Czy dokonując sprzedaży nieruchomości, wykorzystywanej nieodpłatnie na cele statutowe Fundacji, czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem d... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.516.2022.1.DD

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.516.2022.1.DD

Temat interpretacji

Czy dokonując sprzedaży nieruchomości, wykorzystywanej nieodpłatnie na cele statutowe Fundacji, czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a ewentualny dochód ze sprzedaży nieruchomości będzie rodził skutek podatkowy, przy założeniu, że Fundacja jest organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej, a wszystkie swoje dochody przeznacza na cele statutowe?

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości wykorzystywanej na cele statutowe Fundacji.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Fundacja (Wnioskodawca) została ustanowiona w 2007 r. Fundacja posiada siedzibę w nieruchomości będącej jej własnością.

Fundacja wpisana została w 2007 roku do Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego.

Fundacja realizuje cele statutowe takie jak:

-pomoc w leczeniu, rehabilitacji i edukacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej,

-pomoc sierotom i dzieciom z rodzin patologicznych i ubogich,

-świadczenie pomocy dzieciom chorym,

-prowadzenie poradnictwa i doradztwa osobom niepełnosprawnym i ich opiekunom,

-działalność charytatywna,

-promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej młodzieży niepełnosprawnej,

-działalność w zakresie wspierania nauki, edukacji, oświaty i wychowania,

-podejmowanie działań w zakresie organizowania i dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży,

-działalność w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu,

-pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych,

-podejmowanie działań w zakresie współpracy i kontaktów z osobami fizycznymi i prawnymi z krajów Unii Europejskiej, prowadzącymi działalność zgodną z celami Fundacji,

-organizacja i promocja wolontariatu,

-wspieranie techniczne, szkoleniowe, informacyjne lub finansowe osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność zgodną ze statutem Fundacji.

Cele realizowane są poprzez:

-finansowe i materialne wspieranie ośrodków i placówek prowadzących leczenie, rehabilitację i edukację dzieci i młodzieży,

-utworzenie, prowadzenie i finansowanie działalności centrum rehabilitacyjno-edukacyjnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej,

-organizacja transportu osób niepełnosprawnych,

-zakup środków do transportu osób niepełnosprawnych,

-organizowanie warsztatów, świetlic, punktów konsultacyjno-terapeutycznych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, dzieci z rodzin wielodzietnych, ubogich i patologicznych,

-organizacja zajęć, imprez, warsztatów, spotkań o charakterze integracyjnym dla niepełnosprawnych i ich rówieśników,

-organizacja turnusów rehabilitacyjnych,

-działalność wydawnicza i organizowanie poradnictwa, szkoleń, instruktaży, wykładów z zakresu rehabilitacji, leczenia, edukacji, promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej, praw i przywilejów dotyczących niepełnosprawnych i ich opiekunów,

-pomoc finansowa i materialna domom dziecka i innym placówkom opiekuńczym dla dzieci,

-pomoc finansowa i materialna sierotom, dzieciom z rodzin ubogich i patologicznych, dzieciom niepełnosprawnym i chorym,

-finansowanie i dofinansowywanie kosztów rehabilitacji, leczenia i terapii dzieci i młodzieży chorych i niepełnosprawnych,

-organizacja wycieczek, konkursów, festiwali, zawodów, imprez i zajęć o charakterze edukacyjnym, kulturalnym, rekreacyjnym i sportowym, organizacja i rozdział darów,

-organizowanie i wydawanie posiłków dla dzieci objętych działalnością statutową fundacji,

-powoływanie zakładów lub innych jednostek organizacyjnych poprzez które realizowane są cele statutowe fundacji.

Fundacja prowadzi działalność nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego. Oprócz działalności nieodpłatnej pożytku publicznego, Fundacja prowadzi działalność odpłatną polegającą na wynajmie nieruchomości, których jest właścicielem, a które są wykorzystywane na działalność Centrum, które jest Ośrodkiem Rewalidacyjno-Wychowawczym, utworzonym w 2012 roku. Ośrodek ten jest niepubliczną specjalistyczną placówką oświatową. Placówka została wpisana do Rejestru Szkół i Placówek Oświatowych, Typ: Ośrodek Rewalidacyjno-Wychowawczy umożliwiający upośledzonym umysłowo realizację obowiązku szkolnego i nauki. Data wpisania do RSPO: 2012. Placówka prowadzona jest przez powiązaną kapitałowo z Fundacją spółkę X Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której w 100% udziałowcem jest fundacja. Wynajem nieruchomości ma na celu finansowe i materialne wspieranie ośrodków i placówek prowadzących leczenie, rehabilitację i edukację dzieci i młodzieży – jako realizacja celu społecznie użytecznego. Sam wynajem nie stanowi działalności gospodarczej, a działalność odpłatną pożytku publicznego.

Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rzecz ogółu społeczności, jako działalność pożytku publicznego.

Działalność statutowa Fundacji może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2022 r., poz. 1327, 1265).

Fundacja za czynności określone w ramach działalności nieodpłatnej nie pobiera żadnego wynagrodzenia, a zakres działalności wynika bezpośrednio z przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2022 r., poz. 1327, 1265). Działalność Fundacji w ramach nieodpłatnej działalności pożytku publicznego nie ma celów zarobkowych, z tytułu ww. czynności Fundacja nie pobiera żadnego wynagrodzenia ani prowizji. Na podstawie powyższego – nie stanowi to działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 931, 974,1137.). Jednocześnie działalność nieodpłatna, z racji iż polega na nieodpłatnej dostawie towarów i nieodpłatnym świadczeniu usług na terytorium Polski, nie podlega, zgodnie z art. 5 ustawy o VAT – opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność Fundacji jako działalność w sferze pożytku publicznego nie jest, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Jednocześnie nie zachodzą przesłanki wynikające z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, które powodują, iż działalność Fundacji stanowi działalność gospodarczą.

Fundacja w sierpniu 2018 r. na podstawie aktu notarialnego nabyła nieruchomość lokalową położoną, tj. lokal stanowiący odrębną nieruchomość oraz nieruchomości gruntowe. Na mocy uchwały Zarządu Fundacji z sierpnia 2018 r. w sprawie sposobu przeznaczenia nabytych nieruchomości – Zarząd Fundacji mając na względzie Statut Fundacji i realizację głównych celów statutowych Fundacji, postanowił nabywane nieruchomości przeznaczyć na realizację celów statutowych Fundacji, w tym w szczególności na działania w zakresie organizowania i dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży.

Realizując główne cele statutowe Fundacji, tj. działania na rzecz osób niepełnosprawnych i działania związane z pomocą społeczną, w tym m.in.:

1)działania w zakresie organizowania i dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży,

2)organizowania zajęć, imprez, warsztatów, spotkań o charakterze integracyjnym dla niepełnosprawnych i ich rówieśników,

3)organizowania turnusów rehabilitacyjnych,

4)finansowania i dofinansowywania kosztów rehabilitacji, leczenia i terapii dzieci i młodzieży chorych i niepełnosprawnych,

5)organizowania wycieczek, konkursów, festiwali, zawodów, imprez i zajęć o charakterze edukacyjnym, kulturalnym, rekreacyjnym i sportowym,

działając w oparciu o ustawę z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz.U. z 2015 r., poz. 163, ze zmianami) – zgodnie z art. 3 ww. ustawy, nabywane nieruchomości w miejscowościach o walorach uzdrowiskowych, kulturowych i krajobrazowych, w tym wyżej wymienioną nieruchomość – przeznaczono na cele organizacji wypoczynku osobom niepełnosprawnym – uczniom i rodzicom Centrum T. oraz podopiecznym Fundacji.

Przedmiotowa nieruchomość została wprowadzona do ewidencji środków trwałych i wykorzystywana jest na cele działalności nieodpłatnej. Apartament udostępniany jest podopiecznym Fundacji nieodpłatnie, za pobyt w apartamencie nie pobiera się żadnych opłat, a korzystanie z apartamentu możliwe jest jedynie przez podopiecznych Fundacji – osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

W związku z nabyciem kolejnej nieruchomości (lepiej zlokalizowanej, większej z lepszymi udogodnieniami dla osób niepełnosprawnych), Zarząd Fundacji podjął decyzję, iż nieruchomość nabytą w 2018 r. zamierza sprzedać. Posiadanie dwóch apartamentów w tej samej lokalizacji jest nieracjonalne i istnieje ryzyko, iż apartament nabyty w 2018 r. byłby niewykorzystywany.

Pytanie

Czy dokonując sprzedaży nieruchomości, wykorzystywanej nieodpłatnie na cele statutowe Fundacji, czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a ewentualny dochód ze sprzedaży nieruchomości będzie rodził skutek podatkowy, przy założeniu, że Fundacja jest organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej, a wszystkie swoje dochody przeznacza na cele statutowe?

Państwa stanowisko w sprawie

Zajmując własne stanowisko Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p. zwalnia się z podatku dochody podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Jednocześnie zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c – dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej są również zwolnione z podatku dochodowego. Fundacja wszystkie swoje dochody przeznacza na swoje cele statutowe, które mieszczą się w sferze pożytku publicznego oraz posiada status organizacji pożytku publicznego i nie prowadzi działalności gospodarczej. Zatem dochody Fundacji są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie ma przy tym znaczenia, czy dochód powstanie na jednorazowej transakcji polegającej na sprzedaży nieruchomości będącej środkiem trwałym Fundacji, czy dochód powstanie z tytułu nadwyżki przychodów Fundacji ogółem nad kosztami Fundacji ogółem.

Reasumując, zdaniem Fundacji – dokonując sprzedaży nieruchomości, wykorzystywanej nieodpłatnie na cele statutowe Fundacji, w przypadku wystąpienia dochodu z ww. transakcji – nie powstanie obowiązek zapłaty podatku dochodowego pod warunkiem, że Fundacja przeznaczy swoje dochody na cele statutowej działalności nieodpłatnej lub odpłatnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz.U. z 2020 r., poz. 2167, ze zm.),

fundacja może być ustanowiona dla realizacji zgodnych z podstawowymi interesami Rzeczypospolitej Polskiej celów społecznie lub gospodarczo użytecznych, w szczególności takich, jak: ochrona zdrowia, rozwój gospodarki i nauki, oświata i wychowanie, kultura i sztuka, opieka i pomoc społeczna, ochrona środowiska oraz opieka nad zabytkami.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca posiada status organizacji pożytku publicznego.

Z przepisu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. 2022 r., poz. 1327, ze zm., dalej „ustawa OPP”), wynika, że

działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Natomiast stosownie do treści art. 3 ust. 2 ww. ustawy

organizacjami pozarządowymi są:

1)niebędące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi,

2)niedziałające w celu osiągnięcia zysku

– osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym

odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

W myśl art. 24 ust. 1 ustawy OPP,

organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1)podatku dochodowego od osób prawnych,

2)podatku od nieruchomości,

3)podatku od czynności cywilnoprawnych,

4)opłaty skarbowej,

5)opłat sądowych

– w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800, ze zm.; dalej: „ustawa o CIT”).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT,

przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Stosownie do treści art. 7 ust. 2 ustawy o CIT,

dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT,

wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT wynika, że

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

1)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a)dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

2)dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Art. 17 ust. 1b ustawy o CIT stanowi natomiast, że

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Biorąc pod uwagę powyższe, ustawa o CIT ściśle określa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, tj.:

·posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego OPP, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

·przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Jednocześnie, nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i – bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Z wniosku wynika, że jesteście Państwo Fundacją, która prowadzi działalność nieodpłatną i odpłatną pożytku publicznego. Oprócz działalności nieodpłatnej pożytku publicznego, prowadzicie działalność odpłatną polegającą na wynajmie nieruchomości, których jesteście właścicielem, a które są wykorzystywane na działalność Centrum. Z wniosku wynika także, że posiadacie Państwo status Organizacji Pożytku Publicznego.

Zakres zadań publicznych został określony w art. 4 ustawy OPP. Z art. 4 ust. 1 wynika, że

sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

1)pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;

1a)   wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;

1aa) tworzenia warunków do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wspólnoty samorządowej;

1b)   udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;

2)działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

3)działalności charytatywnej;

4)podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;

5)działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;

5a)   działalności na rzecz integracji cudzoziemców;

6)ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2022 r. poz. 633, 655, 974 i 1079);

7)działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;

8)promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;

9)działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;

10)działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;

11)działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;

12)działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;

13)działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;

14)nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;

15)działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;

16)kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;

17)wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;

18)ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;

19)turystyki i krajoznawstwa;

20)porządku i bezpieczeństwa publicznego;

21)obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;

22)upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;

22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;

23)ratownictwa i ochrony ludności;

24)pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;

25)upowszechniania i ochrony praw konsumentów;

26)działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;

27)promocji i organizacji wolontariatu;

28)pomocy Polonii i Polakom za granicą;

29)działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;

29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz.U. z 2020 r. poz. 2055 oraz z 2022 r. poz. 655);

30)promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;

31)działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;

32)przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;

32a) rewitalizacji;

33)działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy OPP,

organizacją pożytku publicznego może być organizacja pozarządowa oraz podmiot wymieniony w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, z zastrzeżeniem art. 21, która spełnia łącznie następujące wymagania:

1)prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;

2)może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;

3)nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;

4)ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:

a)nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,

b)nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,

c)mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;

5)członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

6)statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, zabraniają:

a)udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,

b)przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,

c)wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,

d)zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy dokonując sprzedaży nieruchomości, wykorzystywanej nieodpłatnie na cele statutowe Fundacji, czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym, a ewentualny dochód ze sprzedaży nieruchomości będzie rodził skutek podatkowy, przy założeniu, że Fundacja jest organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej, a wszystkie swoje dochody przeznacza na cele statutowe.

Podkreślenia wymaga fakt, że zwolnienia przewidziane w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych stanowią formę ulg, które mogą stać w sprzeczności z zasadą równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinny być interpretowane w sposób literalny i ścisły.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c, tj.:

·posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

·przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Nieistotne jest przy tym, źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i – bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Podkreślić należy, że z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wprost wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę – tj. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że realizujecie Państwo cele statutowe takie jak:

-pomoc w leczeniu, rehabilitacji i edukacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej,

-pomoc sierotom i dzieciom z rodzin patologicznych i ubogich,

-świadczenie pomocy dzieciom chorym,

-prowadzenie poradnictwa i doradztwa osobom niepełnosprawnym i ich opiekunom,

-działalność charytatywna,

-promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej młodzieży niepełnosprawnej,

-działalność w zakresie wspierania nauki, edukacji, oświaty i wychowania,

-podejmowanie działań w zakresie organizowania i dofinansowania wypoczynku dzieci i młodzieży,

-działalność w zakresie upowszechniania kultury fizycznej i sportu,

-pomoc ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych,

-podejmowanie działań w zakresie współpracy i kontaktów z osobami fizycznymi i prawnymi z krajów Unii Europejskiej, prowadzącymi działalność zgodną z celami Fundacji,

-organizacja i promocja wolontariatu,

-wspieranie techniczne, szkoleniowe, informacyjne lub finansowe osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność zgodną ze statutem Fundacji.

Cele realizowane są poprzez:

-finansowe i materialne wspieranie ośrodków i placówek prowadzących leczenie, rehabilitację i edukację dzieci i młodzieży,

-utworzenie, prowadzenie i finansowanie działalności centrum rehabilitacyjno-edukacyjnego dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej,

-organizacja transportu osób niepełnosprawnych,

-zakup środków do transportu osób niepełnosprawnych,

-organizowanie warsztatów, świetlic, punktów konsultacyjno-terapeutycznych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, dzieci z rodzin wielodzietnych, ubogich i patologicznych,

-organizacja zajęć, imprez, warsztatów, spotkań o charakterze integracyjnym dla niepełnosprawnych i ich rówieśników,

-organizacja turnusów rehabilitacyjnych,

-działalność wydawnicza i organizowanie poradnictwa, szkoleń, instruktaży, wykładów z zakresu rehabilitacji, leczenia, edukacji, promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej, praw i przywilejów dotyczących niepełnosprawnych i ich opiekunów,

-pomoc finansowa i materialna domom dziecka i innym placówkom opiekuńczym dla dzieci,

-pomoc finansowa i materialna sierotom, dzieciom z rodzin ubogich i patologicznych, dzieciom niepełnosprawnym i chorym,

-finansowanie i dofinansowywanie kosztów rehabilitacji, leczenia i terapii dzieci i młodzieży chorych i niepełnosprawnych,

-organizacja wycieczek, konkursów, festiwali, zawodów, imprez i zajęć o charakterze edukacyjnym, kulturalnym, rekreacyjnym i sportowym, organizacja i rozdział darów,

-organizowanie i wydawanie posiłków dla dzieci objętych działalnością statutową fundacji,

-powoływanie zakładów lub innych jednostek organizacyjnych poprzez które realizowane są cele statutowe fundacji.

Zgodnie z przywołanym na wstępie art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Sfera zadań publicznych, o której mowa powyżej obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w tym przepisie będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Jeszcze raz należy wskazać, że aby skorzystać, ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c muszą być spełnione następujące warunki, tj.:

a)posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

b)przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,

c)cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), muszą w sposób niebudzący wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Będąc organizacją pożytku publicznego, uzyskacie Państwo dochód ze sprzedaży nieruchomości wykorzystywanej na cele statutowe Fundacji. Jak wynika z wniosku dochód ten przeznaczycie na cele statutowe.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe oraz fakt, że realizowane przez Państwa cele statutowe są zbieżne z celami wymienionymi w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie – stwierdzić należy, że w zakresie w jakim otrzymany dochód ze sprzedaży nieruchomości zostanie wydatkowany na Państwa działalność statutową, dochód ten zwolniony będzie od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).