W zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko, że: - Dział Nieruchomości i Ekspansji oraz Dział Działalności Podstawowej będą stanowić w dacie ... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.520.2022.4.MK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.520.2022.4.MK

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko, że: - Dział Nieruchomości i Ekspansji oraz Dział Działalności Podstawowej będą stanowić w dacie Podziału zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT, - w związku z Podziałem po stronie Spółki nie powstanie przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych, - w związku z Podziałem po stronie Spółki przejmującej nie powstanie przychód podatkowy w CIT, - w związku z Podziałem po stronie wspólników Spółki i Spółki przejmującej nie powstanie przychód podatkowy, w odniesieniu do którego Spółka lub Spółka przejmująca powinna działać jako płatnik.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

1 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko, że:

     - Dział Nieruchomości i Ekspansji oraz Dział Działalności Podstawowej będą stanowić w dacie Podziału zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT,

     - w związku z Podziałem po stronie Spółki nie powstanie przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych,

     - w związku z Podziałem po stronie Spółki przejmującej nie powstanie przychód podatkowy w CIT,

     - w związku z Podziałem po stronie wspólników Spółki i Spółki przejmującej nie powstanie przychód podatkowy, w odniesieniu do którego Spółka lub Spółka przejmująca powinna działać jako płatnik.

Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 17 października 2022 r. Treść wniosku wspólnego jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1. Zainteresowany będący stroną postępowania: (…) (dalej jako: „A”, „Spółka dzielona”)

2.Zainteresowany niebędący stroną postępowania: (…) (dalej jako: „B”, „Spółka przejmująca”)

Opis zdarzenia przyszłego

A Sp. z o.o. („Spółka” lub „Spółka dzielona” lub „Wnioskodawca”) oraz B Sp. z o.o. („Spółka przejmująca”; zainteresowany niebędący stroną postępowania) należą do Grupy A („Grupa”) prowadzącej działalność w zakresie handlu detalicznego.

Wspólnikami Spółki są podmioty prawa niemieckiego, które nabyły (objęły) udziały w Spółce (każdy ze wspólników po 50%) w wyniku operacji, która nie stanowiła wymiany udziałów ani w wyniku łączenia lub podziału podmiotów. Spółka przejmująca jest w tej chwili podmiotem, w którym 100% posiada Spółka. Na moment Podziału (jak zdefiniowano niżej), Spółka przejmująca będzie jednak spółką, w której udziałowcami będą obecni udziałowcy Spółki dzielonej (każdy ze wspólników 50%). Spółka dzielona i Spółka przejmująca będą zatem spółkami siostrami, z taką samą strukturą udziałową.

Udziały w Spółce nie zostały nabyte lub objęte przez jej (Spółki) wspólników w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów.

Działalność Spółki

Spółka prowadzi działalność gospodarczą poprzez sieć sklepów (indywidualnie „Sklep” lub łącznie „Sieć sklepów”) zlokalizowanych na terenie różnych miast Polski.

Spółka prowadzi Sklepy w oparciu o nieruchomości, które są jej własnością, bądź będące w użytkowaniu wieczystym Spółki - wtedy Spółka jest właścicielem naniesień (w szczególności budynków) na takiej nieruchomości (razem jako „Nieruchomości”). Nieruchomości są kwalifikowane przez Spółkę jako jej środki trwałe (zarówno do celów rachunkowych, jak i podatkowych). Poza tym, Sklepy są również prowadzone w nieruchomościach, z których Spółka korzysta na podstawie umów najmu, dzierżawy lub innych umów o oddanie nieruchomości do korzystania z podmiotami niepowiązanymi.

Część Nieruchomości w dacie nabycia nie jest/nie była przystosowana do prowadzenia Sklepów i Nieruchomości te były lub są w procesie dokonywania przez Spółkę nakładów lub planowania nakładów na Nieruchomości, które mają umożliwić prowadzenie Sklepów. Może to być proces budowy budynku przystosowanego do prowadzenia Sklepu na Nieruchomości do tej pory niezabudowanej lub proces adaptacji już istniejących budynków dla potrzeb prowadzenia Sklepów. Na niektórych Nieruchomościach Wnioskodawca mógł dokonywać nakładów kwalifikowanych jako ulepszenia w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych („CIT”).

Część Nieruchomości jest przedmiotem odpłatnego najmu lub podnajmu na rzecz niepowiązanych podmiotów trzecich.

Wnioskodawca jest stroną umów dotyczących Nieruchomości, w szczególności o dostawę mediów do Nieruchomości, na wywóz odpadów, itp.

Poszczególne Nieruchomości muszą spełniać określone warunki prawne w celu prowadzenia w nich Sklepów, np. celem uzyskania zezwolenia wodno-prawnego czy sanitarnego (które wydawane jest w odniesieniu do poszczególnych Nieruchomości).

Działalność Spółki przejmującej

Spółka przejmująca nie prowadzi w chwili obecnej istotnej działalności gospodarczej. Spółka przejmująca została założona w celu przygotowania procesu reorganizacji działalności Grupy w Polsce.

Struktura organizacyjna Spółki

Historyczna struktura organizacyjna Spółki

Historycznie Spółka nie posiadała w pełni sformalizowanej struktury wewnętrznej, w szczególności w ramach Spółki nie były formalnie wyodrębnione (przykładowo w formie uchwały Zarządu Spółki) oddziały, działy, wydziały, dywizje, piony bądź inne jednostki organizacyjne. Spółka nie posiadała wyodrębnionych wewnętrznych pracodawców w rozumieniu przepisów prawa pracy.

Jednakże, w ramach faktycznej organizacji wewnętrznej Spółki, Spółka dokonywała alokacji zasobów ludzkich, funkcji i odpowiedzialności w różnych obszarach działania Spółki. Alokacja ta została dokonana poprzez ustanowienie stanowisk dyrektorskich (indywidualnie „Dyrektor” lub łącznie „Dyrektorzy”) i przyporządkowanie im odpowiedzialności za określone obszary działania Spółki. Wszystkie stanowiska dyrektorskie podlegały uprzednio Dyrektorowi Generalnemu, a po zmianach w tym zakresie podlegały i podlegają Zarządowi (obecnie Zarząd jednoosobowy - Prezes Zarządu Spółki). Cel stanowisk dyrektorskich i zakres odpowiedzialności poszczególnych Dyrektorów wynikał w szczególności z dokumentów przygotowanych i obowiązujących zgodnie z przepisami prawa pracy, tj. opisów stanowisk pracy, które zostały przekazane każdemu z dyrektorów obszarów. Tym samym w Spółce funkcjonowały wymienione poniżej obszary. Przedmiotowe opisy stanowisk pracy Dyrektorów nadawały określonym obszarom, kierowanym przez poszczególnych Dyrektorów, przymiot komórki organizacyjnej. Nazwy tych komórek organizacyjnych zostały zaczerpnięte od Grupy jako spójne ze strukturą organizacyjną przyjmowaną w innych podmiotach Grupy.

Poszczególnym Dyrektorom przypisano następujące obowiązki i obszary odpowiedzialności:

(1) Dyrektor Spółki Regionalnej - zarządzanie procesami sprzedaży, magazynu centralnego, zakupów i administracji, wyznaczanie i nadzór nad realizacją celów biznesowych, realizacja procedur, standardów i kultury firmy oraz efektywne działanie mające na celu wypracowanie wyznaczonego celu finansowego Spółki (pojęcie „spółki regionalnej” jest zaczerpnięte z terminologii Grupy);

(2) Dyrektor Obszaru Organizacji Sprzedaży (komórka organizacyjna (…)) - budowanie, planowanie i wdrażanie strategii optymalizacji i rozwoju procesów sprzedaży;

(3) Dyrektor Obszaru Zarządzania Łańcuchem Dostaw (komórka organizacyjna (…) - kształtowanie i zarządzanie krajowym, operacyjnym łańcuchem dostaw ze szczególnym uwzględnieniem operacji magazynowych, transportowych, planowania i obsługi zamówień;

(4) Dyrektor Obszaru Zarządzania Kategoriami (komórka organizacyjna (…)) - strategiczne i operacyjne zarządzanie asortymentem oferowanym w sklepach Spółki oraz wyznaczanie kierunków jego rozwoju;

(5) Dyrektor Obszaru Usług Wspólnych (komórka organizacyjna SV) - zarządzanie obszarem Usług Wspólnych w celu zapewnienia odpowiedniego wsparcia biznesowego oraz środowiska pracy dla wszystkich pracowników (…) w Polsce;

(6) Dyrektor Obszaru Marketingu i Komunikacji (…) - budowanie, planowanie i wdrażanie strategii marketingowej;

(7) Dyrektor Obszaru Zasobów Ludzkich - kształtowanie, zarządzanie i nadzór nad realizacją polityki personalnej;

(8) Dyrektor Obszaru Nieruchomości i Ekspansji (komórka organizacyjna RE) - Nadzór nad rozbudową sprawnie funkcjonującej sieci punktów sprzedaży oraz wynajmem nieruchomości z uwzględnieniem maksymalnej rentowności.

W zakresie odpowiedzialności Dyrektora każdego obszaru leżało również zarządzanie podległym zespołem. W ten sposób obszary odpowiedzialności Dyrektorów i związane z tym komórki organizacyjne w sposób faktyczny statuowały strukturę organizacyjną Spółki i wewnętrzny podział Spółki na ww. obszary. Wskazany podział faktycznie był używany przez Spółkę i Grupę, np. na schematach organizacyjnych.

Niezależnie od wskazanych powyższej obszarów, w Spółce funkcjonował Dział Zarządzania Projektami i Procesami (komórka organizacyjna PPMO), w którego skład wchodziły dwie osoby, bezpośrednio podlegające Zarządowi.

Wskazane powyżej obszary odpowiedzialności Dyrektorów oraz Dział Zarządzania Projektami i Procesami łącznie pokrywały całą działalność Spółki.

Każdemu obszarowi działalności zapewnione zostały odpowiednie zasoby wymagane do jej prowadzenia, w tym środki trwałe, wyposażenie, prawa własności intelektualnej, itd.

Zmiany w strukturze organizacyjnej Spółki

W celu pełnego sformalizowania faktycznej struktury organizacyjnej, jak również odzwierciedlania polityki Grupy w zakresie oddzielenia określonych obszarów działalności, w dniu 31 sierpnia 2021 r. w Spółce została podjęta uchwała zarządu Spółki dot. organizacji Spółki („Uchwała”). Uchwała ta ustanowiła w ramach Spółki dwa działy, w których ramach działają wyżej wskazane obszary - komórki organizacyjne:

 (1) Działalność Podstawowa - na który składają się wszystkie obszary - komórki organizacyjne wskazane powyżej, poza Obszarem Nieruchomości i Ekspansji (komórką organizacyjną RE); („Dział Działalności Podstawowej” również jako „Działalność Podstawowa”);

  (2) Nieruchomości i Ekspansja - na który składa się jedynie obszar Nieruchomości i Ekspansji (komórka organizacyjna RE) („Dział Nieruchomości i Ekspansji” również jako „Nieruchomości i Ekspansja”).

Dział Nieruchomości i Ekspansji obejmuje funkcje obszaru nieruchomości i ekspansji (z ewentualnymi modyfikacjami, które mogą wynikać w szczególności z ewentualnego przypisania niektórych pracowników Spółki pełniących uprzednio obowiązki związane z nieruchomościami do Działalności Podstawowej). Dział Działalności Podstawowej zasadniczo zawiera w sobie wszystkie pozostałe obszary (tj. inne niż obszar nieruchomości i ekspansji) i ciągle jest podzielony na takie obszary. W konsekwencji podział na Dział Działalności Podstawowej i Dział Nieruchomości i Ekspansji generalnie jest podziałem dychotomicznym (z dodatkowym podziałem Działalności Podstawowej na ww. obszary).

Dział Nieruchomości i Ekspansji jest odpowiedzialny w szczególności za:

 (1) przygotowanie strategii rozwoju ekspansji, zasad planowania lokalizacji oraz dostosowanie struktury personalnej w obszarze ekspansji Grupy w Polsce;

 (2) dostosowanie wytycznych i standardów Grupy do wymagań obowiązujących Polsce (m.in. zakresie opisów budowy, rysunków/widoków czy wzorów umów) we współpracy z zewnętrznymi specjalistami i w porozumieniu z Zarządem;

 (3) wyszukiwanie nowych nieruchomości, w których mogą być zlokalizowane Sklepy (funkcja ekspansji), tj. zarówno nieruchomości, które mogą być nabyte przez Spółkę (własność, prawo użytkowania wieczystego), jak i tych, które mogą być przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów o oddanie nieruchomości do korzystania od podmiotów trzecich;

 (4) przeprowadzanie procesów nabycia nieruchomości (własności lub prawa użytkowania wieczystego);

  (5) przeprowadzenie procesu negocjowania i zawierania umów najmu, dzierżawy lub innych umów o oddanie nieruchomości do korzystania na cele działalności prowadzonej przez Spółkę;

 (6) przeprowadzenie procesu negocjowania i zawierania umów najmu, dzierżawy lub innych umów o oddanie nieruchomości własnych Spółki lub ich części do korzystania podmiotom trzecim;

 (7) przeprowadzanie procesu budowy Sklepów jako inwestor (w tym koordynację pracy z generalnym wykonawcą robót budowlanych) lub adaptację nabytych budynków w sposób pozwalający na prowadzenie Sklepu;

 (8) rozliczenie kosztów budowy po zakończeniu procesu budowlanego;

 (9) zawieranie umów ramowych dotyczących świadczenia usług związanych z nieruchomościami, np. dostawy mediów, usług konserwatorskich, itp.

Do zakresu odpowiedzialności Nieruchomości i Ekspansji nie należy zaopatrzenie Sklepów w niezbędne do prowadzenia Działalności Podstawowej towary, środki trwałe i wyposażenie używane do obsługi Klientów dokonujących zakupów w Sklepach (w szczególności znajdujące się w Sklepach meble, wózki sklepowe, czytniki kodów kreskowych, drukarki do etykiet, koszyki, sprzęt dźwiękowy itp.), z wyjątkiem wykończenia zaplecza Sklepu (tj. biur, toalet itp.). Powyższe zaopatrzenie jako immanentnie związane z działalnością gospodarczą w zakresie handlu detalicznego spoczywa w gestii Działalności Podstawowej.

Na Dział Nieruchomości i Ekspansji składa się kilkudziesięciu pracowników Spółki Obszaru Nieruchomości i Ekspansji. Jest on zarządzany przez Dyrektora Obszaru Nieruchomości i Ekspansji pod nadzorem Zarządu Spółki.

Dział Działalności Podstawowej jest odpowiedzialny za prowadzenie podstawowej działalności Spółki, tj. Sklepów oraz skupia wszystkie funkcje bezpośrednio związane z tą działalnością (np. takie jak organizacja sprzedaży, asortyment, łańcuchy dostaw czy marketing), jak i funkcje wsparcia (np. usługi wspólne, zasoby ludzkie). Osobą odpowiedzialną za Dział Działalności Podstawowej jest Zarząd oraz podlegający mu Dyrektorzy poszczególnych obszarów.

Na Dział Działalności Podstawowej składają się generalnie wszyscy pozostali pracownicy Spółki, tj. podlegający innym Dyrektorom niż Dyrektor Obszaru Nieruchomości i Ekspansji.

Rachunkowość zarządcza

Spółka dla celów zarządczych jest w stanie i przygotowuje analizy finansowe dotyczące wyników finansowych Spółki z Działalności Podstawowej (bez uwzględnienia kosztów dotyczących nieruchomości, w szczególności kosztów ich nabycia i amortyzacji) oraz z Nieruchomości i Ekspansji.

Funkcjonujący w Spółce system finansowo-księgowy pozwala na wyodrębnienie i przypisanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań do Nieruchomości i Ekspansji oraz do Działalności Podstawowej, a także sporządzanie odrębnego planu finansowego dla poszczególnych Sklepów.

Możliwe jest wydzielenie dla Działalności Podstawowej oraz dla Nieruchomości i Ekspansji kluczowych dla funkcjonowania każdej z nich kont bilansowych, takich jak zapasy, zobowiązania czy należności.

Prowadzona przez Spółkę ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych pozwala na oddzielenie środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych związanych z poszczególnymi miejscami prowadzenia działalności (Sklepami) i pozwala na ich przypisanie do poszczególnych działalności.

Spółka sporządza również specyficzne analizy finansowe i inne raporty finansowe dotyczące Nieruchomości i Ekspansji (przykładowo dotyczące amortyzacji Nieruchomości) oraz Działalności Podstawowej (przykładowo dotyczące marży na sprzedaży towarów w Sklepach).

Wiele spośród podstawowych wskaźników finansowych kalkulowanych w ramach analizy finansowej przedsiębiorstwa Spółki w istocie dotyczy jedynie Nieruchomości i Ekspansji (przykładowo wewnętrznej stopy zwrotu z nieruchomości, hipotetycznego kosztu najmu nieruchomości itp.) albo wyłącznie Działalności Podstawowej (przykładowo wskaźnik rotacji zapasów, wskaźnik cyklu zapasów itd.).

Spółka może sporządzać dla celów zarządczych uproszczony rachunek zysków i strat oraz uproszczony bilans dla Działalności Podstawowej i Działalności Nieruchomości i Ekspansji. Spółka może również sporządzać rachunek zysków i strat przewidujący transakcje wewnętrzne pomiędzy obydwoma Działami (np. hipotetyczny koszt najmu nieruchomości przez Dział Działalności Podstawowej od Działu Nieruchomości i Ekspansji czy hipotetyczne koszty świadczenia usług, np. w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, przez Dział Działalności Podstawowej na rzecz Działu Nieruchomości i Ekspansji).

Planowana reorganizacja

W związku z podjętą przez Grupę decyzją, rozważana jest reorganizacja, w której ramach dojdzie do rozdzielenia Działalności Podstawowej oraz Nieruchomości i Ekspansji. Reorganizacja ta może przybrać formę podziału poprzez wydzielenie Działalności Podstawowej do Spółki przejmującej („Podział”) w trybie art. 529 § 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2022 r., poz. 1467 ze zm.; „KSH”).

Głównymi motywami Podziału są:

 (1) zabezpieczenie aktywów Spółki w postaci Nieruchomości będących własnością Spółki poprzez ich oddzielenie (praw do nieruchomości) od generującej większe ryzyka biznesowe Działalności Podstawowej;

 (2) dostosowanie struktury działalności Spółki w Polsce do struktury działalności Grupy, do której należy Spółka, w innych krajach, w szczególności do struktury podmiotów tworzących Grupę od początku jej istnienia (uprzednio nieznajdującej uzasadnienia w Polsce wobec ograniczonego zakresu działalności na terytorium kraju, której skala aktualnie jednak istotnie rośnie i spodziewana jest kontynuacja wzrostu);

 (3) realizacja polityki Grupy, nie tylko w Polsce, ale również w pozostałych krajach, w których funkcjonuje Grupa w zakresie prowadzenia działalności operacyjnej (przyporządkowanej w Spółce do Działalności Podstawowej).

Działalność Podstawowa oraz Nieruchomości i Ekspansja będą kontynuować swoją działalność w zakresie, w jakim każda z tych działalności jest i będzie prowadzona przez Spółkę do momentu Podziału.

Po Podziale działalność w obszarze Nieruchomości i Ekspansji zasadniczo będzie prowadzona przez Spółkę w oparciu o te same zasoby ludzkie, co dotychczas (do momentu Podziału). Analogicznie po Podziale działalność w obszarze Działalności Podstawowej będzie zasadniczo prowadzona przez Spółkę przejmującą w oparciu o te same zasoby ludzkie z uwagi na planowane w ramach Podziału przejęcie pracowników Działalności Podstawowej przez Spółkę przejmującą w trybie art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1320 ze zm. - „Kodeks pracy”).

Stopień zorganizowania Nieruchomości i Ekspansji na moment Podziału będzie gwarantował niezakłóconą kontynuację działalności w tym obszarze po Podziale, co najmniej w jego zasadniczym zakresie. Co więcej, po Podziale działalność w obszarze Nieruchomości i Ekspansji nie tylko będzie kontynuowana przez Spółkę, ale w istocie będzie dalej idąca, bowiem w stosunkach zewnętrznych, przy pełnym ryzyku gospodarczym prowadzącego ją podmiotu (bez możliwości ograniczania tego ryzyka poprzez równoległe prowadzenie innej działalności, np. w zakresie handlu detalicznego).

Nie jest rozważane dokonywanie modyfikacji w przedmiocie czy zakresie działalności w obszarze Nieruchomości i Ekspansji po Podziale. W szczególności nie jest planowana zmiana koncepcji zagospodarowania dotychczasowych Nieruchomości, opracowanie nowych planów architektonicznych i budowlanych, prowadzenia innych analiz (prawnych, podatkowych, geodezyjnych itp.) dotyczących Nieruchomości itp. Działania takie mogą wynikać nie tyle z faktu Podziału, ile ewentualnie między innymi z następujących okoliczności:

 (1) normalnego zużycia Nieruchomości i konieczności co najmniej przywrócenia stanu pierwotnego;

 (2) zmiany koncepcji w zakresie wykorzystywania Nieruchomości w ramach Grupy - przykładowo poprzez ulepszenie lub remont Nieruchomości, aby odpowiadały aktualnym trendom w zakresie architektury wnętrz podobnych obiektów;

 (3) nowych wymogów w zakresie prawa budowlanego lub innych przepisów prawa, które mogą znajdować zastosowanie w odniesieniu do danej nieruchomości, uwzględniając cele, dla których jest ona wykorzystywana - przykładowo w sytuacji, gdyby nowe przepisy prawa nakładały nowe obowiązki odnośnie do wydzielenia dodatkowych pomieszczeń na cele specjalne.

Spółka nie planuje podejmować dodatkowych czynności zmierzających do rozpoczęcia, a następnie kontynuowania działalności w zakresie Nieruchomości i Ekspansji, chyba że będzie to w szczególności wymagane przepisami prawa bądź wynika z obowiązujących Spółkę umów.

Zasadniczo dalsze prowadzenie działalności w obszarze Nieruchomości i Ekspansji po Podziale nie będzie wymagało podejmowania szczególnych dodatkowych działań prawnych ani faktycznych - zakres składników majątkowych alokowanych do Nieruchomości i Ekspansji będzie co najmniej wystarczający dla prowadzenia działalności w tym obszarze.

Podział obejmie bowiem wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe związane z Nieruchomościami i Ekspansją, istniejące w momencie Podziału.

Stopień zorganizowania Działalności Podstawowej na moment Podziału będzie gwarantował niezakłóconą kontynuację Działalności Podstawowej przez Spółkę przejmującą.

Spółka przejmująca nie planuje dokonywania modyfikacji w przedmiocie czy zakresie Działalności Podstawowej ani podejmować dodatkowych czynności zmierzających do jej kontynuowania.

Działalność Podstawowa będzie prowadzona po Podziale również w Nieruchomościach – w tym zakresie Spółka i Spółka przejmująca zawrą umowy najmu Nieruchomości, które wejdą w życie z chwilą dokonania Podziału. Spółka i Spółka przejmująca zawrą również umowę/umowy, na których podstawie świadczone będą usługi związane z ekspansją (np. wyszukiwanie nowych lokalizacji, negocjowanie umów najmu itp.).

Aktualnie Spółka nie może przy tym wykluczyć, że niektóre spośród składników Działalności Podstawowej nie będą przedmiotem Podziału, w szczególności z uwagi na brak wyrażenia przez wierzyciela bądź dłużnika (odpowiednio do znajdujących zastosowanie regulacji) zgody na ich przeniesienie bądź ograniczenia dotyczące ich przenoszenia wynikające wprost z przepisów prawa.

Spółka nie może wykluczyć, że w stosunku do niektórych z umów związanych z Działalnością Podstawową zamiast konstrukcji, w której Spółka przejmująca wstąpi w prawa i obowiązki Spółki, Spółka rozwiąże określoną umowę, a Spółka przejmująca będzie mogła samodzielnie zawrzeć stosowną umowę, w szczególności jeżeli taka konstrukcja będzie preferowana przez kontrahenta. Możliwe jest także, że Spółka przejmująca zawrze analogiczną umowę jak Spółka (przy czym Spółka nie rozwiąże własnej umowy), co może w szczególności znajdować zastosowanie w przypadku umów obowiązujących w Grupie.

Wskazane ewentualne wyłączenia lub ograniczenia dotyczące zakresu przedmiotowego Podziału nie są planowane, jednakże nie mogą zostać wykluczone ze względu na konieczność działania w zgodzie z przepisami prawa przy jednoczesnej konieczności zapewnienia niezakłóconego funkcjonowania Działalności Podstawowej w Spółce przejmującej oraz Nieruchomości i Ekspansji w Spółce. W szczególności intencją Spółki jest alokowanie do obydwu działów (Działalności Podstawowej oraz Nieruchomości i Ekspansji) i objęcie Podziałem wszystkich związanych z tymi działami i służącymi prowadzeniu działalności w ich obszarach (odpowiednio) składników majątkowych istniejących i stanowiących własność Spółki w dacie Podziału, które zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego będą mogły być przedmiotem Podziału w zaplanowanej dla niego chwili. Spółka nie planuje wyłączenia lub ograniczenia zakresu przedmiotowego planowanego Podziału ze względów innych niż wynikające wprost z przepisów prawa powszechnie obowiązującego lub z umów. Innymi słowy, jakiekolwiek wyłączenia lub ograniczenia dotyczące zakresu przedmiotowego Podziału w odniesieniu do Działu Działalności Podstawowej lub Działu Nieruchomości i Ekspansji wskazanego jako planowany opisie zdarzenia przyszłego w niniejszym wniosku wspólnym nie mają mieć swojego źródła na przykład w zmianie decyzji biznesowej spółek, lecz będą mogły zależeć od czynników zewnętrznych.

Spółka przejmująca przyjmie wszystkie składniki składające się na majątek Działalności Podstawowej dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki oraz przypisze te składniki do działalności prowadzonej na terytorium Polski.

W związku z Podziałem, kapitał zakładowy Spółki zostanie odpowiednio obniżony, a kapitał zakładowy Spółki przejmującej odpowiednio podwyższony, w związku z czym dojdzie do wydania nowych udziałów w Spółce przejmującej wspólnikom Spółki przejmującej.

Wartość udziałów przydzielonych przez Spółkę przejmującą wspólnikom tej spółki przyjęta przez nich dla celów podatkowych nie będzie wyższa niż odpowiadająca wartość umorzonych udziałów w Spółce, jaka byłaby przyjęta przez tych wspólników dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do Podziału (nie dojdzie do podwyższenia wartości podatkowej udziałów w Spółce przejmującej w stosunku do wartości podatkowej odpowiadających udziałów w Spółce dzielonej).

Ponadto, w piśmie z 17 października 2022 r. będącym uzupełnieniem wniosku wskazaliście Państwo m.in., że Dział Działalności Podstawowej oraz Dział Nieruchomości i Ekspansja będą na dzień poprzedzający Podział wyodrębnione w Spółce na płaszczyźnie funkcjonalnej, tj. będą mogły stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Będzie się to przejawiało w szczególności w następujący sposób:

Dział Działalności Podstawowej

Jak wskazano we Wniosku, zakres alokowanych do Działalności Podstawowej składników majątkowych oraz stopień ich zorganizowania (wzajemne relacje pomiędzy nimi) są i będą, w tym na dzień poprzedzający Podział, nie tylko wystarczały, lecz gwarantowały możliwość samodzielnego prowadzenia podstawowej działalności Spółki i wykonywania zadań bezpośrednio związanych z tą działalnością (np. takie jak organizacja sprzedaży, asortyment, łańcuchy dostaw czy marketing), jak i funkcje wsparcia (np. usługi wspólne, zasoby ludzkie).

Wskazane składniki majątkowe pozwolą Spółce samodzielnie oraz w pełnym dotychczasowym zakresie kontynuować działalność podstawową prowadzoną aktualnie i na dzień poprzedzający Podział w ramach Działalności Podstawowej. Działalność w obszarze Działalności Podstawowej będzie prowadzona również po Podziale zasadniczo w niezmienionym kształcie względem czasu przed Podziałem, w szczególności wobec przypisania do Działalności Podstawowej i przeniesienia w ramach Podziału zasadniczo wszystkich składników majątkowych tworzących Działalność Podstawową.

Wchodzące w skład Działalności Podstawowej aktywa, pasywa, a także personel niezbędny do prowadzenia działalności przez Działalność Podstawową pozwolą jej, zdaniem Spółki, prowadzić tę działalność jak niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze w zakresie handlu detalicznego, przy czym działanie takie jest możliwe aktualnie i będzie możliwe w dniu poprzedzającym Podział.

Powyższe, stanowi już obecnie i tym samym będzie stanowić również na dzień poprzedzający Podział o wyodrębnieniu Działalności Podstawowej na płaszczyźnie funkcjonalnej.

Dział Nieruchomości i Ekspansja

Jak wskazano we Wniosku, zakres alokowanych do Nieruchomości i Ekspansji składników majątkowych oraz stopień ich zorganizowania (wzajemne relacje pomiędzy nimi) są już teraz i będą na dzień poprzedzający Podział nie tylko wystarczały, lecz gwarantowały możliwość samodzielnego wykonywania zadań i prowadzenia działalności w zakresie nieruchomości i ekspansji, stanowiąc o wyodrębnieniu Nieruchomości i Ekspansji na płaszczyźnie funkcjonalnej w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Spółki.

Po Podziale wskazane składniki majątkowe tym bardziej umożliwią Spółce samodzielnie oraz w pełnym dotychczasowym zakresie kontynuować działalność nieruchomościową prowadzoną aktualnie w ramach Nieruchomości i Ekspansji. Działalność w obszarze Nieruchomości i Ekspansji będzie po Podziale prowadzona zasadniczo w niezmienionym kształcie względem czasu przed Podziałem (w tym względem dnia poprzedzającego Podział), w szczególności wobec pozostawienia w Spółce wszystkich składników majątkowych tworzących Nieruchomości i Ekspansję, w tym praw i obowiązków wynikających z umów najmu zawartych już przez Wnioskodawcę z podmiotami trzecimi (stanowiących źródło zewnętrzne finansowania działalności nieruchomościowej, która będzie działalnością podstawową Spółki po przeprowadzeniu Podziału).

Wchodzące w skład Nieruchomości i Ekspansji aktywa, pasywa, a także personel niezbędny do prowadzenia działalności przez Nieruchomości i Ekspansji pozwolą im, zdaniem Spółki, działać jak niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze w zakresie handlu detalicznego, przy czym działanie takie będzie możliwe przed dokonaniem Podziału (w tym na dzień poprzedzający Podział).

Powyższe stanowi już obecnie i tym samym będzie stanowić również na dzień poprzedzający Podział o wyodrębnieniu Nieruchomości i Ekspansji na płaszczyźnie funkcjonalnej.

Na dzień poprzedzający Podział Dział Działalności Podstawowej oraz Dział Nieruchomości i Ekspansja będą wykazywać stopień zorganizowania w pełni adekwatny do celów samodzielnego wykonywania zadań i prowadzenia działalności bez udziału pozostałych struktur przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Stopień zorganizowania Działu Działalności Podstawowej oraz Działu Nieruchomości i Ekspansja na dzień poprzedzający Podział będzie na tyle istotny, że również po Podziale działy te będą zdolne wykonywać zadania i prowadzić działalność bez udziału struktur przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Na powyższe wskazują:

Dział Działalności Podstawowej

Stopień zorganizowania Działalności Podstawowej na dzień poprzedzający Podział będzie gwarantował niezakłóconą kontynuację tej działalności po wydzieleniu do Spółki Przejmującej w ramach Podziału co najmniej w jej zasadniczym zakresie polegającym na prowadzeniu podstawowej działalności Spółki, tj. Sklepów, a także skupianiu wszystkich funkcji bezpośrednio związanych z tą działalnością (np. takich jak organizacja sprzedaży, asortyment, łańcuchy dostaw czy marketing).

Ponadto, działalność w zakresie podstawowej działalności Spółki per se wyodrębniona w ramach Wnioskodawcy jako Działalność Podstawowa będzie mogła być prowadzona po Podziale bez udziału pozostałych struktur Wnioskodawcy.

W szczególności prowadzenie działalności w zakresie handlu detalicznego nie wymaga posiadania prawa własności do nieruchomości ani pozostawania stroną umowy o korzystanie z nieruchomości z jej właścicielem (przykładowo możliwe jest zawarcie umowy podnajmu), które to nieruchomości mogą być wykorzystywane w oparciu o stosowne umowy o korzystanie z nich (np. umowy najmu) zawarte z podmiotami trzecimi, co jest też powszechna praktyką rynkową.

Dział Nieruchomości i Ekspansja

Stopień zorganizowania Nieruchomości i Ekspansji na dzień poprzedzający Podział będzie gwarantował niezakłóconą kontynuację tej działalności po Podziale co najmniej w jej zasadniczym zakresie polegającym na wynajmie nieruchomości (tj. z zastrzeżeniem ewentualnych czasowych ograniczeń wynikających ze szczególnych przepisów administracyjnych). Co więcej, po Podziale działalność w obszarze Nieruchomości i Ekspansji nie tylko będzie kontynuowana, ale w istocie będzie prowadzona na wyższym poziomie, bowiem w stosunkach zewnętrznych, przy pełnym ryzyku gospodarczym prowadzącego ją podmiotu (bez możliwości ograniczania tego ryzyka poprzez równoległe prowadzenie innej działalności, np. w zakresie handlu detalicznego).

Ponadto, działalność w zakresie wynajmu nieruchomości per se wyodrębniona w ramach Wnioskodawcy jako Nieruchomości i Ekspansja będzie zasadniczo mogła być prowadzona bez udziału pozostałych struktur Wnioskodawcy, w tym Działalności Operacyjnej. Wynajem nieruchomości nie wymaga bowiem jednoczesnego prowadzenia działalności w zakresie handlu detalicznego, jak również może być dokonywany na cele innych rodzajów działalności. Prowadząc działalność w obszarze nieruchomości i ekspansji Dział Nieruchomości i Ekspansja może posiłkowo korzystać ze wsparcia Działalności Operacyjnej w ramach Spółki w zakresie funkcji pomocniczych (przykładowo takich jak księgowe, HR, informatyczne czy administracyjne). Jakkolwiek wsparcie to nie godzi w zasadniczą zdolność prowadzenia działalności przez Nieruchomości i Ekspansję w ich obszarze i może zostać uzyskane od podmiotu trzeciego (w tym niepowiązanego, np. profesjonalnie świadczącego takie usługi pomocnicze), co jest powszechną praktyką rynkową.

Zgodnie z założeniami Wnioskodawcy, po Podziale w Spółce (jako spółce dzielonej) pozostaną wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe związane z Nieruchomościami i Ekspansją służące prowadzeniu działalności w tym obszarze, istniejące i stanowiące własność Spółki w dacie Reorganizacji, niezależnie od ich kategorii. W szczególności będą to prawa do nieruchomości, przy których użyciu Spółka będzie kontynuowała działalność w zakresie nieruchomości i ekspansji, ale także należności i zobowiązania oraz prawa i obowiązki wynikające z umów dotyczących obszaru nieruchomości i ekspansji (np. wynikające z umów o usługi architektoniczne czy budowlane) oraz wszelkie inne niezbędne do prowadzenia tej działalności składniki majątkowe, niezależnie od ich rodzaju.

Z kolei do Spółki przejmującej zostaną przeniesione (w ramach Podziału) wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe związane z Działalnością Podstawową służące prowadzeniu działalności w tym obszarze, istniejące i stanowiące własność Spółki w dacie Reorganizacji, niezależnie od ich kategorii. W szczególności będą to zapasy, należności i zobowiązania oraz prawa i obowiązki wynikające z umów z dostawcami towarów stanowiących przedmiot działalności (handlu detalicznego), przy których użyciu Spółka będzie kontynuowała działalność podstawową, ale także wszelkie inne niezbędne do prowadzenia tej działalności składniki majątkowe, niezależnie od ich rodzaju.

Wartość rynkowa majątku Spółki jako podmiotu dzielonego otrzymanego przez Spółkę przejmującą ustalona na dzień poprzedzający Podział może być wyższa niż wartość przyjęta dla celów podatkowych składników tego majątku.

Spółka przejmująca:

(i) przyjmie wszystkie składniki składające się na majątek Działalności Podstawowej wydzielanej ze Spółki dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki; oraz

(ii) przypisze te składniki do działalności prowadzonej na terytorium Polski.

Wartość rynkowa majątku Spółki jako podmiotu dzielonego ustalona na dzień poprzedzający Podział otrzymanego przez Spółkę przejmującą nie będzie wyższa niż wartość emisyjna udziałów przydzielonych udziałowcowi (udziałowcom) Spółki.

Na dzień poprzedzający Podział Spółka przejmująca nie będzie posiadać udziałów w Spółce (jako spółce dzielonej).

Udziały w Spółce nie zostały nabyte lub objęte przez jej wspólników w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów.

Przyjęta przez wspólników Spółki dla celów podatkowych wartość udziałów przydzielonych przez Spółkę przejmującą zostanie określona zgodnie z prawodawstwem obowiązującym wspólników Spółki (niebędących polskimi rezydentami podatkowymi oraz zawiązanymi i działającymi pod prawem obcym), ale nie będzie wyższa niż wartość udziałów w Spółce, jaka byłaby przyjęta przez tych wspólników dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do podziału Spółki.

Po dokonanym Podziale, Spółka oraz Spółka przejmująca zawrą umowy najmu oraz w zakresie usług związanych z ekspansją (świadczącym usługi będzie Spółka na rzecz Spółki przejmującej).

Ponadto, może dojść do zawarcia między tymi podmiotami umów o świadczenie usług wsparcia Spółki przez Spółkę przejmującą w zakresie funkcji pomocniczych (przykładowo księgowych, HR, informatycznych czy administracyjnych). Jakkolwiek, wsparcie takie może, lecz nie musi mieć miejsca, a jeżeli wystąpi, będzie miało charakter pomocniczy, może zostać uzyskane od podmiotu trzeciego (w tym niepowiązanego) i jest powszechną praktyką rynkową.

Usługi pomiędzy Spółką i Spółką przejmującą po Podziale będą odpłatne.

Podział obejmie wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe związane z Działalnością Podstawową, i służące prowadzeniu działalności w tym obszarze, istniejące i stanowiące własność Spółki w dacie Reorganizacji, które zgodnie z przepisami prawa powszechnie obowiązującego będą mogły być przedmiotem Reorganizacji w zaplanowanej dla niego chwili.

Przedmiotem Podziału nie będą składniki majątku niezbędne dla prowadzenia Nieruchomości i Ekspansji. Ich pozostawienie w Spółce nie jest jednak motywowane ograniczeniami wynikającymi z przepisów prawa powszechnie obowiązującego ani umów wiążących Spółkę.

Spółka nie planuje wyłączenia lub ograniczenia zakresu składników majątkowych Działalności Podstawowej, które mają zostać wydzielone do Spółki przejmującej, chyba że ze względów wynikających wprost z przepisów prawa powszechnie obowiązującego lub z umów. Tym samym jakiekolwiek wyłączenia lub ograniczenia dotyczące zakresu przedmiotowego Podziału wskazanego jako planowany we Wniosku nie mają mieć swojego źródła na przykład w zmianie decyzji biznesowej Spółki (lecz będą mogły zależeć od czynników zewnętrznych względem Wnioskodawcy, a skutkujących koniecznością działania przez Wnioskodawcę w zgodzie z przepisami prawa przy jednoczesnej konieczności zapewnienia niezakłóconego funkcjonowania Działalności Podstawowej) i tym samym nie mogą zostać wskazane jednoznacznie co do ich konkretnej nazwy, numeru identyfikacyjnego, daty księgowania, itp. Spółka identyfikuje, że sytuacja taka może w praktyce wynikać z przepisów prawa powszechnie obowiązującego dotyczącego zezwoleń na sprzedaż poszczególnych produktów (np. wyrobów alkoholowych, wyrobów tytoniowych), a w zakresie postanowień umownych - w związku z ewentualnymi szczególnymi klauzulami umownymi zawartymi w umowach z poszczególnymi dostawcami. Jednocześnie aktualnie Spółka nie identyfikuje konkretnych kategorii składników majątkowych Działalności Podstawowej, które miałyby nie zostać wydzielone do Spółki przejmującej w ramach Podziału.

Podział przez wydzielenie Działalności Podstawowej ze Spółki do Spółki przejmującej zostanie przeprowadzony z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, nie zaś w celu uniknięcia lub uchylenia się od opodatkowania.

Jak wskazano we Wniosku, głównymi motywami Reorganizacji, której elementem jest Podział przez wydzielenie ze Spółki Działalności Podstawowej do Spółki przejmującej, są bowiem:

(1) zabezpieczenie aktywów Spółki w postaci nieruchomości będących własnością Spółki poprzez ich oddzielenie (praw do nieruchomości) od generującej większe ryzyka biznesowe Działalności Podstawowej;

(2) dostosowanie struktury działalności Wnioskodawcy w Polsce do struktury działalności Grupy, do której należy Spółka, w innych krajach, w szczególności do struktury podmiotów tworzących Grupę od początku jej istnienia (uprzednio nieznajdującej uzasadnienia w Polsce wobec ograniczonego zakresu działalności na terytorium kraju, której skala aktualnie jednak istotnie rośnie i spodziewana jest kontynuacja wzrostu);

(3) realizacja polityki Grupy, nie tylko w Polsce, ale również w pozostałych krajach, w których funkcjonuje Grupa w zakresie prowadzenia działalności operacyjnej.

Pytania

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko, że Dział Nieruchomości i Ekspansji oraz Dział Działalności Podstawowej będą stanowić w dacie Podziału zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 3)

  2. Czy prawidłowe jest stanowisko, że w związku z Podziałem po stronie Spółki nie powstanie przychód podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych („CIT”)?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 4)

  3. Czy prawidłowe jest stanowisko, że w związku z Podziałem po stronie Spółki przejmującej nie powstanie przychód podatkowy w CIT?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 5)

  4. Czy prawidłowe jest stanowisko, że w związku z Podziałem po stronie wspólników Spółki i Spółki przejmującej nie powstanie przychód podatkowy, w odniesieniu do którego Spółka lub Spółka przejmująca powinna działać jako płatnik?

(pytanie oznaczone we wniosku nr 6)

Stanowisko Zainteresowanych w sprawie

Ad 1

Dział Nieruchomości i Ekspansji oraz Dział Działalności Podstawowej będą stanowić w dacie Podziału zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Ad 2

W związku z Podziałem po stronie Spółki nie powstanie przychód podatkowy.

Ad 3

W związku z Podziałem po stronie Spółki przejmującej nie powstanie przychód podatkowy.

Ad 4

W związku z Podziałem po stronie wspólników Spółki oraz Spółki przejmującej nie powstanie przychód podatkowy, w odniesieniu do którego Spółka lub Spółka przejmująca powinna działać jako płatnik CIT.

Uzasadnienie

Ad 1

Ustawa o CIT definiuje zorganizowaną część przedsiębiorstwa w art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Przytoczona definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest zatem tożsama z definicją zawartą w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. W konsekwencji kwalifikacja Działu Działalności Podstawowej oraz Działu Nieruchomości i Ekspansji jako zorganizowanych części przedsiębiorstw dla celów CIT powinna być oparta na tych samym przesłankach i argumentach, co dla celów VAT. Tym samym aktualne dla celów CIT pozostaje wskazane poniżej stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 1 dotyczące kwalifikacji Działu Działalności Podstawowej oraz Działu Nieruchomości i Ekspansji jako zorganizowanych części przedsiębiorstwa na gruncie ustawy o VAT.

Podsumowując, w ocenie Spółki, Dział Działalności Podstawowej oraz Dział Nieruchomości i Ekspansji powinny być kwalifikowane jako zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT.

Jak wskazali Zainteresowani, stanowisko w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 pokrywa się z argumentacją przedstawianą do pytania oznaczonego we wniosku nr 1, dotyczącą podatku od towarów i usług, dlatego zasadne jest powołanie stanowiska Wnioskodawcy odnośnie pyt. nr 1.

Zarówno Dział Nieruchomości i Ekspansja, jak i Dział Działalności Podstawowej będą stanowić składniki stanowiące zorganizowaną część w rozumieniu ustawy o VAT. Definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta jest w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, zgodnie z którym jest nią organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tym samym za transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa można uznać taką transakcję, której przedmiot spełnia kumulatywnie następujące przesłanki:

(1) istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych;

(2) zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

(3) składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

(4) zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo   samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W orzecznictwie podkreśla się, że aby można było mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wydzielenie w ramach przedsiębiorstwa powinno zachodzić łącznie na trzech płaszczyznach:

(1) organizacyjnej;

(2) finansowej;

(3) funkcjonalnej.

Jednocześnie wyodrębnienie to powinno istnieć już na moment dokonywania danej transakcji, a nie dopiero po jej dokonaniu. Brak spełnienia jednej z powyższych przesłanek wyklucza możliwość kwalifikacji przedmiotu danej transakcji jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Odnosząc powyższe do zaprezentowanego opisu zdarzenia przyszłego, należy uznać Dział Nieruchomości i Ekspansji i Dział Działalności Podstawowej za wyodrębnione na trzech wymienionych powyżej płaszczyznach, tj.:

(i)   organizacyjnej

Poprzez wyodrębnienie organizacyjne należy rozumieć posiadanie przez dany zespół składników swojego miejsca w strukturze organizacyjnej zbywcy, np. jako dział, oddział, wydział. Wyodrębnienie organizacyjne danego zespołu składników majątkowych może mieć również charakter wyłącznie faktyczny.

Wyodrębnienie organizacyjne pełni rolę służebną względem wyodrębnienia funkcjonalnego (tj. takiego wyodrębnienia składników majątku, które mają służyć realizacji określonych zadań gospodarczych, bez konieczności dodatkowych działań) i powinno być interpretowane w świetle wyodrębnienia funkcjonalnego. Na wyodrębnienie organizacyjne wpływają zatem takie działania jak np. alokacja określonych zasobów ludzkich oraz majątkowych do zadań wykonywanych w ramach działalności danego zespołu składników. Odrębność organizacyjna oznacza tym samym możliwość ustalenia w każdym momencie, które składniki majątkowe przedsiębiorstwa przynależą do danej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Innymi słowy, każdy zespół składników majątkowych, dający się wyodrębnić poprzez funkcjonalne powiązanie polegające na przydatności do realizacji określonego działania gospodarczego - bez względu na jego organizacyjne wyodrębnienie w postaci zakładu czy też oddziału - będzie przedsiębiorstwem lub jego zorganizowaną częścią. Co więcej, odrębność organizacyjna wymaga, aby możliwe było przyporządkowanie do takiego odrębnego zespołu składników majątkowych i niemajątkowych odrębnej dokumentacji, umowami stanowiącymi źródło praw i obowiązków dotyczących wyłącznie zakresu działalności prowadzonej przez ten zespół składników, bądź wyłącznie z wykorzystaniem tego zespołu.

Już historycznie, w ramach faktycznej organizacji wewnętrznej Spółki, Spółka dokonała alokacji zasobów ludzkich, funkcji i odpowiedzialności w różnych obszarach działania Spółki. Alokacja ta została dokonana poprzez ustanowienie stanowisk dyrektorskich (Dyrektorów) i przyporządkowanie im odpowiedzialności za określone obszary działania Spółki. Wszystkie stanowiska dyrektorskie podlegały Zarządowi (obecnie funkcję tę pełni jednoosobowo Prezes Spółki). Stanowiska Dyrektorów stojących na czele zespołów realizujących różne funkcje w Spółce są wyodrębnione w szczególności w strukturze zatrudnienia Spółki, opracowano dla nich opisy zakresów zadań i faktycznie są zajmowane przez różne osoby.

Ponadto, do Działalności Podstawowej oraz do Nieruchomości i Ekspansji alokowane są konkretne, wymagane do jej prowadzenia, zasoby majątkowe. W przypadku Nieruchomości i Ekspansji są to m. in. Nieruchomości zasadniczo kwalifikowane jako środki trwałe. W przypadku Działalności Podstawowej - m.in. środki trwałe, wyposażenie, prawa własności intelektualnej itd.

Dodatkowo, w celu pełnego sformalizowania faktycznej struktury organizacyjnej, jak również odzwierciedlania polityki Grupy w zakresie oddzielenia określonych obszarów działalności, w Spółce została podjęta uchwała zarządu Spółki dot. organizacji Spółki (Uchwała). Uchwała ustanowiła w ramach Spółki dwa działy, w których ramach działają obszary - komórki organizacyjne:

(1) Dział Działalności Podstawowej - na który składają się wszystkie obszary - komórki organizacyjne, poza Obszarem Nieruchomości i Ekspansji (komórką organizacyjną RE);

(2) Dział Nieruchomości i Ekspansji - na który składa się obszar Nieruchomości i Ekspansji (komórka organizacyjna RE).

Dział Nieruchomości i Ekspansji zasadniczo pełni funkcje zbieżne z funkcjami uprzednio przypisywanymi obszarowi nieruchomości i ekspansji, przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego (z ewentualnymi modyfikacjami, które mogą wynikać w szczególności z przypisania niektórych pracowników Spółki pełniących aktualnie obowiązki związane z nieruchomościami do Działalności Podstawowej). Dział Działalności Podstawowej zasadniczo pełni funkcje aktualnie przypisywane wszystkim pozostałym obszarom (tj. innym niż obszar nieruchomości i ekspansji objęty Działem Nieruchomości i Ekspansji).

Dział Działalności Podstawowej jest odpowiedzialny za prowadzenie podstawowej działalności Spółki, tj. Sklepów oraz skupia wszystkie funkcje bezpośrednio związane z tą działalnością (np. organizacja sprzedaży, asortyment, łańcuchy dostaw, marketing), jak i funkcje wsparcia (np. usługi wspólne, zasoby ludzkie). Osobą odpowiedzialną za Dział Podstawowy jest Zarząd oraz podlegający mu Dyrektorzy poszczególnych obszarów.

Na Dział Nieruchomości i Ekspansji składa się kilkudziesięciu pracowników Spółki, którzy podlegają Dyrektorowi Obszaru Nieruchomości i Ekspansji. Jest on zarządzany przez Dyrektora Obszaru Nieruchomości i Ekspansji pod nadzorem Zarządu. Na Dział Nieruchomości i Ekspansja składają się generalnie wszyscy pracownicy Spółki, którzy nie przynależą do Działu Działalności Podstawowej.

W świetle powyższego, Dział Nieruchomości i Ekspansja oraz Dział Działalności Podstawowej, stanowiąc wyodrębnione struktury organizacyjne, aktualnie spełniają i będą spełniały w dacie Podziału warunek wyodrębnienia organizacyjnego.

(ii)  finansowej

Kryterium „wyodrębnienia finansowego” jest pojęciem stworzonym specjalnie na potrzeby prawa podatkowego. W aktach prawnych należących do innych gałęzi prawa brak jest wskazówek dotyczących interpretacji tego pojęcia.

W konsekwencji, w pierwszej kolejności należy odwołać się do wykładni językowej samego terminu „wyodrębnienie finansowe” i wyjaśnić go za pomocą znaczenia słownikowego. Według definicji słownikowej (Słownik języka polskiego, pod red. prof. M. Szymczaka, wyd. PWN, Warszawa 1996 r.) zwrot „wyodrębnienie” można rozumieć jako „wydzielenie z pewnej całości”. Natomiast termin „finanse”, „finansowo” oznacza „środki pieniężne, fundusze będące wyrazem określonych stosunków produkcyjnych”, a także „pod względem finansowym, majątkowym, pieniężnym”.

Wykładnia językowa pojęcia „wyodrębnienie finansowe” prowadzi do wniosku, że jest ono bardzo pojemne. O wyodrębnieniu finansowym można mówić w każdym przypadku wydzielenia części przedsiębiorstwa pod względem finansowym od reszty przedsiębiorstwa.

Analogicznie jak w przypadku wyodrębnienia organizacyjnego, wyodrębnienie finansowe nie musi mieć charakteru prawno-formalnego.

Brakuje również zamkniętego katalogu przesłanek finansowego wyodrębnienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa w rozumieniu analizowanych przepisów nie musi zatem również być jednostką prowadzącą odrębne księgi rachunkowe ani sporządzającą oddzielne sprawozdania finansowe (co – w nieuzasadniony sposób - ograniczałoby zakres pojęcia „zorganizowanej części przedsiębiorstwa” wyłącznie do jednostek wskazanych w przepisach o rachunkowości jako zobligowanych lub uprawnionych do sporządzania wskazanych ksiąg lub sprawozdań).

Dodatkowo, uwzględniając, że pojęcie „wyodrębnienie finansowe” stanowi klauzulę generalną, która ze swej natury powinna być interpretowana w sposób możliwie szeroki, o wyodrębnieniu finansowym zorganizowanej części przedsiębiorstwa może świadczyć już sytuacja, kiedy można określić podstawowe dane finansowe (np. aktywa, pasywa, koszty, przychody) zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z punktu widzenia wyodrębniania finansowego istotne są również inne niż prowadzenie odrębnej ewidencji księgowej okoliczności stwarzające podstawę uznania wyodrębniania finansowego, np. wystąpienie zdolności do samodzielnego przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa finansowania własnej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, o wyodrębnieniu finansowym można mówić w przypadku istnienia samej możliwości wyselekcjonowania podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Taka możliwość powinna występować w ramach istniejącego systemu rachunkowości przedsiębiorstwa i powinna umożliwiać wyodrębnienie tych zapisów księgowych, które dotyczą operacji gospodarczych dokonanych w związku z działalnością zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jednocześnie, powyższe nie jest warunkowane wyodrębnieniem oddzielnych kont księgowych, na których byłyby ewidencjonowane zdarzenia gospodarcze zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W praktyce bowiem na podstawie analizy kont wspólnych dla całego przedsiębiorstwa można ustalić co najmniej podstawowe dane finansowe zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Wystarczające jest zatem wyodrębnienie danej części przedsiębiorstwa dla celów np. rachunkowości zarządczej, polegające w szczególności na odrębnym ewidencjonowaniu przychodów i kosztów związanych z prowadzeniem danej części przedsiębiorstwa. Co więcej, zgodnie z orzecznictwem niektórych sądów administracyjnych, możliwe jest podejście jeszcze bardziej liberalne, zgodnie z którym wystarczające jest obiektywne istnienie przychodów i kosztów uzyskania przychodów związanych z określonymi składnikami majątku, a nie istnienie finansowego wyodrębnienia - dokonanego formalnie przez prowadzącego przedsiębiorstwo.

Uwzględniając powyższe, Działalność Podstawowa oraz Nieruchomości i Ekspansja nie są objęte odrębnymi księgami rachunkowymi ani sprawozdaniami finansowymi (z zastrzeżeniem uproszczonych dokumentów finansowych sporządzanych dla celów zarządczych). Nie stoi to jednak na przeszkodzie możliwości Spółki wyselekcjonowania przynajmniej podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej Działalności Podstawowej oraz o takiej sytuacji Nieruchomości i Ekspansji w ramach funkcjonującego w Spółce systemu rachunkowości, opartego w szczególności na zakładowym planie kont.

Spółka dla celów zarządczych jest w stanie i przygotowuje analizy finansowe dotyczące wyników finansowych Spółki z Działalności Podstawowej oraz z Nieruchomości i Ekspansji.

Funkcjonujący w Spółce system finansowo-księgowy pozwala na wyodrębnienie i przypisanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań do Działalności Podstawowej oraz do Nieruchomości i Ekspansji.

Spółka może sporządzać dla celów zarządczych uproszczony rachunek zysków i strat oraz uproszczony bilans dla Działalności Podstawowej i Działalności Nieruchomości i Ekspansji. Przygotowywany może być również rachunek zysków i strat przewidujący transakcje wewnętrzne pomiędzy obydwoma Działami (np. hipotetyczny koszt najmu nieruchomości przez Dział Działalności Podstawowej od Działu Nieruchomości i Ekspansji czy hipotetyczne koszty świadczenia usług, np. w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, przez Dział Działalności Podstawowej na rzecz Działu Nieruchomości i Ekspansji).

W świetle powyższego, Dział Działalności Podstawowej oraz Dział Nieruchomości i Ekspansji spełniają warunek wyodrębnienia finansowego.

(iii)   funkcjonalnej

Odrębność funkcjonalna zorganizowanej części przedsiębiorstwa oznacza, że wyodrębnione składniki muszą posiadać pełną zdolność do niezależnego funkcjonowania jako samodzielne przedsiębiorstwo.

W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, że zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki pozostające we wzajemnych relacjach, niebędące zespołem przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. W ten sposób zespół składników majątkowych ma mieć możliwość stanowienia niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze. Kryterium to zostaje spełnione, jeśli przekazane składniki majątkowe i niemajątkowe, wraz z przejętymi pracownikami, będą wystarczające, aby przy ich wykorzystaniu podmiot przejmujący był w stanie podjąć samodzielną działalność gospodarczą.

Jednocześnie, nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa ma w oparciu o zakupione składniki majątkowe prowadzić identyczną (ale nie tożsamą) działalność jak zbywca, co do przedmiotu lub zakresu. Istotne jest, aby zachowane zostało przeznaczenie nabywanego zespołu składników majątkowych.

Przy ocenie, czy zespół składników majątkowych zawiera składniki pozwalające na kontynuowanie działalności gospodarczej nie w każdym przypadku konieczne jest przeniesienie wszystkich składników majątkowych. Wystarczające jest przeniesienie na nabywcę minimum środków pozwalających na kontynuowanie realizowanej uprzednio w tym przedsiębiorstwie działalności gospodarczej. Brak danego składnika wśród przenoszonych składników nie jest zatem automatyczną przesłanką utraty przez przedmiot wkładu charakteru przedsiębiorstwa (zorganizowanej części przedsiębiorstwa), jeśli jego wyłączenie nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź zorganizowanej jego części.

Wnioskodawca zauważa również, że w Objaśnieniach podatkowych wydanych przez Ministra Finansów na podstawie art. 14a § Ordynacji podatkowej w dniu 11 grudnia 2018 r. („Objaśnienia”), wskazano, że przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za przedsiębiorstwo, o którym mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o VAT czy też zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT uwzględnić należy następujące okoliczności:

(1) zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji; oraz

(2) faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.

Odnosząc powyższe stanowisko do opisanego zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że zarówno Dział Działalności Podstawowej, jak i Dział Nieruchomości i Ekspansji wykazują i będą wykazywać w pełni adekwatny do celów samodzielnego wykonywania zadań i prowadzenia działalności bez udziału pozostałych struktur przedsiębiorstwa Spółki stopień zorganizowania. Wchodzące w skład poszczególnych działów aktywa i pasywa, jak również personel niezbędny do prowadzenia działalności przez ten dział reprezentują co najmniej niezbędne minimum, które pozwolą po Podziale samodzielnie oraz w pełnym dotychczasowym zakresie kontynuować przedmiotową działalność.

W konsekwencji, Dział Nieruchomości i Ekspansji oraz Dział Działalności Podstawowej stanowią zorganizowane część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.

Ad 2

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1a ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów. Jednocześnie, na mocy art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m) ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym przychody spółki dzielonej. Wskazane powyżej przepisy kwalifikują zatem przychody wynikające m. in. z podziału spółki do zysków kapitałowych.

Jednocześnie powstanie ewentualnego przychodu podatkowego w wyniku podziału dla podmiotu podlegającego takiemu podziałowi (w myśl przywołanych wyżej przepisów stanowiącego zyski kapitałowe) reguluje art. 12 ust. 1 pkt 9 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem, przychodem w spółce podlegającej podziałowi jest wartość rynkowa składników majątkowych przeniesionych na spółki przejmujące lub nowo zawiązane ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału lub wydzielenia, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle powyższego skutki podatkowe transakcji polegającej na podziale spółki przez wydzielenie zależne są zatem w szczególności od kwalifikacji podatkowej składników majątku zarówno wydzielanych ze spółki dzielonej, jak i w niej pozostawionych. Jeżeli składniki te stanowią zorganizowane części przedsiębiorstwa, podział przez wydzielenie nie generuje przychodu podatkowego po stronie spółki dzielonej.

Jak Wnioskodawca wykazał w ramach uzasadnienia własnego stanowiska w odniesieniu do pytania nr 3, w opisanym zdarzeniu przyszłym spełnione zostaną przesłanki do uznania zarówno Działalności Podstawowej (wydzielanej ramach Podziału do Spółki przejmującej, jak również Działu Nieruchomości i Ekspansji (pozostającego w ramach Podziału w Spółce) za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. W konsekwencji, wydzielenie Działu Działalności Podstawowej do Spółki przejmującej w ramach Podziału nie będzie skutkować powstaniem po stronie Spółki przychodu podatkowego.

Ad 3

W myśl przywołanego wyżej art. 7b ust. 1 pkt 1a ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów. Na mocy art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m) ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym przychody osoby prawnej przejmującej w następstwie podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki. Przepisy te kwalifikują zatem przychody wynikające z podziału po stronie spółki przejmującej do zysków kapitałowych.

Jednocześnie ustawa o CIT wskazuje na to, co stanowi przychód podatkowy spółki przejmującej i kiedy dochodzi do wyłączenia danej kategorii z przychodów podatkowych, w następujących przepisach:

(1) Art. 12 ust. 1 pkt  8c w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT;

(2) Art. 12 ust. 1 pkt  8d w zw. z art. 4a pkt 16a ustawy o CIT;

(3) Art. 12 ust. 1 pkt  8f w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT.

Art. 12 ust. 1 pkt 8c w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, przychodem jest ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość rynkowa majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość przyjętą dla celów podatkowych składników tego majątku, nie wyższą od wartości rynkowej tych składników.

Przytoczony przepis należy jednak odczytywać łącznie z art. 12 ust. 4 pkt 3e ustawy o CIT ustawy o CIT, zgodnie z którym w przypadku, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 8c ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się wartości tych składników majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w drodze podziału podmiotów, które:

(a) spółka przejmująca przyjęła dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu dzielonego; oraz

(b) spółka przejmująca przypisała do działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym za pośrednictwem zagranicznego zakładu.

Jednocześnie, zgodnie z art. 12 ust. 15 ustawy o CIT, przepisy ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b) mają zastosowanie wyłącznie do spółek będących podatnikami, o których mowa w:

  (1) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej; albo

  (2) art. 3 ust. 1, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek podlegających w państwie członkowskim Unii Europejskiej („UE”) lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”)

      opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania; albo

  (3) art. 3 ust. 2, podlegających w państwie członkowskim UE lub w innym państwie należącym do EOG opodatkowaniu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, przejmujących albo wnoszących w drodze wkładu niepieniężnego majątek spółek będących podatnikami, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Powyższe wyłączenie z przychodów nie znajduje przy tym zastosowania w warunkach określonych w art. 12 ust. 13 ustawy o CIT, który stanowi, że przepisów ust. 4 pkt 3e-3h, 12 i pkt 25 lit. b oraz ust. 4d nie stosuje się w przypadkach, gdy głównym lub jednym z głównych celów połączenia spółek, podziału spółek, wymiany udziałów lub wniesienia wkładu niepieniężnego jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania oraz zgodnie z art. 12 ust. 14 ustawy o CIT, jeżeli połączenie spółek, podział spółek, wymiana udziałów lub wniesienie wkładu niepieniężnego nie zostały przeprowadzone z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych, dla celów ust. 13 domniemywa się, że głównym lub jednym z głównych celów tych czynności jest uniknięcie lub uchylenie się od opodatkowania.

W tym zakresie Spółka wskazuje, że głównymi motywami Podziału są:

 (1) zabezpieczenie aktywów Spółki w postaci Nieruchomości będących własnością Spółki poprzez ich oddzielenie (praw do nieruchomości) od generującej większe ryzyka biznesowe Działalności Podstawowej;

(2) dostosowanie struktury działalności Spółki w Polsce do struktury działalności Grupy, do której należy Spółka, w innych krajach, w szczególności do struktury podmiotów tworzących Grupę od początku jej istnienia (uprzednio nieznajdującej uzasadnienia w Polsce wobec ograniczonego zakresu działalności na terytorium kraju, której skala aktualnie jednak istotnie rośnie i spodziewana jest kontynuacja wzrostu);

 (3) realizacja polityki Grupy, nie tylko w Polsce, ale również w pozostałych krajach, w których funkcjonuje Grupa w zakresie prowadzenia działalności operacyjnej (przyporządkowanej w Spółce do Działalności Podstawowej);

- wobec czego przywołany art. 12 ust. 13 ustawy o CIT nie powinien znajdować zastosowania w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku.

Odnosząc powyższe do przedstawionego w niniejszym wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Spółka wskazuje, że w wyniku Podziału wszystkie składniki majątku wchodzące w skład wydzielanego ze Spółki Działu Działalności Podstawowej zostaną przyjęte przez Spółkę przejmującą mającą siedzibę i zarząd na terytorium Polski, dla celów podatkowych w wartościach wynikających z ksiąg podatkowych Spółki.

Przyjęcie przez Spółkę przejmującą składników przejmowanego majątku dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki dzielonej pozostaje w zgodzie z art. 16 ust. 9 ustawy o CIT, w myśl którego w razie m. in. podziału podmiotów, z zastrzeżeniem ust. 19, dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, o której mowa w art. 9 ust. 1, podmiotu podzielonego. Jednocześnie, na mocy art. 16g ust. 19 ustawy o CIT, przepisu ust. 9 nie stosuje się do podziału podmiotów, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w podmiocie dzielonym, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W takim przypadku dla wyceny przejmowanego majątku przepisy art. 16g ust. 1 pkt 4 lub ust. 10 stosuje się odpowiednio.

Równocześnie, zgodnie z art. 16h ust. 3 ustawy CIT, podmioty, o których mowa w art. 16g ust. 9 Ustawy o CIT, powstałe w wyniku m. in. podziału, dokonują odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów oraz kontynuują metodę amortyzacji przyjętą przez podmiot połączony, z uwzględnieniem art. 16i ust. 2-7 Ustawy o CIT.

Należy zatem uznać, iż Spółka przejmująca będzie zobowiązana do ustalenia wartości początkowej przejętych w wyniku Podziału środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w wartości początkowej określonej w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki. Od ustalonej w powyższy sposób wartości początkowej, Spółka przejmująca będzie dokonywać odpisów amortyzacyjnych z uwzględnieniem dotychczasowej wysokości odpisów amortyzacyjnych oraz kontynuować metody amortyzacji przyjęte przez Spółkę.

W odniesieniu do pozostałych składników przejmowanego majątku niebędących środkami trwałymi i wartościami niematerialnymi i prawnymi (np. aktywa obrotowe), Spółka przejmująca będzie kontynuowała ich wycenę przyjętą przez Spółkę w księgach podatkowych w rozumieniu art. 3 pkt 4 Ordynacji podatkowej. W wyniku sukcesji generalnej praw i obowiązków wynikających z przepisów podatkowych, Spółka przejmująca będzie uprawniona do rozpoznania wydatków poniesionych przez Spółkę na nabycie przejętych w wyniku Podziału składników majątku w kosztach uzyskania przychodów.

W konsekwencji, powstanie ewentualnego przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 8c Ustawy o CIT w wysokości dodatniej różnicy między wartością rynkową i wartością podatkową przejmowanych składników majątku, powinno być neutralizowane przez wyłączenie z przychodów określone w art. 12 ust. 4 pkt 3e Ustawy o CIT ze względu na przyjęcie przez Spółkę przejmującą składników przejmowanego majątku Spółki (Działalności Podstawowej) dla celów podatkowych w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych Spółki.

Ponadto, wszystkie składniki majątku wchodzące w skład wydzielanego ze Spółki Działu Działalności Podstawowej zostaną przyjęte przez Spółkę przejmującą mającą siedzibę i zarząd na terytorium Polski do działalności prowadzonej przez tę spółkę w Polsce.

W konsekwencji, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 3e Ustawy o CIT, ewentualna dodatnia różnica między wartością rynkową i wartością podatkową przejmowanych składników majątku w ramach Podziału nie będzie skutkować powstaniem przychodu po stronie Spółki przejmującej.

Art. 12 ust. 1 pkt 8d w zw. z art. 4a pkt 16a ustawy o CIT

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT, przychodem jest ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość rynkowa majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych udziałowcom (akcjonariuszom) spółki dzielonej.

Przy czym przez wartość emisyjną rozumie się, stosownie do art. 4a pkt 16a ustawy o CIT, cenę, po jakiej obejmowane są udziały (akcje), określoną w statucie lub umowie spółki, a w razie ich braku - w innym dokumencie o podobnym charakterze, nie niższą od wartości rynkowej tych udziałów (akcji).

Odnosząc powyższe do zaprezentowanego w niniejszym wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Spółka wskazuje, że w wyniku Podziału wspólnikom Spółki przyznane zostaną wszystkie nowe udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki przejmującej z jednoczesnym zachowaniem wszystkich dotychczasowych udziałów w Spółce (łącznie 100% i 50% każdy z dwóch wspólników) oraz zachowaniem dotychczasowego udziału w jej (Spółki) kapitale zakładowym (łącznie 100% i 50% każdy z dwóch wspólników).

W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy, w wyniku Podziału nie powstanie nadwyżka wartości rynkowej wydzielanej zorganizowanej części przedsiębiorstwa (Działalności Podstawowej) Spółki otrzymanej przez Spółkę przejmującą ponad wartością emisyjną udziałów w Spółce przydzielonych wspólnikom (w tym każdemu wspólnikowi z osobna) Spółki, ponieważ wartość emisyjna udziałów (wartość rynkowa) obejmowanych przez wspólników w Spółce przejmującej na skutek Podziału będzie odpowiadać wartości rynkowej otrzymanego przez Spółkę przejmującą majątku.

Mając na uwadze powyższe, w związku z Podziałem po stronie Spółki przejmującej nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 8d ustawy o CIT (w postaci ustalonej na dzień poprzedzający Podział wartości rynkowej majątku Działalności Podstawowej - majątku Spółki jako podmiotu dzielonego otrzymanego przez Spółkę przejmującą jako przejmującą w części przewyższającej wartość emisyjną udziałów przydzielonych udziałowcom Spółki).

Art. 12 ust. 1 pkt 8f w zw. z art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 8f ustawy o CIT, przychodem jest ustalona, w części odpowiadającej udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki dzielonej, na dzień poprzedzający dzień podziału, wartość rynkowa majątku podmiotu dzielonego otrzymanego przez spółkę przejmującą ponad cenę nabycia udziałów (akcji) tej spółki w podmiocie przejmowanym - w przypadku gdy spółka przejmująca posiada w kapitale zakładowym spółki przejmowanej lub dzielonej taki udział.

Jednocześnie art. 12 ust. 4 pkt 3f ustawy o CIT stanowi, że do przychodów nie zalicza się wartości majątku spółki dzielonej, odpowiadającej procentowemu udziałowi spółki przejmującej w kapitale zakładowym spółki dzielonej, określonemu na ostatni dzień poprzedzający dzień podziału, otrzymanego przez spółkę przejmującą posiadającą w kapitale zakładowym spółki dzielonej udział w wysokości nie mniejszej niż 10%.

Odnosząc powyższe do przedstawionego w niniejszym wniosku opisu zdarzenia przyszłego, w którego ramach wskazano, że Spółka i Spółka przejmująca na dzień Podziału będą spółkami siostrami, z tymi samymi wspólnikami, ww. przepisy nie znajdują zastosowania.

Ad 4

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1a ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziału podmiotów. Jednocześnie, na mocy art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. m) ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych (przychody z udziału w zyskach osób prawnych) uważa się przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym przychody wspólnika spółki dzielonej. Ponadto, stosownie do art. 7b ust. 1 pkt 1lit. h) ustawy o CIT do zysków kapitałowych (przychodów z udziału w zyskach osób prawnych) kwalifikowane są przychody wspólnika spółki dzielonej, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wskazane powyżej przepisy kwalifikują zatem przychody wynikające m.in. z podziału spółki do zysków kapitałowych.

Przychody z zysków kapitałowych po stronie wspólnika spółki dzielonej podlegają opodatkowaniu CIT, względem którego spółka przejmująca (nowo powstała) wykonuje funkcje płatnika. Zgodnie bowiem z art. 26 ust. 6 ustawy o CIT, m. in. w przypadku dochodu, o którym mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. h), spółka przejmująca jest obowiązana jako płatnik, w terminie do 7. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał dochód, wpłacić podatek, o którym mowa w art. 22 ust. 1, na rachunek urzędu skarbowego. Podatnik (wspólnik spółki dzielonej) jest obowiązany przed tym terminem przekazać płatnikowi kwotę tego podatku.

Przychodami podatkowymi wspólnika spółki dzielonej oraz spółki przejmującej (odpowiednio) są:

  (1) ustalona na dzień poprzedzający dzień podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych udziałowcowi (akcjonariuszowi) spółki dzielonej, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT;

 (2) ustalona na dzień poprzedzający dzień łączenia lub podziału wartość emisyjna udziałów (akcji) spółki przejmującej lub nowo zawiązanej przydzielonych wspólnikowi spółki przejmowanej lub dzielonej w następstwie łączenia lub podziału podmiotów, z zastrzeżeniem pkt 8b - zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 8ba ustawy o CIT.

Jednocześnie, na mocy art. 12 ust. 4 pkt 12 ustawy o CIT w przypadku m. in. podziału spółek, do przychodów nie zalicza się przychodu wspólnika spółki dzielonej stanowiącego wartość emisyjną udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną, o którym mowa w ust. 1 pkt 8ba, jeżeli:

 (a) udziały (akcje) w podmiocie przejmowanym lub dzielonym nie zostały nabyte lub objęte w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów; oraz

 (b) przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez spółkę przejmującą lub nowo zawiązaną nie jest wyższa niż wartość udziałów (akcji) w spółce przejmowanej lub dzielonej, jaka byłaby przyjęta przez tego wspólnika dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do łączenia lub podziału.

Jak wykazano w uzasadnieniu własnego stanowiska dot. pytania nr 3, zarówno Działalność Podstawowa, jak również Nieruchomości i Ekspansja będą stanowić w momencie Podziału zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT. W konsekwencji po stronie wspólników Spółki nie powstanie przychód podatkowy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 8b ustawy o CIT.

Jak natomiast wskazano w opisie zdarzenia przyszłego stanowiącego przedmiot niniejszego wniosku:

(a) udziały (akcje) w Spółce nie zostały nabyte lub objęte przez jej (Spółki) wspólników w wyniku wymiany udziałów albo przydzielone w wyniku innego łączenia lub podziału podmiotów; oraz

(b) przyjęta przez wspólników Spółki dla celów podatkowych wartość udziałów (akcji) przydzielonych przez Spółkę przejmującą zostanie określona zgodnie z prawodawstwem obowiązującym wspólników Spółki, ale nie będzie wyższa niż wartość udziałów (akcji) w Spółce, jaka byłaby przyjęta przez tych wspólników dla celów podatkowych, gdyby nie doszło do podziału Spółki;

   - dlatego spełnione zostaną warunki dla wyłączenia z przychodów podatkowych przychodów wspólników z tytułu planowanego Podziału (w postaci wartości emisyjnej udziałów przydzielonych przez Spółkę przejmującą).

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z Podziałem po stronie wspólników Spółki nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu, a tym samym na Spółce przejmującej nie będą ciążyły obowiązki płatnika CIT w tym zakresie.

Ocena stanowiska

Państwa stanowisko w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny na podstawie art. 14c § 1 w zw. z art. 14r § 5 Ordynacji podatkowej.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Zauważyć należy, że w zakresie podatku od towarów i usług (pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanych i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Zainteresowanych w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 oraz art. 14r § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze  zm.).

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.