Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca spełnia warunki i może skorzystać ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 24o ust. 1 jako sp... - Interpretacja - 0111-KDIB1-3.4010.456.2022.3.IZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.456.2022.3.IZ

Temat interpretacji

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca spełnia warunki i może skorzystać ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 24o ust. 1 jako spółka holdingowa z tytułu zbycia udziałów w spółkach celowych dla podmiotu niepowiązanego? (oznaczone we wniosku nr 1)

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca spełnia warunki i może skorzystać ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 24o ust. 1 jako spółka holdingowa z tytułu zbycia udziałów w spółkach celowych dla podmiotu niepowiązanego.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 września 2022 r. (wpływ 3 października 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca jest spółką kapitałową działającą pod firmą SR spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, polskim rezydentem podatkowym Jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych Spółka opodatkowana jest według stawki 9%.

Od 2021 r. na podstawie zawartej umowy o wspólnym rozwoju Spółka realizuje założenia polegające na zakładaniu spółek celowych, w których rozwijane są projekty fotowoltaiki do etapu uzyskania wszelkich autoryzacji, tj. warunków i pozwoleń na budowę elektrowni fotowoltaicznych. Następnie Spółka dokonuje sprzedaży większościowego pakietu udziałów w spółce celowej na rzecz podmiotu niepowiązanego, który kontynuuje i finalizuje realizację projektu oraz wytwarza energię elektryczną z odnawialnych źródeł. Wnioskodawca zawarł bowiem w dniu 24 grudnia 2020 r. umowę o wspólnym rozwoju z włoską spółką pod firmą E. (dalej zwana: „E”), która po zrealizowaniu przez Wnioskodawcę odpowiedniego etapu projektu nabywa od Wnioskodawcy udziały w spółce celowej. Jest to podmiot niepowiązany z Wnioskodawcą.

W wyniku realizacji wskazanej umowy, Wnioskodawca w dniu 9 maja 2022 r. sprzedał udziały dla E w dwóch spółkach celowych (S4K  spółka z o. o. i S4T spółka z o.o.) za łączną cenę 1 084 028 euro. W zasadniczej części cena zakupu udziałów została zapłacona w zaliczkach otrzymanych w 2021 r., tj. przed zawarciem właściwej umowy sprzedaży udziałów. Zgodnie z postanowieniami ww. umowy o wspólnym rozwoju, zaliczki zostały wpłacone w następujący sposób:

a.za udziały S4K spółka z o.o. - zaliczki zapłacone zostały w kwotach: 308 832,00 euro, 308 832,00 euro i 231 624,00 euro,

b.za udziały S4T spółka z o.o. - zaliczki zapłacone zostały w kwotach: 84 969,00 euro, 84 969,00 euro i 63 720,00 euro.

Na okoliczność otrzymanych zaliczek Wnioskodawca wystawił faktury dla nabywcy – E. Dla celów podatku VAT wykazywał te faktury w ewidencjach sprzedaży VAT oraz JPK_VAT7 jako świadczenie usług poza terytorium kraju.

Do końca tego roku lub w przyszłym roku Wnioskodawca przewiduje sprzedać udziały w kolejnej spółce celowej - S4S spółka z o.o. Na poczet ceny sprzedaży, dotychczas, otrzymał od Enel Green Power S.pA. dwie zaliczki w kwotach 40 128 euro i 40 128 euro. Ze względu na mniejszy stopień zaawansowania realizacji projektu w czwartej spółce celowej, tj. S4R spółka z o.o., Wnioskodawca otrzymał pierwszą zaliczkę na poczet ceny sprzedaży udziałów w kwocie 52 160,00 euro.

E nabywa od Wnioskodawcy udziały na podstawie odrębnych umów nabycia udziałów, tj. 80% pakiety udziałów w kapitale zakładowym poszczególnych spółek celowych. Pozostałe 20% udziałów w kapitale zakładowym każdej spółki celowej pozostają własnością Wnioskodawcy. Niżej przedstawiono niektóre założenia i warunki wynikające z umowy o wspólnym rozwoju zawartej z E.

Wnioskodawca jednocześnie zaznacza, że w ramach prowadzonej działalności realizuje własny projekt elektrowni fotowoltaicznej, bez udziału E.

Wnioskodawca w dniu 24 grudnia 2020 r. zawarł umowę o wspólnym rozwoju z E (dalej zwana: „E”) - Spółką zarejestrowaną zgodnie z prawem włoskim, w Rejestrze Spółek w (…) pod numerem RM (…) i numerem VAT (…), z siedzibą w (…), (…), (…).

E jest spółką wchodzącą w skład Grupy E zajmującą się rozwojem, budową, eksploatacją i utrzymaniem na całym świecie elektrowni wytwarzających energię elektryczną ze źródeł odnawialnych. E podjęła decyzję o możliwości rozwoju takich projektów w Polsce, z udziałem doświadczonych krajowych i międzynarodowych deweloperów.

E jest zainteresowana nabyciem elektrowni fotowoltaicznych w Polsce, które będą sprzedawać energię elektryczną.

Wnioskodawca, w ramach zawartej umowy, poprzez założone spółki celowe, realizuje i rozwija cztery projekty fotowoltaiczne o minimalnej mocy zainstalowanej 25 MW każdy i łącznej mocy 346,1 MW, które mają być potencjalnie wyposażone w bateryjne systemy magazynowania energii do łącznej mocy 55MW.

Wnioskodawca posiada 100% udziałów w spółkach celowych, w których realizowane są ww. projekty fotowoltaiczne.

E nabywa od Wnioskodawcy kontrolny udział w wysokości 80% w każdej spółce celowej. Opcja kupna nastąpi gdy każdy realizowany projekt w spółce celowej zakończy Fazę Rozwoju 3.

Jak wskazano wyżej w dniu 9 maja 2022 r. sfinalizowano zbycie udziałów w dwóch spółkach celowych.

Strony zawartej umowy o wspólnym rozwoju ustaliły 8 faz rozwoju, w ramach których przewidziano co następuje:

1.Faza rozwoju 1: na tym etapie Wnioskodawca za pośrednictwem odpowiedniej spółki celowej zobowiązany jest:

a.założyć i włączyć spółkę celową do projektu,

b.przenieś całą dokumentację projektową i tytuły własności do spółki celowej,

c.zabezpieczyć prawa do gruntów (tytuł do co najmniej miejsca instalacji fotowoltaicznej i drogi dojazdowej, jeśli jest to wymagane oraz zewnętrznych linii kablowych). Prawa do gruntów, które dotyczą dróg dojazdowych, których nie można racjonalnie zabezpieczyć na tym etapie, można uzyskać najpóźniej poprzez zakończenie Fazy rozwoju 4,

d.wpisać wszystkie prawa (własności, dzierżawy) do odpowiednich ksiąg wieczystych,

e.przygotować topograficzny schemat powierzchni w formie akceptowalnej przez E do wstępnego przyjęcia projektu,

f.przeprowadzić badanie/analizę sieci pod kątem możliwości przyłączenia do sieci lub uzyskać pismo od przedsiębiorstwa przyłączeniowego do sieci (operatora systemu przesyłowego / dystrybucyjnego) w sprawie dostępności sieci do przyłączenia dodatkowej mocy na dzień Fazy 1 rozwoju,

g.przeprowadzić analizy dotyczące podatków i opłat za przekształcenie gruntów rolnych w nierolnicze (jeśli dotyczą);

2.Faza rozwoju 2: na tym etapie Wnioskodawca, za pośrednictwem odpowiedniej spółki celowej zobowiązany jest:

a.wystąpić o zmianę miejscowego planu zagospodarowania terenu (w przypadku, gdy plan zagospodarowania terenu został przyjęty dla tego terenu i nie dopuszcza instalacji fotowoltaiki) lub

b.potwierdzić, że istniejący plan zagospodarowania obszaru jest wystarczający dla Projektu i nie są wymagane żadne zmiany, lub

c.złożyć wniosek o pozwolenie środowiskowe wraz z komplementem załączników do właściwego organu (w przypadku nieprzyjętego planu zagospodarowania terenu);

3.Faza rozwoju 3: na tym etapie Wnioskodawca, za pośrednictwem odpowiedniej spółki celowej zobowiązany jest:

a.uzyskać ostateczne i ważne (tj. wolne od regresu) pozwolenie środowiskowe (w przypadku nieprzyjętego planu zagospodarowania terenowego),

b.złożyć wniosek o decyzję w sprawie zagospodarowania terenu (warunki zabudowy), jeżeli jest to wymagane (w przypadku nieprzyjętego planu zagospodarowania terenowego),

c.uzyskania zmiany miejscowego planu zagospodarowania terenowego (tylko w przypadku, gdy plan zagospodarowania terenu zostanie przyjęty i nie wymaga żadnej zmiany, w tym etapie nie są wymagane żadne działania);

4.Faza rozwoju 4: na tym etapie Wnioskodawca, za pośrednictwem odpowiedniej spółki celowej zobowiązany jest:

a.uzyskać ostateczną i ważną (tj. wolną od regresu) decyzję o zagospodarowaniu terenu (w przypadku nie uchwalenia planu zagospodarowania terenu) oraz

b.ubiegać się o warunki przyłączenia od operatora sieci I uzyskać taką pomoc, oraz

c.uzyskać decyzję o wykluczeniu z produkcji rolnej (w stosownych przypadkach), ora

d.zabezpieczyć prawa gruntowe w odniesieniu do zewnętrznych linii kablowych, oraz

e.uzyskać wszelkie inne decyzje, które mogą być konieczne i powinny być uzyskane przed złożeniem wniosku o pozwolenie na budowę,

f.ubiegać się o pozwolenie środowiskowe (tylko w przypadku istniejącego/zmienionego planu zagospodarowania),

g.złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na budowę;

5.Faza rozwoju 5: na tym etapie Wnioskodawca, za pośrednictwem odpowiedniej spółki celowej zobowiązany jest:

a.uzyskać ostateczne i ważne pozwolenie środowiskowe (tylko w przypadku istniejącego/zmienionego planu zagospodarowania),

b.uzyskać ostateczne i ważne (bez regresu) pozwolenie na budowę (lub pozwolenia) - obejmujące instalację fotowoltaiczną, drogi dojazdowe, drogi wewnętrzne, wewnętrzne podstacje elektryczne, wewnętrzne linie niskiego napięcia, linię przyłączeniową z instalacji fotowoltaicznej do podstacji wewnętrznej i zewnętrznej.

c.wykonać GCA (Grig Connection Application) tj. aplikować o warunki przyłączenia do sieci;

6.Faza rozwoju 6: E bierze udział w aukcji przyznania taryf i podpisuje długoterminową umowę sprzedaży energii,

7.Faza rozwoju 7: rozpoczęcie fazy budowy;

8.Faza rozwoju 8: projekt osiąga komercyjny termin eksploatacji i uzyskuje pozwolenie na użytkowanie oraz licencję na wytwarzanie energii (jeśli jest to wymagane przez prawo).

Po zakończeniu Fazy Rozwoju 3 Projektu, Wnioskodawca zobowiązany jest poinformować E o tym fakcie i przedstawić Opcję Zakupu udziałów poprzez Powiadomienie o Dacie Rozpoczęcia Opcji Kupna. Przez okres rozpoczynający się od Daty Rozpoczęcia Opcji Kupna i kończący się pięć dni przed wygaśnięciem Opcji Kupna, E jest uprawniony do przeprowadzenia pełnej analizy księgowej i finansowej, technicznej, środowiskowej (DueDiligence) każdego Projektu. Jest to okres badania należytej staranności.

Maksymalna kwota wynagrodzenia, jakąE ma zapłacić Wnioskodawcy za nabycie udziałów w każdym Projekcie (spółce celowej), wynosi 12 000,00 EUR/MW (dwanaście tysięcy euro na megawat) pomnożone przez ilość MW, które zostaną wymienione w pozwoleniu na budowę i licencji na wytwarzanie dla danego Projektu. Maksymalna zapłata obejmuje ceną zakupu i earnouty oraz zostanie wypłacona w transzach. Część maksymalnej zapłaty jest dokonywana przed zawarciem odrębnej umowy sprzedaży udziałów, w postaci zaliczek na poczet ceny nabycia udziałów w spółce celowej. Transze wynagrodzenia wypłacone po nabyciu udziałów w spółce celowej stanowić będą przede wszystkim Earnouty. Cena nabycia może zostać powiększona o kwoty Eamout. ustalone jako 80% podatku VAT zwróconego spółce celowej przez urząd skarbowy w związku z wykazanym zwrotem podatku naliczonego VAT do zwrotu na rachunek spółki, z tytułu poniesionych nakładów inwestycyjnych na realizację elektrowni fotowoltaicznej. Cena nabycia udziałów może także zostać pomniejszona o kwotę wszelkich nierozliczonych lub przyszłych zobowiązań, wydatków lub zadłużenia spółki celowej z powodu zdarzeń mających miejsce przed podpisaniem umowy przeniesienia własności udziałów. Transze wynagrodzenia określone są jako kamienie milowe za realizację poszczególnych Faz rozwoju danego projektu z określeniem kwoty wynagrodzenia i terminu płatności.

Po nabyciu udziałów w spółce celowej przez E, Wnioskodawca będzie kontynuował rozwój danego projektu dla pozostałych Faz rozwoju za odrębnym wynagrodzeniem określonym w umowie.

W celu zrealizowania ww. projektów Wnioskodawca zawarł z poszczególnymi spółkami celowymi umowy, na podstawie których świadczy na ich rzecz usługi zarządzania oraz usługi związane z pozyskaniem zezwoleń i przygotowaniem projektów do stanu umożliwiającego wejście w Fazę budowy elektrowni fotowoltaicznej:

1.w ramach umowy o świadczenie usług zarządzania - Wnioskodawca zobowiązany jest przede wszystkim do podejmowania działań związanych z zarządzaniem spółką celową, przygotowaniem spółki celowej do transakcji sprzedaży oraz do kontroli i nadzoru poprawności sporządzania dokumentacji i realizowanych płatności.

2.w ramach umowy o świadczenie usług - do zadań Wnioskodawcy należy podejmowanie działań w zakresie uzyskania pozwolenia środowiskowego, uzyskania warunków zabudowy, wstępne badanie sieci, kontrola gruntów pod względem uwarunkowań środowiskowych, prowadzenie negocjacji w zakresie pozyskania gruntów, pozyskanie projektu zagospodarowania terenu i mapy topograficznej, utrzymywanie właściwych relacji z podmiotami publicznymi i interesariuszami.

Z tytułu świadczenia ww. usług na rzecz spółek celowych, Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie na podstawie wystawianych faktur VAT z wykazanym 23% podatkiem VAT. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że w kontekście wymagań stawianych instytucji spółki holdingowej - posiada swoją siedzibę i rezydencję podatkową w Polsce, nie należy do podatkowej grupy kapitałowej oraz nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT. Spółka prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 24a ust. 18 ustawy o CIT - posiada lokal, w którym prowadzi działalność, zatrudnia pracowników do wykonywania zadań związanych z prowadzoną działalnością (opisaną wyżej), samodzielnie decyduje o przeznaczeniu należności otrzymywanych w związku z prowadzoną działalnością oraz ponosi ryzyko ewentualnej utraty tych należności. Wspólnikami Wnioskodawcy są: CE S.R.L., S Group S.R.L., FM S.R.L. (włoskie spółki, odpowiedniki polskich spółek z ograniczoną odpowiedzialnością) i PSS (włoska spółka zwykła osobowa) z siedzibą na terytorium Włoch. Tym samym, udziały Spółki nie posiada pośrednio lub bezpośrednio wspólnik mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Wnioskodawca posiada 100% udziałów w spółkach zależnych (wyżej wskazanych spółkach celowych od marca 2021 r.), które spełniają łącznie następujące warunki:

-co najmniej 10% udziałów w kapitale tych spółek posiada bezpośrednio Wnioskodawca na podstawie tytułu własności, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

-nie posiadają więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki - spółki celowe nie posiadają udziałów lub akcji w innych podmiotach,

-nie posiadają tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

-nie są spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową,

-nie korzystają ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.

Spółki zależne podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Wnioskodawca zamierza dokonać odpłatnego zbycia udziałów w dwóch kolejnych spółkach zależnych (spółkach celowych) na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

W przypadku wykonania rozważanych transakcji zbycia udziałów w spółkach zależnych, Wnioskodawca co najmniej 5 dni przed dniem zbycia udziałów w spółkach zależnych, złoży właściwemu dla niego naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 2 ustawy CIT.

Spółki zależne, w odniesieniu do których Wnioskodawca złoży oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia w rozumieniu art. 24o ust. 2 ustawy CIT nie będą stanowiły spółek, wskazanych w art. 24o ust. 3, tj. których co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości. Aczkolwiek podkreślenia wymaga okoliczność, że w każdej spółce celowej inwestycja farmy fotowoltaicznej realizowana jest na obcym gruncie udostępnionym spółce na podstawie zawartej z właścicielem, długoterminowej umowy dzierżawy działki gruntu na okres 29 lat. Wydzierżawiający zezwala spółce celowej na wzniesienie i eksploatację oraz późniejszą rozbiórkę instalacji, w tym również na:

a.wybudowanie wymaganych fundamentów na działce oddanej w dzierżawę,

b.instalację ram i stelaży na posadowionych fundamentach i montaż na nich paneli fotowoltaicznych,

c.ułożenie na działce wymaganych sieci kablowych dla każdego urządzenia, kabli niskiego i średniego napięcia wraz z kablami sterowania i telekomunikacyjnymi z lub bez rury osłonowej kabla,

d.wybudowanie/posadowienie na działce niezbędnych urządzeń elektroenergetycznych,

e.wybudowanie i użytkowanie na działce niezbędnych dróg dojazdowych o utwardzonej nawierzchni do przedmiotu umowy, wraz z pałacami manewrowymi oraz ogrodzenia,

f.wykonanie wszelkich innych prac, koniecznych do wybudowania, przyłączenia (uruchomienia) elektrowni odnawialnej, a także jej eksploatację i naprawę w okresie trwania umowy. Wszelkie rzeczy ruchome posadowione przez spółkę celową na gruncie stanowiącym przedmiot dzierżawy, w tym stelaże, panele fotowoltaiczne, urządzenia rozdzielcze, pomiarowe i transformatorowe oraz pozostałe urządzenia i budynki, związane z realizacją inwestycji, pozostają własnością dzierżawcy. W tym zakresie strony umowy ustaliły, że rzeczy te - stosownie do celu umowy oraz planowanego sposobu montażu I Ich późniejszego zdemontowania - nie będą związane trwale z gruntem w rozumieniu art. 48 Kodeksu cywilnego oraz nie będą przedmiotem zastawu ustawowego na rzecz wydzierżawiającego.

Po upływie terminu na jaki umowa została zawarta, dzierżawca (spółka celowa) zobowiązany jest usunąć na własny koszt instalację składającą się na elektrownię energii odnawialnej wraz z infrastrukturą towarzyszącą lub infrastrukturę polegającą na magazynowaniu lub wykorzystywaniu w inny sposób wytworzonej energii I zwrócić nieruchomość oraz ją doprowadzić do stanu umożliwiającego użytkowanie rolnicze oraz przekwalifikowania tego gruntu w ewidencji gruntów na grunt rolny (wraz z ewentualnym sfinansowaniem tej procedury), jednakże bez dokonywania ponownych nasadzeń. W tych okolicznościach, w ocenie Wnioskodawcy, dzierżawa gruntu na realizację przedmiotowej inwestycji nie oznacza, że spółka celowa jest spółką nieruchomościową.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że:

-wykonuje na rzecz spółek celowych usługi w zakresie zarządzania i inne usługi związane z przygotowaniem projektu farmy fotowoltaicznej do fazy budowy i zbycia posiadanych w niej udziałów,

-usługi te są refakturowane na spółki celowe i opodatkowane podatkiem VAT,

-w zarządach spółek celowych zasiada Pan Marco Ferrara, który jest jednocześnie prezesem zarządu Wnioskodawcy,

-przychody ze sprzedaży udziałów w spółkach celowych przeznaczane są na inwestycje w pozostałe projekty, w tym projekt realizowany samodzielnie przez Wnioskodawcę bez udziału E dotyczący farmy fotowoltaicznej o mocy 7.5 MW oraz na wypłatę dywidendy dla wspólników Wnioskodawcy,

-nie zajmuje się w sposób częstotliwy/profesjonalny działalnością w zakresie obrotu papierami wartościowymi, pośrednictwem w tym zakresie, działalnością maklerską lub brokerską,

-w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje czynności zwolnionych od podatku VAT, w wyniku czego jest zobowiązany do stosowania proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy VAT,

-w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie wykonuje czynności pozostających poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT (czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

W tak opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca powziął wątpliwości m.in.:

1.w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych w kwestii możliwości skorzystania ze zwolnienia z podatku CIT dla Wnioskodawcy jako spółki holdingowej z tytułu zbycia udziałów w spółce zależnej tj. w spółkach celowych na rzecz podmiotu niepowiązanego – E.

Tytułem uzupełnienia, pismem z 27 września 2022 r., w ramach odpowiedzi na zadane pytania wskazali Państwo, że w okresie całego roku przed datą sprzedaży w 2023 r. udziałów w spółkach zależnych (celowych):

Ad. 1.

Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 24m pkt 2 lit. b-e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „ustawa CIT”), tj. Wnioskodawca:

a.nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

b.nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a oraz art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

c.prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

d.udziałów w Spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju

-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a §10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej.

Ad. 2.

Spółki zależne (celowe) spełniają warunki określone w art. 24m pkt 3 lit. b - e ustawy CIT, tj. Spółki zależne:

a.nie posiadają więcej niż 5% udziałów w kapitale innej spółki,

b.nie posiadają tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

c.nie są spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową,

d.nie korzystają ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca spełnia warunki i może skorzystać ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 24o ust. 1 jako spółka holdingowa z tytułu zbycia udziałów w spółkach celowych dla podmiotu niepowiązanego? (oznaczone we wniosku nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie

Ustawą z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dodane zostały nowe przepisy - Rozdział 5b - Opodatkowanie spółek holdingowych.

W rozdziale tym, w art. 24o, zawarto zwolnienie z opodatkowania dotyczące odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego.

Zgodnie z art. 24o ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 z późn. zm., dalej: „ustawa CIT”), zwalnia się od podatku dochodowego dochody osiągnięte przez spółkę holdingową z tytułu odpłatnego zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej na rzecz podmiotu niepowiązanego, o którym mowa w art. 11a ust. 1 pkt 3, pod warunkiem złożenia przez spółkę holdingową właściwemu dla niej naczelnikowi urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia.

Stosownie do art. 24o ust. 2 ww. ustawy CIT, oświadczenie o zamiarze skorzystania ze zwolnienia zawiera:

1)imiona i nazwiska lub nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy,

2)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej. której udziały (akcje) będą zbywane,

3)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia,

4)planowaną datę zawarcia umowy.

Adresatem powołanej normy prawnej jest spółka holdingowa, która zbywa udziały lub akcje spółki zależnej.

Definicję spółki holdingowej i spółki zależnej zawarto w art. 24m pkt 2 i 3 ustawy CIT.

Stosownie do art. 24o (winno być: art. 24m) pkt 2 ww. ustawy, pojęcie spółka holdingowa oznacza spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej.

-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Natomiast pojęcie spółki zależnej - oznacza spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

b)nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

W tym miejscu przywołać także należy definicję ustawową krajowej spółki zależnej zawartą w art. 24m pkt 1 ustawy o CIT. Przepis ten stanowi, że ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

Warunek, co do możliwości skorzystania z ww. zwolnienia, został zawarty także w art. 24o ust. 3 ustawy CIT, który stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust 1. nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Odnosząc przywołane nowe regulacje zawarte w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych do stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, zauważyć należy, co następuje:

1.Wnioskodawca zamierza dokonać odpłatnego zbycia 80% udziałów posiadanych w dwóch spółkach celowych, które są spółkami zależnymi w rozumieniu powołanego wcześniej art. 24m pkt 3 ustawy CIT - udziały zostaną sprzedane podmiotowi włoskiemu E, który nie jest z Wnioskodawcą powiązany w rozumieniu przepisów art. 11a ust. 1 pkt 3 ustawy CIT, tj. nie występują powiązania kapitałowe, rodzinne jak również osobowe poprzez zarządzanie, nadzór czy kontrolę.

2.Wnioskodawca dopełni warunku złożenia do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, na co najmniej 5 dni przez dniem zbycia, oświadczenia o zamiarze skorzystania ze zwolnienia, które zawierać będzie:

a)nazwy, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej stron umowy:

b)nazwę, adres oraz numer identyfikacji podatkowej spółki zależnej, której udziały będą zbywane;

c)wskazanie udziału w kapitale spółki zależnej, który będzie przedmiotem odpłatnego zbycia;

d)planowaną datę zawarcia umowy.

3.Spółki celowe spełniają warunki określone dla spółki zależnej gdyż:

-Wnioskodawca jako spółka holdingowa posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów w kapitale spółek, o których mowa we wniosku, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku (faktycznie posiada 100% udziałów, przez okres dłuższy niż rok);

-spółki te nie posiadają w ogóle udziałów (akcji) w kapitale innych spółki;

-spółki te nie posiadają tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze;

-spółki te nie wchodzą w skład podatkowej grupy kapitałowej;

-spółki te nie korzystają ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a ustawy o CIT.

4.Wnioskodawca jako spółka holdingowa spełnia warunki określone dla spółki holdingowej gdyż:

-Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością będącą polskim rezydentem podatkowym (w Polsce ciąży na niej nieograniczony obowiązek podatkowy), spełniającą łącznie kolejne następujące warunki:

a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółek celowych - faktycznie posiada 100% udziałów, przez okres dłuższy niż rok,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową.

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych. Udziały u Wnioskodawcy posiadają cztery spółki z rezydencją podatkową we (…).

5.Spółki zależne nie posiadają co najmniej 50% wartości aktywów bezpośrednio lub pośrednio w nieruchomościach położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, - spółki celowe nie posiadają aktywów w postaci nieruchomości. Natomiast na podstawie zawartych długoterminowych umów dzierżawy korzystają z działek gruntu, na których realizowane są inwestycje fotowoltaiczne.

W przedstawionym stanie faktycznym, w ocenie Wnioskodawcy, spełnione są warunki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 24o ust. 1 ustawy CIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.  

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na mocy przepisów ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2105, dalej: „ustawa nowelizująca”, „Polski Ład”) od 1 stycznia 2022 r. wprowadzono do ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”) szereg zmian, a także dodanie nowych przepisów, w tym nowych preferencji podatkowych dla spółek holdingowych, które mają sprzyjać lokalizacji spółek holdingowych w Polsce.

Jest to część zmian mających na celu wzmocnienie konkurencyjności polskiego systemu podatkowego. Nowa regulacja jest skierowana do polskich spółek holdingowych, które posiadają krajowe lub zagraniczne spółki zależne. Stanowi ona alternatywę dla obecnie funkcjonującej instytucji PGK, gdyż ani spółki zależne spółek holdingowych, ani same spółki holdingowe nie mogą wchodzić w skład PGK. Z preferencji nie mogą skorzystać również beneficjenci zwolnień w ramach specjalnej strefy ekonomicznej lub Polskiej Strefy Inwestycji.

Regulacja opiera się na dwóch filarach:

1)pełnym zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych zysków pochodzących ze zbycia udziałów (akcji) w spółkach zależnych oraz

2)zwolnieniu z tego podatku 95% dywidendy wypłacanej spółce holdingowej przez spółkę zależną.

Na mocy przepisów o spółce holdingowej określone dochody, uzyskiwane przez taką spółkę, tj. pochodzące z dywidend oraz ze zbycia udziałów lub akcji w spółce kapitałowej (w spółce z ograniczoną odpowiedzialności lub w spółce akcyjnej), podlegają zwolnieniu z podatku CIT.

Warto przy tym zauważyć, że po raz pierwszy w polskim prawie podatkowym pojawia się rozwiązanie adresowane do spółek zbywających odpłatnie udziały w spółkach zależnych. W określonych warunkach będą one mogły sprzedać posiadane przez siebie udziały (także w innych spółkach polskich), nie podlegając przy tym podatkowi dochodowemu.

Zgodnie z definicją spółki holdingowej zawartą w art. 24m pkt 2 ustawy o CIT, oznacza ona

spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółkę akcyjną będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy, spełniającą łącznie następujące warunki:

a)posiada, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku, bezpośrednio na podstawie tytułu własności co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej,

b)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

c)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a, art. 20 ust. 3 oraz art. 22 ust. 4,

d)prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, przy czym przepis art. 24a ust. 18 stosuje się odpowiednio,

e)udziałów (akcji) w tej spółce nie posiada, pośrednio lub bezpośrednio, udziałowiec (akcjonariusz) mający siedzibę lub zarząd lub zarejestrowany lub położony na terytorium lub w kraju:

-wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 11j ust. 2,

-wskazanym w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej, o którym mowa w art. 86a § 10 pkt 1 Ordynacji podatkowej,

-z którym Rzeczpospolita Polska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, w szczególności umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, albo Unia Europejska nie ratyfikowała umowy międzynarodowej, stanowiącej podstawę do uzyskania od organów podatkowych tego państwa informacji podatkowych.

Podstawowym warunkiem skorzystania z powyższych preferencji będzie posiadanie przez spółkę holdingową co najmniej 10% udziałów lub akcji w spółce zależnej przez minimum 1 rok.

W myśl art. 24m pkt 1 ww. ustawy:

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o krajowej spółce zależnej - oznacza to spółkę zależną będącą spółką z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółką akcyjną, będącą podatnikiem, o którym mowa w art. 3 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 24m pkt 3 ustawy o CIT, spółka zależna oznacza spółkę spełniającą łącznie następujące warunki:

a)co najmniej 10% udziałów (akcji) w kapitale tej spółki posiada bezpośrednio na podstawie tytułu własności spółka holdingowa, nieprzerwanie przez okres co najmniej 1 roku,

b)nie posiada więcej niż 5% udziałów (akcji) w kapitale innej spółki,

c)nie posiada tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym lub praw o podobnym charakterze,

d)nie jest spółką tworzącą podatkową grupę kapitałową,

e)nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a.

Spółką zależną może natomiast być zarówno polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółka akcyjna (art. 24m pkt 3 – definicja krajowej spółki zależnej), jak i zagraniczna spółka będąca podatnikiem zagranicznego podatku dochodowego od osób prawnych, z wyłączeniem spółek niemających osobowości prawnej  (art. 24m pkt 4 – definicja zagranicznej spółki zależnej) z uwzględnieniem pewnych wyłączeń.

W myśl art. 24o ust. 1 ustawy o CIT:

Z kolei, na podstawie art. 24o ust. 3 ww. ustawy:

zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, nie ma zastosowania do zbycia udziałów (akcji) krajowej spółki zależnej lub zagranicznej spółki zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tych spółek, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości, przy czym przepis art. 3 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Należy podkreślić, że możliwość skorzystania z opisanych powyżej preferencji jest co do zasady uzależniona od spełnienia dodatkowych określonych wymogów, w tym zwłaszcza o charakterze antyabuzywnym.

Należy mieć na uwadze art. 22c ust. 1 ustawy o CIT, który stanowi, że:

Z kolei zgodnie  z art. 22c ust. 2 tej ustawy:

na potrzeby ust. 1 sposób działania nie jest sztuczny, jeżeli na podstawie istniejących okoliczności należy przyjąć, że podmiot działający rozsądnie i kierujący się zgodnymi z prawem celami zastosowałby ten sposób działania w dominującej mierze z uzasadnionych przyczyn ekonomicznych. Do przyczyn, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się celu skorzystania ze zwolnienia określonego w przepisach art. 20 ust. 3, art. 21 ust. 3, art. 22 ust. 4, art. 24n ust. 1 oraz art. 24o ust. 1, sprzecznego z przedmiotem lub celem tych przepisów.

Dodatkowo należy spełnić pozostałe warunki, o których mowa wyżej, w tym te dotyczące braku:

1)uzyskiwania dochodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy o CIT przez spółkę zbywającą udziały lub akcje,

2)przynależności do grupy podatkowej przez obie spółki oraz

3)posiadania przez spółkę zależną (której udziały są przedmiotem zbycia) udziałów w innych spółkach (powyżej 5% kapitału).

Zwolnieniem nie jest objęte zbycie udziałów lub akcji w tzw. spółce nieruchomościowej, tj. w krajowej lub zagranicznej spółce zależnej, jeżeli co najmniej 50% wartości jej aktywów stanowią nieruchomości lub prawa do nieruchomości położonych na terytorium Polski. Wyłączenie zwolnienia w tym zakresie wynika z założeń polityki fiskalnej, zakładającej opodatkowanie w Polsce zbycia nieruchomości położonych w Polsce oraz spółek posiadających takie nieruchomości – bez względu na to, czy zbywca jest polskim rezydentem podatkowym, czy nim nie jest. Możliwość skorzystania z tych preferencji została uwarunkowana posiadaniem przez spółkę holdingową co najmniej 10% akcji lub udziałów w spółce zależnej przez okres minimum roku.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca spełnia warunki i może skorzystać ze zwolnienia z podatku CIT na podstawie art. 24o ust. 1 jako spółka holdingowa z tytułu zbycia udziałów w spółkach celowych dla podmiotu niepowiązanego w pierwszej kolejności należy wskazać, że podstawowym warunkiem uzyskania statusu spółki holdingowej jest posiadanie przez nią, nieprzerwanie przez okres min. 1 roku, bezpośrednio, na podstawie tytułu własności, min. 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki zależnej. Ponadto, należy przyjąć, że również pozostałe warunki, wymienione w art. 24m ustawy CIT, zarówno w odniesieniu do spółki holdingowej, spółki zależnej, krajowej spółki zależnej oraz zagranicznej spółki zależnej, powinny być spełnione przez cały w/w okres.

Podkreślenia wymaga, że w praktyce pierwszym rokiem, w którym będzie możliwe skorzystanie ze zwolnień w reżimie holdingowym będzie rok 2023. Jako, że przepisy o reżimie holdingowym weszły w życie 1 stycznia 2022 r., ten moment należy uznać za rozpoczynający bieg rocznego okresu, w którym powinny być spełnione warunki, przewidziane w przepisach o reżimie holdingowym.

W świetle powyższych wyjaśnień, skoro pierwszym rokiem w którym będzie możliwe skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych dla spółki holdingowej będzie rok 2023, to nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że może skorzystać ze zwolnienia na podstawie art. 24o ust. 1 ustawy CIT, w stosunku do udziałów spółek zależnych których sprzedaż nastąpiła/nastąpi w 2022 r.

Natomiast, w odniesieniu do planowanego zbycia w roku 2023 udziałów w spółkach zależnych, skoro z wniosku wynika, że wszystkie przesłanki umożliwiające zastosowania tego zwolnienia będą spełnione, zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że może on skorzystać ze zwolnienia o którym mowa w art. 24o ust. 1 jako spółka holdingowa z tytułu zbycia udziałów w spółkach celowych do podmiotu niepowiązanego.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 tj. możliwości skorzystania ze zwolnienia o którym mowa w art. 24o ust. 1 ustawy CIT, w części dotyczącej:

-zbycia udziałów w 2022 r. należy uznać za nieprawidłowe,

-zbycia udziałów w 2023 r. należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

- Interpetacja dotyczy stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia,

- Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwo w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

- Końcowo nadmienia się, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest ocena Państwa stanowiska wyłącznie w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1). Natomiast, w zakresie podatku od podatku od towarów i usług (pytania oznaczone nr 2-4) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP:/KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),

albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), za pośrednictwerm systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/ (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).