Temat interpretacji
czy koszty związane ze zorganizowaniem i przeprowadzaniem Okresowych Promocji (w tym koszt nagród) poniesione przez Wnioskodawcę, będą kosztami związanymi z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Spółki, stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 17 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy koszty związane ze zorganizowaniem i przeprowadzaniem Okresowych Promocji (w tym koszt nagród) poniesione przez Wnioskodawcę, będą kosztami związanymi z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Spółki, stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art 15 ust. 1 ustawy o CIT.
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)
Z uwagi na braki formalne wniosku, wezwaliśmy Państwa, pismem z 18 maja 2022 r., o ich uzupełnienie. Wezwanie zostało odebrane 23 maja 2022 r., uzupełnienie ww. wniosku wpłynęło 2 czerwca 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X. S.A. z siedzibą w W. („Wnioskodawca" lub „Spółka”), jest (i) spółką prawa handlowego, (ii) mającą siedzibę i miejsce zarządu na terytorium Polski oraz (iii) posiadającą w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku CIT. Wnioskodawca jest również czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność opodatkowaną podatkiem VAT.
Podstawowym przedmiotem działalności Spółki według Polskiej Klasyfikacji Działalności jest przetwarzanie i konserwowanie mięsa, z wyłączeniem mięsa z drobiu (PKD 10.11.Z).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca organizuje różne akcje marketingowe.
Obecnie rozważane jest przeprowadzanie tzw. okresowych promocji („Okresowe Promocje”) polegających na tym, że:
1.Promocja I – dwa, trzy razy w danym miesiącu będą organizowane tzw. ulotki (krótko okresowe) z drobnymi nagrodami rzeczowymi o wartości nieprzekraczającej 200 zł dla kontrahentów (nagrodami będą np. bluzy, kubki, długopisy, karty Sodexo, bony towarowe i inne), które będą odbierane przez pracowników kontrahentów, albo
2.Promocja II – dwa, trzy razy w danym miesiącu Wnioskodawca będzie organizować akcje promocyjne dla kluczowych pracowników kontrahentów (będzie na to stworzony regulamin wewnętrzny, w którym będzie wskazane, że Wnioskodawca będzie organizował różne akcje promocyjne (różne nazwy, różne nagrody, różne akcje, nie oczekując żadnego świadczenia wzajemnego, dla pracowników kontrahentów) z możliwością uzyskania nagrody o wartości nieprzekraczającej 200 zł (nagrodami będą np. bluzy, kubki, długopisy, karty Sodexo, bony towarowe i inne).
Uczestnicy w Okresowych Promocjach będą uczestniczyć osoby/podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mięsa i/lub produktów
mięsnych współpracujące z Wnioskodawcą (w przypadku Promocji I) albo pracownicy osób/podmiotów prowadzących działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mięsa i/lub produktów mięsnych współpracujących z Wnioskodawcą (w przypadku Promocji II).
Uczestnictwo w Okresowych Promocjach będzie dobrowolne i nie będzie się wiązać z jakimkolwiek świadczeniem Uczestnika na rzecz Wnioskodawcy. W cel przeprowadzenia Okresowych Promocji Wnioskodawca ustali Regulamin. Wnioskodawca wskazuje, iż za każdym razem będzie dysponować Regulaminem danej edycji Okresowych Promocji opublikowanym na stronie internetowej oraz spisem nagród, które mają udowadniać charakter oraz przebieg Okresowych Promocji.
Cel Okresowych Promocji: Wnioskodawca wskazuje, że zamierza organizować Okresowe Promocje w celu promocji, reklamy swojej marki oraz intensyfikacji sprzedaży.
W uzupełnieniu wniosku z 24 maja 2022 r. (data wpływu 2 czerwca 2022 r.) Wnioskodawca wskazał ponadto, że:
1.W związku z realizacją Okresowych Promocji, Wnioskodawca ponosi/będzie ponosił wydatki na zorganizowanie i przeprowadzenie tych promocji (czyli np. koszty związane z opracowaniem regulaminów, koszty opracowaniem ulotek, ich druku czy redystrybucji). Dodatkowo, Wnioskodawca będzie ponosił wydatki na nagrody.
2.Zarówno w przypadku Promocji I, jak i Promocji II chodzi o intensyfikację sprzedaży, a zatem zwiększenie sprzedaży a w konsekwencji również przychodów Wnioskodawcy z tytułu sprzedaż mięsa oraz produktów mięsnych. Promocje pełnią również funkcję budowania stałej współpracy handlowej (i zachęcenia do dalszej współpracy) między Wnioskodawcą a kontrahentami oraz ich pracownikami (którzy mają wyraźny wpływ na to co i od kogo ostatecznie jest zamawiane/nabywane). Promocje stanowią dodatkową motywację do pozostania w stałych, dobrych relacjach handlowych z Wnioskodawcą.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, koszty związane ze zorganizowaniem i przeprowadzaniem Okresowych Promocji (w tym koszt nagród) poniesione przez Wnioskodawcę, będą kosztami związanymi z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Wnioskodawcy stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art 15 ust. 1 ustawy o CIT?
(pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku, koszty związane ze zorganizowaniem i przeprowadzaniem Okresowych Promocji (w tym koszt Nagród) poniesione przez Wnioskodawcę będą kosztami związanymi z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów Spółki stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu, a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).
Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:
1.został poniesiony przez podatnika,
2.jest definitywny, a więc bezzwrotny,
3.pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
4.poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
5.nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Tak więc dany podmiot gospodarczy ma możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków, po wyłączeniu tych, których możliwość odliczenia jest wprost ograniczona w ustawie - zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami - pod warunkiem, że ich poniesienie ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub wiąże się z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów.
Obowiązkiem podatnika jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu, a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Z powyższego przepisu wynika, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione nakłady i wydatki związane bezpośrednio lub pośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest poprawienie wyniku finansowego oraz osiągnięcie przychodu, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest (i) spółką kapitałową, (ii) posiadającą siedzibę oraz miejsce zarządu na terytorium Polski oraz (iii) czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
W celu intensyfikacji sprzedaży i promowania produktów Wnioskodawcy, Wnioskodawca będzie organizować oraz przeprowadzać Okresowe Promocje.
Zdaniem Wnioskodawcy, koszty związane ze zorganizowaniem i przeprowadzaniem Okresowych Promocji są kosztami związanymi z osiągnięciem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczenia źródła przychodów Wnioskodawcy stanowiącymi koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Koszty te bowiem są kosztami:
1.poniesionymi przez podatnika (tj. Wnioskodawcy),
2.kosztami definitywnymi, a więc bezzwrotnymi,
3.pozostają w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą, poniesione są w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
4.nie są kosztami wymienionymi w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Wnioskodawca wskazuje, że organizuje Okresowe Promocje w celu intensyfikacji sprzedaży oraz promocji i reklamy marki. W tym celu ustali Regulamin. Wnioskodawca wskazuje, iż za każdym razem będzie dysponować Regulaminem danej edycji Okresowych Promocji opublikowanym na stronie internetowej oraz spisem Nagród, które mają udowadniać charakter oraz przebieg Okresowych Promocji.
Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane dokumenty są wystarczające do udowodnienia, że dana Okresowa Promocja i wydanie nagrody miało miejsce oraz koszty z nim poniesione mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w momencie ich poniesienia jako koszty pośrednie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku Nr 3 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Odpowiedź na pozostałe pytania dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od towarów i usług zostanie udzielona w odrębnych rozstrzygnięciach.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.