Temat interpretacji
- Czy wydatki, które Spółka ponosi na dofinansowanie Pakietów Medycznych (zarówno w części dot. Pracowników jak i Członków Rodzin), stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT; - czy wydatki, które Spółka może w przyszłości ponosić na dofinansowanie któregokolwiek z Pakietów dodatkowych będą stanowiły dla niej koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 lipca 2022 r., za pośrednictwem systemu ePUAP wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia, o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie ustalenia, czy:
- wydatki, które Spółka ponosi na dofinansowanie Pakietów Medycznych (zarówno w części dot. Pracowników jak i Członków Rodzin), stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT;
- wydatki, które Spółka może w przyszłości ponosić na dofinansowanie któregokolwiek z Pakietów dodatkowych będą stanowiły dla niej koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie, pismem z 18 października 2022 r. (data wpływu za pośrednictwem systemu ePUAP, tego samego dnia).
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Spółka z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest członkiem międzynarodowej grupy producentów i dostawców produktów i usług dla przemysłu rolno - spożywczego. Spółka podlega w Rzeczypospolitej Polskiej obowiązkowi podatkowemu od całości dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania (nieograniczony obowiązek podatkowy).
W ramach swojej działalności Spółka zatrudnia wysoko wykwalifikowaną kadrę pracowników. Wnioskodawca w celu zatrzymania obecnych pracowników oraz pozyskania nowych, poprzez zwiększenie atrakcyjności oferty zatrudnienia, zawarł z firmą oferującą usługi prywatnej opieki medycznej, umowę ubezpieczenia zdrowotnego. W ramach przedmiotowej umowy pracownicy Spółki (dalej: „Pracownicy”) oraz członkowie ich rodzin (dalej: „Członkowie Rodzin”) mogą zostać objęci usługami prywatnej opieki medycznej w różnych zakresach (dalej: „Pakiety Medyczne”).
W ramach nabywanych Pakietów Medycznych, Pracownikom Wnioskodawcy oraz Członkom Rodzin przysługują m.in. takie świadczenia jak dostęp do konsultacji u lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej, lekarzy specjalistów, kompleksowych badań diagnostycznych, czy kompleksowych zabiegów ambulatoryjnych. Pakiety medyczne są dodatkowym świadczeniem, które częściowo finansowane jest przez Spółkę i zwiększa w tym zakresie przychód Pracownika ze stosunku pracy. Koszt Pakietu Medycznego jest w pozostałej części finansowany przez Pracownika.
Pracownicy mają do wyboru następujące wersje Pakietów Medycznych, które są w części finansowane przez Wnioskodawcę:
- Pakiet indywidualny (obejmujący wyłącznie Pracownika),
- Pakiet rodzinny (obejmujący Pracownika, współmałżonka oraz dzieci pozostające na utrzymaniu do ukończenia 26 roku życia).
Wnioskodawca podkreśla, że objęcie Pakietem rodzinnym możliwe jest wyłącznie po nabyciu Pakietu Indywidualnego. Innymi słowy, Pracownik nie ma możliwości objęcia Pakietem Rodzinnym najbliższych członków rodziny bez uprzedniego przystąpienia do Pakietu Indywidualnego.
Poza wyżej wymienionymi Pakietami Medycznymi Pracownik ma prawo nabyć za pełną odpłatnością (tj. na własny koszt) pakiety dedykowane np. partnerce/partnerowi życiowemu, członkowi rodziny (rodzic/teść) czy pakiet przysługujący każdemu w wieku od 0 i poniżej 69 lat, pakiet obowiązuje do 70 roku życia (dalej: „Pakiety dodatkowe”).
Jednocześnie, Wnioskodawca wskazuje, że nie wyklucza, że w przyszłości którykolwiek z Pakietów dodatkowych będzie mógł być częściowo dofinansowany przez Spółkę na analogicznych zasadach jak ma to obecnie miejsce w przypadku Pakietu indywidualnego oraz Pakietu rodzinnego.
Usługi opieki medycznej w ramach nabywanych Pakietów Medycznych są świadczone za pośrednictwem wyspecjalizowanej firmy (dalej: „Firma Medyczna”), będącej dostawcą usług medycznych. W umowie zawartej pomiędzy Spółką a Firmą Medyczną - wartość świadczenia medycznego na rzecz pracowników oraz (w zależności od wybranego pakietu) ewentualnie członków rodzin pracowników - została określona kwotowo, przy czym w ramach kosztów Pakietów Medycznych nie są ujęte badania medycyny pracy.
Objęcie Pracowników oraz Członków Rodzin pracowników opieką medyczną w ramach pakietów medycznych następuje w pełni dobrowolnie. Pracownik może zdecydować, czy będzie korzystał z opieki medycznej w ramach nabywanych usług medycznych oraz czy świadczenia te będą przysługiwały mu osobiście, czy również członkom jego rodziny.
Zasady przystępowania Pracowników do Programu Opieki Medycznej i korzystania z niego w formie Pakietów Medycznych oraz ich udziału w koszcie Pakietów Medycznych zostały określone w regulaminie wynagradzania obowiązującym w Spółce.
Pakiety Medyczne są w części finansowane ze środków obrotowych Spółki, a w części są finansowane przez Pracownika. Koszt nabycia Pakietu Medycznego ma charakter stały - jest niezależny od tego, czy w danym miesiącu pracownik skorzystał z poszczególnych usług medycznych, czy też nie. Jednocześnie, Spółka zaznacza, że w razie podjęcia przez Spółkę decyzji o dofinansowaniu któregokolwiek z Pakietów dodatkowych, będzie on także finansowany ze środków obrotowych Spółki, a w pozostałej części będzie finansowany przez Pracownika analogicznie jak ma to obecnie miejsce w przypadku Pakietów Medycznych.
Wartość Pakietów Medycznych w części finansowanej przez Spółkę jako Pracodawcę, stanowi w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: „Ustawa o PIT”), przychód pracowników objętych ubezpieczeniem medycznym, a Wnioskodawca jako płatnik odprowadza od tego przychodu zaliczki na podatek dochodowy.
Pytania
1. Czy wydatki, które Spółka ponosi na dofinansowanie Pakietów Medycznych (zarówno w części dot. Pracowników jak i Członków Rodzin), stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?
2. Czy wydatki, które Spółka może w przyszłości ponosić na dofinansowanie któregokolwiek z Pakietów dodatkowych będą stanowiły dla niej koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki które Spółka ponosi z tytułu dofinansowania Pakietów Medycznych (zarówno w części dot. Pracowników jak i Członków Rodzin), stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki które Spółka może w przyszłości ponosić na dofinansowanie któregokolwiek z Pakietów dodatkowych, będą stanowiły dla niej koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Ad. 1
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa o CIT”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie o CIT, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z osiąganymi przychodami. Tym samym, kosztami uzyskania przychodów są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki, o ile pozostają w związku przyczynowym z przychodami (tzn. wydatki takie są uzasadnione z ekonomicznego punktu widzenia, ponieważ w rezultacie ich poniesienia podatnik może oczekiwać zachowania lub zwiększenia swoich przychodów), a więc których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Zatem, do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały one prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów.
Koszty ponoszone przez podatnika, na co wskazuje praktyka, należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów lub zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu osiągnięcia przychodów, nawet wówczas, gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.
Podsumowując, aby dany wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, musi spełniać łącznie następujące przesłanki:
- został poniesiony przez podatnika,
- jest definitywny, a więc bezzwrotny,
- poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT.
Co do zasady, kosztami uzyskania przychodów są tzw. „koszty pracownicze”. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników.
Biorąc pod uwagę, że uprawnienie Pracowników Wnioskodawcy do nabycia po obniżonych cenach Pakietów Medycznych wynika z regulaminu wynagradzania – koszt dofinansowania Pakietów Medycznych stanowi koszt wynagrodzenia zasadniczego (przekazywanego w postaci pozapłacowego świadczenia, polegającego na możliwości zakupu usług po cenach niższych niż detaliczne). W tym zakresie nie ulega zdaniem Wnioskodawcy wątpliwości, że koszty dofinansowania Pakietów Medycznych stanowią koszty pracownicze związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą oraz ponoszone są w celu zabezpieczenia źródła przychodów.
Zdaniem Wnioskodawcy, również wydatki na Pakiety Medyczne dla Członków Rodzin Pracowników należy uznać za koszty pracownicze, ponieważ są one związane ze stosunkiem pracy łączącym pracownika z pracodawcą. Gdyby nie stosunek pracy łączący Pracownika ze Spółką, to Członkowie Rodzin nie mogliby zostać objęci usługami prywatnej opieki medycznej tj. ubezpieczeniem w ramach Pakietu Rodzinnego.
Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy wydatki na zakup Pakietów Medycznych dla Pracowników oraz Członków Rodzin stanowią dodatkowy benefit dla specjalistów już zatrudnionych w Spółce. W założeniu mają one zapobiec utracie obecnych, wysoko wykwalifikowanych pracowników oraz zwiększyć ich motywację i lojalność wobec Spółki jako pracodawcy. Tym samym, pomagają one budować wizerunek Wnioskodawcy jako pracodawcy dbającego o swoich pracowników, a także o członków ich rodzin. Zdaniem Wnioskodawcy, oferowanie ww. świadczeń przez Spółkę przekłada się na wyższą efektywność oraz zmniejszenie rotacji pracowników.
Wnioskodawca uważa, że zapewnienie możliwości częściowo odpłatnego korzystania z Pakietów Medycznych przez pracowników przyczynia się także do uatrakcyjnienia jego pozycji jako potencjalnego pracodawcy, a tym samym wspiera możliwość pozyskania specjalistów na rynku pracy. Należy zauważyć, że wysoko wykwalifikowana kadra stanowi istotny element budowania przewagi konkurencyjnej Spółki, co wpływa na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów.
Przedmiotowe wydatki stanowią zatem przejaw i wyraz starań Wnioskodawcy o stan zdrowia jego pracowników oraz ich najbliższych osób, co w dalszej perspektywie może przyczyniać się m.in. do poprawy atmosfery pracy, samopoczucia pracowników oraz ich poczucia bezpieczeństwa. Korzystanie przez pracowników z tego typu świadczeń sprzyja zwiększeniu wydajności i efektywności pracy, zintegrowaniu pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji przekłada się na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów.
Zdaniem Wnioskodawcy, zapewnienie Pracownikom jak i Członkom Rodzin opieki zdrowotnej, a także ułatwienie dostępu do specjalistycznego leczenia przełoży się także na zmniejszenie absencji pracowników w pracy, a tym samym zwiększenie ich efektywności, co w sposób bezpośredni przyczynia się do zabezpieczenia źródeł przychodów Spółki. Należy bowiem zauważyć, że objęcie usługami prywatnej opieki zdrowotnej Pracowników oraz Członków Rodzin istotnie przekłada się na skrócenie czasu nieobecności Pracowników w pracy z powodu choroby lub innych dolegliwości bądź konieczności sprawowania opieki nad bliskimi/małoletnimi dziećmi.
Mając na uwadze powyższą argumentację, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki ponoszone przez Spółkę na dofinansowanie Pakietów Medycznych (zarówno w części przypadającej na Pracowników, jak i na Członków Rodzin) pod warunkiem ich prawidłowego udokumentowania, stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane wydatki na dofinansowanie Pakietów Medycznych podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, bowiem w stosunku do nich zostały spełnione przesłanki uprawniające do ich zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów Spółki, tj.:
1) wydatki na dofinansowanie Pakietów Medycznych są ponoszone przez Wnioskodawcę ze środków obrotowych Spółki;
2) ponoszone są w celu osiągnięcia przychodów (zabezpieczenia źródła przychodów), bowiem:
a) przyczyniają się do zwiększenia atrakcyjności jej oferty na rynku pracy oraz
b) stanowią motywator dla już zatrudnionych specjalistów przyczyniając się do zwiększenia efektywności ich pracy;
3) mają one charakter definitywny a więc bezzwrotny oraz zostały właściwe udokumentowane;
4) nie zostały wskazane w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów (tj. art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).
Spółka wskazuje, że analogiczne konkluzje znajdują potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych, w szczególności:
- Interpretacja indywidualna z dnia 10 lutego 2021 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.461.2020.1.PD: „Wnioskodawca wskazuje, że zapewnienie pracownikom możliwości korzystania z szerokiego zakresu opieki zdrowotnej (niż tylko w zakresie medycyny pracy) w ramach pakietów medycznych, przyczynia się do zmniejszenia absencji pracowników z powodu chorób, bądź konieczności opieki nad chorymi członkami rodzin. Ponadto, wprowadzone pakiety medyczne przyczyniają się do uatrakcyjnienia pozycji Spółki na rynku pracy z punktu widzenia przyszłych pracowników oraz wzrost motywacji do pracy dla już zatrudnionych specjalistów poprzez oferowanie im benefitów stanowiących dodatek do wynagrodzenia zasadniczego. Ww. wydatki stanowią zatem przejaw i wyraz starań Wnioskodawcy o stan zdrowia jego pracowników, co w dalszej perspektywie może przyczyniać się do poprawy atmosfery pracy i w konsekwencji do zwiększania wydajności pracy z przełożeniem na uzyskiwane przez Wnioskodawcę przychody. Wobec powyższego należy stwierdzić, że wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę na zakup pakietów medycznych zarówno dla pracowników, jak i członków ich rodzin oraz partnerów, spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 updop. Jednocześnie, ww. wydatki nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 updop. Zatem, wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na zakup ww. pakietów medycznych stanowią koszty uzyskania przychodów w świetle art. 15 ust 1 updop”.
- Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2020 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0111-KDIB2-1.4010.124.2020.1.AM, w której organ interpretacyjny potwierdził stanowisko wnioskodawcy, że: „Wnioskodawca uważa, że zapewnienie możliwości nieodpłatnego lub częściowo odpłatnego korzystania z Pakietów Medycznych pozwoli Spółce również na pozyskanie najlepszych specjalistów. Będzie to zatem narzędzie mające na celu zachęcenie specjalistów do aplikowania do Spółki (wysoko wykwalifikowana kadra stanowi istotny element budowania przewagi konkurencyjnej, co w konsekwencji może wpływać na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów).
Przedmiotowe wydatki stanowią zatem przejaw i wyraz starań Wnioskodawcy o stan zdrowia jego pracowników oraz ich najbliższych osób, co w dalszej perspektywie może przyczyniać się m.in. do poprawy atmosfery pracy. Korzystanie przez pracowników z tego typu świadczeń służy integracji i poprawie komunikacji wewnętrznej pracowników, sprzyja zwiększeniu wydajności i efektywności pracy, zintegrowaniu pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji przekłada się na wysokość osiąganych przez Spółkę przychodów. Zdaniem Wnioskodawcy, zapewnienie pracownikom opieki zdrowotnej, a także ułatwienie dostępu do specjalistycznego leczenia przełoży się na zmniejszenie absencji pracowników z powodu chorób. Mając na uwadze powyższą argumentację Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wydatki ponoszone przez Spółkę na dofinansowanie Pakietów Medycznych (zarówno w części przypadającej na pracowników, jak i na członków ich rodzin oraz partnerów), pod warunkiem ich prawidłowego udokumentowania, mogą stanowić dla Spółki koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Wniosek ten potwierdza fakt, że powyższe wydatki:
a) zostaną poniesione w celu osiągnięcia przychodów (zabezpieczenia źródła przychodów),
b) będą miały charakter definitywny oraz zostaną poniesione przez Spółkę,
c) nie zostały wskazane w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów (tj. art. 16 ust. 1 ustawy o CIT)”.
- Interpretacja indywidualna z dnia 29 maja 2019 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.140.2019.1.MR: „Wobec powyższego, należy stwierdzić, że wydatki ponoszone przez Spółkę, w której Zainteresowani są wspólnikami, na zakup pakietów medycznych, w ramach których są zawarte świadczenia z zakresu medycyny pracy oraz świadczenia zdrowotne niewchodzące w zakres medycyny pracy zarówno dla pracowników, jak i członków ich rodzin, spełniają przesłanki wynikające z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednocześnie nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1, zatem stanowią koszty uzyskania przychodów. Podsumowując, w oparciu o opisany we wniosku stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Zainteresowani mogą zaliczać do kosztów uzyskania przychodów wydatki na zakup pakietów medycznych dla pracowników i członków rodzin pracowników poniesione przez Spółkę komandytową w której są wspólnikami proporcjonalnie do udziału Zainteresowanych w zysku ww. Spółki komandytowej”.
- Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2018 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.467.2018.1.JF, w której organ interpretacyjny potwierdził stanowisko wnioskodawcy, że: „Zgodnie z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione przez Spółkę na zakup pakietów medycznych, spełniają wszystkie wyżej wymienione warunki, gdyż usługi świadczone w ramach pakietów medycznych realnie przyczyniają się do zmniejszenia nieobecności pracowników w pracy. W tym miejscu Wnioskodawca przedstawia kilka argumentów, świadczących bezsprzecznie o wpływie ponoszonych wydatków na zakup pakietów medycznych na wysokość osiągniętych przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródła (...).
W ocenie Wnioskodawcy, sfinansowanie pakietów medycznych członkom rodziny pracownika jest w rzeczywistości rodzajem świadczenia pracodawcy na rzecz pracownika - jako jedna z form wynagrodzenia pracownika za jego pracę, podczas gdy wynagrodzenia stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki”.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki które Spółka może w przyszłości ponosić na dofinansowanie któregokolwiek z Pakietów dodatkowych będą stanowiły dla niej koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, z uwagi na tożsame okoliczności przedstawione w uzasadnieniu stanowiska Spółki w zakresie pytania 1.
W szczególności, wydatki na dofinansowanie któregokolwiek z Pakietów dodatkowych należałoby uznać za koszty pracownicze, analogicznie jak aktualnie ponoszone przez Spółkę wydatki na dofinansowanie Pakietów Medycznych, ponieważ będą one związane ze stosunkiem pracy łączącym pracownika z pracodawcą. Wynika to z faktu, że gdyby nie stosunek pracy łączący Pracownika ze Spółką, to osoby uprawnione do skorzystania z wyżej wymienionych pakietów nie mogłyby zostać objęte usługami prywatnej opieki medycznej w ramach wskazanych pakietów.
Wnioskodawca uważa, że zapewnienie możliwości częściowo odpłatnego korzystania z któregokolwiek z Pakietów dodatkowych przez osoby bliskie dla pracowników (rodzice, teściowie, partner życiowy lub inne bliskie im osoby) przyczyni się jeszcze bardziej do uatrakcyjnienia pozycji Spółki jako pracodawcy, który kompleksowo troszczy się o swoich pracowników, co może przełożyć się na zahamowanie rotacji wśród pracowników, a także zwiększenie atrakcyjności Spółki w zakresie pozyskania nowych pracowników.
Zdaniem Wnioskodawcy, wskazane wydatki na dofinansowanie któregokolwiek z Pakietów dodatkowych, które Spółka może w przyszłości ponosić będą podlegały zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o CIT, bowiem w stosunku do nich zostaną spełnione przesłanki uprawniające do zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów Spółki, tj.:
1) wydatki na dofinansowanie któregokolwiek z Pakietów dodatkowych będą ponoszone przez Wnioskodawcę ze środków obrotowych Spółki;
2) ponoszone będą w celu osiągnięcia przychodów (zabezpieczenia źródła przychodów), bowiem:
a) przyczynią się do zwiększenia atrakcyjności oferty Spółki na rynku pracy oraz
b) będą stanowić motywator dla obecnie zatrudnionych specjalistów przyczyniając się do zwiększenia efektywności ich pracy;
3) będą one miały charakter definitywny, a więc bezzwrotny oraz będą właściwe udokumentowane;
4) nie zostały wskazane w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów (tj. art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.