czy sprzedając wykonywane obecnie usługi opisane w stanie faktycznym na rzecz SJ Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o k... - Interpretacja - 0111-KDIB1-1.4010.84.2022.1.SG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-1.4010.84.2022.1.SG

Temat interpretacji

czy sprzedając wykonywane obecnie usługi opisane w stanie faktycznym na rzecz SJ Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy sprzedając w przyszłości na rzecz SJ usługi wynajmu maszyn (z zakresu obróbki metali), urządzeń, pojazdów (samochodów dostawczych i osobowych) Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ww. ustawy

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy sprzedając wykonywane obecnie usługi opisane w stanie faktycznym na rzecz SJ Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy sprzedając w przyszłości na rzecz SJ usługi wynajmu maszyn (z zakresu obróbki metali), urządzeń, pojazdów (samochodów dostawczych i osobowych) Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ww. ustawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest spółką z o.o., która ma dwoje udziałowców (dwie osoby fizyczne, będące eksmałżonkami) - każdy z nich ma po 50 % praw do udziału w zyskach Wnioskodawcy. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług lakierniczych (malowanie proszkowe detali metalowych), usług ślusarskich, spawalniczych, prowadzenie gospodarki magazynowej oraz usługi montażu elektrycznego. Te usługi są wykonywane wyłącznie na rzecz SJ opisanej niżej.

Wynagrodzenie za te prace jest na bazie miesięcznej i jest kalkulowane, jako rzeczywiste koszty wynagrodzenia osób biorących udział w wykonywaniu tych usług + narzut 30%.

Wnioskodawca nie jest agencją pracy tymczasowej, a wykonywane usługi na rzecz SJ nie są w warunkach oddelegowania pracowników w rozumieniu prawa pracy. Nie występuje także tutaj przejście zakładu pracy w rozumieniu prawa pracy.

Zgodnie z art. 3531 kodeksu cywilnego, strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swojego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego. Stosunek prawny występujący w niniejszej sprawie to stosunek prawny ułożony między stronami (Wnioskodawcą i SJ) na zasadzie swobody umów (art. 3531 KC) w taki sposób, że pracownik jednego podmiotu (Wnioskodawcy) wykonuje pracę na rzecz innego podmiotu (SJ), przy czym nie mamy tu do czynienia z pracą tymczasową, oddelegowaniem pracowników w rozumieniu prawa pracy, czy przejściem zakładu pracy w rozumieniu prawa pracy. Treść stosunku prawnego obejmuje prawa i obowiązki stron tego stosunku prawnego. Pracownicy Wnioskodawcy biorący udział w wykonywaniu rzeczonych usług wykonują je pod nadzorem kierowniczym osób z ramienia Wnioskodawcy.

Wnioskodawca planuje poszerzyć przedmiot działalności gospodarczej o usługi wynajmu maszyn (z zakresu obróbki metali), urządzeń, pojazdów (samochodów dostawczych i osobowych). Najpierw, w tym celu, te dobra zostaną przez Wnioskodawcę zakupione. Ten wynajem ma być także na rzecz SJ. Wynagrodzenie za wynajem sprzętu ma być kalkulowane, jako wartość kosztów związanych z wynajmowaną rzeczą (w tym amortyzacja) + narzut około 30% (ewentualnie większy procent).

Obaj udziałowcy Wnioskodawcy są także wspólnikami Spółki Jawnej (zwanej w niniejszym wniosku właśnie SJ). W tej SJ są także inni wspólnicy w osobach córki udziałowców Wnioskodawcy oraz jej męża. Przedmiotem działalności SJ jest produkcja urządzeń grzewczych oraz elektrycznych urządzeń artykułów gospodarstwa domowego (np. kotły elektryczne, dogrzewacze układów centralnego ogrzewania). Przy tej działalności pomagają właśnie w ramach świadczenia opisanych wyżej usług pracownicy Wnioskodawcy i tam także mają być używane maszyny (z zakresu obróbki metali), urządzeń, pojazdów (samochodów dostawczych i osobowych) wynajęte przez SJ od Wnioskodawcy.

Wystawiając w 2021 r. i obecnie faktury z omawianego tytułu oraz wystawiając w przyszłości faktury za wynajem maszyn (z zakresu obróbki metali), urządzeń, pojazdów (samochodów dostawczych i osobowych) Wnioskodawca w tych fakturach wykazuje/wykaże narzut (owe 30 % i więcej).

Zarówno Wnioskodawca, jak i SJ są czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Oba podmioty są także podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 w związku z art. 28c UCIT.

Wnioskodawca miał w 2021 r. oraz ma w 2022 r. przychody ze sprzedaży opisanych usług na rzecz podmiotu powiązanego i te przychody wynoszą 100% jego przychodów ze sprzedaży (bo sprzedaje te usługi tylko dla SJ, a ten podmiot jest podmiotem powiązanym).

Wnioskodawca złożył w swoim Urzędzie Skarbowym (w terminie do końca stycznia 2022 r.) zawiadomienie według ustalonego wzoru, o wyborze opodatkowania dochodu Wnioskodawcy ryczałtem od dochodów spółek (zwany dalej ryczałtem), o którym mowa w rozdziale 6b UCIT. Wnioskodawca spełnia wszystkie wymogi UCIT, przewidziane dla opodatkowania swojego dochodu ryczałtem, wymienione w art. 28j UCIT, a także nie zachodzą w jego przypadku przesłanki negatywne wykluczające ryczałt, a wskazane w art. 28k i 28I UCIT.

Pytania

     1. Czy sprzedając wykonywane obecnie usługi opisane w stanie faktycznym na rzecz SJ Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

     2. Czy sprzedając w przyszłości na rzecz SJ usługi wynajmu maszyn (z zakresu obróbki metali), urządzeń, pojazdów (samochodów dostawczych i osobowych) Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ww. ustawy?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy sprzedając wykonywane obecnie usługi opisane w stanie faktycznym na rzecz SJ ma on prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „UCIT”).

Jak opisano w stanie faktycznym, Wnioskodawca spełnia wszystkie wymogi dla opodatkowania ryczałtem zawarte w art. 28j UCIT oraz nie zachodzą przesłanki negatywne wykluczające ryczałt, a wskazane w art. 28k i 28I UCIT. Jedyna wątpliwość Wnioskodawcy w tym zakresie dotyczy tego, czy sprzedaż usług - wynosząca w 2021 r. 100 % wartości przychodów ze sprzedaży w ogóle - na rzecz podmiotu powiązanego (SJ) tego prawa do ryczałtu Wnioskodawcy nie zabiera.

Jak stanowi regulujący te materię art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g UCIT, opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Centralnym i najbardziej problematycznym pojęciem, które występuje w zacytowanym przepisie jest pojęcie wartości dodanej pod względem ekonomicznym.

Pojęcie wartości dodanej nie zostało zdefiniowane w UCIT i dlatego trzeba je rozumieć w sensie ekonomicznym, bo to pojęcie z ekonomii. Na tym gruncie może ono być rozumiane, jako wartość mikroekonomiczna lub jako wartość makroekonomiczna.

Przez wartość makroekonomiczną wartości dodanej rozumiemy sumę wartości dodanej wykorzystanej w obliczaniu PKB. Przedsiębiorstwo tworzy wartość dodaną poprzez przetwarzanie surowców i dóbr pośrednich w dobra finalne, które jest w stanie sprzedać na rynku. Wartość dodana, która powstaje w tym przypadku to różnica pomiędzy przychodami ze sprzedaży przedsiębiorstwa a kosztami surowców, dóbr pośrednich oraz dóbr importowanych zza granicy. Jeżeli dane przedsiębiorstwo wytwarza dobra pośrednie, to jego przychody są kosztami dla klientów tej firmy, którzy są także producentami. Wartość dodaną, o której mowa, nie liczy się podwójnie, dlatego odejmuje się ją ze sprzedaży dóbr i usług przez tych klientów podczas obliczania ich własnej wartości dodanej. W przypadku jeżeli to konsument jest ostatecznym nabywcą i kupuje ostateczne (finalne) dobro lub usługę na rynku, cena za to dobro obejmuje całą wartość dodaną wytworzoną na wszystkich etapach procesu produkcyjnego (Burda M., Wypłosz Ch. Makroekonomia. Podręcznik europejski. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2013 str. 57).

Jednak rozumienie wartości dodanej w ujęciu makroekonomicznym nie ma zastosowania dla rozpatrywanej sprawy, ponieważ UCIT interesuje się wartością dodaną na poziomie konkretnych transakcji - konkretnie transakcji z podmiotami powiązanymi (co wprost wynika z art. 26j ust. 1 pkt 2 lit. g UCIT), czyli jest tutaj rozumienie wartości dodanej na poziomie mikroekonomicznym.

Wartość dodana, w ujęciu mikroekonomicznym, to przyrost wartości dóbr w wyniku procesu produkcji (Kubiak E., Nakonieczna - Kisiel H. (1999). Ekonomia Makroekonomiczne podstawy polityki gospodarczej, Wydawnictwo Samorządowe FRDL, Warszawa str. 43) lub można ją też rozumieć jako różnicę pomiędzy utargiem przedsiębiorstwa a kosztami zakupów materiałów i usług od innych firm, zatem jest to różnica pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztem pozyskania koniecznych nakładów; różnica pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztem nabycia dóbr i usług od innych firm (R. Barto, Makroekonomia, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1997, str. 59). Wartość dodana stanowi różnicę pomiędzy wartością rynkową produktu lub usługi a kosztami wytworzenia (W. Smid Boss Leksykon, Dr Lex, Kraków 2012, str. 576).

Przy tak rozumianym pojęciu wartości dodanej Wnioskodawca wykazuje tę wartość dodaną przy transakcjach sprzedaży na rzecz SJ usług opisanych w stanie faktycznymi. Naliczany w stosunku do kosztów narzut (30%) można bowiem rozumieć w świetle przytoczonej wyżej definicji właśnie, jako tę wartość dodaną pod względem ekonomicznym. Jest to także wartość dodana większa niż znikoma - bo 30% owej wartości dodanej w żadnym razie nie może być uznane za wartość dodaną znikomą. Wprawdzie więcej niż 50% przychodów Wnioskodawcy pochodzi z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 UCIT (a konkretnie od SJ i to pochodzi całe 100% tych przychodów), to jednak przychody te generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym (30%) i siłą rzeczy nie jest ona znikoma. Tymczasem warunek dotyczący uzyskiwania przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi na poziomie niższym niż 50% dotyczy wyłącznie sytuacji, w której w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma. Innymi słowy, wnioskując a contrario z art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g UCIT Wnioskodawca może mieć przychody z transakcji z podmiotem powiązanym wynoszące 50% i więcej wartości tych przychodów za poprzedni rok podatkowy (tak było - w 2021 r. Wnioskodawca miał 100% przychodów wraz z podatkiem VAT z transakcji z podmiotem powiązanym, tj. SJ), jeżeli w tych transakcjach zeszłorocznych powstała wartość dodana pod względem ekonomicznym i jej wartość była wyższa niż znikoma. Taka sytuacja dokładnie występuje w omawianej sprawie, ponieważ w 2021 r. przychody ze sprzedaży usług na rzecz SJ generowały znaczną wartość dodaną u Wnioskodawcy (30% narzutu), co wyklucza jakiekolwiek rozważania o znikomym charakterze wytwarzanej wartości dodanej (według Wikisłownika słowo znikoma to niewielka, prawie żadna, czego nie da się powiedzie o narzucie 30%). Wobec tego Wnioskodawca nie podpada pod dyspozycję art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g UCIT wyłączającą podatników podatku CIT z opodatkowania ryczałtem i może opłacać podatek CIT właśnie w formie ryczałtu.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedając w przyszłości na rzecz SJ usługi wynajmu maszyn (z zakresu obróbki metali), urządzeń, pojazdów (samochodów dostawczych i osobowych) Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b UCIT.

Argumentacja zawarta w Ad 1 ma tutaj w pełni zastosowanie, bo tematyka i istota problemu są identyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Ustawą z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2020 r. poz. 2123, dalej: „ustawa zmieniająca”) wprowadzone zostały do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy regulujące nowe zasady opodatkowania, tj. ryczałt od dochodów spółek kapitałowych - stanowiący alternatywny w stosunku do dotychczasowego sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepisy powyższe weszły w życie 1 stycznia 2021 r.

Ten nowy sposób opodatkowania będący odejściem od dotychczasowych zasad podatkowych, ze względu na swoją specyfikę i odrębność został uregulowany w nowym rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zatytułowanym „Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych” (dodano artykuły od 28c do 28t), a także w przepisach ogólnych ale związanych z rozliczeniami dokonywanymi w ryczałcie.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm., dalej: „ustawa CIT”):

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 ustawy CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki:

1)(uchylony);

2)mniej niż 50% przychodów z działalności osiągniętych w poprzednim roku podatkowym, liczonych z uwzględnieniem kwoty należnego podatku od towarów i usług, pochodzi:

a)z wierzytelności,

b)z odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek,

c)z części odsetkowej raty leasingowej,

d)z poręczeń i gwarancji,

e)z praw autorskich lub praw własności przemysłowej, w tym z tytułu zbycia tych praw,

f)ze zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

g)z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 - w przypadku gdy w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma;

3)podatnik:

a)zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

b)ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń na podatniku ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych;

4)prowadzi działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej, prostej spółki akcyjnej, spółki komandytowej, spółki komandytowo-akcyjnej, której odpowiednio udziałowcami, akcjonariuszami lub wspólnikami są wyłącznie osoby fizyczne nieposiadające praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciele (fundatorzy) lub beneficjenci fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

5)nie posiada udziałów (akcji) w kapitale innej spółki, tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym lub w instytucji wspólnego inwestowania, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną oraz innych praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;

6)nie sporządza za okres opodatkowania ryczałtem sprawozdań finansowych zgodnie z MSR na podstawie art. 45 ust. 1a i 1b ustawy o rachunkowości;

7)złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać nową formę opodatkowania jest zobowiązany spełnić warunki określone w ww. przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji.

W myśl bowiem art. 28k ust. 1 ustawy CIT:

Przepisów niniejszego rozdziału nie stosuje się do:

1)przedsiębiorstw finansowych, o których mowa w art. 15c ust. 16;

2)instytucji pożyczkowych w rozumieniu art. 5 pkt 2a ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim;

3)podatników osiągających dochody, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a;

4)podatników postawionych w stan upadłości lub likwidacji;

5)podatników, którzy zostali utworzeni:

a)w wyniku połączenia lub podziału albo

b)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo

c)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, lub w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

- w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia utworzenia;

6)podatników, którzy:

a)zostali podzieleni przez wydzielenie albo

b)wnieśli tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

-uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w pierwszym dniu roboczym miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

-składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, nie krócej jednak niż przez okres 24 miesięcy od dnia dokonania podziału albo wniesienia wkładu.

Natomiast art. 28k ust. 2 ustawy CIT wskazuje, że:

W przypadku łączenia, podziału podmiotów lub wniesienia do spółki wkładu niepieniężnego przepisy ust. 1 pkt 5 i 6 stosuje się odpowiednio do podmiotów przejmujących lub otrzymujących wkład niepieniężny.

Nowy reżim opodatkowania, zgodnie z art. 28f ust. 1 ustawy CIT:

Opodatkowanie ryczałtem obejmuje okres bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych wskazany przez podatnika w zawiadomieniu, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 7.

Po zakończeniu okresu czteroletniego, jeśli podatnik spełnia warunki ustawowe, może kontynuować rozliczenia zgodnie z przepisami rozdziału 6b ustawy CIT, w kolejnym okresie czteroletnim.

Stosownie do art. 28f ust. 2 ustawy CIT:

Opodatkowanie ryczałtem przedłuża się na kolejne okresy bezpośrednio po sobie następujących 4 lat podatkowych, chyba że podatnik złoży informację o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem w deklaracji, o której mowa w art. 28r ust. 1, składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik był opodatkowany ryczałtem.

Podatnik, aby móc wybrać ryczałt od dochodów spółek jest zobowiązany spełnić warunki określone w przepisach o ryczałcie. Dodatkowo przepisy te wyłączają wprost niektóre kategorie podatników z zakresu podmiotowego tej regulacji. Wyłączenie podmiotowe może mieć charakter trwały i wówczas dotyczy podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 1-4 ustawy CIT. Może mieć również charakter czasowy i dotyczyć tych podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 1 pkt 5-6 ustawy CIT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii ustalenia:

   - czy sprzedając wykonywane obecnie usługi opisane w stanie faktycznym na rzecz SJ Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,

   - czy sprzedając w przyszłości na rzecz SJ usługi wynajmu maszyn (z zakresu obróbki metali), urządzeń, pojazdów (samochodów dostawczych i osobowych) Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ww. ustawy.

Mając na uwadze powyższe wątpliwości Wnioskodawcy należy zauważyć, iż wskazane w art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy CIT warunki dotyczące struktury przychodów mają w zamierzeniu ograniczać możliwość korzystania z nowej formy opodatkowania tym podmiotom, które nie prowadzą aktywnej działalności gospodarczej, a  swoje dochody opierają na pasywnych źródłach przychodów.

W przypadku transakcji, w związku z którymi nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma (lit. g) – transakcje te ograniczone są do podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.

W przepisie art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT ustawodawca wyklucza bowiem możliwość skorzystania z ryczałtu od dochodu spółek kapitałowych przez podmioty uzyskujące więcej niż 50% przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi ale wyłącznie w sytuacji, gdy w  związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma.

Przy czym w myśl art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT:

ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych - oznacza to:

a) podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub

b) podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:

        – ten sam inny podmiot lub

        – małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej  znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub

c) spółkę niebędącą osobą prawną i jej wspólnika, lub,

ca) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1, i jej komplementariusza, lub

cb) spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3 pkt 1a, i jej wspólnika, lub

d) podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej - spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Z opisu sprawy jednoznacznie wynika, że Wnioskodawca oraz spółka jawna stanowią podmioty powiązane, o których mowa w  art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy CIT.  Ponadto Wnioskodawca wskazał, że spełnia wszystkie wymogi ustawy CIT, przewidziane dla opodatkowania swojego dochodu ryczałtem, wymienione w art. 28j ustawy CIT, a także nie zachodzą w jego przypadku przesłanki negatywne wykluczające ryczałt, a wskazane w art. 28k i 28I ustawy CIT. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług lakierniczych (malowanie proszkowe detali metalowych), usług ślusarskich, spawalniczych, prowadzenie gospodarki magazynowej, oraz usługi montażu elektrycznego. Wynagrodzenie za te prace jest na bazie miesięcznej i jest kalkulowane, jako rzeczywiste koszty wynagrodzenia osób biorących udział w wykonywaniu tych usług + narzut 30%.

Wnioskodawca planuje poszerzyć przedmiot działalności gospodarczej o usługi wynajmu maszyn (z zakresu obróbki metali), urządzeń, pojazdów (samochodów dostawczych i osobowych). Najpierw, w tym celu, te dobra zostaną przez Wnioskodawcę zakupione. Ten wynajem ma być także na rzecz SJ. Wynagrodzenie za wynajem sprzętu ma być kalkulowane, jako wartość kosztów związanych z wynajmowaną rzeczą (w tym amortyzacja) + narzut około 30% (ewentualnie większy procent).

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy w niniejszej sprawie wskazać należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji wartości dodanej pod względem ekonomicznym. Zatem w pierwszej kolejności należy odnieść się do słownikowej definicji tego pojęcia. Zgodnie z Encyklopedią Zarządzania - ekonomiczna wartość dodana (EVA - Economical Value Added) obrazuje efekt gospodarowania przedsiębiorstwa. Stanowi jedną z najbardziej popularnych metod pomiaru wartości firmy. Bazuje na zasadzie osiągnięcia przez firmę stopy zwrotu z całego zainwestowanego kapitału o wartości przewyższającej jego koszt (https://mfiles.pl/pl/index.php/Ekonomiczna_warto%C5%9B%C4%87_dodana). Natomiast odnosząc się do pojęcia znikomy wskazać należy, że zgodnie z internetowym słownikiem języka polskiego, znikomy, to  bardzo mały pod względem nasilenia, liczby, rozmiarów lub znaczenia» (https://sjp.pwn.pl).

Tym samym przychody Spółki stanowią (tj. 100%) przychodów ze sprzedaży, które pochodzą z transakcji z podmiotem powiązanym (spółką jawną). Stosunek zysku ze sprzedaży do ceny produktu - narzut wynosi 30% (ewentualnie większy procent). Zatem ww. przychody pochodzące z transakcji z podmiotem powiązanym generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym, nie jest ona znikoma.

Biorąc pod uwagę przytoczone przepisy prawa oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca spełnia warunki z art. 28j ustawy CIT uprawniające go do wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych, a także nie zachodzą w jego przypadku przesłanki negatywne wykluczające ryczałt, a wskazane w art. 28k i 28I ustawy CIT. W tym Wnioskodawca spełnia również warunek określony w art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g ustawy CIT. Wprawdzie bowiem więcej niż 50% przychodów Spółki pochodzi z transakcji z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 to jednak, jak wynika z opisu sprawy – przychody te generują znaczącą wartość dodaną pod względem ekonomicznym i nie jest ona znikoma. Tymczasem warunek dotyczący uzyskiwania przychodów z transakcji z podmiotami powiązanymi na poziomie niższym niż 50% dotyczy wyłącznie sytuacji, w której w związku z tymi transakcjami nie jest wytwarzana wartość dodana pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma. Powyższa sytuacja nie ma zatem miejsca w omawianej sprawie. Spółka złożyła również zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w określonym w przepisach terminie.

Tym samym należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że sprzedając wykonywane obecnie usługi opisane w stanie faktycznym na rzecz SJ ma on prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz sprzedając w przyszłości na rzecz SJ usługi wynajmu maszyn (z zakresu obróbki metali), urządzeń, pojazdów (samochodów dostawczych i osobowych) Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania swoich dochodów ryczałtem, o którym mowa w rozdziale 6b ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).