Powstanie przychodu podatkowego z tytułu wniesienia przez Wnioskodawcę aportem Nieruchomości do nowo założonej spółki jawnej. - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.284.2022.4.DP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.284.2022.4.DP

Temat interpretacji

Powstanie przychodu podatkowego z tytułu wniesienia przez Wnioskodawcę aportem Nieruchomości do nowo założonej spółki jawnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 5 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, m.in. w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, który dotyczy powstania przychodu podatkowego z tytułu wniesienia przez Wnioskodawcę aportem Nieruchomości do nowo założonej spółki jawnej. Uzupełniliście go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 21 lipca 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą (…). Własnością spółki są nieruchomości (3), dla których Sąd Rejonowy w (…) prowadzi KW o nr (i) (…), (ii) (…), (iii) (…) (dalej: „Nieruchomości”). Nieruchomości te zalicza się do nieruchomości gruntowych o przeznaczeniu rolnym (kategoria: łąki, lasy). Nieruchomości wymagają stałego zarządu w celu urzeczywistnienia zasad prawidłowej gospodarki nieruchomościami. Obecnie, wskutek braku takiego stałego zarządu i działania naturalnych sił przyrody, Nieruchomości te niszczeją, a w konsekwencji tracą na wartości. Wnioskodawca nie ma obecnie możliwości zapewnienia właściwego zarządu nad Nieruchomościami. Celem Wnioskodawcy jest zmiana tego stanu rzeczy poprzez doprowadzenie do używalności (przydatności) nieruchomości, a w konsekwencji do zwiększenia ich wartości. Ponadto Wnioskodawca chciałby dokonać sprzedaży Nieruchomości w terminie dwóch lat.

W konsekwencji Wnioskodawca chciałby utworzyć spółkę jawną z osobami fizycznymi, które to (osoby fizyczne) miałyby doprowadzić te Nieruchomości do używalności (przydatności), a w konsekwencji do zwiększenia ich wartości oraz dalej dokonać sprzedaży Nieruchomości. W związku z tym Wnioskodawca planuje przeprowadzić następującą operację, którą należy podzielić na kilka etapów.

Etap I - Założenie spółki jawnej

Założenie spółki jawnej przez Wnioskodawcę oraz Osoby Fizyczne. Zgodnie z art. 25 pkt 2 i art. 28 KSH, wniesienie wkładów stanowi niezbędny warunek powstania i istnienia spółki. Zawiązanie spółki jawnej towarzyszyłoby wniesieniu wkładów (i) pieniężnych (przez Osoby Fizyczne) w wysokości ustalonej w umowie Spółki oraz (ii) niepieniężnych w formie Nieruchomości, które zostaną wniesione przez Wnioskodawcę w zamian za wstąpienie w prawa i obowiązki jednego ze wspólników spółki jawnej, stosownie do umowy spółki.

Etap II - Działalność spółki jawnej

Tak powstała spółka jawna miałaby na celu ogólny zarząd Nieruchomościami oraz ich zbycie w terminie dwóch lat od dnia założenia spółki jawnej. Osoby Fizyczne będące wspólnikami spółki jawnej podejmowałyby wszelkie niezbędne czynności, w tym m.in. doprowadzenie nieruchomości do stanu używalności (przydatności), administrowanie nieruchomościami, a w konsekwencji spowodowanie wzrostu wartości nieruchomości. Ponadto do zadań wspólników - Osób Fizycznych należałoby poszukiwanie kupca nieruchomości oraz przeprowadzenie całego procesu sprzedaży nieruchomości w terminie dwóch lat od dnia utworzenia spółki jawnej.

Etap III - Rozwiązanie spółki jawnej, podział bez likwidacji

W przypadku nieuzyskania satysfakcjonującej oferty za Nieruchomości w terminie dwóch lat od dnia założenia spółki jawnej, a zatem nieziszczenia się celu, w jakim została zawarta spółka jawna, wspólnicy rozwiązaliby spółkę jawną poprzez podjęcie uchwały o rozwiązaniu spółki.

Rozwiązanie nastąpiłoby bez przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego, gdyż zgodnie z art. 67 § 1 KSH, postępowanie likwidacyjne jest fakultatywne. Ustawodawca przewidział w ten sposób możliwość odstąpienia od przeprowadzenia likwidacji wskazując, że wspólnicy mogą uzgodnić inny sposób zakończenia działalności spółki. W konsekwencji wspólnicy uzgodniliby między sobą sposób rozwiązania spółki w formie uchwały, co hipotetycznie mogłoby skutkować tym, że własność Nieruchomości (wniesionych uprzednio do sp. jawnej przez Wnioskodawcę) przypadałaby na rzecz osób fizycznych.

W piśmie z 21 lipca 2022 r. wskazaliście Państwo, że zgodnie z intencją przyszłych wspólników Spółka złoży informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej – w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki. Intencją przyszłych wspólników jest, aby spółka jawna nie była podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Pytanie

Czy wniesienie aportem Nieruchomości przez Wnioskodawcę działającym w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością do nowo założonej spółki jawnej, której wspólnikami będą osoby fizyczne oraz Wnioskodawca spowoduje powstanie przychodu podatkowego dla Wnioskodawcy biorąc pod uwagę art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy CIT (w zakresie ETAPU 1)? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie

Wniesienie wkładu niepieniężnego przez Wnioskodawcę do spółki jawnej, w której będzie wspólnikiem, a więc do spółki niebędącej osobą prawną nie spowoduje u Wnioskodawcy powstania przychodu podatkowego, świadczy o tym treść art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy CIT, tj. do przychodów nie zalicza się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki. Przy czym przez spółkę niebędącą osobą prawną należy w myśl art. 4a pkt 14 ustawy CIT rozumieć spółkę inną niż określoną w pkt 21, a więc m.in. spółkę jawną.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie zaznaczyć należy, że stosownie do zadanego pytania wyznaczającego granice rozpatrzenia wniosku przedmiotem niniejszej interpretacji jest zagadnienie dotyczące skutków wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki jawnej przy założeniu, że spółka jawna nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem interpretacji nie jest ocena, czy spółka skutecznie złożyła stosowną informację, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy CIT. Powyższe zostało wskazane w opisie sprawy i Organ przyjął ww. informację jako element opisu zdarzenia przyszłego.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa CIT”),

ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji.

Zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy CIT,

przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem przedsiębiorstw w spadku i spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3.

Stosownie do art. 1 ust. 3 ustawy CIT,

przepisy ustawy mają również zastosowanie do:

1) spółek komandytowych i spółek komandytowo-akcyjnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

1a) spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

a) przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, 1163, 1243, 1551 i 1574), lub

b) aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, lub,

c) informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zarejestrowania spółki jawnej - w przypadku nowo utworzonej spółki jawnej oraz spółki jawnej powstałej z przekształcenia innej spółki

- do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki;

2) spółek niemających osobowości prawnej mających siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa są traktowane jak osoby prawne i podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie zaś z art. 1 ust. 5 ustawy CIT,

spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.

W myśl art. 4a pkt 14 ustawy CIT,

ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę inną niż określona w pkt 21.

Zgodnie z art. 4a pkt 21 ustawy CIT,

ilekroć w ustawie jest mowa o spółce - oznacza to:

a) spółkę posiadającą osobowość prawną, w tym także spółkę zawiązaną na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 2157/2001 z dnia 8 października 2001 r. w sprawie statutu spółki europejskiej (SE) (Dz. Urz. WE L 294 z 10.11.2001, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 6, t. 4, str. 251),

b) spółkę kapitałową w organizacji,

c) spółki, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1 i 1a, mające siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

d) spółkę niemającą osobowości prawnej mającą siedzibę lub zarząd w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami prawa podatkowego tego innego państwa jest traktowana jak osoba prawna i podlega w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy CIT,

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Przepisy art. 12 ust. 1 ustawy CIT, nie definiują pojęcia przychodu, jednak zawarty w nich otwarty katalog przykładowych rodzajów przysporzeń stanowiących przychody pozwala na przyjęcie, że za przychody uznaje się przysporzenia o charakterze definitywnym (trwałe i bezzwrotne), które skutkują zwiększeniem aktywów lub zmniejszeniem pasywów podatnika, a nie zostały wyłączone na mocy przepisów art. 12 ust. 4 ustawy o CIT.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy CIT,

do przychodów nie zalicza się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną, wystąpienia z takiej spółki albo zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że chcielibyście Państwo utworzyć spółkę jawną z osobami fizycznymi, które to osoby fizyczne miałyby doprowadzić posiadane przez Państwa Nieruchomości do używalności (przydatności), a w konsekwencji do zwiększenia ich wartości oraz dalej dokonać sprzedaży tych Nieruchomości. Zawiązanie spółki jawnej towarzyszyłoby wniesieniu wkładów (i) pieniężnych (przez Osoby Fizyczne) w wysokości ustalonej w umowie Spółki oraz (ii) niepieniężnych w formie Nieruchomości, które zostaną wniesione przez Spółkę w zamian za wstąpienie w prawa i obowiązki jednego ze wspólników spółki jawnej.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wniesienie aportem Nieruchomości przez Spółkę do nowo założonej spółki jawnej, której wspólnikami będą osoby fizyczne oraz Spółka spowoduje powstanie przychodu podatkowego dla Spółki biorąc pod uwagę art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy CIT.

W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z powołanym wcześniej art. 12 ust. 4 pkt 3c ustawy CIT, do przychodów nie zalicza się przychodów z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną, wystąpienia z takiej spółki albo zmniejszenia udziału kapitałowego w takiej spółce. Przy czym, jak już wskazano, przez spółkę niebędącą osobą prawną należy w myśl art. 4a pkt 14 ustawy CIT rozumieć spółkę inną niż określoną w pkt 21, a więc m.in. spółkę jawną pod określonymi w ustawie warunkami.

W związku z powyższym stwierdzić należy, że wniesienie wkładu niepieniężnego przez Spółkę, do spółki jawnej niebędącej osobą prawną nie spowoduje u Państwa powstania przychodu podatkowego. Bez znaczenia jest w tej mierze, jakie składniki majątku są przedmiotem aportu. Każdy bowiem aport (niezależnie od jego przedmiotu) do spółki niebędącej osobą prawną nie generuje u wnoszącego przychodu podatkowego.

Z tego też względu Państwa stanowisko, zgodnie z którym wniesienie wkładu niepieniężnego przez Spółkę do spółki jawnej, w której będzie wspólnikiem, a więc do spółki niebędącej osobą prawną nie spowoduje u Spółki powstania przychodu podatkowego – należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy że w zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie/zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).