Temat interpretacji
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę po zakończeniu realizacji inwestycji (tj. po poniesieniu całości kosztów kwalifikowanych) na podstawie Zezwolenia nie wpływa na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę po zakończeniu realizacji inwestycji (tj. po poniesieniu całości kosztów kwalifikowanych) na podstawie Zezwolenia nie wpływa na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 22 kwietnia 2022 r. (data wpływu tego samego dnia). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „Strefa” lub „SSE”) na podstawie Zezwolenia z 9 grudnia 2009 r. (…)(dalej: „Zezwolenie strefowe") obwiązującego do końca 2026 r. W związku z udzielonym Spółce Zezwoleniem strefowym Spółka została zobowiązana do:
-poniesienia na terenie Strefy wydatków inwestycyjnych w wysokości co najmniej (…) zł,
-zatrudnienia co najmniej (...) pracowników w terminie do 31 grudnia 2013 r.,
-utrzymania zatrudnienia na poziomie (...) pracowników do 31 grudnia 2015 r. oraz
-zakończenia inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2013 r.
Jednocześnie w Zezwoleniu strefowym zostało wskazane, że: i/ maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji wynosi (…) zł, ii/ do obliczenia maksymalnej wysokości dwuletnich kosztów pracy przyjmuje się koszty pracy (...) nowo zatrudnionych pracowników.
Ponadto w 2020 r. Spółka uzyskała Decyzję o wsparciu z 2 grudnia 2020 r. Nr (..) (dalej: „Decyzja o wsparciu") wydaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz.U. z 2020 r. poz.1670 z późń.zm dalej: „Ustawa o WNI"). Decyzja o wsparciu została wydana na czas określony - 15 lat (licząc od dnia jej wydania). W związku z otrzymaną Decyzją o wsparciu Spółka została zobowiązana do:
-poniesienia na terenie, na którym jest realizowana nowa inwestycja, kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji w wysokości co najmniej (…) zł w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r.,
-poniesienia kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji w wysokości nie niższej niż (…) zł w terminie do dnia 31 grudnia 2025 r.,
-zwiększenia średniorocznego zatrudnienia do poziomu 210 pracowników do dnia 31 grudnia 2023 r. oraz zatrudnieniu 10 pracowników i utrzymaniu zatrudniania na poziomie 220 pracowników w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r.,
-zakończenia inwestycji w terminie do dnia 31 grudnia 2023 r.
Jednocześnie w Decyzji o wsparciu zostało wskazane, że: i/ maksymalna wysokość kosztów kwalifikowanych inwestycji wynosi (…) zł, ii/ w przypadku korzystania ze zwolnienia podatkowego z tytułu tworzenia nowych miejsc pracy przyjmuje się koszty pracy 10 nowo zatrudnionych pracowników.
Na moment uzyskania Zezwolenia strefowego oraz Decyzji o wsparciu Spółka posiadała status średniego przedsiębiorcy. Od 1 stycznia 2022 r. Wnioskodawca spełnia warunki do uznania go za dużego przedsiębiorcę (na skutek przekroczenia pułapów, o których mowa w art. 2 Załącznika I Rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. U. UE. L. z 2014 r., Nr 187, str. 1 z późn.zm dalej: „Rozporządzenie UE").
W odniesieniu do działalności Spółki prowadzonej na terenie SSE na podstawie Zezwolenia strefowego zmiana statusu ze średniego na dużego przedsiębiorcę nastąpiła już po poniesieniu przez Spółkę nakładów inwestycyjnych (tj. po dacie zakończenia inwestycji), ale przed wykorzystaniem w całości przysługującej jej pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT.
W przypadku Decyzji o wsparciu (z uwagi na okoliczność, że nowa inwestycja jest w toku realizacji przez Spółkę) nakłady inwestycyjne (wydatki kwalifikowane) zostały w części poniesione, gdy Spółka miała status średniego przedsiębiorcy (tj. do dnia 31 grudnia 2021 r.), a w części zostaną poniesione (tj. od 1 stycznia 2022 r.) gdy Spółka będzie miała status dużego przedsiębiorcy.
Do momentu zmiany statusu przedsiębiorstwa Wnioskodawca używał na potrzeby kalkulacji puli dostępnej pomocy publicznej wskaźnika intensywności pomocy publicznej w wysokości 60% (50% właściwe dla województwa (…) powiększone o 10% dla średniego przedsiębiorcy).
W przeszłości - w toku realizacji inwestycji na podstawie Zezwolenia strefowego - Spółka liczyła się z możliwością przekroczenia pułapów określonych w Załączniku nr I do Rozporządzenia UE, a w konsekwencji zmianą statusu ze średniego na dużego przedsiębiorcę. Wobec powyższego w 2011 r. Spółka wystąpiła z wnioskiem do Ministra Finansów o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiocie zastosowania zmienionego wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy (w wyniku zmiany statusu przedsiębiorcy) wyłącznie do wydatków kwalifikowanych poniesionych po dacie zmiany statusu przedsiębiorcy.
W wydanej na wniosek Spółki interpretacji indywidualnej Organ uznał stanowisko Spółki za prawidłowe wskazując, że zmiana wskaźnika intensywności pomocy publicznej będzie dotyczyła jedynie kwoty pomocy uzyskanej po dacie uzyskania statusu dużego przedsiębiorcy (Interpretacja indywidualna z 14 października 2011 r., nr.: IBPBI/2/423-833/11/CzP wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach dalej: „Interpretacja indywidualna").
Wobec powyższego po stronie Spółki powstała wątpliwość czy zmiana statusu przedsiębiorcy w toku obowiązywania Zezwolenia wpływa na wysokość przyznanej Wnioskodawcy pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę po zakończeniu realizacji inwestycji (tj. po poniesieniu całości kosztów kwalifikowanych) na podstawie Zezwolenia nie wpływa na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, zmiana statusu ze średniego na dużego przedsiębiorcę po zakończeniu realizacji inwestycji (tj. po poniesieniu całości kosztów kwalifikowanych) na podstawie Zezwolenia nie wpływa na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE.
Uzasadnienie stanowiska wnioskodawcy
Na mocy Ustawy o SSE działalność w Strefie przez przedsiębiorców prowadzona jest na podstawie udzielonych zezwoleń. Przedsiębiorcy posiadający zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej wydane na podstawie przepisów w/w ustawy są objęci jej reżimem do końca 2026 r.
Art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT, dotyczy zwolnienia podatkowego dla dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE na podstawie zezwolenia. Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielnej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 121 z późn. zm. dalej: „Rozporządzenie SSE”) wysokość pomocy publicznej w formie zwolnienia z podatku oblicza się na podstawie: i) wysokości maksymalnej intensywności pomocy publicznej ii) wysokości poniesionych, kwalifikowanych wydatków inwestycyjnych. Na podstawie § 4 Rozporządzenia SSE maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jest jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą i w myśl pkt 1 dla województwa (…) wynosi 50%. Natomiast pkt 2 § 4 wskazuje na podwyższenie o 10% maksymalnej intensywności pomocy publicznej dla średnich przedsiębiorstw. Wysokość dochodu zwolnionego z podatku oblicza się poprzez pomnożenie kosztów inwestycji (wyłącznie koszty kwalifikowane) przez przysługującą intensywność pomocy publicznej, a następnie uzyskaną kwotę należy podzielić przez właściwą stawkę podatku.
Zgodnie z art. 2 Załącznika nr I do Rozporządzenia UE za średnie przedsiębiorstwo uznaje się przedsiębiorstwa:
-które zatrudnią mniej niż 250 pracowników oraz
-których roczny obrót nie przekracza równowartości 50 mln euro albo ich całkowity bilans roczny nie przekracza równowartości 43 mln euro.
Dane uwzględniane do obliczania w/w wartości odnoszą się do ostatniego zatwierdzonego okresu obrachunkowego i są obliczane w skali roku (art. 4 Załącznika nr I do Rozporządzenia UE).
Natomiast, w myśl art. 2 pkt 24 Rozporządzenia UE duże przedsiębiorstwo oznacza przedsiębiorstwo niespełniające kryteriów, o których mowa w Załączniku nr I.
Jeżeli w dniu zamknięcia ksiąg rachunkowych przedsiębiorstwo stwierdzi, że w skali rocznej przekroczyło poziomy zatrudnienia lub poziomy finansowe określone w art. 2 Załącznika nr I, utrata statusu średniego przedsiębiorcy następuje, gdy taka sytuacja powtórzy się w ciągu dwóch kolejnych okresów obrachunkowych. Oznacza to, że do zmiany statusu przedsiębiorstwa dochodzi dopiero wtedy, gdy zmiana ma trwały charakter, tj. wartości referencyjne przekraczają progi (lub pozostają poniżej progów) w dwóch kolejnych okresach obrachunkowych. Zgodnie z brzmieniem powołanego przepisu art. 4 zmienione wartości uwzględnia się począwszy od dnia zamknięcia ksiąg.
Natychmiastowa zmiana statusu przedsiębiorstwa jest konsekwencją jedynie zdarzeń restrukturyzacyjnych / reorganizacyjnych takich jak np. fuzje, przejęcia, czy podziały (tak przykładowo: Wyjaśnienia Komisji Europejskiej z 26 września 2011 r., znak:
ENTR/B3/TE/nc Ares (2011)1102593, dotyczące interpretacji przepisów Załącznika do Zalecenia Komisji Europejskiej 361/2003 z 6 maja 2003 r.).
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że zmiana statusu ze średniego na dużego przedsiębiorcę po zakończeniu realizacji inwestycji (tj. poniesieniu całości kosztów kwalifikowanych) na podstawie Zezwolenia nie wpłynie na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE.
Należy podkreślić, że w przypadku Wnioskodawcy, zmiana statusu ze średniego na dużego przedsiębiorcę nastąpiła 1 stycznia 2022 r., tj. już po poniesieniu przez Spółkę całości nakładów inwestycyjnych (tj. po dacie zakończenia inwestycji). Wszystkie koszty kwalifikowane związane z realizacją inwestycji Spółka ponosiła posiadając status średniego przedsiębiorcy. Wobec powyższego na moment zakończenia przez Spółkę inwestycji znana była całkowita kwota poniesionych przez Spółkę wydatków kwalifikowanych, stanowiących podstawę do obliczenia wysokości dostępnej dla Spółki puli pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Późniejsza zmiana przez Spółkę statusu przedsiębiorcy, następująca m.in. w związku z rozwojem prowadzonej przez Spółkę działalności w wyniku realizacji inwestycji na terenie SSE, nie może obligować podatnika do korekty wstecznej przyznanego mu prawa do pomocy publicznej. Prawo nabyte w tym zakresie jest definitywne i późniejsza zmiana statusu przedsiębiorcy nie ma na nie żadnego wpływu.
Równocześnie Wnioskodawca zwraca uwagę, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych przez organy podatkowe, przykładowo:
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 czerwca 2016 r. nr. IBPB-1-3/4510-355/16/JKT, gdzie Organ przychylił się do stanowiska Wnioskodawcy, według którego „skoro przed utratą statusu średniego przedsiębiorcy Wnioskodawca poniósł wszystkie nakłady inwestycyjne z tytułu których przysługuje mu prawo do zwolnienia podatkowego w podatku dochodowym, to dla obliczenia wartości maksymalnej intensywności pomocy regionalnej przysługującej Wnioskodawcy cała równowartość tych inwestycji podlega rozliczeniu według wskaźnika 65% właściwego dla średniego przedsiębiorcy";
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 9 kwietnia 2020 r., nr: 0111-KDIB1-1.4010.34.2020.1.SG, gdzie Organ wskazał, że „Zmiana wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej dotyczy wyłącznie tej części inwestycji, która jest dokonywana po dniu utraty statusu średniego przedsiębiorcy. W związku z powyższym, prawo do uzyskania pomocy publicznej według wskaźnika 60% nabyte przed datą zmiany statusu jest nabyte definitywnie i późniejsza zmiana statusu nie ma wpływu na kwotę zdyskontowanej pomocy do wykorzystania. Oznacza to, że cała zdyskontowana wartość pomocy publicznej, do której prawo nabyła Spółka przed zmianą statusu pozostaje nadal do wykorzystania.";
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14 grudnia 2020 r., nr: 0111-KDIB1-1.4010.417.2020.1.BS, gdzie Organ wskazał, że „zmiana wskaźnika maksymalnej intensywności pomocy publicznej dotyczy wyłącznie tej części wydatków inwestycyjnych, które są ponoszone w znaczeniu kasowym po dniu utraty statusu średniego przedsiębiorcy";
- Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 18 sierpnia 2020 r., nr: 0111-KDIB1-3.4010.219.2020.1.JKT, gdzie: Organ wskazał, że „Zmiana progu maksymalnej intensywności pomocy publicznej dotyczy wyłącznie wartości wydatków inwestycyjnych ponoszonych (w znaczeniu kasowym) po dacie zmiany statusu i podlega rozliczeniu wg wskaźnika właściwego dla "dużego" podmiotu.";
Wobec powyższego, w ocenie Spółki, zmiana statusu ze średniego na dużego przedsiębiorcę po zakończeniu realizacji inwestycji (tj. po poniesieniu całości kosztów kwalifikowanych) na podstawie Zezwolenia nie wpływa na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE, w związku z czym Spółka wnosi o uznanie jej stanowiska za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1670, dalej: „ustawa o SSE”)
Dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to stanowi pomoc publiczną, przy czym wielkość tej pomocy nie może przekroczyć jej maksymalnej wielkości określonej w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 4.
Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych. Jednocześnie jednak pamiętać należy, że uzyskiwane z tego tytułu preferencje stanowią pomoc publiczną, niezgodną (co do zasady) z jednolitym wspólnym rynkiem w Unii Europejskiej. Z tego też względu szczegółowe warunki udzielania tej formy pomocy, w szczególności jej intensywność, są ściśle uregulowane przepisami prawa, których naruszenie grozi koniecznością zwrotu otrzymanej pomocy publicznej.
Stosownie do postanowień art. 16 ust. 1 ww. ustawy, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej „zezwoleniem”.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”)
Wolne od podatku są:
dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1670), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami;
Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego Zezwolenia.
Równocześnie, art. 17 ust. 4 updop, stanowi, że
Zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Z treści cytowanych wyżej przepisów art. 17 ust. 1 pkt 34 i ust. 4 updop wynika, że warunkiem korzystania z przedmiotowego zwolnienia jest uzyskanie dochodu z działalności gospodarczej, prowadzonej w zakresie przedmiotowym określonym w zezwoleniu, przy czym działalność gospodarcza ma być prowadzona na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.
Zgodnie z § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 121),
pomoc publiczna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1036, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.) stanowi regionalną pomoc inwestycyjną z tytułu:
1)kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 lub
2)tworzenia nowych miejsc pracy, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i dwuletnich kosztów pracy nowo zatrudnionych pracowników, obejmujących koszty płacy brutto tych pracowników, powiększone o składki obowiązkowe, takie jak składki na ubezpieczenie społeczne, ponoszone przez przedsiębiorcę od dnia zatrudnienia tych pracowników.
Zgodnie natomiast z § 4 ust. 1 tego rozporządzenia,
maksymalna intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3 oraz 6, wynosi:
50% – na obszarach należących do województw: lubelskiego, podkarpackiego, warmińsko-mazurskiego i podlaskiego;
35% – na obszarach należących do województw: kujawsko-pomorskiego, lubuskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, pomorskiego, świętokrzyskiego, zachodniopomorskiego oraz na obszarach należących do podregionów ciechanowsko-płockiego, ostrołęcko-siedleckiego, radomskiego i warszawskiego wschodniego;
25% – na obszarach należących do województw: dolnośląskiego, wielkopolskiego i śląskiego;
20% – na obszarze należącym do podregionu warszawskiego zachodniego;
15% – na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy do dnia 31 grudnia 2017 r.;
10% – na obszarze należącym do miasta stołecznego Warszawy od dnia 1 stycznia 2018 r.
Maksymalną intensywność regionalnej pomocy inwestycyjnej udzielanej małym lub średnim przedsiębiorcom, w rozumieniu art. 2 pkt 2 rozporządzenia nr 651/2014, podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto w przypadku małych przedsiębiorców oraz o 10 punktów procentowych brutto w przypadku średnich przedsiębiorców, w stosunku do maksymalnej intensywności określonej dla poszczególnych obszarów. Podwyższenia nie stosuje się w przypadku dużych projektów inwestycyjnych. (§ 4 ust. 2 ww. rozporządzenia).
W analizowanym opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego Wnioskodawca od 2022 r. traci status średniego przedsiębiorcy i staje się dużym przedsiębiorcą.
Status przedsiębiorcy jako „dużego” lub „średniego” jest okolicznością faktyczną mającą znaczenie prawne w zakresie skutków podatkowych funkcjonowania w specjalnej strefie ekonomicznej. O statusie tym decyduje spełnienie przez danego przedsiębiorcę określonych prawem wymogów. O statusie tym decyduje także podatnik, w tym sensie, że jego decyzje gospodarcze, strukturalne, własnościowe itd., stanowią o spełnieniu kryteriów określonych dla danej kategorii przedsiębiorcy. O ile więc dany podatnik z przyczyn obiektywnych uzyskuje inny niż dotychczas status, istotny dla określenia przysługującej mu pomocy z uwagi na prowadzenie działalności gospodarczej w strefie, to tym samym z tą zmianą zmieniają się przysługujące mu uprawnienia (obowiązki) na te, które zgodnie z aktualnym (nabytym) statusem mu przynależą.
Do zmiany takiej dochodzi poprzez fakt zmiany statusu danego przedsiębiorstwa (przedsiębiorcy), bez konieczności wydawania jakiejkolwiek decyzji czy aktu administracyjnego.
Odnosząc się cytowanych powyżej przepisów wskazać należy, że przysługująca intensywność pomocy na podstawie statusu przedsiębiorstwa powinna być ustalana na dzień wydania zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i powinna być niezmienna przez cały okres realizacji inwestycji.
Kluczowym elementem określającym dopuszczalność udzielenia pomocy oraz parametry uzyskanej pomocy jest dzień, w którym przedsiębiorca nabywa prawo do skorzystania z pomocy publicznej. Organ publiczny poprzez przyznanie takiego prawa wskazuje między innymi wartość pomocy, do jakiej jest uprawniony przedsiębiorca.
Zatem, dzień nabycia praw do pomocy i parametry udzielonej pomocy wynikają z zezwolenia. W dniu wydania zezwolenia do dyspozycji przedsiębiorcy stawiana jest określona wartość (maksymalna) pomocy, z której przedsiębiorca może, lecz nie musi skorzystać, w całości lub w części.
W świetle powyższego, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że zmiana statusu Wnioskodawcy ze średniego na dużego przedsiębiorcę po zakończeniu realizacji inwestycji (tj. po poniesieniu całości kosztów kwalifikowanych) na podstawie Zezwolenia nie wpływa na wysokość przysługującego Spółce zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych z tytułu prowadzenia działalności na terenie SSE, jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą Organ w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).