Czy stanowi koszt uzyskania przychodu, dla podatnika podatku dochodowego od osób prawnych prowadzącego działalność regulowaną w zakresie walut wirtual... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.230.2022.1.SH

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.230.2022.1.SH

Temat interpretacji

Czy stanowi koszt uzyskania przychodu, dla podatnika podatku dochodowego od osób prawnych prowadzącego działalność regulowaną w zakresie walut wirtualnych, wydatek poniesiony w formie gotówkowej na wtórne nabycie waluty wirtualnej.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 kwietnia 2022 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP wpłynął Państwa wniosek z 6 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia m.in, czy stanowi koszt uzyskania przychodu, dla podatnika podatku dochodowego od osób prawnych prowadzącego działalność regulowaną w zakresie walut wirtualnych, wydatek poniesiony w formie gotówkowej na wtórne nabycie waluty wirtualnej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką komandytową, posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w podatku dochodowym od osób prawnych na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza prowadzić stacjonarny kantor wymiany walut wirtualnych, w tym celu dokona stosownego zgłoszenia do rejestru w zakresie walut wirtualnych zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 129m-129 z ustawy z dnia z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, tj. z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 593) dalej: „uAML”, a jego działalność dotycząca walut wirtualnych będzie obejmowała, m.in. świadczenie usług w zakresie:

  • wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,
  • wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,
  • pośrednictwa w takiej wymianie.

Działalność Wnioskodawcy będzie działalnością regulowaną o której mowa w art. 43 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców tj. z dnia 8 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 162). Celem wystąpienia z niniejszym wnioskiem jest uzyskanie przez Wnioskodawcę potwierdzenia możliwości uznania za koszty uzyskania przychodów na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, wydatków na wtórne nabycie walut wirtualnych w ramach transakcji okazjonalnej w sytuacji, gdy na Wnioskodawcy prowadzącym działalność regulowaną dotyczącą walut wirtualnych, nie ciąży obowiązek stosowania środków bezpieczeństwa finansowego - nie występuje obowiązek identyfikacji klienta, z uwagi na fakt, iż transakcja okazjonalna, z wykorzystaniem waluty wirtualnej, nie przekracza równowartości 1000 euro, a zapłata jest dokonywana w formie gotówkowej.

Zgodnie z art. 129m uAML, przed rozpoczęciem faktycznej działalności w zakresie walut wirtualnych, Wnioskodawca złoży stosowny wniosek o wpis do rejestru w zakresie walut wirtualnych prowadzonego przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach.

Wnioskodawca zamierza po dokonaniu wszelkich formalności związanych z wpisem do rejestru w zakresie walut wirtualnych rozpocząć prowadzenie działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 uAML, tj. polegającej na świadczeniu usług w zakresie wymiany walut pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi, wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi oraz pośrednictwa w ww. transakcjach, działalność ta prowadzona będzie w stałym fizycznym punkcie wymiany walut dalej: „Kantor”.

Pytanie

Czy stanowi koszt uzyskania przychodu, dla podatnika podatku dochodowego od osób prawnych prowadzącego działalność regulowaną w zakresie walut wirtualnych, wydatek poniesiony w formie gotówkowej na wtórne nabycie waluty wirtualnej?

Państwa stanowisko w sprawie

Wydatek poniesiony w formie gotówkowej na wtórne nabycie waluty wirtualnej przez podatnika podatku dochodowego prowadzącego działalność regulowaną w zakresie walut wirtualnych stanowi koszt uzyskania przychodu, pod warunkiem udowodnienia, iż dany wydatek gotówkowy związany był z nabyciem waluty wirtualnej.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U.2021.1800 z dnia 2021.10.04), winno być: „(Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.), dalej: „uCIT” przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.

Co do zasady zgodnie z art. 7 ust. 2 uCIT, dochodem ze źródła przychodów, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Odpowiednio do źródeł przychodów należy także przypisywać koszty uzyskania przychodów, na co wskazuje treść art. 15 ust. 1 uCIT, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 uCIT. W myśl art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f uCIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się także przychody z wymiany waluty wirtualnej na środek płatniczy, towar, usługę lub prawo majątkowe inne niż waluta wirtualna lub z regulowania innych zobowiązań walutą wirtualną.

Powyższy przepis wskazuje zatem, że przychody ze zbycia walut wirtualnych, a tym samym odpowiadające im koszty uzyskania przychodów, powinny być zaliczane do przychodów z zysków kapitałowych.

Niemniej jednak, w myśl art. 7b ust. 3 uCIT, w przypadku podatników prowadzących działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 uAML, przychody wymienione w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f zalicza się do przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 12 uAML, instytucjami obowiązanymi są podmioty prowadzące działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług w zakresie:

  1. wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,
  2. wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,
  3. pośrednictwa w wymianie, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 lit. a lub b uAML
  4. prowadzenia rachunków, o których mowa w art. 2 ust. 2 pkt 17 lit. e uAML

Przykładem takich usług są usługi świadczone m.in. przez podmioty prowadzące stacjonarne kantory wymiany walut wirtualnych, czyli w zakładanym przez Wnioskodawcę przedmiocie.

Z uwagi na powyższe, że działalność Wnioskodawcy będzie posiadać cechy, o których mowa w powołanym wyżej art. 2 ust. 1 pkt 12 uAML, Wnioskodawca będzie kwalifikował przychody z działalności opisanej powyżej zgodnie z art. 7b ust. 3 uCIT w myśl którego, w przypadku podatników prowadzących działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 uAML, przychody wymienione w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f uCIT zalicza się do przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych. Tym samym należy uznać, iż dla Wnioskodawcy przychody związane z prowadzeniem Kantoru należy kwalifikować w oparciu o art. 7b ust. 3 uCIT jako przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych.

Powyżej dokonana kwalifikacja, znajduje odzwierciedlenie w sposobie rozliczania kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez Wnioskodawcę, które jako powiązane ze źródłem przychodów inne niż przychody z zysków kapitałowych należy rozliczać według zasady ogólnej, o której mowa w art. 15 ust. 1 uCIT.

Do wydatków będących przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację nie będzie miał natomiast zastosowania art. 15 ust. 11 uCIT, gdyż - jak wskazano wyżej - przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę nie podlega zaliczeniu do źródła „zyski kapitałowe”, o  którym mowa w art. 7b uCIT.

Zgodnie art. 15 ust. 1 uCIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 uCIT. Jedynym wyłączeniem z art. 16 ust. 1 uCIT dotyczącym walut wirtualnych jest to zawarte w pkt 75 tego przepisu, w myśl którego nie uważa się za koszty uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z zamianą waluty wirtualnej na inną walutę wirtualną, tym samym nie dotyczy ono przedmiotowego zapytania. Wobec tego, możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę na nabycie walut wirtualnych należy rozpatrywać w kontekście wymogów ustanowionych w art. 15 ust. 1 uCIT.

Ponoszenie wydatków na nabycie walut niewątpliwie służy wprost osiąganiu przychodów przez Wnioskodawcę. Nie ulega wątpliwości, że waluty wirtualne mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy (por. wyr. WSA w Gdańsku z 16 grudnia 2015 r., I SA/Gd 1551/15), a możliwość posługiwania się nimi w obrocie gospodarczym jest konsekwencją zasady swobody zawierania umów.

Nabycie waluty wirtualnej od klienta Kantoru w ramach wykonania umowy odbywa się poprzez dokonanie transakcji, polegającej na przesłaniu odpowiedniej ilości zakupionych jednostek danej waluty na adres portfela Wnioskodawcy. Po potwierdzeniu przesłania walut wirtualnych na portfel Kantoru, Wnioskodawca wypłaca umówione wynagrodzenie w uzgodnionej z klientem formie w tym w formie gotówkowej, jeśli takie są ustalania pomiędzy Wnioskodawcą a klientem. W momencie przesłania walut wirtualnych na portfel Kantoru, na Wnioskodawcę przechodzą korzyści i ciężary związane z zakupem waluty wirtualnej od klienta.

Specyfika działalności Kantoru polega na bezpośredniej, osobistej wymianie walut wirtualnych wpłacanych przez klienta na portfel Wnioskodawcy na środki pieniężne w modelu natychmiastowym.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z ogólnymi zasadami dotyczącymi zaliczania wydatków do kosztów podatkowych na gruncie przepisu art. 15 ust. 1 uCIT kosztami podatkowymi są wszelkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów, które to wydatki zostały udokumentowane, jednak ww. ustawa nie określa rodzajów dokumentów, na podstawie których należy księgować koszty podatkowe.

Powyższe oznacza, że zasadniczo wszystkie wydatki poniesione przez podatnika, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, po wyłączeniu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, stanowić mogą koszty uzyskania przychodu, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów. (…)

Powyższe oznacza, że zasadniczo wszystkie wydatki poniesione przez Wnioskodawcę, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów, w analizowanym przypadku z wydatki na nabycie walut wirtualnych w ramach transakcji okazjonalnej, o której mowa w uAML, będą kosztem podatkowym, gdyż nie podlegają wyłączeniu na podstawie w art. 16 ust. 1 uCIT i pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. (…)

Zatem każdy wydatek poniesiony przez Wnioskodawcę, spełniający łącznie następujące warunki:

  • został poniesiony przez podatnika - Wnioskodawcę,
  • odzwierciedla rzeczywistość,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie został wymieniony w art. 16 uCIT,

będzie stanowił podstawę do zaliczenia w koszty uzyskania osiągniętych przez Wnioskodawcę przychodów na gruncie uCIT.

W sytuacji dokonywania przez Wnioskodawcę transakcji wymiany waluty wirtualnej, która to transakcja zgodnie z przepisami uAML, ze względu na okoliczności jej zawarcia, to znaczy będąc transakcją okazjonalną o wartości poniżej 1000 euro może być transakcją anonimową, to znaczy mogą ale nie muszą być znane dane identyfikacyjne podmiotu jej dokonującego - kontrahenta Wnioskodawcy, a zapłata wynagrodzenia przez Wnioskodawcę następuje w formie gotówkowej w takiej sytuacji, zdaniem Wnioskodawcy jeżeli wydatek związany z nabyciem waluty wirtualnej został poniesiony, będzie taki wydatek stanowił koszt uzyskania przychodu o którym mowa w art. 15 ust. uCIT bez względu na to jakim dowodem księgowym zostanie udokumentowany. (…)

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 4a pkt 22a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej „updop”),

ilekroć w ustawie jest mowa o walucie wirtualnej – oznacza to walutę wirtualną w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Na podstawie natomiast art. 2 ust. 2 pkt 26 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2022 r., poz. 593, ze zm.), przez pojęcie waluty wirtualnej rozumie się cyfrowe odwzorowanie wartości, które nie jest:

a)prawnym środkiem płatniczym emitowanym przez NBP, zagraniczne banki centralne lub inne organy administracji publicznej,

b)międzynarodową jednostką rozrachunkową ustanawianą przez organizację międzynarodową i akceptowaną przez poszczególne kraje należące do tej organizacji lub z nią współpracujące,

c)pieniądzem elektronicznym w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych,

d)instrumentem finansowym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi,

e)wekslem lub czekiem

- oraz jest wymienialne w obrocie gospodarczym na prawne środki płatnicze i akceptowane jako środek wymiany, a także może być elektronicznie przechowywane lub przeniesione albo może być przedmiotem handlu elektronicznego.

Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą ustalenia, czy stanowi koszt uzyskania przychodu, dla podatnika podatku dochodowego od osób prawnych prowadzącego działalność regulowaną w zakresie walut wirtualnych, wydatek poniesiony w formie gotówkowej na wtórne nabycie waluty wirtualnej.

Jak wynika z opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca zamierza prowadzić stacjonarny kantor wymiany walut wirtualnych, w tym celu dokona stosownego zgłoszenia do rejestru w zakresie walut wirtualnych zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 129m-129 z ustawy z dnia z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, tj. z dnia 24 lutego 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 593) dalej: „uAML”, a jego działalność dotycząca walut wirtualnych będzie obejmowała, m.in. świadczenie usług w zakresie:

  • wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi,
  • wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi,
  • pośrednictwa w takiej wymianie,

Działalność Wnioskodawcy będzie działalnością regulowaną o której mowa w art. 43 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców tj. z dnia 8 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 162). Celem wystąpienia z niniejszym wnioskiem jest uzyskanie przez Wnioskodawcę potwierdzenia możliwości uznania za koszty uzyskania przychodów na gruncie podatku dochodowego od osób prawnych, wydatków na wtórne nabycie walut wirtualnych w ramach transakcji okazjonalnej w sytuacji, gdy na Wnioskodawcy prowadzącym działalność regulowaną dotyczącą walut wirtualnych, nie ciąży obowiązek stosowania środków bezpieczeństwa finansowego - nie występuje obowiązek identyfikacji klienta, z uwagi na fakt, iż transakcja okazjonalna, z wykorzystaniem waluty wirtualnej, nie przekracza równowartości 1000 euro, a zapłata jest dokonywana w formie gotówkowej.

Zgodnie z art. 129m uAML, przed rozpoczęciem faktycznej działalności w zakresie walut wirtualnych, Wnioskodawca złoży stosowny wniosek o wpis do rejestru w zakresie walut wirtualnych prowadzonego przez Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach.

Wnioskodawca zamierza po dokonaniu wszelkich formalności związanych z wpisem do rejestru w zakresie walut wirtualnych rozpocząć prowadzenie działalności, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 uAML, tj. polegającej na świadczeniu usług w zakresie wymiany walut pomiędzy walutami wirtualnymi i środkami płatniczymi, wymiany pomiędzy walutami wirtualnymi oraz pośrednictwa w ww. transakcjach, działalność ta prowadzona będzie w stałym fizycznym punkcie wymiany walut dalej Kantor.

Przechodząc do kwestii związanej z rozliczeniem wydatku poniesionego w formie gotówkowej na wtórne nabycie waluty wirtualnej w ramach transakcji okazjonalnej z wykorzystaniem wirtualnej waluty, której wartość nie przekracza 1 000 euro w kosztach uzyskania przychodów zauważyć trzeba, że:

Stosownie do art. 2 ust. 2 pkt 22 uAML,

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 pkt 20 uAML,

Zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 lit c uAML,

Przy czym, w myśl art. 34 tej ustawy,

1. Środki bezpieczeństwa finansowego obejmują:

1) identyfikację klienta oraz weryfikację jego tożsamości;

2) identyfikację beneficjenta rzeczywistego oraz podejmowanie uzasadnionych czynności w celu:

a) weryfikacji jego tożsamości,

b) ustalenia struktury własności i kontroli - w przypadku klienta będącego osobą prawną, jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub trustem;

3) ocenę stosunków gospodarczych i, stosownie do sytuacji, uzyskanie informacji na temat ich celu i zamierzonego charakteru;

4) bieżące monitorowanie stosunków gospodarczych klienta, w tym:

a) analizę transakcji przeprowadzanych w ramach stosunków gospodarczych w celu zapewnienia, że transakcje te są zgodne z wiedzą instytucji obowiązanej o kliencie, rodzaju i zakresie prowadzonej przez niego działalności oraz zgodne z ryzykiem prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu związanym z tym klientem,

b) badanie źródła pochodzenia wartości majątkowych będących w dyspozycji klienta - w  przypadkach uzasadnionych okolicznościami,

c) zapewnienie, że posiadane dokumenty, dane lub informacje dotyczące stosunków gospodarczych są na bieżąco aktualizowane.

Z powyższych przepisów wynika zatem, że ww. instytucje nie muszą stosować środków bezpieczeństwa finansowego dla transakcji okazjonalnych z wykorzystaniem wirtualnych walut, których wartość nie przekracza 1 000 euro.

W myśl art. 7 ust. 1 updop,

Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop,

Wydzielając źródło przychodów z zysków kapitałowych na gruncie updop, ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów alokowanych do tego źródła. Wyodrębnienie źródeł przychodów dotyczy również kosztów uzyskania przychodów. Tym samym, koszty takie będą mogły podlegać zaliczeniu do źródła zyski kapitałowe, o ile dotyczą kategorii przychodu wskazanej w dodanym art. 7b updop.

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f updop,

Stosownie natomiast do treści art. 7b ust. 3 updop,

Zgodnie natomiast z treścią art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,

Przykładem są tu m.in. podmioty prowadzące giełdy walut wirtualnych, czy kantory walut wirtualnych.

Wnioskodawca wskazał w opisie sprawy, że będzie prowadził działalność, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Zatem, przychody o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f updop oraz odpowiadające im koszty ich uzyskania, dotyczące transakcji z udziałem walut wirtualnych, Wnioskodawca powinien zaliczyć do tzw. pozostałych źródeł przychodów, innych niż zyski kapitałowe.

W myśl art. 15 ust. 1 updop,

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

Zgodnie z art. 15d ust. 1 updop,

Podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców:

1) została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub

2) została dokonana przelewem na rachunek inny niż zawarty na dzień zlecenia przelewu w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług - w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług, potwierdzonych fakturą, dokonanych przez dostawcę towarów lub usługodawcę zarejestrowanego na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny, lub

3) pomimo zawarcia na fakturze wyrazów „mechanizm podzielonej płatności” zgodnie z art. 106e ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług, została dokonana z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności określonego w art. 108a ust. 1a tej ustawy.

Jak stanowi art. 19 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 162) – Prawo przedsiębiorców:

Jednocześnie, zgodnie z art. 15 ust. 11 updop,

Powyższa regulacja, dotycząca kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 6 lit. f updop, nie znajdzie jednak zastosowania w niniejszej sprawie, gdyż – jak już wskazano – przychód uzyskiwany przez Wnioskodawcę z transakcji z udziałem walut wirtualnych nie będzie podlegał zaliczeniu do źródła „zyski kapitałowe”, o których mowa w art. 7b ustawy.

W związku z tym, wydatki, które będą ponoszone przez Wnioskodawcę w formie gotówkowej na wtórne nabycie waluty wirtualnej, należy w przedmiotowej sprawie rozpatrywać pod kątem ogólnej definicji kosztów uzyskania przychodów, o której mowa w art. 15 ust. 1 updop.

Podkreślenia wymaga przy tym, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 75 updop,

Powyższy przepis nie będzie miał zastosowanie w niniejszej sprawie, ponieważ Wnioskodawca nabywa waluty wirtualne za gotówkę, a nie dokonuje ich zamiany na inne waluty wirtualne.

Jak wynika z opisu sprawy wydatki, które będą ponoszone przez Wnioskodawcę formie gotówkowej na wtórne nabycie waluty wirtualnej będą warunkowały w praktyce skuteczne dokonywanie transakcji związanych z handlem walutami wirtualnymi. Wydatki, które będą ponoszone w formie gotówkowej na wtórne nabycie waluty wirtualnej, będą kluczowe dla skutecznego wykonywania podstawowej działalności prowadzonego przez Wnioskodawcę Kantoru, a ich ponoszenie jest celowe dla osiągania przychodów z tej działalności. Powyższe wydatki warunkują efektywne uzyskiwanie przez Wnioskodawcę przychodów ze sprzedaży walut wirtualnych. Jednocześnie, poniesienie przedmiotowych wydatków będzie zawsze definitywne i nie będzie możliwości uzyskania ich zwrotu.

Nie znajdzie również zastosowania w Państwa sprawie wyłączenie zawarte w art. 15d updop, ponieważ, jak wskazali Państwo we wniosku, będą ponosili Państwo wydatki na wtórne nabycie walut wirtualnych w ramach transakcji okazjonalnej, nie ciąży na Państwu obowiązek stosowania środków bezpieczeństwa finansowego, nie występuje obowiązek identyfikacji klienta, z uwagi na fakt, iż transakcja jest transakcją okazjonalną, z wykorzystaniem waluty wirtualnej i nie przekracza równowartości 1000 euro (nie przekracza 15 000 zł), a zapłata jest dokonywana w formie gotówkowej.

Mając na uwadze powyższe, wydatki, które będą ponoszone w formie gotówkowej na wtórne nabycie waluty wirtualnej, spełniają definicję kosztów uzyskania przychodów, zawartą w art. 15 ust. 1 updop, gdyż zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów oraz będzie istniał związek przyczynowo-skutkowy poniesionych wydatków z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością. Zatem ww. wydatki będą mogły stanowić koszty uzyskania przychodu, pod warunkiem ich prawidłowego udokumentowania (jednak kwestia ta nie jest przedmiotem niniejszej interpretacji).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym wydatki, które będą ponoszone w formie gotówkowej na wtórne nabycie waluty wirtualnej, stanowią koszty uzyskania przychodu, o których mowa w art. 15 ust. 1 updop, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy stanowi koszt uzyskania przychodu, dla podatnika podatku dochodowego od osób prawnych prowadzącego działalność regulowaną w zakresie walut wirtualnych, wydatek poniesiony w formie gotówkowej na wtórne nabycie waluty wirtualnej.

Natomiast odnośnie sposobu dokumentowania ww. wydatków zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).