w zakresie ustalenia, czy przystąpienie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością do Wnioskodawcy (spółki jawnej), przy spełnieniu przez Wnioskodawcę wa... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.9.2021.1.JKU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 5 marca 2021 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.9.2021.1.JKU

Temat interpretacji

w zakresie ustalenia, czy przystąpienie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością do Wnioskodawcy (spółki jawnej), przy spełnieniu przez Wnioskodawcę warunków opisanych w zdarzeniu przyszłym wniosku, spowoduje obowiązek stosowania przez Wnioskodawcę przepisów ustawy o CIT, tj. opodatkowanie Wnioskodawcy podatkiem CIT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 stycznia 2021 r. (data wpływu 12 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy przystąpienie spółki Z do Wnioskodawcy (spółki jawnej), przy spełnieniu przez Wnioskodawcę warunków opisanych w zdarzeniu przyszłym wniosku, spowoduje obowiązek stosowania przez Wnioskodawcę przepisów ustawy o CIT, tj. opodatkowanie Wnioskodawcy podatkiem CIT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2021 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie w zakresie ustalenia, czy przystąpienie spółki Z do Wnioskodawcy (spółki jawnej), przy spełnieniu przez Wnioskodawcę warunków opisanych w zdarzeniu przyszłym wniosku, spowoduje obowiązek stosowania przez Wnioskodawcę przepisów ustawy o CIT, tj. opodatkowanie Wnioskodawcy podatkiem CIT.

We wniosku przedstawiono następujący opis zdarzenia przyszłego:

Wnioskodawca jest spółką osobową (jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej). Spółka jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, jej dochody są w całości opodatkowane na terytorium RP, posiada siedzibę na terytorium RP. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa wyrobów tekstylnych (PKD 46.41.Z).

Na dzień wnoszenia niniejszego wniosku wspólnikami Spółki są dwie osoby fizyczne: X i Y.

W pierwszym dniu wybranego miesiąca roku 2021 (Wnioskodawca nie posiada na obecną chwilę wiedzy dotyczącej dokładnej daty) do Wnioskodawcy (tj. do spółki jawnej) przystąpi jako wspólnik Z (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością). Tak więc po przystąpieniu skład wspólników Wnioskodawcy będzie prezentował się następująco: X, Y i Z.

Po wystąpieniu ww. zdarzenia, Wnioskodawca złoży do odpowiednich organów informacje (aktualizacje informacji), o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm.; dalej: „ustawy o CIT”) - w terminie 14 dni licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie Wnioskodawcy. Złożone informacje będą zawierały wszelkie dane określone w art. 1 ust. 4 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca chce uzyskać odpowiedź na pytanie wymienione poniżej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy przystąpienie spółki Z do Wnioskodawcy (spółki jawnej), przy spełnieniu przez Wnioskodawcę warunków opisanych w zdarzeniu przyszłym wniosku, spowoduje obowiązek stosowania przez Wnioskodawcę przepisów ustawy o CIT, tj. opodatkowanie Wnioskodawcy podatkiem CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, przystąpienie spółki Z do Wnioskodawcy (spółki jawnej), przy spełnieniu przez Wnioskodawcę warunków opisanych w zdarzeniu przyszłym wniosku, nie spowoduje obowiązku stosowania przez Wnioskodawcę przepisów ustawy o CIT, tj. opodatkowania Wnioskodawcy podatkiem CIT.

Zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy o CIT, przepisy ustawy mają również zastosowanie do spółek jawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne oraz spółka jawna nie złoży:

  1. przed rozpoczęciem roku obrotowego informacji, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), lub
  2. aktualizacji informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników

-do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

W myśl art. 1 ust. 4 ustawy o CIT, informacja, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, zawiera:

  1. imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:
    1. wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej;
    2. podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki;
  2. nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.

Zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o CIT, spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru.

Z powyższych przepisów wynika, że jeżeli spółka jawna nie składa się wyłącznie ze wspólników będących osobami fizycznymi, to musi zwrócić uwagę na powyższe przepisy, gdyż istnieje ryzyko opodatkowania jej dochodów podatkiem CIT.

Przedmiotowe przepisy stanowią jednak, że jeżeli spółka jawna złoży informacje, o których mowa w art. 1 ust. 3 i ust. 4 ustawy o CIT (w odpowiednim terminie i do odpowiednich organów) - przepisy ustawy o CIT nie będą miały do niej zastosowania.

Wobec powyższego, przystąpienie spółki Z do Wnioskodawcy (spółki jawnej), przy spełnieniu przez Wnioskodawcę warunków opisanych w zdarzeniu przyszłym wniosku, nie spowoduje obowiązku stosowania przez Wnioskodawcę przepisów ustawy o CIT, tj. opodatkowania Wnioskodawcy podatkiem CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. przepisów ustawy z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2020 r. poz. 2123), zwanej dalej „ustawą zmieniającą”, niektóre spółki jawne mogą uzyskać status podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Założeniem obowiązujących od 1 stycznia 2021 r. regulacji jest zapewnienie możliwości weryfikacji prawidłowości rozliczeń w tym podatku przez – będących podatnikami tego podatku – bezpośrednich lub pośrednich wspólników takich spółek.

Z powyższych względów, w art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 z późn. zm.; dalej: „ustawy CIT”), dodany został przepis stanowiący, że spółka jawna utraci status podmiotu podatkowo transparentnego i będzie stawała się podatnikiem podatku dochodowego w podatku CIT wówczas, kiedy nie złoży w odpowiednim terminie informacji o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki.

Bowiem stosownie do treści art. 1 ust. 3 pkt 1a ustawy CIT, spółka jawna mająca siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, której wspólnikami spółki jawnej nie są wyłącznie osoby fizyczne, może złożyć rezygnacje ze statusu podatnika podatku dochodowego od osób prawnych składając:

  1. przed rozpoczęciem roku obrotowego informację, według ustalonego wzoru, o podatnikach podatku dochodowego od osób prawnych oraz o podatnikach podatku dochodowego od osób fizycznych, posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku tej spółki, o którym mowa odpowiednio w art. 5 ust. 1 albo o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), lub
  2. aktualizację informacji, o której mowa w lit. a, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników

-do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki.

Obowiązek składania takich informacji nie obejmuje spółek jawnych, których bezpośrednimi wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne. W takim bowiem przypadku, na podstawie samej umowy spółki, organy podatkowe określić mogą jaki podatnik, i w jakiej proporcji, uzyskiwane przez taką spółkę przychody oraz ponoszone koszty powinien wykazać jako swoje przychody i koszty służące wyliczeniu dochodu wspólnika, podlegającego w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Zgodnie z treścią art. 1 ust. 4 ustawy CIT, informacja, o której mowa w ust. 3 pkt 1a, zawiera:

  1. imię i nazwisko albo firmę (nazwę), adres miejsca zamieszkania albo adres siedziby, numer identyfikacji podatkowej oraz wielkość prawa do udziału w zysku spółki jawnej:
    1. wspólnika będącego podatnikiem osiągającym dochody ze spółki jawnej,
    2. podatnika niebędącego wspólnikiem spółki jawnej osiągającego dochody z tej spółki;
  2. nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej podmiotu niebędącego podatnikiem podatku dochodowego, za pośrednictwem którego podatnik osiąga dochody ze spółki jawnej, oraz wielkość posiadanego przez podatnika prawa do udziału w zysku tego podmiotu.

Informacje należy składać na formularzu CIT-15J oraz załączniku do tego formularza CIT/JW, do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę spółki jawnej oraz do naczelnika urzędu skarbowego właściwego dla każdego podatnika osiągającego dochody z takiej spółki. Wzory informacji zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 stycznia 2021 r. w sprawie wzoru informacji o podatnikach podatku dochodowego posiadających, bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej (Dz.U. poz. 87):

  • załącznik nr 1 do ww. rozporządzenia - formularz CIT-15J - Informacja o podatnikach podatku dochodowego posiadających bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów niebędących podatnikami podatku dochodowego, prawa do udziału w zysku spółki jawnej,
  • załącznik nr 2 do ww. rozporządzenia - formularz CIT/JW - Załącznik o danych podatnika podatku dochodowego, który osiąga dochody ze spółki jawnej.

Co do zasady, informacje powinny być składane przed rozpoczęciem roku obrotowego spółki oraz w każdym przypadku, gdy nastąpi zmiana w składzie podatników, w terminie 14 dni, licząc od dnia zaistnienia zmiany.

Spółka jawna posiada status podatnika odpowiednio od pierwszego dnia roku obrotowego, o którym mowa w ust. 3 pkt 1a lit. a, albo od dnia zaistnienia zmian w składzie podatników, o których mowa w ust. 3 pkt 1a lit. b, do dnia likwidacji spółki lub wykreślenia z właściwego rejestru (art. 1 ust. 5 ustawy CIT).

Z treści wniosku wynika, że w 2021 r. do Wnioskodawcy (spółki jawnej) zamierza przystąpić Z (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością). Wnioskodawca złoży do odpowiednich organów informacje (aktualizacje informacji), o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a lit. a i b ustawy CIT - w terminie 14 dni licząc od dnia zaistnienia zmian w składzie Wnioskodawcy. Złożone informacje będą zawierały wszelkie dane określone w art. 1 ust. 4 ustawy CIT. Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą opodatkowania Wnioskodawcy podatkiem CIT.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa wskazać należy, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy przystąpienie spółki Z do Wnioskodawcy (spółki jawnej), przy spełnieniu przez Wnioskodawcę warunków opisanych w zdarzeniu przyszłym wniosku, spowoduje obowiązek stosowania przez Wnioskodawcę przepisów ustawy o CIT, tj. opodatkowanie Wnioskodawcy podatkiem CIT należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.