomocy publicznej nie może przekroczyć jej maksymalnej dopuszczalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 3.
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy:
wsparcie udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji, zwanej dalej „decyzją o wsparciu”.
Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 updop wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713),
maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:
1)kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub
2)tworzenia nowych miejsc pracy w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników
-z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.
Stosownie do § 6 pkt 1 ww. rozporządzenia,
Maksymalna intensywność pomocy publicznej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 6, jest określana zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej.
W myśl § 6 pkt 2 ww. rozporządzenia,
maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej mikroprzedsiębiorcom, małym przedsiębiorcom i średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o:
20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorców i małych przedsiębiorców,
10 punktów procentowych - w przypadku średnich przedsiębiorców
-w stosunku do maksymalnej intensywności tej pomocy określonej dla poszczególnych obszarów.
Z brzmienia ww. przepisu wynika, że dla ustalenia maksymalnej intensywności pomocy publicznej dostępnej dla podatnika korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, kluczowy jest jego status w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U.UE.L.2014.187.1, z późn. zm.). Zgodnie z treścią art. 2 pkt 28 ww. rozporządzenia, data przyznania pomocy oznacza dzień, w którym beneficjent nabył prawo otrzymania pomocy zgodnie z obowiązującym krajowym systemem prawnym.
W analizowanym opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Wnioskodawca na dzień uzyskania decyzji o wsparciu posiadał status średniego przedsiębiorcy. Od dnia 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca spełnia warunki do uznania go za dużego przedsiębiorcę. W odniesieniu do działalności Spółki prowadzonej w związku z nową inwestycją, zmiana statusu ze średniego na dużego przedsiębiorcę nastąpiła już po poniesieniu przez Spółkę nakładów inwestycyjnych, ale przed wykorzystaniem w całości przysługującej jej pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.
Odnosząc się do cytowanych powyżej przepisów wskazać należy, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania decyzji o wsparciu i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.
Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca.
Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z decyzji o wsparciu. W dniu wydania decyzji o wsparciu do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części.
W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę w toku realizacji inwestycji na podstawie Decyzji o wsparciu nie wpływa na wskaźnik maksymalnej intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej, a tym samym na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu realizacji nowej inwestycji, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).