W zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany z jednorazowej sprzedaży majątku przez Fundację - Jachtu, przeznaczony w całości na cele statutowe Fundacji ... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.561.2022.2.MBD

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.561.2022.2.MBD

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany z jednorazowej sprzedaży majątku przez Fundację - Jachtu, przeznaczony w całości na cele statutowe Fundacji będzie korzystać ze zwolnienia o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego  zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 19 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy dochód uzyskany z jednorazowej sprzedaży majątku przez Fundację - Jachtu, przeznaczony w całości na cele statutowe Fundacji będzie korzystać ze zwolnienia o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 sierpnia 2022 r., które wpłynęło do Organu  2 września 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest X (zwana dalej także: „Fundacja”). Wnioskodawca planuje sprzedaż (odpłatnie) na podstawie umowy kupna-sprzedaży środka trwałego - jachtu regatowego, jednokadłubowego trzeciej generacji (…) metrowym maszcie (dalej jako „Jacht”). X jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług - zwolniony, a także posiada rejestrację na potrzeby dostaw wewnątrzwspólnotowych (rejestracja jako podatnik VAT-UE). X nie prowadzi działalności gospodarczej ani nie dokonuje sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca zaliczył jacht do środków trwałych i dokonuje jego amortyzacji.

X dokonała zakupu Jachtu w 2018 r. na podstawie umowy cywilno-prawnej za odpłatnością, zaś zakup został dokonany od podatnika podatku od wartości dodanej. Celem nabycia Jachtu była realizacja celów statutowych (oświatowo-kulturalnych). Fundacja zadeklarowała transakcję jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i rozliczyła podatek należy w deklaracji VAT-8 (nie dokonano przy tym odliczenia podatku naliczonego z uwagi na przeznaczenie Jachtu do działalności statutowej - niepodlegającej opodatkowaniu oraz działalności zwolnionej z opodatkowania). Z uwagi na wyczerpanie sposobów realizacji celów statutowych Fundacji powzięto decyzję o sprzedaży Jachtu. Przy sprzedaży Jachtu X planuje przedsięwziąć podstawowe czynności mające na celu doprowadzenie do sprzedaży Jachtu (umieszczenie ogłoszeń lub zlecenie sprzedaży podmiotowi profesjonalnie trudniącemu się sprzedażą-pośrednikowi w sprzedaży).

X posiada osobność prawną i działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach oraz Statutu. Celem Fundacji jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa i kulturalna. Zgodnie z § 2 Statutu:

1.Celem Fundacji jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, kulturalna w następującym zakresie:

1)podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, a w szczególności:

a)upowszechniania w kraju i za granicą wiedzy o historii Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem historii najnowszej, a także upowszechnienia martyrologii i bohaterskich czynów Narodu Polskiego,

b)kształtowania i promowania postaw patriotycznych,

c)promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą w tym ochrony jej wizerunku, a także przeciwdziałania rozpowszechniania w kraju i za granica informacji i publikacji o nieprawdziwych treściach historycznych, krzywdzących lub zniesławiających Rzeczpospolitą Polską lub Naród Polski,

d)ochrony a także promocji dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,

e)promocji Polonii i Polaków za granicą;

2)rozwoju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej i polskiej przedsiębiorczości;

3)wspierania działalności z dziedziny kultury, edukacji, szkolnictwa oraz sportu i ochrony zdrowia;

4)wspierania działalności na rzecz rozwoju nauki, techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechniania i wdrażania nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

5)wspierania działalności z zakresu ochrony środowiska, ekologii i ochrony zwierząt oraz dziedzictwa przyrodniczego.

Zgodnie z § 3 Statutu: Cele określone w § 2 Fundacja, nie prowadząc działalności gospodarczej, realizuje poprzez:

1)prowadzenie działalności wydawniczej i wystawienniczej;

2)produkcję utworów audiowizualnych, w tym filmów oraz audycji radiowych;

3)udzielanie lub organizowanie wsparcia dla osób lub podmiotów w zakresie realizacji celów Fundacji;

4)wspieranie i dofinansowanie szkół i uczelni wyższych w celu realizacji działań określonych w § 2 Statutu, w szczególności § 2 pkt 1 Statutu;

5)organizowanie i finansowanie konferencji, w tym gospodarczych, naukowych i badawczych,

6)inicjowanie, organizowanie oraz finansowanie lub dofinansowanie badań naukowych;

7)prowadzenie lub zlecanie opracowań i analiz w zakresie ekonomicznym, prawnym lub społecznym;

8)organizowanie i finansowanie prowadzenia kampanii promocyjnych, edukacyjnych i informacyjnych,

9)organizowanie i finansowanie inicjatyw społecznych;

10)przyznawanie nagród i wyróżnień za osiągnięcia odpowiadające realizacji celów Fundacji;

11)współpracę ze społecznościami lokalnymi oraz organizacjami społecznymi i gospodarczymi.

Majątek Fundacji stanowi przede wszystkim fundusz założycielski. Każdy z fundatorów X zobowiązał się również do dokonywania wpłat na działalność statutową. Zgodnie z treścią § 4 ust. 3 statutu: „Majątek Fundacji stanowią też środki uzyskane z dotacji, grantów, subwencji, darowizn, spadków i zapisów oraz innego rodzaju przysporzeń majątkowych poczynionych na rzecz Fundacji przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne oraz inne podmioty, a także środki uzyskane ze zbiórek i imprez publicznych, odsetek bankowych oraz nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku jej działalności i środki z nich uzyskane.” W świetle powyższego zapisu przedmiotowy środek trwały stanowi majątek X. Jednocześnie, postanowienia statutu nie zakazują dokonywania określonych czynności - w tym sprzedaży. Fundacja może zatem swobodnie dysponować swoim majątkiem, zatem może dokonać sprzedaży Jachtu.

Zakup jachtu i jego wykorzystanie stanowiło realizację następujących celów statutowych Fundacji:

1.         Promocja Rzeczypospolitej Polskiej

X prowadził projekt „(…)” (dalej jako: „Projekt”) mający na celu promocję Polski za granicą. Zrodził się z inicjatywy X i zakładał udział polskiego jachtu w najważniejszych i najbardziej prestiżowych regatach na świecie oraz szkolenie młodego pokolenia polskich regatowych żeglarzy oceanicznych, z wykorzystaniem nowoczesnego jachtu. W tym celu X dokonała zakupu Jachtu.

Inauguracja Projektu odbyła się 11 września 2018 r. w żeglarskiej wiosce w (…). W lutym 2019 r. w ramach Projektu, Jacht promował Polskę w Miami, gdzie wraz z żaglowcem (…)  przypominał o nadchodzącej rocznicy 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości, podczas trwającego tam zjazdu Polonii. Następnie Jacht wziął udział w 39 edycji St. Maarten Heineken Regatta na Karaibach w marcu 2019 r. W kwietniu 2019 r. (…) przybył do Nowego Jorku, gdzie promował Polskę przy okazji innego projektu X, premiery filmu „(…)”.

2.         Działania szkoleniowe i dydaktyczne

W 2019 r. nowy Zarząd X podjął decyzję o zmianie formuły projektu i jacht stał się jednostką dydaktyczną, na której pokładzie szkolą się nowe pokolenia młodych polskich regatowych żeglarzy oceanicznych. W listopadzie 2019 r. ruszyła I edycja Programu Szkoleniowego. Wyłonione w drodze konkursu osoby wzięły udział w specjalistycznym, bezpłatnym zgrupowaniu w ośrodkach olimpijskich, które było zarazem drugim etapem programu. Zgrupowanie wyłoniło sześcioro laureatów, dla których nagrodą było uczestnictwo w treningach (…) w portugalskim Cascais. W lutym 2020 Jacht wziął udział w klasycznych regatach RORC Caribbean 600 Salida de Antigua entre Anguilla y Guadalupe, z kolei w marcu 2020 r. w 40. Heineken Regatta Saint Marteen. W obu karaibskich regatach jako pełnoprawni załoganci brali udział dwaj laureaci wyłonieni w I edycji programu szkoleniowego „(…)”. Na początku listopada 2020 rozpoczęła się II edycja programu szkoleniowego (…). Nadrzędnym celem programu szkoleniowego było stworzenie możliwości kontynuacji kariery sportowej dla polskich żeglarzy regatowych, których możliwości dalszego rozwoju na jachtach typu dinghy, windsurfingu i inne zostały już wyczerpane. Pośrednim celem było wybranie spośród uczestników programu żeglarzy, którzy po odpowiednim przeszkoleniu mogliby się stać częścią stałej bądź lotnej załogi regatowej Jachtu. W dłuższym okresie bowiem, celem projektu „(…)” jest stwierdzenie odpowiednich warunków do powstania polskiej szkoły morskiego żeglarstwa regatowego.

Realizacją projektu „(…)” X spełnia następujące cele statutowe:

1)upowszechnianie w kraju i za granicą wiedzy o historii Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem historii najnowszej,

2)promocja Rzeczypospolitej Polskiej za granicą w tym ochrony jej wizerunku

3)promocja Polaków za granicą.

Powyżej określone cele X realizuje poprzez organizowanie i finansowanie prowadzenia kampanii promocyjnych edukacyjnych i informacyjnych.

Tym samym, Jacht był wykorzystywany w szczególności do działań mających na celu promocję wizerunku Rzeczypospolitej Polski m.in.:

1)promocja Polski na skalę globalną

2)podniesienie rangi Polski na arenie międzynarodowej,

3)międzynarodowa prezentacja polskiej historii, tradycji morskich oraz potencjału gospodarczego Polski,

4)zaproszenie do odwiedzenia Polski.

Promocja ta odbywała się poprzez udział w rejsach, zawodach i regatach. Po zakończeniu Projektu, Jacht powrócił do portu w (…) i służył celom szkoleniowych, opisanych powyżej.

Dochód ze sprzedaży Jachtu Fundacja zamierza przeznaczyć tylko i wyłącznie na realizację celów statutowych zapisanych w § 2 Statutu X. Dochód ze sprzedaży Jachtu nie będzie przeznaczony na refakturowanie usług innych podmiotów.

Pytanie

Czy w świetle przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego dochód uzyskany z jednorazowej sprzedaży majątku przez Fundację - Jachtu, przeznaczony w całości na cele statutowe Fundacji będzie korzystać ze zwolnienia o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany ze sprzedaży Jachtu i w całości przeznaczony na realizację celów statutowych będzie korzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa z dnia 15 lutego 1992 r.”).

W ocenie Wnioskodawcy, w pierwszej kolejności należy rozstrzygnąć warunki zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Stosownie do treści tego przepisu wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele. W ww. przepisie zawarto zamknięty katalog rodzajów działalności uprawniających do zwolnienia z opodatkowania dochodów przeznaczonych i wydatkowanych na prowadzenie tych działalności. Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach. Z kolei, na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a. W tym miejscu należy podnieść, że ze zwolnienia nie mogą jednak korzystać, bez względu na cele ich działalności, podatnicy wymienieni art. 17 ust. 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.: przedsiębiorstwa państwowe, spółdzielnie i spółki, przedsiębiorstwa komunalne mające osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze, zakłady budżetowe i inne jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, będące podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, omawiane zwolnienie nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej. Istotne jest przy tym, że tylko przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi. Jest tu charakterystyczne to, że art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., w istocie tylko określa cele społecznie użyteczne, także określone w statucie, które uzasadniać mogą zwolnienie od podatku, o ile podatnik osiągnie dochód. Nie określa on żadnych innych warunków tego zwolnienia. Czyni to po raz pierwszy dopiero art. 17 ust. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., który postanawia, że samo tylko przeznaczenie dochodu na cel społecznie użyteczny nie jest wystarczające do zwolnienia, o ile dochód nie będzie wydatkowany na ten cel. Jak podkreśla się w literaturze przedmiotu: „(...) dochodu z natury rzeczy nie można wydatkować, a wydatkować można jedynie środki pieniężne. Osiągnięcie dochodu, jako operacji czysto rachunkowej (arytmetycznej) nie musi zaś wiązać się z posiadaniem jakichkolwiek środków pieniężnych. Tym samym trafnie wskazuje, że jeżeli podatnik osiągnął dochód w określonym roku podatkowym, to ma możliwość skorzystania ze zwolnienia (także w trakcie roku podatkowego) pod warunkiem, że w roku podatkowym lub następnym dokona wydatków na wskazane cele społecznie użyteczne w wysokości odpowiadającej kwocie zwolnionego dochodu”.

Literalna wykładnia treści przepisu oraz analiza stanowiska prezentowanego w doktrynie i judykaturze prowadzi do wniosku, że zwolnienie zawarte w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. jest zwolnieniem warunkowym i możliwość skorzystania z niego jest uzależniona od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

-celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie, uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone, a następnie bez względu na termin wydatkowane na ten cel,

-podatnik nie może być podmiotem ustawowo wyłączonym z możliwości skorzystania ze zwolnienia.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego. Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób nie budzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie podatnika podatku.

Reasumując, zwolnienie podatkowe, o którym stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje tylko tą część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto, przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną. W wyroku WSA w Warszawie z 4 kwietnia 2008 r, III SA/Wa 7/08, LEX nr 468714, stwierdzono: „1. Artykuł 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. (...) nie uzależnia możliwości skorzystania z określonego w nim zwolnienia od tego, by cele określone w statucie danej osoby prawnej realizowane były wyłącznie w interesie ogółu społeczeństwa, a nie określonej grupy społecznej, czy zawodowej. 2. Dla możliwości nabycia prawa do zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. uprawniające do niego cele działalności muszą jasno wynikać ze statutu”. Jednocześnie, nie ma wpływu na zwolnienie z podatku źródło uzyskania dochodu. Liczy się tylko przeznaczenie uzyskanych środków oraz ich wydatkowanie na ten cel. W piśmie Izby Skarbowej w Warszawie z 16 lutego 2009 r., IPPB5/423-202/08-4/DG, SP 2009/5, s. 51, czytamy: „Dochód związku uzyskany ze sprzedaży noclegów i posiłków osobom niebędącym uczestnikami kursów szkoleniowych jest źródłem przychodu, który podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o ile zostanie przeznaczony na cele statutowe związku”.

Jak podniósł WSA w Krakowie w wyroku z 15 kwietnia 2021 r. I SA/Kr 39/21: „Preferowane przez ustawodawcę w omawianym przepisie cele wskazane zostały poprzez odwołanie się w treści przepisu do ustaw, na podstawie których działają wymienione w nim podmioty. Oznacza to, iż sporne zwolnienie przedmiotowe dotyczyć może wyłącznie tych celów, które wskazane zostały w ustawie regulującej działanie, funkcje i zakres działania tych podmiotów (por. wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 marca 2009 r. o sygn. akt II FSK 1728/07 oraz II FSK 1292/08, z 10 stycznia 2012 r. sygn. akt II FSK 1330/10 oraz z 3 marca 2015 r. o sygn. akt II FSK 1933/13, orzeczenia dostępne: w Centralnej Bazie Orzeczeń Sądów Administracyjnych na stronie www.orzeczenia.nsa.gov.pl). Tym samym, jeżeli statut danej organizacji przewiduje realizację dodatkowych, niewymienionych w ustawie celów, dochód przeznaczony na ich realizację nie będzie podlegał zwolnieniu, bowiem zwolnienia podatkowe powinny być uregulowane w ustawie (art. 217 Konstytucji RP), a nie w aktach wewnętrznych organów podmiotów działających na podstawie ustaw.” Potwierdza to również wyroku NSA w Łodzi z 24 sierpnia 2001 r., I SA/Łd 1154/99, LEX nr 78257, stwierdził: „W myśl art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., wolne od podatku są dochody podatników, których celem statutowym jest działalność m.in. oświatowa, w części przeznaczonej na te cele. Oznacza to, że zwolnienie podatkowe dotyczy tylko tych podatników, których cele statutowe w całości lub w części pokrywają się z celami wskazanymi w ustawie oraz którzy osiągnięte dochody wydatkują na cele przewidziane w tym przepisie”. Jednocześnie, Wnioskodawca zwraca uwagę, że możliwość zastosowania zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 4) ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. do dochodów, które nie zostały przeznaczone przez podatnika na działalność bezpośrednią, ale np. wsparcie działalności innego podmiotu realizującego te cele (w tym poprzez finansowanie, darowizny, itp.) była już potwierdzana przez sądy i organy podatkowe. Uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie siedmiu sędziów z 20 listopada 2000 r. sygn. akt FPS 9/00, wskazuje, co następuje: „Nie ma bowiem podstaw do uznania, że ustawodawca nie zamierzał preferować czy też stymulować instrumentami podatkowymi takich działań, które mają na celu dofinansowywanie (a więc wspieranie) np. nauki, kultury, ochrony zdrowia, ograniczając zwolnienie podatkowe do podmiotów realizujących takie działania wyłącznie samodzielnie, wprost i bezpośrednio. Nie można przy tym tracić z pola widzenia, że działalność w wielu dziedzinach wymaga współdziałania różnych podmiotów oraz finansowania z różnych źródeł. Istotna rola przypada w tym właśnie zakresie podmiotom, które jako cel swej statutowej działalności przyjęły wspieranie działalności w różnych dziedzinach, nie podejmując się bezpośredniej realizacji takich działań. Z tych względów należy uznać, że dochody podatników, których celem statutowym jest wspieranie działalności naukowej, są wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Podobnie Uchwała Sądu Najwyższego w składzie siedmiu sędziów z 13 marca 2002 r., sygn. akt III ZP 21/01, podnosi, że: „Sposoby wspierania działalności naukowej określone w art. 17 ust. 1b ustawy mają jedynie przykładowy charakter, co wynika wprost ze zwrotu „w tym także”. (...) Mówiąc inaczej, powołany przepis nie wykluczył wspierania działalności naukowej w inny sposób, choćby „tylko” pośredni. Z punktu widzenia celu analizowanych tu przepisów istotne jest jedynie to, aby doszło do rzeczywistego wsparcia działalności naukowej, a nie to, aby wsparcie miało bezpośredni charakter”. W interpretacji indywidualnej z 30 kwietnia 2014 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie., nr IPPB5/423-1237/12/14-5/S/KS, czytamy m.in. co następuje: „Przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT nie zawiera warunku, iż działalność objęta zwolnieniem podatkowym musi być realizowana bezpośrednio przez podatnika osiągającego dochody. Oznacza to: że podatnik może przekazać kwoty osiągniętego przez siebie dochodu, przykładowo w drodze darowizny, innemu podmiotowi, który wydatkuje je na cele wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT. W tej sytuacji należy uznać, że spożytkowanie darowizny na cele opisane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy CIT, stanowiące jednocześnie cele statutowe darczyńcy, będzie równoznaczne z tym, iż dochód darczyńcy w równowartości przekazanej darowizny korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego”. Podobnie wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 24 stycznia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 3213/06; analogicznie wyrok WSA w Warszawie z 14 listopada 2013 r., III SA/Wa 1350/13, gdzie postawiono tezę, że: „Znaczenie słownikowe pojęcia «działalność», oznacza ogół działań, czynności, starań podejmowanych w określonym, jakimś celu, zakresie; praca, aktywność, działanie; wywieranie wpływu, funkcjonowanie czegoś, oddziaływanie na coś (...). Stwierdzić zatem należy, iż w tak zdefiniowanej działalności mieszczą się zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie działania podejmowane w określonym celu lub zakresie (w przedmiotowej sprawie) ochrony zdrowia (...). Powyższe wnioski wynikające z wykładni gramatycznej art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. uprawniają do twierdzenia, iż dochody fundacji realizującej jednej z celów statutowych jakim jest ochrona zdrowia, przekazywane w formie darowizny (z poleceniem nakładającym obowiązek określonego działania na obdarowanego), środków pieniężnych wyspecjalizowanej fundacji zagranicznej celem leczenia dzieci dotkniętych chorobami nowotworowymi korzystają ze zwolnienia podatkowego określonego w ww. przepisie.”

W tym duchu także wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 sierpnia 2008 r., sygn. akt II FSK 827/07., w którym Sąd ten podniósł, że: „Nie można również podzielić argumentu skargi kasacyjnej, że przekazanie darowizny nie może być utożsamiane z przeznaczeniem dochodu na cele, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Wypowiedź strony skarżącej w tym względzie nie uwzględnia faktu, że stan faktyczny sprawy zakłada, że dokonana darowizna zawiera polecenie wydatkowania przekazywanych środków pieniężnych na określony - przewidziany w statucie - cel społeczny, polegający na pomocy dzieciom chorym na choroby nowotworowe. W takim stanie faktycznym niewykazanie przez podatnika, przekazania tych środków na powyższy cel, bądź przekazanie ich na inny cel, oznacza ustawowy obowiązek uiszczenia od tych środków podatku dochodowego. W konsekwencji więc przedmiot darowizny przeznaczony zostanie na cel, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. Zwrócił na to uwagę sąd pierwszej instancji stwierdzając, że w stanie faktycznym sprawy to na podatniku spoczywać będzie obowiązek wykazania przeznaczenia środków finansowych na cele statutowe”. Podobne stanowisko zajął Minister Finansów w piśmie z 16 marca 1995 r., zgodnie z którym: „Oznacza to, że przez pojęcie „których celem statutowym jest działalność” należy rozumieć nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez daną jednostkę organizacyjną, np. placówki oświatowej czy kulturalnej, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost z zatwierdzonego statutu”. Powyższa kwestia nie budzi również wątpliwości w doktrynie prawa. Przykładowo można przytoczyć następujące adekwatne w sprawie cytaty tez renomowanych przedstawicieli doktryny prawa podatkowego: „Zwolnienie określone w art. 17 ust. 1 pkt 6c jest zdecydowanie szersze niż zwolnienie ograniczone przeznaczeniem dochodu na konkretne cele. Pozwala na uwzględnienie, jako przeznaczenia dochodów m.in. wielu wydatków pośrednich związanych z ogólnie pojmowaną działalnością podatnika. (...) Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych wyłącza z zakresu zwolnienia jedynie tę część dochodów przeznaczonych na działalność organizacji pożytku publicznego, która dotyczy ich działalności gospodarczej”. „Zatem zwolnienie dochodu będzie miało miejsce także w sytuacji jego wydatkowania na wspieranie działalności statutowej, realizowanej przez inny podmiot. Może to być np. dofinansowanie innej fundacji bądź klubu naukowego, o ile realizują one zadania wskazane w statucie organizacji, która przeznacza swój dochód na te cele”. „Wydatki mogą dotyczyć tylko pośrednio wyżej wymienionych celów, aby zwolnienie miało zastosowanie”.

W ocenie Wnioskodawcy, analiza statutu X w kontekście art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., prowadzi do wniosku, że wskazane w nim cele wypełniają ustawowy katalog. Oznacza to, że przeznaczenie w całości dochodu uzyskanego ze sprzedaży Jachtu na działalność statutową Fundacji określoną w § 2 Statutu jest objęta zwolnieniem z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. Dodatkowo powyższą argumentację wzmacnia to, że Wnioskodawca nie przeznaczy uzyskanego dochodu na refakturowanie usług wykonywanych przez inne podmioty.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że zakres interpretacji wyznacza pytanie sformułowane we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. W związku z tym, niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii ustalenia, czy dochód uzyskany z jednorazowej sprzedaży majątku przez Fundację - Jachtu, przeznaczony w całości na cele statutowe Fundacji będzie korzystać ze zwolnienia o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2167, ze zm.):

fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy:

fundator ustala statut fundacji, określający jej nazwę, siedzibę i majątek, cele, zasady, formy i zakres działalności fundacji, skład i organizację zarządu, sposób powoływania oraz obowiązki i uprawnienia tego organu i jego członków. Statut może zawierać również inne postanowienia, w szczególności dotyczące prowadzenia przez fundację działalności gospodarczej, dopuszczalności i warunków jej połączenia z inną fundacją, zmiany celu lub statutu, a także przewidywać tworzenie obok zarządu innych organów fundacji.

Fundacje posiadają osobowość prawną, tak więc jako osoby prawne są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), jako podmioty, które są zwolnione z opodatkowania.

Z uwagi na powyższe należy wskazać, że fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie. Oznacza to, że fundacje ustalają dochód bez względu na rodzaje źródeł przychodów, z których dochód ten został osiągnięty.

Generalnie działalność fundacji można podzielić na:

-działalność statutową (niegospodarczą) oraz

-działalność gospodarczą.

Jednocześnie należy podkreślić, że zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o fundacjach:

w oświadczeniu woli o ustanowieniu fundacji fundator powinien wskazać cel fundacji oraz składniki majątkowe przeznaczone na jego realizację.

Działalność statutowa wiąże się bezpośrednio z realizacją celów, do jakich fundacja została utworzona. Przykładem tego typu działalności jest:

-działalność pomocowa,

-działalność naukowa,

-działalność szkoleniowa, wydawnicza,

-organizowanie i finansowanie,

-realizacja konkretnych zadań jedno - lub wielokrotnych.

Zasadniczo środki na realizację celów statutowych mogą pochodzić z:

-majątku, w jaki fundacja została wyposażona, i dochodów z tego majątku;

-dotacji, zbiórek, spadków, darowizn, zapisów, programów pomocowych.

Ponadto dodatkowym źródłem dochodów fundacji może być własna działalność gospodarcza.

Wzajemny stosunek działalności statutowej i działalności gospodarczej określa art. 5 ust. 5 ustawy o fundacjach, który stanowi, że:

fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów. Jeżeli fundacja ma prowadzić działalność gospodarczą, wartość środków majątkowych fundacji przeznaczonych na działalność gospodarczą nie może być mniejsza niż tysiąc złotych.

Zatem, istotą fundacji i zasadniczym jej celem jest prowadzenie działalności statutowej, a działalność gospodarcza ma jedynie tworzyć warunki realizacji celów statutowych i uzupełniać środki na działalność statutową.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT:

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z kolei zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku. Innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

1)przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

2)przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

3)samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

-podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

-podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

-podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Zatem, warunkiem skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT jest, aby cele przewidziane w statucie mieściły się w katalogu celów wymienionych w tym przepisie.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wynika zatem wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na preferowane i ściśle określone w przepisie cele, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie, określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Przepis ten nie zawiera natomiast wymogu, aby wskazane w nim cele statutowe były głównymi czy też jedynymi celami działalności osoby prawnej. Jednak, aby podatnik, mógł skorzystać ze zwolnienia wynikającego z omawianego przepisu, musi zadeklarować, że osiągnięty przez niego dochód w całości lub w części przeznaczy na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę i na te cele go faktycznie wydatkuje.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawcą jest Fundacją (zwana dalej: „X”). Wnioskodawca planuje sprzedaż (odpłatnie) na podstawie umowy kupna-sprzedaży środka trwałego - jachtu regatowego, jednokadłubowego trzeciej generacji (…) metrowym maszcie (dalej jako „Jacht”). Celem Fundacji jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa i kulturalna. Zgodnie z § 2 Statutu:

2.Celem Fundacji jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, kulturalna w następującym zakresie:

1)podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej, a w szczególności:

a)upowszechniania w kraju i za granicą wiedzy o historii Rzeczypospolitej Polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem historii najnowszej, a także upowszechnienia martyrologii i bohaterskich czynów Narodu Polskiego,

b)kształtowania i promowania postaw patriotycznych,

c)promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą w tym ochrony jej wizerunku, a także przeciwdziałania rozpowszechniania w kraju i za granica informacji i publikacji o nieprawdziwych treściach historycznych, krzywdzących lub zniesławiających Rzeczpospolitą Polską lub Naród Polski,

d)ochrony a także promocji dóbr kultury i dziedzictwa narodowego,

e)promocji Polonii i Polaków za granicą;

2)rozwoju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej i polskiej przedsiębiorczości;

3)wspierania działalności z dziedziny kultury, edukacji, szkolnictwa oraz sportu i ochrony zdrowia;

4)wspierania działalności na rzecz rozwoju nauki, techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechniania i wdrażania nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

5)wspierania działalności z zakresu ochrony środowiska, ekologii i ochrony zwierząt oraz dziedzictwa przyrodniczego.

Dochód ze sprzedaży Jachtu Fundacja zamierza przeznaczyć tylko i wyłącznie na realizację celów statutowych zapisanych w § 2 Statutu X. Dochód ze sprzedaży Jachtu nie będzie przeznaczony na refakturowanie usług innych podmiotów.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy dochód uzyskany z jednorazowej sprzedaży majątku przez Fundację - Jachtu, przeznaczony w całości na cele statutowe Fundacji będzie korzystać ze zwolnienia o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Dokonując oceny stanowiska Wnioskodawcy należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiują pojęć zawartych w art. 17 ust. 1 pkt 4 tej ustawy.

Zauważyć również należy, że określenie celów statutowych pod kątem uprawnień podatkowych musi być precyzyjne, jasne i nie budzące wątpliwości, gdyż organy podatkowe nie są upragnione do dokonywania wykładni zapisów statutu.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, że ze statutu Fundacji wynika, że prowadzi Ona działalność naukową, naukowo-techniczną, oświatową i kulturalną. W tym miejscu należy wskazać, że katalog zwolnień zawarty w art. 17 ustawy o CIT, stanowi odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania. Należy mieć na uwadze, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej), dlatego też muszą być stosowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Z podatkowego punktu widzenia chodzi bowiem o zwolnienie dochodu od podatku, a zatem zastosowanie instytucji będącej wyjątkiem od reguły, jaką jest opodatkowanie dochodów osób prawnych.

Mając na uwadze powołane regulacje oraz przedstawione zdarzenie przyszłe, należy stwierdzić, że dochód Fundacji ze sprzedaży Jachtu przeznaczony i wydatkowany na cele statutowe, które są zgodne z celami wskazanymi w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, może podlegać zwolnieniu z opodatkowania na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy dochód uzyskany z jednorazowej sprzedaży majątku przez Fundację - Jachtu, przeznaczony w całości na cele statutowe Fundacji będzie korzystać ze zwolnienia o którym mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku                               z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).