Czy: - otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie dotacji z budżetu państwa działalności Zarządcy stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.247.2022.1.BS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 7 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.247.2022.1.BS

Temat interpretacji

Czy: - otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie dotacji z budżetu państwa działalności Zarządcy stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych; - otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie środków z Funduszu (...) działalności Zarządcy stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych; - wydatki i koszty działalności Zarządcy sfinansowane z otrzymanego w formie dotacji z budżetu państwa dofinansowania stanową koszty uzyskania przychodu; - wydatki i koszty działalności Zarządcy sfinansowane z otrzymanego w formie środków z Funduszu (...) dofinansowania stanową koszty uzyskania przychodu.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe w części dotyczącej dotacji otrzymanej z budżetu państwa i nieprawidłowe w części dotyczącej środków otrzymanych z Funduszu (…).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy:

- otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie dotacji z budżetu państwa działalności Zarządcy stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych;

- otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie środków z Funduszu (…) działalności Zarządcy stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych;

- wydatki i koszty działalności Zarządcy sfinansowane z otrzymanego w formie dotacji z budżetu państwa dofinansowania stanową koszty uzyskania przychodu;

- wydatki i koszty działalności Zarządcy sfinansowane z otrzymanego w formie środków z Funduszu (…) dofinansowania stanową koszty uzyskania przychodu.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej: „Spółka” lub „Zarządca”) jest zarządcą infrastruktury (…). Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych o nieograniczonym obowiązku podatkowym. Spółka w dniu (…) zawarła (…) umowę na realizację programu wieloletniego (…) (zwana dalej: „Umową”). (…).

Umowa dotyczy programu wieloletniego: (…).

Przedmiotem Umowy jest określenie zasad dofinansowania z budżetu państwa oraz z Funduszu (…) działalności Zarządcy, która nie może być sfinansowana z opłat za korzystanie z infrastruktury (…).

Zgodnie z Umową:

1. finansowanie oznacza łączne określenie dotacji i Środków Funduszu przeznaczanych na realizację Umowy;

2. dotacja to dotacja podmiotowa z budżetu państwa w rozumieniu Ustawy o finansach publicznych przekazywana Zarządcy (…);

3. F - Fundusz (…);

4. środki F to środki z Funduszu (…).

(…).

(…).

W zakresie zasad przygotowania wniosków o wypłatę ze środków F:

 1. (…) wystąpi do (…) z wnioskiem o wypłatę Środków F po otrzymaniu od Zarządcy prawidłowo wypełnionego Wniosku. Dopuszcza się składanie przez Zarządcę wniosków o finansowanie zaliczek na poczet finansowania wydatków ujętych w Planie Finansowym Funduszu.

 2. Wnioski o wypłatę ze Środków F przedkładane są (…) do realizacji w danym roku finansowym w terminie do dnia 15 grudnia danego roku.

Pytania

1. Czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie dotacji z budżetu państwa działalności Zarządcy stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych?

2. Czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie środków z Funduszu (…) działalności Zarządcy stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych?

3. Czy wydatki i koszty działalności Zarządcy sfinansowane z otrzymanego w formie dotacji z budżetu państwa dofinansowania stanową koszty uzyskania przychodu?

4. Czy wydatki i koszty działalności Zarządcy sfinansowane z otrzymanego w formie środków z Funduszu (…) dofinansowania stanową koszty uzyskania przychodu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21,22 i art. 24b przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z kolei dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11 i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Przy czym, gdy koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT wolne od podatku CIT są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Dokonując wykładni art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, należy w pierwszej kolejności odnieść się do art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305), zgodnie z którym dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Z przepisu art. 127 ust. 1 ww. ustawy wynika, że dotacje celowe są to środki przeznaczone na:

 1. finansowanie lub dofinansowanie:

a) zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b) ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c) bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d) zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e) zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f) kosztów realizacji inwestycji;

 2. dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Przy czym w myśl art. 127 ust. 2 ww. ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na:

 1. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;

 2. realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;

 3. finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;

 4. realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;

 5. współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

 6. wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Z powołanego art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT wynika, że aby dotacja mogła korzystać ze zwolnienia, musi być otrzymana z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jak wskazano w stanie faktycznym, jedną z form dofinansowania działalności Zarządcy jest dotacja z budżetu państwa. Powyższe oznacza, że otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie dotacji z budżetu państwa działalności Zarządcy stanowią przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Ad. 2

(…).

Środki Funduszu mogą być przeznaczone na dofinansowanie działalności zarządców infrastruktury (…), która nie może być sfinansowana z opłat za korzystanie z infrastruktury (…).

(…).

(…).

(…).

(…).

Wskazać ponadto należy, że (…).

(…).

(…).

W przedstawionym stanie faktycznym wskazano, że realizacja Programu odbywa się ze środków publicznych, w tym z Funduszu (…). Dodatkowo, jak stanowi (…). W analizowanym stanie faktycznym należy wskazać, że Ustawodawca w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT zwolnił od podatku dochodowego m.in. przychody (dochody), których źródłem są środki publiczne. Należy tutaj w szczególności wymienić:

 1. dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych - art. 17 ust. 1 pkt47 ustawy o CIT;

 2. kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach - art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT;

  3. płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców - art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o CIT;

 4. środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - art. 17 ust. 1 pkt 53 ustawy o CIT;

 5. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m - art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT.

W ocenie Wnioskodawcy, kierując się wykładnią celowościową art. 17 ust. 1 ustawy o CIT w zakresie oceny skutków podatkowych otrzymania środków publicznych z Funduszu (…), należy uznać, że stanowią one - podobnie jak otrzymane dotacje - przychody wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

W ocenie Wnioskodawcy, w analizowanym zakresie należy przyjąć następujące założenia przyjętej interpretacji powołanych przepisów ustawy o CIT.

  1. Wykładnia językowa jest nie tylko punktem wyjścia wykładni prawa ale także zakreśla jego granice. Odejście od rezultatów wykładni językowej staje się możliwe a niekiedy nawet niezbędne w dwóch przypadkach: gdy nie dostarcza ona rezultatów jednoznacznych bądź jej rezultaty są jednoznaczne ale sprzeczne z przestrzeganą przez interpretatora hierarchią wartości. Jeżeli wykładnia językowa prowadzi do rezultatów wieloznacznych to należy stosować wykładnię pozajęzykową (B. Brzeziński - Szkice z wykładni prawa podatkowego, ODDK Gdańsk 2002).

  2. W procesie wykładni prawa należy przejść kolejno etap wykładni językowej, systemowej i funkcjonalnej w celu wzmocnienia uzyskanego wyniku interpretacyjnego lub skorygowania rozumienia, jakie wynika z literalnego brzmienia przepisu. (L. Morawski, Zasady wykładni prawa, Toruń 2010, s. 74-83; M. Zieliński, Wykładnia prawa. Zasady, reguły, wskazówki, Warszawa 2010, s. 291). O poprawności interpretacji najlepiej świadczy okoliczność, że wykładnia językowa, systemowa i celowościowa dają zgodny wynik. W każdej więc sytuacji, gdy nasuwa się podejrzenie, że wynik wykładni językowej może się okazać nieadekwatny, należy go skonfrontować z wykładnią systemową i celowościową (por. także: postanowienie SN z dnia 26 kwietnia 2007 r. sygn. akt I KZP 6/07, OSNKW 2007/5/37; postanowienie NSA z dnia 9 kwietnia 2009 r. sygn. akt II FSK 1885/07, LEX nr 531916; wyroki NSA: z dnia 19 listopada 2008 r. sygn. akt II FSK 976/08, LEX nr 550122, z dnia 2 lutego 2010 r. sygn. akt II FSK 1319/08, LEX nr 595749, z dnia 2 marca 2010 r. sygn. akt. II FSK 1553/08, LEX nr 595821).

 3. W procesie wykładni prawa interpretatorowi nie wolno całkowicie ignorować wykładni systemowej lub funkcjonalnej poprzez ograniczenie się wyłącznie do wykładni językowej pojedynczego przepisu. Nie jest bowiem wykluczone, że sens przepisu, który wydaje się językowo jasny, okaże się wątpliwy po skonfrontowaniu go z innymi przepisami lub uwzględnieniu celu regulacji prawnej (uchwała siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14 marca 2011 r. sygn. akt II FPS 8/10).

W ocenie Wnioskodawcy, konfrontując wykładnię językową powołanych przepisów ustawy o CIT z ich wykładnią celowościową, tj. zwalnianiem z podatku dochodowego przychodów stanowiących otrzymane środki publiczne, należy uznać, że otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie środków z Funduszu (…) działalności Zarządcy stanową przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Ad. 3

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodu nie uważa się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56, 56b i 59.

W związku z tym, że wydatki i koszty działalności Zarządcy finansowane są z otrzymanego w formie dotacji z budżetu państwa dofinansowania, tj. przychodu wolnego od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, te wydatki i koszty nie stanową kosztów uzyskania przychodu.

Ad. 4

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, za koszty uzyskania przychodu nie uważa się wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 55, 56, 56b i 59.

Kierując się wykładnią celowościową powołanego przepisu (uzasadnienie stosowania tej wykładni zbieżne z tym przedstawionym w ad 2), w związku z tym, że wydatki i koszty działalności Zarządcy finansowane są z otrzymanego w formie środków z Funduszu (…) dofinansowania stanowiącego środki publiczne, te wydatki i koszty nie stanową kosztów uzyskania przychodu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) nie zawiera definicji przychodu podatkowego. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do wskazania w art. 12 ust. 1 przykładowych przysporzeń, zaliczanych do tej kategorii.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT:

Przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o CIT można więc stwierdzić, że co do zasady, przychodem jest każda wartość wchodząca do majątku podatnika, powiększająca jego aktywa. Przy czym, sformułowanie „otrzymane” oznacza, że pieniądze, wartości pieniężne i inne świadczenia muszą wpłynąć na rachunek bankowy podatnika, bądź faktycznie podatnik otrzymał je w inny sposób (np. zapłata gotówką, nabycie prawa). Przychód powstaje zatem z momentem jego faktycznego uzyskania przez podatnika.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych przewiduje przy tym wyjątki od powyższej reguły. Dotyczą one m.in.:

- przychodów z działalności gospodarczej (art. 12 ust. 3 ustawy o CIT);

- przypadków, w których przysporzenia otrzymywane przez podatnika nie stanowią jego przychodów podatkowych (art. 12 ust. 4 ustawy o CIT).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o CIT:

Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Nie wszystkie przychody rozpoznawane przez podatnika wpływają na podstawę opodatkowania. Zgodnie bowiem z przywołanym art. 7 ust. 3 pkt 1 ustawy o CIT:

Przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku.

W art. 17 ww. ustawy, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są kwoty otrzymane od agencji rządowych lub agencji wykonawczych, jeżeli agencje otrzymały środki na ten cel z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W tym miejscu zauważyć należy, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęcia „dotacja”. Brak ustawowej definicji pojęcia „dotacja” nie uprawnia jednak do dowolnego określenia jego zakresu znaczeniowego.

Mając powyższe na względzie, uprawnionym jest odwołanie się do ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm., dalej: „u.f.p.”) w zakresie rozumienia sformułowania „dotacja” zawartego w przepisach podatkowych.

Stosownie do art. 126 ustawy o finansach publicznych:

Dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Rozwinięcie definicji dotacji jest zawarte w art. 127, 130, 131, 218, 219 i 220 u.f.p.

Zgodnie natomiast z art. 127 ust. 1 pkt 1 u.f.p.:

Dotacje celowe są to środki przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie:

a)zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b)ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c)bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego,

d)zadań agencji wykonawczych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 3 lit. b,

e)zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym,

f)kosztów realizacji inwestycji.

W myśl art. 127 ust. 2 u.f.p.:

Dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na:

1)realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 6, wydatkowane przez podmioty realizujące te programy, inne niż państwowe jednostki budżetowe;

2)realizację projektów pomocy technicznej finansowanych z udziałem środków europejskich i środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b;

3)finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty, ze środków przekazywanych przez jednostki, o których mowa w art. 9 pkt 5, 7 i 14;

4)realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5;

5)współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;

6)wyprzedzające finansowanie Wspólnej Polityki Rolnej, o którym mowa w odrębnych przepisach, w części podlegającej refundacji ze środków Unii Europejskiej.

Art. 151 ust. 1 u.f.p. stanowi:

Dysponent części budżetowej może zlecić organizacji pozarządowej realizację swoich zadań na podstawie zawartej z tą organizacją umowy, przyznając jednocześnie dotację celową na realizację tych zadań.

Natomiast zgodnie z art. 151 ust. 2 u.f.p:

Umowa, o której mowa w ust. 1, powinna określać:

1)szczegółowy opis zadania, w tym cel, na jaki dotacja została przyznana, i termin jego wykonania;

2)wysokość udzielonej dotacji i tryb płatności;

3)termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do dnia 31 grudnia danego roku budżetowego;

4)tryb kontroli wykonywania zadania;

5)termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji;

6)termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż 15 dni od określonego w umowie dnia wykonania zadania, a w przypadku zadania realizowanego za granicą – 30 dni od określonego w umowie dnia jego wykonania.

Zgodnie natomiast z art. 152 ust. 1 ufp, jednostki, którym została udzielona dotacja, o której mowa w art. 150 i art. 151 ust. 1, są obowiązane do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych z dotacji oraz wydatków dokonywanych z tych środków.

Art. 152 ust. 2 u.f.p. stanowi:

Zatwierdzenie przez dysponenta części budżetowej lub dysponenta środków, o których mowa w art. 127 ust. 2, rozliczenia dotacji w zakresie rzeczowym i finansowym, przedstawionego przez obowiązaną do tego jednostkę, powinno nastąpić w terminie 30 dni od dnia jego przedstawienia, a w przypadku dotacji na realizację zadania za granicą - 60 dni od dnia jego przedstawienia.

Zgodnie natomiast z art. 152 ust. 3 u.f.p.

W przypadku stwierdzenia na podstawie rozliczenia, o którym mowa w ust. 2, że dotacja wykorzystana została w części lub całości niezgodnie z przeznaczeniem albo pobrana w nadmiernej wysokości, dysponent części budżetowej lub dysponent środków, o których mowa w art. 127 ust. 2, określa, w drodze decyzji, wysokość kwoty podlegającej zwrotowi do budżetu państwa.

Ad. 1

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia, czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie dotacji z budżetu państwa działalności Zarządcy stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca otrzyma dotację podmiotową z budżetu państwa w rozumieniu Ustawy o finansach publicznych.

W tym miejscu należy zauważyć, że jak już wskazano powyżej ustawa o CIT przewiduje zwolnienia od podatku dochodowego, m.in. z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, zgodnie z którym wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Należy jednak pamiętać, że każde zwolnienie od podatku jest przywilejem, z którego można skorzystać wyłącznie w ściśle określonych przypadkach. Zatem nie każde świadczenie, któremu można przypisać wszelkie cechy dotacji może podlegać temu zwolnieniu. Należy podkreślić, że jak wynika z cytowanego powyżej art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych, przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych.

Mając na uwadze powyższe, zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie dotacji z budżetu państwa działalności Zarządcy stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem Nr 1 jest prawidłowe.

Ad. 2

Wnioskodawca powziął również wątpliwość w kwestii ustalenia, czy otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie środków z Funduszu (…) działalności Zarządcy stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych?

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że utworzenie Funduszu (…), zasady gromadzenia środków Funduszu oraz zasady finansowania zadań ze środków Funduszu reguluje ustawa (…).

(…)

Z powyższego wynika, że środki pochodzące z Funduszu (…) nie stanowią środków z budżetu państwa. Z opisu sprawy wynika, że (…) za pośrednictwem (…) będzie przekazywał Środki (…). Zatem środki pieniężne, które otrzymała Spółka pochodzą z Funduszu (…), który otrzymał je na realizację zadań, a nie z budżetu państwa.

Powyższe oznacza, że otrzymane przez Spółkę środki z Funduszu (…) nie znajdują się w zakresie zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zatem otrzymane przez Spółkę środki finansowe z Funduszu (…) będą stanowiły, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychód podatkowy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem Nr 2 jest nieprawidłowe.

Ad. 3

Kolejną wątpliwością Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy wydatki i koszty działalności Zarządcy sfinansowane z otrzymanego w formie dotacji z budżetu państwa dofinansowania stanową koszty uzyskania przychodu.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT:

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52, 53, 54a, 56, 56b-56j i 59.

Mając na względzie fakt, że otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie dotacji z budżetu państwa działalności Zarządcy stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT, to tym samym wydatki i koszty sfinansowane tymi środkami nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 58 ustawy o CIT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem Nr 3 jest prawidłowe.

Ad. 4

Ostatnią wątpliwością Wnioskodawcy jest kwestia ustalenia, czy wydatki i koszty działalności Zarządcy sfinansowane z otrzymanego w formie środków z Funduszu (…) dofinansowania stanową koszty uzyskania przychodu.

Odnosząc się do powyższej wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że skoro otrzymane przez Spółkę środki z Funduszu (…) nie znajdują się w zakresie zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to wydatki i koszty działalności Zarządcy sfinansowane z tych środków nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT. Zatem mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki, o ile spełnione zostaną przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem Nr 4 jest nieprawidłowe.

Reasumując, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy:

    - otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie dotacji z budżetu państwa działalności Zarządcy stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest prawidłowe;

    - otrzymane przez Spółkę dofinansowanie w formie środków z Funduszu (…) działalności Zarządcy stanowi przychód wolny od podatku dochodowego od osób prawnych jest nieprawidłowe;

    - wydatki i koszty działalności Zarządcy sfinansowane z otrzymanego w formie dotacji z budżetu państwa dofinansowania stanową koszty uzyskania przychodu jest rawidłowe;

    - wydatki i koszty działalności Zarządcy sfinansowane z otrzymanego w formie środków z Funduszu (…) dofinansowania stanową koszty uzyskania przychodu jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.  W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  - Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

  - Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).