Dotyczy ustalenia: - czy wydatkowanie środków własnych Uczelni na finansowanie projektu będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodow... - Interpretacja - 0111-KDIB1-2.4010.436.2022.1.EJ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.436.2022.1.EJ

Temat interpretacji

Dotyczy ustalenia: - czy wydatkowanie środków własnych Uczelni na finansowanie projektu będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. art. 17 ust. 1b, - czy w momencie spłaty poszczególnych rat kredytu i pożyczek otrzymanych na finansowanie projektu (kapitał+odsetki) dokonana spłata podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. art. 17 ust. 1b.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 czerwca 2022 r. za pośrednictwem operatora Poczty Polskiej wpłynął Państwa wniosek z 14 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia:

   - czy wydatkowanie środków własnych Uczelni na finansowanie projektu będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. art. 17 ust. 1b,

   - czy w momencie spłaty poszczególnych rat kredytu i pożyczek otrzymanych na finansowanie projektu (kapitał+odsetki) dokonana spłata podlegała zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. art. 17 ust. 1b.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego 

A (dalej: „Wnioskodawca” lub „Uczelnia”) jest posiadającą osobowość prawną niepubliczną uczelnią zawodową. Jako uczelnia wyższa. Wnioskodawca jest podmiotem działającym na podstawie ustawy z 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 ze zm., dalej: „PSWIN”), a także podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „pdop”) podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. W myśl statutu Uczelnia łączy kształcenie z prowadzeniem działalności naukowej oraz umożliwia studiującym zdobywanie wiedzy i doświadczeń przydatnych w życiu zawodowym i społecznym. Ważnym aspektem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki.

Zgodnie ze statutem Uczelni, Wnioskodawca realizuje zadania określone w art. 11 PSWIN, tj. w szczególności:

- prowadzi kształcenie na studiach,

- prowadzi kształcenie na studiach podyplomowych lub innych formach kształcenia,

- prowadzi badania naukowe i prace rozwojowe, świadczy usługi badawcze oraz transferuje technologię do gospodarki.

Wnioskodawca realizuje swoje cele statutowe poprzez współprace oraz finansowe wspieranie działalności innych podmiotów realizujących cele statutowe zbieżne z celami Wnioskodawcy.

W myśl art. 409 ust. 5 PSWIN zysk netto uczelni niepublicznej przeznacza się na cele statutowe. Uzyskiwane przez Wnioskodawcę dochody z prowadzonej działalności przeznaczane są, co do zasady, na cele statutowe i w związku z tym korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

W ramach Programu B na lata (…) w ramach (…) Uczelnia złożyła wniosek i uzyskała dofinansowanie na projekt pt. „(…)” (dalej: „projekt”). W efekcie projektu ma powstać Centrum X.

W ramach projektu zaplanowano przebudowę i rozbudowę dwóch istniejących budynków handlowo-usługowo-biurowych na potrzeby utworzenia kompleksowej infrastruktury w obszarze technologii D. W ramach budynku utworzone zostaną:

1. Strefa biznesowa - składająca się z 21 pomieszczeń biurowych, 2 stref kooperacji, 2 sal warsztatowych;

2. Pracownie komputerowe - 4 sale;

3. Studio TestLab - składające się z 4 pomieszczeń przeznaczonych do pracy projektowej, warsztatowej oraz testowej;

4. Biura administracji;

5. Serwerownia;

6. Strefa rejestracji i przetwarzania dźwięków - obejmująca reżyserkę, studio nagrań i salę lektorską;

7. Strefa rejestracji i przetwarzania obrazu - obejmująca 2 studia foto, garderobę;

8. Salę wielofunkcyjną z reżyserką Motion Capture;

9. Magazyn rekwizytów;

10. Strefę konferencyjno-fokusową - obszar zapewniający możliwość badania fokusów, badań UX, organizacji wydarzeń konferencyjnych;

11. Prototypownia.

Dodatkowo zakres projektu obejmuje zakup specjalistycznego wyposażenia na potrzeby infrastruktury. Najważniejszą częścią wyposażenia jest system C służący do przechwytywania ruchu i realizacji zaawansowanych animacji i filmów. Częścią projektu jest również specjalistyczne oprogramowanie do eksploatacji i efektywnego wykorzystania systemu C.

W ramach projektu po stronie Wnioskodawcy powstanie infrastruktura umożliwiająca opracowywanie zaawansowanych rozwiązań m.in.:

- w obszarach rozszerzonej rzeczywistości,

- aplikacji mobilnych,

- rzeczywistości wirtualnej.

Przedmiotem projektu jest rozwój potencjału A do świadczenia specjalistycznych usług skierowanych do przedsiębiorstw w obszarze technologii D w (…). Celem projektu jest rozwój potencjału i poprawa jakości specjalistycznych usług oraz infrastruktury otoczenia biznesu. Uczelnia jako szkoła wyższa zapewnia kompleksowe usługi zarówno na rzecz swoich studentów, słuchaczy jak i klientów biznesowych. Uczelnia prowadzi szereg kierunków studiów I i II stopnia oraz studiów podyplomowych związanych z technologiami D, tj. studiów w zakresie grafiki komputerowej, gamę developmentu (projektowania gier komputerowych) czy kreatywnej produkcji video.

Z Centrum X korzystać będą zarówno studenci i słuchacze Wnioskodawcy oraz podmioty biznesowe, w tym przedsiębiorcy. Część dostępnych pomieszczeń może będzie przedmiotem najmu dla przedsiębiorców. Z ogólnodostępnych pomieszczeń oraz specjalnych stref przetwarzania video i dźwięku będą korzystać zarówno przedsiębiorcy oraz studenci Uczelni. Wskazane strefy ogólnodostępne mogę okresowo być za opłatą udostępnianie przedsiębiorcom.

Projekt finansowany jest ze środków:

1. (…) w ramach Programu B - dofinansowanie zostało udzielone na podstawie umowy zawartej z (…),

2. Kredytu bankowego-inwestycyjnego - przeznaczonego bezpośrednio na finansowanie projektu,

3. Pożyczek od innych podmiotów gospodarczych - przeznaczonych na finansowanie projektu,

4. Środków własnych Wnioskodawcy.

Dochody (zyski) powstałe w wyniku działalności prowadzonej w Centrum X będą przeznaczane na działalność statutową Wnioskodawcy.

Pytania

 1. Czy wydatkowanie środków własnych Uczelni na finansowanie opisanego w stanie faktycznym (winno być: w zdarzeniu przyszłym) projektu będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania pdop na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. art. 17 ust. 1b?

 2. Czy w momencie spłaty poszczególnych rat kredytu i pożyczek otrzymanych na finansowanie projektu (kapitał + odsetki) dokonana spłata podlegała zwolnieniu z opodatkowania pdop na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. art. 17 ust. 1b?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, wydatkowanie środków własnych Uczelni na finansowanie opisanego projektu (budowy i wyposażenia Centrum X oraz spłata kredytu i odsetek otrzymanych na finansowanie projektu będzie zwolniona z opodatkowania pdop na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 17 ust. 1b.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pdop, przedmiot opodatkowania stanowi, co do zasady, dochód rozumiany jako suma dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów.

Jednocześnie, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 pdop wolne od podatku są dochody podatników z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnych na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 pdop, zwolnienie, o którym w mowa ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na cele inne niż wymienione w tych przepisach.

Zgodnie z art. 17 ust. 1b ww. ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i bez względu na termin wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Wnioskodawca jest podatnikiem, którego działalność statutowa została objęta dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 4 pdop, tj. Uczelnia prowadzi przede wszystkim działalność oświatową (kształcenie studentów), naukową i naukowo-techniczną. W związku z tym, dochody Wnioskodawcy, przeznaczone na cele statutowe podlegają zwolnieniu z pdop.

Stosownie do art. 17 ust. 1c pdop, przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania do określonych kategorii podmiotów, w których przepis nie wymienia jednak uczelni niepublicznych. Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 pdop, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

1. podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych w art. 17 ust. 1 pkt 4 zakresie (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

2. podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c pdop,

3. podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 pdop.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a pdop. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia.

W przedmiotowej sytuacji Uczelnia przeznaczy dochody na cele związane z Projektem, które są zgodne z jej statutem i będzie je wydatkowała na realizację Centrum X, której celem jest realizowanie zadań statutowych Uczelni, a więc spełnione zostały przesłanki uprawniające w tym przypadku do zastosowania zwolnienia dochodu z podatku, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 pdop.

Podobne stanowisko zajął m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej Znak: 0111-KDIB1-2.4010.293.2021.1.SK z 14 września 2021 r.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):

Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 ustawy o CIT:

Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustawodawca przewidział jednak wyjątki od wskazanej powyżej zasady, wprowadzając dwa rodzaje zwolnień od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych:

   - podmiotowe, przewidziane w art. 6 ustawy o CIT, których istota polega na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wszystkich dochodów osiąganych przez wymienione w tym przepisie podmioty,

   - przedmiotowe, regulowane przepisami art. 17 ustawy o CIT, polegające na zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych wymienionych w tym przepisie dochodów.

Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Warunkiem zwolnienia dochodu takiego podatnika jest jednak wykazanie się tożsamością celu statutowego i celu preferowanego w powołanym przepisie. Wykazanie tych celów w statucie musi być precyzyjne i ścisłe. Pojęcie cel statutowy to nie tylko bezpośrednie prowadzenie przez organizację jakiejś działalności, lecz także wspieranie takiej działalności, o ile wynika to wprost ze statutu.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

 1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartościniematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;

 2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Stosownie do art. 17 ust. 1c ustawy o CIT:

Przepis ust. 1 pkt 4 nie ma zastosowania w:

 1) przedsiębiorstwach państwowych, spółdzielniach i spółkach;

 2) przedsiębiorstwach komunalnych mających osobowość prawną, dla których funkcję organu założycielskiego pełnią jednostki samorządu terytorialnego lub ich jednostki pomocnicze utworzone na podstawie odrębnych przepisów;

 3) samorządowych zakładach budżetowych oraz jednostkach organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, będących podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych - jeżeli przedmiotem ich działalności jest zaspokajanie potrzeb publicznych pośrednio związanych z ochroną środowiska w zakresie: wodociągów i kanalizacji, ścieków komunalnych, wysypisk i utylizacji odpadów komunalnych oraz transportu zbiorowego.

Mając na uwadze brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, należy wskazać, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia będzie możliwe w przypadku spełnienia następujących warunków:

   - podatnik prowadzi działalność statutową we wskazanych powyżej zakresach (jego działalność statutowa odpowiada przynajmniej jednej z wymienionych powyżej),

   - podatnik nie zalicza się do podmiotów wymienionych w art. 17 ust. 1c ustawy o CIT,

   - podatnik przeznaczył oraz wydatkował, bez względu na termin, osiągnięte dochody na cel wskazany w statucie, odpowiadający celowi wskazanemu w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Podkreślenia wymaga, że zwolnienie to nie jest uzależnione od rodzaju uzyskiwanego dochodu, oprócz dochodów wymienionych w art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Ważny jest bowiem cel na jaki jest ten dochód przeznaczony, a nie źródło jego pochodzenia, przy czym źródłem dochodów mogą być przykładowo dochody z działalności statutowej, z działalności gospodarczej.

Z regulacji art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika wprost, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia podatkowego jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na ściśle określone w nim cele preferowane, przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Jednocześnie określenie „cel statutowy” oznacza cel, który został wyraźnie sprecyzowany w statucie danej osoby prawnej.

Użycie przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, sformułowania „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów niż wymienione w tym przepisie - to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania. Nie można bowiem w tym zakresie zastosować wykładni rozszerzającej ustawowy zakres zwolnienia podatkowego.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że zwolnienie podatkowe zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, jest obwarowane licznymi zastrzeżeniami. Obejmuje ono tylko tę część dochodów, która przeznaczona zostanie na cele statutowe wskazane w tym przepisie. Ponadto przepisy ograniczają zakres podmiotowy zwolnienia, poprzez wyłączenie spod możliwości jego zastosowania dochodów różnych grup podatników - czy to z uwagi na rodzaj ich działalności, czy też na określoną formę organizacyjną.

Niezależnie od powyższego podkreślenia wymaga, że przepisy ustanawiające zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie polskiego prawa podatkowego są istotnym wyjątkiem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości podatkowej) - toteż muszą być interpretowane w sposób ścisły i jakakolwiek wykładnia rozszerzająca w odniesieniu do przepisów dotyczących ww. preferencji podatkowych jest niedopuszczalna. Zatem wydatkowanie dochodu na inne cele niż wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, nie może być objęte przedmiotowo zwolnieniem.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Uczelnia jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Uczelnia działa w oparciu o przepisy ustawy prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Ważnym aspektem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności naukowej, świadczenie usług badawczych oraz transfer wiedzy i technologii do gospodarki. Zgodnie ze statutem Uczelni, Wnioskodawca realizuje w szczególności zadania:

- prowadzi kształcenie na studiach,

- prowadzi kształcenie na studiach podyplomowych lub innych formach kształcenia,

- prowadzi prace naukowe i prace rozwojowe, świadczy usługi badawcze oraz transferuje technologię do gospodarki.

W ramach Programu Uczelnia złożyła wniosek i uzyskała dofinansowanie na projekt. W efekcie projektu ma powstać Centrum X. W ramach projektu zaplanowano przebudowę i rozbudowę dwóch istniejących budynków na potrzeby utworzenia kompleksowej infrastruktury w obszarze technologii D.  Dodatkowo zakres projektu obejmuje zakup specjalistycznego wyposażenia na potrzeby infrastruktury. Najważniejszą częścią wyposażenia jest system C służący do przechwytywania ruchu i realizacji zaawansowanych animacji i filmów. Częścią projektu jest również specjalistyczne oprogramowanie do eksploatacji i efektywnego wykorzystywania systemu C. W ramach projektu powstanie infrastruktura umożliwiająca opracowywanie zaawansowanych rozwiązań, m.in. w obszarach rozszerzonej rzeczywistości, aplikacji mobilnych, rzeczywistości wirtualnej. Przedmiotem projektu jest rozwój potencjału Wnioskodawcy do świadczenia specjalistycznych usług skierowanych do przedsiębiorstw w obszarze technologii D. Celem projektu jest rozwój potencjału i poprawa jakości specjalistycznych usług oraz infrastruktury otoczenia biznesu. Uczelnia jako szkoła wyższa zapewnia kompleksowe usługi zarówno na rzecz swoich studentów, słuchaczy jak i klientów biznesowych. Uczelnia prowadzi szereg kierunków studiów I i II stopnia oraz studiów podyplomowych związanych z technologiami D, tj. studiów w zakresie grafiki komputerowej, gamę developmentu (projektowania gier komputerowych) czy kreatywnej produkcji video. Z Centrum X korzystać będą zarówno studenci i słuchacze Wnioskodawcy oraz podmioty biznesowe w tym przedsiębiorcy. Część dostępnych pomieszczeń może będzie przedmiotem najmu dla przedsiębiorców. Z ogólnodostępnych pomieszczeń oraz specjalnych stref przetwarzania video i dźwięku będą korzystać zarówno przedsiębiorcy oraz studenci Uczelni. Wskazane strefy ogólnodostępne mogę okresowo być za opłatą udostępnianie przedsiębiorcom.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy wydatkowanie środków własnych Uczelni na finansowanie projektu opisanego we wniosku będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. art. 17 ust. 1b.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że z przepisów art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wynika jednoznaczne powiązanie zwolnienia dochodu z rzeczywistym jego wydatkowaniem na cele statutowe. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w myśl statutu Uczelnia łączy kształcenie na studiach, studiach podyplomowych oraz innych form kształcenia  z prowadzeniem działalności naukowej oraz umożliwia studiującym zdobywanie wiedzy i doświadczeń przydatnych w życiu zawodowym i społecznym. Natomiast z Centrum X korzystać będą zarówno studenci i słuchacze Wnioskodawcy oraz podmioty biznesowe, w tym przedsiębiorcy. Część dostępnych pomieszczeń może będzie przedmiotem najmu dla przedsiębiorców. Z ogólnodostępnych pomieszczeń oraz specjalnych stref przetwarzania video i dźwięku będą korzystać zarówno przedsiębiorcy oraz studenci Uczelni.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w odniesieniu do wydatkowania środków własnych Uczelni na finansowanie projektu powstania Centrum X w części, w której będzie wykorzystywane przez studentów i słuchaczy Wnioskodawcy są zbieżne z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, dlatego też dochody, przeznaczone na realizację celów statutowych będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Zatem wszelkie dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę, które będą faktycznie przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane w celu prowadzenia działalności statutowej, będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa ww. przepisie, jednak wyłącznie w zakresie w jakim Centrum X będzie wykorzystywane przez studentów/słuchaczy Uczelni.

Natomiast w zakresie, w jakim Centrum X będzie wykorzystywane przed podmioty biznesowe, w tym przedsiębiorców - nie dojdzie do realizacji celów statutowych, które odpowiadają celom, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Wydatkowanie środków własnych Uczelni na projekt powstania Centrum X w części dotyczącej korzystania przez podmioty biznesowe, w tym przedsiębiorców nie jest równoznaczne wykorzystywaniem budynku na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

Wskazać również należy, że wynajem pomieszczeń przedsiębiorcom związany będzie z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Na powyższe nie ma wpływu fakt, że dochód uzyskany z wynajmu będzie przeznaczony na prowadzenie działalności statutowej Uczelni. Prowadzenie działalności gospodarczej w ww. zakresie nie jest związane z działalnością naukową i naukowo-techniczną, oświatową, w tym polegającą na kształceniu studentów – w tym zakresie nie są realizowane cele statutowe Wnioskodawcy, które odpowiadałyby celom, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W związku z powyższym, dochody Uczelni przeznaczone na finansowanie opisanego projektu (budowy i wyposażenia Centrum X) w części dotyczącej korzystania przez podmioty biznesowe nie będą zwolnione z opodatkowania podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W konsekwencji, Państwa stanowisko w zakresie możliwości zwolnienia dochodu z opodatkowania na gruncie art. 17 ust. 1 pkt 4 w zw. art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, w części dotyczącej:

- korzystania z Centrum X przez studentów/słuchaczy Wnioskodawcy, tj. na realizację celów statutowych – jest prawidłowe,

- korzystania z Centrum X przez podmioty biznesowe, w tym przedsiębiorców, a także w zakresie wynajmu pomieszczeń Centrum X przedsiębiorcom – jest nieprawidłowe.

Analogicznie sytuacja będzie wyglądała w przypadku spłaty rat kredytu i pożyczek otrzymanych na finansowanie projektu.

Przy czym należy zauważyć, że to dochód przeznaczony na spłatę opisanych we wniosku kredytów i pożyczek (kapitał wraz z odsetkami) będzie korzystał ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych, określonego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop.

Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty. Natomiast dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Dopiero tak ustalony dochód można rozważać pod kątem zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

Tym samym dochód przeznaczony na spłatę rat kredytów i pożyczek (kapitał wraz z odsetkami) przeznaczonych na budowę Centrum X będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, w części w jakiej Centrum X jest przeznaczone na działalność statutową Wnioskodawcy zgodną z celami, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, tj. w części dotyczącej korzystania z Centrum X przez studentów/słuchaczy Wnioskodawcy. Natomiast w pozostałym zakresie, tj. w części w jakiej z Centrum X korzystają podmioty biznesowe, w tym przedsiębiorcy oraz w zakresie w jakim pomieszczenia Centrum X są wynajmowane przedsiębiorstwom nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Fakt, że dochody pochodzące z takiej działalności będą przeznaczane na działalność statutową Wnioskodawcy nie wpływa na powyższą kwalifikację.

Podsumowując, zarówno wydatkowanie środków własnych na finansowanie opisanego we wniosku projektu, jak i dochodu przeznaczonego na spłatę kredytu i pożyczek (kapitał wraz z odsetkami) w części dotyczącej korzystania z Centrum X przez studentów/słuchaczy Wnioskodawcy będzie korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, bowiem działalność Wnioskodawcy w tym zakresie odpowiada celom statutowym, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT. Natomiast w zakresie w jakim Centrum X będzie wykorzystywane przez podmioty biznesowe, w tym przedsiębiorców, a także w zakresie wynajmu pomieszczeń Centrum X przedsiębiorcom nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.

W związku z czym Państwa stanowisko należało uznać za częściowo prawidłowe i częściowo nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych  należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).