Moment rozpoznania przychodu w związku z otrzymaniem kwot stanowiących równowartość nagród w programie lojalnościowym. - Interpretacja - 0114-KDIP2-2.4010.68.2020.3.SJ/AM

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 04.06.2020, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.68.2020.3.SJ/AM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Moment rozpoznania przychodu w związku z otrzymaniem kwot stanowiących równowartość nagród w programie lojalnościowym.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 lutego 2020 r. (data wpływu 28 lutego 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2020 r. (data nadania 28 maja 2020 r., data wpływu 28 maja 2020 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP2-2.4010.68.2020.2.SJ 0114-KDIP3-1.4011.186.2020.3.MG 0114-KDIP1-3.4012.125.2020.3.ISK z dnia 13 maja 2020 r. (data nadania 13 maja 2020 r., data odbioru 27 maja 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu rozpoznania przychodu w związku z otrzymaniem kwot stanowiących równowartość nagród w programie lojalnościowym jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie momentu rozpoznania przychodu w związku z otrzymaniem kwot stanowiących równowartość nagród w programie lojalnościowym.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

A Spółka Akcyjna (zwana dalej: Spółką lub Wnioskodawcą) prowadzi działalność gospodarczą jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się zarządzaniem programami lojalnościowymi. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca świadczy na rzecz Przedsiębiorstwa z siedzibą w () (zwaną dalej: Klientem), usługę polegającą na organizacji programu lojalnościowego (zwanego dalej: Programem).

Program prowadzony jest na podstawie Regulaminu programu X dla Firm Wykonawczych specjalizujących się w suchej zabudowie wnętrz pracujących przy użyciu Produktów Klienta (zwanego dalej: Regulaminem Programu lub Regulaminem).

Wnioskodawca jest regulaminowym organizatorem Programu, przy czym w treści Regulaminu podane są dane identyfikujące Klienta, zwanego tam Partnerem. W treści Regulaminu to Wnioskodawca zobowiązuje się względem Uczestników do wydania nagród w przypadku spełnienia określonych tym Regulaminem przesłanek. Wnioskodawca jest przyrzekającym nagrodę w rozumieniu przepisów art. 919 Kodeksu cywilnego.

Uczestnikami Programu są Firmy Wykonawcze, definiowane w Regulaminie jako przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2018 r. poz. 646 z późn. zm.), zajmujące się w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej wykonawstwem robót budowlanych, w tym suchej zabudowy wnętrz, przy użyciu Produktów Klienta i niebędące jednocześnie Dystrybutorem (zwane dalej: Uczestnikami). Dystrybutorami według Regulaminu są zaś podmioty dokonujące sprzedaży produktów objętych Programem. Tym samym Uczestnikami Programu są przedsiębiorcy zajmujący się szeroko rozumianymi robotami budowlanymi, realizowanymi przy wykorzystaniu Produktów Klienta, ale nie handlujący tymi produktami.

Nagrody w Programie

Program polega na tym, że w zamian za nabywanie określonych produktów, Uczestnicy zdobywają punkty (liczba punktów przypisana jest do określonego rodzaju i ilości produktu), z kolei punkty te mogą wymieniać na nagrody, wybierając interesującą ich nagrodę z katalogu nagród drogą elektroniczną. Ponadto Wnioskodawca nalicza dodatkowe punkty za tzw. zakupy systemowe, czyli za zakupy w określonym czasie, określonej ilości skonkretyzowanych produktów, według kryteriów szczegółowo opisanych w załączniku do Regulaminu. Te punkty naliczane są kwartalnie i również podlegają wymianie na nagrody.

Katalog nagród może się zmieniać.

W Programie wydawane są następujące rodzaje Nagród:

  1. nagrody pieniężne polegające na wpłacie środków pieniężnych na kartę przedpłaconą: (zwane dalej: Nagrodami pieniężnymi);
  2. vouchery na usługi:
    1. voucher uprawniający do skorzystania z usługi lub dostawy towarów wybranej przez Uczestnika spośród kilku, o wartości wskazanej na voucherze, z maksymalną datą, w której z usługi można skorzystać; wskazane są również miejsca, w których z usługi / towaru można skorzystać voucher ten stanowi bon, o którym mowa w art. 2 pkt 41 w zw. z art. 2 pkt 44 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług: (zwany dalej: Bonem różnego przeznaczenia);
    2. voucher uprawniający do skorzystania z usługi lub dostawy towarów wybranej przez Uczestnika w przypadku którego miejsce dostawy towarów lub świadczenia usług, których voucher dotyczy oraz kwota należnego podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze z tytułu dostawy tych towarów lub świadczenia tych usług są znane w chwili emisji tego bonu voucher ten stanowi bon, o którym mowa w art. 2 pkt 41 w zw. z art. 2 pkt 43 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług: (zwany dalej: Bonem jednego przeznaczenia);
  3. nagrody rzeczowe rzeczy ruchome: (zwane dalej: Nagrodami rzeczowymi);
  4. nagrody rzeczowe rzeczy ruchome, które od 1 listopada 2019 r. kwalifikowane są jako towary wymienione w Załączniku nr 15 do Ustawy o VAT: (zwane dalej: Nagrodami rzeczowymi z Załącznika nr 15 do Ustawy o VAT).

Bony różnego przeznaczenia oraz Bony jednego przeznaczenia łącznie zwane dalej: Bonami w Programie. Nagrody pieniężne, Bony w Programie, Nagrody rzeczowe oraz Nagrody rzeczowe z Załącznika nr 15 do Ustawy o VAT łącznie zwane dalej: Nagrodami w Programie.

Bony w Programie zostały wyemitowane po dniu 31 grudnia 2018 r.

Nagrody w Programie nabywa, a następnie wydaje Wnioskodawca.

Ciężar finansowy wydawanych Nagród w Programie spoczywa na Kliencie.

Spółka zawarła z Klientem umowę o świadczenie usług marketingowych, w której treści strony postanowiły, że wynagrodzenie Spółki składa się z dwóch elementów kalkulacyjnych:

  • jednego w postaci wynagrodzenia za obsługę Programu lojalnościowego (poprowadzenia Programu)
  • i drugiego w postaci wynagrodzenia przewidzianego w celu nabycia i wydania nagród w Programie.

Czasem środki na nabycie Nagród rzeczowych oraz Nagród rzeczowych z Załącznika nr 15 do Ustawy o VAT Klient wypłaca Spółce z góry (ewentualną nadwyżkę środków ponad kwotę wydaną na te nagrody Spółka zwraca Klientowi), a czasem Spółka najpierw nabywa Nagrody rzeczowe oraz Nagrody rzeczowe z Załącznika nr 15 do Ustawy o VAT a później na podstawie dokumentów potwierdzających poniesione koszty, Klient zwraca Spółce tę kwotę.

Podobnie dzieje się, gdy są wydawane Bony w Programie. Analogicznie Nagrody pieniężne pochodzą albo z puli środków przekazanych z góry na ten cel przez Klienta Spółce, albo Spółka wydaje własne środki pieniężne i są one następnie zwracane przez Klienta. Następnie Spółka wydaje tym Uczestnikom nagrody, którzy spełnią określone Regulaminem warunki, czyli przede wszystkim uzbierają wystarczającą liczbę punktów do otrzymania takiej nagrody.

Dokumentacja

Dnia 20 stycznia 2015 r. Spółka otrzymała indywidualną interpretację podatkową wydaną przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, znak: IPPP2/443-1029/14-2/AO, z której wynikało, że:

  • wydanie Uczestnikom nagród rzeczowych należy uznać za odpłatną dostawę towarów (stanowisko organu do pytania Nr 1 tej interpretacji),
  • takie wydanie należy udokumentować fakturą VAT wystawioną na rzecz Uczestnika jako nabywcy (stanowisko organu do pytania Nr 3 tej interpretacji),
  • wydania Uczestnikom nagród pieniężnych (kart przedpłaconych i kart paliwowych) nie należy uznawać za odpłatną dostawę towarów, ani świadczenie usług (stanowisko organu do pytania Nr 2),
  • takiego wydania nie należy dokumentować fakturą VAT (stanowisko organu do pytania Nr 3).

Stosując się do treści interpretacji Spółka postępuje w ten sposób, że wydanie Nagrody rzeczowej lub Nagrody rzeczowej z Załącznika nr 15 do Ustawy o VAT na rzecz Uczestnika dokumentuje fakturą VAT, na której jako nabywcę wskazuje Uczestnika, zaś jako podmiot dokonujący płatności (fakultatywny dopisek na fakturze) wskazuje Klienta. Z kolei na rzecz Klienta wystawia wyłącznie notę obciążeniową, na której uwidacznia wartość wydanych Nagród rzeczowych lub Nagród rzeczowych z Załącznika nr 15 do Ustawy o VAT, stanowiącą jednocześnie kwotę należną Spółce od Klienta.

Z kolei dotychczas (tj. przed dniem 1 listopada 2019 r.) wydanie przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników Nagród pieniężnych lub Bonów w Programie nie jest w ogóle dokumentowane fakturą VAT.

Spółka, w związku ze zmianami w przepisach prawa podatkowego, które weszły w życie dnia 1 listopada 2019 r., rozważa ciążące na niej obowiązki w zakresie Ustawy o VAT przy wydawaniu na rzecz Uczestnika Nagród rzeczowych z Załącznika nr 15 do Ustawy o VAT, w stanie prawnym obowiązującym od 1 listopada 2019 r.

Dodatkowe akcje promocyjne

W treści Regulaminu Wnioskodawca zastrzegł, że ma prawo organizowania w okresie trwania Programu dodatkowych akcji promocyjnych, na zasadach określonych w odrębnych regulaminach. W przypadku organizowania dodatkowej akcji promocyjnej w ramach Programu, dla liczby punktów gromadzonych w Programie może zostać przewidziany mnożnik, który zostanie ujęty w regulaminie dodatkowej akcji promocyjnej.

Wnioskodawca prowadzi Dodatkową Akcję Promocyjną nr 1 . Akcja ta polega na tym, że za wypełnienie przez Uczestnika ankiety dotyczącej wybranych produktów marki Klienta i sposobu korzystania z nich na Stronie internetowej Akcji, Uczestnik otrzyma nagrodę o charakterze rzeczowym.

Informacje formalne

Wnioskodawca, dokonując nabycia Nagród w Programie (za wyjątkiem Nagród pieniężnych) ma prawo do rozporządzania nimi jak właściciel, tj. nabywa nagrody we własnym imieniu i na własny rachunek, które są następnie przedmiotem dostawy realizowanej przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników (dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego).

Klient nie dokonuje nabycia Nagród w Programie od Wnioskodawcy (dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego).

Wnioskodawca, dokonując nabycia Nagród w Programie ma prawo do rozporządzania nimi jak właściciel, tj. nabywa Nagrody w Programie we własnym imieniu i na własny rachunek, które są następnie przedmiotem dostawy realizowanej przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników (dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego).

W treści Regulaminu Wnioskodawca zawarł informację, że Nagrody w Programie stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej Uczestnika (w przypadku Uczestników będących osobami fizycznymi), zgodnie z Ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509 z późn. zm.) albo przychód osoby prawnej (w przypadku Uczestników będących osobami prawnymi), zgodnie z Ustawą z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm.) i podlegają opodatkowaniu przez Uczestnika na zasadach ogólnych wynikających odpowiednio z przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca Program w opisany wyżej sposób aktualnie prowadzi (Zaistniały stan faktyczny), jak i będzie prowadzić w przyszłości (Zdarzenie przyszłe).

Opis Zdarzenia przyszłego I

Program może ewoluować w kierunku nie tylko naliczania punktów za zakupy produktów, ale też na pozahandlową aktywność Uczestników, tj. przykładowo udział w quizach lub e- learningu, przy czym tematycznie będzie to powiązane z działalnością gospodarczą Klienta. Tego typu aktywność czasem będzie miała charakter rywalizacji między Uczestnikami (co oznacza, że punkty będą przyznawane tylko Uczestnikom z najlepszymi wynikami), a w innych sytuacjach nie będzie miała charakteru rywalizacyjnego (co oznacza, że punkty będą przyznawane wszystkim Uczestnikom biorącym udział w aktywności lub tym spośród nich, którzy osiągnęli oznaczony wynik). Punkty gromadzone za rejestrację zakupów oraz pozahandlową aktywność będą gromadzone w ramach jednej puli punktów i nie będą podlegały rozróżnieniu na zdobyte za rejestrację zakupów produktów i za pozahandlową aktywność. Przeważającą część punktów zawsze będą jednak stanowiły punkty za rejestrację zakupu produktów, ponieważ Program ukierunkowany jest na maksymalizację sprzedaży tych Produktów przez Klienta, zaś naliczanie punktów za aktywność pozahandlową będzie miało charakter uzupełniający.

Ponadto pismem z dnia 28 maja 2020 r. Wnioskodawca dokonał uzupełnienia opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego o następujące informacje:

  1. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się zarządzaniem programami lojalnościowymi. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca świadczy na rzecz Klienta usługę polegającą na organizacji programu lojalnościowego (zwanego we wniosku: Programem).
    Wnioskodawca, dokonując nabycia Nagród w Programie (za wyjątkiem Nagród pieniężnych) ma prawo do rozporządzania nimi jak właściciel, tj. nabywa nagrody we własnym imieniu i na własny rachunek, które są następnie przedmiotem dostawy realizowanej przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników. Klient nie dokonuje nabycia Nagród w Programie od Wnioskodawcy, jednakże to właśnie Klient ponosi ciężar ekonomiczny związany z nabyciem tychże Nagród w Programie przez Wnioskodawcę.

    Wnioskodawca, dokonując nabycia Nagród w Programie, ma prawo do rozporządzania nimi jak właściciel, tj. nabywa Nagrody w Programie we własnym imieniu i na własny rachunek, które są następnie przedmiotem dostawy realizowanej przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników.

    Wnioskodawca zawarł z Klientem umowę o świadczenie usług marketingowych, w której treści strony postanowiły, że wynagrodzenie Spółki składa się z dwóch elementów kalkulacyjnych:
    • jednego w postaci wynagrodzenia za obsługę Programu (poprowadzenia Programu)
    • i drugiego w postaci wynagrodzenia przewidzianego w celu nabycia i wydania nagród w Programie.
    Wszystkie usługi świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy o świadczenie usług marketingowych są opodatkowane podatkiem VAT.

    Dnia 20 stycznia 2015 r. Spółka otrzymała indywidualną interpretację podatkową wydaną przez działającego w imieniu Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, znak: IPPP2/443-1029/14-2/AO, z której wynikało m.in., że:
    • wydanie Uczestnikom nagród rzeczowych należy uznać za odpłatną dostawę towarów (stanowisko organu do pytania Nr 1 tej interpretacji),
    • takie wydanie należy udokumentować fakturą VAT wystawioną na rzecz Uczestnika jako nabywcy (stanowisko organu do pytania Nr 3 tej interpretacji),
    • takiego wydania nie należy dokumentować fakturą VAT (stanowisko organu do pytania Nr 3).
    Tym samym z treści powyższej indywidualnej interpretacji podatkowej wynika, że wydanie przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestnika m.in. nagród rzeczowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

    Biorąc więc pod uwagę powyższe okoliczności Wnioskodawca stwierdza, że nabywane przez niego Nagrody w Programie są przez niego wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  2. Nabywane przez Wnioskodawcę Nagrody w Programie są przez niego wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z dnia 28 maja 2020 r.).

  1. Czy opisany Program należy traktować jako sprzedaż premiową w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego).
  2. Czy opisany Program należało będzie traktować jako sprzedaż premiową w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a wydane Nagrody w Programie jako nagrody związane ze sprzedażą premiową towarów lub usług również wtedy, gdy punkty będą naliczane za pozahandlowe aktywności Uczestników, a więc za udział w quizach, e-learningu itp.? (pytanie dotyczy Zdarzenia przyszłego I).
  3. Czy w Zaistniałym stanie faktycznym, Zdarzeniu przyszłym oraz Zdarzeniu przyszłym I, wydając Nagrody w Programie Spółka pełni rolę płatnika lub jest zobowiązana do sporządzenia zeznania podatkowego PIT-11?
  4. Czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 listopada 2019 r. wydając Nagrody Rzeczowe z Załącznika nr 15 do Ustawy o VAT na rzecz Uczestników biorących udziału w Programie jako przedsiębiorcy i podatnicy VAT, gdy kwota należności brutto ogółem wykazana na fakturze stanowi kwotę, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, Spółka powinna udokumentować wydanie takiej Nagrody rzeczowej z Załącznika nr 15 do Ustawy o VAT, fakturą VAT:
    • w której jako nabywca zostanie wskazany Uczestnik,
    • zawierającą wyrazy mechanizm podzielonej płatności,
    • mogącą zawierać dodatkową informację o tożsamości podmiotu dokonującego płatności (Klienta)?
  5. Czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 listopada 2019 r. dokumentując kwotę należną Wnioskodawcy od Klienta tytułem nabytych i wydanych w Programie Nagród Rzeczowych, Nagród Rzeczowych z Załącznika nr 15 do Ustawy o VAT oraz Bonów jednego przeznaczenia, Wnioskodawca nadal powinien wystawiać na rzecz Klienta wyłącznie notę obciążeniową, a nie fakturę VAT, czyli postępować tak jak wynika to z wydanej na rzecz Wnioskodawcy indywidualnej interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 20 stycznia 2015 r., znak IPPP2/443-1029/14-2/AO?
  6. Czy przekazanie przez Wnioskodawcę Uczestnikom Nagród pieniężnych lub Bonów różnego przeznaczenia należy uznać za odrębną czynność opodatkowaną VAT lub wliczyć do podstawy opodatkowania usługi w postaci prowadzenia Programu? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego).
  7. Czy kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeszcze zanim Nagrody w Programie zostaną wydane Uczestnikom? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego).
  8. Czy kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie wydania tych Nagród Uczestnikom? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego).
  9. Czy w przypadku przekazania przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestnika Bonów jednego przeznaczenia po stronie Wnioskodawcy obowiązek podatkowy w zakresie Ustawy o VAT powstanie w dacie określonej przez treść art. 19a ust. 4a Ustawy o VAT, tj. z chwilą dokonania transferu bonu jednego przeznaczenia? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego).
  10. Czy w przypadku gdy przekazane przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestnika Bony jednego przeznaczenia dotyczyć będą wyłącznie dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT, np. na podstawie art. 43 Ustawy o VAT, to wówczas transfer tychże bonów także podlegać będzie zwolnieniu?
  11. Czy Wnioskodawcy przysługuje, na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia przez niego Bonów jednego przeznaczenia, które są następnie wydawane na rzecz Uczestników w ramach Programu?

Niniejsza interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 7 i 8). W zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.

Stanowisko Wnioskodawcy.

Odpowiedź na pytanie nr 7 powinna brzmieć następująco nie, kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie, nie stanowią dla Wnioskodawcy dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jeszcze zanim te Nagrody w Programie zostaną wydane Uczestnikom.

Uzasadnienie

Na gruncie opisanego Stanu Faktycznego oraz Zdarzenia Przyszłego otrzymane od Klienta środki finansowe z przeznaczeniem na wydanie Nagród w Programie nie powinny być traktowane jako trwałe przysporzenie finansowe, stanowiące dochód Wnioskodawcy, jeżeli Nagrody w Programie nie zostały jeszcze wydane.

W ocenie Wnioskodawcy powinien potraktować je jako wpłatę na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r., poz. 865, z późn. zm.; dalej: ustawa o CIT), a co za tym idzie, przychód z tego tytułu nie powinien zostać rozpoznany w dacie otrzymania środków finansowych, jeszcze przed wydaniem Nagród w Programie.

Na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się: pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

W ocenie Wnioskodawcy, dla prawidłowego zrozumienia dyspozycji powyższego przepisu należy sięgnąć do wykładni systemowej dokonywanej w ramach całej normy z art. 12 ustawy o CIT.

Otóż, art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, wskazuje, że przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W konsekwencji, brzmienie powołanego unormowania jako zasadę wprowadza rozpoznawalność przychodu w sytuacji, gdy mamy do czynienia z otrzymaniem pieniędzy, czy też wartości pieniężnych. Ponadto, jak stanowi art. 12 ust. 3 tej ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Co istotne dla uznania, że dane przysporzenie majątkowe ma cechy przychodu podatkowego konieczne jest wykazanie, że owo przysporzenie ma charakter definitywny. Owa definitywność przychodu zakłada zaś jego bezzwrotność, trwałość i ostateczność, tak, że wpłacone środki pieniężne uznawane są za należne podmiotowi je otrzymującemu. Przychodem jest zatem takie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej.

Takie stanowisko utrwalone jest w orzecznictwie sądowo-administracyjnym (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1248/11 lub wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 732/13), nie budzi również zastrzeżeń doktryny (zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz - CIT. Komentarz. Podatki i rachunkowość, wyd. X, 2019 LEX w wersji elektronicznej) oraz spotyka się z akceptacją organów podatkowych (zob. indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 listopada 2018 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.423.2018.l.APO).

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania należy stwierdzić, że przysporzenie uważane za przychód podatkowy musi mieć charakter definitywny, podczas gdy przedpłata (zaliczka) nie ma takiego charakteru.

W opinii Wnioskodawcy, ratio legis unormowania zawartego w treści art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, jest niedopuszczenie do sytuacji, w ramach której dane przysporzenie majątkowe, pozbawione cechy definitywności, zostałoby uznane za przychód podatkowy. Przepis ten dotyczy bowiem tylko tych przysporzeń majątkowych, które nie stanowią przychodów podatkowych. W unormowaniu tym chodzi zatem o takie zdarzenia gospodarcze, co do których zapłata w momencie jej dokonywania nie jest ostateczna, albowiem osoba wpłacająca dane przysporzenie ma możliwość wycofania się z usługi, czy też dostawy towarów.

Odnosząc to do opisanego Stanu Faktycznego i Zdarzenia Przyszłego należałoby zauważyć, że jeżeli z jakichkolwiek względów Nagroda w Programie, której koszt pokrywa Klient, nie zostanie wydana Uczestnikowi, to kwota, która miała być przeznaczona na wydanie tej Nagrody w Programie, jest przez Wnioskodawcę zwracana Klientom. Tym samym kwota ta nie stanowi przysporzenia majątkowego po stronie Wnioskodawcy.

Odpowiedź na pytanie nr 8 powinna brzmieć następująco tak, kwoty przekazywane przez Klienta dla Wnioskodawcy tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Wnioskodawcy dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie wydania tych Nagród w Programie Uczestnikom.

Uzasadnienie

Mając na uwadze przywołaną wyżej argumentację, należy stwierdzić, że przychód związany z otrzymaniem kwoty na poczet Nagród w Programie może powstać po stronie Wnioskodawcy wyłącznie dopiero w sytuacji, gdy wpłacona kwota straci swój charakter zaliczkowy, tj. będzie dotyczyć już dokonanych dostaw towarów i usług i będzie mieć charakter ostateczny, a więc w zaistniałym Stanie Faktycznym i Zdarzeniu Przyszłym będzie to zdaniem Wnioskodawcy moment wydania Nagród w Programie na rzecz Uczestników.

Przedstawione w tym miejscu stanowisko Wnioskodawcy potwierdza szereg pism organów skarbowych wydanych na przestrzeni ostatnich lat jako przykład tej praktyki orzeczniczej można wskazać na indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w dniu 28 listopada 2018 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, znak: 0111-KDIB1- 3.4010.423.2018.l.APO.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej