Temat interpretacji
Ustalenie, czy otrzymanie przez Wnioskodawcę środków na poczet dokonywanych na rzecz Uczestników Zwrotów stanowić będzie przychód, w rozumieniu przepisu art. 12 ustawy o CIT, po stronie Wnioskodawcy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) oraz czy dokonywanie przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników Zwrotów stanowić będzie koszt uzyskania przychodów, w rozumieniu przepisu art. 15 ustawy o CIT, po stronie Wnioskodawcy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy:
·otrzymanie przez Wnioskodawcę środków na poczet dokonywanych na rzecz Uczestników Zwrotów stanowić będzie przychód, w rozumieniu przepisu art. 12 ustawy o CIT, po stronie Wnioskodawcy (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
·dokonywanie przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników Zwrotów stanowić będzie koszt uzyskania przychodów, w rozumieniu przepisu art. 15 ustawy o CIT, po stronie Wnioskodawcy (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
X Sp. z o. o. z siedzibą w (…) (Spółka, Wnioskodawca, Organizator) prowadzi działalność gospodarczą – jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się organizacją oraz zarządzaniem programami lojalnościowymi, programami motywacyjnym oraz akcjami promocyjnymi. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawca świadczy na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej, loterii i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.
Program
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz Przedsiębiorstwa (Klient, Sponsor), usługę polegającą na organizacji promocji skierowanej do klientów będących konsumentami w rozumieniu art. 22(1) Kodeksu cywilnego (Uczestnik) (Program). Celem Programu jako akcji promocyjnej, jest zwiększenie rozpoznawalności marki Klienta oraz zwiększenie wolumenu sprzedaży oferowanych przez Klienta produktów.
Program realizowany jest przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy zawartej pomiędzy nim a Klientem (Umowa) oraz na podstawie Regulaminu Programu opublikowanego na stronie ww. Programu oraz dostępnego w biurze Spółki (Regulamin). Zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta na podstawie Umowy obejmować będzie organizację, obsługę i promocję Programu, a także weryfikację spełnienia warunków wzięcia udziału w Programie przez jego Uczestników.
W myśl postanowień Regulaminu (Definicje):
1)Klient jest Partnerem Programu;
2)Uczestnikiem może być wyłącznie osoba fizyczna, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych oraz zamieszkała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, będąca konsumentem w rozumieniu przepisu art. 221 k.c., która, w Okresie Trwania Programu zakupiła Produkty Promocyjne w Punktach Sprzedaży;
3)Punktami Sprzedaży są punkty sprzedaży detalicznej oferujące do sprzedaży Produkty Promocyjne, które zawarły z Partnerem Programu umowę o ich udziale w Programie;
4)Produktami Promocyjnymi są określone produkty będące w ofercie handlowej Partnera Programu, oferowane do sprzedaży w Punktach Sprzedaży.
Zasady Programu:
1)Program polega na umożliwieniu Uczestnikowi dokonania zwrotu zakupionego w Okresie Trwania Programu, w Punkcie Sprzedaży, Produktu Promocyjnego po spełnieniu określonych w Regulaminie warunków.
2)W przypadku dokonania prawidłowego zgłoszenia zwrotu Uczestnikowi przysługuje zwrot ceny uiszczonej za Produkt Promocyjny, na wskazany przez Uczestnika rachunek bankowy. Wysokość zwracanej kwoty brutto zakupu odpowiadać będzie kwocie uiszczonej przez Uczestnika. Zwrot ceny zakupu produktu nie obejmuje kosztów towarzyszących związanych z zakupem produktu, takich jak koszty przesyłki, koszty dojazdu do sklepu, koszt przesłania zgłoszenia.
3)Klient przewiduje przeznaczenie na Program określonej puli środków pieniężnych, która stanowić będzie maksymalny poziom jego wydatków tytułem Zwrotów i po jej wyczerpaniu Program zostanie zakończony (Pula środków).
4)W Programie nie mogą brać udziału pracownicy oraz współpracownicy (niezależnie od podstawy prawnej współpracy) Organizatora ani Partnera Programu, a także podmioty wykonujące na rzecz Organizatora lub Partnera Programu jakiekolwiek czynności faktyczne lub prawne związane z organizacją i obsługą Programu, w tym członkowie najbliższej rodziny ww. osób i podmiotów. Przez członków najbliższej rodziny rozumie się wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, małżonka, małżonka rodzeństwa i rodziców małżonka.
5)W ramach Programu Uczestnik może wykonać tylko jeden zwrot Produktu Promocyjnego.
6)W ramach Programu możliwy jest wyłącznie jeden zwrot Produktu Promocyjnego przypadający na jedno gospodarstwo domowe. Weryfikacja w tym zakresie będzie prowadzona przez Organizatora w oparciu o zadeklarowany przez Uczestnika w Formularzu Zwrotu adres.
7)Zgłoszenia zwrotu dokonane w sposób niezgodny z Regulaminem oraz zawierające nieprawdziwe lub nieprawidłowe dane nie będą rozpatrywane i uwzględniane przez Organizatora.
Uwagi ogólne
Udział w Programie jest dobrowolny. Program nie jest grą hazardową w rozumieniu Ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz.U.2018 poz. 165 ze zm.).
Umowa pomiędzy Wnioskodawcą a Klientem
W ramach Umowy Klient przekazuje Wnioskodawcy środki pieniężne z dwóch tytułów:
1)wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za świadczone na rzecz Klienta w ramach Umowy usługi marketingowe – w niniejszym przypadku, za organizację akcji promocyjnej;
2)środki pieniężne na pokrycie wykonywanych przez Wnioskodawcę Zwrotów na rzecz Uczestników Programu.
Na podstawie Umowy Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za organizację Programu. W ramach organizacji Programu Wnioskodawca wykonuje na rzecz Klienta przede wszystkim następujące czynności:
a)przygotowanie regulaminu Programu,
b)stworzenie, utrzymanie i administrowaniem systemem informatycznym do obsługi Programu,
c)przygotowanie informacji na temat Programu dla potencjalnych uczestników,
d)weryfikacja spełnienia przez Uczestnika warunków uczestnictwa w Programie,
e)przyjmowanie zwrotów Produktów Promocyjnych,
f)weryfikacja zgodności dokonanych zwrotów z Regulaminem,
g)pośredniczenie w rozliczeniach pomiędzy Partnerem Programu a Uczestnikami.
Zgodnie z Umową Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za świadczenie usług marketingowych. Usługi marketingowe świadczone przez Wnioskodawcę obejmują organizację i obsługę Programu. Zakres tych usług został wskazany w powyżej.
Kwota wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy za świadczenie usług w zakresie organizacji Programu jest odgórnie ustalona w Umowie, na podstawie kosztorysów, które stanowią załączniki do tej Umowy. Kwota ta może jednak podlegać modyfikacjom w związku z faktem, iż w toku prac (realizacji Umowy) Klient zleca Wnioskodawcy dodatkowe prace, za dodatkowym wynagrodzeniem, których podstawą są dodatkowe kosztorysy. Podstawą do ustalenia wysokości wynagrodzenia należnego Wnioskodawcy są zatem ww. kosztorysy stanowiące załącznik do Umowy oraz uzgodnienia między Wnioskodawcą i Klientem, czynione w toku realizacji Umowy.
Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie w cyklach miesięcznych. Świadczenie usług w danym miesiącu jest udokumentowane fakturą wystawianą przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta.
Organizator dokonywać będzie na rzecz Uczestników zwrotu uiszczonej przez nich ceny za Produkty Promocyjne, po spełnieniu przez Uczestnika warunków uczestnictwa w Programie. Środki przeznaczone na zwroty Organizator każdorazowo otrzymywać będzie od Partnera Programu. Program zostanie zakończony po wyczerpaniu się zaplanowanej Puli Środków.
Finansowanie Zwrotów
Na podstawie Umowy Klient będzie przekazywał Wnioskodawcy środki pieniężne służące finansowaniu dokonywanych na rzecz Uczestników Programu Zwrotów w oparciu o wystawianą przez Wnioskodawcę notę obciążeniową. Środki te będą przekazywane Wnioskodawcy zaliczkowo, co oznacza, że Klient będzie przekazywał środki na finansowanie przyszłych Zwrotów, a Wnioskodawca nie będzie w tym celu posługiwał się własnymi środkami pieniężnymi.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy nie będzie uzależnione od sumy kwot Zwrotów przekazanych przez niego na rzecz Uczestników – z tego tytułu Wnioskodawcy nie będzie należeć się jakiekolwiek wynagrodzenie od Klienta. Wnioskodawca, kwoty otrzymane od Klienta jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w jego imieniu i na jego rzecz, ujmować będzie przejściowo w prowadzonej przez siebie ewidencji VAT.
W tytule przelewu do Uczestnika Wnioskodawca będzie wskazywać, że zwrot środków pieniężnych na rzecz Uczestnika realizowany jest przez niego w imieniu, na rzecz i na rachunek Klienta. Wnioskodawca dysponować będzie dowodem realizacji przelewu bankowego w postaci wyciągu z rachunku bankowego; wyciąg z rachunku bankowego stanowić będzie także ewidencję wydatków i ich zwrotów przez Klienta, o której mowa jest art. 29a ust. 7 pkt 3 Ustawy o VAT.
W przypadku gdy po upływie Okresu Trwania Programu Wnioskodawca nie przekaże na rzecz Uczestników całości środków jakie otrzymał od Klienta tytułem zaliczki na Zwroty, Wnioskodawca dokona zwrotu niewykorzystanych środków na rzecz Klienta i wystawi na rzecz Klienta notę uznaniową na pozostałą do zwrotu kwotę.
Po wykorzystaniu przekazanej Wnioskodawcy kwoty tytułem zaliczki na poczet Zwrotów, Klient zobowiązany będzie do przekazania kolejnej transzy, aż do wyczerpania się przewidzianej przez Klienta Puli Środków określonej w Regulaminie.
Program będzie realizowany przez Wnioskodawcę od (...) 2022 r do (...) 2022 r.
Wnioskodawca planuje, że w przyszłości będzie on organizował kolejne edycje tego Programu na analogicznych zasadach lub programy lojalnościowe dla innych klientów Wnioskodawcy, oparte na analogicznym mechanizmie premiowania jego uczestników (Zdarzenie przyszłe II).
Informacje formalne
Wnioskodawca oraz Klient są zarejestrowani jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług. Usługi marketingowe świadczone przez Spółkę podlegają opodatkowaniu VAT.
Pytania
1)Czy w opisanym Zdarzeniu przyszłym oraz Zdarzeniu przyszłym II otrzymanie przez Wnioskodawcę środków na poczet dokonywanych na rzecz Uczestników Zwrotów stanowić będzie przychód, w rozumieniu przepisu art. 12 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. 1992 Nr 21 poz. 86) (dalej: „ustawa o CIT”), po stronie Wnioskodawcy? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
2)Czy w opisanym Zdarzeniu przyszłym oraz Zdarzeniu przyszłym II dokonywanie przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników Zwrotów stanowić będzie koszt uzyskania przychodów, w rozumieniu przepisu art. 15 ustawy o CIT, po stronie Wnioskodawcy? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
1) Odpowiedź na pytanie nr 1 powinna brzmieć następująco – nie, w przedstawionym Zdarzeniu przyszłym oraz Zdarzeniu przyszłym II otrzymanie przez Wnioskodawcę od Klienta środków pieniężnych na poczet dokonywanych na rzecz Uczestników Programu Zwrotów nie stanowi dla Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu przepisu art. 12 ustawy o CIT.
2)Odpowiedź na pytanie nr 2 powinna brzmieć następująco – nie, w opisanym Zdarzeniu przyszłym oraz Zdarzeniu przyszłym II dokonywanie przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników Zwrotów nie będzie stanowić dla Wnioskodawcy kosztu uzyskania przychodów w rozumieniu przepisu art. 15 ustawy o CIT.
Ad. 1)
Wnioskodawca w ramach Programu zajmować się będzie jego obsługą na zlecenie Klienta. Wnioskodawca będzie otrzymywać od Klienta środki pieniężne na poczet dokonywanych Zwrotów.
W ocenie Wnioskodawcy, mając na uwadze brzmienie przepisu art. 12 ustawy o CIT, środki te nie będą stanowić dla Wnioskodawca przychodu, bowiem nie są one przeznaczone do swobodnego dysponowania przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca zobowiązany jest do ich rozdysponowania w określony sposób oraz do ewentualnego zwrotu kwoty środków niewykorzystanych w ramach Programu. Tym samym otrzymane przez Wnioskodawcę od Klienta środki na pokrycie Zwrotów nie stanowią dla Wnioskodawcy definitywnego przysporzenia majątkowego, a więc nie są dla Wnioskodawcy przychodem.
Tożsame stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji podatkowej z dnia 13 stycznia 2021 r. Znak: 0111-KDIB2-1.4010.447.2020.2.PB, w której to stwierdził, że niedefinitywne przysporzenie majątkowe otrzymane przez określony podmiot w postaci środków pieniężnych, które podmiot ów musi przekazać osobom trzecim, nie stanowi jego przychodu w rozumieniu ustawy o CIT.
Podobnie orzekł także Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. sygn. akt III SA 3382/02 gdzie uznał, że za przychód można uznać wyłącznie otrzymywane przez podatnika wartości: „[...] które charakteryzują się definitywnym przyrostem majątku podatnika.”. Z kolei Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w wyroku z dnia 30 października 2007 r. sygn. akt I SA/Wr 861/07 wskazał, że: „[...] dochodem uzyskanym jest dochód (przychód), którym wspólnik może sam rozporządzać, a więc dochód rzeczywiście mu wypłacony lub przedstawiony do jego dyspozycji, niezależnie od zadysponowania tym zyskiem przez podatnika”. Nie jest istotne dla konkluzji Wnioskodawcy w tym zakresie, że przytoczony wyrok wrocławskiego WSA wydany był na kanwie podatku dochodowego od osób fizycznych, bowiem podglądy sądu w tym zakresie zachowują swoją aktualność także w odniesieniu do dochodu (przychodu) w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Niezależnie od powyższego, brak przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy w kontekście otrzymywanych na rozliczenie Promocji środków, wynika pośrednio z przepisu art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT, zgodnie z którym do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Ad. 2)
Zgodnie z przepisem art. 15 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Mając na uwadze fakt, że rozchód środków otrzymanych przez Wnioskodawcę od Klienta na poczet wypłaty Zwrotów na rzecz Uczestników Programu, dokonywany jest ze środków niestanowiących dla Wnioskodawcy przychodu w rozumieniu przepisu art. 12 ustawy o CIT –jak wskazano w pkt Ad. 1) powyżej – to dalsze przekazanie tychże środków na rzecz ich ostatecznych odbiorców nie stanowi dla Wnioskodawcy kosztu uzyskania przychodu.
Wnioskodawca nie dokonuje płatności na rzecz Uczestników Programu ani ze środków własnych, ani w celu osiągnięcia przychodów, zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
W konsekwencji przekazywanie Uczestnikom Programu środków tytułem Zwrotów przez Wnioskodawcę jako pośrednika, nie stanowi dla Wnioskodawcy kosztów uzyskania przychodów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „updop”):
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W myśl art. 12 ust. 3 updop:
za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik powinien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa. Od zasady tej, w ściśle określonych przypadkach, wprowadzone zostały przez ustawodawcę wyjątki. Katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych jest zamknięty i zawarto go w art. 12 ust. 4 updop. Wskazać przy tym należy, że przychód w prawie podatkowym nie jest definiowany wynikowo (jako strata lub zysk podmiotu), a jako jakiekolwiek trwałe przysporzenie majątkowe, uzyskane poprzez przyrost aktywów lub zmniejszenie pasywów podatnika.
Stosownie do art. 15 ust. 1 updop:
kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. (…)
Kosztami uzyskania przychodów są zatem wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów.
Kosztami będą zarówno koszty uzyskania przychodów pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i koszty uzyskania przychodów inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami (pozostające w związku pośrednim) - jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.
Zatem, do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.
W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu enumeratywnie wymienionych w stosownych przepisach updop, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiągniętymi przychodami, w tym służą zachowaniu albo zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Z opisu wniosku wynika m.in., że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy na rzecz Przedsiębiorstwa (Klient, Sponsor), usługę polegającą na organizacji promocji skierowanej do klientów będących konsumentami w rozumieniu art. 22(1) Kodeksu cywilnego (Uczestnik) (Program). Celem Programu jako akcji promocyjnej, jest zwiększenie rozpoznawalności marki Klienta oraz zwiększenie wolumenu sprzedaży oferowanych przez Klienta produktów.
Program realizowany jest przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy zawartej pomiędzy nim a Klientem (Umowa) oraz na podstawie Regulaminu Programu opublikowanego na stronie ww. Programu oraz dostępnego w biurze Spółki (Regulamin). Zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Klienta na podstawie Umowy obejmować będzie organizację, obsługę i promocję Programu, a także weryfikację spełnienia warunków wzięcia udziału w Programie przez jego Uczestników.
Jedną z zasad Programu jest to, że Program polega na umożliwieniu Uczestnikowi dokonania zwrotu zakupionego w Okresie Trwania Programu, w Punkcie Sprzedaży, Produktu Promocyjnego po spełnieniu określonych w Regulaminie warunków.
W ramach Umowy Klient przekazuje Wnioskodawcy środki pieniężne z dwóch tytułów, w tym środki pieniężne na pokrycie wykonywanych przez Wnioskodawcę Zwrotów na rzecz Uczestników Programu.
Co do finansowania zwrotów Wnioskodawca wskazał ponadto, że na podstawie Umowy Klient będzie przekazywał Wnioskodawcy środki pieniężne służące finansowaniu dokonywanych na rzecz Uczestników Programu Zwrotów w oparciu o wystawianą przez Wnioskodawcę notę obciążeniową. Środki te będą przekazywane Wnioskodawcy zaliczkowo, co oznacza, że Klient będzie przekazywał środki na finansowanie przyszłych Zwrotów, a Wnioskodawca nie będzie w tym celu posługiwał się własnymi środkami pieniężnymi.
Wynagrodzenie Wnioskodawcy nie będzie uzależnione od sumy kwot Zwrotów przekazanych przez niego na rzecz Uczestników – z tego tytułu Wnioskodawcy nie będzie należeć się jakiekolwiek wynagrodzenie od Klienta.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenia stwierdzić należy, że w takim zakresie w jakim Wnioskodawca działa jako pośrednik – podmiot uprawniony wyłącznie do otrzymania należności od Klienta i ich przekazania Uczestnikom – kwoty te nie będą stanowić dla Spółki przychodu podatkowego bowiem ww. zdarzenie (zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego) nie jest związane z żadnym przysporzeniem majątkowym po stronie Wnioskodawcy, które można by ocenić jako uzyskanie realnej korzyści ekonomicznej. Zatem ww. kwoty zwrotów przekazane Uczestnikom, nie będą stanowić przychodu podatkowego Wnioskodawcy. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że środki te będą mu przekazywane zaliczkowo, co oznacza, że Klient będzie przekazywał środki na finansowanie przyszłych zwrotów, a Wnioskodawca nie będzie w tym celu posługiwał się własnymi środkami pieniężnymi. Ponadto we własnym stanowisku Wnioskodawca wyjaśnił, że, mając na uwadze brzmienie przepisu art. 12 updop, środki te nie będą stanowić dla Wnioskodawcy przychodu, bowiem nie są one przeznaczone do swobodnego dysponowania przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca zobowiązany jest do ich rozdysponowania w określony sposób oraz do ewentualnego zwrotu kwoty środków niewykorzystanych w ramach Programu. Tym samym otrzymane przez Wnioskodawcę od Klienta środki na pokrycie Zwrotów nie będą dla Wnioskodawcy stanowić definitywnego przysporzenia majątkowego, a więc nie będą dla Wnioskodawcy przychodem. Również dokonywanie przez Wnioskodawcę na rzecz Uczestników Zwrotów nie będzie po stronie Wnioskodawcy stanowić kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 upodop, bowiem nie będzie miało związku z powstaniem przychodu.
Zatem, w opisanym zdarzeniu przyszłym jak również w planowanym zdarzeniu przyszłym II Wnioskodawca pełni jedynie rolę pośrednika (przekaziciela) środków pieniężnych, otrzymującego od Klienta zwrotów środków, które w tej samej wysokości przekazuje następnie Uczestnikom programu, bez prawa do faktycznego i swobodnego dysponowania nimi. Tak samo będzie w sytuacji, gdy Wnioskodawca będzie przekazywać Uczestnikom Programu środki tytułem Zwrotów jako pośrednik.
W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania nr 1 i 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie problematyki będącej ściśle przedmiotem Państwa zapytania. Treść pytania wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji. Tym samym, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nie objęte pytaniem, nie mogły zostać przez Organ rozpatrzone.
Końcowo nadmienia się, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest ocena Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2). Natomiast, w pozostałym zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wynikającym z pytania nr 3, podatku od czynności cywilnoprawnych wynikającym z pytania nr 4 oraz podatku od towarów i usług wynikającym z pytania nr 5 i 6 zostały/zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).