W zakresie ustalenia, czy Spółce przysługuje uprawnie do rozpoczęcia zwalniania dochodu uzyskanego z prowadzonej przez nią działalności określonej w D... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.43.2021.1.MBD

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 marca 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.43.2021.1.MBD

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia, czy Spółce przysługuje uprawnie do rozpoczęcia zwalniania dochodu uzyskanego z prowadzonej przez nią działalności określonej w Decyzji na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, od momentu osiągnięcia pierwszego dochodu ze zmodernizowanej przez nią linii do produkcji papieru, tj. od sierpnia 2020 r.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 stycznia 2021 r. (data wpływu 29 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Spółce przysługuje uprawnie do rozpoczęcia zwalniania dochodu uzyskanego z prowadzonej przez nią działalności określonej w Decyzji na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, od momentu osiągnięcia pierwszego dochodu ze zmodernizowanej przez nią linii do produkcji papieru, tj. od sierpnia 2020 r. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Spółce przysługuje uprawnie do rozpoczęcia zwalniania dochodu uzyskanego z prowadzonej przez nią działalności określonej w Decyzji na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, od momentu osiągnięcia pierwszego dochodu ze zmodernizowanej przez nią linii do produkcji papieru, tj. od sierpnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym. Co również istotne Spółka posiada status średniego przedsiębiorstwa w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.Urz. UE L 187 z 26 czerwca 2014 r., str. 1, z późn. zm.) i prowadzi działalność gospodarczą w formie spółki akcyjnej.

Spółka prowadzi działalność z zakresu produkcji (...). W związku z planami rozwoju swojej działalności Spółka wystąpiła do Zarządu (…) Specjalnej Strefy Ekonomicznej S.A. z wnioskiem o wydanie decyzji o wsparciu. Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku Spółka uzyskała w dniu 27 stycznia 2020 r. decyzję o wsparciu nr (…) na prowadzenie działalności gospodarczej rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa, w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług:

  • 17.12- papier i tektura;
  • 17.21 - papier falisty i tektura falista oraz opakowania z papieru i tektury;
  • 38.32 - usługi w zakresie odzysku surowców z materiałów segregowanych; surowce wtórne

według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług Głównego Urzędu Statystycznego (rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676, dalej: „Decyzja o wsparciu”). W Decyzji o wsparciu Spółka została zobowiązana do poniesienia na terenie realizacji inwestycji kosztów kwalifikowanych o łącznej wartości co najmniej 80 000 000 PLN w terminie do 31 stycznia 2025 r. W ramach nowej inwestycji Spółka zamierza ponieść wydatki kwalifikowane na modyfikację posiadanych środków trwałych, zakup maszyn oraz budowę hali produkcyjnej i powierzchni magazynowych. Dzięki zrealizowaniu nowej inwestycji Spółka będzie w stanie zwiększyć zdolności produkcyjne swojego przedsiębiorstwa oraz wytwarzać produkty o lepszych, bardziej pożądanych na rynku właściwościach. To z kolei pozwoli z jednej strony utrzymać dotychczasowy portfel klientów, a w dalszej perspektywie rozwinąć zasięg i pozyskać nowych odbiorców. Ponadto, Spółka zauważa, że przed uzyskaniem Decyzji o wsparciu Spółka wytwarzała produkty wykorzystując w pełni zdolności produkcyjne posiadanych przez nią maszyn, istotnie zwiększając wydajność w ciągu poprzedzających 5 lat. Tym samym bez przeprowadzenia modernizacji posiadanych maszyn oraz zakupu dodatkowej maszyny do produkcji papieru Spółka nie byłaby w stanie zrealizować swoich planów w zakresie dalszego zwiększania udziału w rynku oraz generowanych przychodów.

Obecnie proces produkcyjny papieru jest prowadzony na terenie zakładu Spółki w (…) przy pomocy dwóch linii produkcyjnych. Rozpoczyna się on od pozyskania makulatury w głównej mierze od działających w okolicy Spółki spółek produkcyjnych i handlowych, które wykorzystują opakowania kartonowe w swojej działalności, rzadziej z odpadów komunalnych. Należy zauważyć, że od jakości zakupywanej makulatury zależą właściwości produkowanego przez Spółkę papieru, dlatego tak ważnym jest pozyskanie makulatury jak najlepszej jakości.

Nabyta przez Spółkę makulatura jest podawana na taśmociąg (...). Następnie układ hydrauliczny przekazuje makulaturową pulpę do kadzi, do której dodawane są odczynniki mające za zadanie oczyszczanie i wzbogacenie pulpy. Po tym etapie pulpa dostarczana jest do wlewu maszyn formujących papier, które różnią się pomiędzy sobą zdolnościami produkcyjnymi (jedna z maszyn jest zdolna do produkcji papieru o masie 100-300g/m2, druga z kolei 300-540g/m2) - mokra pulpa zostaje przekazana na sito, na którym jest ona odwadniana, a następnie przedmiotowe maszyny formują wstęgę papieru i przenoszą go do prasy, w której odciskana jest woda. W kolejnym kroku papier przechodzi przez cylindry suszące, podgrzewane parą wodną dzięki czemu papier oddaje zawartą w sobie wilgoć. Wysuszony papier jest nawijany na stalowy tambor, następnie albo przewijany na tekturowe gilzy na odpowiednie szerokości i po owinięciu folią i naklejeniu etykiety jest odstawiany do magazynów wyrobów gotowych, lub zgodnie z zamówieniami klientów jest dodatkowo przewijany na tekturowe gilzy i jednocześnie cięty w węższe wstęgi, owijany folią, etykietowany i odstawiany do magazynów wyrobów gotowych.

W ramach realizacji nowej inwestycji Spółka zakończyła w sierpniu 2020 r. modernizację maszyn służących do produkcji ulepszonych wyrobów. Wynikające z tego tytułu należności zostały uregulowane w analogicznym terminie lub wcześniej. Dzięki zrealizowanym pracom, Spółka wyposażyła przedmiotowe maszyny w nowe wlewy, które posiadają funkcję automatycznego dozowania podawanej do maszyny pulpy oraz są pojemniejsze. Ponadto, dla odpowiedniej pracy nowych wlewów zainstalowano w jednej z maszyn nowy stół sitowy, a w drugiej zmodernizowano istniejący stół sitowy. Przedmiotowe modernizacje pozwoliły na efektywniejsze odsączenie wody na wcześniejszym etapie produkcji papierów i tektur, a następnie na dokładniejsze jego osuszenie, co przełoży się na zdolności Spółki do produkcji trwalszego i bardziej elastycznego papieru.

Po ukończeniu przedmiotowych modernizacji w sierpniu 2020 r. i rozliczeniu poniesionych nakładów Spółka przyjęła je do ewidencji środków trwałych jako ulepszenie posiadanych maszyn. Dzięki poczynionym modyfikacjom Spółka uzyskuje już dochód z produkcji przedmiotowego papieru, która to działalność mieści się w zakresie przedmiotu uzyskanej przez Spółkę Decyzji o wsparciu - pierwszy dochód ze sprzedaży papieru wyprodukowanego przy użyciu zmodyfikowanych maszyn Spółka osiągnęła w sierpniu 2020 r.

Podkreślenia wymaga, że przeprowadzenie opisywanych modyfikacji miało na celu zapobieżenie utracie przez Spółkę przychodów z prowadzonej przez nią działalności - bowiem na rynku podnoszone są wymogi w zakresie posiadanych przez nie właściwości. Gdyby Spółka nie przeprowadziła inwestycji w posiadane przez nią maszyny do produkcji papieru, w niedalekiej przyszłości Spółka napotkałaby problemy ze zbyciem wytwarzanych przez nią produktów o dotychczasowych właściwościach (w tym dotychczasowym odbiorcom). Ponadto, dzięki modernizacjom przedmiotowych środków trwałych Spółka obniży koszty produkcji, co będzie miało korzystny wpływ na prowadzoną przez Spółkę działalność.

Odnosząc się do opisanej modernizacji przeprowadzonej w ramach nowej inwestycji, realizowanej na podstawie Decyzji o wsparciu, Wnioskodawca podkreśla, że modernizacja ta jest ściśle związana z istniejącymi liniami produkcyjnymi i procesem produkcyjnym działalności gospodarczej dotychczas prowadzonej przez Spółkę. W konsekwencji modernizowane, jak i nowe składniki majątku, będą zintegrowanymi częściami składowymi procesu technologicznego. Produkcja realizowana przez Spółkę będzie wymagała ich współistnienia.

Dodatkowo, w ramach nowej inwestycji Spółka prowadzi prace budowlane zmierzające do wzniesienia hali produkcyjnej, w której Spółka umieści zakupione przez nią hydropulpery oraz urządzenia do rozwłókniania, oczyszczania i rozdrabniania makulatury do postaci mokrej pulpy. Przedmiotowe urządzenia będą zasilać w pulpę makulaturową dwie dotychczasowe maszyny służące do produkcji papieru oraz zakupioną w ramach realizacji nowej inwestycji maszynę do wytwarzania nowego rodzaju papieru o wyższych wartościach hydrofobowych oraz biodegradowalnych, z możliwością produkcji papierów białych. Nowa maszyna będzie skompletowana z różnych zakupionych na rynku wtórnym części i zostanie umieszczona w nowym budynku, który zostanie wzniesiony w miejsce dotychczasowych budynków znajdujących się na terenie zakładu.

W związku z planowanym zwiększeniem zdolności produkcyjnych Spółka podjęła również kroki zmierzające w kierunku powiększenia przestrzeni magazynowej, a także rozbudowania infrastruktury potrzebnej do prowadzenia obsługi magazynu (plac manewrowy i miejsca postojowe dla TIR-ów). Dodatkowo, Spółka przystąpiła do wybudowania i wyposażenia warsztatu, w którym będą przeprowadzane prace serwisowe posiadanych przez Spółkę maszyn służących do formowania i osuszania papieru.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Spółce przysługuje uprawnie do rozpoczęcia zwalniania dochodu uzyskanego z prowadzonej przez nią działalności określonej w Decyzji na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, od momentu osiągnięcia pierwszego dochodu ze zmodernizowanej przez nią linii do produkcji papieru, tj. od sierpnia 2020 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1752, dalej: „Ustawa o WNI”), wsparcie na realizację nowej inwestycji, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie o WNI, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

W myśl art. 17 ust. 4 Ustawy o CIT, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Wsparcie na realizacje nowej inwestycji udzielane jest przedsiębiorcy realizującemu nową inwestycję, w drodze decyzji o wsparciu (art. 13 ust. 1 Ustawy o WNI).

Decyzję o wsparciu wydaje się na realizację nowej inwestycji, która spełnia kryteria ilościowe i jakościowe, a także w ramach działalności gospodarczej niewyłączonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 (art. 14 Ustawy o WNI).

Z kolei, zgodnie z § 9 ust. 1 Rozporządzenia, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

W pierwszej kolejności należy podkreślić, że produkcja papieru o ulepszonych właściwościach mieści się w zakresie przedmiotu działalności określonej w uzyskanej przez Spółkę Decyzji o wsparciu.

W odniesieniu natomiast do momentu skorzystania z przysługującego Spółce zwolnienia, Spółka wskazuje, że literalne brzmienie § 9 ust. 1 Rozporządzenia, świadczy o tym, że wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje Spółce począwszy od miesiąca, w którym Spółka poniosła pierwsze koszty. Należy jednak wskazać, że przedmiotowy przepis należy interpretować przy uwzględnieniu przepisu art. 17 ust. 34a Ustawy o CIT, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Mając na uwadze powyższe przepisy, dla rozpoczęcia zwalniania dochodów z tytułu ulgi wynikającej z art. 17 ust. 34a Ustawy o CIT, niewystarczającym jest wyłącznie poniesienie kosztów kwalifikowanych, lecz również koniecznym jest osiągniecie dochodu z przeprowadzonej w ramach decyzji o wsparciu inwestycji.

Zważywszy na poczynione powyżej ustalenia, zdaniem Spółki, od sierpnia 2020 r. przysługuje jej uprawnienie do rozpoczęcia zwalniania dochodu uzyskanego z prowadzonej przez nią działalności określonej w Decyzji. Należy bowiem zauważyć, że w tym miesiącu Spółka zakończyła modernizację maszyn służących jej do formowania i osuszania papieru z mokrej pulpy, jak również uregulowała wszelkie należności z tym związane, czym wypełniła pierwszą przesłankę w postaci poniesienia kosztów kwalifikowanych. Po przeprowadzeniu modernizacji przedmiotowych maszyn Spółka wyprodukowała przy ich użyciu papier o ulepszonych właściwościach, z którego sprzedaży osiągnęła przychód w sierpniu 2020 r., tym samym wypełniając drugą przesłanką dla zwolnienia dochodu z działalności określonej w Decyzji.

Ponadto, ścisłe powiązanie pomiędzy realizowaną inwestycją, w której zaplanowano szerokie działania modernizacyjne, a dotychczasową działalnością Spółki oraz fakt, że już od momentu ukończenia modernizacji Spółka może produkować papier o ulepszonych właściwościach, skutkuje, zdaniem Spółki, możliwością zwalniania dochodu uzyskanego z tego zakresu działalności. Takie stanowisko zostało również potwierdzone w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 lipca 2020 r. znak: 0111-KDIB1-3.4010.205.2020.1.JKT, w której wskazano, że jeśli modernizacja w ramach inwestycji stanowi zależnie funkcjonalny element już istniejącego zespołu składników majątkowych, a sposób zintegrowania tych elementów nie będzie uzasadniał i umożliwiał wydzielenia dochodu, bez uwzględnienia istniejących wcześniej zasobów technicznych, inwestor może korzystać z przyznanego zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy o CIT, po poniesieniu kosztów kwalifikowanych w ramach modernizacji po wydaniu decyzji o wsparciu.

Spółka zauważa, że dzięki zrealizowanym modyfikacjom Spółka produkuje papier o polepszonych właściwościach - jest on trwalszy i bardziej elastyczny. Uzyskane dzięki modyfikacjom właściwości produkowanego przez Spółkę pozwolą Spółce na zapobieżenie utracie przez Spółkę przychodów z prowadzonej przez nią działalności - jak wskazano w opisie stanu faktycznego, na rynku podnoszone są wymogi w zakresie posiadanych przez papier właściwości. Co warte również zauważenia, przeprowadzone przez Spółkę modyfikacje przedmiotowych środków trwałych doprowadzą do obniżenia kosztów produkcji, co ma korzystny wpływ na prowadzoną przez Spółkę działalność. Tym samym, zgodnie z założeniami Spółki, niniejsze modyfikacje stanowią pierwszy etap realizowanej inwestycji, który został zrealizowany i w sposób oczywisty przyczynia się do generowania dodatkowych dochodów. Zasadność przyjęcia powyższego stanowiska potwierdzają również inne interpretacje podatkowe wydawane w podobnych do przedmiotowego stanach faktycznych:

  • interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 listopada 2020 r. znak 0111-KDIB.1-3.4010.239.2020.2.JKU,
  • interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 20 listopada 2020 r. znak 0111-KDIB.1-3.4010.239.2020.2.JKU,
  • interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 listopada 2020 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.487.2020.3.MJ,
  • interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 4 maja 2020 r. znak 0115-KDIT3.4011.270.2020.1.AW,
  • interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 29 kwietnia 2020 r. znak 0111-KDIB 1-3.4010.57.2020.1.JKU.

Mając na uwadze powyższą argumentacje, jak również w/w rozstrzygnięcia organów podatkowych zasadnym jest przyjęcie, że Spółce przysługuje uprawnie do rozpoczęcia zwalniania dochodu uzyskanego z prowadzonej przez nią działalności określonej w Decyzji od momentu osiągnięcia pierwszego dochodu ze zmodernizowanych przez nią linii do produkcji papieru, tj. od sierpnia 2020 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r., poz. 1752, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm., dalej: „updop”), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie o WNI przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Na podstawie art. 17 ust. 4 updop, zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy lub na terenie określonym w decyzji o wsparciu.

Stosownie do art. 3 ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia, maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej na realizację nowej inwestycji udzielanej przedsiębiorcy z tytułu:

  1. kosztów nowej inwestycji jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą określonych w § 8 ust. 1, które nie mogą być wyższe niż maksymalne koszty kwalifikowane, o których mowa w § 8 ust. 7, lub
  2. zatrudnienia określonej liczby pracowników w związku z nową inwestycją jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników - z zastrzeżeniem § 6 ust. 4.

W myśl art. 13 ust. 8 ustawy o WNI, rozliczenie pomocy publicznej przyznanej przedsiębiorcy na podstawie decyzji o wsparciu ma zastosowanie wyłącznie do decyzji, w ramach której inwestycja jest realizowana i w oparciu o tę inwestycję prowadzona jest działalność gospodarcza.

Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.

Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.

W przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego, wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Spółce przysługuje uprawnie do rozpoczęcia zwalniania dochodu uzyskanego z prowadzonej przez nią działalności określonej w Decyzji na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, od momentu osiągnięcia pierwszego dochodu ze zmodernizowanej przez nią linii do produkcji papieru, tj. od sierpnia 2020 r.

Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz.U. z 2018 r., poz. 1713), do kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem na nowe inwestycje zalicza się koszty będące:

    1. kosztem związanym z nabyciem gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego, 2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika i zaliczenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, 3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych, 4. ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how i nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, 5. kosztem związanym z najmem lub dzierżawą gruntów, budynków i budowli - pod warunkiem że okres najmu lub dzierżawy trwa co najmniej 5 lat, a w przypadku mikroprzedsiębiorców, małych przedsiębiorców i średnich przedsiębiorców - co najmniej 3 lata, licząc od przewidywanego terminu zakończenia nowej inwestycji, 6. ceną nabycia aktywów innych niż grunty, budynki i budowle objęte najmem lub dzierżawą, w przypadku gdy najem lub dzierżawa ma postać leasingu finansowego oraz obejmuje zobowiązanie do nabycia aktywów z dniem upływu okresu najmu lub dzierżawy
  • pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w okresie ważności decyzji o wsparciu wydanej dla konkretnej lokalizacji.

Ustosunkowując się do kwestii ustalenia, od którego momentu Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop wskazać należy, że zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.

Zatem, prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu realizacji nowej inwestycji jest uzależnione od poniesienia kosztów kwalifikowanych.

Wyjaśnić należy, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a updop, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikowanych, to wyrażenie „poniesienie” musi oznaczać wydatek faktycznie poniesiony, a nie deklarację o zamiarze jego poniesienia w przyszłości. Zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Wychodząc z tego założenia, należy uznać, że aby przedsiębiorca mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, którego wartość uzależniona jest od wielkości poniesionych przez tego przedsiębiorcę wydatków kwalifikujących się jako koszty inwestycji, nie jest wystarczające dla obliczenia wielkości zwolnienia podatkowego (pomocy publicznej) jedynie dokonanie w księgach odpisu, niebędącego wydatkiem lub zarachowanie wydatku w księgach bez jego faktycznego poniesienia.

Pamiętać jednak należy, że poniesienie wydatków kwalifikowanych wg metody kasowej nie oznacza, że możliwe jest już skorzystanie z omawianego zwolnienia. Jak wskazano powyżej, wsparcie na realizację nowej inwestycji polega na zwolnieniu z podatku dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu. Dopóki więc podatnik nie uzyska takiego dochodu nie może skorzystać ze wsparcia na podstawie ustawy o WNI (a w konsekwencji zwolnienia na podstawie ustawy o CIT). Nie można natomiast mówić o uzyskaniu dochodu dopóki podatnik nie osiągnie przychodów, które będą następstwem dokonanej nowej inwestycji, czyli przychodu wypracowanego w oparciu o zespół składników majątkowych nabytych w ramach wydatków związanych z nową inwestycją, której dotyczy decyzja o wsparciu).

Tego wymogu nie może zmienić fakt, że nowa inwestycja jest ściśle powiązana z istniejącym już zespołem składników a sposób zintegrowania nowej i istniejącej inwestycji, położonych na tym samym terenie, nie pozwala na określenie dochodu (przychodu) wyłącznie z nowej inwestycji, bez uwzględnienia zintegrowanej z nią całości lub części istniejącej inwestycji. Zwolnienie w tym przypadku całego dochodu osiągniętego w ramach tej działalności gospodarczej, z którą nowa inwestycja pozostaje w ścisłym nierozerwalnym związku nie oznacza, że podatnik może zacząć korzystać ze zwolnienia z podatku już w momencie rozpoczęcia nowej inwestycji, czyli zanim uzyska jakiekolwiek przychody (dochody) będące efektem budowy nowych lub rozbudowy czy modernizacji dotychczas wykorzystywanych składników majątkowych. W przeciwnym wypadku, tj. uznaniu, że zwolnienie przysługuje już od momentu rozpoczęcia nowej inwestycji zwolnieniu nie podlegałby dochód uzyskany z działalności prowadzonej w oparciu o nową inwestycję, tylko w oparciu o dotychczasowe składniki majątku, co jest sprzeczne z wymogiem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 34a updop.

Jak wynika z treści przepisu § 9 ust. 1 Rozporządzenia, wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej. Przepis ten wskazuje na najwcześniejszy moment skorzystania ze wsparcia z tytułu poniesienia kosztów kwalifikowanych i nie można interpretować go w oderwaniu od treści art. 17 ust. 1 pkt 34a updop. Podkreślić należy, że poniesienie kosztów, które są uznane za koszty kwalifikowane nie uprawnia jeszcze do skorzystania z możliwości zwolnienia dochodów w ramach decyzji o wsparciu. Rozpoczęcie procesu inwestycyjnego powinno prowadzić każdorazowo do uzyskania dochodu, który umożliwia zastosowanie zwolnienia. Dla faktycznego skorzystania z analizowanego zwolnienia, istotne jest bowiem uzyskanie dochodów z nowej inwestycji (również w ramach ścisłych powiązań) a nie samo poniesienie wydatków kwalifikowanych.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do cytowanych powyżej przepisów zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że Spółce przysługuje uprawnie do rozpoczęcia zwalniania dochodu uzyskanego z prowadzonej przez nią działalności określonej w Decyzji na mocy art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, od momentu osiągnięcia pierwszego dochodu ze zmodernizowanej przez nią linii do produkcji papieru, tj. od sierpnia 2020 r.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.