W zakresie ustalenia: 1. czy po otrzymaniu przez Spółkę Aportów Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania Ryczałtem, począwszy od roku podatkowe... - Interpretacja - 0111-KDIB2-1.4010.414.2022.1.BJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 14 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.414.2022.1.BJ

Temat interpretacji

W zakresie ustalenia: 1. czy po otrzymaniu przez Spółkę Aportów Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania Ryczałtem, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się 1 października 2023 r., 2. czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, wobec Spółki znajdzie zastosowanie zasada wyłączenia z opodatkowania Ryczałtem z art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony 1 sierpnia 2022 r., który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

1.czy po otrzymaniu przez Spółkę Aportów Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania Ryczałtem, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się 1 października 2023 r.,

2.czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, wobec Spółki znajdzie zastosowanie zasada wyłączenia z opodatkowania Ryczałtem z art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.

Treść  wniosku jest  następująca:

Opis stanu zdarzenia przyszłego

Sp. z o.o. („Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym od września 2021 r. Spółka została zawiązana w sierpniu 2021 r., posiada siedzibę w Polsce oraz w Polsce podlega opodatkowaniu od całości dochodów.

Rok podatkowy Spółki, o którym mowa w art. 8 ustawy o CIT jest równy z rokiem kalendarzowym. Spółka rozważa dokonanie decyzji o wyborze opodatkowania na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy o CIT, tj. ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych (winno być: ryczałtem od dochodów spółek) („Ryczałt”). W celu konsolidacji działalności, wspólnicy Wnioskodawcy będący osobami fizycznymi w 2022 lub w pierwszej połowie 2023 r. wniosą do Wnioskodawcy wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o CIT oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT a jeden wspólnik będący osobą fizyczną wniesie wkład inny niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część (aporty łącznie zwany dalej we wniosku jako „Aport” lub „Aporty”). Wartość Aportu przekroczy równowartość kwoty 10 tys. euro. Aporty zostaną wniesione do Spółki przez osoby fizyczne w 2022 r. lub w pierwszej połowie 2023 r.

Na moment dokonania wyboru opodatkowania Ryczałtem, Wnioskodawca będzie spełniał warunki wskazane w art. 28j ustawy o CIT. Spółka złoży zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, do końca października 2023 r. i wskaże jako pierwszy rok opodatkowania Ryczałtem okres od 1 października 2023 do 31 grudnia 2023.

Wniosek dotyczy bardzo podobnego opisu zdarzenia przyszłego, który został przedstawiony w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 marca 2022 r., Znak: 0111-KDIB1-2.4010.512.2021.2.AK.

Pytania

1.Czy po otrzymaniu przez Spółkę Aportów Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania Ryczałtem, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się 1 października 2023 r.?

2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, wobec Spółki znajdzie zastosowanie zasada wyłączenia z opodatkowania Ryczałtem z art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, po wniesieniu do Spółki Aportów Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania Ryczałtem począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się w październiku 2023 r., w którym na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, zostanie w terminie złożone zawiadomienie o wyborze opodatkowania Ryczałtem. Od października 2023 r. Spółka będzie miała prawo do wyboru Ryczałtu. Termin wniesienia do Spółki Aportów przez Wspólników jest bez znaczenia dla prawa do Ryczałtu, gdyż od powstania Spółki upłynęło więcej niż 24 miesiące.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym zdarzeniu przyszłym, wobec Spółki nie znajdzie zastosowania zasada wyłączenia z opodatkowania Ryczałtem przewidziane w art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT. Spółka nie wniosła bowiem Aportu do innych spółek ani Spółka nie została podzielona.

Uzasadnienie

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego wskazanego w pkt 1.

W myśl art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT przepisów rozdziału 6b ustawy o CIT nie stosuje się do podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 ustawy o CIT

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.

W ocenie Wnioskodawcy, na tle opisanego zdarzenia przyszłego, dyspozycja art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a) - c) ustawy o CIT nie znajdzie wobec Spółki zastosowania, ponieważ Wnioskodawca powstał i rozpoczął działalność gospodarczą we wrześniu 2021 r. W roku w którym powstała Spółka oraz w roku następnym nie został do Spółki wniesiony oraz nie zostanie wniesiony żaden wkład niepieniężny.

Istota regulacji art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT polega na tym, że zakresem podmiotowym są objęte spółki powstające w pierwszym roku podatkowym oraz spółki w okresie od powstania do końca drugiego roku podatkowego po roku powstania, jeśli w tym okresie spółki takie otrzymają aport lub nabywają majątek w formie przejęcia lub podziału innych spółek. Spółki takie w tym okresie ale co najmniej do upływu 24 miesięcy od dnia utworzenia nie mogą wybrać Ryczałtu. Zakresem podmiotowym art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o CIT są objęci podatnicy utworzeni w wyniku połączenia lub podziału a nie podatnicy przejmujący, którzy już istnieją. Zatem mowa jest tu o połączeniu i podziale spółek przez zawiązanie nowej spółki wg przepisów kodeksu spółek handlowych. Ale jeśli miną dwa lata od powstania, nie krócej niż 24 miesiące od powstania podatnika, który jest spółką powstałą w wyniku połączenia lub podziału spółek, to spółka taka może wybrać opodatkowanie Ryczałtem. W przypadku art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. b) ustawy o CIT również jest mowa o podatnikach utworzonych, jeśli taki podatnik otrzyma aportem od udziałowców majątek który udziałowcy otrzymali w wyniku likwidacji innych podmiotów, ale również po 24 miesiącach od powstania podatnik tak utworzony może wybrać opodatkowanie Ryczałtem. Przypadek objęty niniejszym wnioskiem nie został więc opisany w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c) Ustawy CIT, ponieważ Spółka w roku w którym powstała oraz w roku następnym nie nabyła składników majątku tytułem wkładu niepieniężnego.

Co do zaś określonego w art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy CIT limitu upływy czasu od powstania podatnika, który to limit jest wspólny dla wszystkich przypadków od lit. a) do c) tego przepisu, to wskazać należy, że wkład niepieniężny, tj. określone w niniejszym Wniosku Aporty będą wniesione w roku podatkowym który jest 5 rokiem od powstania Spółki tj. z pewnością po upływie 24 miesięcy od powstania Spółki.

W odniesieniu do zakresu przedmiotowego przepisów art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. a-c) ustawy o CIT, to przepis ten obejmuje zdarzenia polegające na nabywaniu majątku przez podatnika w wyniku trzech typów nabycia:

a)połączenie, czyli przejęcie przez nowoutworzonego podatnika majątku łączących się spółek,

b)podział innej spółki, gdzie nowoutworzony podatnik jest podmiotem przejmującym cześć aktywów innej spółki w ramach podziału tej innej spółki,

c)nabycie przez nowoutworzonego podatnika aportem majątku od wspólników jeśli majątek ten został nabyty przez tych wspólników w wyniku likwidacji innych podatników,

d)nabycie przez nowoutworzonego podatnika aportem kwalifikowanych składników majątku od wspólników w pierwszym lub drugim roku podatkowym licząc od utworzenia.

W ocenie Wnioskodawcy ratio legis i cel tej regulacji jest dość klarowny, tj. zapobieganie takiej sytuacji, aby podatnik nowo utworzony w okresie krótszym niż 24 miesiące od powstania nie miał możliwości niezwłocznego skorzystania z preferencyjnego opodatkowania nabywając od podmiotów powiązanych już istniejące aktywa wykorzystywane wcześniej przez inne podmioty do prowadzenia działalności gospodarczej. Wnioskodawca jako podmiot funkcjonujący w obrocie gospodarczym znacznie dłużej niż przez okres 24 miesięcy, nabywając Aport oraz wybierając opodatkowanie Ryczałtem nie narusza tego celu legislacyjnego, a co więcej jest z tym celem w pełni zgodny.

Co istotne, w ustawie o CIT funkcjonuje od kilku lat ograniczenie preferencyjnego opodatkowania stawką 9% (art. 19 ust. 1a pkt 3 i 5 ustawy o CIT), którego treść jest analogiczna do przepisu art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o CIT. Ustalając zakres stosowania ograniczenia w wyborze opodatkowania Ryczałtem można pomocniczo skorzystać z ukształtowanej wykładni dotyczącej art. 19 ust. 1a pkt 3 i pkt 5 ustawy o CIT.

Przepisy ten mają zastosowanie do dwóch form restrukturyzacji:

1)podatnika, który w momencie powstania otrzymuje wkład niepieniężny w postaci określonych składników majątku oraz,

2)podatnika, który po powstaniu otrzymuje wkład pieniężny w postaci kwalifikowanych składników majątku, zarówno w roku powstania jak i w roku bezpośrednio po nim następującym.

Jedyną różnicą dzielącą art. 19 ust. 1 pkt 3 i 5 ustawy o CIT oraz 28k ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o CIT jest rozszerzenie przepisu odnoszącego się do Ryczałtu o okres 24 miesięcy liczony od powstania podatnika. Ma to zapobiec sytuacjom „sztucznego” skracania lat podatkowych w celu skrócenia okresu braku możliwości korzystania z preferencyjnego opodatkowania.

Na przykład spółka która powstaje w lipcu 2020 r. danego roku i ma rok kalendarzowy nie musi łączyć ksiąg pierwszego roku z drugim i wówczas pierwszy rok trwa maksymalnie 6 miesięcy i kończy się 31 grudnia 2020 r., drugi rok trwa 12 miesięcy i kończy się 31 grudnia 2021 r. i jeśli taka spółka otrzymuje w tym czasie aporty to od stycznia 2022 r. może skorzystać z obniżonej stawki CIT 9%, ale z uwagi na dodatkowy limit czasu 24 miesięcy od powstania nie może wybrać Ryczałtu od stycznia 2022 r. jeśli otrzymywała wkłady niepieniężne w pierwszym lub drugim roku od powstania. Ryczałt taka spółka może wybrać najwcześniej po lipcu 2022 r.

W powyższym przykładzie gdyby jednak wkłady niepieniężne były wniesione już w trzecim roku podatkowym od powstania podatnika, tj. okresie styczeń - lipiec 2022 to byłby to przypadek inny niż wskazany w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o CIT (przepis ten mówi o aportach w pierwszym i drugim roku powstania podatnika), ale poprzez odpowiednie stosowanie tego przepisu na mocy art. 28k ust. 2 Ustawy CIT należy nadal liczyć okres 24 miesięcy od powstania podatnika pomimo otrzymania aportu w trzecim roku podatkowym podatnika. I wówczas taka spółka może wybrać Ryczałt najwcześniej po lipcu 2022 r., tj. po upływie 24 miesięcy od powstania, pomimo otrzymania aportów w trzecim roku podatkowym od powstania.

Aporty nie byłyby wniesione w roku powstaniu i nie w roku drugim od powstania, ale jednak w okresie 24 miesięcy od powstania podatnika.

Innymi słowy, zarówno przepisy ograniczające stosowanie obniżonej stawki CIT, jak i przepisy ograniczające możliwość dokonania wyboru opodatkowania Ryczałtem, wyznaczają za początek biegu okresu „karencji” (w ciągu którego korzystanie z przywołanych zasad preferencyjnych jest niedopuszczalne) moment utworzenia (rozpoczęcia działalności) podatnika, o ile wkład niepieniężny zostanie wniesiony do tego podatnika (spółki) w roku jego utworzenia lub w roku następnym lecz nie wcześniej niż w ciągu 24 miesięcy od utworzenia. Oznacza to, że dyspozycja art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o CIT nie może w ogóle znaleźć zastosowania wobec Wnioskodawcy, który nie spełnia warunków do objęcia go ww. przepisem, gdyż:

1)otrzyma Aport później niż w roku utworzenia i później niż w roku drugim od utworzenia, oraz

2)Aport zostanie do Spółki wniesiony po upływie 24 miesięcy od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Zastrzeżenia wymaga natomiast, że dla braku zastosowania ograniczenia z art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o CIT wystarczające będzie spełnienie jednej z ww. przesłanek. Wnioskodawca poniżej prezentuje swój wywód na przykładach:

1)Przykład 1: Gdyby podatnik posiadał rok obrotowy równy rokowi kalendarzowemu, powstał w styczniu 2020 r. oraz w grudniu 2020 r. otrzymał aportem kwalifikowane składniki majątku (wskazane w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o CIT), wówczas aż do stycznia 2022 r., tj. przez 24 miesiące od powstania, nie miałby prawa wybrać opodatkowania Ryczałtem.

Z drugiej strony, podatnik mógłby wybrać opodatkowanie Ryczałtem już od lutego 2022 r. W takim przypadku, Wnioskodawca byłby podatnikiem od strony podmiotowej i przedmiotowej wskazanym w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit c) ustawy o CIT, ponieważ w pierwszym roku powstania otrzymałby wkłady niepieniężne, ale ponieważ do końca stycznia 2022 r. upłynęłyby 24 miesiące od powstania podatnika, zatem mógłby wybrać opodatkowanie Ryczałtem począwszy od 25 miesiąca liczonego od powstania. W rezultacie, od lutego 2022 r. spełniłby kryterium upływu czasu i mógłby wybrać Ryczałt.

2)Przykład 2: Gdyby podatnik powstał w styczniu 2020 r. i posiadał rok obrotowy równy rokowi kalendarzowemu a w grudniu 2021 r. tj. w 23 miesiącu od powstania, tj. otrzymał aportem kwalifikowane składniki majątku (wskazane w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o CIT), zatem otrzymał wkład niepieniężny w drugim roku podatkowym od powstania, wówczas od stycznia 2022 r. nie miałby prawa wybrać opodatkowania Ryczałtem. Nie upłynęło jeszcze 24 miesiące od powstania podatnika.

Ale mógłby wybrać opodatkowanie Ryczałtem już od lutego 2022 r., tj. 2 miesiące po otrzymaniu aportu jako że w tym momencie przestałyby do niego mieć zastosowanie ograniczenia czasowe (limit upływu czasu od powstania podatnika) przewidziane w tym przepisie. W konsekwencji, Wnioskodawca od strony podmiotowej i przedmiotowej byłby podatnikiem wskazanym wprost w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit c) ustawy o CIT, ale od lutego 2022 r. upłynęłyby 24 miesiące od jego powstania, zatem od 25 miesiąca od powstania mógłby on wybrać opodatkowanie Ryczałtem. Od lutego 2022 r. spełnił on bowiem kryterium upływu czasu od powstania podatnika.

3)Przykład 3: Ten przykład prezentuje analogiczną sytuację, której dotyczy niniejszy Wniosek. Podatnik powstałby w styczniu 2020 r., posiadał rok obrotowy równy rokowi kalendarzowemu, a po upływie 25 miesięcy od powstania tj. w lutym 2022 r., otrzymał aportem kwalifikowane składniki majątku (wskazane w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o CIT), gdzie rok podatkowy styczeń-grudzień 2022 r. byłby już trzecim rokiem podatkowym podatnika, wówczas od stycznia 2022 r. nie miałby prawa wybrać opodatkowania Ryczałtem.

Podatnik mógłby wybrać opodatkowanie Ryczałtem w każdym okresie po aporcie np. już od lutego 2022 r., tj. od miesiąca po otrzymaniu aportu lub też w dowolnym okresie po lutym 2022 r., jako że nie dostał aportu w przewidzianym przez wskazany przepis okresie. Wnioskodawca nie otrzymał wkładu niepieniężnego ani w pierwszym roku powstaniu ani w drugim roku oraz otrzymał aport po upływie 24 m od powstania. Wnioskodawca mógłby wybrać Ryczałt np. od lutego 2022 r. jak również od stycznia 2023 r. Wnioskodawca byłby zatem podatnikiem od strony podmiotowej i przedmiotowej wskazanym wprost w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit c ustawy o CIT, ale od lutego 2022 r. upłynęłyby 24 miesiące od jego powstania, zatem od 25 miesiąca mógłby wybrać opodatkowanie Ryczałtem. Od lutego 2022 r. Wnioskodawca spełnił kryterium upływu czasu od powstania.

4)Przykład 4: Na przykład spółka która powstaje w lipcu 2020 r. danego roku, jej pierwszy rok obrotowy trwa maksymalnie 6 miesięcy i kończy się 31 grudnia 2020 r., drugi rok trwa 12 miesięcy i kończy się 31 grudnia 2021 r., to jeśli taka spółka otrzymuje w tym czasie aporty to od stycznia 2022 r. może skorzystać z obniżonej stawki CIT 9%, ale z uwagi na dodatkowy limit czasu 24 miesięcy od powstania nie może wybrać Ryczałtu od stycznia 2022 r. jeśli otrzymywała wkłady niepieniężne w pierwszym lub drugim roku od powstania. Ryczałt taka spółka może wybrać najwcześniej po lipcu 2022 r.

W powyższym przykładzie gdyby jednak wkłady niepieniężne były wniesione już w trzecim roku podatkowym od powstania podatnika, tj. okresie styczeń - lipiec 2022 to byłby to przypadek inny niż wskazany w art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o CIT (przepis ten mówi o aportach w pierwszym i drugim roku powstania podatnika), ale poprzez odpowiednie stosowanie tego przepisu na mocy art. 28k ust. 2 ustawy o CIT należy nadal liczyć okres 24 miesięcy od powstania podatnika pomimo otrzymania aportu w trzecim roku podatkowym podatnika. I wówczas Ryczałt taka spółka może wybrać najwcześniej po lipcu 2022 r., tj. po upływie 24 miesięcy od powstania, pomimo otrzymania aportów w trzecim roku podatkowym od powstania. Aporty nie byłyby wniesione w roku powstaniu i nie w roku drugim od powstania, ale jednak w okresie 24 miesięcy od powstania podatnika.

Wnioskodawca jest w sytuacji analogicznej do przykładu 3, gdyż otrzyma Aporty po upływie 24 miesięcy od powstania i w roku podatkowym późniejszym niż drugi rok od powstania a zatem będzie uprawniony do wyboru opodatkowania Ryczałtem w dowolnym momencie. Ilość i data poszczególnych Aportów nie ma znaczenia jeśli pierwszy Aport będzie otrzymany przez Spółkę po upływie 24 miesięcy od powstania spółki.

Mając na uwadze okoliczność, że przepis art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o CIT jest w swoich założeniach bardzo podobny do art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT, to interpretacje indywidualne wydane na podstawie ww. przepisu powinny znaleźć odpowiednie zastosowanie do art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o CIT.

W konsekwencji, powyższe stanowisko, potwierdzające brak stosowania art. 19 ust. 1a pkt 5 ustawy o CIT, w przedstawionym powyżej opisie zdarzenia przyszłego potwierdza m.in. następująca interpretacja indywidualna: „Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym. Spółka została utworzona na podstawie aktu założycielskiego podpisanego 6 czerwca 2017 r. i wpisana do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców 12 czerwca 2017 r. [...] w konsekwencji znalezienie potencjalnego inwestora, który w czerwcu 2020 r. odkupi udziały Spółki, a następnie po dokonaniu zakupu udziałów planuje podnieć wartość kapitału zakładowego Spółki i pokryć go poprzez wniesienie swojego przedsiębiorstwa, to tym samym wyłączenia wynikające z art. 19 ust. 1a-1c ustawy o CIT, nie mają w niniejszej sprawie zastosowania z uwagi na to, że ww. zakup udziałów Spółki przez inwestora nie spowoduje powstania nowego podmiotu. Jak sam Wnioskodawca wskazał nowy udziałowiec Spółki stanie się właścicielem istniejącej od 2017 r. Spółki, która posiada statut małego podatnika” - tak: interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 maja 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.80.2020.1.SG.

W związku z powyższym, po wniesieniu do Spółki Aportów, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania Ryczałtem począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się w październiku 2023 r., w którym na podstawie art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, zostanie w terminie złożone zawiadomienie o wyborze opodatkowania Ryczałtem. Od października 2023 r. Spółka będzie miała zatem prawo do wyboru opodatkowania Ryczałtem.

Podsumowując, wobec Spółki nie znajdzie zastosowania przepis art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o CIT oraz zasada wyłączenia z opodatkowania Ryczałtem z art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT. Spółka nie wniesie bowiem Aportu do innych spółek ani Spółka nie zostanie podzielona.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego wskazanego w pkt 2.

W myśl art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT przepisów rozdziału 6b ustawy o CIT nie stosuje się do podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

- uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 ustawy o CIT, lub

- składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

W ocenie Wnioskodawcy, przepis art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT nie znajdzie wobec niego zastosowania, ponieważ dotyczy on podmiotów w sytuacji odwrotnej niż przedstawiony w zdarzeniu przyszłym, tj. Podatników podatku CIT zbywających majątek, poprzez wniesienie wkładem niepieniężnym praw majątkowych lub składniki majątku do innego podmiotu lub podlegających podziałowi. I wówczas podatnik CIT wnoszący wkład niepieniężny jest objęty okresem 24 miesięcy „karencji” liczonej od dnia wniesienia wkładu.

W konsekwencji, skoro art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT dotyczy podmiotów będących podatnikami CIT zbywających majątek m.in. poprzez wniesienie wkładu niepieniężnego (a także poprzez przekazanie części aktywów w ramach podziału), to nie może on znaleźć zastosowania do podmiotów otrzymujących wkład niepieniężny, w tym Wnioskodawcy (Wnioskodawca otrzyma Aporty od osób fizycznych). Takie podmioty nabywające majątek (w ramach przejmowania lub podziału innych spółek lub otrzymania aportów) są określone podmiotowo w art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy CIT i takim podmiotem jest Wnioskodawca.

W ocenie Wnioskodawcy, istota regulacji art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT polega na tym że zakresem podmiotowym są objęci podatnicy już istniejący, których majątek i skala działalności stała się na tyle duża, że aby skorzystać z preferencyjnego limitowanego opodatkowania muszą pozbyć się części aktywów i zmniejszając w ten sposób przychody i przekazując je innemu podmiotowi który być może nabędzie prawo do preferencyjnego opodatkowania z uwagi na niższą skalę działalności.

W odniesieniu do zakresu przedmiotowego, to przepis ten obejmuje zdarzenia polegające na zbywaniu majątku przez podatnika w wyniku dwóch typów zbycia:

a)podział podatnika, gdzie inny podatnik jest podmiotem przejmującym cześć aktywów od podatnika w ramach podziału podatnika

b)zbycie przez podatnika aportem kwalifikowanych składników majątku.

Zdaniem Wnioskodawcy, ratio legis i cel tej regulacji jest dość klarowny, tj. zapobieganie takiej sytuacji, aby podatnik już istniejący, posiadający status „dużego” podatnika (innego niż mały podatnik zdefiniowany w ustawie o CIT), przekraczający limity preferencyjnego opodatkowania przez szybkie uszczuplenie swojego majątku, skorzystał od razu z preferencyjnego opodatkowania zbywając już istniejące swoje aktywa podmiotom powiązanym.

Przenosząc powyższe ustalenia na grunt przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca ani podmiotowo ani przedmiotowo nie jest objęty hipotezą przepisu z art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, gdyż jest podatnikiem nabywającym Aportem majątek oraz wybierając opodatkowanie Ryczałtem nie narusza celu tego przepisu, a co więcej, jest z tym celem w pełni zgodny. Identyczna co do zakresu podmiotowego jak i przedmiotowego jest regulacja zawarta w art. 19 ust. 1c ustawy CIT. Przepisu tego nie stosuje się do spółki dzielonej oraz podatników, którzy w określonych warunkach wniosą do innego podmiotu, wkład niepieniężny. Z tą różnicą, że w przypadku art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT dodano jeszcze okres 24 miesięcy, od aportu lub podziału, aby zapobiec takim przypadkom, gdzie spółka może mieć - zgodnie z art. 8 Ustawy CIT - dwa lata podatkowe krótsze niż 24 miesiące.

Zgodnie z powyższym, w rezultacie art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT, wzorowany na podobnym w swej treści przepisie art. 19 ust. 1c ustawy CIT, nie znajdzie w przypadku Spółki zastosowania. Wnioskodawca będzie zatem uprawniony do dokonania wyboru opodatkowania Ryczałtem w roku podatkowym, następnym po wniesieniu Aportu.

W ocenie Wnioskodawcy art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania również w związku z art. 28k ust. 2 ustawy o CIT, gdyż stanowi wyłącznie przepis odsyłający do odpowiedniego stosowania m.in. art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT. Przepis ten w przypadku Wnioskodawcy nie znajdzie jednak zastosowania.

W konsekwencji, skoro art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT dotyczy podmiotów wnoszących wkład niepieniężny, to nie może on znaleźć odpowiedniego zastosowania do podmiotów otrzymujących wkład niepieniężny. Podmioty otrzymujące wkład niepieniężny są określone w art. 28k ust. 1 pkt 5 ustawy o CIT i aby wybrać Ryczałt muszą spełnić warunek upływu czasu liczony od powstania. Zaś w przypadku spółek dzielonych lub wnoszących aport spółki te są określone w art. art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT i aby wejść w Ryczałt muszą spełnić warunek upływu czasu 24 miesięcy liczony od wniesienia przez tą spółkę aportu lub od podziału tej spółki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe weszły w życie 1 stycznia 2021 r.

Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

Przepisy powyższe zostały znowelizowane z dniem 1 stycznia 2022 r., a rozdział 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymał tytuł „Ryczałt od dochodów spółek”.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony);

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

W myśl bowiem art. 28k ust. 1 ustawy CIT:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

-składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Natomiast art. 28k ust. 2 ustawy CIT wskazuje, że:

W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT:

Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Stosownie do art. 28f ust. 2 ustawy CIT:

Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo spółką zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym od września 2021 r. Spółka została zawiązana w sierpniu 2021 r., posiada siedzibę w Polsce oraz w Polsce podlega opodatkowaniu od całości dochodów. Rok podatkowy Spółki jest równy z rokiem kalendarzowym. W celu konsolidacji działalności, wspólnicy Państwa będący osobami fizycznymi w 2022 lub w pierwszej połowie 2023 r. wniosą do Państwa wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o CIT oraz zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o CIT a jeden wspólnik będący osobą fizyczną wniesie wkład inny niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Wartość Aportu przekroczy równowartość kwoty 10 tys. euro. Aporty zostaną wniesione do Spółki przez osoby fizyczne w 2022 r. lub w pierwszej połowie 2023 r.

Na moment dokonania wyboru opodatkowania Ryczałtem, będą Państwo spełniać warunki wskazane w art. 28j ustawy o CIT. Spółka złoży zawiadomienie, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT, do końca października 2023 r. i wskaże jako pierwszy rok opodatkowania Ryczałtem okres od 1 października 2023 do 31 grudnia 2023.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest kwestia ustalenia, czy po otrzymaniu przez Spółkę Aportów Państwo będą uprawnieni do opodatkowania Ryczałtem, począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się 1 października 2023 r. oraz czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, wobec Spółki znajdzie zastosowanie zasada wyłączenia z opodatkowania Ryczałtem z art. 28k ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT.

Jak wskazano wyżej, podatnik, aby móc wybrać ryczałt od dochodów spółek jest zobowiązany spełnić warunki określone w przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. Wyłączenie podmiotowe może mieć charakter trwały i wówczas dotyczy podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 ustawy CIT. Może mieć również charakter czasowy i dotyczyć tych podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy CIT podmiotami nieuprawnionymi do ryczałtu są podatnicy, którzy zostali utworzeni przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, wniosły do niego tytułem aportu uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro. Wyłączenie stosuje się w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 28k ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o CIT, podmiotami nieuprawnionymi do ryczałtu są podatnicy, którzy zostali utworzeni przez osoby prawne, osoby fizyczne, albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, wniosły do niego tytułem aportu uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro. Wyłączenie stosuje się w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia.

Należy zauważyć, że wskazany przepis nie będzie miał zastosowania do Państwa wobec planowanego wyboru opodatkowania ryczałtem od spółek od 1 października 2023 roku.

W przypadku, gdy aport do Państwa zostanie wniesiony w 2022 roku (tj. roku podatkowym następującym po roku utworzenia) wybór opodatkowania ryczałtem nie nastąpi w roku podatkowym rozpoczęcia działalności, roku następującym oraz przed upływem 24 miesięcy od dnia utworzenia Państwa.

Z kolei, gdy aport do Państwa zostanie wniesiony w 2023 roku, to nie będzie wniesiony w okresie określonym powyższym przepisem, tj. w roku utworzenia Państwa lub roku następującym (co jest już wystarczającym argumentem). Ponadto również upłyną 24 miesiące od dnia utworzenia Państwa.

Zauważyć jednakże należy, że podmiotami nieuprawnionymi do ryczałtu, w myśl art. 28k ust. 1 pkt 6 lit. b ustawy o CIT są również podatnicy, którzy wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału, uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość kwoty 10 000 euro. Wyłączenie stosuje się w roku podatkowym, w którym wniesiono wkład oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej niż przez okres 24 miesięcy od dnia wniesienia wkładu.

Przy czym w myśl art. 28k ust. 2 ustawy o CIT, w przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Oznacza to, że Państwo, jako spółka otrzymująca wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa, zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub składników majątku o wartości powyżej 10 000 euro, w roku podatkowym, w którym wniesiono wkład oraz bezpośrednio po nim następującym, nie krócej niż przez okres 24 miesięcy od dnia wniesienia wkładu nie będziecie uprawnieni do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek.

Wniesienie aportu przez wspólników w 2022 lub 2023 roku spowoduje, że wybór ryczałtu od 1 października 2023 roku przez Państwo będzie niemożliwy, ponieważ od dnia wniesienia wkładu nie upłyną 24 miesiące.

W świetle powyższego przedstawione we wniosku Państwa stanowisko uznano za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).